PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Geniş lastik iyi yol tutuş demek değil mi?



safrane
22 Nisan 2004, 18:00
benim speedfight 100'ümde önde 120/70x12" arkada 140/70x"12 lastikler var, benimkinden daha iri, motorları daha güçlü motorsikletlerde (scooterlarda) benimkinden daha dar lastikler var (örneğin burgman 400'de arkada 130/70x12" var)
arabalarda taban genişliği fazla olan lastik daha iyi yol tutar, motorsikletlerde tam olarak böyle değil mi?

safrane
29 Nisan 2004, 18:10
galiba bilgisi olmayan tek ben diilim
heyy güvendiğim ikitekerciler, ses verinn :bounce:

muRRat
30 Nisan 2004, 08:55
Geniş lastik daha iyi yol tutsun diye üretilmez. Motorun aktardığı güç ile de alakası var. 2 teker de zaten yola basan 3 aşağı 5 yukarı hep aynıdır. Lastik genişliği yol tutuşu demek değildir.Ve 130/70 ne demek biliyorsun sanırım. Genişliği 130mm ve yüksekliği 130*0,70=91mm
diğerinde ise 140*0,70=98mm
Şimdi hangisi daha iyi yol tutar sence? :queen:

safrane
30 Nisan 2004, 11:10
yanak yüksekliği hesaplama yöntemini biliorum, yanak yüksekliği fazla olan lastik daha iyi yol tutmaz mı peki?

iptaluyelik06
30 Nisan 2004, 13:29
motorun arka tekerlekleri her zaman geniş olur, cunku motor kısmı agırlıgın oldugu kısım o taraftadır vede lastikte esneme payı olur böyle bi nezi yol tutusu daha iyidir. ama istisnaları bilmiorum

muRRat
30 Nisan 2004, 13:46
yanak yüksekliği fazla ise fazla yatamazsın. Olay budur :farao:

safrane
30 Nisan 2004, 21:10
arabada yanak yüksekliği janttan serbest yükteki lastiğin yüzeyine kadar olan mesafedir, motorda da böyle mi yoksa kavisli alana kadarki mesafe mi yanak yüksekliği?

Predator[23rd]
23 Mayıs 2007, 11:05
buna da bir HOOOOORT, ancak önemli konu ve gördügüm kadariyla pek saglikli bilgiler de yok. isleyelim biraz ...

yol tutusu: lastik ile yol arasindaki sürtünmeye baglidir, yani sürtünme katsayisina. sürtünme katsayisi yolun ve lastigin özelligine göre degisir, yani ayni lastik farkli asfaltlarda farki tutunur, farkli lastikler ayni asfaltta yine farkli tutunur. ayni zamanda sürtünme katsayisi sürtünme yüzeyinin büyüklügüne bagli degildir. yani ayni lastik karisimina sahip 2mm² yere basan lastigin yol tutusu ile 200mm² yere basan lastigin yol tutusu bu acidan AYNI olacaktir.

madem yol tutusu ince ve genis lastikte ayni, niye genis lastik kullanilir o zaman? lastigin üzerine etki eden kuvvetler ince ve genis lastikte ayni olacak ancak farkli alanlara dagilacaklar. yani birim yüzey üstüne düsen kuvvet birinde cok digerine az olacak ve bu da bir lastigin cabuk digerinin gec "tükenmesine" neden olacak. tahmin edeceginiz gibi ince lastik ayni sartlar altina genis lastikten daha cabuk yipranir.

lastiklerin yanaklari neden farkli yapilir ve yol tutusuna nasil bir etkisi vardir? lastiklerin yanaklari yol tutusunu etkilemez, ha ince ha kalin yanak lastik olmus hepsi ayni sekilde yol tutar. ancak dolayli olarak konforu ve bazi sürüs özelliklerini etkiler. daha genis yanakli lastikler daha cok esner, yani yük altinda (mesela yolda gelen bir darbe) bu yükü daha iyi yutarlar (yani darbe emilir ve yolcuya daha az aktarilir) - konforu daha yüksektir. viraj icinde ise kalin yanakli lastik ince yanakli lastige göre daha cok esner ve lastigin jant üstüne daha cok hareket etmesine neden olur (yakin cekimlerde sanki lastik her an jantin üstünden firlayip gidecekmis gibi görünür). kalin yanakli lastikli arabalarda viraj icindeki lastigin alt kismi "uzarken", viraj disindaki lastigin alt kismi "ezilir" ve arabanin ince yanakli arabaya göre daha cok yana yatmasina neden olur - bunun agirlik merkezine göre olumsuz etkileri olabilir ama en basta kullanan kisiyi rahatsiz eder. spor arabalarda ince yanagin kullanilis nedeni konfor beklentisinin düsük ama sportif sürüc özelliklerinin beklentisini yüksek olmasindadir. ayni sekilde otobüslerde arabalardan cok daha kalin yanakli lastikler kullanilir cünkü sportif sürüs beklenilmedigi gibi yolcu konforu en ön plandadir.

motosikletlerde ise lastiklerin yanaklari neredeyese hep aynidir, degisik ebatlar sadece ayni yanak yüksekligini elde etmek icin var gibi. motosiklet lastiginin viraj dönmesi icin en önemli özelligi sekli - bundan dolayi da lastik basinci (seklin korunmasi icin) cok önemlidir.

haydi hayirli hortlamalar! :cherry:

barisozcetin
23 Mayıs 2007, 11:32
;683180']
spor arabalarda ince yanagin kullanilis nedeni konfor beklentisinin düsük ama sportif sürüc özelliklerinin beklentisini yüksek olmasindadir. ayni sekilde otobüslerde arabalardan cok daha kalin yanakli lastikler kullanilir cünkü sportif sürüs beklenilmedigi gibi yolcu konforu en ön plandadir.



Formula1 de lastik yanakları pekte ince değil hatta baya kalın?? bir çelişki yokmu?

yucika
23 Mayıs 2007, 11:55
Formula1 de lastik yanakları pekte ince değil hatta baya kalın?? bir çelişki yokmu?
Bunda bir çelişki yok çünkü lastiğin şekli ve yapısı tamamen farklı zaten. F1 normal yollrdaki kuralların geçerli olmadığı kendine has bir dünya. F1 arabalarında çok sınırlı süspansiyon olduğunu ve arabnın yerden yüksekliğinin ideal mesafe olan 6cm.de tutlmaya çalışıldığını da unutmayalım. Süspansiyonun eksiklerini kapatıyo olabilirler. Hatta lastik yanak kalınlığıyla ilgili kurallar olabilir ve dışına çıkamıyo olabilirler.

ahmetnr
23 Mayıs 2007, 12:09
arkadaşlar bir örnek vermek istiyorum kar kayağı yapılışını düşünün taban alanı ne kadar geniş olursa kayma okadar rahat oluyor asfaltta giden bir aracın altındaki lastikler nekadar geniş olursa yere tutuşu zayıflar çünkü ağrlık aynı zaten kar lastikleride ince yapılışı yere fazla baskı yapıp kar tabakasını ezmektir spor araçların yapısı hız arttıkça rüzgar yere bastırır lastiklere düşen basınç hız ile orantılı artar benden de bu kadar selamlar

turkishflier
23 Mayıs 2007, 12:24
F1 de kurallar yüzünden jantın çapı 13'' ile sınırlı;serbest bırakılırsa en performanslısı LeMans veya GT serilerindeki gibi büyük jantlar.

barisozcetin
23 Mayıs 2007, 12:33
benimde dikkati çekmek istediğim nokta buydu, lastik yol tutuşunu etkileyen birçok faktör var, sadece yanak yüksekliği ve taban genişliği değil olay. F1 lastikleri ile ilgili teknik bilgiler için:
http://www.f1technical.net/articles/1

http://www.youtube.com/watch?v=xcT8Vcl9V10

Predator[23rd]
23 Mayıs 2007, 14:15
... lastik yol tutuşunu etkileyen birçok faktör var, sadece yanak yüksekliği ve taban genişliği değil olay ...

hem evet, hem hayir. yol tutusunu etkileyen aslinda tek bir faktör vardir: sürtünme kuvveti. bunu artiran veya azaltan unsurlar vardir.

ahmetnr,
hocam benzetmen olmamis. senin dedigin olayin bambaska bir amaci var. kar lastikleri ince secilir ki buz ve kar oldugunda birim yüzeye düsen kuvvet artsin (yani basinc yükselsin) ve bunun sonucunda suyun donma noktasi düssün ki buz veya kar erisin. bundan yola cikarak kalin lastikte yol tutusu zayiflar demek tamamen yanlis. buz üstünde ayni lastik karisimina sahip kalin lastik ile ince lastik ayni sekilde tutunur. sadece ince lastigin buzu eritip altindaki asfalta dokunma ve dolayisiyla sürtünme katsayisini artirma ihtimali daha yüksek.

godfather
23 Mayıs 2007, 19:36
yol tutuşu ve sürtünme kuvveti faklı kavramlardır.yol tutuşu bir cok etmene bağlı iken sürtünme kuvveti iki etmene bağlıdır:

fizik kurallarına gore cismin yere uyguldıgı dik kuvvetin, tepki kuvvetinin sürtünme katsayısıyla çarpımıyla sürtünme kuvveti bulunur. etki tepki prensibine gore her kuvvetin kendisine dik ve ters dogrultuda aynı şiddette tepkisi vardır. bu tepki kuvvetinin kullanılmasının sonucu sürtünme kuvvetinin büyüklüğü : yüzey büyüklüğü veya cisimlerin farklı kombinasyonlarda kullanılması sürtünme kuvvetini etkilemez

predator kardeş sürtünme katsayısı ile iligili guzel bilgiler vermiş.yol tutuşu ise birden çok etmene bağlıdır bu etmenler sürtünme katsayısını değiştirdiğinden sürtünme kuvvetide değişmiş olur

gene sürtünme kuvveti denklemi: F= k x N

(sürtünme kuvveti= sürtünme katsayisi (çarpı) yere dik uygulanan kuvvetin tepki kuvveti) şeklindedir

Predator[23rd]
23 Mayıs 2007, 20:45
yol tutuşu ise birden çok etmene bağlıdır bu etmenler sürtünme katsayısını değiştirdiğinden sürtünme kuvvetide değişmiş olur

yukarida "hem evet, hem hayir" diyerek bunu kast ediyordum. yol tutusunu etkileyen faktörler aslinda sürtünme kuvvetini degistiryorlar ve bu yüzden de "yol tutusunu etkileyen aslinda tek bir faktör vardir: sürtünme kuvveti." demistim. tabii bunu derken aracin mekanik aksamindaki etkileri (mesela süspansiyon sistemindeki degisik ayarlar) bu tartismaya ("genis lastik, ince lastik ve yol tutusu") dahil etmedim ...

denizcimuzaffer
23 Mayıs 2007, 21:08
Şimdiiii, karışık bir konu, daha doğrusu çok yönlü.
Lastik yanaklarının kalınlığı doğrudan yol şartları ile ilgilidir. Bozuk yol geniş yanak. Dolayısı ile pist araçlarının daha dar.Dar olduğunda da yolun durumu direksiyona iyi yansır ve pilotun yolu algılayıp pilotaj nüanslarını ayarlar. Ancak standart araçlarımıza takarsak her çukuru omuriliğimizde hissetmekle beraber jantlarımızı da eğeriz

Lastiğin Genişliği ise yol tutuş için önemlidir. Ancak buradada kilit nokta lastiğin ve aracın Aerodinamik sayesinde asfalta ne kadar bastığı ile ilgilidir. Formüla araçları yavaş gittiklerinde yol tutuşları zayıflar, ancak 300 km gibi süratlere çıktığında tavanda ters gidebilecek bir aerodinamik basınçlara maruz kalır ve böylelikle yol tutuşu artar. Burada yine çok önemli bir noktada lastiklerin Yumuşaklığı ve Yapışkanlığıdır. Çok yüksek sürat ortalamaları yapılan bir yarışta çok yapışkan ve yumuşak tekerlek tercih edildiğinde aerodinamik güçlerle oluşan aşağı bastırma kuvveti ve sürtünme o kadar artarki araç hızlanamaz. Bu yüzden aracın Flap dediğimiz kanatlarının açıları değiştirilir. Bundan şunu özetlersek, standart bir yol aile arabasında, geniş ve yumuşak lastik çok farklı bir yol tutuş sağlamaz. Standart fabrika tavsiyesi olanlar idealdir (burada tanesi 8000 $ olan çok özel lastiklerden elbette bahsetmiyorum) Ayrıca belirtilen standartın dışındaki yumuşaklıkta olan lastikler oldukça hızlı aşınırlar.

Umarım biraz fikir verebilmişimdir

godfather
24 Mayıs 2007, 17:29
;683782']yukarida "hem evet, hem hayir" diyerek bunu kast ediyordum. yol tutusunu etkileyen faktörler aslinda sürtünme kuvvetini degistiryorlar ve bu yüzden de "yol tutusunu etkileyen aslinda tek bir faktör vardir: sürtünme kuvveti." demistim. tabii bunu derken aracin mekanik aksamindaki etkileri (mesela süspansiyon sistemindeki degisik ayarlar) bu tartismaya ("genis lastik, ince lastik ve yol tutusu") dahil etmedim ...

aynı şeyleri düşünüyoruz zaten:rendeer: benim soyledigim tabi zamanım olmadıgından yarım yamalak anlatabildim. yol tutuşunu tabiki sürtünme kuvveti etkiler ama sürtünme kuvvetini değiştiren birinci etmen: sürtünme katsayısıdır diyorum. yolun ıslak kuru vs.. vs.. olması direk olarak katsayısıyı değiştirir. dolayısıyla sürtünme kuvveti etkilenir.

ayrıca aracın arkasındaki spoiler v.b. olarak bilinen aracı yola bastıran şeyler ise yukarıda anlattığım yere dik binen kuvveti değiştirir yani denklemde "N" olarak belirttiğim sayıyı, bunun sonucunda gene sürtünme kuvveti değişeceğinden yol tututşuda değişir.

demek istediğim sadece katsayı değil tepki kuvvetide değişkenlik gösterilebilir:rendeer: ana fikirde ise yol tutuşu sürtünme kuvvetiyle doğru orantılıdır diyorum... ve genel sürtünme denkleminde yüzey genişliği v.s. v.s. olmadıgından cismin yüzey genişliği sürtünme kuvvetini etkilemez

contrary
21 Eylül 2008, 17:57
güncellll.bilgili arkadaşlardan daha fazla bilgi istiyorum:rendeer:

deli_mavi
20 Ocak 2009, 03:58
ben arka lastigimin orjinal olcusunu 150/17 inch olan ebati 130/17 yapmak istiyorum yakit tasarrufu ve kolay kalkis icin bunu yaparkende on disliyi buyutup hiz kazanmak istiyorum bana fikir verirseniz hortlamis olan bu konuda sevinirim...gerci bilgim var ancak sizlerinde fikrini almak istiyorum

yuzucu
20 Ocak 2009, 11:02
merhaba,

her ne kadar muhendıslık egıtımı almamıs olsamda ucundan kıyısından bıraz hesap hendese bılgım var. konu hakkındakı acıklamalarınızı okudum ve bazı cıkarımlarda bulundum yazdıklarınızdan. dıyorsunuz kı ( ve lutfen yanlıs anladıysam duzeltın ) :

1) lastıgın yere temas ettıgı kısmının genıslıgı ( temas yuzeyı alanının buyuklugu ) , aracın yol tutusu ıle alakalı degıldır.

2) kar lastıklerı ınce (!) yapılır amacı da karın ustune baskı / bası yaparak aracın yere daha ıyı tutunmasını saglar.

eger savlarınızı dıgru anladıysam, her ıkısıne de ıtırazım olacak ve dedıgım gıbı eger yanlıs bılıyorsam lutfen benı duzeltın. soyle kı:

1) surtunme kuvvetı hususunda verdıgınız denklem dogru ama bu denklemı kullanarak vardıgınız cıkarımın yanlıs oldugunu dusunuyorum. dogrudur , surtunme kuvvetını etkıleyen etmenler arasında yuzey alanı bulunmamaktadır ama surtunme kuvvetını araca ters yonde etkı eden kuvvet olarak kabul edersek ( kı bu sekılde etmelıyız yanı ters vektor ) , bu kuvvetın yaptıgı İŞ bızı ılgılendırmektedır. İŞ olarak baktıgımızda, yuzey alanı onem kazanır. yuzey alanı buyudukce yapılan iş artar. yanı aracın yol tutusu ( yanı kısaca yol alırken - gıderken ) esnasında maruz kaldıgı yanal kuvvetler ( yanı yoldan cıkmak ) ; genıs tabanlı lastıklerde daha zordur. genıs tabanlı lastıkler , yanal hareketlerı kısıtlar ancak aracın motor gucu ( sonucu hızı ) ıle elde ettıgı merkezkac kuvvetını bır yere kadar dengeleyebılır.

eger bu assumptıon ( cıkarımlarım ) dogruysa, genıs tabanlı lastıklerle yoldan cıkmak ( merkezkac kuvvetıne yenılmek ) , ınce tabanlı lastıklere oranla daha zordur. bu cıkarımı yaparken lastık yanak yukseklıgı konusuna hıc gırmedım. kanımca aynı mantıkla dusuk yanak yukseklıgıne sahıp lastıklerın , aracın yukseklıgıne negatıf etkısı oldugu ıcın , onlar da yol tutusu arttıracaklardır.

2) kar lastıklerı konusundakı dusuncem ıse bu lastıklerın taban alanlarından cok kaucuk ımalatları ( kaucuk hamuru ) esnasında ıclerıne konan ve dusuk sıcaklıklarda yumusaklıklarını muhafaza etmelerıne yardımcı olan kımyasallardır. ve ek olarak taban desenlerıdır. yanı bu lastıkler dusuk sıcaklıklarda bıle esneklıklerını koruyarak kara tutunmayı basarabılırler. ancak , aracın yere temas eden kısmının azaltılması ( yanı karda lastıklerın ındırılmek yerıne sısırılmesı ) bır nebzeye kadar da olsa aracın karda ılerlemesıne yardımcı olacaktır ancak cozum 4 mevsım lastık yerıne kıs lastıgı kullanmaktır.

saygılarımla

aggressive
20 Ocak 2009, 11:53
büyük lastık ıyı yol tutus anlamına gelmez yere basma yuzeyı arttıkca cm kareye düşen basınc azalır bu her zaman boyledır motorda herşey hesap işidir fabrika ne taktıysa herseyı optımum ayarlıyor aslında bir iğne bile değiştirmemek lazım yol tutmuyosa az yakıt için kucuk secilmiştir o lastık demek kı hızlı vıraja gırmeyeceksin :))

yuzucu
20 Ocak 2009, 12:25
sanırım farklı seylerden bahsedıyoruz.

yol tutustan kasıt, aracın ıstenen yonde gıtmemesıdır dıye dusunuyorum. genel anlamda bakıldıgında ıse, yoldan cıkma, savrulma olarak da ısımlendırebılırız bu olguyu. bu da cogu zaman, hızla gırılen vırajlarda, vırajı alamamak, vıraj dısına savrulmak olarak resmedılebılır.

burdan yola cıkarsak, dunyada devrılmeyecek, savrulmayacak, vırajda yoldan cıkmayacak hıcbır arac yoktur. araclara son yıllarda takılan ABS, EDS, ve sair 3 - 4 harflı tum sıstemler aslında surucuye yardımcı olan ama %100 aracı yolda tutacak, kazayı engelleyecek sıstemler degıldır. ılk ve son faktor hep surucudur ve surucu kalacaktır.

yazınızda bahsettıgınız " motorda herşey hesap işidir fabrika ne taktıysa herseyı optımum ayarlıyor aslında bir iğne bile değiştirmemek lazım yol tutmuyosa az yakıt için kucuk secilmiştir o lastık demek kı hızlı vıraja gırmeyeceksin " sozlerıne katılıyorum ama lastıklerı degıstırmek ıstemem surucunun ınsıyatıfıne bırakılmıs bır karardır. ya da kısaca , bır zevk meselesıdır dıyebılırız. Ote yandan bu zevk meselesınde bıle fızık kanunlarına uyulması, surucunun hayatını kurtacaktır. Yanı sonunda hersey hesaba kıtaba dayanmalıdır.

ben de burdan yola cıkarak demıstım kı, genıs tabanlı lastıkler, yanal kuvvetlerın yanı savrulmanın onune ; dar tabanlı lastıklerden daha kolay gecerler.

genıs tabanlı lastık kullanmak yakıt tuketımını arttırır ancak yol tutusa pozıtıf katkısı olur. yazdıklarımı bır de bu acıdan degerlendırmenızı rıca edecegım.

saygılarımla

yucika
20 Ocak 2009, 13:01
Rallilerde kullanılan kar lastiklerinin dar olmasının sebebi aracın karı ezip alttaki sert zemine tutunmasını sağlamaktır. Bu nedenle dar profil işe yaramaktadır. PLajda kuma saplandığınız zaman aracın yumuşak zemine tutunmasını sağlamak için lastik havası indirilirken karda tam tersi yapılmalıdır. Kar lastiklerinin esnekliğini muhafaza etmesi için hamuru daha yumuşak yapılır ve üstünde ekstra yarıklar (vakum dişleri) vardır. Lastiğin esnek olması dişlerin arasına sıkışan karı dönerken atmasına yardımcı olur. Yani lastik zeminin üzerindeki karı ezerek ona tutunur. Eğer dişlerin arası karla dolu kalırsa tutunma gerçekleşmez.
Yol tutuşunu arttırmak için lastiğin çapını büyütmek elbette faydalıdır ancak elbette bu konuda da başka fiziki sınırlamalar var.(daha büyük lastikler daha fazla yakıt tüketimi, lastik maliyeti ve ekstra ağırlık demektir) Yanak kalınlığını arttırmak yol tutuşunu azaltıyor ancak konforu arttırıyor. Düz yolda bile lastiğin esnemesi yol tutuşunu azaltır. Bu nedenle lastik üreticileri lastiklerin asla düşük basınçla kullanılmasını istemezler. Yani aracın gücüne ve kullanıldığı zemine göre uygun lastik seçmek çok önemlidir.
Lastik ebatlarını değiştirmek bir şeyler kazandırırken başka şeyleride kaybetmenize yol açar. Getirleri ve götürüleri iyice hesaplanmalıdır.

haeydut
17 Ağustos 2009, 15:40
yol tutusu: lastik ile yol arasindaki sürtünmeye baglidir, yani sürtünme katsayisina. sürtünme katsayisi yolun ve lastigin özelligine göre degisir, yani ayni lastik farkli asfaltlarda farki tutunur, farkli lastikler ayni asfaltta yine farkli tutunur. ayni zamanda sürtünme katsayisi sürtünme yüzeyinin büyüklügüne bagli degildir. yani ayni lastik karisimina sahip 2mm² yere basan lastigin yol tutusu ile 200mm² yere basan lastigin yol tutusu bu acidan AYNI olacaktir

Bu konuda bir kaç birşey söylemek istiyorum motorlarla pek ilgilenmedim acıkcası mekaniklerinide bilmiyorum ama otomobiller acısından konuşmak istiyorum. bir aracın yola tutunmasına etki eden bir cok faktor vardır. Rüzgar,lastik cinsi,süspansiyon,araç ağırlıgı,yol eğimi,araç hızı....
bilindiği üzere bir otomobil viraja girdiği zaman virajdan tarafa doğru yatar bunun sebebi merkezkaç kuvvetidir.eğer bu kuvvet aracın sürtünme kuvvetine eşit veya büyük olursa kayma başlar.sürtünme konusuna gelince alıntı yaptım sebebi sürtünmeile alakası olmayan taban genişliği bu doğrudur bu konuda küçük yüzeyde N birim yüzeye daha çok etki ediyor buyüzden atomları daha çok yıpranıyor. Büyük yüzeyde ise yüzey genişliğinden dolayı daha çok sayıda atom yıpranıyor sonuç olarak kuvvetler eşitleniyor sormak istedğim geniş yüzeyli lastiğin esneme oranı daha fazla olması ve bununda yol tutusuna buyuk katkısı oldugunu teorik olarak düşünüyorum..bukonuda bilgi verebilecek biri varmı??

---------- Mesaj ekleme zamanı: 14:40 PM ---------- İlk mesajı ekleme zamanı 14:32 PM ----------


surtunme kuvvetı hususunda verdıgınız denklem dogru ama bu denklemı kullanarak vardıgınız cıkarımın yanlıs oldugunu dusunuyorum. dogrudur , surtunme kuvvetını etkıleyen etmenler arasında yuzey alanı bulunmamaktadır ama surtunme kuvvetını araca ters yonde etkı eden kuvvet olarak kabul edersek ( kı bu sekılde etmelıyız yanı ters vektor ) , bu kuvvetın yaptıgı İŞ bızı ılgılendırmektedır. İŞ olarak baktıgımızda, yuzey alanı onem kazanır. yuzey alanı buyudukce yapılan iş artar. yanı aracın yol tutusu ( yanı kısaca yol alırken - gıderken ) esnasında maruz kaldıgı yanal kuvvetler ( yanı yoldan cıkmak ) ; genıs tabanlı lastıklerde daha zordur. genıs tabanlı lastıkler , yanal hareketlerı kısıtlar ancak aracın motor gucu ( sonucu hızı ) ıle elde ettıgı merkezkac kuvvetını bır yere kadar dengeleyebılır.

iş den ne anlatmaya çalıştıgınızı anlayamadım. iş=kuvvet(sürtünme)*yol dur ki buda lastiğin geometrikmerkezinden hesaplanırsa her ikisindede yapılan iş aynı olur.

serkanADH13
17 Ağustos 2009, 22:12
Benim Bildiğim Kadarı İle,
130,,70,,18 Yazıları,
130 lastik eni,
70 Lastık Yanak Kalınlığı,
18 Lastik Jant çapını Gösterir,,,

Yani Lastık Ne kadar kalınlaşır ise motora o kadar yük binecektir yere temas eden kısım artacagından,

bu mantığı bisiklet üzerınden hesab edin,
yarış bisikletlerınde İNCE LASTİK vardır,,,
Normal Bisikletlerın lastıklerı onlara oranla daha kalındır...

haeydut
18 Ağustos 2009, 14:54
yarış bisikletlerini bilemiycem ama tahminimce nasıl olsa kalın lastikdede ince lastikdede zemine bağlı yol tutusu aynı ince lastik hem bisikleti hafifletio hemde esneme buyuk olcude azalıyor.$.
diğer bi konuda normal bisikletde kalın lastiğin sebebi yol için değil de,,arazi de dişlilerin toprağı kavraması buda sürtünmeyi arttırıyor.

osmaniyeli
18 Ağustos 2009, 14:57
şimdi benim motora bisiklet lastiği taksam nasıl olur. evet yorumları bekliyorum:P
neyse

iyi lastik silgi gibi yumuşaktır arkadaşlar. her nekadar kalın lastikle ince lastiğin yere uyguladığı kuvvet toplam hacimde aynı vs desek te pratikte böyle değil. frene bstığında ince lastik az bir iz çıkarıyorken kalın lastik frenin ve hızın etkisiyle yere daha çok tutunuyor. o yüzden bizim içi kalın lastik daha iyi(kuru zemin de)


pistlerde 160 lık lastikle 190 lığın viraj alma konusunda çook fark yaratmadığıyla ilgili bir yazı okumuştum o ayrı

istanbulccc
18 Ağustos 2009, 15:11
-------------

ergün1968
18 Ağustos 2009, 15:25
Motosikletin üzerinde fabrikasyon çıkan ebat haricinde lastik kullanmamanızı tavsiye ederim.Ağırlık merkezleri v.s motosiklete göre hesaplanarak ölçü tayin edilir.Farklı ölçüler bütün bu değerleri değiştireceği için özellikle virajlarda sorun yaşarsınız.

haeydut
18 Ağustos 2009, 18:40
vala mühendislik okuyorum kafam cok karıştı :D:silent::cherry:

serkanADH13
18 Ağustos 2009, 19:52
ee şimdi benim motor 149 kg ken,
130,70 18, olan lastik ölçülerimi,

tahmınen artık 170 kilo olmuş olabılecek motorumun lastiklerini,
140,60,18 olarak değiştirsem sıkıntı olurmu???

gerçi ben bulursam yapıcam ama maksat muhabbet :):)