PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Kontra Tekniği



alfawings
03 Mayıs 2007, 01:15
http://www.motosiklet.net/images/Motosiklet-3.jpg
BASİTLEŞTİRİLMİŞ KONTRA TEKNİĞİ

Motosiklet sürücülüğüne adımını atan herkesin öğrenmesi şart olan sürüş esas tekniklerinin başında 20km/saat hızın üzerindeki her hangi bir hızda dönüş ve manevra için uygulanan kontra tekniği gelmektedir.

Bu tekniğin esası sola dönüş için gidonun sol elciğini ileri itmek sağa dönüş için sağ elciğini ileri itmektir. Görünüşte basit olan bu teknik psikolojik nedenlerden dolayı uygulamada o kadar basit değildir. En azından uygulamalarla tekniği pekiştirip kendinize uygulamada güvenene kadar bu böyledir.

Açısal ivmelenme (jiroskopi) nedir:

http://i179.photobucket.com/albums/w301/alpaslan_2007/Motosiklet.jpg

Ön teker döndüğü müddetçe motosikletlerin eğilimi daima dik durumda kalmak yönünde olacakdır. Ön tekerin dönmesi ile açısal ivmelenme motoru daima dik tutmak yönünde çalışacaktır. Dönen ön teker motoru yıkarı doğru dengeli bir şekilde durması yönünde zorlayacaktır. Siz kontra bastığınızda karşı yönde düzeltme gücünü uygulayan açısal ivmelenmeye karşı şayet yerçekimi güçleri sizin yönünüzde ve sizle beraber olmasa asla motoru kıpırdatamazdınız. Siz kontra basmayı geçici ve ölçülü uyguladığınız için motor düşmeyecek tam tersi dik kalma yönünde hareket edecektir. Çünkü tek başına yer çekimi kuvvetleri açısal ivmelenmenin gücünden küçüktür.

Kontra basarken yere değil de gitmek istediğiniz yöne, dönüşün içine doğru mümkün olduğunca ileriye bakmanız işinizi kolaylaştıracaktır. Bu hem beyninizin hızı algılama etkisini azaltarak sizin rahat olmanızı sağlayacak hem de potansiyel tehlikelere karşı tetikte olmanızı ve dönüş hattınızın her safhasını takip edebilmenizi sağlayacaktır. Unutmayın baktığınız objeye doğru yönlenirsiniz. Bu yüzden bakışlarınızı daima gittiğiniz yere değil gitmek istediğiniz yere çevirin. Bu yer, gitmek istediğiniz yer değişken bir süreç olduğundan hedefinizin üzerine motorunuzla gelmeden bakışlarınızı yol üzerindeki bir sonraki yere, bir sonraki referans noktanıza çevirmiş olmanız gerekmektedir. Bir obje üzerinde bakışlarınız 1-2 saniyeden fazla takılı kalıyor ve bir sonraki merhaleye geçmiyorsa siz bakışlarınızı yanlış kullanıyorsunuz demektir.
http://i179.photobucket.com/albums/w301/alpaslan_2007/Motor.jpg

Motosiklet kontra basmakla düşer mi?

Bundan kastiniz lastiklerin yer tutunma güçlerinin sonuna gelip kaymasıyla düşmekse evet düşer. AMA bu çok fazla bir yatış açısı ister ve siz kasıtlı olarak motoru aşırı yatırmadıysanız mümkün değildir. Zaten pedallar, egzoz, yan ve orta sehpa ayakları siz bu traksiyonu sıfırlayarak kaymayı başlatacak yatış açılarına varmadan sizi ikaz edecektir. Bu donanımlar yeri kazımaya başlasa bile henüz siz kayma, düşme noktasında değilsiniz ve motoru kaldırabilirsiniz. Bunlar yarışlardaki dönüşlerde hep yeri kazır ama siz bu şekilde dönüşler yapmaya sebep olacak kontralara başladıysanız bu yazının amacından uzaklaşmışsınız demektir.

Aşağıda bir yarış uç yatış açıları ile dönen sürücülerin resimleri verilmiştir. Dikkat ederseniz hiçbiri düşmemektedir. Dikkat.: Dönüşün içine bakmaktadırlar, direk olarak önlerine değil.
http://i179.photobucket.com/albums/w301/alpaslan_2007/Motosiklet-1.jpg


Tekrarlarsak.:

. Motorlar ön tekerin dönmesi sonucu oluşan açısal ivmelenme(momentum) sayesinde çok dengeli olarak kabul edilen seyahat araçlardır.
. 20km/saat hızın üzerinde sola dönmek için gidonun sol elciğini ileri itin, sağa dönmek için sağ elciğini ileri itin.
. Motoru yatırmak için uygulanması gereken kontra basma gücü motoru dik durumuna kaldırmak için gerekenden daha fazladır. Motor aslında kalkma işini %100 kendisi yapar da diyebiliriz.
. Kasıtlı yapmadıkça motoru kontrada düşürme şansınız %0.001 dır.
. Daima gitmek istediğiniz yönün içine doğru mümkün olduğunca ileri bakmak kontra tekniğini uygulamanızı kolaylaştıracaktır.

Yönlendirme(Steering) – Kafa açısı(rake) ve Lastik yere basma izi (trail):

Bir motoru diğer bir motordan daha iyi dönüş yapabilen bir motor yapan sebep nedir?
Kafa açısı resimde de görüldüğü gibi kafa takımının tüplerinin aks merkezinden geçen yere dikey doğruyla yaptığı açıdır. Kafa açısı büyüdükçe ön tekerlek motordan uzaklaşacaktır.

Lastiğin yere basma mesafesi kafa açısı büyüdükçe yada sürücü ağırlığını öne kaydırdıkça artacaktır. Aks merkezinden yere dik doğrultuda geçen çizginin yerdeki temas noktası ile kafa takımı tüplerinin yerdeki temas noktası arasında kalan mesafedir.

http://i179.photobucket.com/albums/w301/alpaslan_2007/Motosiklet-2.jpg

Kafa açısı büyüdükçe lastik yere temas mesafesi büyür ve motorun düz yol dengesi artar, viraj dönüş kabiliyeti düşer. Tersi durumda; kafa açısı küçüldükçe ön teker motora yaklaşır, lastik yerle temas mesafesi azalır ve motorun viraj dönüş kabiliyeti artar ama düz yolda ki dengesi azalır.


http://i179.photobucket.com/albums/w301/alpaslan_2007/Mtosiklet.jpg
Kafa açısı.: 32 derece
Yer temas mesafesi.: 15.2cm
Aks açıklığı.: 171cm
Sonuç.: Bu motor düz yolda daha dengeli ama dar açılı dönüşlerde nispeten daha dengesiz olacaktır. Uzun aks mesafesi de düz yol sürüş dengesi için artı katkı yapacaktır. Turing, cruiser tipi motorlar böyledir.


http://i179.photobucket.com/albums/w301/alpaslan_2007/Motosiklet-4.jpg
Kafa açısı.: 24 derece
Lastik yere temas mesafesi.: 9.5cm
Aks açıklığı.: 139cm
Sonuç.: Bu motor bir turing den yada cruiser den çok daha çabuk ve keskin açıyla dönüş yapabilecektir. Ama bir cruiser yada turing kadar düz yolda dengeli olmayacaktır. Kısa aks açıklığı da bu yönde etki yapacaktır. İyi dönüş ama buna karşın nispeten kötü düz yol dengesi.


Tercüme eden ve derleyen.: Alfa, alfacat, alfawings…Alpaslan….

dreamdark
03 Mayıs 2007, 08:12
çok faydalı bir başlık olmuş teşekkürler,
ellerinize sağlık

chocolateman
03 Mayıs 2007, 10:29
Elinize sağlık, paylaşım için teşekkürler.

Luxor
03 Mayıs 2007, 10:31
orjinal metni aldığın yeri de yazsaydın süper olacakmış
yani alıntı yaptığın yeri
emeğe saygı...

msoysarac
03 Mayıs 2007, 10:41
emeğine sağlık gerçekten süper bi yazı olmuş.. Teşekkürler..

fener1907
03 Mayıs 2007, 10:51
Elinize Sağlık, paylaşımınız için teşekkürler.

onr.sual
03 Mayıs 2007, 11:11
arkadasım eline saglık tesekkürler bilgiler için

Carcharoth
03 Mayıs 2007, 11:17
Güzel bir paylaşım ellerinize sağlık :cat:

caya104
03 Mayıs 2007, 11:22
İyi bir konu ve iyi bir anlatım teşekkürler

bahadinli
03 Mayıs 2007, 11:33
emegıne saglık abıcım...
ben yanlıs bılıyor musum demekkı....
ben saga dönerken sadece saga yatmak dıye bılıyordum...
demekkı saga yatınca sag elcıgı öne ıtecekmısım....
cok sağol abıcım....allah senden razı olsun...allah ne muradın varsa versın...allah hangı motoru ıstıyorsan onu versın.... :rendeer: :wiinkk:

Barış Şuşut
03 Mayıs 2007, 12:07
başlık daha önce DD tarafından verilmiştir.

http://www.motosiklet.net/forum/donald-duck/6396-motosiklet-teorisi-16-saga-donus.html

http://www.motosiklet.net/forum/donald-duck/6395-motosiklet-teorisi-15-sola-donus.html
birebir aynı olmasada sonuçta aynı teknik üzerine yazılmış başka bir yazının tercümesidir..

her farklı tercüme için yeni bir başlık açmaktansa , mevcur başlığa ilave yapılması bilgiye ulaşmak isteyenlerin işini kolaylaştıracaktır..Böylelikle emek verilerek tercüme edilen bu yazılar aralarda kaybolup gitmeyecektir.