PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Titreyin parkurlar! / Menderes ÖZEL



Gürkan Anbarlı
06 Ocak 2007, 10:46
http://img413.imageshack.us/img413/8615/1jb2.jpg

BMW Rider Academy'de aldığım "Hatırlatma Eğitimi" sayesinde artık büyük hacimli, ağır motosikletler kullanmaya hazırım. Titreyin parkurlar, tozunuzu atmaya geliyorum

Kelimelerim ve vurgularımdan "doğuştan motorcu" olmadığım anlaşılmış ki BMW Rider Academy'den (Binici Akademisi-RA) aradılar; İstinye'deki tesislerinde bana motosiklet eğitimi vermek istiyorlarmış.

Refleksle, "Ne eğitimi, ben zaten biliyorum"a benzeyen cümleler geçti aklımdan; durumu sorgularken, Lizbon'dan Dakar'a doğru bugün yola çıkan Jim Beam Türkiye Takımı'ndan Kutlu Torunlar'ın iki hafta önce bu köşede yer alan açıklamasını hatırladım: 38 yaşındaki Torunlar, motosikletle sekiz yıl önce ilgilenmeye başladığını, çok sayıda eğitim aldığını, arkadaşlarıyla Belgrad Ormanı'nda "eğlene çalışa", yarışır hale geldiğini söylemişti.
Aslında Torunlar bu açıklamayı yaptığı andan itibaren içimde bir enduro, bir de yarışçı ruhu peydahlandı. Bir günlük program sayesinde hem eğitimlerimin sayısını üçe çıkartacak hem de enduro parkurlarına bir adım daha yaklaşacaktım: Titreyin parkurlar, tozunuzu atmaya hazırlanıyorum.

http://img527.imageshack.us/img527/6772/2pw4.jpg

Dakar ikonu: F 650 GS
Şansıma randevulaştığımız 2006'nın son güneşli günlerinden birinde, 125'liğime atlayıp, sahilden İstinye'ye, Borusan Oto tesislerinde 2004'te açılan RA'ya doğru yola çıktım. Hedefe ulaştığımda dersliğin bulunduğu tek katlı binaya girmeden önce eğitim alanında beni bekleyen
F 650 GS'lere dikkatle baktım.

"Klişelere aldanmayın", itiraf ediyorum; motosiklet tecrübem 100 ve 125, 250 cc'lik motosikletlerden ibaret. İstanbulPark'ta titreyerek denediğim 1000'lik Honda'ları tecrübe hanesine yazmak gereksiz. Bu yüzden, çok sayıda dereceyle Dakar Rallisi'nin ikonlarından biri haline gelen F 650 GS'ler üzerinde geçireceğim birkaç saati "motosiklet kariyerimde" bir aşama olarak görüyordum.

http://img225.imageshack.us/img225/7831/3nq8.jpg

Yedi yıldır motosiklet eğitmeni olan Nural Meriçtan bizi kapıda bekliyordu. "Hatırlatma" adındaki program, yayın hayatına birkaç ay önce başlayan Boys Toys dergisinden Yurttekin Karagül, Levent Coşkun ve benim için hazırlanmıştı.
Dersliğe geçtik; kahvelerimizi yudumlarken Nural hoca bize, motosiklete binmeden önce gerekli olan mental hazırlık, doğru bilinen yanlışlar, frenleme, viraj alma tekniklerini, minimum risk için yapılması gerekenleri hatırlattı.
Ve beklenen an geldi; yemeği aradan çıkarmamızın ardından tam korumalı giysilerimizi üzerimize geçirip, pratik eğitim alanına geçtik.

17,3 litrelik yakıt deposuna sahip arazi ve yol canavarı F 650 GS, tank tam doluyken 192 kilo geliyor. Ağırlığı gözünüzü korkutmasın; F 650 GS dünyanın en dengeli motosikletlerinden biri. Dengesini daha motosiklete binmeden anladık. Tek elimizle ayna, sele, elçik gibi noktalarından tutarak, F 650 GS'nin çevresinde saat yönünde ve tersinde birer tur atarak motoru devirmeme testi yaptık. Evet; çok dengeli...

http://img509.imageshack.us/img509/3083/4vl2.jpg

Standart ABS fren sistemi, motosikletin gözümdeki değerini artıran bir etmendi. Kısa mesafelerde hızlanıp aniden frenlere asıldık, ABS'li ve ABS'siz. Her ikisinde de duruş mükemmel. 100 km'de yaklaşık 3,5 litre yakıt tüketiyor, benim 125'liğin bile 2,5 litre yaktığını düşünürsek, F 650 GS'nin oldukça ekonomik bir makine olduğunu söyleyebiliriz.

Dizlerimin üzerinde
Dışarıdan bakan, motosiklete ilgisiz birinin "Akrobatlar sirkte gösteriye mi hazırlanıyor?" diye yorumlayabileceği pratik eğitim sonunda kendime güvenim daha da arttı. Neler mi yaptık: Ayakta, tek ayak üzerinde motosiklet kullandık, bu pozisyonlarda keskin viraj dönüşleri yaptık, selenin üzerine dizlerimizin üzerinde kurulup, yolumuzu aldık.

Tek başıma olsam, denemeye cesaret edemeyebileceğim birçok figürü Nural hocanın liderliğinde gerçekleştirdik. Akşam 5'te, eğitimin sonunda, motosiklet üzerinde yapabileceklerimin sınırlarını genişletmiştim. Tanrı insanı tek ayak üzerinde viraj dönmek zorunda bırakmasın ama çok kolaymış.
Hatırlatma başlığı altındaki eğitimin bir amacı da bu zaten: Binicilere motosikletin sınırlarını ve yapılabilecekleri daha iyi kavratmak.
Bilen, bilmeyen herkes için bir programı olan RA'da eğitimler; başlangıç, hatırlatma, güvenli sürüş, üç seviyede enduro başlıkları altında veriliyor. Ayrıca motosiklet gezileri ve çalıştaylar düzenleyen RA'nın etkinliklerini www.bmwrideracademy.com adresinden takip edebilirsiniz.

Bedava motosiklet dergisi Moto Aktüel
Moto Aktüel motosiklete gönül veren insanların hiçbir maddi çıkar beklemeden hazırladığı, internet üzerinden yayın yapan bir dergi. Format olarak Türkiye'de tek diyebilirim. Blog mantığıyla hazırlanan Moto Aktüel, içerik ve sunumuyla övgüyü hak ediyor. Şimdilik bazı küçük teknik eksiklikleri olan dergiye www.motoaktuel.com adresinden erişebilirsiniz. Ocak sayısının ilginç konu başlıklarından bazıları: Husqvarna SM610, grup gezileri, Stratonikiea, Triumph Tiger, dünyanın en tehlikeli yolları, Motomax, kuryeler, Akören örenyeri, motorumuzu tanıyalım, sis farı montajı...

İyi kaportanın maliyeti
Motosikletçilerin, trafikte kendilerini yolun tek hakimi sanan düşüncesiz otomobil sürücülerine karşı sık kullandıkları bir deyiştir "Benim kaportam vücudum" cümlesi. Ama aslında kaporta, vücuda geçirilen motosiklet giysileriyle, tam korumalı donanımdır. Testleri ekstrem koşullarda yapılan kaliteli kıyafetler sayesinde motosikletçi, kazalarda yaralanma riskini ciddi ölçede azaltıp olası kırıklardan, asfalt yanıklarından korunabilir.
Ben de kaportamın artık eskidiğini fark ederek, daha önce bütün "parçalarımı" aldığım Kuruçeşme Daytona'ya bir göz atayım dedim. Sağolsun Bülent Mamay ve eşi Kadriye hanım çok yardımcı oldu; tavsiyeleriyle çoğu Spidi marka montlar, tulumlar ve botlar denedim. Bülent bey kışın konforlu ve sıcak bir sürüş için termal içlik, boyunluk ve balaklavanın şart olduğunu söyledi. Bu malzemelerin sağladığı avantajlar kişisel tecrübemle de sabit.
Beğendiğim tüm malzemeleri tek tek fiyatlandırmayacağım; ancak şunu söyleyeyim, trafikte dikkat çekici, binicinin kendine güven katsayısını artırabilecek kaliteli iyi bir kaportaya, sahip olmanın maliyeti ortalama 2 bin YTL'yi buluyor.

Bu arada medyada haberlere de konu olan hava yastıklı montu da inceledim. Yaklaşık 1000 avroluk bir etiketi olan montun bir ucundaki kablo, binici motosikletin üzerindeyken seleye bağlanıyor. Bir kaza anında, binici motosikletten düştüğü anda içindeki gaz tüpleri sayesinde açılan hava yastığı, biniciye yumuşak iniş imkanı sağlıyor. Boşalan tüpler ise sonra değiştirilebiliyor.

FOTOĞRAFLAR: YURTTAŞ TÜMER

http://www.milliyet.com.tr/2006/11/11/cumartesi/resim/yazozel.gif
Menderes ÖZEL
mozel@milliyet.com.tr
Motosiklet Günlüğü - Menderes Özel'in Yazıları Her Cumartesi Milliyet Gazetesi Cumartesi Ekinde Yayınlanır.

kingOfTheExtreme
06 Ocak 2007, 11:20
Egitim güzel geçmiş. Ne kadar tecrübeli olsakta fazla egitim zararı olmaz zaten.

diverrider
06 Ocak 2007, 12:05
Bence bu eğitimler çok faydalı. Motosiklet kulananlar mutlaka Honda, BMW, Süleyman Memnun veya diğer motosiklet okullarından birinde eğitim almalı. Gerçi BMW'nin eğitimi duyduğuma göre diğerlerine oranla binaz pahalıymış...
Ben Honda'dan güvenli sürüş 2'yi almıştım. Çok iyi geldiğini söyleyebilirim.

boy
07 Ocak 2007, 23:16
Arkadaşlar ben 16 senedir motosiklet kullanmama ve binlerce kilometre yol yapmış olmama rağmen bu eğitime gittim. Çünkü en basit eğitimin bile düşündüğünüzden fazla faydası olabiliyor. Gerçi bizim şirkete çok ciddi bir indirim - %70 oranında - yaptıklarından gittim. Yoksa BMW eğitimleri çok pahalı. Gittiğimiz 2 günlük eğitimin 320 EUR fiyatı vardı, biz 100 EUR fiyata gittik. Eğitimin enduro motorlarla ilgisi yok. Adı üstünde Güvenli Sürüş eğitimi. Hatta eğitmenler kendi motorları ile gelenlerin eğitime kendi motorlarıyla katılmasının daha yararlı olacağını söyledi ve bizden kendi motorlarımızla katılmamızı istediler. ABS etkinken duruş için BMW de kullandık. Ancak genel olarak eğitimde kendi motorumuzla eğitildik. Eğitimde özetlemek gerekirse, yarım günlük pratik eğitim veriliyor, yararlı ve herkes tarafından bilindiği sanılan ama yanlış bilinen şeyler anlatılıyor. Bunların bir kısmı geyik ama önemli bir kısmı gerçekten faydalı. Biz pratik eğitimin tamamını ilk gün alıp, geri kalan vakitte ve ertesi günde bol bol pistte olmaya karar verdik. Öncelikle ısınma hareketleri olarak, resimlerde gördüğünüz abuk subuk sürüş tekniklerini gösteriyorlar. Çoğu insan bu resimlere bakıp, bu mu güvenli sürüş diyor ancak altınızdaki motoru bu şekilde dengesiz durumda sürdükten sonra motorun üstüne doğru şekilde oturduğunuzda kendinizi inanılmaz dengede hissediyorsunuz. Yaptırdıkları hareketleri yapabilmek için motora bayağı bir hakim olmanız gerekiyor. İzlemeye gelen arkadaşlar -ki uzun süredir motor kullananlar da vardı - ben bu hareketlerin çoğunu yapamam dediler ancak yapmaya kalktığınızda zaman içinde çok da zorlanmıyorsunuz. Bu hareketleri normal hayatta yapmadığınız için ilk başta garip geliyor ancak ben motocross tan bu tip hareketlere alışıktım, pek zorlanmadım. Eğitimde denge, frenaj, panik fren, engel aşma teknikleri, motoru sınırlı alanda sınırda viraj hareketleri gibi konular gösteriliyor. Ben faydasını gördüm.

Honda eğitimlerine gelince... Eşime CBR125R aldıktan sonra trafiğe çıkmadan önce onu Honda'nın Güvenli Sürüş 2 eğitimine yolladım. İşten izin aldım ve bütün eğitimi izledim, bol bol fotoğraf ve video çektim. Her iki eğitimin kendine göre avantajları var. Honda'da eğitmenler öğrencilerle daha çok ilgililer çünkü aynı anda 3 eğitmen vardı. BMW'de tek bir eğitmen vardı ama öğrenci sayısı daha azdı. BMW'nin eğitimleri biraz daha advanced, yani biraz daha zorlayıcı.

Honda'nın 3.seviye eğitimini 2.seviyeyi almadan alabiliyorsun. 4.seviyeyi 3.seviyeyi almadan alamıyorsun ama 4.seviye zaten özel bir eğitim.

BMW Rider Academy olsun, Honda olsun eğitimlerine katılmanızı tavsiye ederim. Ne öğrenseniz kardır. En ufak bir bilgi bile gerektiğinde hayat kurtarabiliyor. Özel bir pist olsa, bize gösterdikleri şeyleri sizlere göstersem ne demek istediğimi anlarsınız. İlk başta imkansız gibi gözüken şey, tekniği uyguladığınızda yavaş yavaş beyninize yerleşiyor ve bir süre sonra beyniniz o tekniği otomatik olarak doğalmış gibi, sanki her zaman bu şekilde yapıyormuşsunuz gibi yapmaya başlıyor. Son gün eğitimin sonuna doğru Japon oyunu dedikleri birşey var. 4 metrekare kadar bir alana 15-20 tane kuka koyuyorlar, sana bir sanal yol çiziyorlar, motorla birinci viteste, hiç gaz vermeden, rölantide, ayakta, ön frene basmak yasak, sadece debriyaj ve arka fren kontrolü ile bu yoldan ayağını hiç yere koymadan ve hiç oturmadan geçmeni ve sonuna kadar bitirmeni istiyorlar. Bu arada kukalar bu alanda öyle bir şekilde dizilmiş ki, motorun gidonunu en dibe kadar çevirdiğinizde ancak dönebiliyorsunuz. Çok zor ama bir o kadar da zevkli bir deneyimdi. Bunu baştan sona başarabilen bir tek ben vardım :cheesy:

Sonuç olarak 2 günlük aldığım eğitimde, bilmediğim birkaç pratik bilgiyi, bildiğim birçok şeyi teknik olarak doğru uyguladığımı ve kullandığımı, profesyonel bir gözden altımdaki motora çok iyi bir şekilde hakim olduğumu ve hiçbir problemimin olmadığını öğrendim. İnsanın ikinci bir gözden (ki bu göz profesyonel bir göz) bakılarak değerlendirilmesi güzel birşey. En azından doğru yolda olduğunuzu bir kez dha onaylıyor.

http://img221.imageshack.us/img221/9317/hpim1429largenu8.th.jpg (http://img221.imageshack.us/my.php?image=hpim1429largenu8.jpg) http://img222.imageshack.us/img222/3651/hpim1442largelf0.th.jpg (http://img222.imageshack.us/my.php?image=hpim1442largelf0.jpg) http://img225.imageshack.us/img225/3374/rimg0952largeaa1.th.jpg (http://img225.imageshack.us/my.php?image=rimg0952largeaa1.jpg)

http://img90.imageshack.us/img90/8257/rimg1038largegg5.th.jpg (http://img90.imageshack.us/my.php?image=rimg1038largegg5.jpg)

http://img90.imageshack.us/img90/9410/rimg0957largeqh0.th.jpg (http://img90.imageshack.us/my.php?image=rimg0957largeqh0.jpg) http://img219.imageshack.us/img219/7894/rimg1028largepv4.th.jpg (http://img219.imageshack.us/my.php?image=rimg1028largepv4.jpg) http://img228.imageshack.us/img228/9656/rimg1034largeuu4.th.jpg (http://img228.imageshack.us/my.php?image=rimg1034largeuu4.jpg)

http://img91.imageshack.us/img91/3254/hpim1434mn3.th.jpg (http://img91.imageshack.us/my.php?image=hpim1434mn3.jpg) http://img91.imageshack.us/img91/5800/rimg0942xb6.th.jpg (http://img91.imageshack.us/my.php?image=rimg0942xb6.jpg) http://img91.imageshack.us/img91/7685/rimg0943wg1.th.jpg (http://img91.imageshack.us/my.php?image=rimg0943wg1.jpg)

http://img91.imageshack.us/img91/3268/rimg0946mv6.th.jpg (http://img91.imageshack.us/my.php?image=rimg0946mv6.jpg) http://img91.imageshack.us/img91/198/rimg0953lj7.th.jpg (http://img91.imageshack.us/my.php?image=rimg0953lj7.jpg) http://img91.imageshack.us/img91/5387/rimg0964ty1.th.jpg (http://img91.imageshack.us/my.php?image=rimg0964ty1.jpg)

http://img91.imageshack.us/img91/2954/rimg1024gs7.th.jpg (http://img91.imageshack.us/my.php?image=rimg1024gs7.jpg) http://img91.imageshack.us/img91/111/rimg1031gd5.th.jpg (http://img91.imageshack.us/my.php?image=rimg1031gd5.jpg) http://img91.imageshack.us/img91/523/hpim1431zq1.th.jpg (http://img91.imageshack.us/my.php?image=hpim1431zq1.jpg)

grileo
08 Ocak 2007, 12:24
Boy, Bence bu bilgilerini uygulamalı paylaşman herkez için çok yararlı olacaktır. Kendim dahil sürüş tekniği hakkında bi kursa gitmişliğim yok, aynen dediğin gibi acaba yanlış pozisyon yanlış kullanım mı uyguluyorum bilmiyorum, bilgili bir ağızdan şunu şöyle yap böyle otur böyle tut, virajda böyle yap diye öğüt almak inan yaşamsal öneme sahip. Sanada uyarsa belirlenen yer ve saatte herhangi boş bir alanda, birkaç saat senden ders almalıyız. Bu konuda senden haber bekliyorum.

CenkKeskin
09 Ocak 2007, 04:12
grileo Cok doğru diyosun aslında boy vs diğer Motosiklet bilgisiyüksek kişiler bir alanda toplansa bilgi paylaşımı yapsa cok güzel olur.

boy
09 Ocak 2007, 10:10
Arkadaşlar güzel söylüyorsunuz da, bu işler ciddi ve bilinçli bir şekilde yapılmazsa kimsenin kimseye yararı olmaz. Bir insan çok bilgili olabilir ama öğretme yeteneği yoktur, insanları farkında olmadan yanlış yönlendirebilir. Ayrıca bu tip eğitimler öyle boş bir alanda toplanılarak yapılacak tipte eğitimler değil. Gerekli donanım ve şartlar sağlanmalı. Özellikle güvenli sürüş ve ileri sürüş teknikleri eğitimlerini veren kişilerin eğitim verebilme sertifikasına sahip kişiler olması çok önemli. Aksi taktirde "ben size birşeyler öğreteceğim" diyen insanların sizlere göstereceği bazı şeylerin size faydası olabileceğini sanmıyorum, hatta bazı yanlış bilgilendirmeler sonucu yanlış yönlendirmeler de gerçekleşebilir. Ben BMW ve Honda eğitimlerinde ne öğrettiklerini gördüm. Bazı konularda gösterdikleri şeyler farklı.

Bu eğitim konusunda birşeyler yapmak istiyorum açıkçası ancak bu "hadi gelin toplanın size şunu şunu gösterecem" şeklinde olmayacaktır. Öncelikle bu tip organizasyonların yapılmasının en doğru yolu motosiklet.net in bir spor kulübü olması (daha önce böyle bir çalışma vardı ama kış geldi, kimse ilgilenmiyor) ve bu aktiviteleri gerçekleştirmesi. Eğitimi kimin ne şekilde vereceğinin belirlenmesi bu aşamadan sonra olacaktır.

diverrider
09 Ocak 2007, 10:58
"ben size birşeyler öğreteceğim" diyen insanların sizlere göstereceği bazı şeylerin size faydası olabileceğini sanmıyorum, hatta bazı yanlış bilgilendirmeler sonucu yanlış yönlendirmeler de gerçekleşebilir.

kesinlikle katılıyorum...

motosiklet eğitimi kesinlikle bu eğitimi vermeye yetkisi olan kişiler tarafından verilmeli. Ve motosikleti bir ulaşım ve gezi aracı olarak uzun yıllar boyunca kullanmaya niyetli olan herkes eğitim almalı.
Ben hesaplı olması açısından Honda'nın eğitimlerini tavsiye ediyorum.

boy
10 Ocak 2007, 21:09
@diverrider

motosiklet eğitimi kesinlikle bu eğitimi vermeye yetkisi olan kişiler tarafından verilmeli. Ve motosikleti bir ulaşım ve gezi aracı olarak uzun yıllar boyunca kullanmaya niyetli olan herkes eğitim almalı. Ben hesaplı olması açısından Honda'nın eğitimlerini tavsiye ediyorum.
Ancak şöyle de bir durum var. Gerek BMW, gerekse Honda'nın verdiği eğitimlerin belli sınırları var. Bu sınırın üzerindeki eğitimler ne yazık ki Türkiye'de yok. Bu kurumların verdiği eğitimler genellikle motor kullanmaya yeni başlayan insanlara faydalı bilgiler vermek üzerine, Güvenli Sürüş adı altında veriliyor. Ama bu eğitimlerde belirli İleri sürüş teknikleri öğretilmiyor. Racing motor diğer motorlardan çok farklıdır. Evet diğer motorlarda kullanılan aynı teknikler uygulanabilir ama bu kadar güçlü, dengeli ve yarış amacıyla üretilmiş bu motorlarda çok daha ileri düzeyde teknikler kullanılmadığı sürece hiçbir zevk vermemektedir.

diverrider
11 Ocak 2007, 00:05
@diverrider

Ancak şöyle de bir durum var. Gerek BMW, gerekse Honda'nın verdiği eğitimlerin belli sınırları var. Bu sınırın üzerindeki eğitimler ne yazık ki Türkiye'de yok.


Ama Menderes Özel'in yazısından anladığım kadarıyla BMW enduro eğitimi de veriyormuş. gaza geldim biraz GALİBA :)

ben 4 aşamalı bir eğitimin ikincisini aldığımda, dördüncü eğitimi Türkiyede verecek kimse olmadığını söylemişlerdi :pr:

boy
11 Ocak 2007, 00:34
@diverrider

Ama Menderes Özel'in yazısından anladığım kadarıyla BMW enduro eğitimi de veriyormuş. gaza geldim biraz GALİBA
BMW'nin genel çizgisi enduro olduğundan BMW'de esas olarak enduro eğitimi veriliyor zaten. Güvenli sürüş eğitimleri de F650GS ile veriliyor. Ancak kendi motorunla katılmak istersen (ki ben öyle yapmıştım) aynı eğitime kendi motorunla da yapabiliyorsun. Pist eğitimi vermeyi düşünüyorlardı ama bu Türkiye'de çok zor. BMW gibi pist yarışları ile ilgisi olmayan bir markanın pist eğitimi vermesi de garip kaçar bence.