PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Fren Balatası Değişimi



Olcay Avşar
13 Aralık 2006, 14:50
Merhaba arkadaşlar, bu yazıda elimden geldiğince fren balatası değişiminde yapılan işlemleri izah etmeye çalışacağım, unutmadan belirtelim ki aracınızın bakımlarını zamanında ve yetkili servisinde yaptırınız.

Fren balatalarının azalması frenajda bir etkide bulunmaz ve herhangi bir tehlikesi yoktur, ama bitmeden önce değiştirmemiz hem bizi süpriz tehlikelerden uzak tutar hemde biten balatanın diskimizi bozmasına mani olur.

Şu an motorunuzda kullandığınız balatanın kaç km ömrü olduğunu bilmiyorsanız sık sık balatanın durumunu incelemek gerekir. Bitmeye yakın değiştirme işlemine geçersiniz ve balatanın kaç km yaptığını öğrenmiş olursunuz, bir daha ki balata değişiminin de ne zman yapılcağını daha kolay belirleyebilirsiniz.

Balatanızın bitmek üzere olduğunu tespit ettiyseniz eğer buyrun değişme işlemine başlayalım ;

İlk önce fren merkezinde balataları tutan pimleri sökmek için başlıklarındaki kontra somunları gerekli allen (alyan) anahtar ile sökelim.

http://img146.imageshack.us/img146/1113/1mp3.jpg (http://imageshack.us)

Aynı anahtar ile kontra somunun altındaki vidalı pimide sökün, aynı işlemi diğer pim içinde tekrarlayın.

http://img146.imageshack.us/img146/3999/2uw3.jpg (http://imageshack.us)

Aşşağıdaki resimlerde de görüldüğü gibi merkezi tutan iki adet somunu söküp çıkarın.

http://img144.imageshack.us/img144/6140/3hq1.jpg (http://imageshack.us)
http://img146.imageshack.us/img146/5848/4ul6.jpg (http://imageshack.us)

Söktüğünüz somunların vidaları fren merkezinin üstünde kauçuk bir conta içindedir, bu vidaları içeri doğru itip merkezi disk üzerinden ayırın.

http://img144.imageshack.us/img144/2507/5lj7.jpg (http://imageshack.us)

Söktüğümüz Pim Kontra Somun ve Eski Balatalar :

http://img227.imageshack.us/img227/4905/6bo7.jpg (http://imageshack.us)

Şimdi yeni balataları takabilmemiz için fren merkezinde yer açmalıyız, bunuda fren kaliper pistonları geriye doğru iterek yapabiliriz. Bir yıldız anahtar bunu yapabilmeniz için en iyi yardımcıdır, merkezin karşı kısmından destek alıp pistonları geriye doğru yavaşca bastırın.

http://img227.imageshack.us/img227/8529/7id7.jpg (http://imageshack.us)

Önce ön tarafa yeni balatanın birini koyun ve fren merkezini yerine yerleştirin. Diğer balatayı ise diskin arkasından eliniz ile tutup balata pimlerini yerine vidalayın, pimleri doğru takdığınıza emin oldukdan sonra kontra somunları ve fren merkez somunlarınıda takıp sıkın.

http://img227.imageshack.us/img227/574/8yw0.jpg (http://imageshack.us)

İşlem bittikden sonra her ihtimale karşı fren hidroliğinde oluşabilcek havayı almamız lazım.

Önce fren pedalını şişene kadar pompalayın, şişdikten sonra basılı tutun ve resimde gördüğünüz hava almak için olan siboplu vidayı gevşetin. Vidanın üstündeki delikten fışkıran fren yağının boyalı kısımlara gelmesine izin vermeyin bir bezle fışkırmasını engelleyin.

http://img139.imageshack.us/img139/8/9wf2.jpg (http://imageshack.us)

Vidayı gevşettiğinizde yağ fışkıracak ve fren pedalı aşşağı doğru basılacaktır, sakın pedalı bırakmayın. Vidayı tatlı sıkı bi şekilde sıkın ve pedalı bırakın, tekrar pompalayıp aynı işlemi yapın. 4 - 5 kez tekrarladıkdan sonra hava alma vidasını bozmayacak bir güçle vidayı sıkın ve freni pompaladıkdan sonra eksilen yağ yerine hidrolik deposuna yeterli miktarda fren yağını doldurun. Fren sisteminiz için gerekli olan yağ numarası motorunuzun kitapcığında veya yağ haznesi kapağında yazar, farklı bir yağ kullanmayın. Büyük ihtimal DOT-3 veya DOT-4 olması lazım.

Bu yazı bilgi vermek amaçlıdır, kendi başınıza sakın denemeyiniz, tekeriniz düz bassın, kazasız sürüşler..


Olcay AVŞAR

Burcu
13 Aralık 2006, 14:56
teşekkürler paylaşım için :)

İHTİYAR
13 Aralık 2006, 14:59
Not : Kaliperler boştayken frene basmayın pistonlar yerinden çıkar ve yağınız boşalır.

Barış Şuşut
13 Aralık 2006, 15:10
Ne kadar faydalı bir adamsın ..tebrik ederim ..geliyom benim balatalarda elinden öper :P

duslemek
13 Aralık 2006, 15:33
benim arka fren kampana onunda değişim aynı şekilde mi olacak ?

Olcay Avşar
13 Aralık 2006, 15:48
duslemek kampana fren sistemi çok daha komplike ve zordur. Yani sökmesi ayrı dert takması ayrı bir derttir. Bu şekilde anlatmam bile sakıncalı yani, sökerde geri takamazsan iş alırsın başına :)

babaçi
13 Aralık 2006, 16:16
garanti olayı bitsin bidaha servise gitmeyeceğim.alacağımızbalata standartmı? yoksa her model ve markanınki farklımı?nereden bulunur?

Olcay Avşar
13 Aralık 2006, 16:19
Her model için farklıdır, ama birçok motosikletinki birbirine uyar.

fakir ama gururlu
13 Aralık 2006, 16:31
teşekkürler eyong harika bir kılavuz olmuş. birde buraya hidroliğin nasıl boşaltılacağını ve nasıl doldurulacağını eklerseniz tam olacak.

ERYİLMAZ
13 Aralık 2006, 16:42
gerçekten çok bilgilendirici bir anlatım ellerine sağlık:cat:

Prometheus
13 Aralık 2006, 17:53
İş güç yok tabi uğraş :P

babaçi
13 Aralık 2006, 17:55
teşekkürler eyong harika bir kılavuz olmuş. birde buraya hidroliğin nasıl boşaltılacağını ve nasıl doldurulacağını eklerseniz tam olacak.

boşaltma işlemi yazı içerisinde geçiyor.doldurma ise genelde ön fren elciğinin hafif solunda aliminyum dikdörtgen bir metal kutu var ortasında yağ(hidrolik)seviyesini görebileceğimiz cama benzer yuvarlak var.üst taraftan iki vidayı söküyorsun ve iş tamam:cat:

northern
14 Aralık 2007, 00:49
kampana olayı bana daha kolay geldi ben kendim değiştirdim balatalarımı
fakat ön diski değiştirmeye korkuyorum

mike suarez
05 Nisan 2008, 00:38
güzel bir bilgilendirme topiği

serdarmert
24 Ocak 2010, 18:36
Hortlasın valla bu konu süper.. Eee adamı boşuna moderatör/editör yapmazlar insanı..
Ben fren hidroloilik olayını anlayamadım.. Halkın anlayacağı şekilde anlatırmısın..

fthinky
24 Ocak 2010, 20:29
resimle yazıyla anşlaşılması zor, ön bilgi olur sadece, uygulamalı görmek lazım :)

o diil de zincir balata temizleyici spreyler var, balatanın neresine sıkıcaz onu biri resmini koysa :)

tr100a
24 Ocak 2010, 21:25
hortlayan konuya bende maydonoz olayım bence balata değiştikten sonra sistem hava yapmaz çünkü hidrolik yağının dolaştığı borular oringler ve rekorlardan hidrolik sıvısı akmadığı veya buralara müdahale edilmediği sürece hava yapmaz sadece pistonu cok geri ittiğimiz için manette boşluk olur manete birkaç basıp bırakma işleminden sonra normale döner

serdarmert
25 Ocak 2010, 14:47
Bu balata değişimi ybr de mi yapılmış?

Olcay Avşar
25 Ocak 2010, 17:21
Ben fren hidroloilik olayını anlayamadım.. Halkın anlayacağı şekilde anlatırmısın..

Sorunu anlayamadım, halkın anlayacağı dilde sorar mısın? :P


resimle yazıyla anşlaşılması zor, ön bilgi olur sadece, uygulamalı görmek lazım :)

o diil de zincir balata temizleyici spreyler var, balatanın neresine sıkıcaz onu biri resmini koysa :)

Zincir temizleme ile balata temizleme spreyleri farklı şeylerdir eğer ikisi bir arada çıkmadıysa :)

Balata temizleme spreyini balatanın her tarafına kafana göre sık, biriken balata tozları varsa onları akıtır. Kaliper lastiklerinin olduğu bölümlerede sık, toz kir varsa temizler kaliperlerin rahat çalışmasını sağlar.


hortlayan konuya bende maydonoz olayım bence balata değiştikten sonra sistem hava yapmaz çünkü hidrolik yağının dolaştığı borular oringler ve rekorlardan hidrolik sıvısı akmadığı veya buralara müdahale edilmediği sürece hava yapmaz sadece pistonu cok geri ittiğimiz için manette boşluk olur manete birkaç basıp bırakma işleminden sonra normale döner

Haklısın her balata değişiminde hava alınmasına gerek yoktur ama ekstra bakım ve kontrolun bir zararı olmayacağı gibi güvenlik açısından çok çok faydalıdır.


Bu balata değişimi ybr de mi yapılmış?

Hyosung 250 likde yapılmıştı, ybr de aşağı yukarı aynı şekilde yapılıyor.

serdarmert
25 Ocak 2010, 18:02
güzel ve çok yararlı bi çalışma devamını dilerim..kendi adıma..

greyhorse
21 Mayıs 2010, 22:30
cok faydalı olmus.tesekkurler
merkezın arasını sonuna kadar actım.yenı balataları taktım frene bastıktan sonra dıske yapıstı teker cok zor donuyor bu durumda ne yapmam gerekıyor?

Kyonari
20 Kasım 2013, 23:37
honda rebel 250 ninki bizimkine uyuyor mümkünse EBC kullanın.

TuğrulCOBRA
10 Mayıs 2017, 21:14
teşekürler