PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : planlı eskitme ve motosiklet ilişkisi



potasyum
07 Ocak 2023, 00:31
uzun zamandır forum kısmına yazmıyorum ama ara ara aklıma takılan şeyler diyorum cün ki belli belirsiz oluşan, birbirinden bağımsız farklı konularda bunu ilk kim bulmuştur mesela barut un bulunma hikayesi, ilk motosiklet in icadı, ilk ayakkabı bağcığını kim icat etmiştir v.s gibi konuları araştırıyorum

foruma çok yazmıyorum ama mesajlara çok çok yoğun değilsem gün içinde mutlaka bakarım ve uzun zamandır da dikkatimi çeken konular genelde yol hikayeleri, gezi paylaşımları, motor tadilatı dıy projeleri, sıklıkla gördüğüm konular ise bu motora bu kadar para verilir mi?, 30 bin km yapmış motor alınır mı? tavsiye verin 3 motor arasında kaldım(gelen tavsiye ise ooo 25 bin km de motor çöp olmuş o paraya sıfır motor al daha iyi şeklinde olmakta) v.s gibi mesajlar

gel gelelim bu konuların başlıkla alakasına :) ...aklıma yine bir konu takıldı ki sorma gitsin forum ahalisi. annemlerde arçeliğin leydi model (https://onedio.com/haber/dibinde-atom-bombasi-bile-patlasa-tikir-tikir-calismaya-devam-edecek-vazgecilmez-bir-demirbas-arcelik-leydi-bulasik-makinesi-895909) (arçeliğin planlı eskitmeden haberinin olmadığı yıllar)bulaşık makinesi var yaklaşık 20- 25 yıl olmuştur makine ne bakım ne servis yüzü gördü benim evdeki arçelik bulaşık makinesinden(1 defa servis geldi ve değişime gitti) de daha iyi yıkıyor yeminle...konu aklıma takılınca başladım araştırmaya, araştırma dediysem bilimsel tezler, yuksek lisans tezleri filan sanmayın bildiğin google hazretlerine sorduk, planlı eskitme ilk ne zaman ortaya çıktı diye... ekşi sözlükten


https://www.youtube.com/watch?v=OdgQCuKq2ew


ve onları izlemeye başladım olay 1920 lere dayanmakta ve ampul çalışma saatleri için bir kartel kapalı kapılar ardında toplanıyor ve ilk ampullerin çalışma saatleri 2500 saatleri bulurken 1000 saatlarde sınırlandırmaya çalışıyorlar.

şimdi forumda arama butonua dokununca yurt dışı turlarına katılanlarda, festivallere giden arkadaşların yazılarına bakarsanız, atıyorum @ridetoworld un Agnellotreffen(hızlıca baktım ki bölüm 14 diye aratırsanız 5. dakikalardan itibaren eski efsanelerle insanların bu festivallere gittiğini görürsünüz) turunda, yada forumda 340.000 deki motosiklet (http://www.motosiklet.net/forum/moto-sohbet/153373-340-000-km-deki-motorsiklet.html) konusunda görürsünüz, eski motorlar dayanıklılık ve sağlamlık üstüne kuruluyken şu anda ise insanlara hep bir şeylerin yetersiz olduğu düşüncesi aşılanıyor ve çoğunlukla şartlandırılmış ön yargımız alım süreçlerimizi buna göre değerlendiriyor, birde bakmışız daha parasını kenara koymadan krediler, borçlar sarmalında hayat geçirdiğimizi sanıyoruz...

evet yeni yapılan motosikletlerde de plamlı eskitmeden nasibini alıyor, hiç bozulmayan bir motosiklet yapsalar kime satacaklar, seri üretim bandı icat oldu mertlik bozuldu...motosikletlerde planlı eskitme ne zaman yapılmaya başlandı bilen varsa yazarsa ve konu hakkındaki yorumlarınızı görmek de sevindirir.

herkese iyi forumlar,

killingroad
07 Ocak 2023, 01:44
2500 saat mi?
https://en.wikipedia.org/wiki/Centennial_Light

Planlı eskitme içinde bulunduğumuz ekonomik sistemin bir parçası maalesef. Teorik olarak kurtulabiliriz, bu biraz da 1980'lerde ABD finans piyasalarında değişen ekonomi anlayışı ile hızlandı; ama pratikte çok büyük değişiklikler olmadığı müddetçe böyle devam edecektir. Motosiklet değil üretilen hemen her şey bu şekilde üretiliyor.

F54
07 Ocak 2023, 08:59
arkadaşlar planlı eskitme bence tamamen üretim maliyeti ile alakalı
kendim koltuk işi yapıyorum 2002 de 2008 de yaptığımız koltuklar dan daha kötü bir dönüş almazken bu gün yaptığımız ürünler en fazla 3 yıl sonra dağılır
eskiden yaptığımız işler malzeme kalitesi olarak bu günden 2 3 kat daha iyi şuan mesela profilden yapılan iskeletler o zamanlar fırınlı kayın ağaçından yapılıyordu yani su görse demir pas yapar çürür ama fırınlı ağaça hiçbir şey olmaz yani demirden daha uzun ömürlü
şuan kullanılan ağaçlarda yaramaz kaliteli değil dönüyor atıyor yamuluyor tabiri caizse 8 oluyor
eski kalite koltuk isteyen parayı verse bile eski kaliteyi alamaz şuan çünkü herşey kullan at sistemine döndü kaliteli iş yapan usta da kalmadı
daha ucuzunu arayan müşteri böyle esnaflarında batmasını değişmesini sağladı

Motoseverrr
07 Ocak 2023, 10:12
Ben bu konulara çok takılmıyorum nedeni ise bir gün bende eskiyeceğim ve bu dünyadan göçüp gideceğim, belkide herkesin gençliğinin baharı dediği yaşta burdan göçüp gideceğim konu böyle oluncada bir şeyin ömürlük olması benim için bir şey ifade etmiyor. Bir parça eskidiyse söküp yenisini takar devam ederim.

hasmet
07 Ocak 2023, 11:43
Planlı eskitme vardır, bilemiyorum.

Ama ömür boyu motosiklet nedir? Bir içten yanmalı motorun ömürlük olması mümkün mü? Her şeyin bir ömrü var.

Koltuk örneğinden gidecek olursak, insanların çoğu bir şeyi ucuza isterse, kalite azalır ve kaliteli ürünün fiyatı artar. Ama çoğunlukla yok olmaz. Sadece fiyatı artar.

Eski müzik setleri de güzel bir örnek. Fiyatları da yüksekti ama. Artık iyi çalan müzik seti yok mu? Alası var. Ama fiyatları yüksek.

panic adak
07 Ocak 2023, 12:18
motosiklet için planlı eskitme işine pek ihtimal vermiyorum. daha çok motosikleti hafifletmek için çok dayanıklı ama çok ağır malzemelerden vazgeçip daha hafif görece dayanıklı malzemelere geçiyorlar. yani motor bloğunuzu dökme çelik olarak düşünsenize, veya şasenizi. örneğin bir festivalde gördüğüm caponord etv 1000 vardı km'si 550 bin i geçmişti. sahibi olan eleman bakımlar hariç tamir görmediğinden bahsetmişti. bence kullanım ve bakım hassasiyetine göre halen çok uzun ömürlü malzemeler.

logaritma
07 Ocak 2023, 13:12
Planlı eskitme ekonomik tüketim ömrü olarak çıktı zengin hemde çok zengin ülkeler için gayet güzel bir şey ekonomik tüketim ömrü biten şey değişir sıfır o günün en son teknolojisi şeyi gelir ..

Anlamadığınız sanırım ekonomik tüketim dahilinde üretilen her şeyin tabiki bir kullanım ömrü vardır bu bazı ürünlerde 5 yıldır bazılarında 10 yıl yani süpürgede 5 yıl olabilir yada tv de bir arabada 10 yıl olabilir .. o yüzden eski ürünler dayanıklı yeniler dayanıksız diye bir şey yok yeni ürünler belli bir zaman ömrü merkezinde üretiliyor haliyle hiç bir firma kısıtlı bir kullanım ömrü olan cihazlara yüksek kalite malzeme kullanmıyor ..
Eskiden 2000 lilerinden başına kadar böyle bir mantık yoktu ekonomik kullanım ömrü diye firmalar genelde ellerinden geldiğince ömürlük kaliteli mal üretmeye bakarlardı o malların üst kalitesi zaten torununa bırakabileceğin kalitede olurdu ..

Mesela İzmir’deki evde Arçelik 2001 yılında aldığım buzdolabı var her daim çalışır şu anda o evde kimse yok yazları gideriz genelde ama şu anda bile çalışıyor bir kere tamir yüzü görmedi keza dolu tüplü tv lerimiz vardı hiç biri bir günden bir güne arıza vermedi LCD led teknolojisi çıkınca değiştirdik.. İstanbul’daki eve 2021 de sıfır buzdolabı aldım 3 kere servis tamire götürdü dolu yıllar içinde aldığım plazma LCD tv ler tamire gitti gölgelenme yapması piksel ölmesi panel arızası falan filan .. zaten servis geldimi eğer aldığın ürün 5 seneyi geçmişse abi bunların ömrü bu kadar artık eskisi gibi yapmıyorlar diyor ..

En son ekonomik kullanım ömrüne bir örnek verip kapatıcam yaklaşık Ağustos gibi ofisimdeki duvarda asılı led tv 5-6 yaşında falandı tv .. arıza yaptı altta uzun uzun çizgiler çıktı durup dururken bu arada marka çok üst kalite bir marka servis bana bir fiyat verdi o zaman panel değişecek dedi size samimi diyorum verdiği fiyatın üstüne bin lira falan eklesem zaten o zaman piyasada gayet kaliteli orta ayar led tv modelleri alabiliyordum işte ekonomik kullanım ömrü elinizdeki ömrü bittimi tamir değil sizi yenisini almaya yönlendirir tamir etmeye kalkarsanız size nerdeyse yenisi fiyatına gelir o yüzden size yenisine teşvik eder ..

O eski ömürlük dediğiniz şeyler ise tamir olabilir şeylerdir bunu yeni nesil arabalarda görebilirsiniz yeni nesil araçlarda artık çoğunda rektifiye motor revize kalmadı motor blokunda ciddi sorun çıkarsa motor sökülüp sıfır sandık motor yenisi takılıyor ..
Çünkü eskiden döküm Demir Çelik kullanılırken artık daha hafif alüminyum plastik muhteviyatlı malzemeler kullanılıyor bu malzemelerin tamiri söz konusu değil ..

Motorsiklet içinde aynısı geçerli

..YaNKee..
07 Ocak 2023, 13:24
planlı olarak yapıldığını duymuştum.. hatta bunun için anlaşmalar yapılmış olduğunu okumuştum. bence sıfır ürün alındığında garanti kapsamındayken çok fazla arıza vermiyor, fakat ne zaman garantisi bitti arkasından arızalar başlıyor.. ben alacağım ürünün garanti süresinden, ona biçtikleri arızasız ömrü anlıyorum daha çok :) bu planlamanın motosiklet parçaları içinde yapılması çok mümkündür bencede...

hasmet
07 Ocak 2023, 18:08
Bir örnek te ben vereyim: Henry Ford, "model T ömrünü tüketip çöpe gittiğinde hangi parçalar halen işler ve çalışır halde" diye araştırıp, o parçaları daha ucuza ve kalitesiz üretmeyi planlamış.

Ama bu planlı eskitme değil. Aracın ömrünü azaltmadan, zaten ömrü sınırlı olan araçtaki parçaların fiyatını düşürme.

Modern TV'ler bildiğiniz bir bilgisayar. Eski tüplü TV'lerle alakası yok. Ki onların da tüp ömrü var.


planlı olarak yapıldığını duymuştum.. hatta bunun için anlaşmalar yapılmış olduğunu okumuştum.

Bariz komplo teorisi bence bu. Japonlar dayanıklı motor ve araç ürettikleri için çok daha iyi satıyorlar. Diğer firmalar da onlar gibi yapabilseler çok daha iyi rekabet ederler.


yeni nesil araçlarda artık çoğunda rektifiye motor revize kalmadı motor blokunda ciddi sorun çıkarsa motor sökülüp sıfır sandık motor yenisi takılıyor.

1. Hangi aracın motor bloğunda plastik kullanılıyor?

2. Hangi "yeni nesil araçlarda" servis kitapçığında piston, sübap ya da silindir değiştirmek yerine motoru olduğu gibi değiştirin yazıyor?

logaritma
07 Ocak 2023, 18:22
Bir örnek te ben vereyim: Henry Ford, "model T ömrünü tüketip çöpe gittiğinde hangi parçalar halen işler ve çalışır halde" diye araştırıp, o parçaları daha ucuza ve kalitesiz üretmeyi planlamış.

Ama bu planlı eskitme değil. Aracın ömrünü azaltmadan, zaten ömrü sınırlı olan araçtaki parçaların fiyatını düşürme.

Modern TV'ler bildiğiniz bir bilgisayar. Eski tüplü TV'lerle alakası yok. Ki onların da tüp ömrü var.



Bariz komplo teorisi bence bu. Japonlar dayanıklı motor ve araç ürettikleri için çok daha iyi satıyorlar. Diğer firmalar da onlar gibi yapabilseler çok daha iyi rekabet ederler.



1. Hangi aracın motor bloğunda plastik kullanılıyor?

2. Hangi "yeni nesil araçlarda" servis kitapçığında piston, sübap ya da silindir değiştirmek yerine motoru olduğu gibi değiştirin yazıyor?

Zaten hiç bir resmî servis blokta çatlak yada ciddi bir sorun olursa tamir etmez direk komple sandık motor takıyorlar

AzÇok
07 Ocak 2023, 20:00
Konu tamamen maliyet konusu. Maliyetleri düşürmenin yolunu arıyorlar. Aramaya da devam edecekler. Örneğini Suzuki Burgman 200'ü egsoz ses yaptığı için tamirciye götürdüm. Egsozun içine ulaşmak için bir pencere açtı. Ve bana gösterdi. Üretim sürecini hızlandırmak için her yere tek punto atarak geçmişler. Usta "sıkıntılı yerlerin tümünü boydan boya kaynaklayacağım. Orijinalinden daha sağlam olacak. Hiç ses yapmayacak" dedi. Gerçekten öyle oldu.

Para-para-para. İşte bütün mesele bu.

lordmayros
07 Ocak 2023, 22:23
Planlı eskitmeye bende şahit oldum
Bosch marka buzdolabı kullanıyoruz soğutma ile alakalı sorun oldu servisi çağırdım
Bana bir parçanın değişeceğini onun açık kaldığı için soğutmadigi söylendi tamam dedik getirdi parçayı söktü eski parçayı inceledim
Çok basit bir step motor ve ucuna bağlanmış plastik klape var klapenin tırnağı 1mm aşınmış motor döndüğünde tam itecekken tik diye atıyor
Bunun için komple motorla birlikte mekanizma değişti
O tırnak metalden galvanizden yada daha sert plastikten yapılabilirdi ama üretici o parçanın kaç hareket sonra 1mm aşınacağını biliyor
Ve yedek parçasında satıyor onu daha kaliteli hale getirmek gibi bir dertlerinde yok belkide ileride şimdi 10.000 ise ilerde 5.000 döngüye denk getirecekler

hasmet
07 Ocak 2023, 23:59
Zaten hiç bir resmî servis blokta çatlak yada ciddi bir sorun olursa tamir etmez direk komple sandık motor takıyorlar

Çünkü demirin aksine alaşım bloğun üretimi de, tamiri de o kadar kolay hatta mümkün değil. Ama motorun içinde ciddi bir sorun olduğunda motoru değiştirmek yerine piston, sübap, silindir değiştiriyorlar hâlâ.

Motor bloğunda plastik kullanılması iddian fasa fiso galiba değil mi?

logaritma
08 Ocak 2023, 00:36
Çünkü demirin aksine alaşım bloğun üretimi de, tamiri de o kadar kolay hatta mümkün değil. Ama motorun içinde ciddi bir sorun olduğunda motoru değiştirmek yerine piston, sübap, silindir değiştiriyorlar hâlâ.

Motor bloğunda plastik kullanılması iddian fasa fiso galiba değil mi?

Demir blok tamir edlirdi ama artık o el zaanatı yapan usta kalmadı eskiden soğuk kaynak denilen yöntemle metalin üstündeki genelde saplama altlarından oluşan çatlaklar törpülenip özel bir dolgu sıvısıyla doldurulup tamir edilir o blok on yıllarca götürürdü sorun çıkarmadan ama o el zanaati kalmadı ..

Motorun içinde ciddi bir sorun oldumu resmî servislerin fiyatları genelde sıfır sandık motor fiyatlarına bayağı yaklaşa biliyor bazen sandık motor daha ucuza bile gelebilir marka modelle göre
Motordan örnek vermek gerekirse geçen işte YouTube da ustanın elinde 1000 lik ss makine varmış motor yapılıcak 2008 model resmî servis motor sahibine 260 bin tl motoru komple revize için para istemiş … motorun kendi zaten ikinci elden aynısını almaya kalksan 180-200 bin tl arası ..

Özellikle euro5 motor ve sonralarında motorların içinde yeni nesillerde artık rulman yatakları külbürtör kapakları subablar gibi pek çok parça alüminyum plastik kaukçuk muhteviyatlar kullanılıyor .. hatta lpg takılan yeni nesil araçlarda sübablar o yüzden Çelik olanlarla değiştiriliyor lpg nin ısısına dayanmıyor çünkü eriyor ..

Nikkfurie
08 Ocak 2023, 02:04
.....Bir içten yanmalı motorun ömürlük olması mümkün mü?....

ömürlük dediğin süre insan ömrüyse evet var , bizde 1946 yılında imal edilmiş iki zamanlı dizel Sulzer marka gemi motoru var hala çalışıyor , bakımı ihmal edilmezse 50 yıl daha çalışır , değişenleri : silindir gömlekleri , sekmanları , krank ve piston kol yatakları..

hasmet
08 Ocak 2023, 06:48
Özellikle euro5 motor ve sonralarında motorların içinde yeni nesillerde artık rulman yatakları külbürtör kapakları subablar gibi pek çok parça alüminyum plastik kaukçuk muhteviyatlar kullanılıyor .. hatta lpg takılan yeni nesil araçlarda sübablar o yüzden Çelik olanlarla değiştiriliyor lpg nin ısısına dayanmıyor çünkü eriyor ..

Intake manifoldu, sübap kapağı başka, blok başka. Velhasıl iddia ettiğin üzere motor bloğunda plastik kullanılan bir araç söz konusu değil.

Alüminyumu plastikle bir arada saymışsın da, alüminyum kullanımı demirden daha zor ve pahalı olmasına rağmen hafifliği için tercih ediliyor... Ucuz olduğu için değil.

Psyduck
08 Ocak 2023, 09:08
Intake manifoldu, sübap kapağı başka, blok başka. Velhasıl iddia ettiğin üzere motor bloğunda plastik kullanılan bir araç söz konusu değil.

Alüminyumu plastikle bir arada saymışsın da, alüminyum kullanımı demirden daha zor ve pahalı olmasına rağmen hafifliği için tercih ediliyor... Ucuz olduğu için değil.

Alüminyum tamir edilemez bir malzeme olduğu için onu saymış. Edilemez demeyelim de edilmemesi gereken diyelim. Çünkü alüminyum tamir edildiği taman eski mukavemetini yakalayamıyor. Bunun yanında dökme demir ve çeliğe göre daha yumuşak bir malzeme. Özellikle arabalarda efsane olmuş motorlara bakarsan çoğu blok dökme demirdir.

Hatta zamanında şöyle bir videoya rastlamıştım. Çelik ve alüminyum kasanın farkı diye. Her me kadar motor bloğu üzerinden konuşulmasa da farkı bence güzel ortaya koyuyor.

https://m.youtube.com/watch?v=ox71UKDeazU&t=123s&pp=2AF7kAIB

fatih.met
08 Ocak 2023, 09:56
iphone marka telefonlar geldi aklıma, biraz eski modellerde yıl geçtikçe cpu gücü kısılıyormuş yazılımsal olarak. hatta apple bunu "eskiyen batarya için şarj dayanımını arttırmak amacıyla yaptık" gibi bir şey de söylemişti galiba.

planlı eskitme yoktur diyenler bence etrafına iyi baksınlar, böyle çakal bir kapitalist sistemde planlı eskitmenin hesaplandığı eşyalar kesin vardır. 10 firmanın 1 tanesi yapar yine yapar bunu. işini düzgün yapmayan ve şark kurnazlığı peşinde olan insanların soyu tükenirse o zaman planlı eskitmenin adını anmayız.

---------- Mesajlar birleştirildi - 09:56 ---------- bir önceki mesaj zamanı 09:49 ----------


Alüminyum tamir edilemez bir malzeme olduğu için onu saymış. Edilemez demeyelim de edilmemesi gereken diyelim. Çünkü alüminyum tamir edildiği taman eski mukavemetini yakalayamıyor. Bunun yanında dökme demir ve çeliğe göre daha yumuşak bir malzeme. Özellikle arabalarda efsane olmuş motorlara bakarsan çoğu blok dökme demirdir.

Hatta zamanında şöyle bir videoya rastlamıştım. Çelik ve alüminyum kasanın farkı diye. Her me kadar motor bloğu üzerinden konuşulmasa da farkı bence güzel ortaya koyuyor.

https://m.youtube.com/watch?v=ox71UKDeazU&t=123s&pp=2AF7kAIB

ford markasının arabasının kasa deliniyor habire ve chevrolet marka aracın kasa delinmiyor. acaba aralarında fiyat farkı ne kadar? birde bu delinmelerden ötürü o kısımların altına sıvı girip içeri kısımları çürütmesi de var.

amerikadan nefret ediyorum, kapitalizm deyince aklıma amerika geliyor, çökmesi lazım o ülkenin.

bursalıali
08 Ocak 2023, 15:04
Alüminyum tamir edilemez bir malzeme olduğu için onu saymış. Edilemez demeyelim de edilmemesi gereken diyelim. Çünkü alüminyum tamir edildiği taman eski mukavemetini yakalayamıyor. Bunun yanında dökme demir ve çeliğe göre daha yumuşak bir malzeme. Özellikle arabalarda efsane olmuş motorlara bakarsan çoğu blok dökme demirdir.

Hatta zamanında şöyle bir videoya rastlamıştım. Çelik ve alüminyum kasanın farkı diye. Her me kadar motor bloğu üzerinden konuşulmasa da farkı bence güzel ortaya koyuyor.

https://m.youtube.com/watch?v=ox71UKDeazU&t=123s&pp=2AF7kAIB

Bu arada alüminyum ile pik demir arasındaki ısınma - soğuma özelliği farkı da etkenlerden biri.

logaritma
08 Ocak 2023, 15:41
Intake manifoldu, sübap kapağı başka, blok başka. Velhasıl iddia ettiğin üzere motor bloğunda plastik kullanılan bir araç söz konusu değil.

Alüminyumu plastikle bir arada saymışsın da, alüminyum kullanımı demirden daha zor ve pahalı olmasına rağmen hafifliği için tercih ediliyor... Ucuz olduğu için değil.

Ben motor bloku demedim .. yukarda yazdığım yazımı buraya kopyalıyorum

bunu yeni nesil arabalarda görebilirsiniz yeni nesil araçlarda artık çoğunda rektifiye motor revize kalmadı motor blokunda ciddi sorun çıkarsa motor sökülüp sıfır sandık motor yenisi takılıyor ..
Çünkü eskiden döküm Demir Çelik kullanılırken artık daha hafif alüminyum plastik muhteviyatlı malzemeler kullanılıyor

Ben Motor blokunda plastik kullanılıyor diye idda yada ifade etmedim yazım yukarda motor genelinde kullanılıyor yukarda da kullanılan bazı parçaları yazdım ayrıca alüminyum deme sebebim arkadaşda yazmış tamir olmayan bir parça tamir yapıyorlar ama dikiş tutmaz .. artık yeni nesil araçlarda sadece motor değil alüminyumu kaput falan dahil pek çok yerde araçlarda kullnıyorlar

hasmet
08 Ocak 2023, 15:44
Alüminyum tamir edilemez bir malzeme olduğu için onu saymış. Edilemez demeyelim de edilmemesi gereken diyelim. Çünkü alüminyum tamir edildiği taman eski mukavemetini yakalayamıyor. Bunun yanında dökme demir ve çeliğe göre daha yumuşak bir malzeme. Özellikle arabalarda efsane olmuş motorlara bakarsan çoğu blok dökme demirdir.

Hatta zamanında şöyle bir videoya rastlamıştım. Çelik ve alüminyum kasanın farkı diye. Her me kadar motor bloğu üzerinden konuşulmasa da farkı bence güzel ortaya koyuyor.

https://m.youtube.com/watch?v=ox71UKDeazU&t=123s&pp=2AF7kAIB

İyi de alüminyum kullanımının planlı eskitmeyle ne alakası var? Planlı eskitme genelde üretimde ucuza kaçılarak yapılan bir şey. Alüminyum öyle değil ki...

https://bikerestart.com/engine-block-materials/

Şimdiki arabamın kaputu neredeyse iki metre uzunluğunda ama küçük parmağımla kaldırabiliyorum.

logaritma
08 Ocak 2023, 15:58
Planlı eskitme ile hem ilgili hem değil ilgili çünkü aliminyum blokta çatlat olursa bloku komple değiştireceksin Avrupa da sanmam uğraşmazlar atarlar arabayı çöpe yenisini ikinci elden alır daha ekonomiğe gelir .. planlı eskitmenin zaten amacı bu değil mi elindekini belli bir süre kullanıp satıp atıp yenisini Alman ..

İlgili değil çünkü alüminyum planlı eskitmeden öncede motor bloklarında kullanılıyordu yiğenimde 3.28 var e36 97model 3.2 swaplı o blokta misal alüminyum.. bu araçta yeni nesil pek çok aracın kaputuda alimyum kaput yırtılırsa geçmiş olsun yenisini takıcaksın eski saç olsa her şekil kurtarılıyor çekiçleme ekleme falan Çek macunu yola devam .. tabii bu arada aliminyum ham madde kalitesi de var ben eski 90 lı yıllardaki ham maddelerle şu andakilerin aynı kalite olduğunu düşünmüyorum ucuza gelsin diye şu andakilerin muhteviyatına içeriğe bir şeyler katıyorlardır ..

hasmet
08 Ocak 2023, 16:16
amerikadan nefret ediyorum, kapitalizm deyince aklıma amerika geliyor, çökmesi lazım o ülkenin.

İyi yanları da var be Fatih:

Türkiye'ye göre ayrımcılık çok daha az. Nepotizm yok gibi. İnsanlar çok daha dürüst. Yargı güçlü. Kurumlar ve güçlerin dağılımı iyi. Üniversiteler güçlü. Hür teşebbüs iyi.

Üstelik çökse yerine hangi ülke gelecek? Çin ve Rusya daha mı iyi?

---------- Mesajlar birleştirildi - 15:16 ---------- bir önceki mesaj zamanı 15:01 ----------


tabii bu arada aliminyum ham madde kalitesi de var ben eski 90 lı yıllardaki ham maddelerle şu andakilerin aynı kalite olduğunu düşünmüyorum ucuza gelsin diye şu andakilerin muhteviyatına içeriğe bir şeyler katıyorlardır ..

Jelibon katıyorlarmış :)

Bırak alüminyumu, blok ve kafada magnezyum, sübapta titanyum kullanıyorlar. Bunlar da tamir olmuyor. Ama hafifler. Hafifliğin ne kadar zor, pahalı ve önemli olduğunu gözden kaçırıyoruz.

Şimdiki motosikletimin blok alüminyum. Kafa magnezyum. Depo plastik. Gel gelelim plastik depo çelikten iki misli daha pahalı. Çünkü benzinle etkimeye girmeyen plastik üretimi pahalıymış. Şase çelik. Ama trellis çelik şase alüminyumdan daha hafif ve üretimi daha pahalı. Büyük lokmaların hemen hemen hepsinin içi oyulmuş hafif olması için. Sonuç: 1300cc motosiklet 250cc Inazuma'dan sadece 15 kilo daha ağır.

Yüksek performanslı motosikletlerde güçten ziyade hafifliğe para ödüyorsunuz.

Planlı eskitme tabii ki var. Ama her şeyi buna bağlamak da cahillik yahu.

killingroad
08 Ocak 2023, 17:03
Yahu bu öyle çok kompleks veya üzerine komplo teorisi yazılacak bir şey değil ki.

Bu kapitalizmin, daha doğrusu neo-kapitalizmin çok doğal bir sonucu. Planlı eskitme "planlamaları" yapılırken de öyle kapalı kapılar ardında tapınak şovalyeleri gibi gizli gizli işler yapmıyorlar. Günümüzde çok spesifik alanlarda çalışan bir kaç firma hariç tamamının birinci önceliği hissedar karlılığıdır. Bütün planlamalar, maliyet analizleri, fiyatlandırma çalışmaları bunun üzerine yapılır. Bunu etik açıdan tartışabiliriz elbette ama geçerliliğini tartışamayız, birincil öncelik hissedar karlılığıdır.

Çin Dünya'nın üretim merkezi olurken önce fiyatlar mı düştü karlılık mı arttı? Çok çok kabaca bir mal ABD'de üretilirken $5'e satılıyordu, üretim Çin'e kaydığı zaman fiyat $2'ye inmedi, ama gel gelelim tekrar ABD'ye üretim kaydırılması durumunda veya bir Çin üretiminin karşısına ABD üretimi ürün çıktığında "burada işçilik pahalı o yüzden $10" deniyor, zira üretim Çin'e gittiğinde elde edilen karlılıktan vazgeçilmek istenmiyor. Siz 50% brüt karla sattğınız bir üründe bu kar 70%'e çıktıktan sonra geri 50%'ye düşsün ister misiniz? Üretim Çin'e gittiği zaman buradaki tasarrufun çok önemli bir kısmı firmanın karlılığına yazılır, sonra daha pahalı bir yerde üretim yapılması gerektiğinde karlılık mümkün olduğunca düşürülmez ve bu maliyet artışı ürün fiyatına daha çok yansıtılır. Bu kadar basit.

Hissedar karlılığında süreklilik sağlamanın bir numaralı yolu da düzenli büyümedir. Büyüme ne demek? Dün 10 tane sattığın şeyden bugün 15 tane satman gerekmesi demek. Şimdi ilk mesajdaki örneğe gidelim, bırakın 2500 saati oraya linki verdim, 1901'de ABD'de bir itfaiye istasyonuna takılan ampül hala yanıyor, aynı flamanla.(4W gücünde bir gece lambası performansına düşmüş durumda ama yanıyor) Dünya'daki bütün ampullerin buna yakın dayanıklılıkta üretildiğini düşünün? Kulağa hoş gibi geliyor ama şimdi de o fabrikada çalıştığınızı düşünün? Öyle kapitalizmin Allah belasını versin demekle gemi yürümüyür, bindiğimiz bütün motosikletler de kapitalizmin ürünü, bu satırları yazdığımız bilgisayarlar da, yazdıklarımızı gönderdiğimiz bu forum da. Kapitalizm olmasa sen kimsin de keyfinle ilgili şeyler yazmak için lityum falan kazılacak işlenecek sana bilgisayar denilen şeyi verecekler.. Peh peh :) Bilgisayarlarda var mı planlı eskitme? Tabii ki var, planlı eskitmeyi de "t zaman geçince patlasın" diye bir saatli bomba düşünmeyin, belirlenen bir çalışma frekansı ve süresi oluşturuluyor tasarım sırasında. Bu forumu canlı tutan sunucudaki CPU ile brnim laptopumdaki CPU'nun aynı ömürde olmalarını beklemenin bir anlamı yok.

Bunu öyle şöyle bir ürünüm vardı falan diye düşünerek deneyimlemeye de gerek yok. Temel ekonomi ve sosyoloji konusuna biraz kafa patlatınca zaten düşünerek belirli gerçeklere ulaşmak mümkün, tabi burada bu düşüncelere zemin hazırlayacak bilgileri hangi kaynaktan öğrendiğimiz de önemli, ayrı konu. Bunların dışında ben işim gereği 100'e yakın üretim firmasına danışmanlık vermişimdir, bu düşünce sistematiğinden uzak olan bir firma var zannetmeyin. Herkesin ürettiği ürünün bir felsefesi var. Japon mallarının dayanıklı olması Japonların terbiyeli insanlar olmasından falan kaynaklanmıyor, adamların bu ürünleri satmaktaki ekonomik yaklaşımı bu.

yaşlıveacemi
08 Ocak 2023, 17:38
şuan kullanılan ağaçlarda yaramaz kaliteli değil dönüyor atıyor yamuluyor tabiri caizse 8 oluyor


Dostum eskiden kullanılan ağaçlar doğal ormanlardan kesilen ağaçlardı. Doğal ormanlar bitince endüstriyel ormanlar kuruldu.

Bu da yatırımın bir an önce paraya dönüşmesi demek. Bunun içinde daha hızlı büyüyen ağaç demek. Biz tarlamıza pavlonya ektik acayip hızlı büyüyor fakat gel gör tabiri caizse mantar. Neredeyse 7 / 8 senede kesime geliyor ama sobalık odun bile olmaz.

Artık eski ağaçlar / keresteler hatıralarda kaldı.

espresso
08 Ocak 2023, 18:05
Bu konu ile ilgili bir olay da eskiden üretilen malların mühendislik kalitesinin düşük olması denebilir. Bir üretim yerindeki mühendisin işi istenen kalitede ürünü olabildiğince ucuza üretimini sağlamaktır. Yani mühendisin görevi ömür boyu bozulmayacak ürün ürettirmek değildir, eğer ürün istenen ömründen daha uzun sürede bozulmadan çalışıyorsa mühendis hesap hatası yapmıştır, daha maliyetli bir ürün çıkmıştır ortaya. Mühendislik hesapları da bunca yılda gelişti, artık bir ürünün ömrü 10 yıl biçiliyorsa ona göre kalitede üretiliyor ona göre maliyet düşük oluyor.

Yukarıda bir arkadaş demiş, firmaların birinci görevi hissedarlarına kar ettirmektir, bu her yıl dağıtılan kar payı da olabilir ama günümüzde kapitalizmin finans-kapital çağında bu daha çok hisse değerleri artması olarak ortaya çıkıyor. Yani Bir firmanın ortağı olduğunuzda onun vereceği kar payına çok bakmazsınız, daha çok 100 liralık hisse alayım seneye 150 liraya satabileyim kar edeyim dersiniz, firmaları yönetimi de haliyle öncelikle sahiplerini dinleyecğei için mühendislere bu malı öngörülen kullanım ömrü içinde yeterince sağlam şekilde üretin ama gerektiğinden daha sağlam üretip de maliyeti arttırmayın, karlılık ve haliyle firmanın değeri büyüsün diye talimat verecektir.

Nikkfurie
08 Ocak 2023, 19:45
30-40 yıl önce bir üretim yapılıyordu sonra malzeme , mühendislik , lojistik giderleri toplanıp ne çıktıysa üzerine kâr eklenip satış fiyatı belirleniyordu , şimdi önce bir satış fiyatı belirleniyor sonra şu ürünü yapın ama kârda edelim diyorlar..olayın özeti budur.

hasmet
08 Ocak 2023, 21:51
Eski ve yeni ürünlerin kalite farki konusunda gözden kaçırılan bir nokta da fiyat farki... 40 yıl öncesinin müzik seti, televizyon ve beyaz eşya fiyatları ile bu ürünlerin güncel fiyatları çok farklı. 40 yıl önce deri koltuklar acaip pahalıydı. Şimdi neredeyse her fiyata deri koltuk var... İyi de bu nasıl mümkün? Tabii ki aynı kalitede değiller:

1. Tam ful deri
2. üst deri (enine kesilmiş derinin üst tabakası)
3. Yarma deri (enine kesilmiş derinin iç parçası)
4. "Bonded" deri (sentetik malzeme üzerine yapıştırılıp parlatılmış gerçek deri lifi)
5. Sentetik (sahte) deri

Birincisi ömürlüktür, ama fiyatı da ona göredir. Diğerleri kalitesine göre 3-5 yıl sonra değişim ister... Soru: Kaçımız aldığı koltuğu 15-20 yıl kullanıyor, ya da kullanmak istiyor?

Şahsen doktora öğrencisiyken aldığım ikinci el gerçek deri koltuk sadece benim elimde 15 yıl dayandı. 4 yıl önce gidip yine kaliteli bir takım aldım, araba fiyatına neredeyse... Hala yeni gibiler. Türkiye'ye bakıyorum. Habire koltuk takımı değiştirip duruyor insanlar...

Bilindik bir kundura markası acaip kaliteli bir ayakkabı modeli çıkardı. Süper rahat ve sıhhatli. Astar yok, ful deri, taban dahil (makosen). Fiyatı pahalı ama maliyeti daha da pahalı belli. Söylemesi ayıp 4 farkli renkte 6 çift aldım. Daha ucuz modellerinden daha az kar yaptıklarına eminim. Çünkü bu modelde kullanılan deri miktarıyla en az beş çift normal gerçek deri ayakkabı yaparlar...

Velhasıl değişiklik sevenler için hesaplı bir seçenek değil dayanıklı ürünler... Madalyonun bir yüzü de o ki biz ne istiyorsak onu üretiyor firmalar.

Psyduck
08 Ocak 2023, 22:30
İyi de alüminyum kullanımının planlı eskitmeyle ne alakası var? Planlı eskitme genelde üretimde ucuza kaçılarak yapılan bir şey. Alüminyum öyle değil ki...

https://bikerestart.com/engine-block-materials/

Şimdiki arabamın kaputu neredeyse iki metre uzunluğunda ama küçük parmağımla kaldırabiliyorum.


Planlı eskitmeyle alakası döküm demir kadar sağlam olmaması. Daha çabuk hasar alabilmesi. Tamirinin olmaması. Aslında planlı eskitmeden çok, hafiflerken ömürden feragat etmek diye biliriz buna. Eskilerin ömürlük, şimdikilerinse eskiler kadar uzun ömürlü olmamasının sebebi bu. Daha yüksek dayanımlı ve tamir edilebilir döküm blok yerine, daha hafif ama tamir edilemez alüminyum blok/şasi/ekipman kullanılması ister istemez ömrü etkiliyor. Bu da kısalan ömür sebebiyle planlı eskitme altında işlenebilecek bir durum.

Aynı şey telefonlar için de geçerli. Eskiden sağlam, küçücük, hafif, şarjı bitmeyen ama özellik olarak fakir telefonlar üretilirken, şimdi hepimiz cebimizde şarjı 1 gün giden(bazısı gidemeyen) kocaman ekranlı bilgisayarlar taşıyoruz. Daha çok özellik bizi, sağlamlık, hafiflik, küçüklük ve uzun şarjdan feragat etmemiz için zorluyor.

hasmet
08 Ocak 2023, 22:46
Planlı eskitmeyle alakası döküm demir kadar sağlam olmaması. Daha çabuk hasar alabilmesi. Tamirinin olmaması. Aslında planlı eskitmeden çok, hafiflerken ömürden feragat etmek diye biliriz buna. Eskilerin ömürlük, şimdikilerinse eskiler kadar uzun ömürlü olmamasının sebebi bu. Daha yüksek dayanımlı ve tamir edilebilir döküm blok yerine, daha hafif ama tamir edilemez alüminyum blok/şasi/ekipman kullanılması ister istemez ömrü etkiliyor. Bu da kısalan ömür sebebiyle planlı eskitme altında işlenebilecek bir durum.

Aynı şey telefonlar için de geçerli. Eskiden sağlam, küçücük, hafif, şarjı bitmeyen ama özellik olarak fakir telefonlar üretilirken, şimdi hepimiz cebimizde şarjı 1 gün giden(bazısı gidemeyen) kocaman ekranlı bilgisayarlar taşıyoruz. Daha çok özellik bizi, sağlamlık, hafiflik, küçüklük ve uzun şarjdan feragat etmemiz için zorluyor.

Bence olayin planli eskitmeyle uzaktan yakindan hic bir alakasi yok.

Sadece daha performansli ve pahali bir parcanin tamirinin zorlugu gibi bir dezavantaji mevcut. Soru:

Aluminyum bloklu araba kullananlarin kaci blogunu tamir ettirmek zorunda kaldi?
Aluminyum bloklu araba kullananlarin kaci daha hafif motorun sagladigi yakit tasarrufu ve surus zevkinden faydalandi?

Eski araclarin bir suru sorunu vardi yahu... Rektifiye ve revize bunun icin vardi. Artik bunlara gerek kalmadi, cunku asinma cok daha az; toleranslar cok daha dusuk, uretim kalitesi daha yuksek, modern yaglar cok daha etkili, vs. Son 15 yilda uretilen tipik bir Honda ve Toyota aracin motoru 180 bin km boyunca sadece yag ve filtre degisimi disinda mekanik bakim istemiyor yahu. Eskiden boyle miydi?

Psyduck
09 Ocak 2023, 01:42
Bence olayin planli eskitmeyle uzaktan yakindan hic bir alakasi yok.

Sadece daha performansli ve pahali bir parcanin tamirinin zorlugu gibi bir dezavantaji mevcut. Soru:

Aluminyum bloklu araba kullananlarin kaci blogunu tamir ettirmek zorunda kaldi?
Aluminyum bloklu araba kullananlarin kaci daha hafif motorun sagladigi yakit tasarrufu ve surus zevkinden faydalandi?

Eski araclarin bir suru sorunu vardi yahu... Rektifiye ve revize bunun icin vardi. Artik bunlara gerek kalmadi, cunku asinma cok daha az; toleranslar cok daha dusuk, uretim kalitesi daha yuksek, modern yaglar cok daha etkili, vs. Son 15 yilda uretilen tipik bir Honda ve Toyota aracin motoru 180 bin km boyunca sadece yag ve filtre degisimi disinda mekanik bakim istemiyor yahu. Eskiden boyle miydi?

Kısaca kurşungeçirmez(bullet proof) efsane olmuş motorlara bakarsak dökme demir olduklarını ve sadece bloğun hiç açılmadan milyon kilometrelere ulaşabildiğini görebiliyoruz. Bozulanlar genelde aksesuarlar oluyor. Özellikle Mercedes w124ün motorları m103 ve m104 olmak üzere, özellikle Bmw efsanesi olmuş m50 blok, toyotanın A serisi motor bloğu, yine toyotanın 2l ve 3l motorları, nissanın rb kodlu motoru, mitsubishinin 4g63 kodlu motoru, hani o efsanelere çok girmek istemiyorum ama yine toyotanın yüklenebildikçe yüklenebilen Jz kodlu motoru dökme demir alaşımıdır.

Şunu da söyleyeyim, ben de alüminyuma geçişin planlı eskitme amacıyla olmadığını düşünüyorum ve biliyorum. Maliyetleri düşürmek adına dökme demirden daha düşük sıcaklıklarsa eriyebilen, daha hafif, döküm maliyeti daha düşük malzemeye geçildiğini biliyorum. Ancak bu kadar avantajının yanında dezavantajları da yok değil. Bunlar da döküm demir kadar sağlam olmaması, daha düşük sıcaklığa toleranslı olması. Bu da bir yerde eskimeyi kolaylaştırıyor. Özellikle düşük maliyetli binek arabalarda. Yoksa adamlar VR38DETT gibi alüminyum bloklu motorlar da üretebiliyor.

Edit: yazım yanlışları

hasmet
09 Ocak 2023, 02:30
Şunu da söyleyeyim, ben de alüminyuma geçişin planlı eskitme amacıyla olmadığını düşünüyorum ve biliyorum. Maliyetleri düşürmek adına dökme demirden daha düşük sıcaklıklarsa eriyebilen, daha hafif, döküm maliyeti daha düşük malzemeye geçildiğini biliyorum.

Yanlış biliyorsunuz, alüminyum blok bariz daha pahalı. Zaten saf alüminyum kullanılmıyor, daha güçlü alaşımları kullanılıyor, ve daha da güçlendirmek için ısıl işlem görüyor. Yukarıda verdiğim linkten:

Cost of Manufacturing:

Aluminium alloys are costlier than Gray Cast Iron. Add to it, the complex casting process that aluminium requires for the engine block manufacturing. The cost can easily be 2 to 3 times of a cast iron block.

Earlier, the sand casting of an aluminium engine block was a laborious task since aluminium alloys react in the air to form aluminium oxides.

However, as the years have progressed, the casting technology has improved vastly to carry out aluminium casting easily now.

Still, the casting process of an aluminium engine block remains to be an expensive process when compared to the easy and low-cost manufacturing of cast iron engine blocks.

Psyduck
09 Ocak 2023, 07:51
Yanlış biliyorsunuz, alüminyum blok bariz daha pahalı. Zaten saf alüminyum kullanılmıyor, daha güçlü alaşımları kullanılıyor, ve daha da güçlendirmek için ısıl işlem görüyor. Yukarıda verdiğim linkten:

Cost of Manufacturing:

Aluminium alloys are costlier than Gray Cast Iron. Add to it, the complex casting process that aluminium requires for the engine block manufacturing. The cost can easily be 2 to 3 times of a cast iron block.

Earlier, the sand casting of an aluminium engine block was a laborious task since aluminium alloys react in the air to form aluminium oxides.

However, as the years have progressed, the casting technology has improved vastly to carry out aluminium casting easily now.

Still, the casting process of an aluminium engine block remains to be an expensive process when compared to the easy and low-cost manufacturing of cast iron engine blocks.

Hammadde olarak alüminyumun daha pahalı olduğunu biliyorum. Benim bahsettiğim konu işleme kısmı. Eskiden arabalarda çok fazla güvenlik ekipmanı olmadığı için ağırlık bir problem olmuyordu. Şimdilerde ise c sınıfı bir hatchback bile 1300-1400 kilolara ulaşabiliyor. Hammadde maliyeti artsa da kolay işlenebilir alüminyuma geçmek her anlamda araba üreticisinin işine geliyor.

Casting aluminium is easier than casting steel because of aluminium’s lower melting point. Aluminum isn’t as rigid as cast iron, so it’s more subject to warping when it’s put under stress and heat.

-ZERO-
09 Ocak 2023, 09:52
en çok telefonlarda belirgin şekilde yapılıyor bu.
xiaomi telefonum var. 2019'da aldım. son 1 yıldır kafayı yedirtecek şekilde kasmalar donmalar oluyordu. tahmin edilemeyecek kadar sinir bozucu durumlara düşüyordum.
geçen hafta komple sistemi silip google pixel telefonlarının rom'unu(işletim sistemi) yükledim. yemin ederim o kasan donan telefonun sorunları %95 oranda kesildi. telefon resmen akıyor gidiyor.

neden en çok telefonlarda yapıldığı bariz aslında. telefonlarda hareketli bir parça yok. en fazla batarya değiştirir devam edersin ki benim batarya hala orjinal 1 günü çıkarıyor. adamlar mecburen işletim sistemini yavaşlatıyor kasıtlı olarak ve en fazla 2 android güncellemesi veriyor ki yeni telefon alsın. android 10'dan yukarı çıkmaz denen telefon şu an yeni romla beraber android 13'ü cayır cayır çalıştırıyor mesela.

aslında ikiyüzlülük şurada başlıyor; çevre duyarı kasan, ağacı kesmeyin fosil yakıtlardan uzak durun, elektrikli araba alın diye dayatan sistemden tek bir tane bile planlı eskitme karşıtı grup çıkmıyor. noldu çevre duyarlılığı falan? tüketimi azaltsan zaten çevre kirliliğini kökten yokedersin ama bu aynı zamanda sistemin çarkına çomak sokmak olacağı için tüketimi azaltmak değil de emisyon azaltılmaya çalışılıyor ki akan para kesilmesin.

işte böyle de iki yüzlü sistem.

Cyan
09 Ocak 2023, 09:54
en çok telefonlarda belirgin şekilde yapılıyor bu.
xiaomi telefonum var. 2019'da aldım. son 1 yıldır kafayı yedirtecek şekilde kasmalar donmalar oluyordu. tahmin edilemeyecek kadar sinir bozucu durumlara düşüyordum.
geçen hafta komple sistemi silip yeni pixel telefonlarının rom'unu(işletim sistemi) yükledim. yemin ederim o kasan donan telefonun sorunları %95 oranda kesildi. telefon resmen akıyor gidiyor.

neden en çok telefonlarda yapıldığı bariz aslında. telefonlarda hareketli bir parça yok. en fazla batarya değiştirir devam edersin ki benim batarya hala orjinal 1 günü çıkarıyor. adamlar mecburen işletim sistemini yavaşlatıyor kasıtlı olarak ve en fazla 2 android güncellemesi veriyor ki yeni telefon alsın. android 10'dan yukarı çıkmaz denen telefon şu an yeni romla beraber android 13'ü cayır cayır çalıştırıyor mesela.

aslında ikiyüzlülük şurada başlıyor; çevre duyarı kasan, ağacı kesmeyin fosil yakıtlardan uzak durun, elektrikli araba alın diye dayatan sistemden tek bir tane bile planlı eskitme karşıtı grup çıkmıyor. noldu çevre duyarlılığı falan? tüketimi azaltsan zaten çevre kirliliğini kökten yokedersin ama bu aynı zamanda sistemin çarkına çomak sokmak olacağı için tüketimi azaltmak değil de emisyon azaltılmaya çalışılıyor ki akan para kesilmesin.
işte böyle de iki yüzlü sistem.

Bende de aynı sorun var (Mi A2). Bu ROM'u nereden buluyoruz yüklüyoruz? :)

-ZERO-
09 Ocak 2023, 10:40
Bende de aynı sorun var (Mi A2). Bu ROM'u nereden buluyoruz yüklüyoruz? :)

https://download.pixelexperience.org/jasmine_sprout/
rom burada ama romu atmadan önce yapman gereken işlemler var onun için youtube videosu
https://www.youtube.com/watch?v=0j9Srl6frG4

---------- Mesajlar birleştirildi - 10:40 ---------- bir önceki mesaj zamanı 10:04 ----------

bu arada başka rom yükleyecek varsa siteden kendi telefonuna uygun rom seçmesi gereklidir.

hasmet
09 Ocak 2023, 11:59
Hammadde olarak alüminyumun daha pahalı olduğunu biliyorum. Benim bahsettiğim konu işleme kısmı. Eskiden arabalarda çok fazla güvenlik ekipmanı olmadığı için ağırlık bir problem olmuyordu. Şimdilerde ise c sınıfı bir hatchback bile 1300-1400 kilolara ulaşabiliyor. Hammadde maliyeti artsa da kolay işlenebilir alüminyuma geçmek her anlamda araba üreticisinin işine geliyor.

Hammadde ve üretim dahil alüminyum motor bloğunun demirden bariz daha pahalı olduğu bilgisine basit bir Google aramayla ulaşabilirsiniz.

---------- Mesajlar birleştirildi - 10:59 ---------- bir önceki mesaj zamanı 10:44 ----------


en çok telefonlarda belirgin şekilde yapılıyor bu.
Bir önceki telefonum Samsung S8+'ydı. 4.5 yıl geçmesine rağmen telefon halen sağlam, şarjı hâlâ çok iyiydi. Öyle olunca gittim yeniden Samsung aldım. 5.5 yaşında S8+'ı oğlum kullanıyor. Şarjı hâlâ kötü değil. Telefon halen düzgün çalışıyor. Hâlâ orijinal pilini kullanmasına rağmen.

Aynı şekilde neredeyse yirmi yıldır ThinkPad serisi laptop kullanırım. IBM'den Lenovo'ya geçtiğinde kısa süre tökezleseler de kısa sürede kendilerine geldiler. Şimdiye kadar hiç bozulduğu için laptop yenilemek zorunda kalmadım. Yeni teknolojilere göre yavaş kaldığı için değiştirdiğimde eski laptop çalışıyor oldu hep.

Diyeceğim o ki beni memnun eden firmayı ben de memnun ederim. Benim paramı planlı eskitmeyle beni enayi yerine koyan üretici değil, beni memnun eden üretici alır.

Yarın yeni ev için musluk, tuvalet vs. seçeceğiz. Bugünden araştırdım. Görünen o ki elin Japon Toto'suna bi ton para gömeceğiz muhtemelen...

killingroad
09 Ocak 2023, 12:19
Motor blokları özelinde aluminyuma geçişin planlı eskitme ile bir ilgisini kurmak biraz zorlama olur yalnız.
Hasmet'in dediği gibi aluminyum daha ucuz falan da değil. Planlı eskitme veya hızlı tüketim noktası arayacaksak otomobillerde, yüzlerce nokta var bloğa gelene kadar. Kaç otomobil ömrünü blok hasarı nedeniyle erken tamamlıyor?