PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Autopilot kullanan bir Tesla motosiklete arkadan çarptı



admin
06 Aralık 2022, 09:37
Yaşanan yeni bir ölümlü Tesla kazası, bir kez daha Autopilot özelliğini tartışmaya açtı. Kaza, yetkililer tarafından inceleme altına alındı.

Utah Draper'da bir motosiklet sürücüsü, geçtiğimiz pazar sabahı erken saatlerde Autopilot kullanan bir Tesla sürücüsünün motosiklete arkadan çarpması sonucu hayatını kaybetti. Bu kaza, Ulusal Karayolu Trafik Güvenliği İdaresi'ndeki (NHTSA) federal müfettişlerin soruşturmasını zaten üzerine çeken Tesla'nın gelişmiş sürücü yardım sistemini içeren en son kaza olarak öne çıkıyor.

Yerel haberlere göre olay, pazar günü saat 1'den hemen sonra güneye giden Interstate 15'te meydana geldi. Kimliği belirtilmeyen motosikletçi, Tesla arkadan yaklaştığında Salt Lake ve Utah County hatlarının yakınında güneye doğru seyahat ediyordu. Utah Kamu Güvenliği Departmanı, Tesla sürücüsünün motosikletin arkasına çarptığını, motosikletlinin yere fırladığını ve motosiklet sürücüsünün olay anında hayatını kaybettiğini söyledi.

Olay yerinde kalan Tesla sürücüsü, yerel yetkililere motosikletliyi görmediğini bildirdi. Yetkililer, sürücünün kaza anında Autopilot kullandığını söyledi.

Utah kazası, NHTSA'nın, ajansın yerel makamların ve sigorta şirketlerinin tipik olarak olay yerinde topladıklarının ötesinde veri topladığı Özel Kaza Araştırmaları (SCI) listesine eklenen en son olay oluyor. Ajans, Tesla'nın Autopilot'u gibi gelişmiş sürücü destek sistemlerini ve otomatik sürüş sistemlerini içeren kazaları da inceliyor.

26 Temmuz itibariyle, ajansın SCI listesinde 39'u Tesla araçlarını içeren 48 kaza bulunuyor. Tesla kazalarında sürücüler, yolcular, yayalar, diğer sürücüler ve motosikletliler dahil olmak üzere on dokuz kişi hayatını kaybetti.

Kaynak: chip.com.tr


https://www.youtube.com/watch?v=V4U672QMA_c

tommygun
06 Aralık 2022, 10:34
Literatüre "Teslalı enişte" tabiri de eklenmeli. Tesla'nın otomatik pilotu en az bizim Doblo sürücüleri kadar tehlike saçıyor.

hasmet
06 Aralık 2022, 12:22
Olay 5 ay önce oldu, başka bir başlıkta ayrıntılı tartışıldı...

arndiol
06 Aralık 2022, 12:23
5 ay ya da 3 gün fark etmez

demek ki sistem calısmıyor, autopilot yasaklanmalı :)

LynXMaSTeR
06 Aralık 2022, 14:34
şimdi bu tür olaylarda sürücüye ceza veriliyor mu önemli olan o?

logaritma
06 Aralık 2022, 16:11
Sistemler böyle böyle gelişir bir keresinde de teslanın oto pilotu önündeki at arabasını hiç bir şeye benzetemedi kargocu falan sandı bunlar sistemin kendini güncellemesi bug larını gidermesi açısından olucak şeyler .. überinde otonom aracı yanlış hatırlamıyorsam bisikletli bir kadına çarpıp öldürmüştü ..

arndiol
07 Aralık 2022, 09:37
Sistemler böyle böyle gelişir bir keresinde de teslanın oto pilotu önündeki at arabasını hiç bir şeye benzetemedi kargocu falan sandı bunlar sistemin kendini güncellemesi bug larını gidermesi açısından olucak şeyler .. überinde otonom aracı yanlış hatırlamıyorsam bisikletli bir kadına çarpıp öldürmüştü ..


aga ölen 19 kişinin ailesine bunu de istersen.

espresso
07 Aralık 2022, 09:47
şimdi bu tür olaylarda sürücüye ceza veriliyor mu önemli olan o?

Sorumluluk sürücüde. Otopilot denen sistemler sürüş aracı değil sürüşe destek olan sistemler. henüz bütün sürüşü otomatik yapacak sistemler gelmedi, kontrol yine sürücüde aslında, yani sorumluluk da sürücüde.

Bir gemiyi kullanan kaptan gibi düşünebiliriz, Gemi gidip bir yere çarparsa sorumluluk kaptanda olur, Kaptan ama dümenci çarpacağımızı görüp dümeni çevirmedi deyip yırtamaz, tehlikeyi görüp o dümeni çevir emrini vermesi gerekiyordu kaptanın. Otonom sürüş araçları olan arabalarda da aynı şekilde bütün kontrol sürücüde, gözüyle yola bakıp frene basabilir direksiyonu kırabilir, zaten her an dikkatinin yolda olması gerekiyor.

gurcanozturk
07 Aralık 2022, 10:20
aga ölen 19 kişinin ailesine bunu de istersen.

Dunya uzerinde tum havacilik endustrisi bu sekilde gelisti, kazalardan bir seyler ogrenilerek gelisiyor.

Kaldi ki, Tesla autonomous level-3 su an, olen kisilerin ailesine, level-3'te surucunun sorumlu oldugu soylenmeli. Tesla da autopilot devrede iken surucunun ellerini direksiyondan cekmemesi gerektigini soyluyor.

Surucunun malligini otomobilin teknolojisine baglayalim?

Daha ustun teknolojili ucaklarda bile autopilot devrede olsa dahi, pilotlardan birinin (PM - Pilot Monitoring) ucus sistemlerini kontrol etmesi beklenir.



LEVEL 3: Conditional Driving Automation

Imagine a fully automated assembly line that requires full human supervision in case of a needed override -- that’s essentially how level three works. In this case, the vehicle can operate on its own in certain circumstances. Functions like steering, braking, and acceleration are automated, but the driver has to be ready to step in.

https://www.csail.mit.edu/news/explained-levels-autonomy-self-driving-cars

Cenk Ayvaz
07 Aralık 2022, 10:25
Sorumluluk sürücüde. Otopilot denen sistemler sürüş aracı değil sürüşe destek olan sistemler. henüz bütün sürüşü otomatik yapacak sistemler gelmedi, kontrol yine sürücüde aslında, yani sorumluluk da sürücüde.

Bir gemiyi kullanan kaptan gibi düşünebiliriz, Gemi gidip bir yere çarparsa sorumluluk kaptanda olur, Kaptan ama dümenci çarpacağımızı görüp dümeni çevirmedi deyip yırtamaz, tehlikeyi görüp o dümeni çevir emrini vermesi gerekiyordu kaptanın. Otonom sürüş araçları olan arabalarda da aynı şekilde bütün kontrol sürücüde, gözüyle yola bakıp frene basabilir direksiyonu kırabilir, zaten her an dikkatinin yolda olması gerekiyor.

Dediginize katiliyorum.Ben de bu otopilotlara 100% güvenerek nasil arac kullaniyorlar onu anlamiyorum. ACC sistemi haricinde aracimin otopilotunu kullandigim süreler sinirlidir. Yollardaki cizgilerin eksik olmasi durumunda otopilot acaip hareketlerde bulunabiliyor. Bir keresinde, deneme amaciyla arayollarda kullanmak istedimde yolun disina cikiyordum. Yolun o kisminda yolun yan serit cizgisi cizilmemisdi ve arac yolun bittigini algilamadi.

Tesla'daki Otopilo sistemleri zannedersem Avrupa ve Amerika'da farkli calisiyorlar. Avrupa'daki Tesla'larda uzun süre direksiyonu tutmadan araci sürmeniz mümkün degil. Belli bir süre sonrasinda, süreyi net olarak ölcmedim, arac direksiyonu tutmaniz konusunda sizi uyariyor. Eger direksiyona sonradan satilan ekstra agirligi almamis ve kullanmamis iseniz.

sallami
07 Aralık 2022, 10:30
Amerika'da geliştirirsen böyle olur, gel İstanbul'da geliştir. Büyükçekmece - Kadıköy arasını bir yaşasın, Tesla bi daha autopilot'a tövbe eder valla.

tommygun
07 Aralık 2022, 10:30
İnsanlığın sonunu tembellik, hımbıllık ve üşengeçlik getirecek.

ufoz
07 Aralık 2022, 10:37
Amerika'da geliştirirsen böyle olur, gel İstanbul'da geliştir. Büyükçekmece - Kadıköy arasını bir yaşasın, Tesla bi daha autopilot'a tövbe eder valla.

Tayyibin cuma namazına gittiği bir günkü trafiğe denk gelirlerse, araba üretimini bile bırakırlar :)

killingroad
07 Aralık 2022, 10:44
aga ölen 19 kişinin ailesine bunu de istersen.

de yani olay bu ama..
Ben 140 kmh ile cruise control ile sigaramı içerek giderken bir anda dip gaz yapmıştı eski arabam, ben oturup durumu seyretsem anneme ne anlatacaklardı?
Amerikalılar kültürel olarak farklı yorumluyorlar bu işi, otomobillerdeki otopilotun mesela havacılıktaki otopilot seviyesine gelmesine kaç yıl var daha, o da gelebilirse ki bana göre mümkün değil.

ondan sonra sürücü ile sistem arasındaki sorumluluk paylaşımı konuşulabilir.

Cyan
07 Aralık 2022, 11:47
İnsanlığın sonunu tembellik, hımbıllık ve üşengeçlik getirecek.

Idiocracy diye kült bir film vardır. Seyretmeyenlere tavsiye ederim. Gelecek aynen öyle olacak gibi duruyor...

arndiol
07 Aralık 2022, 14:07
bazı sektörlerin böyle gelişmesi ya da sürecin böyle olması bunu dogru yapmaz.

Özellikle tesla gibi iddialı bir konusma yapıp piyasanın kralıymış gibi davranıyorsan o araç tüm testleri geçmiş olması gerekir.

Atom bombasının gücünü ögrenmek için hadi bi japonyaya sallayalım demek yerıne bunu bilimsem olarak çözmek gerekir.


Eğer denildiği gibi autopilot konusunda sürücünün takibi şart kosulmus ise zaten otomatik olarak suc sürücüye kalacaktır. bu da zaten firmanın kendi aracına ıddıa ettıgı kadar guvenmedıgı anlamına gelır.

---------- Mesajlar birleştirildi - 14:07 ---------- bir önceki mesaj zamanı 14:06 ----------


Idiocracy diye kült bir film vardır. Seyretmeyenlere tavsiye ederim. Gelecek aynen öyle olacak gibi duruyor...


Cogu insan bılmez, güzel filmdir. hala neden enerjı ıcecegı ıcıyorlar su yerıne onu cozemedım :D

logaritma
07 Aralık 2022, 14:31
aga ölen 19 kişinin ailesine bunu de istersen.

Denecek bir şey yok burda teslanın bir suçu yok biri bir şey diyecekse onu o aracın şöförü diyicek teslanın otonom sürüş açıklamasında sürücünün elinin direksiyon üstünde olması gerektiği yazıyor ..
Yani aslında otonomda olsa hala sürücünün kotrolü altında olması gerektiği anlaşılıyor..

Amerika da bir sürü YouTube da video var millet hamburger yiyor arka koltuğa geçiyor otonom pilot tayken falan bir sürü saçma işler yapanlar var hatta bu saçma işleri yaparken kaza yapanda bir sürü insan var ..

aklıma gelen genç çocuk otonom sürüşdeyken direksiyon masası olur direksiyona takılan ondan takıp hamburger patates cola mc donalds dan aldığı menüyü masaya koyup yiyip video çekiyordu o sıra tesla bir şekilde yoldan çıktı direğe mi duvaramı ne vurdu .. şimdi burda teslanın ne suçu var.

Sistemler böyle gelişir o zaman araçlarda esp de olmamalı ilk nesil esp lerde olup olmadık devreden çıkıp zamanında millete çok kaza yaptırdı yada Cruiser control olmamalı basit bir yağmur sensörü bile ilk çıktığında 90 lı yıllarda doğru düzgün çalışmıyordu olup olmadık yerlerde devreye giriyordu ..

Ben eski kafalıyım arabada o kadar çok fazla oyuncak sevmem kontrol bende olsun isterim motor da öyle ama dünyada buraya gidiyor Buda yatsınamaz bir gerçek ..

Her gelen yeni nesil kendi teknolojisi ile geliyor artık belki şu anda 5-10 yaşında olan bir çocuk ehliyet yaşına geldimi araba bile sürmeyecek arabaya binicek gideceği yeri söyliycek araba gidicek belki direksiyona gaz fren pedalına bile gerek olmıycak belki çok zorda kalırsa sürücü minnacık bir joystick falan olucak onla yönlendirecek oda çok acil durumlarda ölüm kalım durumlarında ..

killingroad
07 Aralık 2022, 15:29
bazı sektörlerin böyle gelişmesi ya da sürecin böyle olması bunu dogru yapmaz.

Özellikle tesla gibi iddialı bir konusma yapıp piyasanın kralıymış gibi davranıyorsan o araç tüm testleri geçmiş olması gerekir.

Atom bombasının gücünü ögrenmek için hadi bi japonyaya sallayalım demek yerıne bunu bilimsem olarak çözmek gerekir.


Eğer denildiği gibi autopilot konusunda sürücünün takibi şart kosulmus ise zaten otomatik olarak suc sürücüye kalacaktır. bu da zaten firmanın kendi aracına ıddıa ettıgı kadar guvenmedıgı anlamına gelır.[COLOR="Silver"]



Etik ya da doğru bulmaman da gerçeği farklı yapmaz ama. :)
Havacılık da böyle gelişti, tabii ki daha katı kurallarla, hatta bizzat yazdığın gibi nükleer savaş başlıkları da böyle gelişti.

İddia ettiği kadar güvenmediği derken neyi kast ediyorsun anlamadım? Tam da iddia ettiği bu firmanın zaten, yükü azaltır, sorumluluk sizdedir, iddia bu. Elon Musk ya da Tesla farklı bir şey söylemedi ki. Uçuş sisteminin doğal bir paydaşı olan uçaklardaki otopilot bile pilotun sorumluluğunu sıfıra indirmez, bazı özel durumlarda pilot günahsız kabul edilebilir ama bunlar çok ender. Sürücü koltuğu varsa, gerektiğinde "override" edilmesi gereken durumlar (olduğu) sürücüye bildirildiyse sorumluluk tabii ki sürücüdedir.

arndiol
07 Aralık 2022, 15:48
Denecek bir şey yok burda teslanın bir suçu yok biri bir şey diyecekse onu o aracın şöförü diyicek teslanın otonom sürüş açıklamasında sürücünün elinin direksiyon üstünde olması gerektiği yazıyor ..
Yani aslında otonomda olsa hala sürücünün kotrolü altında olması gerektiği anlaşılıyor..

Amerika da bir sürü YouTube da video var millet hamburger yiyor arka koltuğa geçiyor otonom pilot tayken falan bir sürü saçma işler yapanlar var hatta bu saçma işleri yaparken kaza yapanda bir sürü insan var ..

aklıma gelen genç çocuk otonom sürüşdeyken direksiyon masası olur direksiyona takılan ondan takıp hamburger patates cola mc donalds dan aldığı menüyü masaya koyup yiyip video çekiyordu o sıra tesla bir şekilde yoldan çıktı direğe mi duvaramı ne vurdu .. şimdi burda teslanın ne suçu var.

Sistemler böyle gelişir o zaman araçlarda esp de olmamalı ilk nesil esp lerde olup olmadık devreden çıkıp zamanında millete çok kaza yaptırdı yada Cruiser control olmamalı basit bir yağmur sensörü bile ilk çıktığında 90 lı yıllarda doğru düzgün çalışmıyordu olup olmadık yerlerde devreye giriyordu ..

Ben eski kafalıyım arabada o kadar çok fazla oyuncak sevmem kontrol bende olsun isterim motor da öyle ama dünyada buraya gidiyor Buda yatsınamaz bir gerçek ..

Her gelen yeni nesil kendi teknolojisi ile geliyor artık belki şu anda 5-10 yaşında olan bir çocuk ehliyet yaşına geldimi araba bile sürmeyecek arabaya binicek gideceği yeri söyliycek araba gidicek belki direksiyona gaz fren pedalına bile gerek olmıycak belki çok zorda kalırsa sürücü minnacık bir joystick falan olucak onla yönlendirecek oda çok acil durumlarda ölüm kalım durumlarında ..

tesla zaten direksiyonun kontrolünü belirtiyorsa oto sürüş sırasında ona diyecek birşeyim yok. ancak belirttiğin sistemler ve tarihler eski. artık herşeyi simülasyon üzerinden test edebiliyorlar.


Etik ya da doğru bulmaman da gerçeği farklı yapmaz ama. :)
Havacılık da böyle gelişti, tabii ki daha katı kurallarla, hatta bizzat yazdığın gibi nükleer savaş başlıkları da böyle gelişti.

İddia ettiği kadar güvenmediği derken neyi kast ediyorsun anlamadım? Tam da iddia ettiği bu firmanın zaten, yükü azaltır, sorumluluk sizdedir, iddia bu. Elon Musk ya da Tesla farklı bir şey söylemedi ki. Uçuş sisteminin doğal bir paydaşı olan uçaklardaki otopilot bile pilotun sorumluluğunu sıfıra indirmez, bazı özel durumlarda pilot günahsız kabul edilebilir ama bunlar çok ender. Sürücü koltuğu varsa, gerektiğinde "override" edilmesi gereken durumlar (olduğu) sürücüye bildirildiyse sorumluluk tabii ki sürücüdedir.

ben gerçeği değiştirmeye calısmıyorum ki , anlamadıgım nokta gerçeklik durumu değil bu durumu 2022 yılında kabul edilebilir görmeniz. İnsanlar kendi kardeşi cocugunun basına kadar bunu anlamıyor sanırım. Ölen sizin yakınınız olsa "daha tamamlanmamış birşeyi ne haklı sokağa salarlar" diyeceğinize eminim.


bu arada zaten yukarda da yazılmış, sorumluluk tesla'da değil. konustugumuz kısım teslanın otopilotu tamamen yönetici güç olarak belirtseydi olurdu. Herkes çakal. Tesla ilk çıkarken cok net hatırlıyorum uykusuz, sarhoş, acemi sürücülerin neden oldugu şeylere neden olmayacak bir araç diye piyasaya cıkmıştı. şimdi "sürücü asistanı" diyorlar. Sürücü asistanı ise tesla için ortalıkta "kendi giden araba" demeyecekler.

yani işlerine gelınce autopilot işlerine gelince assistant

watercolours
07 Aralık 2022, 16:14
Her denilen doğru da böyle böyle gelişecekin bir mantığı yok, bu yorumlar arasında gereği de yok. Tesla demiş ki eller direksiyonda olacak. Nokta. Konu bitti.
Eğer eller direksiyonda iken, yani önerilere uyularak kullanıldığında kaza olursa işte o zaman "Böyle böyle gelişecek" denilebilir.

hasmet
07 Aralık 2022, 16:41
Tesla, daha doğrusu Elon, bir çok girişiminde olduğu gibi, bu konuda da baştan beri yanıltıcı davrandı. Araçlar kendi kendine gidebiliyormuş gibi bir algı oluşturdu. Hatta bazı Avrupa ülkelerinde bu özellik için "otopilot" ismini yanıltıcı olduğu için kullanmasını yasakladılar.

Bu arada Twitter skandalı Elonu bayağı yıprattı. Eskiden beri üzeri örtülen skandallar teker teker ortaya serildi. Büyü kısmen bozuldu.

@killingroad olaya "gelişen teknoloji, olması normal" olarak yaklaşıyor, hak payı var, lakin gerçekten olması kaçınılmaz olduğu müddetçe geçerli bu.

Bu arada Amerika Japonya'ya test maksatlı atmadı atom bombasını. Atom bombası "bakalım n'olacak" diye atılabilecek bir şey değil. İlk atom bombası Amerika'da patlatıldı.

arndiol
07 Aralık 2022, 16:56
atom bombası farazi bir örnekti, gerçekten yola cıkarak yapmadm :)

hasmet
07 Aralık 2022, 17:05
Ful otonom surus, araclar arasi iletisim teknolojisi tam olarak yerlesmedigi muddetce cok mumkun gorunmuyor.

watercolours
07 Aralık 2022, 17:08
Bir de yolların ultra kontrollü ortam olmaları lazım. Sene olmuş 2022, bizimkiler hala kavşakta çizgi nasıl çekilir bilmiyor. Bilmedikleri için komple çizgisiz bırakıyorlar.

LynXMaSTeR
09 Aralık 2022, 11:32
çoğunluk hata ve sorumluluk sürücüde demiş, ancak yazılımsal bir sıkıntı olmuşsa ve sürücü müdahale etmesine rağmen aracı durduramamışsa o zaman kim sorumlu olacak, bu nasıl ispatlanacak? en büyük sıkıntı bu bence.

bassturbin
09 Aralık 2022, 16:08
80 90larda el atarisi vardı araba yarışlı bi an o geldi aklıma...

Otopilot yaş iş...

killingroad
09 Aralık 2022, 21:33
"Gelişen teknoloji, olması normal"den ziyade, Dünya böyle dönüyor diye bakıyorum. Boeing bunun on katını yaptı, noldu unutuldu gitti. Yoksa Elon'u sevdiğim falan yok, tam tersi elektrikli otomobil denen gudubeti hypeladığı için gıcık da olabilirim :) Bütün büyük pazarlamacılar gibi esip duruyor, yıprandığına katılıyorum ama aynı zamanda başka bir kitle kazanmaya başladı, başımıza Republican President olarak çıkarsa şaşırmam :)

DickName
09 Aralık 2022, 23:58
Elın Mask twitter'den veya diğer şirketlerinden normal yolla kovamadığı personeli Tesla'ya Toslattırmak Suretiyle yok ediyormuş. Eniştemden duydum. Kesin bilgi yayalım.:bounce:

https://cdn.odatv4.com/images/2022_07/2022_07_19/odatv_image_88__07b297b54ec841.jpg

fatih.met
10 Aralık 2022, 11:33
ben zaten araba kullanıcılarının o kutu gibi şeyin içerisinde mayışıp kalmasına kızıyordum ve birde oto pilot çıkarıyorlar... yahu arkadaş şu 4 tekerli kutunun içine girince dünya ile bağlantınızı koparmayın. ben motor kullanıcılarının hep tehlikeli sürdüğünü söylüyorum ama aslında bu tehlikeyi arz eden kısım araba sürücüleri...

arabaya binince uyuyorsunuz abi, yatak odanız mı ora sizin aloo!


aga ölen 19 kişinin ailesine bunu de istersen.

iyi güldüm :D
tamam anlıyorum hani bencil insanlar bunlar ama milleti önemsemediğinizi bu kadar da belli etmeyin yahu, ara sıra önemser gibi yapın en azından.

---------- Mesajlar birleştirildi - 11:05 ---------- bir önceki mesaj zamanı 10:41 ----------

edit: yorumları sonradan okudum da ortada bir yanlış anlaşılma var sanırım... okuduğum kadarıyla diyorsunuz ki bu aslında "oto pilot özelliğine sahip olmayan bir araç ve her ne kadar elektronik sürüş desteklerine sahip olsa da henüz sürücü kontrolüne ihtiyaç duyuyor."

ee o zaman bunun adına neden "oto pilot" diyorlar? oto pilot özelliği yok ki bu araçta? yani bir kaç sürüş desteği var diye neden bunun adını "oto pilot" takıyorlar? bence satış politikası için, müşteri çekme amacıyla yapılan bir algı oyunu.

yani insanlar cahildir ve bu yüzden adına "oto pilot ama level-3" falan diyip sıyrılamazsınız. insanlar mal oldukları için level'ine bakmazlar, oto pilot yazıyorsa o aracın içerisinde kontrolü tamamen bırakırlar çünkü salaklar, aptallar, ahmaklar, mallar.

hakaret ediyorum çünkü burada konusunu konuştuğumuz kazanın sebebi tamamen oradaki gerizekalı sürücünün ahmaklığı, birde suçu arabaya mı atmaya çalışıyor? motora bildiğin arkadan gömmüş ve bir insanın canından etmiş eşşoğlueşek, mal.

motosikletlere arkadan vurmak moda zaten.
https://www.youtube.com/shorts/eE0sdRJucCk

edit123: gerçi arabalara da vuruyorlar, nedir bu arkadan vurma isteği valla korkarak gidiyoruz trafikte.

https://www.youtube.com/watch?v=4Pv9Ef0xUdg

---------- Mesajlar birleştirildi - 11:33 ---------- bir önceki mesaj zamanı 11:19 ----------

edit1453: sayısız edit yaptığım için özür diliyorum, biraz da konudan çıkacam affedin, kaza deyince biraz video izledim ve karşıma yayaya çarpan sürücülerin olduğu bir video denk geldi, videoya dikkat ederseniz ezilen yayaların hepsi kadın. kadınların zekaları gerçekten çok farklı. ablalarımıza kardeşlerimize dikkat edelim, bir yere yaya giderken çok dikkat etmelerini tembihleyelim.


https://www.youtube.com/watch?v=Q9egawGNt9A

cbr1100 xx
10 Aralık 2022, 18:17
LEVEL 3: Conditional Driving Automation

Imagine a fully automated assembly line that requires full human supervision in case of a needed override -- that’s essentially how level three works. In this case, the vehicle can operate on its own in certain circumstances. Functions like steering, braking, and acceleration are automated, but the driver has to be ready to step in.





SEVİYE 3: Koşullu Sürüş Otomasyonu

Gerekli bir geçersiz kılma durumunda tam insan gözetimi gerektiren tam otomatik bir montaj hattı hayal edin -- temelde üçüncü seviye bu şekilde çalışır. Bu durumda araç belirli koşullarda kendi kendine çalışabilir. Direksiyon, fren ve hızlanma gibi işlevler otomatiktir, ancak sürücünün devreye girmeye hazır olması gerekir.

hasmet
10 Aralık 2022, 20:16
"Gelişen teknoloji, olması normal"den ziyade, Dünya böyle dönüyor diye bakıyorum. Boeing bunun on katını yaptı, noldu unutuldu gitti.

Biz unuttuk belki de Boeing'in, Amerika'nın ve dünyanın unutmadığı kesin:

" The Boeing 737 MAX groundings have had a deep financial effect on the aviation industry and a significant effect on the national economy of the United States.

Boeing suffered directly through increased costs, loss of revenue, reputational damage, victim litigation, client compensation, reduced credit rating, and decreased stock value. In January 2020, the company estimated a loss of $18.4 billion for 2019.

the total estimated direct costs of the MAX groundings were US$20 billion and indirect costs over US$60 billion. On January 7, 2021, Boeing settled to pay over $2.5 billion after being charged with fraud."

Velhasıl dünya zannettiğimiz gibi dönmüyor. İnsanların hayatını bilerek tehlikeye atıp "yeni teknoloji olur öyle" diyemiyorsunuz.

killingroad
10 Aralık 2022, 21:47
Biz unuttuk belki de Boeing'in, Amerika'nın ve dünyanın unutmadığı kesin:


Say whaaa? =)

Amerika ve dünya ilk sırada unutacaklar arasında yer alacaklar, Boeing ise bundan bu şekilde yırttığını asla unutmayacaktır evet. :) Şaka bir yane Boeing'in karşılaştığı finansal zararlar yüzünden buradan bir ders çıkartacağını düşündüğün için böyle diyorsan, bu anca bir niyet okuma olur, ben de "Boeing bu işten nasıl sıyrıldığını unutmaz yine yapar" diyebilirim, ancak 20 sene sonra anlarız hangi tahminin doğru çıktığını.

Boeing ilk 737MAX siparişini 13.12.2011'de aldığında hisse değeri $70.90 idi.
Servise başladığı 22 Mayıs 2017'de hisse değeri $183.67 idi.
İlk Leon Air kazasından hemen önce 26 Ekim 2018'de $359.27 idi ve kazanın olmasından sonra $335.59'a indi. Bundan sonra genel olarak aşağı yönlü hareket etse de dalgalı bir seyir izledi ve 24 Aralık 2018'de $294'e kadar geriledi.

Bu tarihten sonra 10 Mart 2019'da Endonezyalıların ikinci kazası olduğunda $422'ye çıkmıştı. Trump'ın uçağı ground etmesinden sonra $375'e düştü. Pandemi tüm Dünya ile birlikte Boeing'i yerle bir ettiğinde hisse değeri $347 idi.

Piyasanın umrunda değil gördüğün üzere. Boeing'in yaptığı şeyi Tesla'ya uyarlamaya kalksak ne diyebiliriz? Autopilot gibi deneysel de olmayan, otomobilin bütünleşik sistemlerinden biri olan bir şey bulamayız ya, diyelim ki arkadan hızlı gelen bir araç olduğunu sanıyor Tesla ve gaza asılıyor, ama aslında bu bir sensör hatası ve böyle bir sistem olduğundan sürücülerin haberi bile yok! Arkanızdan araç geldiğinde gaza basar sizi kurtarırım diye tek kelime reklamı bile yapılmıyor, bilgilendirmesi yapılmıyor, artık 737MAX kullanabilme ehliyetinde pilotlara bahsedilmemesi gibi bir olayı benzeştiremiyorum bile; sonra sistem hatalı bir sensörden arkadan bir araç geldiğini sanıp tam gaz hızlanmaya başlıyor ve 10 saniye içerisinde eğer sürücü varlığından haberdar olmadığı sistemi devre dışı bırakmazsa, Tesla'nın iç yazışmalarına ve NHTSA kayıtlarına göre, yapacak bir şey kalmıyor. Baya yapacak bir şey kalmıyor.. Nasıl? Çünkü Beoing'in yaptığı tam olarak bu. Bu arada bu hatalı okuyan sensörün bir redundancy'si yok. Sadece o sensöre bakıyor.

Google'da bir çok aramayla hop diye 737MAX olaylarının Boeing'i toplam maliyetini bulabiliyoruz. Peki 737MAX'ten kaç para kazandıklarını yazan var mı? ve bu ilk mi? Boeing MD'den aldığı kültürle MD uçaklarını da daha çok kargo taşımak için eksik şekilde modifiye ederek kazaya sebebiyet vermişti. Bu olaydan yıllar sonra 737MAX'a ulaşan kültür değişikliğini devam etti. O kazalar bir şey değiştirmedi de bu mu değiştirecek?

Çenemin maşallahı var. Söylemek istedim şu:
Piyasayı doğru tanımıyoruz sanki? 2008 krizi gibi aptalca bir şeyi yaşatan finansal sistem hala geçerli ve bu olanların bedelini kimse ödemiyor. Boeing'in yaptığını Boeing gücünde/konumunda olmayan bir firma yapsa neler gelirdi başına tahmin etmek zor olmasa gerek. Ama Boeing $60b ile kurtuldu (ki bu direkt indirek toplam tahmini zarar, cebinden böyle bir para çıkmadı şirketin).. Öte yandan 2021'de toplam cirosu $60b idi.

Yani, dünya maalesef böyle dönüyor.
İnsanların hayatını tehlikeye atıp, üstüne aylarca bişey yok devam et diyebiliyorsunuz. Ocak 2020'de CEO Dennis Muilenburg istifa ediyor, bu rezilliğin sonucu değil mi.. Yerine gelen Dave Calhoun. Şirketi eski güvenlik kültürüne geri getirmesi beklenen kişi di mi?

In a March 2020 interview with The New York Times, Calhoun discussed the 737 MAX's MCAS software, saying the Boeing had made a "fatal mistake" in expecting that pilots could immediately correct the software problems. He went on to explain that "pilots [in Ethiopia and Indonesia] don't have anywhere near the experience that they have here in the U.S."; he unsuccessfully requested to go off the record after being asked whether American pilots would have been able to control the situation, and then replied, "[f]orget it, you can guess the answer."

Şirketi hala aynı felsefe yönetiyor.

Eski CEO "kovulurken" $60milyon bonus aldı.
Şu an halen National Space Council Users Advisory Group ve National Academy of Engineering üyesi.

Abi üzgünüm Dünya böyle dönüyor. Everyday life böyle değil evet, küçük bir şirket California'da bu tipte bir pislik yapsa kıçına teneke bağlayıp gezdirircesine ibret cezalar verirler. Ama sistemin yeterince büyük bir çarkıysan, hiç bir şey olmaz.

hasmet
10 Aralık 2022, 22:54
Biraz daha araştır

---------- Mesajlar birleştirildi - 21:54 ---------- bir önceki mesaj zamanı 21:34 ----------

Biraz daha araştır killingroad. Durumun ciddiyeti anlaşıldığında stock değeri yarı yarıya düştü. Hemen hemen her yıl kâr eden şirket o olaydan beri her yıl zarar ediyor. 60 milyar dolar Türkiye'nin GDP'sinin 12'de biri.

National Academy of Engineering'e akademik yeterliliğinizden dolayı üye yapılırsınız. Piyasayı takip etmez. Maddi getirisi yoktur. Sürüyle de üyesi var zaten.

Velhasıl bu tartışma uzar gider...

Ama konuya dönecek olursak: "Gelişen teknoloji, olması normal" konuyla ilgili bir argüman, doğru yanlış tartışalım. Ama "dünya böyle dönüyor" çok değil, az ötesinde "ben haklıyım" var. Velhasıl kimin haklı olduğundan, ya da dünyanın nasıl döndüğünden ziyade konuya odaklanmakta fayda var.

killingroad
11 Aralık 2022, 00:00
Stock valueları yazdım amirim nerede yarıya düştü? Ayrıca yapılan şey stock valuation ile bileti kesilecek bir şey değil ki yazdığım şeye mi inanmıyorsun anlamadım. Leon Air'den önce $359 imiş, pandemi öncesi son normal veri kabul edebileceğimiz tarihte de $347'ymiş, ground edildikten sonra $290 gördüğü halde geri de gelmiş #340'a. Nerede burada yarı? O rakamların yarısı edecek seviyelere post-covid geldi, o da zaten korele edebileceğimiz bir şey değil.

Tabii ki zarar etti Boeing, acımadı kiii acımadi kii diyerek geziyor demiyorum, ancak bişey de olduğu yok yine Dünya'nın iki uçak üreticisinden biri olarak kalacak. Söylediğim şey çok çok uzun yazdığım için biraz karışık hale gelmiş, bunu herhangi bir basit home appliance üreticisi hasmet&ozan llc yapmış olsun, zarar ettik falan diye kurtarabilir miydik?

Ben haklıyım demiyorum ama karşılıklı fikirlerimizi ortaya döktüğümüze göre zaten default olarak ikimiz de kendimizin haklı olduğunu düşünmüyor muyuz? :) Bunu edepsizce veya tartışmaya katkısı olmayacak şekilde ortaya koymadığımız müddetçe sıkıntı yok bence, benim dünya böyle dönüyor derken amacım ben haklıyım vurgusu yapmak değildi, kendi argümanımı desteklediğini düşündüğüm örneklerin arkasına ekledim bunu. "Olması normal" tabirim hep yanlış yöne gidiyor gibi bir korku yaşıyorum, bu normal demiyorum. Bana göre normal mesela Tesla'nın mevcut bütün görüntüleme tarama teknolojilerini bir arada kullandığı bir Dünya, ama DÜnya böyle bir yer değil o yüzden yürür giderler diyorum ve bunun bir örneği olarka da Boeing'in nanalerini gösterip, aynı kafada bir CEO ile yollarına devam ettiklerini söylüyorum. Ha sonunda "dünya böyle yürüyor, teknoloji böyle gelişiyor ve normalimiz bu" demiş oluyorum elbette de, bu "normal ağbi böyle şeyler yaa" demek değil ki.

watercolours
11 Aralık 2022, 00:53
Diğerlerini bilmem ama ben şahsen ikincisi gibi dediğinizi sanmıştım. Son açıklamayla sizi anladım.

Doğru değil, ama hep böyle şeyler oldu, ve olacak diyorsunuz.

hasmet
17 Şubat 2023, 18:08
362 bin Tesla otomatik sürüş problemleri nedeniyle geri çağrıldı:

https://www.nytimes.com/2023/02/16/business/tesla-recall-full-self-driving.html

---------- Mesajlar birleştirildi - 17:08 ---------- bir önceki mesaj zamanı 16:49 ----------

Daha da çok sayıda açık soruşturma varmış.

killingroad
17 Şubat 2023, 20:51
"A federal auto safety agency said the technology can cause crashes, but said the company was unaware of any deaths or injuries caused by the flaws."

Yazık canım bak haberleri yokmuş günahları alınıyor :D

tommygun
17 Şubat 2023, 20:53
Eskiden otomatik vites araba kullanan adama bile "Ayşegül" derlerdi. Devir değişti, autopilot bile normal karşılanıyor.

Cyan
17 Şubat 2023, 20:55
"A federal auto safety agency said the technology can cause crashes, but said the company was unaware of any deaths or injuries caused by the flaws."

Yazık canım bak haberleri yokmuş günahları alınıyor :D

İlgili ajansta birileri kaldıraçlı shortlamıştır, yoksa o yazılımda hata olur mu hiç? :)

killingroad
18 Şubat 2023, 21:21
İlgili ajansta birileri kaldıraçlı shortlamıştır, yoksa o yazılımda hata olur mu hiç? :)

Ben shortlamış olsam biliyor ve gizliyor olduklarına dair dedikodular geliyor derdim yahu :)