PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Pas



Riders
03 Aralık 2021, 19:25
MOTUL C4 ZİNCİR YAĞI KULLANMAYA BAŞLADIĞIMDAN BERİ ZİNCİR PASLANMAYA BAŞLADI SORUN NEREDE BİRDE TEMİZLEME İŞLEMİNDE DE C1 DEN YAPIYORUM NASIL DURDURA BİLİRİM HER DEFASINDA DAHA KÖTÜYE DOĞRU GİDİYOR.

Kerem34_
03 Aralık 2021, 19:36
Gazyağı+ diş fırçası ile dalıp yağları söktükten sonra temiz bir bezle iyice kurut zinciri. Ondan sonra da c4 ile bol bol yağlayıp hava ile temasını kes. Mazot ya da gazyağı +diş fırçası ile bastıra bastıra ovalamadıkça çıkmıyor oturmuş pas.

Riders
03 Aralık 2021, 19:53
Eyv denicem gaz yağını

tarzan rıfkı
03 Aralık 2021, 20:55
aynen iyice bir 0km zincir gibi temizlemeden bu iş uzar gider.oturup güzelce uğraşman gerekicek bende eski diş fırçalarımı atmıyorum hep biriktiriyorum motor kutusunda zamanı gelince temizlikte kullanıyorum.yada 10 lira verip özel fırça alıp da yapabilirsin alanı büyükse

Motoseverrr
03 Aralık 2021, 23:23
bulaşık teli işinizi çok iyi şekilde görücektir, tel ile ovalayın ama oringlere dikkat edin.

Kerem34_
04 Aralık 2021, 00:02
Tele gerek yok, önce diş fırçası ile iyice giriş. Baktın çıkmıyor bulaşık süngerinin yeşil tarafı ile zımparalarsın. Gaz yağını biraz emince pas kolay çıkıyor zaten.

Cyan
04 Aralık 2021, 01:16
Gazyağı yerine WD40 kullanılırsa daha da kolay çıkar pas. (Bu arada ben temizlik için C1 kullanmıyorum, WD40 kullanıyorum. Her yağlamada da zinciri önce temizlerim. Ort. 20.000km kullanıyorum zincir dişlileri. Yani WD40 kullanmamın bir zararını görmedim.)

CAGRRI
04 Aralık 2021, 01:43
Wd40 sakat bence daha önce bisikletimin disklerine gelmişti. Fren hiç bir şekilde tutmuyor, söküp atamıyosun da wd40 ı
diskin üstünden.

Cyan
04 Aralık 2021, 01:53
Wd40 sakat bence daha önce bisikletimin disklerine gelmişti. Fren hiç bir şekilde tutmuyor, söküp atamıyosun da wd40 ı
diskin üstünden.

Sadece zincire, balatalarla diskle işimiz yok :) Balataya zincir yağı gelirse de iptal olur yani; pek bir fark yok arada...

CAGRRI
04 Aralık 2021, 02:03
Valla ben beceriksizim heralde bisiklet komple pert oldu 😂

oknglr
04 Aralık 2021, 15:35
Bir gün zinciri yağladım 1 saat sonra yola çıktım sonra birde yağmur yedim, birkaç gün içinde zincir sapsarı oldu pastan.WD40 ile pası komple söktüm, bez ile iyice temizledim sonra zinciri yağlamadan mahallede 1-2 tur attım, wd40 ın tamamen atıldığından emin olmak için. Sonra yağladım, şuan sıfır gibi zincir.wd40 sürerseniz tamamen temizlendiğinden emin olun ve nepıp edin diske sıçramasın. Zinciri mümkünse sürüşten önceki gün yağlayın, yağlayıp yarım saat 1 saat içinde yola çıkınca yağı atıyor gibi geliyor bana. Ben motul c5 kullanıyorum, orta sehpa olmadığından daha pratik geliyor bana. Yağı temizlemek içinde c1 kullandım hep ama çok pahalandı, şimdi çoğunluğun yaptığı gibi gazyağı aldım ama henüz denemedim :)

tommygun
04 Aralık 2021, 15:48
Zincirin dış yüzeyindeki paslar görsel olarak kötü ama çok da sallamayın, işlev anlamında çok kötü bir etki yaratacağını düşünmüyorum. Bilgim eksik ya da yanlışsa daha tecrübeli sürücüler düzeltsin. Geçmişte psikopatlık derecesinde 300-400 km aralığında zincir yağladım, her 2 zincir yağlamada bir gazyağı ile temizlik yaptım. Çok km yaptığım için dediğim aralıklar haftada 1 ya da 2'ye tekabül ediyordu o dönem ama yine de 20.000 km'de zincir bozuldu, paslandı, o oldu bu oldu. Şu an otomatik zincir yağlama sistemi kullanıyorum (Atp Ahmet Abi'nin ürünü bence cidden başarılı) içinde 140 numara dişli yağı var, pas olmuyor ama zincir ömrü yine benzer, hadi olsun olsun 5000 km daha olsun.

inzell
04 Aralık 2021, 18:09
Hangi zincir yağı korozyon oluşumunu önlüyor derseniz şu listeye bakın. Düşük rakamlar iyi olanlar.

https://www.motorumla.net/wp-content/uploads/2021/09/zincir-yagi-korozyon-testi-min-1536x864.jpg

Cyan
04 Aralık 2021, 18:46
Hangi zincir yağı korozyon oluşumunu önlüyor derseniz şu listeye bakın. Düşük rakamlar iyi olanlar.

https://www.motorumla.net/wp-content/uploads/2021/09/zincir-yagi-korozyon-testi-min-1536x864.jpg

Yukarıdaki tabloya göre bazı ürünler hiç yağ kullanmamaya göre daha fazla korozyon oluşturuyor gibi anlıyorum. (En solda "No Product" yazandan büyük değerler var...) Makalenin linkini de alabilir miyim? Metodolojiyi merak ettim.

inzell
04 Aralık 2021, 23:52
Zincir yağı konusunda bu makale çok kıymetli bir çalışma olmuş. Türkiye'de popüler olan çoğu yağ ilk 10'a bile giremiyor. Muhtemelen Avrupa'da en ucuz yağları toplayıp burada marka fanboylarına satmak kolay oluyordur. :)


https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/reviews/products/motorcycle-maintenance-and-servicing/best-motorcycle-chain-lube

Cyan
05 Aralık 2021, 01:02
Zincir yağı konusunda bu makale çok kıymetli bir çalışma olmuş. Türkiye'de popüler olan çoğu yağ ilk 10'a bile giremiyor. Muhtemelen Avrupa'da en ucuz yağları toplayıp burada marka fanboylarına satmak kolay oluyordur. :)


https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/reviews/products/motorcycle-maintenance-and-servicing/best-motorcycle-chain-lube

İyi de gerçek zincirlerle test etmemişler ki? Olmamış...

inzell
05 Aralık 2021, 01:12
Detaya girip zinciri parça parça malzeme malzeme ayırıp test etmişler. Aşınma, korozyon, 4 top testi, kolay temizlenebilirlik, sıçrama, yapışkanlık, o-ring güvenliği, görüntü, aşırı basınç gibi çok kapsamlı bir çalışma. Bildiğimiz zincir bu kadar teste olanak sağlayamaz.

Cyan
05 Aralık 2021, 12:55
Detaya girip zinciri parça parça malzeme malzeme ayırıp test etmişler. Aşınma, korozyon, 4 top testi, kolay temizlenebilirlik, sıçrama, yapışkanlık, o-ring güvenliği, görüntü, aşırı basınç gibi çok kapsamlı bir çalışma. Bildiğimiz zincir bu kadar teste olanak sağlayamaz.

"... 54 metal discs were coated with chain lubes for this review, as well as another that was left bare; a big thanks to crash-protection and aftermarket accessory specialist Evotech-Performance for manufacturing these for me. ..."

Özel üretim metal diskler kullanılmış. Zincirlerde kullanılan malzeme ile uzaklığı yakınlığı konusunda bir bilgi yok.

1. Bu metal disklerde yapılan testlerin gerçek zincirlerle ne ölçüde paralellik kurulabileceği (bence) muğlak bir nokta.

Canımı sıkan iki ayrıntı daha var:

2. Ürün kullanılmamış plaka örneğin dişli yağı kullanılmış plakadan daha fazla korozyon göstermiş.

3. Würth Dry Lube'da ise korozyon koruma performansı iyi çıkmış. (Ben bu ürünü kullandım 3 kutu, kışın hep pas oldu zincir, benim tecrübeme göre kuru ortamlara uygun bir ürün bu...)

inzell
05 Aralık 2021, 18:42
"... 54 metal discs were coated with chain lubes for this review, as well as another that was left bare; a big thanks to crash-protection and aftermarket accessory specialist Evotech-Performance for manufacturing these for me. ..."

Özel üretim metal diskler kullanılmış. Zincirlerde kullanılan malzeme ile uzaklığı yakınlığı konusunda bir bilgi yok.

1. Bu metal disklerde yapılan testlerin gerçek zincirlerle ne ölçüde paralellik kurulabileceği (bence) muğlak bir nokta.

Canımı sıkan iki ayrıntı daha var:

2. Ürün kullanılmamış plaka örneğin dişli yağı kullanılmış plakadan daha fazla korozyon göstermiş.

3. Würth Dry Lube'da ise korozyon koruma performansı iyi çıkmış. (Ben bu ürünü kullandım 3 kutu, kışın hep pas oldu zincir, benim tecrübeme göre kuru ortamlara uygun bir ürün bu...)

1- Ciddi ve güvenilir bir kurum, referans alınabilir diyorlarsa alınabilir. :)

2- Çünkü yağlar koruyucu bir katman oluşturup hava ve sıvı ile teması kesebiliyor. Yağsız metalin sıvı sonrası korozyona başlaması çok normal.

3- Testlerdeki Wurth high performance dry lube Türkiye'de satılmıyor, yurtdışından getirtip kullandıysanız bilemem; fakat HHS DryLube'dan bahsediyorsanız, o alt sınıf ucuz bir yağ.

Cyan
05 Aralık 2021, 20:18
1- Ciddi ve güvenilir bir kurum, referans alınabilir diyorlarsa alınabilir. :)

2- Çünkü yağlar koruyucu bir katman oluşturup hava ve sıvı ile teması kesebiliyor. Yağsız metalin sıvı sonrası korozyona başlaması çok normal.

3- Testlerdeki Wurth high performance dry lube Türkiye'de satılmıyor, yurtdışından getirtip kullandıysanız bilemem; fakat HHS DryLube'dan bahsediyorsanız, o alt sınıf ucuz bir yağ.

1. Kendi tecrübeme ters bir şey okursam kendiminkini dikkate alırım, size de aynısını yapmanızı tavsiye ederim.

2'yi ters yazmışım yalnız (evde 5 yaşında çocukla uğraşırken kuramamışım cümleyi; telefondan yazmak zaten zor...): Ürün kullanılmamış disk dişli yağı kullanılmıştan daha dayanıklı çıkmış. Enteresan değil mi?

3. İsimlendirme farkının ülke bazlı branding olduğunu düşünüyorum; UK'de HHS Dry Lube diye bir ürün yok çünkü. Tamamen farklı bir ürün olduğuna bir referans varsa başka tabi...

Kerem34_
05 Aralık 2021, 20:49
Dişli yağı kullanılan zincir nasıl hiçbir şey kullanılmayan zincirden daha çok paslanır agalar? Gerisini boşverin. Ortam koşullarında, deney sabitlerinde bir sıkıntı vardır illa.

Değil dişli yağı, zeytin veya ayçiçek yağı bile sürsem hava ile teması keser, pası önler. Pas=oksijen ile temas.
Metal iyonu O² iyonu ile sevişir ve dünyaya küçük tatlı pas taneleri gelir. O2 veya oksijenli asitler vs ile teması kesen her madde korozyonu yavaşlatır.

inzell
05 Aralık 2021, 21:59
Çünkü plakalar öncesinde sıçratma testine tabi tutulmuş ve dişli yağının alayı uçup gitmiş. :)

Cyan
05 Aralık 2021, 22:43
Çünkü plakalar öncesinde sıçratma testine tabi tutulmuş ve dişli yağının alayı uçup gitmiş. :)

Buna rağmen dişli yağı kullanılmış disk hiç ürün kullanılmayandan anlamlı ölçüde (en kötü performanslardan biri...) fazla paslanmış! Sorunu algılayabiliyorsunuz değil mi? Tutarsızlık kokuyor...

Bu arada HHS'nin açılımı "Hochleistung Haftend Schmierstoffe" olabilir mi acaba? (Bkz. Google translate...)

Kerem34_
05 Aralık 2021, 23:08
Yüksek metalurji ve malzeme mühendisi kimliğime dayanarak bu deneyi geçersiz sayıyorum, beğenmedim. Hata var, bir daha yapıp mailime gönderebilirler deney sonuçlarını.

inzell
06 Aralık 2021, 10:54
:))) Yaa testteki markalar bile sesini çıkarmamış, bizim forum maaşallah hata avcısı. xD Daha derin araştırmanızı tavsiye ederim. Hatta bir metale azcık dişli yağı sürün sonra büyük kısmını silin, 4-5 hafta sonrasına bir bakın. :))

motorstorm
06 Aralık 2021, 11:48
Zincir bakımını da yakından ilgilendirdiğini düşündüğüm için kendimce bir iki şey eklemek isterim.

Water Displacement 1940, bildiğimiz adıyla WD-40, kuzey denizinde görev yapan gemilerin ve petrol platformlarındaki metal yüzeylerden deniz suyu ve tuzu artıklarını uzaklaştırmak amacı ile geliştirilen bir yağ olmakla birlikte, yaygınlığı, popüler olması nedeniyle özellikle ülkemizde amacının çok ötesinde misyonlar üstlenmiştir. Bu yağın içeriğinde resin ve reçine türü katkı maddeleri bulunduğundan temas ettiği yüzey üzerinde tabaka oluşturmaktadır. Bu yağın kullanım amacı zincir temizlemek veya yağlamak olmayıp metal yüzeylerden tuzlu deniz suyunu uzak tutmaktır. Kullanımı halinde, oring üzerinde ve altında zaman içerisinde temizlenmesi daha zor tortular oluşturacak, yine tozun kirin daha fazla zincire yapışmasına yol açacaktır.

Geçen gün, kış mevsiminde motosikletin muhafaza edilmesi konulu bir youtube videosuna denk geldim. wd-40'ın sinyal, ateşleme, far, korna anahtarlarına ulaşacak şekilde, ilave olarak vida ve metal yüzeylerine sıkıldığını gözlemledim. Elektrik anahtar ve devrelerinde wd-40 kullanılmamalıdır. Bu tip parçalarda amaç anahtar açık-kapalı konumuna göre elektriğin aktarımının, temasın sağlanmasıdır. Temas yüzeyinde yalıtkan tortu istenmeyen durumdur. Bu uygulama sürekli yapılırsa anahtar doğru çalışmamaya başlar. Elektrik anahtarlarında bir bakım yapılacaksa doğrusu "kontak spreyi" kullanmaktır.

Bizim kullanım amacımızda yağları; pas giderici (rust cleaner), yağlayıcı (lube) ve koruyucu yağ (protection oil) şeklinde çok genel şekilde derleyebiliriz. Sonuçta bunların hepsi yağ, hepsini kullanabileceğimizi düşünebiliriz. Ama işin aslı öyle değil. Pas çözücü özellikli yağlar içeriğinde çözücü maddeler barındırdığından pasın temizlenmesi sırasında (ve süresinde) kullanılması gerekir. Pas çözücü özellikli yağın sürekli metal yüzeyde kalması içerdiği maddelerden dolayı (aşındırıcı) uygun olmayacaktır. Dolayısıyla pas giderme, mekanik yağlama ve koruma işlerini paket halinde bir arada sunan ürünlerin motorlu taşıtlarda veya hassas mekaniği olan başkaca makinalarda kullanılması uygun olmayacaktır.

Motosiklet zincir yağı konusunda; elbette yağsız zincir ile dolaşmaktansa motor yağı, makina yağı veya başka bir yağı kullanmak mekanik sürtünmeyi azaltacaktır, fakat motor yağı karter içerisinde ve dış etkenlere büyük ölçüde kapalı, farklı ısınma koşullarında çalışacak şekildedir. Motosikletimizin zinciri açıkta olup ortalıktaki tozu kiri toplamaya müsait yapıdadır. Yine motosiklet zincirinde kauçuk yapıdaki oring ile metal zincirin birlikte çalışması söz konusu. Metal için sorun oluşturmayacak katkı maddeleri içeren yağ bu kez oring de hasara yol açabilecektir. Dolayısıyla motosiklet endüstrisince geliştirilmiş ve bu amaca hizmet eden, markası bilinen ürünleri kullanmayı faydalı buluyorum.

Motosiklet bir süre kullanılmayacak, kapalı alana alınacak veya örtülecek ise; bu kez mekanik yağlama özelliği düşük, aşındırıcı içermeyen koruyucu yağ satın alınıp, lastiklere, boyalı aksama, yollarda gevşeyip düşmesi istenmeyen vidaların dişlerine, sabit kalması gereken vidalı ek yerlerine, disk ve balatalara temas ettirmeden hafif bir tabaka halinde metal yüzeylere uygulanmalıdır.

İyi günler

Cyan
06 Aralık 2021, 12:56
:))) Yaa testteki markalar bile sesini çıkarmamış, bizim forum maaşallah hata avcısı. xD Daha derin araştırmanızı tavsiye ederim. Hatta bir metale azcık dişli yağı sürün sonra büyük kısmını silin, 4-5 hafta sonrasına bir bakın. :))

Bunun araştırılacak bir yanı yok ki? Dişli yağı kullanan çok kullanıcı var; kimisi otomatik yağlayıcı ile kullanıyor kimisi de fırça ile sürüyor. "Dişli yağı kullandığı için" zinciri paslanan olmaz. Yağsız bıraktığı için zinciri paslanan olur ama...

Soru basit: İlettiğimiz konu (dişli yağı kullanılıp süzülen diskin hiç yağ kullanılmamıştan daha fazla korozyona uğraması) sizce bir tutarsızlık mıdır değil midir? Tutarsızlık olmadığını düşünüyorsanız temelden ayrılıyoruz. Konu bu aslında, diğerleri detay...

inzell
06 Aralık 2021, 13:50
Bunun araştırılacak bir yanı yok ki? Dişli yağı kullanan çok kullanıcı var; kimisi otomatik yağlayıcı ile kullanıyor kimisi de fırça ile sürüyor. "Dişli yağı kullandığı için" zinciri paslanan olmaz. Yağsız bıraktığı için zinciri paslanan olur ama...

Soru basit: İlettiğimiz konu (dişli yağı kullanılıp süzülen diskin hiç yağ kullanılmamıştan daha fazla korozyona uğraması) sizce bir tutarsızlık mıdır değil midir? Tutarsızlık olmadığını düşünüyorsanız temelden ayrılıyoruz. Konu bu aslında, diğerleri detay...

Dişli yağı paslanır demiyor zaten. Sıçratma sonrası dişli yağı tutunamaz diyor ve ardında kalan metal korozyona uğrar diyor. Otomatik yağlayıcıda bir nevi yağ banyosu yapıldığı ve metalin nefes almasına izin verilmediği durum farklı.

Söyle bir şey gerçekleşebilir; sıçratma testinden sonra plakanın üzerinde kalan maddeler korozyonu önlemeye yetmiyor, aksine yeni yağlama gelmediği için mevcut madde korozyonu tetikliyor olabilir. Sıçratma sonrası yeniden yağlanmayan plakanın üzerinde neler kalıyor bilmiyoruz sonuçta.


Bu şekilde yola çıkınca tutarsızlık var gibi gelmiyor. Zaten tutarsızlık olsa orada onlarca marka var sesini çıkarabilecek ve orası UK.

Cyan
06 Aralık 2021, 15:48
...
Söyle bir şey gerçekleşebilir; sıçratma testinden sonra plakanın üzerinde kalan maddeler korozyonu önlemeye yetmiyor, aksine yeni yağlama gelmediği için mevcut madde korozyonu tetikliyor olabilir. Sıçratma sonrası yeniden yağlanmayan plakanın üzerinde neler kalıyor bilmiyoruz sonuçta.
...


Mantıkta sorun yok kesinlikle, sorun şurada: Yağlanmayan disk ile dişli yağıyla sıçratma testine tabi tutulan plakanın üzerinde tutabilmeyi becermiş çok az dişli yağı hariç) aynı şeylerin kalması beklenir. Aynı şeylerin kalmaması tutarlılıkla ilgili şüphe uyandırıyor. (Testin videosunda eleman diskleri üst üste bir çubuğa geçiriyor, bunların birbirlerinden tamamen ayrı kalması gerekmez miydi?)

Tazelenmeyen dişli yağının korozyon tetiklemesi de çok mümkün görünmüyor, görevi dişlileri aşınma ve korozyondan koruyan bir ürün bu sonuçta. (Koruyuculuğu daha az olan ile daha fazla olan arasında elbette korozyon açısından bir fark olacaktır...)

oldcockroach
06 Aralık 2021, 17:11
Motor 1 ay kadar yatacaksa sürüyorum zincire gresi öyle bırakıyorum ama normal kullanımda zaten yağlayınca pas oluşmuyor birde yağlamayı yaparken fırça ile zincirin yanlarına güzelce sürtüyorum.

yec
06 Aralık 2021, 17:20
Zincir bakımını da yakından ilgilendirdiğini düşündüğüm için kendimce bir iki şey eklemek isterim.

Water Displacement 1940, bildiğimiz adıyla WD-40, kuzey denizinde görev yapan gemilerin ve petrol platformlarındaki metal yüzeylerden deniz suyu ve tuzu artıklarını uzaklaştırmak amacı ile geliştirilen bir yağ olmakla birlikte, yaygınlığı, popüler olması nedeniyle özellikle ülkemizde amacının çok ötesinde misyonlar üstlenmiştir. Bu yağın içeriğinde resin ve reçine türü katkı maddeleri bulunduğundan temas ettiği yüzey üzerinde tabaka oluşturmaktadır. Bu yağın kullanım amacı zincir temizlemek veya yağlamak olmayıp metal yüzeylerden tuzlu deniz suyunu uzak tutmaktır. Kullanımı halinde, oring üzerinde ve altında zaman içerisinde temizlenmesi daha zor tortular oluşturacak, yine tozun kirin daha fazla zincire yapışmasına yol açacaktır.




Bu WD-40 olayı kafamı karıştırdı. Rahmetli Barkın Bayoğlu, zincir hariç, mekanik çalışan her parçaya WD-40 sıkıyordu(pegler,manetler,kontak vs.) videolarında. Yanlış hatırlamıyorsam bir konuda sevgili Cyan zincir temizlğini WD-40 ile yaptığını söylemişti.

Ben cubda temizliği benzinle, yağlamayı çıkma yağ ile yapıyorum, AEA'nin videolarında gördüğüm kadarıyla.

Gökhan_Aygün
06 Aralık 2021, 17:39
Bizim garajda kullanılmayan bir bisiklet var, geçen sene alt komşum torunu için "bisikleti buraya koyabilir miyiz?" demişti, ben de "tabii" demiştim. O sırada da zincirimi yağlıyordum (çıkma yağ) "gel senin zinciri de yağlayayım" dedim, çocuğun bisikletinin zinciri çıkma yağ ile güzelce yağladım ve garaja koyduk.

Bu konuyu görmem üzerine üzerine; üşenmedim, merak ettim ve garajda yatan bisikletin zincirine baktım, pas falan yok hatta pırıl pırıl.

Tekrar edeyim; bisiklet ise bir senedir garajda hareketsiz duruyor.

Alın size bedava deney.