PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Yanlış Subap Ayarı Hk.



vandamme
20 Ocak 2021, 23:05
Selamlar,

Biraz uzun oldu ama belki böyle bir durumu yaşayan olursa okur diye detaylandırdım.

Geçtiğimiz yaz temmuz ayında İstanbul-Ankara gidiş dönüş uzun yol yaptım artçı ile.

İstanbul'a döndüğümde motor çalışma sesi şıkırtılı olmaya başlamıştı.

Bende Levent'te bir servise gittim, motorun sesini dinlediler ve subap ayarı yapılması gerek dediler.

Subap ayarı yaptılar ve şıkırtı sesi kesildi.

Ama sonra ağustos ve eylül aylarında (nispeten sıcak aylarda) motor sıcakken rölantisi dengesizce yükseliyordu.(Trafik ışıklarında bekliyorum 1500 devir olması gereken rölanti 2000 devire çıkıyordu)

Son 2 aydır (aralık, ocak) nispeten soğuk aylarda ise yine trafik ışıklarında beklerken (yani motor sıcakken) 1500 devir olması gereken rölanti 1000-1500 arası dalgalanıp motor stop ediyor.

Üstelik geçen sene ocak ayında bile jiklesiz çalışan motor, subap ayarı sonrası sonbaharda bile jikle açmadan çalışmadı(hala daha öyle).

Yani subapları olması gerekenden çok fazla sıkı ayarlamış...

Ben ustaya uzun yol sonrası oldu dememe rağmen direk subap ayarı dedi.

Üstelik; motor sıcakken ve sentil çakısı kullanmadan göz kararı yaptı....

Ve zaten subaplar normalmiş, ben gene de ayar çektim dedi...

Sadede geleyim; Belli bir km üstünde uzun yol yapan motosikletlerde (belki sadece hava soğutmalı tek silindir motorlarda) yağ inceliyor ve subaplar şıkırtılı çalışmaya başlıyormuş.

Yani sadece ama sadece yağ değişimi sonrası düzelebilecek bir şeyi, gereksiz subap ayarı yaparak; beni bu tip sıkıntılarla uğraşmak zorunda bıraktılar, işgüzarlık yapıyorlar.

Şimdi dostlar soruma geleyim bu subap ayarını kendim yapabilir miyim?

Sentil çakım, İngiliz anahtarım v.s var.

Bu videoda adam çok detaylı güzel anlatmış, yalnız motor masada :) ben bu işlemi motor şasede iken yapabilir miyim bilemedim:silent:

Kaş yapayım derken göz çıkarmak istemiyorum, sizlere bir sorayım dedim :)

https://www.youtube.com/watch?v=G2tC1DaiA_Q

yokon
20 Ocak 2021, 23:12
Motorun üst kapağı nereye denk geliyor? Açıktaysa kolaylıkla yapabilirsin. Deponun altına geliyor ve ulaşılamayacak durumdaysa depoyu ve varsa başka parçaları sökmen gerekir.

Üst kapak açılacağı için insanın gözü korkuyor fakat sanıldığı kadar zor değil.

vandamme
20 Ocak 2021, 23:20
Motorun üst kapağı nereye denk geliyor? Açıktaysa kolaylıkla yapabilirsin. Deponun altına geliyor ve ulaşılamayacak durumdaysa depoyu ve varsa başka parçaları sökmen gerekir.

Üst kapak açılacağı için insanın gözü korkuyor fakat sanıldığı kadar zor değil.

Ayarı yapan sözde usta araya elini soktu, söktü kapağı ayar yaptı.

https://deshibiker.com/wp-content/uploads/2017/05/Hero-Hunk-White.png

tommygun
20 Ocak 2021, 23:31
Sorununuzun kaynağını bilemem ama bu işler milimetrik ölçümlerle yapılmakta, sentil çakısı olmayan ustanın el yordamıyla ayar yapması ve tutturması piyangodan büyük ikramiye kazanmak kadar düşük olasılık.

ulkerhan
20 Ocak 2021, 23:44
sentil ile yapılan supap ayarı bile tam tutmayabilir, 0.05 sentil girer sıkı 0.05 olabilir, gevşek 0.05 olabilir.
elle kafaya göre supap ayarı yapanların dükkanının önünden geçmem. hatta hiç bir ustanın dükkanının önünden geçmem. lastikçi hariç.

hasangazili
21 Ocak 2021, 00:03
sentil ile yapılan supap ayarı bile tam tutmayabilir, 0.05 sentil girer sıkı 0.05 olabilir, gevşek 0.05 olabilir.
elle kafaya göre supap ayarı yapanların dükkanının önünden geçmem. hatta hiç bir ustanın dükkanının önünden geçmem. lastikçi hariç.

Sıkı gevşek diye bir ölçü mü var? Servis kitabinda ölçü aralığı bellidir. 0.05 giriyor 0.06 gitmiyorsa 0.05... bir değere tekabül eder. Servis değerleri içindeyse sorun yok. Usta değilim hiç subap ayarında yapmadım. Ama işi büyütmeye gerek yok.

yokon
21 Ocak 2021, 00:12
Ayarı yapan sözde usta araya elini soktu, söktü kapağı ayar yaptı.

https://deshibiker.com/wp-content/uploads/2017/05/Hero-Hunk-White.png

Orada üst kapak zorlanmadan söklüyorsa başka bir şeyi sökmeden ayar yapabilirsin.

---------- Mesajlar birleştirildi - 00:12 ---------- bir önceki mesaj zamanı 00:08 ----------


Sıkı gevşek diye bir ölçü mü var? Servis kitabinda ölçü aralığı bellidir. 0.05 giriyor 0.06 gitmiyorsa 0.05... bir değere tekabül eder. Servis değerleri içindeyse sorun yok. Usta değilim hiç subap ayarında yapmadım. Ama işi büyütmeye gerek yok.

0.05'in girdiği yere 0.07 de girebilir. Bu nedenle subap ayarı yaparken tereyağını bıçakla kesiyormuş gibi, tatlı sıkı yapılması gerektiği söylenir.

Atincozkan
21 Ocak 2021, 05:18
Youtubede videolar var yapabilirsin.ust kapaga ulasabilmek mesele.sanirim grenajlari ve depoyu sokmen gerekecek.
Service repair kitabinda yazan aralikda olmasi lazim.dedigin gibi sentil cakisiyla yapiliyor.
Benim izledigim videoda adam birseye cok dikkat etmisti.subap kapaklari haric her yeri bezle ortuyordu.motorun icine bise kacmasin sonra cikarmak zor olur diye.

greyhorse
21 Ocak 2021, 11:46
Subap aralığı için en doğrusu servis kitapçığına bakmak.Motorun subap aralığı 0,08 - 0,12 mi? Sentil çakısında her ölçü olmuyor.Mesela egzoz 12 olacak ve sentil çakısında 0.12'yi nasıl nasıl yapmalı? 0.10 rahat hareket etmeli 0.15 girmemeli.Örnek olarak eklediğim ekran alıntısında +3 , -3 tolerans değeri yazıyor.

https://cdn.thumpertalk.com/uploads/monthly_2017_10/20171018_201053.jpg.1a811d16c0e72abd0978c9b9b95a3e bc.jpg

ulkerhan
21 Ocak 2021, 12:28
Subap aralığı için en doğrusu servis kitapçığına bakmak.Motorun subap aralığı 0,08 - 0,12 mi? Sentil çakısında her ölçü olmuyor.Mesela egzoz 12 olacak ve sentil çakısında 0.12'yi nasıl nasıl yapmalı? 0.10 rahat hareket etmeli 0.15 girmemeli.Örnek olarak eklediğim ekran alıntısında +3 , -3 tolerans değeri yazıyor.

https://cdn.thumpertalk.com/uploads/monthly_2017_10/20171018_201053.jpg.1a811d16c0e72abd0978c9b9b95a3e bc.jpg

çok gevşekmiş orijinal ayarı.

pulsarda 0.05-0.08

ben olsam 0.12 için 0.10 rahat girmeli, 0.15 girmemeli yaparım
0.28 için ise 0.30 yapar geçerim.

vandamme
21 Ocak 2021, 13:38
Subap aralığı için en doğrusu servis kitapçığına bakmak.Motorun subap aralığı 0,08 - 0,12 mi? Sentil çakısında her ölçü olmuyor.Mesela egzoz 12 olacak ve sentil çakısında 0.12'yi nasıl nasıl yapmalı? 0.10 rahat hareket etmeli 0.15 girmemeli.Örnek olarak eklediğim ekran alıntısında +3 , -3 tolerans değeri yazıyor.

https://cdn.thumpertalk.com/uploads/monthly_2017_10/20171018_201053.jpg.1a811d16c0e72abd0978c9b9b95a3e bc.jpg

Evet Motorun subap aralığı 0,08 - 0,12

A'dan Z'ye Cbf bloğu ile aynı sayılır tek fark balansör olmaması :)

Teşekkürler.

BloodyBaron
21 Ocak 2021, 16:56
Benim motorda 2500kmdeyen subaplar şıkır şıkır ötüyordu. Uzun yoldan falan da değil full şehiriçi kullandım. Mondial 'sözde' servisinde subap ayarıyla hava ayarı yaptırdım. Motor soğukta tek marşa alırken sıcakta marşa basarken gaz vermem gerekiyor. Mevsim kış olduğundan işime geliyor, sabahları çalıştırmak için hiç uğraşmıyorum. Rölantide vs sorun yok. Bana ya zengin karışım yapıyormuş ya da subap ayarlarından sıkıntılıymış gibi geliyor. Allaha şükür 2 ayara sadece 10 tl verdim o yönden içim rahat.

Benim motorda subapların orda 2 tane kapak var. Onları açınca ayar yerleri direk çıkıyor. Bütün üst kapağı sökmeye gerek kalmıyor yani. Belki senin motorda da öyledir abi. Halledersin bence.

vandamme
21 Ocak 2021, 17:12
Benim motorda 2500kmdeyen subaplar şıkır şıkır ötüyordu. Uzun yoldan falan da değil full şehiriçi kullandım. Mondial 'sözde' servisinde subap ayarıyla hava ayarı yaptırdım. Motor soğukta tek marşa alırken sıcakta marşa basarken gaz vermem gerekiyor. Mevsim kış olduğundan işime geliyor, sabahları çalıştırmak için hiç uğraşmıyorum. Rölantide vs sorun yok. Bana ya zengin karışım yapıyormuş ya da subap ayarlarından sıkıntılıymış gibi geliyor. Allaha şükür 2 ayara sadece 10 tl verdim o yönden içim rahat.

Benim motorda subapların orda 2 tane kapak var. Onları açınca ayar yerleri direk çıkıyor. Bütün üst kapağı sökmeye gerek kalmıyor yani. Belki senin motorda da öyledir abi. Halledersin bence.

Bloody sen 10 lira ile kurtarmışsın :) ve ulaşması kolay yerdelermiş.

70 lira verdim ayarı bozdu, bi 70 daha vermek istemiyorum...

Kendim yapma konusunda emin değilim :mrgreen:

Bu sıkı subaplar ile ağustos ayından beri kullanıyorum, acaba ne gibi zararı var motora bilmiyorum.

Yani bir zararı yok ise bu şekilde kullanabilirim.

Tek sıkıntı sabahları zor çalışma durumu, rölanti çok dert değil.

Nikkfurie
21 Ocak 2021, 19:53
Piyanolar aşırı bozuksa sentil çakısıyla supap ayarı sonuç vermez elle ayar çekilir , tabi el yordamıyla supap ayarı ciddi tecrübe ister , en temizi bozulan piyano takımını yenilemek ve sonrasında çakı ile ayarlamak..supaplar sıkı ise önce sit yuvaları yanar , özellikle egzoz tarafı ciddi hasar alır , zamanla silindir kapağını çatlatabilir , bu süreçte kompresyon kaçıracağı için performans kayıpları yaşanır..piyanoların bozulmasına sebepte boşluk yapmış supaplarla uzun süre devirli kullanmaktır..

vandamme
21 Ocak 2021, 20:18
Piyanolar aşırı bozuksa sentil çakısıyla supap ayarı sonuç vermez elle ayar çekilir , tabi el yordamıyla supap ayarı ciddi tecrübe ister , en temizi bozulan piyano takımını yenilemek ve sonrasında çakı ile ayarlamak..supaplar sıkı ise önce sit yuvaları yanar , özellikle egzoz tarafı ciddi hasar alır , zamanla silindir kapağını çatlatabilir , bu süreçte kompresyon kaçıracağı için performans kayıpları yaşanır..piyanoların bozulmasına sebepte boşluk yapmış supaplarla uzun süre devirli kullanmaktır..

Bilgilendirme için teşekkür ederim.

Motor 10.000de iken yapıldı ayar

Şuan 15.000de motor.

Uzun yol sonrası incelen yağ subapların şıkırdamasına neden oluyor, boş yere ayar yapıldı, mevcut ayarı bozulmuş oldu...

Haftaya sentil çakımı yanıma alıp motoru servise götüreceğim, 2-3 saat soğumasını bekledikten sonra ayarlamasını isteyeceğim.

Nikkfurie
21 Ocak 2021, 21:54
Bilgilendirme için teşekkür ederim.

Motor 10.000de iken yapıldı ayar

Şuan 15.000de motor.

Uzun yol sonrası incelen yağ subapların şıkırdamasına neden oluyor, boş yere ayar yapıldı, mevcut ayarı bozulmuş oldu...

Haftaya sentil çakımı yanıma alıp motoru servise götüreceğim, 2-3 saat soğumasını bekledikten sonra ayarlamasını isteyeceğim.

Supap ayarı yapmak tek bir detay hariç basit bir işlemdir , o detayda sente dir , eğer bujiyi sökecek bir lokman varsa motoru senteye getirmekde esasen basittir , tek bir defa deneyerek öğrenebilirsiniz , hiç öyle motorun üzerindeki işaretleri falan denk getirmenize gerek yok , zaten hep o işaretler insanları şaşırtır senteyi muazzam bir konu zannederler , dediğim gibi bujiyi sökün motoru dönüş yönünde çevirin emme subapını takip edin , supap tam kapandıktan sonra piston en yukarı tepe noktasına geldiği an motoru çevirmeyi bırakın , artık o silindir sentededir..mümkünse birgün boyunca çalışmamış tamamen soğumuş motorunuza supap ayarı yapın , en iyi netice böyle alınır , ustaların yaptığı en büyük hata henüz tam anlamı ile soğumamış motora ayar yapmak ki buda supapların olması gerekenden sıkı çalışmasına sebep olur..

vandamme
21 Ocak 2021, 22:36
Supap ayarı yapmak tek bir detay hariç basit bir işlemdir , o detayda sente dir , eğer bujiyi sökecek bir lokman varsa motoru senteye getirmekde esasen basittir , tek bir defa deneyerek öğrenebilirsiniz , hiç öyle motorun üzerindeki işaretleri falan denk getirmenize gerek yok , zaten hep o işaretler insanları şaşırtır senteyi muazzam bir konu zannederler , dediğim gibi bujiyi sökün motoru dönüş yönünde çevirin emme subapını takip edin , supap tam kapandıktan sonra piston en yukarı tepe noktasına geldiği an motoru çevirmeyi bırakın , artık o silindir sentededir..mümkünse birgün boyunca çalışmamış tamamen soğumuş motorunuza supap ayarı yapın , en iyi netice böyle alınır , ustaların yaptığı en büyük hata henüz tam anlamı ile soğumamış motora ayar yapmak ki buda supapların olması gerekenden sıkı çalışmasına sebep olur..

Vakit ayırıp detaylıca bilgi verdiğiniz için teşekkür ederim sağ olun.

Dediğiniz gibi zor değil ama ben benzin deposunu sökmeden yapılabilir miyim ondan emin değilim :)

Servisteki eleman direk üst kapağı söktü yaptı.

İyi forumlar.

Alisilin
22 Ocak 2021, 19:30
2006 model motosikletim fabrika ayariyla duruyor halâ.

Yaz sicaginda uzun yol haric herhangi bi şıkırdı v.s. ses yok, o da normal zaten.
kurcalatmayi da dusunmuyorum acikcasi kasap ustalar neyi yaptirmaya calissam daha da bozdular

Motor 37 bin km'de Ybr 125.

Siz de hic oynatmasaniz iyiymis.

vandamme
22 Ocak 2021, 21:07
2006 model motosikletim fabrika ayariyla duruyor halâ.

Yaz sicaginda uzun yol haric herhangi bi şıkırdı v.s. ses yok, o da normal zaten.
kurcalatmayi da dusunmuyorum acikcasi kasap ustalar neyi yaptirmaya calissam daha da bozdular

Motor 37 bin km'de Ybr 125.

Siz de hic oynatmasaniz iyiymis.

Acemilik işte, o şıkırtı sesi nedir diye servise götürdüm subap ayarı dediler...

Kural [ Z ]
22 Ocak 2021, 21:35
Vakit ayırıp detaylıca bilgi verdiğiniz için teşekkür ederim sağ olun.

Dediğiniz gibi zor değil ama ben benzin deposunu sökmeden yapılabilir miyim ondan emin değilim :)

Servisteki eleman direk üst kapağı söktü yaptı.

İyi forumlar.

Sente işaretinin motorunuzda tam nerede hangi işaretin hangisiyle karşılaştırılması gerektiğini öğrenin, o şekilde senteye getirin. Sente sadece emme supabının basmayı bıraktığı an değildir. Bu şekilde yapılırsa kam milinin hafif baskısı tüm ayarın yanlış olmasına neden olur, yapılan işlemin göz kararı supap ayarı yapmaktan fazla farkı kalmaz. Özellikle çok silindirli motorlarda aman diyelim. Tek silindirli motorlar bu konuda çok daha esnek de olsa, gerekmeseydi üretici o işareti koymakla uğraşmazdı diyelim.

Supap ayarı fazla sıkı ayarlanır ise zor çalışma, egzoz supabının yanması, çekişte düşüklük, egzozda patlama, supap gaydlarının yanması gibi ciddi sorunlar yaşayabilirsiniz. Ayar aşırı bozuksa ve bu sorun emme tarafında ise, bu aşırılığa rağmen motor çalışıyorsa yangın riski de oluşturabilir(emme supabı sırtında bekleyen yakıt hava karışımının, özellikle motor yük durumunda iken istemsizce stop etmesi sonucu karbüratöre kadar giden yanmanın sürekli tekrarı sonucu yakıt sisteminde ön görülmeyen kısımların aşırı ısınması sonucu oluşan ergime-sızıntı ve kaçaklar sonucu yakıtın alev alması durumu).

vandamme
22 Ocak 2021, 21:49
;4609033']Sente işaretinin motorunuzda tam nerede hangi işaretin hangisiyle karşılaştırılması gerektiğini öğrenin, o şekilde senteye getirin. Sente sadece emme supabının basmayı bıraktığı an değildir. Bu şekilde yapılırsa kam milinin hafif baskısı tüm ayarın yanlış olmasına neden olur, yapılan işlemin göz kararı supap ayarı yapmaktan fazla farkı kalmaz. Özellikle çok silindirli motorlarda aman diyelim. Tek silindirli motorlar bu konuda çok daha esnek de olsa, gerekmeseydi üretici o işareti koymakla uğraşmazdı diyelim.

Supap ayarı fazla sıkı ayarlanır ise zor çalışma, egzoz supabının yanması, çekişte düşüklük, egzozda patlama, supap gaydlarının yanması gibi ciddi sorunlar yaşayabilirsiniz. Ayar aşırı bozuksa ve bu sorun emme tarafında ise, bu aşırılığa rağmen motor çalışıyorsa yangın riski de oluşturabilir(emme supabı sırtında bekleyen yakıt hava karışımının, özellikle motor yük durumunda iken istemsizce stop etmesi sonucu karbüratöre kadar giden yanmanın sürekli tekrarı sonucu yakıt sisteminde ön görülmeyen kısımların aşırı ısınması sonucu oluşan ergime-sızıntı ve kaçaklar sonucu yakıtın alev alması durumu).

Bahsettiğiniz işaret kılavuzda belirtilmiş.
https://i.hizliresim.com/xZ15Dv.jpg (https://hizliresim.com/xZ15Dv)

Motorda zor çalışma, çekişte düşüklük, egzoz patlaması gibi durumlar olmuyor. Galiba fazla sıkı değil subaplar.

Sıkıntım; subap ayarından önce jikle açmama gerek kalmadan çalışıyordu, şimdi öyle değil. Bir de rölanti dalgalanması, bunun dışında sıkıntı yok. Sinek küçük ama mide bulandırıyor misali :)

Verdiğiniz teknik bilgiler için teşekkür ederim. Daha sonra buraları okumak isteyenler sizlerin yazılarından çok fazla faydalanacaklardır eminim.

BloodyBaron
23 Ocak 2021, 00:06
;4609033']Sente işaretinin motorunuzda tam nerede hangi işaretin hangisiyle karşılaştırılması gerektiğini öğrenin, o şekilde senteye getirin. Sente sadece emme supabının basmayı bıraktığı an değildir. Bu şekilde yapılırsa kam milinin hafif baskısı tüm ayarın yanlış olmasına neden olur, yapılan işlemin göz kararı supap ayarı yapmaktan fazla farkı kalmaz. Özellikle çok silindirli motorlarda aman diyelim. Tek silindirli motorlar bu konuda çok daha esnek de olsa, gerekmeseydi üretici o işareti koymakla uğraşmazdı diyelim.

Supap ayarı fazla sıkı ayarlanır ise zor çalışma, egzoz supabının yanması, çekişte düşüklük, egzozda patlama, supap gaydlarının yanması gibi ciddi sorunlar yaşayabilirsiniz. Ayar aşırı bozuksa ve bu sorun emme tarafında ise, bu aşırılığa rağmen motor çalışıyorsa yangın riski de oluşturabilir(emme supabı sırtında bekleyen yakıt hava karışımının, özellikle motor yük durumunda iken istemsizce stop etmesi sonucu karbüratöre kadar giden yanmanın sürekli tekrarı sonucu yakıt sisteminde ön görülmeyen kısımların aşırı ısınması sonucu oluşan ergime-sızıntı ve kaçaklar sonucu yakıtın alev alması durumu).

Yeni konu açmadan aradan sorayım. Benim motor soğukken tek marşta çalışırken sıcakta gaz vererek çalıştırmam gerekiyor. Subap ayarı mı yapmam gerekir yoksa karbüratör hava ayarı mı?

Nikkfurie
23 Ocak 2021, 00:06
;4609033']......Sente sadece emme supabının basmayı bıraktığı an değildir. Bu şekilde yapılırsa kam milinin hafif baskısı tüm ayarın yanlış olmasına neden olur, yapılan işlemin göz kararı supap ayarı yapmaktan fazla farkı kalmaz......

Benim tarifin üzerine düzeltme yapmışsınız ama tam okumadığınızı düşünüyorum '"emme subapının basmayı bıraktığı an" diye birşey yazmadım ki subap birşeye basmaz , piyano veya kam subapa basar onu açar yay ise geri çeker kapatır , emme subapının tam kapanmasından sonra piston en üst tepe noktaya ulaştığı an o silindir sentededir , ister 20 silindir olsun ister tek motor değil silindirlerin tek tek sentesi farklıdır , hiçbir işareti dikkate almadan yazdığım şekilde subap ayarı yapabilirsiniz ki daha bugün V12 Man motoruna kendim ayar yaptım..

darksidee
23 Ocak 2021, 03:17
Aynı şeyi iki kez yaşadım. Motor cbr 125r sanırım bende manuleden bakıp bu değerde olması gerek usta dedim benim elim sentil çakısı gibi dedi motor rölantisi hep yüksek geziyo😓 istanbuldaysan haberleşelim

Kural [ Z ]
23 Ocak 2021, 07:53
Benim tarifin üzerine düzeltme yapmışsınız ama tam okumadığınızı düşünüyorum '"emme subapının basmayı bıraktığı an" diye birşey yazmadım ki subap birşeye basmaz , piyano veya kam subapa basar onu açar yay ise geri çeker kapatır , emme subapının tam kapanmasından sonra piston en üst tepe noktaya ulaştığı an o silindir sentededir , ister 20 silindir olsun ister tek motor değil silindirlerin tek tek sentesi farklıdır , hiçbir işareti dikkate almadan yazdığım şekilde subap ayarı yapabilirsiniz ki daha bugün V12 Man motoruna kendim ayar yaptım..

Orada izah etmek istediğim doğru anlaşıldığı için sorun yok :) Sizin ustalığınıza da laf etmeye çalışmadığımı, sadece herkesin bazılarımız kadar usta olmadan da bu işi doğru yapabilecekleri şekilde anlatmaya çalıştığımı bilin isterim. Zaten bir iki gündür malesef ki imla hatalarım gözden kaçmamıştır diye tahmin ediyorum, orada da "...supabın basmayı bıraktığı..." yerine "...supabına basmayı bıraktığı..." şeklinde bir ibare değişikliği anlaşılabilir sanırım.

vandamme
23 Ocak 2021, 09:39
Yeni konu açmadan aradan sorayım. Benim motor soğukken tek marşta çalışırken sıcakta gaz vererek çalıştırmam gerekiyor. Subap ayarı mı yapmam gerekir yoksa karbüratör hava ayarı mı?

Bloody foruma şöyle bir göz gezdirdim, belki faydası dokunur diye iki benzer yoruma denk geldim;


motosikletin hava ayarı soğukken yapılmıştır. ısındığında boğulup çalışmaz, -
motosikletin supap ayarı soğukken yapılmamışsa ısındığında genleşmeden dolayı supap yeterli açıklıkta olmaz çalışmada sorun yaşar,

ama büyük ihtimalle hava ayarı ile çözülür diye düşünüyorum. yapabiliyorsanız kendiniz (motor sıcakken yapılır hava ayarı dikkat), yapamayacaksanız bir ustaya götürün 5 dk da hallederler.

hava ayarı ile de olmuyorsa supaplara baktırmak gerekir. ayarı kaçmış olabilir.

uzak ama göz önünde tutulması gereken bir husus ta jikle ayarsızlığı da motorda boğulma yapar. siz jikleyi belki de açık tutuyorsunuz ve zengin karışım alıyor makina. bir kontrol etmekte fayda var.

kolay gelsin.


Karbüratör ayarı motor soğukken yapılıp sıcakta bu ayar tutmuyor olabilir. Fakat ne kadar doğru bir yaklaşım bilemiyorum. Başıma bir kez gelmişti. Motoru tamamen ısıtıp ayar yapınca ısındığında başlayan problemler gitmişti. Sizde de böyle çözülebilir

Senin motor karbüratörlü mü bilmiyorum ama öyle ise hava ayarı soğuk iken yapılmış olabilir.

---------- Mesajlar birleştirildi - 09:39 ---------- bir önceki mesaj zamanı 09:38 ----------


Aynı şeyi iki kez yaşadım. Motor cbr 125r sanırım bende manuleden bakıp bu değerde olması gerek usta dedim benim elim sentil çakısı gibi dedi motor rölantisi hep yüksek geziyo😓 istanbuldaysan haberleşelim

Allah onları bildiği gibi yapsın.:)

BloodyBaron
23 Ocak 2021, 14:30
Sağol vandamme. Hava ayarını yapabileceğimi diünüyorum. Ama vidası çok iğrenç bir yerde çok küçük bir tornavida gerekiyor. Hava ayarını yapıp denemeyi düşünüyorum. Yapamazsam güzel bir usta bulup ona yaptırırım artık. Teşekkür ederim yardımın için. Evet drift de karbüratörlü. :)

yurekli_emin
23 Ocak 2021, 16:26
Aynı tür sorunun bir benzerini ben de yaşadım. Uzun yoldan geldim. Motor stop etmeye başladı rolantide hiç durmuyordu yolda giderken debriyajı çektiğim an pat kapanıyordu. Ustaya gittim subap çok sıkı dedi, ayar yaptı ertesi güne gene aynı. Başka yerde yaptırdım hiç stop etme yok ama bu sefer şıkırtılı çalışıyordu baya bir öyle kullandım. Sonra kendim yaptım şuan motor ısındığı zaman subap sesi arada kesilip geliyor ışıklarda rolantide dalgalanma oluyor çok fena arada stop ediyor. Ne yapacağımı ben de bilmiyorum öyle kullanıyorum şuan.

Nikkfurie
23 Ocak 2021, 17:08
Aynı tür sorunun bir benzerini ben de yaşadım. Uzun yoldan geldim. Motor stop etmeye başladı rolantide hiç durmuyordu yolda giderken debriyajı çektiğim an pat kapanıyordu. Ustaya gittim subap çok sıkı dedi, ayar yaptı ertesi güne gene aynı. Başka yerde yaptırdım hiç stop etme yok ama bu sefer şıkırtılı çalışıyordu baya bir öyle kullandım. Sonra kendim yaptım şuan motor ısındığı zaman subap sesi arada kesilip geliyor ışıklarda rolantide dalgalanma oluyor çok fena arada stop ediyor. Ne yapacağımı ben de bilmiyorum öyle kullanıyorum şuan.


Motorun uzun yoldan geldikden sonra stop etmesinin sebebi , uzun süreli kullanım sırasında egzozdaki kurumların tamamen ısınıp eriyerek tıkadığı deliklerden atılmasıdır..yani egzoz susturucusunun boşalması ile rölantide ve alt devirlerde motora fayda sağlayan egzoz geri basıncı azalır , yeni nesil enjeksiyonlu motorlar rölantiye müdahale eder stop etmez ama karbüratörlü sistemler eski ayarınızla motoru düzgün besleyemez yeni bir ayar gerektirir ,

siz tekrar supap ayarı yaptırmışsınız çalışması düzelmiş , supaplar şıkırtılı çalışıyor dediğinize göre usta ayarı gevşek yapmış ve bahsettiğim egzoz geri basıncı bu sayede biraz daha artmış oldu..

gevşek ayar alt devirlerde iyi sonuç versede otoyola çıkıp biraz performanslı kullanmak istediğinde çok kötü netice verir , ayrıca o şıkırtılı çalışma önceki mesajlarımda bahsettiğim piyanoların bozulmasına da sebep olur..

vandamme
23 Mart 2021, 12:29
Bugün motorumu Murat Otomotiv Hero Yetkili servisine götürdüm.

Daha önce el yordamıyla yapılan yanlış subap ayarı yüzünden yaşadığım sıkıntıyı anlattım.

Murat Bey sağ olsun, kontrol etti ve egzoz subabının aşırı sıkı ayarlandığını söyledi.

Sentil çakısı ile yeniden ayar yaptı, motor saat gibi oldu.

Titreşim azaldı, çekişi arttı daha akıcı oldu, jiklesiz tek seferde çalışır hale geldi, rölanti dalgalanması düzeldi.

0,08mm inceliğinde bir ayarı, el yordamıyla yaparım diyen sözde ustaları Allah bildiği gibi yapsın...

Pazarcılarda vardır ya, elim terazi abla derler, bu öyle bi şey değil ki...

Neyse bu servisi gönül rahatlığı ile tavsiye ederim.

Bakım maliyetleri çok uygun.

tommygun
23 Mart 2021, 13:00
Bugün motorumu Murat Otomotiv Hero Yetkili servisine götürdüm.

Daha önce el yordamıyla yapılan yanlış subap ayarı yüzünden yaşadığım sıkıntıyı anlattım.

Murat Bey sağ olsun, kontrol etti ve egzoz subabının aşırı sıkı ayarlandığını söyledi.

Sentil çakısı ile yeniden ayar yaptı, motor saat gibi oldu.

Titreşim azaldı, çekişi arttı daha akıcı oldu, jiklesiz tek seferde çalışır hale geldi, rölanti dalgalanması düzeldi.

0,08mm inceliğinde bir ayarı, el yordamıyla yaparım diyen sözde ustaları Allah bildiği gibi yapsın...

Pazarcılarda vardır ya, elim terazi abla derler, bu öyle bi şey değil ki...

Neyse bu servisi gönül rahatlığı ile tavsiye ederim.

Bakım maliyetleri çok uygun.

Motor sıcakken mi subap ayarı yaptırdınız? Tam soğumuş olması gerekmiyor mu?

BloodyBaron
23 Mart 2021, 13:02
Bugün motorumu Murat Otomotiv Hero Yetkili servisine götürdüm.

Daha önce el yordamıyla yapılan yanlış subap ayarı yüzünden yaşadığım sıkıntıyı anlattım.

Murat Bey sağ olsun, kontrol etti ve egzoz subabının aşırı sıkı ayarlandığını söyledi.

Sentil çakısı ile yeniden ayar yaptı, motor saat gibi oldu.

Titreşim azaldı, çekişi arttı daha akıcı oldu, jiklesiz tek seferde çalışır hale geldi, rölanti dalgalanması düzeldi.

0,08mm inceliğinde bir ayarı, el yordamıyla yaparım diyen sözde ustaları Allah bildiği gibi yapsın...

Pazarcılarda vardır ya, elim terazi abla derler, bu öyle bi şey değil ki...

Neyse bu servisi gönül rahatlığı ile tavsiye ederim.

Bakım maliyetleri çok uygun.

Ben sentili aldım abi kendim yapıyorum ayarı. Sıkı olmadığı sürece sıkıntı olmuyor. Önce 0.08 emme 0.12 egzoz denedim büyük geldi çok ses yaptı. 0.07 emme 0.09 egzoz yaptım hala ses vardı. 0.06 emme 0.08 egzoz yaptım kes kesildi. 0.01 mm bile o kadar fark ediyor ki.

vandamme
23 Mart 2021, 13:24
Motor sıcakken mi subap ayarı yaptırdınız? Tam soğumuş olması gerekmiyor mu?

Hava 5 derece filan dışarda 3 saat kadar bekledi, birde içeride üst kapağı söküp 1 saat kadar bekledi, o esnada diğer bakımları yapıldı.

Motor buz gibi olmasa da soğukken yapıldı ayar. :)



Ben sentili aldım abi kendim yapıyorum ayarı. Sıkı olmadığı sürece sıkıntı olmuyor. Önce 0.08 emme 0.12 egzoz denedim büyük geldi çok ses yaptı. 0.07 emme 0.09 egzoz yaptım hala ses vardı. 0.06 emme 0.08 egzoz yaptım kes kesildi. 0.01 mm bile o kadar fark ediyor ki.

İyi yapmışsın vallahi :)

Aynen, gel de bunu ustalara anlat.

BloodyBaron
23 Mart 2021, 14:47
Hava 5 derece filan dışarda 3 saat kadar bekledi, birde içeride üst kapağı söküp 1 saat kadar bekledi, o esnada diğer bakımları yapıldı.

Motor buz gibi olmasa da soğukken yapıldı ayar. :)




İyi yapmışsın vallahi :)

Aynen, gel de bunu ustalara anlat.

Abi işi kendin öğrenince öyle bir rahat oluyor ki. Yanlış mı yaptın soğut motoru yap tekrar. Ama denerken gevşekten sıkıya gitmek lazım. Sıkı olması zararlı ama gevşek olması çok sıkıntı olmuyor. Tabi çooook gevşek olmadığı sürece.

Böyle kendini bilmez ustalara yaptırınca, yapamayınca motoru geri götür bakalım. Ustanın lafını ye bakalım. Bana iş mi öğretiyorsun havalarına giriyorlar hemen. Ulan yapamıyorsun işte hıyar. Derdin para kazanmak. Bozulursa da kendim bozdum diyorum. Tecrübe oluyor. Ustanın bozduğu şeyi tamir etmek insanı sinir ediyor.

Nikkfurie
23 Mart 2021, 15:09
......Ustanın bozduğu şeyi tamir etmek insanı sinir ediyor.....

Ben seviyorum öyle ustaları :)
2017 model sukuterim ilk sahibindeyken henüz 5000 km de silindir kapak contası yetkili servisde garantiden değişmiş , sonra motor bir daha ayar tutmamış sürekli rölantide stop ediyordu , adam illallah deyip satışa koymuş , o şekilde çok uygun fiyata satın aldım , motor kazasız çiçek gibiydi , biraz kurcaladım falan derken silindir kapağını söktüm meğer conta değişirken senteyi bir diş kaçık takmışlar , düzelttim topladım motoru şuan 67.000 km de sıfır sıkıntı kullanıyorum.

Ama yalan yok kaçık senteyi tespit edene kadar baya zorladı beni :) mekaniğe merakımdan kendi adıma keyifli bir süreçti diyebilirim..

BloodyBaron
23 Mart 2021, 19:17
Ben seviyorum öyle ustaları :)
2017 model sukuterim ilk sahibindeyken henüz 5000 km de silindir kapak contası yetkili servisde garantiden değişmiş , sonra motor bir daha ayar tutmamış sürekli rölantide stop ediyordu , adam illallah deyip satışa koymuş , o şekilde çok uygun fiyata satın aldım , motor kazasız çiçek gibiydi , biraz kurcaladım falan derken silindir kapağını söktüm meğer conta değişirken senteyi bir diş kaçık takmışlar , düzelttim topladım motoru şuan 67.000 km de sıfır sıkıntı kullanıyorum.

Ama yalan yok kaçık senteyi tespit edene kadar baya zorladı beni :) mekaniğe merakımdan kendi adıma keyifli bir süreçti diyebilirim..

Elektronikde de ben öyle yapıyorum. :)