PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Amortisör yağının önemi



Sayfa : [1] 2

Mamba09
21 Haziran 2019, 12:06
yıllardır motosiklet alıp, satarım; ne zaman ön amortisör yağını değiştireyim desem içinden berbat bir yağ çıkıyor. kimse motosiklette ön amortisörün öneminin farkında değil. bu yüzden bir bilgilendirme yapmak lazım.

amortisör yağınıza ne oluyor ?
kapalı devre bir sistemin içerisindeki yağa ne olabilir ?

arkadaşlar amortisörler teknik olarak , yayda mevcut potansiyel enerjinin yay hareketi ile kinetik enerjiye dönüşmesi ve bu enerjinin yay salınımına neden olmaması için, içerisindeki yağı sıkıştırıp ısı enerjisine çevrilmesi ile salınımı absorbe eden sistemdir.(enerjinin korunumu kanunu)
sürekli basınç ve ısıya maruz kalan yağınız bozulur ve özelliğini kaybeder.
bu nedenle uzun süre bakımı yapılmamış amortisörlerden yağlar simsiyah ve kıvamı değişmiş şekilde çıkıyor .

sadece amortisör yağı değişimi diye birşey yoktur arkadaşlar. amortisör komple sökülüp yıkanıp temizlendikten sonra keçesi ve yağı yenilenip toplanmalıdır. eski yağı döküp yeni yağ doldurmakla amortisör bakımı olmaz lütfen paranızı boşuna harcamayın.

ön amortisör özellikle ön fren kullanımını ciddi derecede etkileyen bir faktördür. amortisör kapanma hızı sizin freni kullanabilme kapasitenizle doğrudan bağlantılıdır.
viraj kabiliyeti ve yol tutuşu bir yana en önemli konu budur bence.

ön lastiğiniz amortisör kapanana kadar kayma ile yada absnin devreye girmesi ile baş edebilir . amortisörün kapandığı yerde kayma yada abs den dolayı kızaklama başlar.
eski yağlarla amortisör kapanma hızları çok artar ve kayma çok daha çabuk başlar. bir kaç metrenin hayatınızı kurtarmanıza yardımcı olduğunu düşünürseniz konunun gerçekten ne kadar ciddi olduğunu anlamanız daha kolay olucaktır.
ve eğer gerçekten frenlere en ihtiyacınız olduğu an, hayatınızın söz konusu olduğu andır...
yağ bakımı motor yağından ibaret değildir.
lütfen amortisör bakımlarınızıda ihmal etmeyin.
amortisör uzmanlık gerektiren bir donanımdır ve maalesef ki motosikletlerimizin ön amortisörlerinden piyasadaki amortisörcüler pek anlamamakta, motosiklet ustalarıda konuya gereken önemi vermemektedir.

zahmetli ve özel tezgah takım aparat gerektiren bir iştir. ayaküstü, yerde, motorun üzerinden sökmeden vs olacak iş değildir.

bakım periyodu motosiklet üretici firmaları 2-3 yıl gibi sürelerden bahsederken, amortisör üretici firmaları yada bu işin bağımsız uzmanları 1 yıldan fazlasını önermiyorlar.
ben motosiklet üretici firmaların işletme ve bakım giderlerini düşük göstermek kaygılarından dolayı sürelerin uzun gösterildiğini düşünüyorum... bu konuda farklı bir bilgisi olan beni de aydınlatabilir.
yarış pistlerinde ve motocross parkurlarında 3 saat sonra yağlar yenilenir. yarışanlar için ideal süre 3 saat olarak kabul edilir. fren hidrolikleri içinde ideal süre 1 saattir.

yani uzun lafın kısası birazda kullanım şartları ile alakalıdır fakat kullanım şartları süreyi uzatmıyor maalesef. 1 yıl yada daha kısa yapıyor .
bu konuda dave moss aktif bir kullanıcının 6 ayda bir mutlaka bakım yapmasını önermişti...

gözünüzü seveyim şu amörtisör yağlarınızı adam akıllı vaktinde değiştirin; illa keçenin patlamasını beklemeyin de, bende şu amörtisör yağ değişimini yaparken eski sahibine sövmeyeyim. küfürbaz oldum sayenizde, gecenin bu saatinde entry girdim. ducati'de alsam bmw'de alsam farketmiyor, 2 senelik motosiklette bile yağ bir kere bile değiştirilmemiş ve iğrenç bir kıvamda oluyor. herif 50 bin tllik motor satıyor, üç kuruşluk bakımını yaptırmıyor. gtüne sokucam amörtisör milini o olacak. neyse sakinim.

Kaynak: Eyup Karakaya

https://www.facebook.com/eyup.karakaya.56/posts/10157331513978578

uzay gemisi
21 Haziran 2019, 12:19
Amortisörü söküp parçalarina ayırmak ve sonrasında toplamak kolay bir iş değil maalesef. Karmaşık bir işlem.
Bu yüzden bu işler bizim ülkede daha tam oturmadi amortisör bakımını keçe ve yağ değişimi sanıyor millet halbu ki içinde açıldığı zaman değişmesi gereken bir sürü malzeme var.
İşlemin karmaşıklığını bu videoyu izleyerek kavrayabilirsiniz



https://youtu.be/OCRwotX_Ifg

ahe
21 Haziran 2019, 12:25
Welcome Turkey :) halı var kilim var ne verelim abime :queen:

Sen çok yanlış gelmişşin adam 15bin km zincir yağlamıyo sen gelmişşin burda diyon amortisör yağı bilmem ne hahahahah. Abi hangi ülküde yaşadığının farkındasın dimi

Thesinner83
21 Haziran 2019, 12:26
2013 x max im var aldığımda sol keçe patlaktı. Tamirciye sordum zararı var mı diye bir zararı olmaz böyle binebilirsin dedi. imkanlar el verince(10 ay) sonra değiştirdim keçeyi tabi yağ da değişti. Resmen motorun sürüş karekteristiği değişti. Bu kadar fark olacağını düşünmüyordum gerçekten. Dediklerinize katılıyorum. İmkan dahilindeyse mutlaka yağ belirli aralıklarla değiştirilmeli ve özellikle patlak keçeli amortisörlerle uzun süre sürülmemeli.

oldcockroach
21 Haziran 2019, 12:29
Hayırlı cumalar :D

---------- Mesajlar birleştirildi - 12:29 ---------- bir önceki mesaj zamanı 12:28 ----------


2013 x max im var aldığımda sol keçe patlaktı. Tamirciye sordum zararı var mı diye bir zararı olmaz böyle binebilirsin dedi. imkanlar el verince(10 ay) sonra değiştirdim keçeyi tabi yağ da değişti. Resmen motorun sürüş karekteristiği değişti. Bu kadar fark olacağını düşünmüyordum gerçekten. Dediklerinize katılıyorum. İmkan dahilindeyse mutlaka yağ belirli aralıklarla değiştirilmeli ve özellikle patlak keçeli amortisörlerle uzun süre sürülmemeli.

Kaç para verdin ?

motohazar
21 Haziran 2019, 12:36
Geçen hafta Çarşamba değiştirdim
Arazi de sol keçe patladı yağ sızdı abs ye gelecek diye hemen 83₺ orjinal keçe aldım
102 TL tutarında 3x0.5ml yamaha yağ aldım (600+600 için)
Crosslara bakan motorcuya da 100₺ verdim normalde işçilik 200₺ idi ben bi abimle gidip 200 istemesine 100 yeter deyip attık şimdi

Bosh marka hidrolik yağ aldım fren için onun için ne zaman geleyim dedim almıştım yoğunum bu aralar dedi ama diğer hafta gel dedi şimdi bu hafta benimde gitmem lazım

arndiol
21 Haziran 2019, 13:07
diş fırcası ile de hassas bölgelerini ipana ile fırcalayalım mı?

ben motoru yıkamaya üşeniyorum daha :queen:

Thesinner83
21 Haziran 2019, 13:18
Hayırlı cumalar :D

---------- Mesajlar birleştirildi - 12:29 ---------- bir önceki mesaj zamanı 12:28 ----------



Kaç para verdin ?

200 ikisi için. Serviste 447 demişlerdi.

MahmutBiner
21 Haziran 2019, 14:33
yıllardır motosiklet alıp, satarım; ne zaman ön amortisör yağını değiştireyim desem içinden berbat bir yağ çıkıyor. kimse motosiklette ön amortisörün öneminin farkında değil. bu yüzden bir bilgilendirme yapmak lazım.

amortisör yağınıza ne oluyor ?
kapalı devre bir sistemin içerisindeki yağa ne olabilir ?

arkadaşlar amortisörler teknik olarak , yayda mevcut potansiyel enerjinin yay hareketi ile kinetik enerjiye dönüşmesi ve bu enerjinin yay salınımına neden olmaması için, içerisindeki yağı sıkıştırıp ısı enerjisine çevrilmesi ile salınımı absorbe eden sistemdir.(enerjinin korunumu kanunu)
sürekli basınç ve ısıya maruz kalan yağınız bozulur ve özelliğini kaybeder.
bu nedenle uzun süre bakımı yapılmamış amortisörlerden yağlar simsiyah ve kıvamı değişmiş şekilde çıkıyor .

sadece amortisör yağı değişimi diye birşey yoktur arkadaşlar. amortisör komple sökülüp yıkanıp temizlendikten sonra keçesi ve yağı yenilenip toplanmalıdır. eski yağı döküp yeni yağ doldurmakla amortisör bakımı olmaz lütfen paranızı boşuna harcamayın.

ön amortisör özellikle ön fren kullanımını ciddi derecede etkileyen bir faktördür. amortisör kapanma hızı sizin freni kullanabilme kapasitenizle doğrudan bağlantılıdır.
viraj kabiliyeti ve yol tutuşu bir yana en önemli konu budur bence.

ön lastiğiniz amortisör kapanana kadar kayma ile yada absnin devreye girmesi ile baş edebilir . amortisörün kapandığı yerde kayma yada abs den dolayı kızaklama başlar.
eski yağlarla amortisör kapanma hızları çok artar ve kayma çok daha çabuk başlar. bir kaç metrenin hayatınızı kurtarmanıza yardımcı olduğunu düşünürseniz konunun gerçekten ne kadar ciddi olduğunu anlamanız daha kolay olucaktır.
ve eğer gerçekten frenlere en ihtiyacınız olduğu an, hayatınızın söz konusu olduğu andır...
yağ bakımı motor yağından ibaret değildir.
lütfen amortisör bakımlarınızıda ihmal etmeyin.
amortisör uzmanlık gerektiren bir donanımdır ve maalesef ki motosikletlerimizin ön amortisörlerinden piyasadaki amortisörcüler pek anlamamakta, motosiklet ustalarıda konuya gereken önemi vermemektedir.

zahmetli ve özel tezgah takım aparat gerektiren bir iştir. ayaküstü, yerde, motorun üzerinden sökmeden vs olacak iş değildir.

bakım periyodu motosiklet üretici firmaları 2-3 yıl gibi sürelerden bahsederken, amortisör üretici firmaları yada bu işin bağımsız uzmanları 1 yıldan fazlasını önermiyorlar.
ben motosiklet üretici firmaların işletme ve bakım giderlerini düşük göstermek kaygılarından dolayı sürelerin uzun gösterildiğini düşünüyorum... bu konuda farklı bir bilgisi olan beni de aydınlatabilir.
yarış pistlerinde ve motocross parkurlarında 3 saat sonra yağlar yenilenir. yarışanlar için ideal süre 3 saat olarak kabul edilir. fren hidrolikleri içinde ideal süre 1 saattir.

yani uzun lafın kısası birazda kullanım şartları ile alakalıdır fakat kullanım şartları süreyi uzatmıyor maalesef. 1 yıl yada daha kısa yapıyor .
bu konuda dave moss aktif bir kullanıcının 6 ayda bir mutlaka bakım yapmasını önermişti...

gözünüzü seveyim şu amörtisör yağlarınızı adam akıllı vaktinde değiştirin; illa keçenin patlamasını beklemeyin de, bende şu amörtisör yağ değişimini yaparken eski sahibine sövmeyeyim. küfürbaz oldum sayenizde, gecenin bu saatinde entry girdim. ducati'de alsam bmw'de alsam farketmiyor, 2 senelik motosiklette bile yağ bir kere bile değiştirilmemiş ve iğrenç bir kıvamda oluyor. herif 50 bin tllik motor satıyor, üç kuruşluk bakımını yaptırmıyor. gtüne sokucam amörtisör milini o olacak. neyse sakinim.

Bunun için gariban kullanıcıya değil iş bilir balata değişimine 50 lira yazan üstün zekalı türk ustalarına sitem edin. Söyledikleriniz zaten bilinen şeyler. Hadi piyasada gezen %30 eski kaş.r motorcular bu işi gözardı ediyor diyelim peki geri kalan trafikte dolaşan %70 lik kısım niye yaptırmıyor bu bakımları ? Motosikleti lifte kaldırıp indirip balatanın değişmesi gerek diyerek bunun için kullanıcıdan 20 30 tl tespit parası isteyen adamlar bu işlemler için ne paralar istiyor ? Zahmetli ve özel tezgar aparatları gerekiyor diyorsunuz. Yahu ben motosikletin yağ değişimi için bile gittiğimde bakıyorumki adamlar vidalara nasıl davranıyor kalbim güm güm yapıyor adam 5 alyanı açarken yamultuyor...

Bize önce mutluluk lazım insanlar işini severek birbirini severek gülerek yapması lazım. Kimse yaptığı işten aldığı paradan memnun değil. Usta akşama ne yiyecem diye düşürken bu ay fazladan ne yapsam daha çok kazanırım diye düşünürken birde bu hassas işleri eline alırsa anca b.k eder. Yetkili servislerdeki ustalar dua ediyor büyük sorun gelmesin diye :) hatta çoğu yaşı eski makinalara bakmaktan bile çekiniyor. Yani anlayacağınız bazen yeri geliyor ustalara çok para verseniz bile böyle işleri yapmak istemiyorlar.

İş sadece amortisörde bitmiyor yani amortisöre gelene kadar motosikletin göz ardı edilen çok daha basit işleri dahi yapılmıyor..

Cyan
21 Haziran 2019, 14:37
Honda servislerde amortisör yağ değişimi yapalım dendiğinde (hafta sonu ise) suratları ekşiyor, yapmak istemiyorlar. Neden? Çünkü zaman alıyor, usta bağlamak gerekiyor. Aynı sürede 1500TL ciro yapmak varken bunun (tahminen) anca 3'te 1'ini yapmak istemiyorlar...

Dolayısıyla ben bu işi hep ustamda yaptırıyorum, zaten garanti için bakım hariç her işim ustamda.

zuluman
21 Haziran 2019, 15:21
keşke gidebileceğimiz bir arkadaşın yeri olsa, ustaların ağzına bakmadan kendimiz uğraşsak. sokakta olmuyor bazı işler.

okanbagiscan
21 Haziran 2019, 15:41
Amortisörü işi bilmeyen bir baltanın eline vereceğime 10 yıl aynı yağla dolaşırım daha iyi.Amortisör konusunda bu kadar deneyiminiz varsa neden bunla ilgili bir yer açmıyorsunuz.Tam zamanlı yapmasanız bile hafta sonları belki akşamları bolca motor muhabbeti yapıp birazda para kazanırdınız.
Benim motorun garantisi bitince gelir değişim yaparsınız.Buradan randevuda almış olalım :)

@zuluman benim motoru aldığım arkadaş Balıkesir Gönende beş altı arkadaş giriş kat bir dükkan tutmuşlar.Motorları gece orada duruyordu.Dükkanın bir kısmını atelye gibi yapmışlar lift hariç her tür takım avadanlıkları kompresörleri bile vardı.Bir köşe ye evden eski gardırop raf koymuşlar tüm motor kıyafetlerini orada giyinip soyunuyorlar.Bir köşeyede yine evden çıkma köşe takımları koymuşlar.Ocakları çay kahve yapmaya yerleri var.Cafe gibi.Mootor yıkamak için basınçlı su makineleri falan var.Hasta olmuşum adamların ortamına.

trancexp
21 Haziran 2019, 15:52
amortisör yağı değişiyormu ya hahahahaha. 5 senedir biniyorum hiç değişmedim. Bırak su bile değişmedim. yağ ve filtreler o kadar.

zapalka
21 Haziran 2019, 16:48
ulan bu yazıyı sanki daha önce de okumuştum gibi bir hisse kapıldım.

güzel paylaşım...

Mamba09
21 Haziran 2019, 18:16
ulan bu yazıyı sanki daha önce de okumuştum gibi bir hisse kapıldım.

güzel paylaşım...

ekşi'de de yazmıştım.

zuluman
21 Haziran 2019, 18:17
gaz kelebeği temizliği, enjektör temizliği varda var.

Cyan
21 Haziran 2019, 18:22
gaz kelebeği temizliği, enjektör temizliği varda var.

O iş kolay, bildiğiniz düzgün istasyonlardan benzin alıyorsunuz + (yaptığınız km'ye göre) 3-6 ayda bir enjektör temizleyici yakıt katkısı kullanıyorsunuz. Bir arıza olmadan yetkili servise bile dokundurtmam kelebekmiş enjektörmüş vs. Başına durduk yerde iş almaya ne gerek!?

wing41
21 Haziran 2019, 18:28
Süspansiyon yağına gelene kadar ohooo canım ülkemde ustaya selam vermek 50 liradan başlıyor. Tam hakkıyla motosiklet işletmek çok zor günümüzde maalesef.

Cyan
22 Haziran 2019, 21:32
Honda servislerde amortisör yağ değişimi yapalım dendiğinde (hafta sonu ise) suratları ekşiyor, yapmak istemiyorlar. Neden? Çünkü zaman alıyor, usta bağlamak gerekiyor. Aynı sürede 1500TL ciro yapmak varken bunun (tahminen) anca 3'te 1'ini yapmak istemiyorlar...

Dolayısıyla ben bu işi hep ustamda yaptırıyorum, zaten garanti için bakım hariç her işim ustamda.

Bugün benim motor için (2016 CB500F) orijinal amortisör yağ ve toz conta fiyatlarını sordum Honda'ya; takımına 225TL fiyat çektiler!

Sağ sol iki takım almak lazım, yani işçilik ve yağ hariç sadece contalar için 450TL bayılmanızı bekliyorlar. 4 tane contaya 450TL fiyat çekmek ayıptır ve dahi günahtır. Bu fiyatlarla kimse yaptırmaz tabi...

Muadil contalar çifti 100TL altında satılıyor ama hangi marka almak lazım bilemedim; bir tavsiyesi olan olur mu? (Veya 3 senelik orijinalleri kullansam bir sakatlık çıkar mı?)

---------- Mesajlar birleştirildi - 21:32 ---------- bir önceki mesaj zamanı 17:58 ----------

Buyrun USD 19'luk parça (https://www.bikebandit.com/oem-parts/2016-honda-cb500f-front-fork/o/m157886sch946211). (Şemadaki numarası 15.) İkisi USD 38.

Fiyat farkı 2×. Honda Türkiye, bu parçayı dışarıdan ben getirteceğim, o 225TL'yi sana yedirmem...

muratgumus00
22 Haziran 2019, 22:03
Yakın bi zamana kadar amortisörde yağ olduğunu bilmiyordum 😬

kurubuz
22 Haziran 2019, 22:44
Bunlar hep amortisör yağı ve fren hidroliği lobisinin işleri

Nikkfurie
22 Haziran 2019, 23:15
.......işçilik ve yağ hariç sadece contalar için 450TL bayılmanızı bekliyorlar. 4 tane contaya 450TL fiyat çekmek ayıptır.......

sizin conta dediğiniz keçeleri sanayi sitesinde tanesi 15-20 liraya bulabilirsiniz , yetkili servisde 300-400 liraya satılan gidon , jant rulmanlarının da aynısını bu fiyatlara satın alabilirsiniz , otomobil yetkili servisleride maalesef çok yüksek fiyatlara sahip , kardeşimin Fiat Punto 1,3 Multijet inin turbosu arızalandı , servis liste fiyatı tam 4000 tl iken aynı marka turboyu 1400 e TR disturubutorunden temin ettik..

Cyan
22 Haziran 2019, 23:53
sizin conta dediğiniz keçeleri sanayi sitesinde tanesi 15-20 liraya bulabilirsiniz , yetkili servisde 300-400 liraya satılan gidon , jant rulmanlarının da aynısını bu fiyatlara satın alabilirsiniz , otomobil yetkili servisleride maalesef çok yüksek fiyatlara sahip , kardeşimin Fiat Punto 1,3 Multijet inin turbosu arızalandı , servis liste fiyatı tam 4000 tl iken aynı marka turboyu 1400 e TR disturubutorunden temin ettik..

İngilizcede ikisini ayırmak için gasket ve seal deniyor ama Türkçede sadece gasket için conta var, keçe ise benim için sadece kumaşı ifade ediyor:) (Keçe lafını kim neresinden uydurduysa tebrik ediyorum...)

Şimdi birtakım tedarikçilerde muadil ürünler buldum da düzgün çalışacaklarından emin olabilmem lazım, amortisör işçiliği pahalı, 3-5 gün sonra sızdırırsa hepsi çöpe gider...

---------- Mesajlar birleştirildi - 23:53 ---------- bir önceki mesaj zamanı 23:39 ----------

Mesela (İtalyan denen) Athena diye bir markanın muadil ürünü 73TL (yağ keçesi ×2) ve 200TL (toz keçesi ×2). Neredeyse yarı fiyatına geliyor. Bu markayı bilen kullanan var mı?

Nikkfurie
23 Haziran 2019, 01:24
İngilizcede ikisini ayırmak için gasket ve seal deniyor ama Türkçede sadece gasket için conta var, keçe ise benim için sadece kumaşı ifade ediyor:) (Keçe lafını kim neresinden uydurduysa tebrik ediyorum...)

Şimdi birtakım tedarikçilerde muadil ürünler buldum da düzgün çalışacaklarından emin olabilmem lazım, amortisör işçiliği pahalı, 3-5 gün sonra sızdırırsa hepsi çöpe gider...

---------- Mesajlar birleştirildi - 23:53 ---------- bir önceki mesaj zamanı 23:39 ----------

Mesela (İtalyan denen) Athena diye bir markanın muadil ürünü 73TL (yağ keçesi ×2) ve 200TL (toz keçesi ×2). Neredeyse yarı fiyatına geliyor. Bu markayı bilen kullanan var mı?

çok eskiden bu keçeler kauçuktan falan değil gerçekten keçeden imal edilirdi , gres yağı emdirilmiş keçe sıkıştırılarak sızdırmazlık sağlanırdı , daha sonraları amyant , günümüzde de kauçuk karışımlı malzemeler kullanılmakta , keçe adı ordan geliyordur :)

Athena markasını devamlı alışveriş yaptığım yerde gördüm , kendileride özel servislerinde uzun zamandır kullanıyorlar biliyorum ama ben satın alıp kendi motorumda tecrübe etmedim zira hep sanayilerdeki conta,keçe,kayış,rulman vs satan yerlerden 15 liralara aldım , hiçbir sorunda yaşamadım , Vstrom um 87binde 3-4 takım degistirmisimdir , hiç yağ kaçağı görmedim , amortisörü yağını yenilemek için söktüğümde keçeleride yenilerim..

AzÇok
23 Haziran 2019, 07:58
Bir de amortisör yayı meselesi var. Belirli bir süre sonunda amortisör yayı kısalıyor. Üreticinin belirttiği limitler aşıldığında yayın değiştirilmesi gerekiyor. Bu durum başıma gelmişti. Amörtisör yayı fiyatlarına hiç bakmayın moraliniz bozulur.

Cyan
23 Haziran 2019, 11:29
çok eskiden bu keçeler kauçuktan falan değil gerçekten keçeden imal edilirdi , gres yağı emdirilmiş keçe sıkıştırılarak sızdırmazlık sağlanırdı , daha sonraları amyant , günümüzde de kauçuk karışımlı malzemeler kullanılmakta , keçe adı ordan geliyordur :)

Athena markasını devamlı alışveriş yaptığım yerde gördüm , kendileride özel servislerinde uzun zamandır kullanıyorlar biliyorum ama ben satın alıp kendi motorumda tecrübe etmedim zira hep sanayilerdeki conta,keçe,kayış,rulman vs satan yerlerden 15 liralara aldım , hiçbir sorunda yaşamadım , Vstrom um 87binde 3-4 takım degistirmisimdir , hiç yağ kaçağı görmedim , amortisörü yağını yenilemek için söktüğümde keçeleride yenilerim..

Eyvallah :)

Sanayiden bire-bir uyumlusunu bulabilecek kadar mekanik bilgi ve tecrübem yok, muadil marka alırım artık.

---------- Mesajlar birleştirildi - 11:29 ---------- bir önceki mesaj zamanı 11:27 ----------


Bir de amortisör yayı meselesi var. Belirli bir süre sonunda amortisör yayı kısalıyor. Üreticinin belirttiği limitler aşıldığında yayın değiştirilmesi gerekiyor. Bu durum başıma gelmişti. Amörtisör yayı fiyatlarına hiç bakmayın moraliniz bozulur.

Yayların normal kullanımda (cross endoro mx bilmem...) boylarının değişeceğini pek zannetmem. Ömürlük parça olduklarını düşünüyorum. Yanlış mıyım?

AzÇok
23 Haziran 2019, 12:01
Yayların normal kullanımda (cross endoro mx bilmem...) boylarının değişeceğini pek zannetmem. Ömürlük parça olduklarını düşünüyorum. Yanlış mıyım?

Eğer Service Manualde yazılan bilgilere itibar edeceksek. Böyle bir şey var. Yamaha XCITY normal ön amortisör yay uzunluğu 306mm. 5 yıllık kullanım sonucunda alt sınır olan 300 mm. değerinin altına düşmüştü. Bunu bilen var mı? Yoktur. Bilsede umurunda olan var mı? Yoktur. Ama bilgiye değer veren her kullanıcı bunları umursar.

Cyan
23 Haziran 2019, 12:12
Eğer Service Manualde yazılan bilgilere itibar edeceksek. Böyle bir şey var. Yamaha XCITY normal ön amortisör yay uzunluğu 306mm. 5 yıllık kullanım sonucunda alt sınır olan 300 mm. değerinin altına düşmüştü. Bunu bilen var mı? Yoktur. Bilsede umurunda olan var mı? Yoktur. Ama bilgiye değer veren her kullanıcı bunları umursar.

Eyvallah, benim CB500F kılavuzda bu konuda bir şey yazmıyor. X City ben de kullandım ama kılavuzda dikkatimi çekmemiş... (X City'yi sattığımda 3 yıllık 30.000km'deydi.)

Bu arada Dave Moss diyen olmuştu; şu yazıda (https://www.motorcyclistonline.com/how-to/oil-change-intervals-your-suspension-street-savvy/) amca SS'ler için 16.000km'de bir, touring cruiser vs. için bunun iki katında bir amortisör yağ değişimi önermiş. (Benim kılavuzda 24.000'de bir diyor, ben şimdi 20.000'deyim değiştireceğim...)

AzÇok
23 Haziran 2019, 12:15
Eyvallah, benim CB500F kılavuzda bu konuda bir şey yazmıyor. X City ben de kullandım ama kılavuzda dikkatimi çekmemiş... (X City'yi sattığımda 3 yıllık 30.000km'deydi.)

Bu arada Dave Moss diyen olmuştu; şu yazıda (https://www.motorcyclistonline.com/how-to/oil-change-intervals-your-suspension-street-savvy/) amca SS'ler için 16.000km'de bir, touring cruiser vs. için bunun iki katında bir amortisör yağ değişimi önermiş. (Benim kılavuzda 24.000'de bir diyor, ben şimdi 20.000'deyim değiştireceğim...)

Kullanıcı el kitaplarında bu tür bilgiler yazmaz. Biraz şanslı olup servisler için yazılmış olan "Service Manual" ele geçirilirse bu tür bilgilere ulaşılabiliyor. Servisler için yazılmış olan bu kitapları ustalar ne kadar okur sen tahmin et :)

Cyan
23 Haziran 2019, 12:18
Kullanıcı el kitaplarında bu tür bilgiler yazmaz. Biraz şanslı olup servisler için yazılmış olan "Service Manual" ele geçirilirse bu tür bilgilere ulaşılabiliyor. Servisler için yazılmış olan bu kitapları ustalar ne kadar okur sen tahmin et :)

Ha ben o detayı kaçırmışım, servisler tırt zaten; memlekette ne düzgün ki bu olsun?

Alisilin
23 Haziran 2019, 12:34
Ybr 125 2006 model 34 bin km.de. Daha hiç amortisör yağı değişmedi.

Motorumun bakımını düzenli yaparım severim de. Şuna eminim ki yağ değişimi için ustaya götürsem sorunsuz çalışan sızdırma yapmayan keçeler yağ kaçırcak. Ustalıklarına hiç itimadım yok
Kendim yapmaya da cesaretim yok beceremem diye. Çünkü ybr de aparat falan lazımmış.
Sızdırana kadar böyle devam.

Mamba09
11 Ekim 2019, 16:51
Ybr 125 2006 model 34 bin km.de. Daha hiç amortisör yağı değişmedi.

Motorumun bakımını düzenli yaparım severim de. Şuna eminim ki yağ değişimi için ustaya götürsem sorunsuz çalışan sızdırma yapmayan keçeler yağ kaçırcak. Ustalıklarına hiç itimadım yok
Kendim yapmaya da cesaretim yok beceremem diye. Çünkü ybr de aparat falan lazımmış.
Sızdırana kadar böyle devam.

Önemli olan yağ sızdırması değil. 34 bin km diyorsun. 34 bin km o yağ cacık olmuştur. Amortisörün olması gereken optimum biçimde çalışmıyor zaten şuan. Bu işi şöyle düşün, sen motorunun yağını motor yatak sarınca mı değiştiriyorsun? Eee, ön amortisör yağının neden sızdırmasını bekliyorsun ki?

Nikkfurie
11 Ekim 2019, 18:03
Ybr 125 2006 model 34 bin km.de. Daha hiç amortisör yağı değişmedi.

Motorumun bakımını düzenli yaparım severim de. Şuna eminim ki yağ değişimi için ustaya götürsem sorunsuz çalışan sızdırma yapmayan keçeler yağ kaçırcak. Ustalıklarına hiç itimadım yok
Kendim yapmaya da cesaretim yok beceremem diye. Çünkü ybr de aparat falan lazımmış.
Sızdırana kadar böyle devam.

13 senedir amortisörün içinde çalışan şey emin ol artık yağ değil çamurumsu bir sıvıdır..ustaya götürürsen yanında bekle gözlerine inanamayacaksın..

mfBulut
11 Ekim 2019, 18:30
Hocam iyi diyorsunuz da adam da haklı. Gerçekten hakkını vererek yapmayacakların ne garantisi var. Yetkili servisin bile yüzü değişiyor bu işlemleri yaptırmak istiyorum deyince. Çok kolay bir işlem değil diyorsunuz. Götürdüğümüz halinden daha kötü teslim almak var motoru. O kısmı olmasa işin kitapçıkta söylenenin bile öncesinde değiştirirdim ben de.

Mamba09
11 Ekim 2019, 19:26
Hocam iyi diyorsunuz da adam da haklı. Gerçekten hakkını vererek yapmayacakların ne garantisi var. Yetkili servisin bile yüzü değişiyor bu işlemleri yaptırmak istiyorum deyince. Çok kolay bir işlem değil diyorsunuz. Götürdüğümüz halinden daha kötü teslim almak var motoru. O kısmı olmasa işin kitapçıkta söylenenin bile öncesinde değiştirirdim ben de.

yetkili servise götürmeyin zaten bu tarz işler için. yetkili servis motor yağı değiştirip sürümden kazanmaya çalışır. böyle detaylı işlerle vakit kaybetmeyi sevmez. işinin ehli birisi bulmanız gerek.

mfBulut
11 Ekim 2019, 19:31
İşte bu tarz ehil kişiler bulmak ciddi manada zor. İstanbul veya motosiklet kullanımının çok yüksek oranda olduğu yerler haricinde neredeyse imkansız hatta. O yüzden ben arkadaşın bakış açısı yanlış diyemem. Keşke olsa ehil ve güvenilir olan ustalar her yerde olsa da biz de böyle şeyleri düşünmek zorunda kalmasak. Ama ülkede herkesi üniversite okutmaya çalıştıkları için bu tarz kaliteli iş gücü yok denecek kadar az.

Tekpiston
11 Ekim 2019, 20:08
Selamlar,

Ön amortisörlerin yay uzunluğu zamanla alçalıyor, bu da yayın uyguladığı direncin azalması anlamına geliyor. Servis kitaplarında yayın normal ve minimum uzunlukları belirtilmekte, ona göre değişim zamanı belirlenmekte. Yayların ömürleri ise biraz aracın yaşına, biraz da kullanım şekline göre değişmekte. Genelde bu detayı göz ardı ediyoruz. Bence ilk 80-100 bin km den sonra gerekir diye tehmin ediyorum. Henüz tecrübem olmadı.

Ancak daha önemlisi içindeki yağın zamanla kullanım esnasında oluşan ısıdan dolayı eskimesi, bir de yaylanma esnasındaki sürtünmelerden dolayı metal partikülleri ile kirlenmesi, eskimesi. Yapılan km ile alakalı birazda ancak ön freni sıkıp 3-4 kez yaylandırmak suretiyle basit bir test yapılabilir, yaylanmanın yukarı doğru yavaş olması gerekir. Eh bunu da anlamak için aracın yeni halini bilmek veya yenisi ile karşılaştırmak gerekiyor. Şu nokta önemli ki, ön amortisör yağı eskiyince frenajda ve viraj da sorunlar oluşuyor. Özellikle viraj esnasında dalma tabiri edilen, viraj çizgisini koruyamama olarak ortaya çıkıyor. Önemli.

Ne yazık ki servisler de titizlikle yaptırmak kolay değil. Geçtiğimiz yıllarda Transalp kullanıyordum ve yağı kendim değiştirdim. Onun değişimi için markaya özel anahtar gerekmiyordu. Zaten 90 ların teknolojisi gereği bazı bakımları yapmak kolaydı. Şimdiki ürünler biraz daha servise muhtaç hale geldi.

Nihayetinde çok zor da değil, Youtube bu konuda binlerce video ile dolu. Kullanmakta olduğum YBR125 in ve XT660Z nin amortisör yağları bir miktar eskidi, bu kış kendim değiştireceğim. Sanırım uzun bir lokma anahtar kolu gerekiyor, bir şekilde temin edeceğim. Servis kitabı da internet de var, pdf olarak indirdim. O esnada conta-keçe de değişse iyi olur, bunun için daha sonra uğraşmaya değmez.

Yakın zamanda fren hidrolik yağlarımı değiştirdim, dot4 olarak vermiş kitap bilgiyi. Çok kolay ve ekonomik oldu. Sonrasında fren tepkisi ve freni ölçekleme kısmı hemen iyileşti. Bunda dikkat edilecek nokta yağın boyaya zarar verebilir olması, temiz çalışmak gerekiyor, bir de sistemde hava kabarcığının kalmaması.

Bazı bakımları kendimiz yapabiliriz, yıllardır yağ değişimimi kendim yapıyorum, üstelik istediğim marka yağı da kullanma özgürlüğüm var. Hava filtresi, yağ filtresi, buji değişimi bunlar kolay. İyi kaliteli bir lokma takımı ile keyifli oluyor. Tavsiye ederim.

Sevgiler, saygılar....

ferhatkars
11 Ekim 2019, 22:27
sanırım 2016 yılından beri hiç ellemedim....
çok zor durumda iseniz ve keçe bulamazsanız eğer... dikkatli şekilde sökün keçeyi ve etrafında ince bir yay var... onun bağlantı yerini bulup yarım cm kesin ve yeniden yerine takın... yağ kaçırma duracaktır... eğer keçe alacaksanız da çift yaylı olmasına ( altında ve üstünde) dikkat edin...
https://i.ibb.co/sRhZt3K/DSC00359.jpg (https://ibb.co/8sJHX8r)

yürekçe
11 Ekim 2019, 23:49
Tam da ben amortisör yağını değiştirmeyi düşünüyordum.
Bir de elektrik tesiaatını gözden geçirteyim dedim.
Biri dedi ki, xx usta var. Ona git.
Gittim.
Dedi ki, ben eski tesisatı onarmam.
Eyvallah, dedik.
Sen tesisatı al, ben takarım, dedi..
Eyvallah da, işçilik? dedik.
150 tl alırım dedi.
2000tl lik motora, 100tl tesisat, 150 işçilik, 25 tl ön amortisör keçesi, 50 tl işçilik ile 325 tl tutacak.
Dedim ki; motoru 500 aşağısına satarım ( tabii ki eksiğini söylemek kaydıyla ) daha hızlı satarım, masraf+ motor parasına az daha koyar ybr alırım..
İş yok diyen esnafçıklar, bir çamurluğa malzeme hariç 100 tl boyama istiyorsan( sıfırı 80tl ), bir depo boyamaya 300 tl diyorsan ( sıfırı da 300tl ) dur biraz düşünün!?
Türk ustaya gidince bunlara benzer şeyler yaşadım/yaşıyorum. Geçen gün, statör değişimine eski ustam 80 tl istedi. suriyeli bir tamirciye gittim 25 tl dedi, 20 tl verdim.

satoyama
22 Aralık 2019, 19:49
Güzel alıntı olmuş..

acayüp
22 Aralık 2019, 21:02
Burada yazılanlar ön için mi arka amortisör için mi geçerli konu sahibi cevap verirse sevinirim

hasmet
22 Aralık 2019, 22:24
Önemli olan yağ sızdırması değil. 34 bin km diyorsun. 34 bin km o yağ cacık olmuştur. Amortisörün olması gereken optimum biçimde çalışmıyor zaten şuan. Bu işi şöyle düşün, sen motorunun yağını motor yatak sarınca mı değiştiriyorsun? Eee, ön amortisör yağının neden sızdırmasını bekliyorsun ki?

Acikcasi sorun biraz da burada. Amortisor yaginin zamanla viskozitesi degisse bile sonuclar rezalet olmuyor. Yine az cok bir miktar "dampening" sagliyor. Olabilecek en kotu sey ise sizdirma yapmasi.

Fren hidroligi ve antifriz dahi kismen oyle. Uzun sure degismemis olsalar bile az cok islerini yapiyorlar. Ama fren hissinin sertlemesi ya da gevsemesi soz konusu. Antifriz olayinda ise sistemin kirlenmesi sonucu parcalarin kalici zarar gormesi. Gel gelelim fren hidroligini de, antifrizi de degistirmek daha kolay. Modern bir on takimi yeniden yapilandirmak daha uzun ve komplike bir is. Oyle olunca da pratikte 2-3 senede bir degistirilmemesi bence normal, hele hele surekli uzun mesafeler kullanilmayan bir motosiklet icin.

Amortisörün optimum calismamasi meslelesine gelince: Bence "dampening"den cok daha onemlisi yayin sertliginin surucunun agirligina uygunlugu. Bu acidan cogumuzun suspansiyonu optimum calismiyor. Cunku ortalama bir agirliga gore seciyorlar yayi. Ve malesef yay sertliginin ayari da yok. Nasil geldiyse oyle. Hic degilse tam ayarli bir suspansiyonda dampening'i hem asagi hem de yukari ayri ayri ayarlamak mumkun.

Velhasil 2-3 senede degistirmek super, hatta firsat varsa yapilmali da; lakin kendi yapmaya calisan bir insan icin: 1. gerekli alet edevat 2. ogrenme sureci 3. zaman gerekli. Ucuza givenilir olmayan bir yere yaptirmak makul bir secenek degil. Duzgun bir yere yaptirmak ise ciddi masraf, onun icin de ciddi bir sebep gerekli. Malesef mevhum optimumdan bir miktar uzak calisan bir suspansiyon da cogu insan icin yeterli motivasyon degil.

Yanlis anlasilmasin. "Gerek yok" demek istemiyorum. Daha once de yazmistim; sifir aldigim bir senelik CB1000R'i elden cikarmamin ilk sebebi suspansiyonunun bana uygun olmamasiydi. Sakasi yok meselenin. Millet lastigi onemser, sonucta motosikleti yolda lastik tutuyor diye... Orasi oyle de, o lastigi yolda tutan da suspansiyon aslinda.

fazil
22 Aralık 2019, 22:47
Acaba yaylar da sertliklerini zamanla kaybediyorlar midir diye de dusunuyorum.
Amortisor yayinin omru var midir sizce?

acayüp
23 Aralık 2019, 01:27
Arkadaşlar bu ülkede neden motorlar sözde daha fazla bakım gordugu halde yüz bin km görmeden hurda olup gidiyor .

Çünkü herkes hırsız .
Aynı mamba gibi .
Benim yazımı alıp kaynak link vs hicbirsey göstermeden paylaştığı gibi , sorana da , daha önce ekside de yazmıştım şeklinde cevap veriyor .
Herkes oldugundan fazla görünme derdinde .

Yazı şahsıma aittir.
Amortisör konusunda destek isteyen diğer sosyal medya kanallarından ulaşabilir .

Zaman bulduka buradan da yardımcı olmaya çalışacağım .
Herkese kazasız sürüşler .

Bir çok bilinmeyen konu hakkında yazı ve videolar zamanla ve elimizden geldiğince , bilgimiz yettiğince anlatmaya çalışacağım .

Yazının kaynagi;
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10157331513978578&id=640868577

Olcay Avşar
23 Aralık 2019, 07:52
Haydaaa :)

Çok faydalı bir yazıydı, ama keşke alıntı verildiği kaynak belirtilseydi.

Bu sabah maillerime bakarken acayüp nickli üyenin raporunu gördüm kutumda, ilgili facebook adresine gidip yazıya ve tarihine baktım.

10 Nisan 2019 öğlen 12:27 saatinde paylaşılmış, ekşisözlükte ise 11 Nisan 2019 00:33 saatinde paylaşılmış, Motosiklet.net'de ise 21 Haziran 2019.

Yazım hataları, imla hataları, noktalama işaretlerinin hatalı yerleri bile aynı :)

berk_cglr
23 Aralık 2019, 08:17
Arkadaşlar bu ülkede neden motorlar sözde daha fazla bakım gordugu halde yüz bin km görmeden hurda olup gidiyor .

Çünkü herkes hırsız .
Aynı mamba gibi .
Benim yazımı alıp kaynak link vs hicbirsey göstermeden paylaştığı gibi , sorana da , daha önce ekside de yazmıştım şeklinde cevap veriyor .
Herkes oldugundan fazla görünme derdinde .

Yazı şahsıma aittir.
Amortisör konusunda destek isteyen diğer sosyal medya kanallarından ulaşabilir .

Zaman bulduka buradan da yardımcı olmaya çalışacağım .
Herkese kazasız sürüşler .

Bir çok bilinmeyen konu hakkında yazı ve videolar zamanla ve elimizden geldiğince , bilgimiz yettiğince anlatmaya çalışacağım .

Yazının kaynagi;
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10157331513978578&id=640868577

tahmin etmiştim :D diyorum çok tanıdık bu nereden okudum diye link görünce tabi yaa oldum

hasmet
23 Aralık 2019, 11:43
@mamba, intihal yapmışsın? Kendini rektör falan mı zannettin? :queen:

Güleriz ağlanacak halimize... Geleceğimizi emanet ettiğimiz insanları yetiştiren üniversitelere kifayetli yönetici seçmekten aciz bir ülkeyiz. Yirmi sene önce de öyleydi, bugün de öyle. Gel gelelim foruma kaynakça göstermeden yazı paylaştı diye linç edek mi @mamba'yi? Yapmasa iyiydi tabii ki ama bence gerek yok lince.

Öz_Musti
23 Aralık 2019, 12:52
Rutin yapılan teker söküp takma işlerinde bile bir yığın aksaklıklar olurken, yetkili servisler dahil amortisör sök-yağı değiştir-tak işini yapamazlar hocam. Başınıza iş alırsınız. Değişmesi, yenilenmesi gerektiğini ben de savunuyorum ama bu topa girilirse hiç ellememiş olmaktan daha fazla şey başımıza gelecektir malesef şu ortamda.

Fren hidroliğini 2 yılda değiştirin deniyor genelde. Yarışlarda da fren hidroliği 1 saat, amortisör yağı 3 saat deniyorsa demek ki amortisör yağını da 6 yılda değiştirmek gerekebilir :)

Bu işi kendi yapabilen Türkiye'de 50-100 kişiden biri değilseniz, yetkili servisler de dahil olmak üzere söylenen bakımı yapmak büyük risk. Ya maşa elinizde kalır, ya 2 amortisör arası dengesizlik olur. Aman hocam hiç elleme bırak. Gittiği yere kadar. Adam sis taktı, sol sinyalim bozuldu. Taktığı sisin de sağdaki hiç yanmıyor. Aman hocam aman.

Mamba09
23 Aralık 2019, 13:08
Haydaaa :)

Çok faydalı bir yazıydı, ama keşke alıntı verildiği kaynak belirtilseydi.

Bu sabah maillerime bakarken acayüp nickli üyenin raporunu gördüm kutumda, ilgili facebook adresine gidip yazıya ve tarihine baktım.

10 Nisan 2019 öğlen 12:27 saatinde paylaşılmış, ekşisözlükte ise 11 Nisan 2019 00:33 saatinde paylaşılmış, Motosiklet.net'de ise 21 Haziran 2019.

Yazım hataları, imla hataları, noktalama işaretlerinin hatalı yerleri bile aynı :)

Olcay bey, Ekşi sözlük'te yazan benim.
aha sonuna da "motosiklet.net'e selamlar" yazdım.
https://eksisozluk.com/entry/88794162

Eyüp beni tanıyor ama burda tanımıyor galiba. Şuan onu arıyorum. :) Çünkü daha önce bu konu hakkında konuşmuştuk :queen:

---------- Mesajlar birleştirildi - 13:08 ---------- bir önceki mesaj zamanı 13:06 ----------


Arkadaşlar bu ülkede neden motorlar sözde daha fazla bakım gordugu halde yüz bin km görmeden hurda olup gidiyor .

Çünkü herkes hırsız .
Aynı mamba gibi .
Benim yazımı alıp kaynak link vs hicbirsey göstermeden paylaştığı gibi , sorana da , daha önce ekside de yazmıştım şeklinde cevap veriyor .
Herkes oldugundan fazla görünme derdinde .

Yazı şahsıma aittir.
Amortisör konusunda destek isteyen diğer sosyal medya kanallarından ulaşabilir .

Zaman bulduka buradan da yardımcı olmaya çalışacağım .
Herkese kazasız sürüşler .

Bir çok bilinmeyen konu hakkında yazı ve videolar zamanla ve elimizden geldiğince , bilgimiz yettiğince anlatmaya çalışacağım .

Yazının kaynagi;
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10157331513978578&id=640868577

La eyüp benim ben Batu. :) Arıyorum açmadın.

acayüp
23 Aralık 2019, 13:18
Olcay bey, Ekşi sözlük'te yazan benim.
aha sonuna da "motosiklet.net'e selamlar" yazdım.
https://eksisozluk.com/entry/88794162

Eyüp beni tanıyor ama burda tanımıyor galiba. Şuan onu arıyorum. :)

---------- Mesajlar birleştirildi - 13:08 ---------- bir önceki mesaj zamanı 13:06 ----------



La eyüp benim ben Batu. :) Arıyorum açmadın.

Ufak bir yanlış anlaşılma olmuş. Sanırım uzun yıllar forumdan uzak kalmanın etkileri. Kimin kim olduğunu unutmuşum artık.

xxx BATU sevdiğim bir arkadaşım , hırsız dediğim için huzurlarınızda kendisinden özür dilerim. xxx

Ama yinede gerekli düzenlemeyi yapmasını bekliyorum :)
Zamanla kimin kim olduğunu tekrar hatırlayacağım artık. Yaşlılığıma verin :)
Eskiden aksiydim şimdi daha yaşlı ve daha aksiyim , hiç çekilmiyorum açıkcası .
Tabuları kurcalayan paylaşımlar yapmaya geldim.

Herkese keyifli kazasız sürüşler.