PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : motor hacmi arttikca arka dişli neden büyür



nigdeli48
07 Mart 2019, 21:56
tam tersı olması gerekmıyormu.dusuk beygır ıcın buyuk dıslı olması lazım degıl mı

oldcockroach
07 Mart 2019, 22:13
O kadar torku karşılayacak dişli elbette büyük olmalı yoksa zincir ve arka dişli aşırı yıpranır.

---------- Mesajlar birleştirildi - 22:13 ---------- bir önceki mesaj zamanı 22:09 ----------

Ayrıca bütün kuvvet örn: 100 kg bir kuvvet zincir ile dişli üzerindeki 10 diş üzerine 100 gr baskı yaparsa bunun daha az olduğunu varsayalım 5 diş ile karşıladığında 200 gr yapar bu da dişlinin ve zincirin daha erken aşınmasına neden olur.

Blackeagletr
07 Mart 2019, 22:23
Öyle genel geçer bir durum yok, güç arttıkça dişli büyür/küçülür diye.

Şanzımandaki dişlilerin oranına bağlı zincir dişlileri kullanılıyor motorlarda.

Atıyorum Aynı güçteki X ve Y markalarını düşünelim.
X motorunun şanzımanındaki dişli oranı kısaysa, zincir dişlisinin oranı uzun oluyor. Y motorunun da şanzıman dişli oranı uzun, zincir dişli oranı kısa olabiliyor. Markadan markaya, modelden modele, motosiklet tipine ve gücüne bağlı oran seçiliyor. Mühendislikle alakalı bir seçim. İkisinin de muhakkak avantaj/dezavantajı vardır.

ogzcngdk
07 Mart 2019, 23:43
Bunun pek güçle alakalı olacağını sanmıyorum, bana kalırsa ağır motorların arka dişlisi daha büyük olmalı ki ilk hareketi kolay verebilsin.

ancak bu sadece bir değişkenle açıklanacak bir konu değil, şanzıman oranları var, kullanım koşulları var. Bu konuda bilgisi olanları dinlemek isterim.

oldcockroach
08 Mart 2019, 08:06
Bunun pek güçle alakalı olacağını sanmıyorum, bana kalırsa ağır motorların arka dişlisi daha büyük olmalı ki ilk hareketi kolay verebilsin.

ancak bu sadece bir değişkenle açıklanacak bir konu değil, şanzıman oranları var, kullanım koşulları var. Bu konuda bilgisi olanları dinlemek isterim.

şanzıman denen sistem zaten o işe yarıyor :D Al sana değişkenler :D

1 zincir ve dişli malzemesi
2 şanzıman oranları
3 lastik ebatları
4 motosiklet ağırlığı
5 motosikletin ürettiği tork
6 motosikletin beygiri
7 motosikletin çevirdiği devir
8 motosikletin earodinamiği
9 motosikletin sürücülü ve yüklü azami ağırlığı
10 motosikletin bütün mekanik aksamları

10değil belki bir 30 tane daha çıkar sebep :D burada en basit tabiriyle kimse mekanikçi değil :D olsa zaten sormaz :D

ozansntrk
08 Mart 2019, 09:01
emin ol ön dişlide büyüyor :D ve vites devir aralıkları farklı oluyor motorda, şanzumanla alakalı mevzu :D

yani şanzuman dişlilerinden çözüyorlar olayı ve ,ona göre torklu bir şekilde daha çok dönüyor, düşünsene bir racing motor 15-17 bin çevirebiliyor,

LynXMaSTeR
08 Mart 2019, 10:10
arka dişli büyüdükçe tork artıyor diye biliyorum.
genelde cüsseli makineler düşük beygir, yüksek torklu oluyor.
ayrıca stunt yapanlar da motoru daha kolay tekere alabilmek için arka dişliyi büyütür genelde.

valeros46
08 Mart 2019, 10:42
Çok basit. Lise Fizik bilgisidir: Moment(Döndürme Etkisi)=Kuvvet x yarıçap. Motosiklet+sürücü ağırlığının birim zamanda daha fazla yol alabilmasi (yüksek ivme) için momentinin yüksek olması gerekir. Daha yüksek güce (momente) sahip motorların da dişli çapının büyük olması beklenir.