PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Şimli subap



EUOGLU
17 Ocak 2019, 21:50
Farkı nedir? Avantaji nedir? Motorumda oldugunu ogrendikten beridir merak ediyorum

Kural [ Z ]
17 Ocak 2019, 22:05
Ayar gerektirmez, çok uzun kilometreler ayar bozulmaz. Ayar gerekiyorsa ve şim ters çevrilerek kurtarılamıyorsa değiştirilmelidir ki çok saçma gelecek rakkamlar karşınıza çıkacaktır. Genellikle külbütör mekanizması kullanmaksınız egzantrik milinin doğrudan supap fincanına baskı uygulayarak supaba hareket veren tipteki motorlarda kullanılır. Sürtünmeye karşı direnci çok yüksek ve olağanüstü güçlü bir çelik alaşımdan imal edilen küçük ve kalınca, genellikle deliksiz pul benzeri parçalardır.

Külbütör mekanizması kullanılan süpap sistemlerinde egzantrik mili külbütöre, külbütör mekanizması ise doğrudan supapların kilit tırnaklarının hemen üzerine, supapın sap kısmının en üstüne baskı uygulayarak sistemi çalıştırır. Parçaların fazlalığı, çalışma boşlukları gibi nedenlerle daha yüksek töleranslarla daha fazla genleşme payı ve büyük değerlerde supap boşluğu verilmesi gerekir. Oysa şimdli doğrudan iticili sistemlerde arada külbütör olmadığından boşluk çok daha az verilir ve töleranslar daha düşük tutularak daha sessiz ve stabil bir supap sistemi elde edilmiş olur.

Parçaların azlığı nedeni ile motorun hafiflemesine de yardımcıdır, yağlama ihtiyacını bir nebze azaltır ve üretim maliyetini düşürür. V.s. v.s...

hasmet
17 Ocak 2019, 23:03
;4430051']Parçaların azlığı nedeni ile motorun hafiflemesine de yardımcıdır, yağlama ihtiyacını bir nebze azaltır ve üretim maliyetini düşürür. V.s. v.s...
Her zaman değil aslında. Bazı Harley V2'lerde tek egzantrik mili var, üzerinde dört lob var. Ama şimli performans V2'lerde çoğu zaman dört ayrı egzantrik mili var. Üstelik egzantrik milleri krank yanında değil de silindir başlarında olduğu için de motor blogu daha uzun oluyor, bir de dişli yerine kayış veya zincirle tahrik etmek gerekiyor. Motor daha performanslı oluyor ama dizaynı çok da aşırı basitleşmiyor aslında.

levend84
17 Ocak 2019, 23:54
Shim deyince aklima tempra serisi geldi,pullari set set ölçulerde olur.

Ses mi yapti kalini ni koy,sıkımı geldi incesini koy..

Mertcan39
17 Ocak 2019, 23:55
Şöyle bir şey sanırım :)

https://i.hizliresim.com/Rr0BE6.jpg (https://hizliresim.com/Rr0BE6)

https://i.hizliresim.com/0R1L28.jpg (https://hizliresim.com/0R1L28)

levend84
18 Ocak 2019, 00:13
Şöyle

https://i.hizliresim.com/LlyEya.png (https://hizliresim.com/LlyEya)

bassturbin
18 Ocak 2019, 00:47
;4430051']Ayar gerektirmez, çok uzun kilometreler ayar bozulmaz. Ayar gerekiyorsa ve şim ters çevrilerek kurtarılamıyorsa değiştirilmelidir ki çok saçma gelecek rakkamlar karşınıza çıkacaktır. Genellikle külbütör mekanizması kullanmaksınız egzantrik milinin doğrudan supap fincanına baskı uygulayarak supaba hareket veren tipteki motorlarda kullanılır. Sürtünmeye karşı direnci çok yüksek ve olağanüstü güçlü bir çelik alaşımdan imal edilen küçük ve kalınca, genellikle deliksiz pul benzeri parçalardır.

Külbütör mekanizması kullanılan süpap sistemlerinde egzantrik mili külbütöre, külbütör mekanizması ise doğrudan supapların kilit tırnaklarının hemen üzerine, supapın sap kısmının en üstüne baskı uygulayarak sistemi çalıştırır. Parçaların fazlalığı, çalışma boşlukları gibi nedenlerle daha yüksek töleranslarla daha fazla genleşme payı ve büyük değerlerde supap boşluğu verilmesi gerekir. Oysa şimdli doğrudan iticili sistemlerde arada külbütör olmadığından boşluk çok daha az verilir ve töleranslar daha düşük tutularak daha sessiz ve stabil bir supap sistemi elde edilmiş olur.

Parçaların azlığı nedeni ile motorun hafiflemesine de yardımcıdır, yağlama ihtiyacını bir nebze azaltır ve üretim maliyetini düşürür. V.s. v.s...

Teşekkürler bilgiler için, ters çevirince nasıl bir oturuşla sistemle aralık tekrar açılıyor veya kapanıyor?Yani ters çevirince baskıdan dolayı koniklikmi varda ara açıklığa etki ediyor?

Samet Ağır
18 Ocak 2019, 10:29
Üst kısımda kam miline sürten kısım aşınıyor zamanla. Ters çevirince altta kalan aşınmayam kısım iş görüyor. Yani iki tarafıda kullanılıyor.

Kazım TOKMAK
18 Ocak 2019, 12:46
çok iyiymiş yaa, şimli sistem çok hoşuma gitti :) ayar mayar yok tertemiz

Mertcan39
18 Ocak 2019, 13:24
çok iyiymiş yaa, şimli sistem çok hoşuma gitti :) ayar mayar yok tertemiz

yorumunuzu görünce bir gülümsedim :)

emre xt125
18 Ocak 2019, 15:58
Mt 07ler şimli mi acaba 🤷🏿♂

EUOGLU
18 Ocak 2019, 16:14
biraz şıkırtılı çalışması normaldir gibi bir şey duydum şimli sübaplar için doğrumudur?

emremm
18 Ocak 2019, 16:23
Mt 07ler şimli mi acaba ����♂
Şimli.....
https://www.motorcyclistonline.com/g00/3_c-4ddd.tvavyjfjspzavuspul.jvt_/c-4TVYLWOLBZ88x24oaawzx3ax2fx2fddd.tvavyjfjspzavuspu l.jvtx2fzpalzx2ftvavyjfjspzavuspul.jvtx2fmpslzx2fz afslzx2f322_8e_x2fwbispjx2fpthnlzx2f9781x2f74x2f97 81_mg-74_lunpu_bz_8.qwnx3fpavrx3dVig0nz1ax26p87j.thyrx3d pthnl_$/$/$/$/$/$/$/$/$/$/$

hasmet
18 Ocak 2019, 16:31
Mt 07ler şimli mi acaba 🤷🏿♂

Evet.


biraz şıkırtılı çalışması normaldir gibi bir şey duydum şimli sübaplar için doğrumudur?

Kısmen. Çok sesli ise ayarı bozulmuştur.

Normal şimli subap da ayar ister, sadece aralıkları uzundur. Hidrolik olanları ayar istemez. Ama yüksek devirli motorlar hidrolik olmaz genelde.

Ayarı da kolay değil malesef. Kafayı açmak gerekiyor. V motorlarda daha da uğraştırıcı. İşçiliği yüksektir genelde. Meşhur "Ducati dezmo" bakımı sübap ayarıdır aslında.

kdiner
18 Ocak 2019, 16:36
5 10 kuruş parça şeklinde guçuk bir parça.
http://www.hizliresimyukle.com/images/2019/01/18/19029417_1992986994255999_6705039235231910137_n.jp g

Kural [ Z ]
18 Ocak 2019, 16:56
Teşekkürler bilgiler için, ters çevirince nasıl bir oturuşla sistemle aralık tekrar açılıyor veya kapanıyor?Yani ters çevirince baskıdan dolayı koniklikmi varda ara açıklığa etki ediyor?

Öyle de denebilir (baskı ile konikleşme değil de daha çok orta kısmın çok çok çok az daha fazla aşınmasından kaynaklı). Tecrübe ile sabit :wiinkk:

Aksi halde diğer şimlerden biri ile yer değiştirerek de kurtaramıyorsanız tırnak ucu kadar parçaya, parça başına 200 TL veya üzeri bir rakkam istenebilir (şimin tipine, boyutuna, aracın marka/modeline göre şemsiye boyutu da değişebilir). İşte o an şimdli sisteme lanet ettiğiniz an oluyor :bounce: Tabi ki bu araçtan araca değişmekle birlikte 80.000km civarında ancak olursa oluyor. Yani o zamana kadar genellikle süpap ayarı ihtiyacı olmuyor, kontrol edilse de genellikle değerler normal çıkıyor. Benim şim değiştirmek zorunda kaldığım ilk araç 180.000km' de idi :cat: Yani normalde endişe edecek bir durum yok, çok sağlıklı bir sistemdir. Özellikle doğrudan kam mili ile tahrik edilen versiyonlarda olmazsa olmazdır.

emre xt125
18 Ocak 2019, 17:34
Şimli.....
https://www.motorcyclistonline.com/g00/3_c-4ddd.tvavyjfjspzavuspul.jvt_/c-4TVYLWOLBZ88x24oaawzx3ax2fx2fddd.tvavyjfjspzavuspu l.jvtx2fzpalzx2ftvavyjfjspzavuspul.jvtx2fmpslzx2fz afslzx2f322_8e_x2fwbispjx2fpthnlzx2f9781x2f74x2f97 81_mg-74_lunpu_bz_8.qwnx3fpavrx3dVig0nz1ax26p87j.thyrx3d pthnl_$/$/$/$/$/$/$/$/$/$/$

Teşekkür ederim benim tracer700 de şimli o zaman. Bu bilgiden haberdar değildim teşekkür ederim.

---------- Mesajlar birleştirildi - 17:34 ---------- bir önceki mesaj zamanı 17:26 ----------

[QUOTE=hasmet;4430283]Evet.
Teşekkürler Haşmet bey. Benim tracer de şimlidir o zaman
Peki kullanım şeklinin Subap ayarı üzerine bir etkisi var mı? mesela apaçi stayla, redline, yanlama, gazlama Yapan birinin motoru ile sakin , efendi kullanıcının motosikleti yaklaşık aynı kilometrelerde mi subap ayarı ister?

hasmet
18 Ocak 2019, 17:48
;4430288']Benim şim değiştirmek zorunda kaldığım ilk araç 180.000km' de idi :cat: Yani normalde endişe edecek bir durum yok, çok sağlıklı bir sistemdir. Özellikle doğrudan kam mili ile tahrik edilen versiyonlarda olmazsa olmazdır.

Japonlar bayagi iyi genelde. Ama Avrupalilar o kadar iyi degil. Yuksek devirli Japon motosikletlerde bile yer yer gerek oluyor. Benim Superduke'un baska bir sebeple ici acildigindan simlerden biri degisti, 5000 km'de! Fazla genelleyici olacak ama, eskiden Avrupa motorlarin subap bakim araliklari azdi. Sonradan Japonlara ozenip arttirdilar. Ducaticiler "artik Japon gibi servis araliklari" diyor ama bakim vakti gelmeden subaplar basliyor sikir sikir otmeye :) Japonda ise genelde ses gelmedikce insanlar es geciyor subap bakimini. Benimkinde araliklar 15000km. Ama kulagim surekli motorda. Biliyorum malimi cunku :)

---------- Mesajlar birleştirildi - 16:48 ---------- bir önceki mesaj zamanı 16:35 ----------


Teşekkürler Haşmet bey. Benim tracer de şimlidir o zaman
Peki kullanım şeklinin Subap ayarı üzerine bir etkisi var mı? mesela apaçi stayla, redline, yanlama, gazlama Yapan birinin motoru ile sakin , efendi kullanıcının motosikleti yaklaşık aynı kilometrelerde mi subap ayarı ister?

Mantiken "Evet vardir" gibi dusunuyor insan ama hic bilmiyorum acikcasi. Muhtemelen dizayn en buyuk etken. Meslela eski nesil fireblade kolay kolay ayar bozmuyor. Ancak her motor oyle degil. O yuzden belli araliklarda kontrol etmek gerekiyor. Tek istisna hidrolik olanlar. Onlar da cogu motorda yok. Harley'ler de var bildigim kadariyla, eski Honda CB750, ve bazi buyuk cruiser'lar da var... Bunlar gercekten de ayar istemiyor.

greyhorse
28 Nisan 2020, 20:38
Yeni bir konu açmaktansa konuyu hortlatayım istediğim.Motora piston segman takımı aldım.motor Crf450.Subap ayarı yapma niyetim yoktu.Yüksükleri ve şimleri ayırdım.Fakat dalgınlıkla egzoz şimlerini karıştırdım.Elimde iki adet var.şimleri taktıktan sonra sentil ile kontrol etsem?mikrometrik hassasiyette parça olduğu için tutturabilir miyim?Nasıl bir yol izlemeliyim?

Nikkfurie
29 Nisan 2020, 00:07
Yeni bir konu açmaktansa konuyu hortlatayım istediğim.Motora piston segman takımı aldım.motor Crf450.Subap ayarı yapma niyetim yoktu.Yüksükleri ve şimleri ayırdım.Fakat dalgınlıkla egzoz şimlerini karıştırdım.Elimde iki adet var.şimleri taktıktan sonra sentil ile kontrol etsem?mikrometrik hassasiyette parça olduğu için tutturabilir miyim?Nasıl bir yol izlemeliyim?

Şimleri rastgele yerleştir sentil ile boşlukları ölç ve her supap için çıkan değeri bir kâğıda not et , toleransı fazla ve az çıkanları yer değiştir ;)

Seramik
29 Nisan 2020, 00:40
Yeni bir konu açmaktansa konuyu hortlatayım istediğim.Motora piston segman takımı aldım.motor Crf450.Subap ayarı yapma niyetim yoktu.Yüksükleri ve şimleri ayırdım.Fakat dalgınlıkla egzoz şimlerini karıştırdım.Elimde iki adet var.şimleri taktıktan sonra sentil ile kontrol etsem?mikrometrik hassasiyette parça olduğu için tutturabilir miyim?Nasıl bir yol izlemeliyim?

Hocam bir liste veriyorum bu Yamaha motor valf şimleri ayar listesi biraz incelerseniz anlarsınız. Dikkat ederseniz egzoz şimleri emme şimlerinden biraz daha kalındır ilk olarak bunu baz alabilirsiniz.(Motordan motora değişebilir)
İlgilenen arkadaşlar da olayın inceliğini anlayabilirler.
Şunlar çok önemli ;
-Mutlaka şimleri kumpasla ölçün.
-ayarları yaparken ortamın oda sıcaklığında (25 Derece) olmasına dikkat edin çok sıcak veya çok soğuk olmamalı.
-Şim keplerini takarken keplerin içine mutlaka biraz yağ akıtın kep altları yağsız kalmasın.
-Eksantrik milini oturturken çok dikkatli bir şekilde mili tutan takımları eşit ve yavaş bir şekilde sıkmalısınız. yoksa içler acısı. (Alüminyum döküm çok hassas bir malzeme)
ölçümleri ve ayarları klavuza göre yaparsanız mükemmele yakın bir ayar tutturursunuz. Eğer olmazsa sübap şıkırdaması denilen olay başınıza gelebilir. Çok can sıkıcı birşeydir.
İnşallah ayarı güzel yapabilirsiniz de bir daha motoru açma derdiniz olmaz. Çünkü Eksantrik mili civataları dikkat edilmezse çok çabuk yalama yapıyor. Aman Dikkat.
https://i.hizliresim.com/gRYCO1.jpg (https://hizliresim.com/gRYCO1)

greyhorse
29 Nisan 2020, 23:25
[QUOTE=Seramik;4553638]

Eklediğiniz bağlantı çok iyi oldu ,teşekküler .Emimim bir çok kişi faydalanacaktır.subapları yenilediğimde benimde ihtiyacım olacak.


[QUOTE=Nikkfurie;4553630] iki karışan iki şimde egzoz olması biraz olsun şansımı artırıyor %50 artık

Kural [ Z ]
30 Nisan 2020, 00:39
Hocam bir liste veriyorum bu Yamaha motor valf şimleri ayar listesi biraz incelerseniz anlarsınız. Dikkat ederseniz egzoz şimleri emme şimlerinden biraz daha kalındır ilk olarak bunu baz alabilirsiniz.(Motordan motora değişebilir)
İlgilenen arkadaşlar da olayın inceliğini anlayabilirler.
Şunlar çok önemli ;
-Mutlaka şimleri kumpasla ölçün.
-ayarları yaparken ortamın oda sıcaklığında (25 Derece) olmasına dikkat edin çok sıcak veya çok soğuk olmamalı.
-Şim keplerini takarken keplerin içine mutlaka biraz yağ akıtın kep altları yağsız kalmasın.
-Eksantrik milini oturturken çok dikkatli bir şekilde mili tutan takımları eşit ve yavaş bir şekilde sıkmalısınız. yoksa içler acısı. (Alüminyum döküm çok hassas bir malzeme)
ölçümleri ve ayarları klavuza göre yaparsanız mükemmele yakın bir ayar tutturursunuz. Eğer olmazsa sübap şıkırdaması denilen olay başınıza gelebilir. Çok can sıkıcı birşeydir.
İnşallah ayarı güzel yapabilirsiniz de bir daha motoru açma derdiniz olmaz. Çünkü Eksantrik mili civataları dikkat edilmezse çok çabuk yalama yapıyor. Aman Dikkat.
https://i.hizliresim.com/gRYCO1.jpg (https://hizliresim.com/gRYCO1)

Güzel paylaşım, küçük bir düzeltme :wiinkk:

Bu ayarda ölçüm için kumpasın ölçüm aralığı yetersiz kalır. Bu nedenle Mikrometre (0-25) tercih edilir.

Benim kumpasım var, söküp yaparım diyen olursa şimdiden uyarmak istedim. Yetersiz takım ve tecrübe ile yapılacak iş değildir. Hassas işlemdir, deneyim ve parça tedariği gerekir. Parçanın kusursuz siparişi de elzemdir çünkü fiyatı yüksek, uyumsuzluk kabul etmeyen parçadır.

greyhorse
30 Nisan 2020, 00:55
[QUOTE='Kural [ Z ]kumpas ile ölçümden kastı zannetmiyorum ki mekanik kumpas olsun.Dijital kumpastır o.

Seramik
30 Nisan 2020, 01:33
;4553950']Güzel paylaşım, küçük bir düzeltme :wiinkk:

Bu ayarda ölçüm için kumpasın ölçüm aralığı yetersiz kalır. Bu nedenle Mikrometre (0-25) tercih edilir.

Benim kumpasım var, söküp yaparım diyen olursa şimdiden uyarmak istedim. Yetersiz takım ve tecrübe ile yapılacak iş değildir. Hassas işlemdir, deneyim ve parça tedariği gerekir. Parçanın kusursuz siparişi de elzemdir çünkü fiyatı yüksek, uyumsuzluk kabul etmeyen parçadır.

%100 doğrudur.İnce iş için Mikrometre gereklidir. Kendi adıma mekanik kumpas benim işimi görüyor. Dijital kumpaslar ince ölçümlerde hata veriyorlar(Mitutoyo tecrübeyle sabit.)
Kesinlikle eliniz yatkın olması gerekiyor. Yoksa benim gibi ilk tecrübenizde takarken eksantirik mil civata yataklarını yalama yaparsınız hiç

---------- Mesajlar birleştirildi - 00:33 ---------- bir önceki mesaj zamanı 00:31 ----------


kumpas ile ölçümden kastı zannetmiyorum ki mekanik kumpas olsun.Dijital kumpastır o.

Dijital kumpaslar daha kötü ölçüm yapıyorlar. Mekanik kumpasın çok daha iyi olduğunu tecrübe ettik.

Nikkfurie
30 Nisan 2020, 04:14
Kumpasa çok takılmayın şimlerin üzerinde kalınlık değeri yazıyor zaten , tek bir sentille işlemi tamamlarsınız , mesela ilgili supap katalog toleransı 0,20 mm ise ve siz araya 0,30 mm lik sentili sokabiliyorsanız çıkardığınız şimin +0,10 olanını temin eder takarsınız , yeni şim için motosiklet servislerine de yüzlerce lira vermeyin , herhangi bir rektifiye atelyesinde sizdeki şimi daha kalını ile bedava takas ederler..

fazil
25 Temmuz 2021, 21:23
Bu şimlerin kalitelilerini nereden bulabiliriz acaba, Fz6 motoruma yakında subap ayarı yapmayı planlıyorum. Birkaç tane şim gerekebilir. Bunların kalitelilerinden TR'de nereden bulunur acaba, japon arabalarının şimleri de uyar mı acaba?

Ayrıca sentil de almam gerekiyor, izeltas almayi dusunuyorum. Soyle bir sey is gorur herhalde.

https://urun.n11.com/diger/izeltas-sentil-20-parca-P496855461

greyhorse
25 Temmuz 2021, 22:01
motosikletlerde iki ölçü var 7,5 ve 9,5 mm.
otomobil vb taşıtlarda kullanılan pulların çapı büyüktür.ihtiyacın olan şim üzerinde takılı olandan ince olması gerekiyorsa 700-1000 su zımparasıyla inceltebilirsin.Motosiklet tamircilerinde,servislerde olmalı.malzeme olarak ısıl işlem görmüş veya normal çelikten yapılıyor.Aliexpress'ten aldığım 7-9mm bir set şu ana kadar sıkıntı yaşamadım.şayet çevrende bulamazsan elimde istediğin ölçünün yedeği varsa hediye olarak gönderirim.

sentil iş görür,ayar için website uygulamaları olmalı.en basit şekli için ihtiyacın olan formül; https://i.hizliresim.com/cm5w4jd.jpg (https://www.hizliresim.com/cm5w4jd)

fazil
25 Temmuz 2021, 22:07
Çok teşekkürler ama çok hassas bir parca oldugu icin japon orjinal parcadan ya da muadilinden bulsam iyi olur.

greyhorse
25 Temmuz 2021, 22:16
Çok teşekkürler ama çok hassas bir parca oldugu icin japon orjinal parcadan ya da muadilinden bulsam iyi olur.

hassas derken kırılması,dağılması gibi mi? :) istisna olsa da yorumlarda 00,1mm ölçüsünde sapma olduğunu yazanlar vardı mesela 1,780 yerine 1,781 çıktığı yazanlar gibi.Kontrol ettiğimde öyle bir sorunla karşılaşmadım.zaten pek sorun sayılmaz.subap ayar aralığı için o kadar küçük bir değere ihtiyacınız yok.

fazil
25 Temmuz 2021, 22:28
sertligi falan önemli olabilir, yani zamanla ezilip buzulmesin.
onun icin orjinal ya da japondan sasmasam iyi olur.
zimpara falan da yapmak istemiyorum dogrusu.

Nikkfurie
26 Temmuz 2021, 09:18
sertligi falan önemli olabilir, yani zamanla ezilip buzulmesin.
onun icin orjinal ya da japondan sasmasam iyi olur.
zimpara falan da yapmak istemiyorum dogrusu.

istediğin kadar zımpara uygula şim malzemesi deforme olmaz , kendim Bmw 1200 ün motoruna tornada sıfırdan şim imal ettim motorun başında zımpara uyguladım , 8000 km dir motorda çalışıyorlar..