PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Kaskların Materyalleri ve Darbeyi yansıtma miktarları hk. (grafik içerir)



piaggioman
24 Temmuz 2018, 14:25
https://i.resimyukle.xyz/B8Nc37.jpg



Merak ettiğim ve başkaları tarafından da merak edildiğini düşündüğüm ve internette denk geldiğim grafiği paylaşmak istedim. Kaskı neye göre seçmeliyiz? Hangi kaskı almalıyız? şeklindeki sorulara sürekli 'plastik alma' 'fiber al' 'karbon en iyisi' şeklinde klişe cevaplar veriliyor. Ekteki grafikte de hangi kaskın darbeyi ne kadar kafaya yansıttığını görebiliyoruz.

Öncelikle bu grafik neyi gösteriyor onu açıklayalım;
Soldaki dikine doğru uzanan doğrunun en tepe noktası ECE onayını alabilmek için Avrupa komisyonunun izin verdiği,darbenin kafaya uyguladığı saniyelik basınç. Yani saniyede 275g, bu oran SNELL 2015 düzenlemesi ile aynı, SNell'in de imtiyaz tanıdığı limit 275g. Oysa Dot 400g'ye kadar tolerans tanıyor, yani ECE ve Snell onayı bu açıdan DOT onayından çok daha güvenli. Yani bir kaskın dot onayının olup ECE onayının olmaması o kaskı daha 'güvensiz' kılıyor.

Alttaki yatay doğru ise HIC göstergesi, HIC = Head injury concept yani kafa yaralanma kavramı, saniyelik iletilen basıncın , HIC biriminden kafanın alacağı hasar miktarı.Burada dikkat ederseniz darbe ne kadar az emilirse HIC miktarı da o kadar artıyor ve daha iyi materyaller darbeyi çok iyi emdiği için kısa sürüyor etkisi ve HIC oranı da diğerlerine nazaran çok daha düşük.



Grafikteki ilk açık gri eğri termoplastik kasklara ait,darbeyi 220'ye kadar iletiyor ve darbe emili az olduğu için uzun sürüyor,dolayısıyla oldukça hasar veriyor.

İkinci koyu gri eğri ise işlenmiş termoplastik yani polikarbon kasklar. Darbeyi az bir farkla daha iyi emse de koruma oranı neredeyse plastik kadar düşük.

Siyah eğri ise, ilk nesil fiberglass kasklar için gösterilmiş, ilk nesil fiberglass kasklar genelde ekonomik fiber kasklarda kullanılıyor ve organik fiber diye geçiyor. Darbe 185g'ye kadar düşmüş ve HIC'ta da gözle görülür bir azalma var süre kısaldığı için.

Sarı ve açık yeşil Eğri; Yine fiber kasklar içersine kimyasal tutkal yerine doğal reçineler kullanılarak elde edilen kasklardır, reçine kaskların içersindeki boşlukları doldurur ve zamanla sertleşsede daha esnek bir yapı ve daha iyi bir koruma elde edilir.

Koyu yeşil eğri: En kaliteli fiber kabuk hem doğal reçineler hem de kevlar bazlı kumaşlar ile desteklenmektedir.

Mavi Eğri: Kompozit fiberler,hem kevlar kumaşlar hem de karbon ile desteklenir. Darbeyi emme ve yansıtma süresinde çok ciddi farklar meydana gelmektedir.

Kırmızı: 3k karbon,seri üretim kasklar da kullanılabilecek en gelişmiş ve en hafif malzemedir, metal ve çelikten çok daha hafif olup çok daha dayanıklı ve pahalı bir malzemedir. 'carbon skin' kasklarla karıştırılmamalıdır.

mavzer-i
24 Temmuz 2018, 14:45
yani kafasını seven parasına kıyacak.
parasını sevenin vay haline.

yulis
24 Temmuz 2018, 15:14
vaybee peugeot 105im varken ilk okul 5. sınıfta yoğurt kovası kasklar için ağlardım incecik basit sevimsiz kasklardı
şimdi onların kat be kat kalitelilerini kullanıyoruz ama hala vasatın altında:(

Tefoo
24 Temmuz 2018, 16:24
bilgi için teşekkürler, konu hakettiği ilgiyi görür inşallah.

mavzer-i
24 Temmuz 2018, 16:27
bilgi için teşekkürler, konu hakettiği ilgiyi görür inşallah.

sanmam. trol amaçlı açtığım konu 1 günde 5 sayfa yaptı. bilgi olan yerde ilgi az oluyor.
konu din futbol ve siyaset ise kavga bile çıkıyor.

Kızıl pars
24 Temmuz 2018, 16:30
Bunu araştırırken rastladığın yerde marka - model varsa birer ikişer model de paylaşabilirsen süper olur.
Çünkü özellikle fiber türevlerinde kafa karışıklığı mevcut.
Aralarında çok fiyat farkları var ama yeterli bilgi yok.

levend84
24 Temmuz 2018, 16:58
Kask kabuk uretiminde kullanilan hammaddenin yani sıra,şekillendirme,dayanim,alaşim vb.uretim sureçlerindeki işlemler ve muhendisliginde onemli bir etkisi vardir.

oialdemir
24 Temmuz 2018, 18:21
sanmam. trol amaçlı açtığım konu 1 günde 5 sayfa yaptı. bilgi olan yerde ilgi az oluyor.
konu din futbol ve siyaset ise kavga bile çıkıyor.

Mesela böyle :)

http://www.motosiklet.net/forum/konu-disi/191490-hukumet-bizden-ne-istiyor.html#post4359051

mavzer-i
24 Temmuz 2018, 18:23
Mesela böyle :)

http://www.motosiklet.net/forum/konu-disi/191490-hukumet-bizden-ne-istiyor.html#post4359051

ortam durulsun bi trol konum daha var bide onu denicem :D izlemesi keyifli oluyor

wing41
24 Temmuz 2018, 19:23
Composite fiber iyidir :cat:

watercolours
24 Temmuz 2018, 19:25
Not aldım kenara.

Fr.Sante
24 Temmuz 2018, 20:12
Polikarbon malzemenin bazı darbeleri fiberlerden daha iyi emdiğini okumuştum. Ama genel olarak fiber daha iyi malzeme tabii.

ryangt
24 Temmuz 2018, 20:33
Güzel konu, güncel kalması mümkün değil ama arama motorlarında doğru kelimeler ile arandığında mutlaka çıkacaktır sonuçlarda.

Yarın vaktim olursa hangi kaskı hangi maddeden ifsalarim aklıma gelenleri :mrgreen:

levend84
24 Temmuz 2018, 20:36
Polikarbon malzemenin bazı darbeleri fiberlerden daha iyi emdiğini okumuştum. Ama genel olarak fiber daha iyi malzeme tabii.

Kesinlikle öyle,

Üst yorumda´da anlatmak istedigim durum buydu.

Fiber çok iyi darbe sönumler,ama termoP veya Pkarbon kabuk iyi/verimli sönumlemez demek dogru olmaz.

Kask uretimi ciddi komplike ve muhendislik isteyen bir endustri,dolayisiyla tum birlesenler(kabuk,strafor,pedler ve orta katman vb.gibi unsurlarin birleşimi ve dizayni ile ortaya çikar.

Ornek;

Sessizlik ve hafiflik veya aerodinamik form saglamak amaciyla,güvenlikten(kabuk direncinden)ödun verilemez veya konfordan.

YasinC
24 Temmuz 2018, 22:45
İçindeki köpüğün ciddi önemi var yalnız.
Kimi gelir EPP kullanır. Kimi gider EPS, kimisi gider basit strafor kimi paraya kıyar katmanlı depron kullanır.

Darbe emme olayı sadece dış kabuk ile açıklanması son derece yanlış.

Remzidemir41
24 Temmuz 2018, 22:47
Vasatın altında derken anlayamadım ? Ece standartlarının üstünde farkettiyseniz bütün materyaller :) Yani hepsi normal koşullarda sizin kafanızı koruyor .Koruyamadığı durumlar yasal sınırların üstünde kullanımda gerçekleşen kazalar veya boyun kırıgı gibi ölüm nedenleri olabilir ...

freelancer
24 Temmuz 2018, 23:14
FortNine'ın bu videosunu (https://www.youtube.com/watch?v=0BUyp3HX8cY), içinde kask güvenliği geçen birçok konuya bırakmışlığım vardır. Asıl anlatmak istediği şey DOT'nin ne kadar güvenilmez ve çağın gerisinde kaldığı olsa da, kasklar ve standartları hakkında güzel bilgiler de sunuyor.

Örneğin araştırmalara göre 290g ivme altında kafatasında çatlak veya kırık oluşma ihtimali %50 imiş. Grafiğe göre de ECE ve Snell bu değerin altında kalan 275g değerini kullanmayı tercih etmişler.

Bunun yanında 2ms'nin altındaki sürelerde 200g ve 4ms'nin altında 150g'lik ivmelere güvenlik sınırı gözüyle bakılmış.

Son olarak eklemek istediğim bir şey, g zaten bir ivme değeridir, standart g (gravity) 9,81 m/s² 'dir diye tahmin ediyorum, kolaylık olsun diye 10'a yuvarlamış da olabilirler. Yani g/saniye gibi bir şeyden söz edemeyiz, yalnızca belli bir süre boyunca etkiyen belli bir g ivmesinden bahsedebiliriz: örneğin 150g @4ms.


İçindeki köpüğün ciddi önemi var yalnız.
Kimi gelir EPP kullanır. Kimi gider EPS, kimisi gider basit strafor kimi paraya kıyar katmanlı depron kullanır.

Darbe emme olayı sadece dış kabuk ile açıklanması son derece yanlış.

Çok doğru. Darbe emiliminin büyük çoğunluğunu (yarısından çok daha fazlası diye tahmin ediyorum) iç materyal yapar. Dolayısıyla iç materyali sağlam olmayan en kaliteli dış kabuk, sürücüsünü üzmeye mahkumdur.

eskmeta
25 Temmuz 2018, 00:41
Paylaşım için teşekkürler. HJC FG 17 kullanıyorum ama, fiberglass yazıyor. İlk nesil mi yoksa reçineli sonraki model mi nasıl tespit edebiliriz?

zekeriyaimam
25 Temmuz 2018, 01:57
Arai tarafından hesabınıza 100 tl yatırıldı




(Shoei havaleyi geç göndermiş o da yarın gelir)

levend84
25 Temmuz 2018, 02:18
Arai tarafından hesabınıza 100 tl yatırıldı




(Shoei havaleyi geç göndermiş o da yarın gelir)

Bende diyordum bizim çılgın kedi uzun zamandir yoktu forumda...:cat:

sway kask açık çek yazacakmiş..hamiline...

hasmet
25 Temmuz 2018, 04:18
Çok doğru. Darbe emiliminin büyük çoğunluğunu (yarısından çok daha fazlası diye tahmin ediyorum) iç materyal yapar. Dolayısıyla iç materyali sağlam olmayan en kaliteli dış kabuk, sürücüsünü üzmeye mahkumdur.
Dış ve iç materyalin görevleri çok farklı. Dış kabuk, sertliği ve dayanıklılığı sayesinde darbeyi mümkün olduğunca çok alana yaymaya çalışır. Bu sayede daha çok iç materyal, daha başarılı darbe emilimi sağlayabilir.

Zayıf dış kabuk, yeterli koruma sağlamak için daha sert iç materyal kullanımı gerektirir, bu da hissedilen darbeyi arttırır. Yani her iki kask ta testleri geçer, ancak zayıf kabuk ve sert iç materyale sahip olan kask, darbeyi daha şiddetli hissettirir.


Vasatın altında derken anlayamadım ? Ece standartlarının üstünde farkettiyseniz bütün materyaller :) Yani hepsi normal koşullarda sizin kafanızı koruyor .Koruyamadığı durumlar yasal sınırların üstünde kullanımda gerçekleşen kazalar veya boyun kırıgı gibi ölüm nedenleri olabilir ...

Kaza normal koşul değildir. Kaza katastrofik bir olaydır. Hangi tip yüzeye, hangi açıyla, hangi sertlikte çarpacağınızı kestirmek mümkün değildir.

Hiç bir kask markası, sizi kaza anında koruma garantisi vermez.

"yeterli güvenlikte" kask diye bir şey yoktur.

Standartlar, saçma sapan ürünler piyasaya sürülmesin diye, piyasayı regüle etmek için oluşturulmuş, oldukça kaba kriterler. İyi kask markaları, hedefledikleri bütçe ve test kriterleri çerçevesinde, en güvenilir kaskı üretmeye çalışırlar.

okanbagiscan
25 Temmuz 2018, 09:08
Güzel paylaşım olmuş ama klişenin doğru olduğunuda kanıtlamış oldun.Plastik alma fiber al karbon en iyisiymiş :).

ismaileren
25 Temmuz 2018, 09:23
Cruiser kullananlar ihmal edilmiş.
Grafik tencere kaskları niye göstermiyor.
Çelik gibi kask onlar 😉

Remzidemir41
25 Temmuz 2018, 13:55
Demek istedigim şuydu : Sharp firması kaskları test ederken belli bir hız limiti çerçevesinde test ediyor. Yani örneğin saate 50-60km/h da. Bu da zaten yasal çerçeveler içerisindeki hız sınırı. Kafanızı düz zemine (asfalta) vurdugunuzda çıkan enerjinin kask tarafından ne kadar emildigini ölçüyor ve size aşşağı yukarı bir değer veriyor. Siz de bu değerlere bakıp ona göre bir fikir elde edinebiliyorsunuz. Umarım anlatabilmişimdir...

MahmutBiner
25 Temmuz 2018, 14:43
vallahi nekadar güzel özetlemişsiniz. Kask firma sahibi arkadaşlar konuya detaylı yorum yapmamış :) Tüm yazdıklarınızı çürütecek cümleler kurabilirler. Söylediğiniz gibi bir kaskın ece 22.05 sertifikası almış olması dot standartlarını hertürlü karşıladığı anlamına geliyor. Dot takıntılı kask üreticisi arkadaşlara burdan duyurmuş olalım :) Kaskın üzerinde ece 22.05 varsa hani bunun dot etiketi diye söylenmemize gerek kalmıyor. Ayrıca ek olarak bağımsız test kuruluşları olan snell sharp vs gibi kurumlardan bakılarakta seçimler az çok şekillenebilir.

CagrioneTR
25 Temmuz 2018, 15:14
Şimdi Nolanın çoğu modeli polycarbon. Bu grafikte o yok yada ismi mi farklı.

Nolan N44 ile AGV K5 arasında kalmış biri olarak K5 composite fibet N44 polycarbon. Polycarbon bu kırmızı olan 3k carbon mu yoksa plastik olan mı oliyeah :)

ryangt
25 Temmuz 2018, 15:47
polycarbon zaten termoplastik demek, listede ki koyu gri renkli olan hi-end termoplastik yazılı olan yer.
italyanların çoğu kaskı plastik bazlı nedense, işin daha çok ekonomik tarafındalar, oysa japonların hiç birinde plastik/polikarbon kask üretimi yapmaz.

CagrioneTR
25 Temmuz 2018, 16:13
polycarbon zaten termoplastik demek, listede ki koyu gri renkli olan hi-end termoplastik yazılı olan yer.
italyanların çoğu kaskı plastik bazlı nedense, işin daha çok ekonomik tarafındalar, oysa japonların hiç birinde plastik/polikarbon kask üretimi yapmaz.

O zamana her türlü AGV K5 teşekkürler. Gönlüm sırf hi-visibility olayından dolayı NOLAN N44 ü istiyordu ama yapçek bişey yok kafa bu :)

LynXMaSTeR
25 Temmuz 2018, 16:42
RTM ve SMC ne oluyor?

ryangt
25 Temmuz 2018, 17:33
RTM = resine transfer moulding
kask kalıbında tutkal yerine reçine kullanılması
SMC = açılımını bilmiyorum ama kevlar kullanılan fiberler

levend84
25 Temmuz 2018, 17:38
RTM = resine transfer moulding
kask kalıbında tutkal yerine reçine kullanılması
SMC = açılımını bilmiyorum ama kevlar kullanılan fiberler

Surface Material Coated SMC

Uretim ve müh.yöntemi olarakta

Surface Mold Coated

zekeriyaimam
25 Temmuz 2018, 18:09
Grafiği hazırlayan zat hangi bilimsel yöntemi kullanmış acaba?

papazkemal
25 Temmuz 2018, 22:39
Benim kask N86 polikarbon bunlardan hangi sınıfa giriyor, bilen var mı

ryangt
25 Temmuz 2018, 22:42
Nolanlarin hepsi polikarbon ,koyu gri olan high-end plastic giriyor . Çok eski nolanlar lexan denilen boyanmış plastik