PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Şarj sorunu



ahmet.58
08 Nisan 2018, 00:23
Öncelikle merhaba motorumda uzun zamandir çozemedigim bi şarj sorunu var aküyü alali 2 ay oldu konjektorde 3 ay falan oldu ama bir türlü aküyü şarj etmiyor motor etsede tek marş kadar falan.Geceleri kısa bi mesafe sonra akü bitiyor farlar cansız yanıyor.Bende artık bu durumdan sıkıldım ve multimetre aldım başladım ölçmeye.Önce akü takılı ve motor calisir şekilde voltajını olctum ve rolantide 12.40 gazı açtıgimda 17 volt civarına cıkıyor.Sonra + kutbunu söküp amperini ölçtum ve rolantide 0.5 A gazı açtığımda 1.5 A ölçtüm.Daha sonra konjektoru sokup statorden gelen iki sarı kabloya eksiyi birine + yı digerine taktıgimda AC kademesinde 5 volt rolantide 7 volt gazi actigimda ölçtum.Sonra kısa devre kademesine aldim ve eksiyi statorun demirine + yı da tek tek sarı-sarı-kırmızi/siyah ve mavi/beyaza tuttum.İki saridada kisa devre var gozukuyor kirmizisiyahta otmuyor mavi beyazda ötmuyor.İki sarıya degdirgimde ise yine ötuyor.Bu sorundan anlayanlar kesin olarak neyi degistirmem gerektigini soyleyebilirmi artık ne farı ne marşı kullanabiliyorum senede 2 akü alıyorum canımı sıkıyor.

thepope
08 Nisan 2018, 04:26
17 volt çok yüksek bir değer muhtemelen aküyü bozuyordur yüksek voltaj nedeniyle. Statorden çıkan 2 sarı kablo kısa devre olarak görünür ama statorun demirinden kastınız ne onu anlamadım. AC 5 volt göstermesi çok enteresan, 12 den yüksek bir değer olması gerekir en az. Motoru çalıştırıp aküyü çıkardığınızda stop ediyor mu? Sorununuz stator veya konjektör kaynaklı ama kesin emin olmak için konjektörü şu şekilde test edebilirsiniz.

ahmet.58
08 Nisan 2018, 09:38
Hocam akü sökülü halde olctum rolantide 2.95 V gazi actigimda 6.50 V civari elektrik geliyor

diablof
08 Nisan 2018, 12:29
pope dostum da soylemis, 17 v yanlis bir voltaj.

14,5 ile maks 14,8 arasi alman lazim yuksek devirde. bu da akunu bozmustur.

yeni bir konjektor alip, yeni bir akuyle once kontrolunu yapip sonra o sekilde kullanmani oneririm.

sari kablolarda kisa devre gormenin nedeni su;

sari kablolar, statorden gelen akimi gosterir. bunlari sakin voltmetrenin ac kismiyla olcme. statorden dogru akim gelir. dc ile olceceksin sari kablolari. dc 20 yada 200 ile olc sari kablolari. 28 gibi bir deger alman lazim. ve her ucta esit gerilim olmasi gerekir. bu arada bildigim kadariyla 3 sari uc gelmesi gerekiyor statorden. eger gerilimlerinde fark var ise o zaman statorun bozuktur.

bildigim kadariyla da siyah ve mavi beyazi birlestirip sasiye, kirmiziyi akunun + ucuna baglayacaksin.

kolay gelsin.

emremm
08 Nisan 2018, 13:39
pope dostum da soylemis, 17 v yanlis bir voltaj.

14,5 ile maks 14,8 arasi alman lazim yuksek devirde. bu da akunu bozmustur.

yeni bir konjektor alip, yeni bir akuyle once kontrolunu yapip sonra o sekilde kullanmani oneririm.

sari kablolarda kisa devre gormenin nedeni su;

sari kablolar, statorden gelen akimi gosterir. bunlari sakin voltmetrenin ac kismiyla olcme. statorden dogru akim gelir. dc ile olceceksin sari kablolari. dc 20 yada 200 ile olc sari kablolari. 28 gibi bir deger alman lazim. ve her ucta esit gerilim olmasi gerekir. bu arada bildigim kadariyla 3 sari uc gelmesi gerekiyor statorden. eger gerilimlerinde fark var ise o zaman statorun bozuktur.

bildigim kadariyla da siyah ve mavi beyazi birlestirip sasiye, kirmiziyi akunun + ucuna baglayacaksin.

kolay gelsin.

Yanlış yanlış şeyler yazıyorsunuz. Az bildiğiniz, kulaktan dolma bilgileriniz varsa yazmamayı tercih edin, bilgi kirliliği olmasın.
Okuyanlarda ulen AC mi DC mi diye uğraşıp durmasın.

*Statorda AC gerilim üretilir, İki faz veya üç fazlıdır. Şema 3 fazlıdır.

http://www.electrosport.com/media//image/tech-article-how-motorcycle-works-illustration-01.gif

*Şemadan takip ederseniz, statordan üç faz AC (alternatif) gerilim diyotlardan oluşan doğrultucu grubuna geliyor, burada DC'e çevriliyor.
*Diyotlardan sonra da regülatörde aküye uygun akım ve gerilim düzenleniyor.

Belki merak eden olur, kısaltmaları yazalım.
*AC; "Alternative current" <> Alternatif akım. (Frekansı ve genliği sabit değildir, motor devrine göre değişir.)
*DC; "Direct current" <> Doğru akım. (Gerilim sabit değildir, yine devire göre değişir. Regülatörde bu değişken gerilim düşük bir aralığa çekilmeye çalışılır.
*Stator; Alternatif akım (AC) üreteçlerindeki dönmeyen kısıma verilen ad, motolarda genellikle dönen kısımlarda mıknatıslar bulunur.
*Regulator <> Regülatör, adı üstünde akım düzenleyici kısım.http://www.electrosport.com/media//i...tration-01.gif

ahmet.58
08 Nisan 2018, 13:58
Stator Ac ile olçuldugunden aminim.Benim sorumum voltajlar cok anormal stator az voltaj veriyor akuye cok voltaj geliyor hangisi bozuk anlayamadim.

emremm
08 Nisan 2018, 15:36
Stator Ac ile olçuldugunden aminim.Benim sorumum voltajlar cok anormal stator az voltaj veriyor akuye cok voltaj geliyor hangisi bozuk anlayamadim.

Sizin durumunuza yazmadım, genele yazdım. Yanlış bir şey yazıldığında on dakika sonra düzeltemiyorsun.

---------- Mesajlar birleştirildi - 15:29 ---------- bir önceki mesaj zamanı 14:04 ----------

@ahmet.58, sizin durumunuza biraz yazayım ama uzaktan bu işler zor oluyor, yalan yanlış bir şey yazmakta istemiyorum.
Akü yeni demişsiniz. Sizin burada ölçüm yapacağınız en önemli şey, şarj akımı.
Regülatör aküyü kaç amperle şarj ediyor? Bu ölçümü motor çalışmazken, akünün artı kutubunu söküp araya seri bağlantı şeklinde ölçü aletininin en yüksek DC akım kademesinde, muhtemelen 10 Amperde ölçüm yapabilirsiniz.

http://docplayer.biz.tr/docs-images/24/2576262/images/5-0.png

Şemada en sağdaki akım ölçümü, volt yazan kısım regülatör, lamba akünüz.
Bağlantıları yaptıktan sonra motorunuzu çalıştırın. Önemli.!!
Rölantideki akımı ölçün. Sonra yavaş yavaş ölçü aletinin ölçebileceği maksimum akımı aşmadan devri yükseltin.
Akünüzün kapasitesini yazmamışsınız. Tahminen 5-7 amperdir. Farlar açık, kapalı halde ölçüm yapın.
Şarj akımının ne olduğunu bilmiyoruz ama sonuçta farlar açık bile olsa belli bir akımla şarj etmesi gerekir.

Kolay gelsin.

---------- Mesajlar birleştirildi - 15:36 ---------- bir önceki mesaj zamanı 15:29 ----------

Şimdi gördüm resimdeki ohm, volt, akım ölçümünde resimde OHM kısmında, DCA kademesinde olacak.

thepope
08 Nisan 2018, 17:22
Öncelikle multimetrenin doğru çalıştığını AC ölçüm kademesinde prizden yaklaşık 220 volt ölçerek teyit edin. Aynı işlemi DC(doğru akım) içinde değerini bildiğiniz bir şeyi ölçerek deneyebilirsiniz bu adaptör olur pil olur, kısaca bir doğru akım kaynağı olması gerekir.

Deneme şansınız varsa şunu yapın motor çalışırken konjektörün tesisata giden kısmını çıkarın sadece statör takılı olsun ve bu halde çıkışında DC Voltaj ölçümü yapın, değerler yine 17 volta çıkacak mı onu kontrol edin.

KONJEKTÖR TESTİ

MULTIMETRENİN COM YAZAN BAĞLANTISINA SİYAH KABLOYU TAKIN ONA GÖRE AŞAĞIDAKİ ÖLÇÜMLERİ YAPIN.

Sadece konjektörü test etmek için multimetreyi diyot kademesine(ses çıkaran, kısa devre ölçümünün de yapıldığı konum) alın ve aşağıdaki videodaki gibi test edin, videoya yakın değerler görmeniz lazım. Ben kısaca videoda ne yapıldığını özetleyeyim ingilizce olduğu için bilmeyenlere de ileride faydası olsun.

Öncelikle konjektörün tesisattan bağlantısı kesilmiş olmalı, bu videoda kablolu tip konjektör var eğer sizin ki soketli ise sorun değil aynı işlemi yapıyoruz ama soketlerdeki bağlantı noktaları üzerinden ölçüm yapacağız.

İnternetten baktığım kadarıyla sizin motorunuzun konjektöründe 4 tane pin var ve tek soket sanırım, ama değilse de aynı şeyler geçerli ben sizin ki üzerinden anlatacağım.

Multimetre diyot kademesine alındıktan sonra multimetrenin kırmızı kablosu önce konjektörün tesisata giden + kutbuna değdiriliyor ve diğer siyah kabloda statorden gelen kabloların girdiği pinlere sırası farketmeksizin değdiriliyor. Bu durumda multimetrenin değer göstermemesi gerekiyor.

Sonra aynı işlemi tekrar ediliyor fakat bu sefer multimetrenin kırmızı kablosu konjektörün - çıkışına değdiriliyor, diğer siyah kabloda yine statörden gelen sarı kabloların takıldığı yere değdiriliyor. Bu sefer her iki ölçümde de ekranda birbirine yakın değerler okumanız gerek, eğer herhangi durumda bip sesi çıkarsa kısa devre var demektir ve konjektörünüzün içerisindeki diyotlar bozulmuştur dolayısıyla konjektörünüzü değiştirmeniz gerekir.

Son olarak multimetrenin siyah kablosunu konjektörün + çıkışına, diğer kırmızı kabloyuda yine statorden gelen kabloların takıldığı pinlere değdiriyoruz, bu durumda yine yukarıdaki değerlere yakın değerler göstermesi lazım.

Bundan sonra genelde hata olmaz ama video da son bir test daha yapıyor kablolara bakıp görebilirsiniz(siyah kablo -, kırmızı stator bağlantı noktaları).

Bu ölçümlerin herhangi birinde diyotlarda değer okumanız gerekirken bir şey göstermiyor veya kısa devre gösteriyorsa diyot/lar arızalıdır. Ama + - bağlantılarına dikkat edin, ölçtüğünüz eleman diyot olduğu için tek yönlü akım geçirir ve hangi şekilde ölçüm yaptığınıza dikkat etmeniz gerekir.

Aklınıza takılan, gözden kaçırdığım bir ayrıntı varsa lütfen sorun.

Ölçüm sonuçlarını burada paylaşmanız ileride konuya bakan arkadaşlar için faydalı olacaktır.

Kolay gelsin.


https://www.youtube.com/watch?v=F8EjV0IjW9Q

ahmet.58
08 Nisan 2018, 20:45
Tesekkurler aksam denerim yazdiklarinizi ve on gore bilgi veririm

---------- Mesajlar birleştirildi - 20:45 ---------- bir önceki mesaj zamanı 17:31 ----------

Dediginiz gibi olcumleri yaptim motorun ustundeki konjektore ve iki turlude deger cikmadi sonra bozuk diye cikarip attigim konjektoru olctum ve kisa devre cikmadi diger olcumde ise 430 ve 440 degeleri cikti ama statorle arasini olçtügumde bi deger çikmadi simdi hangi konjektor bozuk ve deger cikan konjektor le stator arasini olctugumde bi deger cikmamasi statorun bozuk oldugunumu gosteriyor

emremm
08 Nisan 2018, 20:47
Benim anlattığım gibi akım ölçümü yapmadın mı?

ahmet.58
08 Nisan 2018, 21:32
Aynisini yaptim motorun ustunde takili olan yani akuye 17 V veren konjektoru olctum ve hem kisa devre yok ve kirmiz kabloyu konjektorun eksisine tuttum siyahida statorun sari kablolarinin konjektordeki karsiligina tuttum ama bi deger okuyamadim.Daha sonra eski bi konjektor vardi bu konjektoru denedigim gibi onuda denedim bundada kirmiziyi artiya siyahida yine statorden gelen sari kablolarin konjektordeki karsiligina tuttum kisa devre veya deger yoktu sonra yine kirmiziyi konjektorun eksisine siyahida karsilik gelen sarilara tuttum birinde 430 digerinde 440 deger olctum hangi konjektor saglam ?

---------- Mesajlar birleştirildi - 21:32 ---------- bir önceki mesaj zamanı 21:29 ----------

Pardon mesajlar karisti sizin dediginiz gibi olctum rolantide 0.4/5 arasi gazi actigimda 1.5 ampere kadar cikiyordu

emremm
08 Nisan 2018, 22:26
Farlar açıkmıydı?
Far açıkken bu akımlar var ise, başka da tüketici yoksa akün şarj oluyor.
Akü şarj geriliminin fazla olması (16V.) regülatör arızasından olur ya da akü iç direncinin yükselmesinden.
Akünün sıvı kontrolünü yap.

ahmet.58
08 Nisan 2018, 22:50
Far kapali en fazla 1.5 A farlar acikken 0.4ü gecmiyor gazi acsamda.Akü jel ama iyice gucu kalmadigindan saf su koydum biraz duzeldi akuyu sarja takip doldurunca motoru calistiriyor ama dolmadigi icin tekrar bitiyor.

emremm
08 Nisan 2018, 23:10
Her şey sağlam durumda iken kaç amperle şarj ediyor aküyü bilmiyoruz.
Ben bir şey söyleyemem.
Ama bu minimum 400mA ile şarj ediliyor demektir, akünüzün bitmemesi lazım.

---------- Mesajlar birleştirildi - 23:10 ---------- bir önceki mesaj zamanı 22:57 ----------

Bi dk.. Ölçü aletinde 1.5Amp. ekranda okurken, probları doğru bağladıysanız, değerin önünde -(eksi) işaretinin olmaması lazım.
Farları açtığınızda -0.4 yazıyor olabilir mi? Yani -eksiye geçiyor mu?

Veya - işareti varken farları açtığınızda eksi kayboluyor mu? (problar ters bağlıysa)

thepope
08 Nisan 2018, 23:31
Orada 4 farklı şekilde ölçüm yapmanız gerekiyor;

1- Ölçü aletinin kırmızısı konjektörün + kablosuna değdirilecek, ölçü aletini diğer kablosu stator girişi olan sarı kabloların bağlandığı kısımdan ölçüm yapılacak. Bu durumda her iki sarı kablo ölçümünde de değer okunmaması lazım.

2-Ölçü aletinin kırmızısı konjektörün - kablosuna değdirilecek, siyah kablo yine stator uçlarına değdirilecek. Bu durumda her iki sarı kabloya değdirildiğinde değer okunması lazım.

3-Ölçü aletinin siyah kablosu konjektörün + kablosuna değdirilecek, bu sefer diğer kırmızı kablo ile stator giriş uçları ölçülecek ve yine her iki denemede değer okumanız lazım.

4-Ölçü aletinin siyah kablosu konjektörün - kablosuna değdirilecek, bu sefer diğer kırmızı kablo ile stator giriş uçları ölçülecek ve bu denemede hiç bir değer okunmaması lazım.

Yani 4 farklı şekilde ölçüm yapacaksınız, siz anladığım kadarıyla 2 tanesini yapmışsınız bu şartlarda her iki konjektöründe çalışıyorsa aynı sonuç vermesi lazım. O değer gördüğünüz konjektörde yukarıda yazdığım son 2 durumu da dener misiniz eğer denemediyseniz. Burada amaç konjektör içindeki 4 adet diyotun sağlamlık testini yapmak, siz 2 tanesini yapmışsınız diğer ikisini de yapmanız lazım. Ama anladığım kadarıyla motosikletin üzerinde bulunan konjektör de sorun var. Kesin sonuca ulaşmak için bu bahsettiğim 4 farklı şekildeki ölçümün sonuçları gerekiyor.

emremm
08 Nisan 2018, 23:40
@thepope, bu tip motorlarda akü şarj akımları ne olmalı biliyor musunuz? Rölantide veya gazlı, 3000-5000 dv/dk. gibi

thepope
08 Nisan 2018, 23:56
Akü şarj akımı, akünün o anki doluluk oranı, motorun alternatörünün üretebildiği enerji, motorun elektrik tesisatının çektiği güç gibi bir çok parametreye bağlı olduğu için net bir şey söylemek zor, bu tip motorların statorları fazla enerji üretemese de tüm aydınlatmalara yeterli enerjiyi sağlayabilecek ve üzerine aküyü şarj edebilecek kapasitede olması gerekiyor. Akü zaten doluysa akım çekmeyi keser zaten, çok zayıfsa çekeceği akım alternatorun ne kadar enerji ürettiğine bağlı ama farlar kapalıyken en az 4-5 amper çekmesi gerekiyor boş bir akünün. Ama asıl sorun 17 volt gibi yüksek bir değerin okunması, bu durum alternatör sargısında veya konjektörde bir sorun olduğunu gösteriyor bence.

emremm
09 Nisan 2018, 00:51
Evet. 17V. sorun, akım yükseleceği için aküyü de haşlar.

---------- Mesajlar birleştirildi - 00:51 ---------- bir önceki mesaj zamanı 00:03 ----------

Stator sargısında problem olduğunu düşünmüyorum. Yansa akım/gerilim düşer.
Büyük ihtimal regülatör arızası, aküyü de kısa zamanda bozdu.

ahmet.58
09 Nisan 2018, 01:56
Orada 4 farklı şekilde ölçüm yapmanız gerekiyor;
1- Ölçü aletinin kırmızısı konjektörün + kablosuna değdirilecek, ölçü aletini diğer kablosu stator girişi olan sarı kabloların bağlandığı kısımdan ölçüm yapılacak. Bu durumda her iki sarı kablo ölçümünde de değer okunmaması lazım.

2-Ölçü aletinin kırmızısı konjektörün - kablosuna değdirilecek, siyah kablo yine stator uçlarına değdirilecek. Bu durumda her iki sarı kabloya değdirildiğinde değer okunması lazım.

3-Ölçü aletinin siyah kablosu konjektörün + kablosuna değdirilecek, bu sefer diğer kırmızı kablo ile stator giriş uçları ölçülecek ve yine her iki denemede değer okumanız lazım.

4-Ölçü aletinin siyah kablosu konjektörün - kablosuna değdirilecek, bu sefer diğer kırmızı kablo ile stator giriş uçları ölçülecek ve bu denemede hiç bir değer okunmaması lazım.

Yani 4 farklı şekilde ölçüm yapacaksınız, siz anladığım kadarıyla 2 tanesini yapmışsınız bu şartlarda her iki konjektöründe çalışıyorsa aynı sonuç vermesi lazım. O değer gördüğünüz konjektörde yukarıda yazdığım son 2 durumu da dener misiniz eğer denemediyseniz. Burada amaç konjektör içindeki 4 adet diyotun sağlamlık testini yapmak, siz 2 tanesini yapmışsınız diğer ikisini de yapmanız lazım. Ama anladığım kadarıyla motosikletin üzerinde bulunan konjektör de sorun var. Kesin sonuca ulaşmak için bu bahsettiğim 4 farklı şekildeki ölçümün sonuçları gerekiyor.

Yarın diger ikisinide deneyip yazarim sonucu

---------- Mesajlar birleştirildi - 01:56 ---------- bir önceki mesaj zamanı 01:48 ----------


Evet. 17V. sorun, akım yükseleceği için aküyü de haşlar.

---------- Mesajlar birleştirildi - 00:51 ---------- bir önceki mesaj zamanı 00:03 ----------

Stator sargısında problem olduğunu düşünmüyorum. Yansa akım/gerilim düşer.
Büyük ihtimal regülatör arızası, aküyü de kısa zamanda bozdu.

En yukarıda ilk mesajda stator voltajlari yaziyor ama tekrar yazayim ölçü aletini ac 200 v kademesine alıp konjektoru çıkardim motoru caliştırdim ve iki sarıya problari taktim ve 5 V civari rölantide iken 7 volt civarida gazı açtığımda gordum.Daha sonra yine ac kademesinde eksiyi şaseye kırmızıyıda iki sarıya tek tek denedim bir sarıda 8 civari gazi actigimda 9.5 falan oluyor diger sarida 5 volt civari gazı açtığımda ise 6.5 falan oluyor.Bu degerler normalmi ? Birde merak edip sargıdan beyne elektrik ureten kabloyu ölçtüm yani siyah/kırmizi olanı bu 50-60 hatta 70 e kadar cıkıyorken diger iki sarı neden bukadar duşük cozemedim.

thepope
09 Nisan 2018, 02:05
Eğer "bozuk diye kenara attım" dediğin konjektörde değerler düzgünse onu takıp tekrar akü voltajını ölçmeyi denermisin bakalım yine 17 volt mu gösterecek.

emremm
09 Nisan 2018, 05:13
AC gerilimi yanlış okumanın sebebi büyük ihtimal ölçü aletidir. Ucuz ölçü aletleri genellikle şebeke frekanslarında düzgün çalışır.
Şebeke frekansı 50Hz. Statorun frekansı, statorun sargı/mıknatıs sayısına göre değişir ama şebeke frekansından düşüktür veya değişiktir.
Üretiği sinüs bile farklı olabilir. Veya bilinen bir devirde ölçmek gerekir.
Sizin yapacağınız AC gerilimi boş verip DC gerilime, yani reg. çıkışına bakmak.
Statorda üretilen AC gerilim, eğer bozuk değilse regülatörde DC gerilime zaten çevriliyor.

ahmet.58
09 Nisan 2018, 10:00
AC gerilimi yanlış okumanın sebebi büyük ihtimal ölçü aletidir. Ucuz ölçü aletleri genellikle şebeke frekanslarında düzgün çalışır.
Şebeke frekansı 50Hz. Statorun frekansı, statorun sargı/mıknatıs sayısına göre değişir ama şebeke frekansından düşüktür veya değişiktir.
Üretiği sinüs bile farklı olabilir. Veya bilinen bir devirde ölçmek gerekir.
Sizin yapacağınız AC gerilimi boş verip DC gerilime, yani reg. çıkışına bakmak.
Statorda üretilen AC gerilim, eğer bozuk değilse regülatörde DC gerilime zaten çevriliyor.

Şu amper olçme isini yine yaptim cunku gecen sefer yanlis olçmusum simdi motor rolantide iken - 0.07 ile sarj oluyor ve gazı actigimda artiya donuyo.Farlar acık ikende -2 kusurlere kadar cikiyor gazi mekadar acarsam acayim enfazla -1 küsürlere iniyor.Buda demek ki akude elektrik harciyor.

---------- Mesajlar birleştirildi - 10:00 ---------- bir önceki mesaj zamanı 09:57 ----------


Eğer "bozuk diye kenara attım" dediğin konjektörde değerler düzgünse onu takıp tekrar akü voltajını ölçmeyi denermisin bakalım yine 17 volt mu gösterecek.

Şimdi bozuk deyip attigim konjektoru videodaki gibi olçtum ve 4 tane deger olctum bunlar birbirine yakın yani buda konjektor sağlam demek oluyor sanırım sonra motora takıp akü voltunu olçtum 12.30 v boşta gazı açtigimda en fazla 15.50 V oldu.

diablof
09 Nisan 2018, 10:21
Şu amper olçme isini yine yaptim cunku gecen sefer yanlis olçmusum simdi motor rolantide iken - 0.07 ile sarj oluyor ve gazı actigimda artiya donuyo.Farlar acık ikende -2 kusurlere kadar cikiyor gazi mekadar acarsam acayim enfazla -1 küsürlere iniyor.Buda demek ki akude elektrik harciyor.

---------- Mesajlar birleştirildi - 10:00 ---------- bir önceki mesaj zamanı 09:57 ----------



Şimdi bozuk deyip attigim konjektoru videodaki gibi olçtum ve 4 tane deger olctum bunlar birbirine yakın yani buda konjektor sağlam demek oluyor sanırım sonra motora takıp akü voltunu olçtum 12.30 v boşta gazı açtigimda en fazla 15.50 V oldu.

demek ki bozuk diye attigin isini duzgun yapiyor dostum. bu voltajlari aliyorsan sorun yok demektir. 15,5 kabul edilebilir bir voltaj.

akunu yenile devam et. bu voltaj geliyorsa statorunde de sorun yok.

yukardaki mesajimda bos bulunum ac yerine dc yazmisim onu duzelteyim. okuyan birisi olur, yanlis olmus.

kolay gelsin.

thepope
09 Nisan 2018, 17:01
Bu durumda eski konjektör sağlam ama yenisinde de hiç değer görmemen normal değil, içerisinde 4 tane diyot var hepsinin aynı anda bozulması düşük bir ihtimal. 15.5 V biraz fazla bu uzun süreli şarjda aküye zarar verebilir ama şöyle bir durum var eğer akün bozulduysa alternatör istediği kadar enerji üretsin, akü şarj olmaz veya çok düşük akımla şarj olur bu durumda 15.5 volt görmen normal çünkü akü şarj olmadığı için alternatöre yük binmiyor ve bu nedenle gerilim yükselebilir.

Senin şimdi yapman gereken sağlam konjektörü taktıktan sonra gaz verip farlar açık kapalı ayrı ayrı akü gerilimi ve akımını ölçmek. Eğer 15.5 Volt olmasına rağmen akü 3-4 amper gibi bir akım çekmiyorsa büyük ihtimalle bozulmuştur. Bu arada yukarıda test yapmışsın o esnada yeni konjektör mü takılıydı eskisi(kaldırıp kenara attım dediğin) mi takılıydı? Rölantide farlar kapalıyken akünün %100 şarj olması lazım ama senin yazdığın değerlere göre farlar açıkken hiçbir şekilde(gaz versende) akü şarj olmuyor.

Sağlam olan konjektör ile
Farlar açıkken aküden geçen akımı(amperi) ve gerilimi
Farlar kapalıyken aküden geçen akımı ve gerilimini paylaşırsan net cevap verebiliriz.

Ayrıca evinde şarj cihazı varsa akünün şarj olurken çektiği akımı o şekilde de ölçmek sana akünün sağlamlığı konusunda fikir verebilir. Akü hiç bir yere bağlı değilken yaklaşık 12.4 Volt altındaysa şarja ihtiyacı vardır, 12 nin altındaysa akü ya tamamen boştur ya da arızalıdır, boş akü şarj edildiğinde şarj aletine de bağlı olarak çok yüksek akım çeker(motosiklet aküsü için yaklaşık en az 4-5 amper diyebiliriz) dolmaya başladıkça bu değer gittikçe azalır.

emremm
09 Nisan 2018, 17:08
@thepope; Birde multi. nin problarını yanlış bağlama ihtimali var. -+ akımıda yazması lazım. Kendisi de yanılıyor, bizi de yanıltıyor.

thepope
09 Nisan 2018, 17:16
@thepope; Birde multi. nin problarını yanlış bağlama ihtimali var. -+ akımıda yazması lazım. Kendisi de yanılıyor, bizi de yanıltıyor.

Aynen öyle ama gazı açtığında + ya döndüğünü belirttiği için - değerde aküden akım çekildiği + da akünün şarj olduğu anlaşılıyor. Ters bağlasa da tam tersi oluyor zaten. Farlar açıkken -2 ye çıkıyor demiş mesela bu durumda motorun elektrik üreten/doğrultan parçalarından birinde sorun var zaten, akü olmasa bile gaz verince motorun tüm aydınlatmalara yetecek kadar hatta çok daha fazla enerji üretmesi lazım.

emremm
09 Nisan 2018, 17:21
Doğrusun...

ahmet.58
09 Nisan 2018, 19:43
Bu durumda eski konjektör sağlam ama yenisinde de hiç değer görmemen normal değil, içerisinde 4 tane diyot var hepsinin aynı anda bozulması düşük bir ihtimal. 15.5 V biraz fazla bu uzun süreli şarjda aküye zarar verebilir ama şöyle bir durum var eğer akün bozulduysa alternatör istediği kadar enerji üretsin, akü şarj olmaz veya çok düşük akımla şarj olur bu durumda 15.5 volt görmen normal çünkü akü şarj olmadığı için alternatöre yük binmiyor ve bu nedenle gerilim yükselebilir.

Senin şimdi yapman gereken sağlam konjektörü taktıktan sonra gaz verip farlar açık kapalı ayrı ayrı akü gerilimi ve akımını ölçmek. Eğer 15.5 Volt olmasına rağmen akü 3-4 amper gibi bir akım çekmiyorsa büyük ihtimalle bozulmuştur. Bu arada yukarıda test yapmışsın o esnada yeni konjektör mü takılıydı eskisi(kaldırıp kenara attım dediğin) mi takılıydı? Rölantide farlar kapalıyken akünün %100 şarj olması lazım ama senin yazdığın değerlere göre farlar açıkken hiçbir şekilde(gaz versende) akü şarj olmuyor.

Sağlam olan konjektör ile
Farlar açıkken aküden geçen akımı(amperi) ve gerilimi
Farlar kapalıyken aküden geçen akımı ve gerilimini paylaşırsan net cevap verebiliriz.

Ayrıca evinde şarj cihazı varsa akünün şarj olurken çektiği akımı o şekilde de ölçmek sana akünün sağlamlığı konusunda fikir verebilir. Akü hiç bir yere bağlı değilken yaklaşık 12.4 Volt altındaysa şarja ihtiyacı vardır, 12 nin altındaysa akü ya tamamen boştur ya da arızalıdır, boş akü şarj edildiğinde şarj aletine de bağlı olarak çok yüksek akım çeker(motosiklet aküsü için yaklaşık en az 4-5 amper diyebiliriz) dolmaya başladıkça bu değer gittikçe azalır.

Hocam iki konjektorude olctum ve sağlam olanı taktım ve yukarda ölçtügum amper degerlerini saglam konjektor ile ölçtum yani aküyü saglam konjektorlede sarj edemiyor.Şuda var akü motor calişmazken farları normal yakıyor farı kapatım marsa basiyorum hır edip kalıyor .Aküyü sarja taktim ve 14.40 volt ve 1 amper veren sarj aleti ile bagladigimda kutup basinda 13.31 V akünun cektigi akım ise marş basmaz durumdayken ki hali ile taktigimda 0.20 A ile başladı ve 0.05 e kadar dustu 1.5 saate falan daha sonra söküp motora bağladim marşa yine basmadi olcu aletiyle kutup baslarindan olctugimde 12.80 V gosteriyordu farlari açtıgimda 11.60 V a dustu (motor calismiyor iken ) ve bu 60 olan taraf surekli hızla dustu ve 10 volta kadar indi.Fari kapattigimda ise 12.30 falandi sonrasinda marşa bastim ceviremedi ve 4 V a kadar düştü galiba aküde fazla volttan ölmüş.

thepope
09 Nisan 2018, 20:26
Hocam iki konjektorude olctum ve sağlam olanı taktım ve yukarda ölçtügum amper degerlerini saglam konjektor ile ölçtum yani aküyü saglam konjektorlede sarj edemiyor.Şuda var akü motor calişmazken farları normal yakıyor farı kapatım marsa basiyorum hır edip kalıyor .Aküyü sarja taktim ve 14.40 volt ve 1 amper veren sarj aleti ile bagladigimda kutup basinda 13.31 V akünun cektigi akım ise marş basmaz durumdayken ki hali ile taktigimda 0.20 A ile başladı ve 0.05 e kadar dustu 1.5 saate falan daha sonra söküp motora bağladim marşa yine basmadi olcu aletiyle kutup baslarindan olctugimde 12.80 V gosteriyordu farlari açtıgimda 11.60 V a dustu (motor calismiyor iken ) ve bu 60 olan taraf surekli hızla dustu ve 10 volta kadar indi.Fari kapattigimda ise 12.30 falandi sonrasinda marşa bastim ceviremedi ve 4 V a kadar düştü galiba aküde fazla volttan ölmüş.

Akü ölü öyleyse, son olarak şu haliyle yani sağlam konjektör takılıyken ve akü bağlı değilken motor kendi ürettiği elektrik ile farları düzgün bir şekilde yakabiliyor mu, buradan düzgün elektrik üretilip üretilmediğini anlamış oluruz. Tek kafamı kurcalayan nokta yukarıda "ne kadar gaz verirsem vereyim -1 amperin altına düşmüyor yazmışsın" bunun tek açıklaması motosikletin kendi ürettiği elektrik farları yakmaya yetmiyor ve bu da bir sorun olduğunu gösteriyor, tesisatta kısa devre falan yok dimi sigortalar sağlam? Stator de zayıf olabilir, konjektörde yeterli doğrultmayı yapamıyor olabilir, yanlış anlaşılmasın bozuk demiyorum ama çin malı motorların çoğunda konjektör stator hep zayıf takılıyor, eğer 2 konjektör çalışsaydı masraftan kaçınmak adına 2 sini paralel bağlamayı deneyebilirdik.

emremm
09 Nisan 2018, 20:38
@thepope; Akü bağlı değilken kontrolde gaz vermemeli, gerilim çok yükselirse bir yerleri (CDI, ampuller) uçurabilir.:)

Dikkat etmek lazım.

thepope
09 Nisan 2018, 20:38
Motor aküyü şarj edemiyor ki zaten bu nedenle gerilimin motora zarar verecek kadar yükseleceğini sanmıyorum, yani ölü bir akü bağlayınca da bozulması lazım o zaman, ama dediğin gibi kontrollü gaz açmakta fayda var.

emremm
09 Nisan 2018, 20:41
Dikkat etmek lazım, diye yazdım sadece.:)

ahmet.58
09 Nisan 2018, 20:53
Akü sökük vaziyette evet farları akü bağlıyken ki kadar güçlü yakamasada azda olsa yakıyor.Tesisatta hiçbir kısa devre yok baktım ölçü aletiyle ama şuda var statorü internetteki gibi ölçtüğümde konjektore ac veren sarımlarda kısa devre gosteriyor yani diyot olçmeye aliyorum statorun ortadaki demir saca eksiyi sari kabloya artiyi tutuyorum ötüyo.

thepope
09 Nisan 2018, 20:57
Stator sarı kablolarıyla şase arasında kısa devre olmaması gerekiyor. Bu arada gaz verince farların daha parlak yanıyor mu? Şöyle bir şey de yapabilirsin, akü yerine bir 12volt far ampülü bağlayıp kontrol et bakalım, ampül düzgün yanacak mı?

emremm
09 Nisan 2018, 21:05
Diyot ölçme kademesinde sargıları ölçersen öter, sanırım 20-30 OHM altında ötmesi lazım.
O kademeyi diyot-transistör, kısa devre gibi ölçümlerde kullanabilirsin.
Direnç (Ohm) ölçümünde ilgili kısıma alacaksın.

---------- Mesajlar birleştirildi - 21:05 ---------- bir önceki mesaj zamanı 21:01 ----------

Stator sargıları 1-2 ohm civarında olması lazım. Tam bilmiyorum.

ahmet.58
09 Nisan 2018, 22:13
Stator sarı kablolarıyla şase arasında kısa devre olmaması gerekiyor. Bu arada gaz verince farların daha parlak yanıyor mu? Şöyle bir şey de yapabilirsin, akü yerine bir 12volt far ampülü bağlayıp kontrol et bakalım, ampül düzgün yanacak mı?

Evet gazı açtıkça parlaklık artiyor ama aku takilıyken ki kadar yanmiyor.Motordan 3 hafta uzagim okuldan dolayi motorda memlekette oyuzden deneme sansim yok ampulu

---------- Mesajlar birleştirildi - 22:13 ---------- bir önceki mesaj zamanı 22:05 ----------


Diyot ölçme kademesinde sargıları ölçersen öter, sanırım 20-30 OHM altında ötmesi lazım.
O kademeyi diyot-transistör, kısa devre gibi ölçümlerde kullanabilirsin.
Direnç (Ohm) ölçümünde ilgili kısıma alacaksın.

---------- Mesajlar birleştirildi - 21:05 ---------- bir önceki mesaj zamanı 21:01 ----------

Stator sargıları 1-2 ohm civarında olması lazım. Tam bilmiyorum.

Direnç kısmında da ölçtum 10-11 arasi degisiyor.Elimde bozuk diye koseye attigim birde stator var :) onu şaseye kısa devre varmi diye baktim onda kisa devre yoktu ama kablosu olmadigi icin motora takip deneyemedim.

thepope
09 Nisan 2018, 22:18
Evet gazı açtıkça parlaklık artiyor ama aku takilıyken ki kadar yanmiyor.Motordan 3 hafta uzagim okuldan dolayi motorda memlekette oyuzden deneme sansim yok ampulu

Bana statörde sorun var gibi geliyor, ampulu denemen çok önemli değil zaten aldığın sonuçlar bir anormallik olduğunu gösteriyor. Farları açtığın sürece istediğin aküyü tak bitecektir bu değerleri aldığın sürece, motor çalışırken aküden akım çekilmemesi gerekiyor.

ahmet.58
09 Nisan 2018, 23:24
Ozaman ben once elimde olan statoru bi kablo lehimleyip deneyim sonuç duzelirse bilgi veririm duzelmezse artik yeni stator almam lazim

emremm
10 Nisan 2018, 00:12
.............
Direnç kısmında da ölçtum 10-11 arasi degisiyor.Elimde bozuk diye koseye attigim birde stator var :) onu şaseye kısa devre varmi diye baktim onda kisa devre yoktu ama kablosu olmadigi icin motora takip deneyemedim.

10-11 Ohm çok yüksek, 0.10-0.11 Ohm olmasın?

http://st3.myideasoft.com/idea/bm/61/myassets/products/238/snapy-x-staro.JPG?revision=1478182123

https://www.motosikletparcalari.com.tr/image/cache/data/mondial/100sfc/mondial-100-sfc-basic-x-snappy-x-cub-stator-sargi-1000x750.jpg

---------- Mesajlar birleştirildi - 00:07 ---------- bir önceki mesaj zamanı 00:03 ----------

Burada bobinlerin bağlantısını bilmiyorum ama o kadar direnç olmaz diye tahmin ediyorum.

---------- Mesajlar birleştirildi - 00:12 ---------- bir önceki mesaj zamanı 00:07 ----------

@thepope; 2. resimde bobinlerin üzerinden geçirdikleri yarım spirlik, makaronlu kablo ne işe yarıyor?

thepope
10 Nisan 2018, 00:30
Emin değilim ama sarılan 5 tane bobini seri veya paralel bağlamak amacıyla kullanılmış olabilir.

emremm
10 Nisan 2018, 00:32
Evet, olabilir.

ahmet.58
10 Nisan 2018, 07:37
Yok dfalarca olctum eminim ilk 11 cikiyor sonra 10 a düşüp kalıyor.

ahmet.58
13 Nisan 2018, 12:37
Ufak bi sorum daha var

---------- Mesajlar birleştirildi - 12:30 ---------- bir önceki mesaj zamanı 12:27 ----------

https://i.hizliresim.com/3EkDjp.jpg

---------- Mesajlar birleştirildi - 12:31 ---------- bir önceki mesaj zamanı 12:30 ----------

https://i.hizliresim.com/Lbja1a.jpg (https://hizliresim.com/Lbja1a)

---------- Mesajlar birleştirildi - 12:33 ---------- bir önceki mesaj zamanı 12:31 ----------

https://i.hizliresim.com/vj3E5m.jpg (https://hizliresim.com/vj3E5m)

---------- Mesajlar birleştirildi - 12:37 ---------- bir önceki mesaj zamanı 12:33 ----------

Oncelikle kablosuz olan sarj sorunu yaşadığımdakı stator.Onun kablosunu söküp diger kullanmadigim bi stator vardi ona lehimledim.İnternetten baktığımda statorlerin hem şaseli hem şasesiz olarak iki cesit olduginu ogrendim ve sonra bunları karşılaştırdim.Kablosuz olanda işaretlediğim yer yesil renk baglaniyor ve hem ortadaki demire bağli hemde bobin sarımlarinin bir ucu buraya bağli.Diger kablolu olan statorde ise isaretledigim yer yine ortadaki demire bağli ancak bobinsarimlarindan herhangi biri bagli degil.Bunlardan hangisi şaseli oluyor hangisi şasesiz oluyor ve farkı ne ? Bu arada motorun orjinali resimlerdeki kablosuz olan.

ahmet.58
02 Mayıs 2018, 12:39
Arkadaşlar abilerim stator elimde olanla degiştirdim konjektor yine vardi onuda degiştirdim.Eski konjektorun bozulmasinin sebebi motorun konjektor soketindeki kablolarin yerleri onceki sahibi tarafindan degiştirilmiş buda diyotlari bozmuş ve sonrada statoru bozmuş.Her neyse buraya kadar herseyi cozd stator konjektor degisti ve yeni akü aldım.Stator ac kademede 17 rolantide gazi actigimda 20-30 degisiyor burda sorun yok sağlam.Konjektor de sağlam sıfır aküyü taktim 13.20 v rolantide gazi actikcada artiyor ama merak ettigim şey gazi yarıdan fazla açınca 15.20 de sabitleniyor voltaj ondan yukariya cikmiyor.Bu voltaj sorun yaratirmi aküye acil cevaplarsaniz sevinirim .