PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : MOTOR HACMİ ( cc ) / TORK / HP - KW - ÇAP - STROK VE SIKIŞTIRMA ORANLARI ÇELİŞKİSİ



yürekçe
08 Ocak 2018, 21:38
Arkadşlar, bugün iki motor arasında teknik verileri karşılaştırırken fark ettiğim bir konuya cevap arıyorum.
yardımcı olacaklara şimdiden teşekkürler.

HERO HUNK :

Motor
Tip : Hava Soğutmali 4 Zamanlı Tek Silindir
Silindir çapı ve strok: 57.3 mm x 57.8 mm
Motor Hacmi : 149.2 cc
Maximum Güç : 15.6 Hp @ 8500Rpm
Maximum Tork: 13.5 Nm @ 7000Rpm
Sıkıştırma Oranı: 10:01

YUKİ DRAG 200 :

Silindir Hacmi (cm³) 199cc
Silindir Çapı ve Strok (mm) 56.50×49.50
Silindir Sıkıştırma Oranı 9.0±0.1 : 1
Max. Tork 11,3 kw at 8500min
Max. Güç 15,14 Hp/7000r/min
Max. Hız (km/h) 100 Km/h

Ayrıca Yuki'de 11,3kw * 1,36 yapınca 15,3hp eder. yani yukinin uygunluk belgesini incelediğimde nm adına bir bilgi yok.
ayrıca web sitesinde de tork : kw cinsinden verilmiş. oysa nm olmalıydı.

şimdi sorum şu,
yuki 199cc olmasına rağmen neden silindir ve strokları 149 cc hero Hunk'tan küçük. diyelim ki piston kol mesafesi uzun, o zaman da tork olarak daha yüksek çıkmalıydı. ve sıkıştırma oranı da buna pararlel olarak yükselmeliydi.ama yuki drag 200 daha düşük sıkıştırma oranlı, strok ve çap küçük..

buna sebep nedir?
değerler gerçeği yansıtmıyor mu?

ayrıca her ikisini yahut birini kullanmış olan varsa da yorum almak isterim.

yusufkalaz
08 Ocak 2018, 21:58
Beni aştı,var mı boy vericek birileri ?

Xyma
08 Ocak 2018, 22:06
Şöyle başlayalım. Bir 4 zamanlı Otto çevrimi ile çalışan içten yanmalı motor yanma sonucu ortaya çıkan ısının ne kadarını mekanik enerjiye çevirebiliyor? Yada kısaca ısıl verimi ne kadar? İkincisi motorun biyel krank mekanızmasında ayarlamalar nasıl yapıldı? Kranka etki eden sürtünme kuvvetleri hangisinde daha az? Bir içten yanmalı motorda yaktığın yakıtı harekete çevirmek o kadar zordur işte. Kolay olsa bir Japon ile Çinlinin farkı ne olurdu?

emremm
08 Ocak 2018, 22:09
Torkun birimini KW yazan adamı niye kafaya takıyoruz ki?:)

yürekçe
08 Ocak 2018, 22:15
Cevaplar için teşekkürler.
Bu sorunun cevabı benim için önemli.
Yardımlarınızı bekliyorum.

PiedPiper
08 Ocak 2018, 22:17
Yuki Drag’daki çap ve strok verileri muhtemelen yanlış. Bu verilere göre silindir hacmi 125cc çıkıyor. Ya da her ne kadar model adı 200 sayısını içerse de pazarlama hilesi olarak bu bir 125cc’lik bir motordur. Bir ihtimale göre de bu verileri aldığınız sitede/kaynakta 125cc’lik başka bir motorun teknik verileri kopyala-yapıştır yapılmış.

Bu arada bir düzeltme: 1kW=1,341hp

surcu
08 Ocak 2018, 22:21
Yuki'nin verileri sallama.

1. Tork degeri 'kw' olamaz.
2. Yuki'nin verilerinde cap × strok orani 125 cc'lik bir motora ait. O cap×strok 200 cc etmiyor.

Thracian
08 Ocak 2018, 22:24
Yuki'nin değerleri tamamen sallamasyon.

Silindir hacmi = Taban alanı x yükseklik.
Taban alanı = pi x r x r
Silindir çapı 56,50
yarı çapı = 28,25
Taban alanı = 3.14 x 28,25 x 28,50
=2.505 mm kare
Burada yükselik stroke oluyor.
2.505 x 49,50 = 123.997 mm küp = yaklaşık 124-125 cm küp

Yani bu motor 125 cc

Tork değeri de bence tamamen sallamasyon.Sonuç olarak ya 200 cc diye satılan bu motor 125 cc yada bu değerler bu motosiklete ait değil.

'-'
08 Ocak 2018, 22:49
atkinson döngüsü mü kullanmış diyeceğim ama
verileri ciddiye alamadım

yürekçe
08 Ocak 2018, 23:10
Bu motor 200cc...

Peki diyelim ki bu motor 200cc, ama hero hunk ile arasındaki fark çok küçük.
Hero hunk için kaç cc değer veriyor?

roadpeople
09 Ocak 2018, 00:13
valla hero kullanmadım ama ama yuki 200cc olduğunu hissettiriyor yani güçlü bir motor ama asla asla önermiyorum paranıza yazık olur gerçekten üzülürsünüz

emremm
09 Ocak 2018, 00:22
Hunk yaklaşık 149cc.

hasmet
09 Ocak 2018, 01:02
Bana da veriler yanlış gibi geldi. Tork birimi olarak Kw kesin yanlış zaten.

aokuyumcu
09 Ocak 2018, 01:12
stroke pistonun yukarı aşağı hareketinde aldığı mesafe değildir, pistonun boyudur. sıkıştırma oranı pistonun ileri geri harekette emdiği hava-yakıt karışımını ne kadar sıkıştırdığının göstergesidir, ne kadar fazla ise pistonun krank kolu boyu o kadar daha uzundur ve piston o oranda daha fazla aşağı yukarı hareket eder.

sıkıştırma oranı fazla olan motorlar daha devirli çalışan yüksek devirde daha fazla tork ve beygir gücü veren motorlardır,,
örneklemek gerekir ise aynı markanın aynı cc ve farklı modellerinden bir örnekleme yaptım.

bunun yanında karbüratörlü veya enjeksiyonlu olması da motor güçünde farklılıklara sebep olabilmekte,

honda cbf 250 karbüratörlü

piston çapı Q73 mm x boy(stroke)59,5 mm

sıkıştırma oranı 9,3/1 249,0 cc

compresyon 11,5kg/cm2 400 rpm

Motor Gücü 20 hp @ 8000 rpm.

Tork 22 Nm @ 6000 rpm.

Maksimum Hız 128 km/h

honda cbr 250 enjeksiyonlu

piston çapı Q76 mm x boy(stroke)55,0 mm

sıkıştırma oranı 10,7/1 249,6 cc

compresyon 13,2kg/cm2 490 rpm

Motor Gücü 27.5 hp @ 8500 rpm.

Tork 23.3 Nm @ 7500 rpm.

Maksimum Hız 170 km/h

yürekçe
09 Ocak 2018, 01:54
Bu örnekte düşük stroke oranı dafa dazla güç üretiyor.
Anlatımınıza ters bir örnek olmadı mı?

aokuyumcu
09 Ocak 2018, 02:24
Bu örnekte düşük stroke oranı dafa dazla güç üretiyor.
Anlatımınıza ters bir örnek olmadı mı?
önemli olan stroke boyu değil, piston çapı ve sıkıştırma oranı yüksek ise daha devirli, güçlü ve torklu oluyor.
hero hunkta da görebilirsiniz, 149 cc az ama piston çapı ve sıkıştırma oranı yüksek o yüzdende 200 cc yuki ile hemen hemen aynı güçü veriyor.

emremm
09 Ocak 2018, 02:29
Sn. aokuyumcu, CBF-CBR'ı karşılaştırması ile elmayla armutları aynı sepete koymuşunuz.:)

Piston boyu ile strokun bir alakası yok. Strok aşağıdaki resimde görülüyor.
Pistonun silindir içinde taradığı alana strok denir. Eskiden KURS da denirdi. Bu alana silindir hacmi denir.

Ayrıca, motorun karb. veya enjektörlü olmasının güce etkisi azdır. Karb. de verirsin benzini, uygun havayı patlama gerçekleşir.
Ama emisyon değerleri kontrol edilemez.

Enjektörün asıl olayı yakıt tüketimi ve silindire verilen benzinin kontrolü, ortamı daha az kirleten motorlar.
Strok, hacim hesaplama burada anlatılmış. İsterseniz okuyunuz. Çizimide buradan aldım.

https://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr/2016/06/motor-hacmi-sikistirma-orani-yakit-tuketimi-iliskisi.html

https://4.bp.blogspot.com/-ww5LZ9pJoDQ/V11Sg2XNTOI/AAAAAAAAEhs/Bl2DZZibT1EnZ0JmR6xW61f_hSt4pn6LgCK4B/s1600/silindir%2Bhacmi.JPG

Ayrıca çap-strok oranını anlatan bir animasyon koyalım.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bf/Bore_Stroke_Ratio_Animation.gif

aokuyumcu
09 Ocak 2018, 02:57
yukarıda katalog değeri olarak verilenler aslında piston çapı ve boyunu gösteriyor, benim verdiğim cbf-cbr örneklemesindeki değerler de buna dahil.
burada piston çapından sonraki verilen ölçülere "strok" denmesi yanlış, katalogda yazanlar pistonun ölçüleri, Qçapı ve boyu. (kafa karıştırmamak adına aynı hatalı tabiri örneklemem de bende kullanmıştım )

doğru olan
motor güçü ve tork değerini belirleyen baz alınması gereken kabaca iki değer var piston çapı ve sıkıştırma oranı (stroke)dır. çap ve sıkıştırma oranı (stroke) büyüdükçe güç ve tork değeri artar .

hachiko
09 Ocak 2018, 03:06
Arkadşlar, bugün iki motor arasında teknik verileri karşılaştırırken fark ettiğim bir konuya cevap arıyorum.
yardımcı olacaklara şimdiden teşekkürler.

HERO HUNK :

Motor
Tip : Hava Soğutmali 4 Zamanlı Tek Silindir
Silindir çapı ve strok: 57.3 mm x 57.8 mm
Motor Hacmi : 149.2 cc
Maximum Güç : 15.6 Hp @ 8500Rpm
Maximum Tork: 13.5 Nm @ 7000Rpm
Sıkıştırma Oranı: 10:01

YUKİ DRAG 200 :

Silindir Hacmi (cm³) 199cc
Silindir Çapı ve Strok (mm) 56.50×49.50
Silindir Sıkıştırma Oranı 9.0±0.1 : 1
Max. Tork 11,3 kw at 8500min
Max. Güç 15,14 Hp/7000r/min
Max. Hız (km/h) 100 Km/h

Ayrıca Yuki'de 11,3kw * 1,36 yapınca 15,3hp eder. yani yukinin uygunluk belgesini incelediğimde nm adına bir bilgi yok.
ayrıca web sitesinde de tork : kw cinsinden verilmiş. oysa nm olmalıydı.

şimdi sorum şu,
yuki 199cc olmasına rağmen neden silindir ve strokları 149 cc hero Hunk'tan küçük. diyelim ki piston kol mesafesi uzun, o zaman da tork olarak daha yüksek çıkmalıydı. ve sıkıştırma oranı da buna pararlel olarak yükselmeliydi.ama yuki drag 200 daha düşük sıkıştırma oranlı, strok ve çap küçük..

buna sebep nedir?
değerler gerçeği yansıtmıyor mu?

ayrıca her ikisini yahut birini kullanmış olan varsa da yorum almak isterim.

Bak şimdi motor hacmi öyle alınmaz hocam..

Forumda trilyar tane başlık var ..

Honda al honda..:mrgreen:

hasmet
09 Ocak 2018, 04:36
önemli olan stroke boyu değil, piston çapı ve sıkıştırma oranı yüksek ise daha devirli, güçlü ve torklu oluyor.
hero hunkta da görebilirsiniz, 149 cc az ama piston çapı ve sıkıştırma oranı yüksek o yüzdende 200 cc yuki ile hemen hemen aynı güçü veriyor.

Devir ile sıkıştırma oranının bir alakası yok, daha doğrusu korelasyonu söz konusu değil. SDR'ın 10000 rpm redline'i var ve sıkıştırma oranı 13.6. CBR600RR ise 12 sıkıştırma oranıyla 14000 devri geçiyor.

Devir ile stroke'un alakası var. Yüksek stroke'u olan makine yüksek devir yapamaz, çünkü maksimum piston hızı belli bir sınırı geçemez.

medusa_0302
09 Ocak 2018, 08:35
bir Allahın kuluda demiyor ki 56,5 çap ve 49,5 stroke kaç CC yapıyor diye. bu hesaba görede 124 cm3 hadi buyrun. zaten muhtemelen 15.14 de Nm olacak o yüzden değerler muhtemelen yanlış olabilir. çok şaaapmamak lazım.
yürekçe abimizin sorusunna da gelecek olursak karbüratör, motor teknolojisi, euro normları bu değerlerde değişiklik ypabilir. diye düşünüyorum.
emin olmamakla birlikte biri alttan biri üstten egzantrik bu da en büyük etken olur.

Seko
09 Ocak 2018, 09:16
Önce bir sallama bilgiyi düzeltelim ki millet yanlış öğrenmesin. Strok pistonun inip çıkarken süpürdüğü yoldur. Yuki'nin verileri sırf sayfayı doldursun diye koyulmuş, başka bir modele ait veriler. O firmalarda mühendis yerine bizim forumun bayıldığı ustalar çalıştığından böyle şeyler olması normal. Hero'nun çap ve strok değerleri CBF'in aynısıdır. Hatta ben bu motorları ilk gördüğümde (bize gelmeden önce) ne güzel güçlü CBF motorlu titreşimsiz motorlar geldi diye sevinmiştim ama bunlar titreşim makinesi çıktılar.

Strok ve piston çapı hacim aynı olduğu sürece torka etki etmez. Tork doğrudan hacimle ilgilidir. Diğerleri bunun hangi devirde en yüksek değerine ulaşacağına etki eder. Ancak yine de bunlar çok genel bilgilerdir. Yeni teknoloji, yüksek sıkıştırma oranlı, enjeksiyonlu bir 200 cc ile eski tip bir motorun torklarında mutlaka bir fark olacaktır ancak son sözü her zaman hacim söyler. Yüksek cc yüksek tork demektir. Güç ise daha çok motorun ne kadar devir çevirebildiğine bağlıdır. Herkesin çok güçlü gördüğü R25, gariban torkuna rağmen bu yüzden o kadar güç verir.

Bu arada bizde motorun çekişini herkes güç zanneder ama o torktur. Sonra 36 BG motor alıp alt devirleri ölü demeyin diye söylüyorum.

Thracian
09 Ocak 2018, 10:08
Bu örnekte düşük stroke oranı dafa dazla güç üretiyor.
Anlatımınıza ters bir örnek olmadı mı?

Strokeun tanımını yapmak gerekirse pistonun yaptığı harekette en üst nokta ile en alt nokta arasındaki mesafe.Yani dikine bir silindir düşünürsek bu silindirin yüksekliği oluyor.Silindir yarı çapından da taban alanı bulup çarpıldığında silindir hacmi bulunuyor.

Stroke oranı birazda motor tipi ile alakalı.Cruiser tipi motorlarda stroke büyüktür.Stroke büyük olunca silindirin tek bir hareketini tamamlaması daha uzun zaman alıyor.Dolayısı ile stroku büyük motorlar daha düşük devirli çalışıyor,daha az güç üretiyor,daha uzun ömürlü oluyor ama güç ve torku daha alt devirlerde veriyor.Dediğim gibi cruiser tipi motorlarda,bazı touring motorlarda,çoğu günlük araba motorlarında stroke yüksektir.Süper sport tipi yüksek devirli çalışan motorlarda stroke değeri azdır,silindir hareketini çabuk tamamladığından motor yüksek devir çevirir,daha fazla güç verir ama motor ömrü biraz daha kısadır ve maks. güç ve torku daha yüksek devirlerde verir.Bunun yanında motordan alınan güç sıkıştırma oranları ile alakalıdır.Sıkıştırma oranları ne kadar fazla ise motor gücü o kadar yüksek olur.Ama doğal olarak motor ömrü kısalabilir.

Ama küçük cc motorlarda çap-storke oranlarında abartı fark yoktur genelde hepsi birbirine yakındır.

PiedPiper
09 Ocak 2018, 10:18
bir Allahın kuluda demiyor ki 56,5 çap ve 49,5 stroke kaç CC yapıyor diye. bu hesaba görede 124 cm3 hadi buyrun. zaten muhtemelen 15.14 de Nm olacak o yüzden değerler muhtemelen yanlış olabilir. çok şaaapmamak lazım.
yürekçe abimizin sorusunna da gelecek olursak karbüratör, motor teknolojisi, euro normları bu değerlerde değişiklik ypabilir. diye düşünüyorum.
emin olmamakla birlikte biri alttan biri üstten egzantrik bu da en büyük etken olur.

Okumaniz cok kuvvetliymis..

yürekçe
09 Ocak 2018, 11:08
bir Allahın kuluda demiyor ki 56,5 çap ve 49,5 stroke kaç CC yapıyor diye. bu hesaba görede 124 cm3 hadi buyrun. zaten muhtemelen 15.14 de Nm olacak o yüzden değerler muhtemelen yanlış olabilir. çok şaaapmamak lazım.
yürekçe abimizin sorusunna da gelecek olursak karbüratör, motor teknolojisi, euro normları bu değerlerde değişiklik ypabilir. diye düşünüyorum.
emin olmamakla birlikte biri alttan biri üstten egzantrik bu da en büyük etken olur.

Dediler hocam..
Önceki sayfada bir kaç forumdaş yazdı.

Ancak yuki drag 200cc vebkullananlar, 150cc den bariz kuvvetli diyor.
Bunun gerçek gücünü öğrenme şansımız var mı acaba..

emremm
09 Ocak 2018, 12:41
Devir ile sıkıştırma oranının bir alakası yok, daha doğrusu korelasyonu söz konusu değil. SDR'ın 10000 rpm redline'i var ve sıkıştırma oranı 13.6. CBR600RR ise 12 sıkıştırma oranıyla 14000 devri geçiyor.

Devir ile stroke'un alakası var. Yüksek stroke'u olan makine yüksek devir yapamaz, çünkü maksimum piston hızı belli bir sınırı geçemez.

Ekleme yapayım. Uzun strok-ta, piston hızı ile birlikte krank dönme çapı büyüdüğünden, dönüş hızı da artacağı için belli bir limiti geçemiyor.

Örnek; Cruiser motorlar.

Gietti17
10 Ocak 2018, 13:45
Yuki'nin değerleri tamamen sallamasyon.

Silindir hacmi = Taban alanı x yükseklik.
Taban alanı = pi x r x r
Silindir çapı 56,50
yarı çapı = 28,25
Taban alanı = 3.14 x 28,25 x 28,50
=2.505 mm kare
Burada yükselik stroke oluyor.
2.505 x 49,50 = 123.997 mm küp = yaklaşık 124-125 cm küp

Yani bu motor 125 cc

Tork değeri de bence tamamen sallamasyon.Sonuç olarak ya 200 cc diye satılan bu motor 125 cc yada bu değerler bu motosiklete ait değil.

Abi şimdi bu hesabı R25 için yaptım 125cm küp çıktı nerede hata yaptım ?

Motor hacmi = 250cc
Çap x Strok = 60,0 mm x 44,1 mm
Yarı çap = 30 mm
Taban alanı = 3,14 x 30 x 30 dan 2,826 çıkıyor
Silindir hacmi ise 2,826 x 44,1 den 124,626 çıktı. ::ouestion

Thracian
10 Ocak 2018, 14:03
Abi şimdi bu hesabı R25 için yaptım 125cm küp çıktı nerede hata yaptım ?

Motor hacmi = 250cc
Çap x Strok = 60,0 mm x 44,1 mm
Yarı çap = 30 mm
Taban alanı = 3,14 x 30 x 30 dan 2,826 çıkıyor
Silindir hacmi ise 2,826 x 44,1 den 124,626 çıktı. ::ouestion

Çift silindir.Bulduğun değeri silindir sayısı ile çarparsan toplam silindir hacmini bulabilirsin.

berk_cglr
10 Ocak 2018, 14:05
Abi şimdi bu hesabı R25 için yaptım 125cm küp çıktı nerede hata yaptım ?

Motor hacmi = 250cc
Çap x Strok = 60,0 mm x 44,1 mm
Yarı çap = 30 mm
Taban alanı = 3,14 x 30 x 30 dan 2,826 çıkıyor
Silindir hacmi ise 2,826 x 44,1 den 124,626 çıktı. ::ouestion

2 silindir olduğunu da hesaba katmışsındır umarım :)

Gietti17
10 Ocak 2018, 14:06
Onu bilmiyordum teşekkürler :)

Birkan07
10 Ocak 2018, 14:08
Böyle teknik konuşan insanlara hayranlık duyuyorum. Bana yakışıklı olsun, sesi güzel olsun tamam gerisi ilgi alanım değil :P

Samet Ağır
10 Ocak 2018, 16:28
Demekki yuki ya imkansızı başarmış yada ya tutarsa diye 125 cc motoru 200 diye pazarlamaya kalkmış.
Yamahanın kıçtan takma deniz motorları vardır 9.9 diye geçer hp budur,birde yine kağıtta ve motor üstünde 9.9 diye geçen ama 15 hp olan modelleri vardır. Vergiden tırtıklamak amaçlı.
Ama senin örnekte ters olmuş,evrakta 125 cc görünüp gerçekte 250 cc olaydı eyiydi. ;)