PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : çıkışa bakmak mı, önüne bakmam mı?



overrider
30 Ağustos 2017, 01:23
Arkadaşlar viraja girerken önümüze bakmak yerine çıkışa kitlenmek, viraj içindeki çukur vs. gibi çeşitli tehlikeleri gözden kaçırma riskini artırmıyor mu?

Bu problemi viraja yavaş girip motora binmekten alınan zevki sıfırlamadan çözebilir miyiz yoksa motor, yolda zevk alınarak binilmek istenildiğinde, virajda çıkışa kitkenme zorunluluğundan dolayı tehlikeli bir alete dönüşmek zorunda mı?

Alonedark93
30 Ağustos 2017, 01:48
Vatandaşın biri 2010 senesinde şunu paylaşmış.ne kadar doğru üstadlar yazar birazdan. Viraja güzel giriyorumda kendimi ifade edemiyorum. :P

Arkadaşlar, bir ayrıntıyı düzeltmek gerek. Viraj dönerken virajın çıkışına bakmamalıyız. Kafamızı virajın çıkışına doğru çevirmeliyiz. Yani, gözümüz, her zamanki gibi önümüze bakar olmalı. Bu otomatik hareketi yaratan, kafanın hareketi, gözlerin değil.

Gözlerin viraj çıkışına bakması neredeyse imkansız ve çok tehlikeli. Uzunca bir dağ yolu virajını dönerken, birden asfaltta bir delik olabilir. Kenarda arıza yapıp kalmış bir araba olabilir. Karşıdan hatalı sollayıp gelen bir araç olabilir. Her şey olabilir. Bu gibi durumlarda, zamanında refleks gösterebilmek için, tehlikeyi önceden görmek gerekiyor.

Doğru olan sıralama şu olmalı: Yavaşlanır, gerekirse vites düşürülür. Viraj taranır. Bir tehlike olup olmadığına bakılır. Kafa, virajın çıkışına doğru çevrilir. Motor yatırılır. Göz motorun önüne bakar. Sabit bir gazla viraj geçilir. Çıkışa doğru motor doğrultulur ve gaz açılır.

Bu sıralamayı katıldığım Vespa Academy ve Rahmi Barutçu eğitimlerinde öğrendim. Kendi pratiklerimle de, en güvenli yolun bu yol olduğunu gördüm.

OğuzÖztürk
30 Ağustos 2017, 01:57
Vatandaşın biri 2010 senesinde şunu paylaşmış.ne kadar doğru üstadlar yazar birazdan. Viraja güzel giriyorumda kendimi ifade edemiyorum. :P

Arkadaşlar, bir ayrıntıyı düzeltmek gerek. Viraj dönerken virajın çıkışına bakmamalıyız. Kafamızı virajın çıkışına doğru çevirmeliyiz. Yani, gözümüz, her zamanki gibi önümüze bakar olmalı. Bu otomatik hareketi yaratan, kafanın hareketi, gözlerin değil.

Gözlerin viraj çıkışına bakması neredeyse imkansız ve çok tehlikeli. Uzunca bir dağ yolu virajını dönerken, birden asfaltta bir delik olabilir. Kenarda arıza yapıp kalmış bir araba olabilir. Karşıdan hatalı sollayıp gelen bir araç olabilir. Her şey olabilir. Bu gibi durumlarda, zamanında refleks gösterebilmek için, tehlikeyi önceden görmek gerekiyor.

Doğru olan sıralama şu olmalı: Yavaşlanır, gerekirse vites düşürülür. Viraj taranır. Bir tehlike olup olmadığına bakılır. Kafa, virajın çıkışına doğru çevrilir. Motor yatırılır. Göz motorun önüne bakar. Sabit bir gazla viraj geçilir. Çıkışa doğru motor doğrultulur ve gaz açılır.

Bu sıralamayı katıldığım Vespa Academy ve Rahmi Barutçu eğitimlerinde öğrendim. Kendi pratiklerimle de, en güvenli yolun bu yol olduğunu gördüm.

Gözler motorun önüne bakar. Yani diyorsunuz ki "motosiklet baktığınız değil kafanızı çevirdiğiniz yöne gider"...

Gerçekten bana ilginç geldi. Elbette yolu taramak ara ara önüne bakmak gerekiyor ki bir zaman sonra zaten bu otomatikleşiyor ancak benim bildiğim "baktığın yere gidersin" idi. Tabiki başımızıda çevirebildiğimiz kadar çeviriyoruz gideceğimiz yöne.

Ama bunu bir deneyeceğim.:cat:

Alonedark93
30 Ağustos 2017, 01:58
Gözler motorun önüne bakar. Yani diyorsunuz ki "motosiklet baktığınız değil kafanızı çevirdiğiniz yöne gider"...

Gerçekten bana ilginç geldi. Elbette yolu taramak ara ara önüne bakmak gerekiyor ki bir zaman sonra zaten bu otomatikleşiyor ancak benim bildiğim "baktığın yere gidersin" idi. Tabiki başımızıda çevirebildiğimiz kadar çeviriyoruz gideceğimiz yöne.

Ama bunu bir deneyeceğim.:cat:

---------- Mesajlar birleştirildi - 01:57 ---------- bir önceki mesaj zamanı 01:55 ----------



Gözler motorun önüne bakar. Yani diyorsunuz ki "motosiklet baktığınız değil kafanızı çevirdiğiniz yöne gider"...

Gerçekten bana ilginç geldi. Elbette yolu taramak ara ara önüne bakmak gerekiyor ki bir zaman sonra zaten bu otomatikleşiyor ancak benim bildiğim "baktığın yere gidersin" idi. Tabiki başımızıda çevirebildiğimiz kadar çeviriyoruz gideceğimiz yöne.

Ama bunu bir deneyeceğim.:cat:

Hatta bilimsel olarak da şöyle anlatılmış buyrun bakınız.
http://www.motosiklet.net/forum/surus-teknikleri/110352-viraj-korkusunun-bilimsel-aciklamasi.html

54RR
30 Ağustos 2017, 01:58
Çıkışa bakmak en doğrusu, ne demişler nereye bakarsan motor oraya gider. Viraj çıkışı yerine başka yerlere gitmek var Allah korusun :mrgreen:

OğuzÖztürk
30 Ağustos 2017, 02:04
Hatta bilimsel olarak da şöyle anlatılmış buyrun bakınız.
http://www.motosiklet.net/forum/surus-teknikleri/110352-viraj-korkusunun-bilimsel-aciklamasi.html

Yanlış anlamayın cevabınız doğru veya yanlış demiyorum. Verdiğiniz linkteki konuyu biliyorum. Yalnız başımızı motor yatıkken düzleştirmek yani daha dik konuma getirmek "dengenin sağlanması" için geçerli. Yani düşüyoruz algısı ve bağlı düşme algılamasını engellemek için. Yoksa başımızı dikleştirmek gittiğimiz yöne doğrultu vermek için değil.

Başımızın konumu dengeyle ilgili ancak gideceğimiz yön bakışımızla ilgili diye biliyorum. Ama elbette bu fikrinizi denemeden hatalı diyemiyorum belkide dediğiniz gibi bir etkide olabilir.

Ben ne yapıyorum; linkteki konumu aldıktan sonra kısa kısa önüme bakıyor olsamda ana bakışım virajın giderek açılan içi ve çıkışı arasında giderek hat izliyor şekilde.

Bakınız aten verdiğiniz linkin ilk cümlesinde de;

"Hepimizin otomatik olarak bu soruya vereceği cevap “Nereye bakarsan oraya gidersin” olacaktır. Tamam cevap budur da, bu iş nasıl oluyorda oluyordur şimdi size bunu anlatmaya çalışayım."

...diyor. Yani baktığın yere gidersini kabul ediyor ama bilimsel açıklamasını yapıyor.

Yani "nereye bakarsan oraya gidersin" doğru. Başımızıda gideceğimiz yöne çevireceğiz buda doğru. Ama gözler motorun önüne yere bakarsak baş virajın çıkışını gösterir konumda doğru mu? bundan emin değilim.

Alonedark93
30 Ağustos 2017, 02:17
Yanlış anlamayın cevabınız doğru veya yanlış demiyorum. Verdiğiniz linkteki konuyu biliyorum. Yalnız başımızı motor yatıkken düzleştirmek yani daha dik konuma getirmek "dengenin sağlanması" için geçerli. Yani düşüyoruz algısı ve bağlı düşme algılamasını engellemek için. Yoksa başımızı dikleştirmek gittiğimiz yöne doğrultu vermek için değil.

Başımızın konumu dengeyle ilgili ancak gideceğimiz yön bakışımızla ilgili diye biliyorum. Ama elbette bu fikrinizi denemeden hatalı diyemiyorum belkide dediğiniz gibi bir etkide olabilir.

Ben ne yapıyorum; linkteki konumu aldıktan sonra kısa kısa önüme bakıyor olsamda ana bakışım virajın giderek açılan içi ve çıkışı arasında giderek hat izliyor şekilde.

Bakınız aten verdiğiniz linkin ilk cümlesinde de;

"Hepimizin otomatik olarak bu soruya vereceği cevap “Nereye bakarsan oraya gidersin” olacaktır. Tamam cevap budur da, bu iş nasıl oluyorda oluyordur şimdi size bunu anlatmaya çalışayım."

...diyor. Yani baktığın yere gidersini kabul ediyor ama bilimsel açıklamasını yapıyor.

Yani "nereye bakarsan oraya gidersin" doğru. Başımızıda gideceğimiz yöne çevireceğiz buda doğru. Ama gözler motorun önüne yere bakarsak baş virajın çıkışını gösterir konumda doğru mu? bundan emin değilim.

Aslında basit bir kural ama ecnebilerin dediği şu locked in syndrome olayı devreye giriyor sanırım. :P

stupid
30 Ağustos 2017, 02:35
Ben bir ayda kendi çapımda bir sistem buldum, benim motor zaten yatmıyor ama alabildiğim kadarıyla dikkatli alıyorum virajı. Arazide sürüş yaparken sürekli motorun önüne bakardım, böyle de keyif alamamaya başladım. Sonra videolardan vs, önüme değilde, önemli noktalara bakıp(mesela büyük bir taş ya da çukur) etrafı taramam gerektiğini taa ki başka bir önemli nokta bulduktan sonra eskisini hafızaya atmam gerektiğini öğrendim. Kademe kademe yani. Son iki haftadır bu tekniği deniyordum, yavaştan oturmaya başladı.(2haftada da olsa). Yani gözlerim 50 metre ilerisine bakıyor fakat bu sırada 15 metre ileride büyük bir taş olduğunu, 35.metrede de çukur olduğunu biliyorum, yola hiç bakmadan 15metre civarında taşı solluyorum, 35.metrede de çukurun varlığını bildiğimden vites düşürüp torku arttırıyorum.

Aynı taktiği virajlarda da denedim, oluyor. Şöyle bir bakıyorum, hafızaya atıyorum ve gördüklerime göre giriş/kesme/çıkış noktası belirliyorum, çukurlara vs takılmıyorum bu sayede. Fakat çok yoruluyor hem gözler hem beyin.

OğuzÖztürk
30 Ağustos 2017, 02:45
Ama soruyu soran arkadaş için atlamadan yazayım;

Güvenle durabileceğin mesafe kadar önüne bak ama bu bilgiyi her an güncelle. Yolu ve yol yüzeyini sürekli tara. Gözler virajın çıkında sabit olmasın. Örneğin %60 virajın içine çıkışına bakıyorsan (bakış yüksek olacak) kalan %40 la sürekli gözler tarama yaparak bilgi toplayacak.

Yani sabit bakış yok, sürekli değişen bakış var. Yol kenarlarına sadece kedi köpek yaya vb görmek için "periferik bakışla" bak.

Ancak ne yaparsan yap başın dik olsun. (Çenende veya burnunda 3. bir göz varmış gibi gideceğin yöne çevrili olsun). Yere paralel veya alçak bakış yapma.

Ama gözler hep hareketli fıldır fıldır olacak :)

noctalica
30 Ağustos 2017, 04:42
Viraja yaklaşırken arkanızda size yakın bir araç yoksa çene viraj çıkışını gösterirken göz viraj çıkışı ve motosikletin önü arasında sürekli tarama yapar. Göz hiç bir zaman 2 saniyeden fazla herhangi bir yere sabitlenmemelidir.
Motosikletle her durumda 360 derece çevre taraması yapılmalıdır. Tarama 4 saniyeyi aşmayacak şekilde sürekli devam etmelidir. Bunu başlangıçta bilinçli olarak yapmak bir hayli zordur. Bunu otomatik hale getirdikten sonra motosikletten daha çok zevk alacaksınız. Dolayısıyla viraj çıkışına dahil gözlerimizi iki saniyeden fazla biryerlere kilitlersek 360 derece bilgi alma işini başaramayız. Şayet viraja girmeden önce arkanızda size yakın herhangi bir araç olmadığından eminseniz 360 derece tarama işini motosikletin önü ile viraj çıkışı arasına indirgeyebilirsiniz. Virajda çenenizi çıkışa çevirmeden gözlerinizle gideceğiniz yere bakmanız durumunda bu taramayı yapamayacağınız aşikardır.

COQ
30 Ağustos 2017, 08:42
Bakışı düşürmek diye bir kavram var.
Başınızın belasıdır.
Sanırım Zaferce'nin konularında vardır bir okuyun.
Bazı şeyler kafanızda netleşecektir.
Bulamazsanız sonra anlatmaya çalışırım.
Şu an vakit sorunum var.

RoofRoof
30 Ağustos 2017, 09:12
Virajın çıkışına bak ama oraya tüm dikkatini verme.Bir çukuru yada taşı görmek için illa gözlerinle tam üstüne bakman gerekmiyor.Motosikletin tam önüne bakmak virajın çıkışına bakmaktan daha tehlikeli bence.COQ hocamın dediği gibi bakış düşünce kaza nerdeyse kaçınılmaz oluyor.

Levent
30 Ağustos 2017, 10:24
Arkadaşlar, bir ayrıntıyı düzeltmek gerek. Viraj dönerken virajın çıkışına bakmamalıyız. Kafamızı virajın çıkışına doğru çevirmeliyiz. Yani, gözümüz, her zamanki gibi önümüze bakar olmalı. Bu otomatik hareketi yaratan, kafanın hareketi, gözlerin değil.




Kafayı çevirelim de gözler kapalı olsa da döneriz bi şekilde ;)

gogozh
30 Ağustos 2017, 10:38
çıkışa kafayı çevir , önünü tara .

Metehan07-70
30 Ağustos 2017, 13:15
Gideceğin yere bakmak, sadece viraj da değil, öncesinde de gerekli olduğundan, zaten yaklaşırken virajıda taramış olursun.

fatih.met
30 Ağustos 2017, 13:23
Arkadaşlar viraja girerken önümüze bakmak yerine çıkışa kitlenmek, viraj içindeki çukur vs. gibi çeşitli tehlikeleri gözden kaçırma riskini artırmıyor mu?

Bu problemi viraja yavaş girip motora binmekten alınan zevki sıfırlamadan çözebilir miyiz yoksa motor, yolda zevk alınarak binilmek istenildiğinde, virajda çıkışa kitkenme zorunluluğundan dolayı tehlikeli bir alete dönüşmek zorunda mı?

insan gözü saniyede kaç kare görüyordu hatırlamıyorum ama diyebileceğim şey şu; emin ol her yere bakmak için zamanın fazlasıyla var zaten. hız sınırına yakın süratlerde boşuna endişe etme derim çünkü zaten her yere bakman gerek.

bilemiyorum bazıları yarış pistindeymiş gibi virajı sınır hızlarda dönmeye çalışıyor eğer sende öyle yapacaksan o zaman sıkıntı büyük. bilmediğin yollarda yavaş gidip 2 çıkışa 1 önüne bakmak suretiyle devam et ki önünde taş maş varsa göresin ve çıkışıda görki viraj yumuşuyormu keskinleşiyormu anla.

ama dediğim gibi zaten sınır hızda viraj dönüyor isen ileride viraj keskinleştiğinde düşeceksin çünkü sınır hızda maximum yatırmış olacaksın ve o pozisyonda frene basamazsın ve hız kesemezsin.

bildiğin yollarda da yeni sürprizler çıkabilir dikkat et.

yasoyaso
30 Ağustos 2017, 14:15
Ben kafayı viraj çıkışına çevirip göz ucumlada yolda cukur vs denk gelmiyim diye bakıyorum sonuçta yarış pistinde sürmüyoruz neyin denk geliceği belli değil

-Black-
30 Ağustos 2017, 14:29
Arkadaşlar viraja girerken önümüze bakmak yerine çıkışa kitlenmek, viraj içindeki çukur vs. gibi çeşitli tehlikeleri gözden kaçırma riskini artırmıyor mu?

Bu problemi viraja yavaş girip motora binmekten alınan zevki sıfırlamadan çözebilir miyiz yoksa motor, yolda zevk alınarak binilmek istenildiğinde, virajda çıkışa kitkenme zorunluluğundan dolayı tehlikeli bir alete dönüşmek zorunda mı?

"Hocam bakış deyip geçiyoruz ama Yol eğitimlerinde bakış iki çeşittir. Bir çenemizin gösterdiği nokta. Buna merkezi bakış deniyor. Merkezi bakış, genelde gözlerimizin de baktığı yer olur. Ama bir de çevresel bakış vardır. Çenemizin gösterdiği yerden farklı olarak yan taraflardaki görüşümüz. Bazen çene limit noktasına bakarken göz ucunu yarım saniye indirip yolun neresinde olduğumuzu kontrol ederiz buna da çevresel bakış diyorlar. Sol virajda çenemiz limit noktasını gösterirken gözlerimiz de genellikle oraya doğru yönlenmiş oluyor. Ama motorun şeritteki konumunu ayarlamak için çevresel bakışı kullanıyoruz ve kenar şerit çizgisine veya mıcırın başladığı noktaya göre motorun bastığı yeri kontrol ediyoruz. Çevresel bakışla motorun konumunu kontrol ederken asla çenemizi limit noktasından ayırmıyoruz ve kontrollerimizi anlık olarak yapıp gözlerimizi tekrar limit noktasına geri taşıyoruz."

http://www.motosiklet.net/forum/moto-sohbet/172976-motosiklette-bakis-sorunlari.html

uzay gemisi
30 Ağustos 2017, 14:51
Her ikisine de bakmak lazım :)

hardy1234
30 Ağustos 2017, 15:18
Aslında teknik bilgi verilebilir ancak asıl cevabın içinizde saklı olduğunu düşünüyorum doğru bildiğiniz ve doğruluğunu teyit ettiğiniz şeyi yapın benim tavsiyem budur.

mustafa_325
30 Ağustos 2017, 16:27
Viraja girerken virajın içine, virajdan çıkarken de virajın çıkışa bakmalıyız. Yani hep 2 saniye sonra olacağımız bölgeye bakmalıyız. Böylece bir çukur gördüğümüzde tepki vermek için yeterli süremiz olur. Eğer ileriye değil de hemen önümüze bakarsak zaten gördüğümüz çukurdan kaçacak fırsatımız olmaz.

erenedip
30 Ağustos 2017, 19:09
Vatandaşın biri 2010 senesinde şunu paylaşmış.ne kadar doğru üstadlar yazar birazdan. Viraja güzel giriyorumda kendimi ifade edemiyorum. :P

Arkadaşlar, bir ayrıntıyı düzeltmek gerek. Viraj dönerken virajın çıkışına bakmamalıyız. Kafamızı virajın çıkışına doğru çevirmeliyiz. Yani, gözümüz, her zamanki gibi önümüze bakar olmalı. Bu otomatik hareketi yaratan, kafanın hareketi, gözlerin değil.

Gözlerin viraj çıkışına bakması neredeyse imkansız ve çok tehlikeli. Uzunca bir dağ yolu virajını dönerken, birden asfaltta bir delik olabilir. Kenarda arıza yapıp kalmış bir araba olabilir. Karşıdan hatalı sollayıp gelen bir araç olabilir. Her şey olabilir. Bu gibi durumlarda, zamanında refleks gösterebilmek için, tehlikeyi önceden görmek gerekiyor.

Doğru olan sıralama şu olmalı: Yavaşlanır, gerekirse vites düşürülür. Viraj taranır. Bir tehlike olup olmadığına bakılır. Kafa, virajın çıkışına doğru çevrilir. Motor yatırılır. Göz motorun önüne bakar. Sabit bir gazla viraj geçilir. Çıkışa doğru motor doğrultulur ve gaz açılır.

Bu sıralamayı katıldığım Vespa Academy ve Rahmi Barutçu eğitimlerinde öğrendim. Kendi pratiklerimle de, en güvenli yolun bu yol olduğunu gördüm.

ben de size katılıyorum. uzun soluklu virajlarda çıkışa bakmak hele tr de büyük risk! ne önümüzdeki hendeği ne kuralsız sürücüleri göremiyoruz. doğrumu bilmem ama ben böyle yapıyorum.

Jemand
30 Ağustos 2017, 19:12
Vatandaşın biri 2010 senesinde şunu paylaşmış.ne kadar doğru üstadlar yazar birazdan. Viraja güzel giriyorumda kendimi ifade edemiyorum. :P

Arkadaşlar, bir ayrıntıyı düzeltmek gerek. Viraj dönerken virajın çıkışına bakmamalıyız. Kafamızı virajın çıkışına doğru çevirmeliyiz. Yani, gözümüz, her zamanki gibi önümüze bakar olmalı. Bu otomatik hareketi yaratan, kafanın hareketi, gözlerin değil.

Gözlerin viraj çıkışına bakması neredeyse imkansız ve çok tehlikeli. Uzunca bir dağ yolu virajını dönerken, birden asfaltta bir delik olabilir. Kenarda arıza yapıp kalmış bir araba olabilir. Karşıdan hatalı sollayıp gelen bir araç olabilir. Her şey olabilir. Bu gibi durumlarda, zamanında refleks gösterebilmek için, tehlikeyi önceden görmek gerekiyor.

Doğru olan sıralama şu olmalı: Yavaşlanır, gerekirse vites düşürülür. Viraj taranır. Bir tehlike olup olmadığına bakılır. Kafa, virajın çıkışına doğru çevrilir. Motor yatırılır. Göz motorun önüne bakar. Sabit bir gazla viraj geçilir. Çıkışa doğru motor doğrultulur ve gaz açılır.

Bu sıralamayı katıldığım Vespa Academy ve Rahmi Barutçu eğitimlerinde öğrendim. Kendi pratiklerimle de, en güvenli yolun bu yol olduğunu gördüm.

sen tekerde dönmüyomuydun olm virajları, ne çıkışa bakması

erenedip
30 Ağustos 2017, 19:14
Viraja girerken virajın içine, virajdan çıkarken de virajın çıkışa bakmalıyız. Yani hep 2 saniye sonra olacağımız bölgeye bakmalıyız. Böylece bir çukur gördüğümüzde tepki vermek için yeterli süremiz olur. Eğer ileriye değil de hemen önümüze bakarsak zaten gördüğümüz çukurdan kaçacak fırsatımız olmaz.

bana en mantıklı bu geldi.

Ogretmen
30 Ağustos 2017, 22:54
Viraja girerken virajın içine, virajdan çıkarken de virajın çıkışa bakmalıyız. Yani hep 2 saniye sonra olacağımız bölgeye bakmalıyız. Böylece bir çukur gördüğümüzde tepki vermek için yeterli süremiz olur. Eğer ileriye değil de hemen önümüze bakarsak zaten gördüğümüz çukurdan kaçacak fırsatımız olmaz.

Barkın abi de buna benzer birşey söylemişti viraj videosunda bu iyi bir taktik bence de

Alonedark93
30 Ağustos 2017, 23:08
sen tekerde dönmüyomuydun olm virajları, ne çıkışa bakması
Yok beee sm olsa denerdim de cb mt crf ile o performansı yakalayamıyorum. :P
Bırak virajı da sen sisli havada teker yapsana bi. Efsane oluyor. :queen:

artemis99
30 Ağustos 2017, 23:43
Viraja girerken yavaşlarsak, motordan alınan zevk sıfırlanır mı, ben de bu noktaya takıldım. Sen güvenli bir şekilde virajı almaya bak, adrenalin çok iyi bir şey değil.

owlam
31 Ağustos 2017, 02:04
YouTube da dönüşlerin kutsal kitabı diye aratırsanız 1 buçuk saatlik sadece virajlar için hazırlanmış video yu izleyebilirsiniz. Aklınızda ki tüm soruların cevabını da alırsınız. Bakış açısı, viraja girme açısı,gaz nasıl verilir vs vs hepsini detaylı ve bilimsel olarak açıklıyor.

hasmet
31 Ağustos 2017, 05:01
Sorunun 2 cevabı var...

Viraja yavaş giriyorsanız ister önünüze bakın, ister çıkışa, ister saate, ister yolun kenarından geçenlere... Sonuçta ciddi sorun olma ihtimali düşük.

Ama viraja hızlı giriyorsanız, yola güvenip önünüze değil yolun çıkışına bakmak durumundasınız. Eğer yol sorunlu veya şüpheliyse orada viraja hızlı girmeyeceksiniz.

Zaten yüksek hızda viraj alırken birden yolda bir problem olduğunu farketseniz n'apacaksınız ki? Ortalama insan tepkisi çeyrek saniye. Yani 100km hızla viraj alırken sorunu farkedip fren sıkmaya başlamadan 7 metre gitmiş olacaksınız.

Sonuç belli. Hızınız yüksekse gözünüz de kafanız da virajın çıkışında olmalı.


Viraja girerken yavaşlarsak, motordan alınan zevk sıfırlanır mı, ben de bu noktaya takıldım. Sen güvenli bir şekilde virajı almaya bak, adrenalin çok iyi bir şey değil.
Viraja girerken yavaşlanır zaten. Hatta gidonu tam kırmadan önce yavaşlamanın bitmiş olması lazım. Yattıktan sonrası gaz kontrolü, belki stabilite için hafif arka fren.

owlam
31 Ağustos 2017, 05:08
Sorunun 2 cevabı var...
Viraja yavaş giriyorsanız ister önünüze bakın, ister çıkışa, ister saate, ister yolun kenarından geçenlere... Sonuçta ciddi sorun olma ihtimali düşük.

Ama viraja hızlı giriyorsanız, yola güvenip önünüze değil yolun çıkışına bakmak durumundasınız. Eğer yol sorunlu veya şüpheliyse orada viraja hızlı girmeyeceksiniz.


Viraja girerken yavaşlanır zaten. Hatta gidonu tam kırmadan önce yavaşlamanın bitmiş olması lazım. Yattıktan sonrası gaz kontrolü, belki stabilite için hafif arka fren.

Hocam viraj içerisinde kesinlikle fren yapılmaz fren yaptığın anda motorun denge noktası değişir ve motor dikleşir. Aynı şekilde gaz da kesilmez ya sabit tutacaksın yada düzgün bir şekilde açacaksın.

Felis Leo
31 Ağustos 2017, 05:19
Gözünü açık tut her yere bak.

Olcay Avşar
31 Ağustos 2017, 09:22
Hocam viraj içerisinde kesinlikle fren yapılmaz fren yaptığın anda motorun denge noktası değişir ve motor dikleşir. Aynı şekilde gaz da kesilmez ya sabit tutacaksın yada düzgün bir şekilde açacaksın.

Virajda kesinlikle fren yapılmaz diye bir şey yok, gerektiğinde abartmamak şartıyla fren yapılır. Fakat kesinlikle durmak için değil.

PiedPiper
31 Ağustos 2017, 10:06
Hocam viraj içerisinde kesinlikle fren yapılmaz fren yaptığın anda motorun denge noktası değişir ve motor dikleşir. Aynı şekilde gaz da kesilmez ya sabit tutacaksın yada düzgün bir şekilde açacaksın.

Gazi kesmeniz gerektigini soylememis zaten. Stabilite icin gaz kontrolunden bahsetmis.
Ayrica arka fren degil, on fren motoru diklestirir. Bu nedenle virajlarda arka fren kontrollu bir sekilde kullanilir.

owlam
31 Ağustos 2017, 12:25
Virajda kesinlikle fren yapılmaz diye bir şey yok, gerektiğinde abartmamak şartıyla fren yapılır. Fakat kesinlikle durmak için değil.

Eğitim iniz nerde aldığınızı çok merek ettim doğrusu

---------- Mesajlar birleştirildi - 12:25 ---------- bir önceki mesaj zamanı 12:20 ----------


Gazi kesmeniz gerektigini soylememis zaten. Stabilite icin gaz kontrolunden bahsetmis.
Ayrica arka fren degil, on fren motoru diklestirir. Bu nedenle virajlarda arka fren kontrollu bir sekilde kullanilir.
Gaz kesmeyi ek bilgi olarak ben söyledim. Ön frene gidon düz konumda değilse zaten basmamak lazım hele virajda. Size arka frene basıla bilir diyen eğitimciyi çok merak ediyorum. Burda mesele şehir içinde 20-30 la giderken yaptığın yok öne bak yok fren yap meselesi değil o hızda zaten istediğini yap bişey olmaz. 80-90 la keskin viraja girdiğin de arka frene dokununca ne oluyor onun cevabını da siz verin lütfen.

hasmet
31 Ağustos 2017, 13:10
Hocam viraj içerisinde kesinlikle fren yapılmaz fren yaptığın anda motorun denge noktası değişir ve motor dikleşir. Aynı şekilde gaz da kesilmez ya sabit tutacaksın yada düzgün bir şekilde açacaksın.
Temel eğitimde bazen öyle söylüyorlar ama tam doğru değil aslında. Evet, viraj ortasında zart diye frene asılınmaz, ama freni yatış sonrasına esnetmenin bazı avantajları mevcut.

Bahsettiğim fren tekniği "trail braking" diye geçiyor, eğer araştırmak isterseniz. Rastgele bilinçsizce uygulanabilecek bir teknik de değil zaten. Belki de o yüzden temel eğitimde bahsetmiyorlar.

owlam
31 Ağustos 2017, 13:25
Temel eğitimde bazen öyle söylüyorlar ama tam doğru değil aslında. Evet, viraj ortasında zart diye frene asılınmaz, ama freni yatış sonrasına esnetmenin bazı avantajları mevcut.

Bahsettiğim fren tekniği "trail braking" diye geçiyor, eğer araştırmak isterseniz. Rastgele bilinçsizce uygulanabilecek bir teknik de değil zaten. Belki de o yüzden temel eğitimde bahsetmiyorlar.

Bahsettiğiniz durum viraj için de fren yapmak değil zaten. Viraj öncesi yapılan freni viraja taşımak ve frenş viraja girdikten sonra bırakmak. Dediğiniz gibi temel rastgele kullanmayı bırakın normal kullanıcıların yapmasına gerek olmayan çünkü kötü sonuçlar doğura bilecek bi sistem. Pist yarışların da freni daha geç yapıp viraj içine taşıyarak rakipleri geçme mantığı daha çok.
Ama kesinlikle viraja girdikten sonra tek hakimiyet unsuru gazdır. Ön fren arka fren yapılmaz. Bunlar temel eğitim konusu değil zaten ileri sürüş konusu.
Altın elbiseli adam mın da video su var bu dokuna da ama çok daha detaylı viraj da fren yapınca lastiklerin girdiği şekilde amortisör lerin konumuna kadar video lu incelemesi dönüşlerin kutsal kitabı videosun da var.kesinlikle izleyin

hasmet
31 Ağustos 2017, 15:11
Bahsettiğiniz durum viraj için de fren yapmak değil zaten. Viraj öncesi yapılan freni viraja taşımak ve frenş viraja girdikten sonra bırakmak. Dediğiniz gibi temel rastgele kullanmayı bırakın normal kullanıcıların yapmasına gerek olmayan çünkü kötü sonuçlar doğura bilecek bi sistem. Pist yarışların da freni daha geç yapıp viraj içine taşıyarak rakipleri geçme mantığı daha çok.
Ama kesinlikle viraja girdikten sonra tek hakimiyet unsuru gazdır. Ön fren arka fren yapılmaz. Bunlar temel eğitim konusu değil zaten ileri sürüş konusu.
Altın elbiseli adam mın da video su var bu dokuna da ama çok daha detaylı viraj da fren yapınca lastiklerin girdiği şekilde amortisör lerin konumuna kadar video lu incelemesi dönüşlerin kutsal kitabı videosun da var.kesinlikle izleyin

Hayır, sadece trail braking değil. Bunun dışında:

1. Eğer virajda çok hız taşıyorsanız süspansiyonu çok rahatsız etmeden arka frenle hız kesebilirsiniz.

2. Yarışlarda yüksek hacimli motosikletler viraj çıkışına doğru gazla birlikte arka freni de kullanıyorlar, önü boşaltmamak için. Bu durumda arka fren yavaşlama için değil, dönüş ve ivmelenme esnasında ön tekerin çekişini korumak için süspansiyona yardımcı olarak kullanılıyormuş. İlk başta bahsettiğim "stabilite için fren" buydu.

Video tavsiyesi için teşekkürler. Eminim faydalıdır :)

emremm
31 Ağustos 2017, 15:29
@hasmet;

"gazla birlikte arka freni de kullanıyorlar,"
"ön tekerin çekişini korumak için"

Hocam bu yarışan motorlar 2x2 mi? Önde çekiyor mu?
Benim kafa almadı bu işi.:)
Nasıl oluyor da oluyor?
Açıklaması belki çok uzundur, yapmayabilirsiniz.

owlam
31 Ağustos 2017, 15:46
Hayır, sadece trail braking değil. Bunun dışında:

1. Eğer virajda çok hız taşıyorsanız süspansiyonu çok rahatsız etmeden arka frenle hız kesebilirsiniz.

2. Yarışlarda yüksek hacimli motosikletler viraj çıkışına doğru gazla birlikte arka freni de kullanıyorlar, önü boşaltmamak için. Bu durumda arka fren yavaşlama için değil, dönüş ve ivmelenme esnasında ön tekerin çekişini korumak için süspansiyona yardımcı olarak kullanılıyormuş. İlk başta bahsettiğim "stabilite için fren" buydu.

Video tavsiyesi için teşekkürler. Eminim faydalıdır :)
Dediğiniz gibi birisi viraja frenle girmek diğeri de viraj çıkışı milisaniyelik frene dokunma virajın orta yerinde fren yapma değil 👍

---------- Mesajlar birleştirildi - 15:46 ---------- bir önceki mesaj zamanı 15:44 ----------


@hasmet;

"gazla birlikte arka freni de kullanıyorlar,"
"ön tekerin çekişini korumak için"

Hocam bu yarışan motorlar 2x2 mi? Önde çekiyor mu?
Benim kafa almadı bu işi.:)
Nasıl oluyor da oluyor?
Açıklaması belki çok uzundur, yapmayabilirsiniz.

Arka frenle birlikte ağırlık merkezini önden arkaya alıyorsun hocam ama bu viraj çıkışı için ve arkadaşın bahsettiği şeyler pistte yarışırken yapılan şeyler. Şahsen ben denemem sana tavsiyem sen de deneme :)

hasmet
31 Ağustos 2017, 16:07
@hasmet;

"gazla birlikte arka freni de kullanıyorlar,"
"ön tekerin çekişini korumak için"

Hocam bu yarışan motorlar 2x2 mi? Önde çekiyor mu?
Benim kafa almadı bu işi.:)
Nasıl oluyor da oluyor?
Açıklaması belki çok uzundur, yapmayabilirsiniz.

İngilizce bayağı kaynak var. Google da "rear brake cornering" yazarsanız çıkar.


Arka frenle birlikte ağırlık merkezini önden arkaya alıyorsun hocam ama bu viraj çıkışı için ve arkadaşın bahsettiği şeyler pistte yarışırken yapılan şeyler.

Tam tersi, ağırlığı öne kaydırmak için.

overrider
04 Eylül 2017, 03:01
Arkadaşlar, cevapların hepsini okudum. Herkese çok teşekkürler fakat ilk mesajımdaki düşüncem değişmedi. Motosikleti sürdüğümüz yollar genellikle virajlı. Dümdüz yol bulmak çok zor. Bu sebeple sürekli yavaş ve kontrollü gitmemiz gerekiyor. Eğer altımızdaki motorun yolda hakkını vermek gibi düşüncelerimiz varsa, bir süre sonra sonunun kazayla biteceği kesin.

Çenemiz (başımız) çıkışa gözümüz önümüze bakacak dyen arkadaşlar kısmen doğru söylemişler fakat kabul etmemiz gerekir ki çene çıkışa yönelmişken gözün önü net bir şekilde görmesi mümkün değil. Hele ki gece sürüşlerinde gözle tarama yapıp tüm tehlikeleri sezerim, 10 numara motor sürerim diyemezsiniz. Viraja o virajı dönmek için değil de motosiklet kullanmaktan zevk almak için giriyorsanız haliyle hızlı girmek zorundasınız. Bu da çok büyük bi risk. Maalesef büyük cc motorlarla keyifli sürüşlerin tek adresi ancak yarış pistleri olabilir. Çünkü yollarımız genellikle virajlı ve ayrıca ummadık tehlikelerle dolu. Asfalt kalitesi de malum. Bu sebeple ne hızlı seyir mümkün, ne de virajlara hızlı girmemiz.

Ne yazık ki "bi bastım yarım saatte şurdayım, sürekli iki yirmi, iki otuz, iki kırk gittim" vs. çok duyuyoruz. Geceleri evimizde otururken, kulağımıza yollarda bağıran egzoz sesleri gelmekte. Bu arkadaşların patlayacağı kesin. O motorlar sadece ve sadece pist için maalesef. Amerikada falan olsan hadi bi derece. Türkiye'de bu tip sürüşlerin sonunun nasıl biteceği belli.

matrax33
04 Eylül 2017, 03:20
niye seçenek tek olsun ki? önüne de bak viraj çıkışınada girişine de ortasına da. robot gibi tek noktaya kilitlenip motor mu kullanılır.

https://www.youtube.com/watch?v=rC2Gb3JJD2Y


şu meşhur kaynağıda koyalım buraya bilmeyenler vardır.

Alonedark93
04 Eylül 2017, 03:26
Arkadaşlar, cevapların hepsini okudum. Herkese çok teşekkürler fakat ilk mesajımdaki düşüncem değişmedi. Motosikleti sürdüğümüz yollar genellikle virajlı. Dümdüz yol bulmak çok zor. Bu sebeple sürekli yavaş ve kontrollü gitmemiz gerekiyor. Eğer altımızdaki motorun yolda hakkını vermek gibi düşüncelerimiz varsa, bir süre sonra sonunun kazayla biteceği kesin.

Çenemiz (başımız) çıkışa gözümüz önümüze bakacak dyen arkadaşlar kısmen doğru söylemişler fakat kabul etmemiz gerekir ki çene çıkışa yönelmişken gözün önü net bir şekilde görmesi mümkün değil. Hele ki gece sürüşlerinde gözle tarama yapıp tüm tehlikeleri sezerim, 10 numara motor sürerim diyemezsiniz. Viraja o virajı dönmek için değil de motosiklet kullanmaktan zevk almak için giriyorsanız haliyle hızlı girmek zorundasınız. Bu da çok büyük bi risk. Maalesef büyük cc motorlarla keyifli sürüşlerin tek adresi ancak yarış pistleri olabilir. Çünkü yollarımız genellikle virajlı ve ayrıca ummadık tehlikelerle dolu. Asfalt kalitesi de malum. Bu sebeple ne hızlı seyir mümkün, ne de virajlara hızlı girmemiz.

Ne yazık ki "bi bastım yarım saatte şurdayım, sürekli iki yirmi, iki otuz, iki kırk gittim" vs. çok duyuyoruz. Geceleri evimizde otururken, kulağımıza yollarda bağıran egzoz sesleri gelmekte. Bu arkadaşların patlayacağı kesin. O motorlar sadece ve sadece pist için maalesef. Amerikada falan olsan hadi bi derece. Türkiye'de bu tip sürüşlerin sonunun nasıl biteceği belli.
1 haftadır Beylikdüzü'nü inleten benim. e-5 den bi aşağıya bi yukarıya.
Çok pardon. :P

hasmet
04 Eylül 2017, 10:16
Arkadaşlar, cevapların hepsini okudum. Herkese çok teşekkürler fakat ilk mesajımdaki düşüncem değişmedi. Motosikleti sürdüğümüz yollar genellikle virajlı. Dümdüz yol bulmak çok zor. Bu sebeple sürekli yavaş ve kontrollü gitmemiz gerekiyor. Eğer altımızdaki motorun yolda hakkını vermek gibi düşüncelerimiz varsa, bir süre sonra sonunun kazayla biteceği kesin.

Çenemiz (başımız) çıkışa gözümüz önümüze bakacak dyen arkadaşlar kısmen doğru söylemişler fakat kabul etmemiz gerekir ki çene çıkışa yönelmişken gözün önü net bir şekilde görmesi mümkün değil. Hele ki gece sürüşlerinde gözle tarama yapıp tüm tehlikeleri sezerim, 10 numara motor sürerim diyemezsiniz. Viraja o virajı dönmek için değil de motosiklet kullanmaktan zevk almak için giriyorsanız haliyle hızlı girmek zorundasınız. Bu da çok büyük bi risk. Maalesef büyük cc motorlarla keyifli sürüşlerin tek adresi ancak yarış pistleri olabilir. Çünkü yollarımız genellikle virajlı ve ayrıca ummadık tehlikelerle dolu. Asfalt kalitesi de malum. Bu sebeple ne hızlı seyir mümkün, ne de virajlara hızlı girmemiz.

Ne yazık ki "bi bastım yarım saatte şurdayım, sürekli iki yirmi, iki otuz, iki kırk gittim" vs. çok duyuyoruz. Geceleri evimizde otururken, kulağımıza yollarda bağıran egzoz sesleri gelmekte. Bu arkadaşların patlayacağı kesin. O motorlar sadece ve sadece pist için maalesef. Amerikada falan olsan hadi bi derece. Türkiye'de bu tip sürüşlerin sonunun nasıl biteceği belli.

Aynen oyle. Otoyolda yuksek hizda, veya virajli yollarda zevkli kullanma esnasinda yola guvenmek zorundasiniz. Onunuze bisey cikarsa yapabileceginiz hic bir sey yok.

Benim de cok aklima yatmadi kafanin onde gozun yerde olmasi. Acikcasi o hizlarda tum konsantrasyonum viraja odaklanmis oluyor zaten. Bi de "acaba yolda micir varsa, ya geyik cikarsa" diye supheye dustugum an yerdeyim ben, yol kaymak gibi bile olsa da...

Amerika'da neredeyse pist gibi kullanilan zevk yollari var. Grup suruslerinde daglar paso motosiklet ve spor araba dolu. Daha bugun bir Porsche GT3 ve bir de Ferrari gordum. Her turlu motosikletin sayisi belli degil zaten. Bu arada istediginiz yere giden dumduz otoyol da var. Bu yollar sadece zevk icin yapilmis, daglarin arasindan kivrim kivrim gidiyor. Bi ara kisa bi video yukleyecegim. Allah ne verdiyse gidiyo herkes, dizler yerlerde... Yol duzgundur diye giveniyoruz. Olmasa zaten onden birileri kaza gecirmis olurdu :)

artemis99
04 Eylül 2017, 10:32
Geniş görmek diye bir şey var, bir noktaya odaklanmamak lazım. Hız arttıkça fark ettiklerimiz azalır. 1. kural hız düşürülecek virajın çıkışına doğru bakarken önündeki çukuru da göreceksin olay bu. Önüne bakarken yandaki hareketleri farketme kabiliyetinizi geliştirin. Sadece virajda değil trafikte her yerde çok önemli.

hasmet
04 Eylül 2017, 11:05
Ahanda video burda:

http://www.motosiklet.net/forum/motosiklet-modelleri/157581-ktm-superduke-1290-r-kullanicilari-bilgi-paylasim-basligi-2.html#post4212353

otopsici
04 Eylül 2017, 11:34
Kafayı çevirelim de gözler kapalı olsa da döneriz bi şekilde ;)

http://yaratilis.com/wp-content/uploads/2016/04/18-Bayku%C5%9F-kafa-ters-768x432.jpg

fatih.met
04 Eylül 2017, 12:03
niye seçenek tek olsun ki? önüne de bak viraj çıkışınada girişine de ortasına da. robot gibi tek noktaya kilitlenip motor mu kullanılır.

https://www.youtube.com/watch?v=rC2Gb3JJD2Y


şu meşhur kaynağıda koyalım buraya bilmeyenler vardır.

bende hep merak etmişimdir viraja girince ne için gaz verilir diye. arka tekerin tutunma yüzeyi daha fazladır ve ön tekere göre daha fazla basınç altında yola tutunabilecek kapasitededir.

bu durumda viraja sabit hızla girdiniz ve tedirginlik yaşıyorsunuz teker kayacak diye, o zaman motoru sabit hızda tutacak derecede gaz vermeye devam edin ki motor hızını korumak için sürekli ileri doğru arka teker yardımıyla ivmelensin ve bu durumda ön tekerdeki yükün bir kısmını kendine yani arka tekere çeksin.

virajlarda gaz verme mevzusunu şimdi anladım. bu arada vücut ile motora yön verilemeyeceğinide bilimsel kanıtlamışlar yani çok az yön verilebiliyor.

vücut konumlandırma aslında kişini dengesi için önemlidir. mesela motoru daha az yatırıp daha keskin bir dönüş yapmak için vücutun kendisi motordan sarkıtılır ve böylece tekerlerin yola tutunmasına katkıda bulunulur.