PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Ağırlığın yol tutuşuna etkisi



Arranger
29 Nisan 2017, 08:25
Technicalf1explained.blogspot.com.tr/2012/10/f1-tirespart-2.html (http://technicalf1explained.blogspot.com.tr/2012/10/f1-tirespart-2.html)


Çeviri: Yapılan deneye göre ağırlık arttıkça lastiğin sürtünme katsayısı düşüyor. Sürtünme kuvvetine basitçe sürtünme kuvvetine dik olan kuvvet ve sürtünme katsayısının çarpımı dersek (Fs=k.Fn) kuvvetin artışı(Fn) sürtünme katsayısının(k) düşmesinden fazla olduğundan genel çarpım(Fs) artmış oluyor bu da yol tutuşunu arttırıyor.

Mt üyelerinin bu konu hakkında düşüncesi nedir?

BatuhanK
29 Nisan 2017, 09:35
Technicalf1explained.blogspot.com.tr/2012/10/f1-tirespart-2.html (http://technicalf1explained.blogspot.com.tr/2012/10/f1-tirespart-2.html)



Mt üyelerinin bu konu hakkında düşüncesi nedir?

Ağırlık yol tutuşunu arttırır cümlesi bilimsel bir cümle değil, ağırlık sürtünmeyi arttırı. Yol tutuş biraz daha karmaşık bi konu. düz bir fizikle evet,
Sürtünmeyi arttırır diyebiliriz. (motosiklet için,motoaiklet dik olduğunda)
Fakat dikken meydana gelen bu sürtünme artışının bize bir faydası olur mu?
Sürtünme artıyor, ağırlık artıyor yakıtartıyor. Frenleme anına gelirsek basit bir fizikle motosikletin taşıdığı kinetik enerji daha yüksek. Yani birim hız düşüşü için daha çok enerjiye ihtiyaç var.
Statik sürtünme katsayısı ve kinetik sürtünme katsayısı farklıdır. sürtünme katsayısı düşüyor. Ağırlık artıyor ve sürtünme kuvvetini buluyoruz. Diğer yandan taşınan enerji daha büyük oranda artıyor. Bu da demektir ki aynı şartlar altında 100 kilo motosiklet değil, 90 kilo motosiklet daha önce durur.

Bir diğer konu, frenleme ve dönüşlerde lastik belli bir noktaya kadar kaymadan işini yapmaya devam edebiliyor.lastiğin de bir kapasitesi var. Motosiklet yatıkken aüırlıkla artan sürtünmeye karşın, diğer yandan bu ağırlık lastiğe daha çok yanal kuvvet uygulanmasına neden olur. Yani lastiğin kayması kolaylaşır(muhtemelen, fizikçileri formüle davet ediyorum)
Yol tutuş için (acayip yükek süratlere çıkmak gerekmiyor ise)ağırlık dezavantaj oluyor.
Linle baktığımda ise f1 araçları var. İnanılmaz güçlü motor, çok hafif araçlar. Fakat buradaki ağırlık olayını kuru ağırlık ekleyerek değil de yük dengesini değiştirerek veya rüzgardan faydalanarak yaptıklarını düşünüyorum.
Spor arabalarda da karşılaştığımız spoiler ı, kuru ağırlıktan ayırmak gerek

sdirer
29 Nisan 2017, 12:08
Bak burada şöyle bir durum var ve aslında bütün hikaye burada: Yerle olan sürtünme (aracın ağırlığı + yere basma kuvveti x sürtünme katsayısı . Ama virajda döndürülen, fren de durdurulan ağırlık sadece arabanın ağırlığı. :wiinkk: hızlanma konusunda ise motor kuvvetinin(itki) diğer sürtünmeleri (yol-rüzgar-aktarma) yenmesi gerek ve hızlanılabilinen yol uzunluğu önemli faktör. Pek çoğunuz hatırlamazsınız F1'de Hokınhaym'ın (Hockenheim) ve Monzanın eski hallerinde 350-360 km/sa hızlara ulaşırlardı. Sonra şikanları koyup hızlanabilinen yolu kısalttılar.
Bu yüzdendir 80-90 bg'lik arabalar 180 yapabiliyorken 170 bg'lik arabalar ancak 220 yapabiliyor. Ya da 450-500 bg'lik arabalar 300 yapabiliyorken 320 için 600bg gerekiyor. 400'ü görmek için 1000bg gerekiyor. Hava sürtünmesi bulunulan hıza bağlı olarak üstel olarak artar. :cat:
Yani hızın2/ hızın3 / hız üzeri4-5

Motosikletler arabalr gibi değil. Biz temelde viraja karşı merkez-iç ( merkez kaç değil) bir kuvveti oluşturarak dönüyoruz. O yüzden motorlarımız dönerken yatıyor. Hem içeri doğru bir ağırlık transferi oluyor hem de fark ettiyseniz lastiklerimizin tabanı düz değil oval... İşte o ovallik fiziksel bir etki yaratıp bizi döndürüyor. Çevresi en geniş yer ortası yanlara gidildikçe çevre küçülüyor.

Motosiklet fiziği arabalardan çok uçaklara benzer. :cat:

---------- Mesajlar birleştirildi - 12:08 ---------- bir önceki mesaj zamanı 10:42 ----------

Düzeltme: Yerle olan sürtünme (aracın ağırlığı + yere basma kuvveti) x sürtünme katsayısı olacaktı. Parantezi kapatmamışım, düzeltirim.

mhmtesk
29 Nisan 2017, 15:11
Alakası yok belki ama,

Ağır motosikletlerin konforlu olduğu kanısındayım.

emrekulahli
29 Nisan 2017, 16:50
motosiklette çok değişken bir durum bence.lastiğin yol tutuşu bir yere kadar ağırlıkla daha iyi olabilir.bunu bir grafik olarak düşünürsek bir noktaya kadar ağırlık yol tutuşunu arttırırken zirve noktasından sonra ağırlığın artması yol tutuşunu düşürecektir.ağırlığın etki ettiği yere,motosikletin tipine ve en önemlisi lastiğin basıncı ve kalitesine göre değişkenlik gösterecektir.

Seko
29 Nisan 2017, 17:00
Adamın yazısının başlığı F1 tires ve orada yazanların ne motosikletle ne de buradan anlatılanlarla bir alakası yok.

hasmet
29 Nisan 2017, 19:09
Slip angle'ın ne oldugunu anlayanlar elini kaldırsın.... :)

Adamın yazısının başlığı F1 tires ve orada yazanların ne motosikletle ne de buradan anlatılanlarla bir alakası yok.
Ben de öyle tahmin etmiştim ama motosiklet lastikleri için de geçerliymiş.

mustafa_325
29 Nisan 2017, 20:18
Slip angle'ın ne oldugunu anlayanlar elini kaldırsın.... :)

Ben de öyle tahmin etmiştim ama motosiklet lastikleri için de geçerliymiş.

Ben anladım. Şimdi biz arabada direksiyon ile lastiği 20 derece çeviriyoruz fakat lastik biraz kayıyor ve araç 15 derece açı ile dönüyor. İşte bu aradaki 5 derecelik fark slip anglemış.

Arkadaş makalenin son paragrafını yanlış anlamış. O paragraf ağırlık artışından bahsetmiyor arka kanadın aşağı bastırma etkisinden bahsediyor. Diyor ki arka kanadın aşağı uyguladığı kuvvet sürtünme katsayısını düşürmesine rağmen yok tutuşunu arttırır.

Yani özetle arabanızın arkasına spoiler takarsanız yol tutuşu artar. Fakat bagaja halter takımı koyarsanız yol tutuşu azalır.

fatih.met
29 Nisan 2017, 21:03
Alakası yok belki ama,

Ağır motosikletlerin konforlu olduğu kanısındayım.

alakası vardır, mesela rüzgardan fazla etkilenmedikleri için daha sabit olurlar. benim motor 136 kg ıslak ağırlık ve rüzgar esince bir oraya bir buraya :)

DKN
29 Nisan 2017, 21:29
alakası vardır, mesela rüzgardan fazla etkilenmedikleri için daha sabit olurlar. benim motor 136 kg ıslak ağırlık ve rüzgar esince bir oraya bir buraya :)

vaay fatih naber ? epeydir görünmüyodun nerelerdeydin

hasmet
29 Nisan 2017, 21:53
Ben anladım. Şimdi biz arabada direksiyon ile lastiği 20 derece çeviriyoruz fakat lastik biraz kayıyor ve araç 15 derece açı ile dönüyor. İşte bu aradaki 5 derecelik fark slip anglemış.

Arkadaş makalenin son paragrafını yanlış anlamış. O paragraf ağırlık artışından bahsetmiyor arka kanadın aşağı bastırma etkisinden bahsediyor. Diyor ki arka kanadın aşağı uyguladığı kuvvet sürtünme katsayısını düşürmesine rağmen yok tutuşunu arttırır.

Yani özetle arabanızın arkasına spoiler takarsanız yol tutuşu artar. Fakat bagaja halter takımı koyarsanız yol tutuşu azalır.

Tam degil. Slip angle, tekerlek yolda kaymasa bile her zaman pozitif.

On tekeri 20 derece cevirdiginizde arabanin donmesi icin hem on hem de arka lastik yuzeyinin 10 derece deforme olmasi gerekiyor. iste o 10 derece aci "Slip angle" denen sey.

fatih.met
29 Nisan 2017, 22:17
vaay fatih naber ? epeydir görünmüyodun nerelerdeydin

teşekkür ederim :) başım sıkışık son günlerde.

bugün varız yarın yokuz. şu dünyada neyi paylaşamıyoruz anlayamıyorum. bazen çok sinirleniyorum, zengin komşularımızı görüyorum ama sokak hayvanlarına yada etraftaki komşulara hiç bir iyilikleri yok.

ben eli açık birisiyimdir ve olması gereken bu, iki gün önce kedi maması aldım buradaki kediler için ve bir tane abi var oda haftada bir 1 çuval köpek maması bırakıyor mahalleye. allah razı olsun ondan.

şu cimri insanlar zıkkımın kökünü yesin, çok kızıyorum. gelen misafire, komşulara, çevredeki hayvanlara karşı sorumluluklarımız var. bu kanunda yazılı bir kural değil ama insan gibi insan bunları dört dörtlük uygulayandır.

allah bu dünyada zalime ceza vermiyor ve bende yanlarına kar kaldığı için dayanamıyorum. aşırı kızıyorum.

kime kimin malıyla hava atıyorsun sen! mülk sahibi allahtır. kullandığın beden bile senin değil emanettir bu yüzden ona işgence etmek günahtır.

kişilik sahibi olmak çok önemli, bizi değerli kılan şeyin özgür irademizin yanı sıra aklımız olduğunu hatırlayıp onu kullanmayı denemeliyiz.

selam vermeden böbürlenerek yanından geçtiğin kişi senin yanında çok büyük insandır ama sen bunu idrak edecek haysiyete sahip değilsin.

@DKN: naber demeseydin içimi dökmeyecektim :) konu dışı oldu biraz ama suçlusu ben değilim tek :)

DKN
29 Nisan 2017, 22:29
konuyu tam okumaddım ama lastik burkulma kat sayısını da göz önünde bulundurmak lazım. ağırlıkla beraber fren mesafesinin de uzaması gerekir. yol tutuşunda da lastiğin ömründen daha fazla gittiği gibi tutuş azalır. hafif ve aerodinamik tasarım mühimdir

MoRFy
29 Nisan 2017, 22:34
https://www.youtube.com/watch?v=4jk9H5AB4lM

isomancan
29 Nisan 2017, 22:53
Zaten formül belli sürtünme sabit ağırlık artıyor sürtünme kuvveti artıyor. Ancak durma işlemi için kinetik enerji yani ilerleyen ağırlık arttıkça durmak için yine daha fazla sürtünme kuvvetine ihtiyaç olacak, yani eşitliğin iki tarafında da ağırlıklar birbirini götürür. Bir tarafta hız diğer tarafta sürtünme kat sayısı kalır bilmem anlatabildim mi.

fatih.met
29 Nisan 2017, 23:21
Zaten formül belli sürtünme sabit ağırlık artıyor sürtünme kuvveti artıyor. Ancak durma işlemi için kinetik enerji yani ilerleyen ağırlık arttıkça durmak için yine daha fazla sürtünme kuvvetine ihtiyaç olacak, yani eşitliğin iki tarafında da ağırlıklar birbirini götürür. Bir tarafta hız diğer tarafta sürtünme kat sayısı kalır bilmem anlatabildim mi.

anladım, ağır olması daha iyi ama durmak için çok önceden plan yapmak şartıyla.

levend84
29 Nisan 2017, 23:32
teşekkür ederim :) başım sıkışık son günlerde.

bugün varız yarın yokuz. şu dünyada neyi paylaşamıyoruz anlayamıyorum. bazen çok sinirleniyorum, zengin komşularımızı görüyorum ama sokak hayvanlarına yada etraftaki komşulara hiç bir iyilikleri yok.

ben eli açık birisiyimdir ve olması gereken bu, iki gün önce kedi maması aldım buradaki kediler için ve bir tane abi var oda haftada bir 1 çuval köpek maması bırakıyor mahalleye. allah razı olsun ondan.

şu cimri insanlar zıkkımın kökünü yesin, çok kızıyorum. gelen misafire, komşulara, çevredeki hayvanlara karşı sorumluluklarımız var. bu kanunda yazılı bir kural değil ama insan gibi insan bunları dört dörtlük uygulayandır.

allah bu dünyada zalime ceza vermiyor ve bende yanlarına kar kaldığı için dayanamıyorum. aşırı kızıyorum.

kime kimin malıyla hava atıyorsun sen! mülk sahibi allahtır. kullandığın beden bile senin değil emanettir bu yüzden ona işgence etmek günahtır.

kişilik sahibi olmak çok önemli, bizi değerli kılan şeyin özgür irademizin yanı sıra aklımız olduğunu hatırlayıp onu kullanmayı denemeliyiz.

selam vermeden böbürlenerek yanından geçtiğin kişi senin yanında çok büyük insandır ama sen bunu idrak edecek haysiyete sahip değilsin.

@DKN: naber demeseydin içimi dökmeyecektim :) konu dışı oldu biraz ama suçlusu ben değilim tek :)

fatih kardeşim,gecmiş zamanda yazmistim,sen bozulmamis sayili

kardeşlerimizden birisin,yazdigin yorumlar onerilerin vs.bunlar bir

kistas degil,insani olgu;egitimle,parayla,tecrubeyle,alinmaz,kimseye

aldirma motivasyonunu kaybetme,maya saglamsa sikinti yok..geç olur

ama mutlaka insanlik ve durustluk kazanir..yolun açik olsun aslan kardesim..

BatuhanK
30 Nisan 2017, 00:18
anladım, ağır olması daha iyi ama durmak için çok önceden plan yapmak şartıyla.

Hayııııır, itirazım var katıldığın mesaja �� ağırlıkla sürtünme artıyor evet fakat taşınan enerji daha büyük vir oranda artıyor. Sürtünme sayesinde(tamamen düz mantık gidiyorum) elde edilen kazanç, kazanılan ekstra enerjiden dolayı FAZLASIYLA kayıba dönüşüyor.

Ağırlıkların birbirini götürmesi için sürtünme formülünün enerji formülüne eşit olması gerek, ki öyle bişi yok :P

Monty
30 Nisan 2017, 00:26
Technicalf1explained.blogspot.com.tr/2012/10/f1-tirespart-2.html (http://technicalf1explained.blogspot.com.tr/2012/10/f1-tirespart-2.html)



Mt üyelerinin bu konu hakkında düşüncesi nedir?


"Yapılan deneye göre ağırlık arttıkça lastiğin sürtünme katsayısı düşüyor."

Şaka di mi bu? :D

fatih.met
30 Nisan 2017, 00:31
Hayııııır, itirazım var katıldığın mesaja �� ağırlıkla sürtünme artıyor evet fakat taşınan enerji daha büyük vir oranda artıyor. Sürtünme sayesinde(tamamen düz mantık gidiyorum) elde edilen kazanç, kazanılan ekstra enerjiden dolayı FAZLASIYLA kayıba dönüşüyor.

Ağırlıkların birbirini götürmesi için sürtünme formülünün enerji formülüne eşit olması gerek, ki öyle bişi yok :P

ağır olunca daha konforlu olacağını düşünüyorum sadece. gerçi burada beylikdüzünde bu kış rüzgar arabaları savuruyordu.

levend84
30 Nisan 2017, 01:53
Technicalf1explained.blogspot.com.tr/2012/10/f1-tirespart-2.html (http://technicalf1explained.blogspot.com.tr/2012/10/f1-tirespart-2.html)



Mt üyelerinin bu konu hakkında düşüncesi nedir?

1:Uygun lastik secimi(uygun psi)
2:Aracin agirlik merkezi(tasarimsal)
3:Guç dagilim dengesi.
4:Şasi geometrisinin rijitligi(dinamik yuk yogunlugunu min.tutmak)braket ve takviye vb.parcalarin kaynak ve montaj sureçleri.
5:Azami yuklu agirligi korumak(asiri yukten kacinmak)
6:Dis tasarimda(karenaj)mumkun oldugunca karsi ruzgar direnci max seviyede,yola dik ve agirlik merkezini bozmayacak sekilde iletecek(ruzgar tuneli testinde arac+surucu(75kg)yolcu(75kg)agirlik baz alinarak temas yuzeyindeki agirlik+karsi direnç)verilerinin analizi.

Sonuc olarak,sorunsuz bir muhendislik,calismasi kullanilarak yapilan bi urunun yol tutusu ve frenleme vb durumlarda saglikli ve ekstra bir modifikasyona gerek kalmadan islevini yapacagi gorusundeyim.

---------- Mesajlar birleştirildi - 01:53 ---------- bir önceki mesaj zamanı 00:45 ----------

edit:Suspansiyon sisteminin saglikli calismasi

hasmet
30 Nisan 2017, 07:28
"Yapılan deneye göre ağırlık arttıkça lastiğin sürtünme katsayısı düşüyor."

Şaka di mi bu? :D

Değil. Öyleymiş. Çok iyi açıklanmamış ama neden öyle olduğu. Bu link ikinci makaleye ait. Birinci makalede neden öyle olduğunu anlatıyor kısmen. Ancak açıklamalar F1 lastiklerine has. İlginç.

---------- Mesajlar birleştirildi - 06:28 ---------- bir önceki mesaj zamanı 06:19 ----------


ağır olunca daha konforlu olacağını düşünüyorum sadece. gerçi burada beylikdüzünde bu kış rüzgar arabaları savuruyordu.
Konfor hemen hemen tamamen süspansiyonla ilgili. İlk motosikletim modifiye edilmiş bir cruiser idi. Eski evden işe giderken tren yolundan geçiyordum her gün. Sırf zevkine 60-70km hızla tren yolundan geçerdim. Koltukta hissedilmezdi. Sanki bir şey olmamış gibi. Yürüyen makam koltuğu derdim o motosiklete. Rake açısı yüksek (ön çatallar yatık) ve süspansiyon mesafesi çok uzundu. Tekerlek hızla girer çıkar, ama titreşim koltuğa gelmezdi.

Araba o tren yolundan geçtiğinde çok bariz sarsıyor. Eski naked'ımla geçince resmen acıtıyordu.

mete_han
30 Nisan 2017, 09:07
astronomi..gastronomi...elektromekanik..fizik..ras yonel bilimler..normatif bilimlerin uzmanı konuya yazmış bize sadece okumak düşer..

Monty
30 Nisan 2017, 09:12
[QUOTE=hasmet;4141131]Değil. Öyleymiş. Çok iyi açıklanmamış ama neden öyle olduğu. Bu link ikinci makaleye ait. Birinci makalede neden öyle olduğunu anlatıyor kısmen. Ancak açıklamalar F1 lastiklerine has. İlginç.[COLOR="Silver"]

Saçma sapan bi lastik üretmişler o zaman :D:D Öyle uzaylı teknolojisi kullanıp değişen basınç altında moleküler bazda yapısal değişiklik gösteren lastik üretmediler ise kanımca optimum bir ağırlıkta maximum sürtünme yüzey genişliği elde edecek bir lastik ürettiler. Ki bu arada zaten bizim motor sürüşümüz için bu bilgi inkar edilebilir derecede az etki ediyordur :)

isomancan
30 Nisan 2017, 10:02
Hayııııır, itirazım var katıldığın mesaja �� ağırlıkla sürtünme artıyor evet fakat taşınan enerji daha büyük vir oranda artıyor. Sürtünme sayesinde(tamamen düz mantık gidiyorum) elde edilen kazanç, kazanılan ekstra enerjiden dolayı FAZLASIYLA kayıba dönüşüyor.

Ağırlıkların birbirini götürmesi için sürtünme formülünün enerji formülüne eşit olması gerek, ki öyle bişi yok :P

Beni yanlış anladınız sanırım,demek istediğim şu kinetik enerji var ilerlerken yani kütle x hız, sen burada hıza ters yönde bir kuvvet uygulamalısın ki hız sıfır olsun yani kinetik enerji sıfır olsun.Buradaki ters yöndeki kuvveti de frenlemeyle onun sonucunca lastiğin zemine sürtünmesi ile elde edersin yani sürtünme kuvvetiyle sürtünme kuvveti de sabit bir kat sayı olduğunu düşünürsek yanında yol uzunluğu da olmalı ki enerjiyi yol boyu sürtünmeyle ısı enerjisi olarak dönüşsün. kısaca bakarsak sürtünme kuvveti içinde de ağırlık var yukarıda formül verilmiş, ve diğer tarafta kinetik enerjide yine ağırlık var. Bunun sonucunda bir tarafta ağırlık ve hız fazla olursa, diğer tarafta ağırlık fazla fakat sürtünme katsayısı aynı olduğunu varsayabiliriz ki iki taraftaki ağırlık fazlaları birbirini götürdü (umarım yanlış düşünmüyorumdur) diğer taraftaki hız fazlalığını yeninceye kadar yine yenmek için yol uzunluğu fazlalığı (sürtünme ile ısı enerjisine dönüşümü) olarak karşımıza çıkacaktır.
Kısaca ağırlık ne olursa olsun, sizin durma mesafeniz öncelikle hızınıza ve lastik-zemin arasındaki sürtünme katsayısına yani ortam koşullarına bağlı olduğunu söyleyebiliriz.
F1 için söylenecek şeyler çok daha farklı olabilir çünkü ben frenleme ile duran lastikle motosikletin durması için yorumda bulundum, F1 çok daha fazla faktör işin içine girebilir çünkü bütün ayarlamalar hızlı gitmek için optimum yapılmak istenir bu işin içine kalkış,hızlanma,viraj,ağırlık,sıcaklık,hız daha da çoğaltılabilir bütün faktörler göz önünde bulundurulabilir.

Monty
30 Nisan 2017, 11:02
Beni yanlış anladınız sanırım,demek istediğim şu kinetik enerji var ilerlerken yani kütle x hız, sen burada hıza ters yönde bir kuvvet uygulamalısın ki hız sıfır olsun yani kinetik enerji sıfır olsun.Buradaki ters yöndeki kuvveti de frenlemeyle onun sonucunca lastiğin zemine sürtünmesi ile elde edersin yani sürtünme kuvvetiyle sürtünme kuvveti de sabit bir kat sayı olduğunu düşünürsek yanında yol uzunluğu da olmalı ki enerjiyi yol boyu sürtünmeyle ısı enerjisi olarak dönüşsün. kısaca bakarsak sürtünme kuvveti içinde de ağırlık var yukarıda formül verilmiş, ve diğer tarafta kinetik enerjide yine ağırlık var. Bunun sonucunda bir tarafta ağırlık ve hız fazla olursa, diğer tarafta ağırlık fazla fakat sürtünme katsayısı aynı olduğunu varsayabiliriz ki iki taraftaki ağırlık fazlaları birbirini götürdü (umarım yanlış düşünmüyorumdur) diğer taraftaki hız fazlalığını yeninceye kadar yine yenmek için yol uzunluğu fazlalığı (sürtünme ile ısı enerjisine dönüşümü) olarak karşımıza çıkacaktır.
Kısaca ağırlık ne olursa olsun, sizin durma mesafeniz öncelikle hızınıza ve lastik-zemin arasındaki sürtünme katsayısına yani ortam koşullarına bağlı olduğunu söyleyebiliriz.
F1 için söylenecek şeyler çok daha farklı olabilir çünkü ben frenleme ile duran lastikle motosikletin durması için yorumda bulundum, F1 çok daha fazla faktör işin içine girebilir çünkü bütün ayarlamalar hızlı gitmek için optimum yapılmak istenir bu işin içine kalkış,hızlanma,viraj,ağırlık,sıcaklık,hız daha da çoğaltılabilir bütün faktörler göz önünde bulundurulabilir.

Hocam sürtünme kuvveti mi sabit? Etkileşime giren spesifik iki madde arasındaki sürtünme katyası mı?

Bir de sürtünme kuvveti linear artıyor ama ağırlık ile kazanılan momentum linear değil. Yani mesela 100kg insan aynı koşullarda fren yapıp 100m'de duruyorsa 150kg adam 150m'de duramaz. Diye biliyorum ben.

isomancan
30 Nisan 2017, 11:14
Sürtünme katsayısını sabit kabul ediyoruz tabi ki ancak ağırlık değiştiği için sürtünme kuvveti sabit kalmaz.
Evet lineer olarak artma azalma söz konusu değil, anlattığımız basit olsun istedim. Elbette mesafede artış söz konusu doğru oranda artacak diye bir şey söz konusu değil çünkü işin içinde diğer çarpanlar da söz konusu. 150 metrede de duramayabilir. Katılıyorum.

hasmet
30 Nisan 2017, 17:35
Sürtünme katsayısını sabit kabul ediyoruz tabi ki ancak ağırlık değiştiği için sürtünme kuvveti sabit kalmaz.
Evet lineer olarak artma azalma söz konusu değil, anlattığımız basit olsun istedim. Elbette mesafede artış söz konusu doğru oranda artacak diye bir şey söz konusu değil çünkü işin içinde diğer çarpanlar da söz konusu. 150 metrede de duramayabilir. Katılıyorum.

Surtunme katsayisi (kuvveti degil) sabit degilmis, sicaklikla degisiyormis, uzerine binen yukle de azaliyormus. Yazinin sonunda bununla ilgili bir grafik var. Ama neden oyle tam aciklama yok.

Sicakligin surtunme katsayisina olan etkisi ile ilgili aciklama yazinin birinci kisminda var. Yazida birinci kisma link var, orayi okuyun.

Ama mesele derin, aciklama cok olsa da yeterli degil.