PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Vites Düşürme-Arttırma



likewhat
27 Haziran 2016, 16:34
Merhabalar arkadaşlar,
İki sorum var.
İlk sorum; vites arttırırken gazı kapıyoruz. Debriyajı sıkıyoruz ve sol ayakla vitesi değiştiriyoruz. Burada sıkıntı yok. Sormak istediğim "debriyajı bırakırken yavaş mı bırakmalıyız (aynı motoru ilk hareket ettirdiğimiz zamanki kavrama noktasındaki gibi? Yoksa hemen hızlı bi şekilde bırakmamızın sakıncası var mı?)

İkinci sorum vites küçültmeyle ilgili. 3. viteste 50km hızla gidiyoruz. İlerde kırmızı ışığı gördük. Gazı kapattık, hızımız git gide düşüyor. Debriyajı sıkıp ayağımızla vitesi küçültürken hafif de gaz vermemiz gerekiyor. Sorum şu; gaz verdikten sonra geri kapıyoruz hemen? Yani debriyajı bırakırken gazı da kapıyor muyuz?
2.vitese düştük hızımız da 20 oldu. 10 oldu ve vitesi düşürmeden debyajı sıkıp frenle duruyoruz. 2.viteste kalksak sorun olur mu ? Durunca hemen 1.vitese mi almalıyız?

Vites düşürmedeki sorumun amacı ; motor rodajdayken 7.deviri geçmeyin yazıyor. Vites küçültürken gaz verdiğim zaman üst devirlere gelirse diye korkuyorum. Yani vites küçültürken 7. devirin altında tutmak basit bir şey mi? Tutabileceğimi hiç sanmıyorum..


Not:Mobildeyim o yüzden uzun yazdım, kusura bakmayın.

BalkanRider
27 Haziran 2016, 16:39
1.SORU

Kalkış yaptıktan sonra dırek bırakabılırsın sıkıntı olmaz

2.SORU

Debrıyajı sıkıp ara gaz vererek dusuyoruz sonra debriyajı bırakabilirsin

AWESQME
27 Haziran 2016, 16:44
1. yavaş bırakırsan şanzıman daha rahatlar hızlı bırakırsan dişliler daha sert geçer ve bu ömrünü yer. Vitesi yumuşak kullanmak şanzımanı eskitmez ömrünü uzatır.
2. gazı kesip sonra debriyajı bırakabilirsin yada gaz vermeye devam eder debriyajı yavaş yavaş bırakırsın sanki kalkar gibi. 2. viteste kalkabilirsin ama oda motora zarar boğulur. 1. vites varken 2 de kalkmaya gerek yok. Işığa yaklaştıkça hızınla orantılı bir şekilde vitesleri küçült. En son dururken 1 e al yada direk boşa al.

Bunlar motorun ömrünü uzatır. Dediğin şeyler ise sert kullanımdır ömrünü yer.

shruikan
27 Haziran 2016, 16:54
valla o kadar araştırmam, okumam, etmem, izlemem sonucu edindiğim bilgi şu: debriyaj sadece ilk kalkışta yavaşça salınır, hızlanırken veya yavaşlarken hep hızlıca bırakırsın. kalkışta sürtünme nedeniyle zaten debriyajın ömründen normal olarak yiyosun; bi de ekstradan giderken yemek nedir?

ssCi
27 Haziran 2016, 16:59
Debriyajı kullanabildiğin kadar hızlı kullan.

Vites düşürürken gaz ile düşürüyorsun debriyajı sıktığında motor freni ortadan kalkıyor yani yokuş aşağıya debriyajı sıkıp giderken, viteste gitmek arasında çok fark var biliyorsun.

Debriyajı sıktın motor kendini bırakır daha çok hızlanır işte bu yüzden elin ve ayağın frene gelecek, debriyajı sıkmaya başladığında sanki gaz veriyormuşsun gibi ön ve arka frene hafif dokun ki motor kendini ileriye atmasın.

Daha sonrasında ara gaz denilen o gazı veriyorsun ve o gazı verirken zaten ayağın vites pedalının üstünde olsun elinle gazı verirken aynı hızda ayağınlada vites pedalını ittir.

Buna zatne 5 10 kez yapınca alışıcaksın.

Vites arttırırken de gazı kapat ve ayağınla vites pedalını çekmeden debriyaja hafif dokun zaten otomatik vitesi atıcak debriyajı çat diye bırak korkma bişi olmaz.

Asla debriyajla uğraşma. Çünkü debriyajı sıkınca devirin düşer, düşün 4 cü vitesle 80 le gidiyorsun 5 e atıcaksın, debriyajı sıktın motor freni gidiyor ve kendini yokuş aşağıya gidiyor gibi bırakıyor, devrin düşüyor daha sonrasında vitese takıp debriyajı bıraktığında motorunda devri düşük diye makina hınn diye böyle bir yalpalar frenleme yapar gibi seni öne sürükler.

Vites düşürürkende arttırırken debriyajı çok az süre kullanmaya bak ne kadar hızlı seri kullanırsan o kadar stabil ve akıcı ilerlersin.

Işıklar kırmızı yandı debriyajı sık yavaş yavaş yavaşla ve yavaşlarken vites düşür boşa al ışıklara gelince dur elini çek debriyajdan.

sarph35
27 Haziran 2016, 17:00
Benim mantığım kalkış harici debriyajı hemen bırakman. Çünkü Diğer yandan vitesi yükseltir yükseltmez gaz vermeye başlayacaksın refleks olarak elin debriyajda olursa balatalarına zarar gelir.
2.sorunda eğer ki sen vitesi düşürdüğünde devir 7000lere geliyorsa zaten düşürmemen gereken yerde düşürmüşsün demektir vitesi. Yani diyelim 4. viteste 70 ile gidiyorsun devirde 4000. Hız 60 devir 3500, hız 50 devir 3000 baktın motor tekliyor gibi o zaman düşür vitesini. Hatta Sık debriyajı dur sonra 1.vitese tak. Vitesle yapılacak yavaşlama zararlıdır.

shruikan
27 Haziran 2016, 17:11
Vitesle yapılacak yavaşlama zararlıdır.

anlamadım?

Yasin D
27 Haziran 2016, 17:36
Bir soruda ben sormak istiyorum;

Şimdi 3. vites 70 - 80 km/h ile gidiyoruz, ileride kırmızı ışık var ve debriyajı sıkıp frene basmaya başlıyorum, sonra hızım 40 - 50 /km/h düşüyor ve vitesi 2.ye atıyorum, durmadan yeşil yanıyor ve debriyajı bırakıyorum sonra motor öne doğru çok yığılma yapıyor, yani artçı olduğu zaman kaska kafa atacak kadar yığılıyor, böyle durumda debriyajı ilk kalkış gibi yavaşmı salmak gerekiyor yoksa fren yaparken debriyajı sıkmıyor muyuz ? Biraz uzun oldu ama umarım derdimi anlatmışımdır :silent:

SweentLy
27 Haziran 2016, 17:45
Bir soruda ben sormak istiyorum;

Şimdi 3. vites 70 - 80 km/h ile gidiyoruz, ileride kırmızı ışık var ve debriyajı sıkıp frene basmaya başlıyorum, sonra hızım 40 - 50 /km/h düşüyor ve vitesi 2.ye atıyorum, durmadan yeşil yanıyor ve debriyajı bırakıyorum sonra motor öne doğru çok yığılma yapıyor, yani artçı olduğu zaman kaska kafa atacak kadar yığılıyor, böyle durumda debriyajı ilk kalkış gibi yavaşmı salmak gerekiyor yoksa fren yaparken debriyajı sıkmıyor muyuz ? Biraz uzun oldu ama umarım derdimi anlatmışımdır :silent:

O durumda debriyajı bırakmadan önce gaz vererek devri birazcık yükseltmeniz gerek. Ne kadar yükseltmeniz gerektiğini motorunuza alıştıkça anlayabilirsiniz
Yani orda motorun öne doğru yığılmasının nedeni debriyajı çektiğinizde devir rölanti devrine iniyor. Debriyajı bıraktığınızda ise 2. viteste o hızda olması gereken devre çıkmak istiyor. Siz debriyajı bırakmadan gaz vererek o devre çıkartıp debriyajı öyle bırakırsanız öne yığılma olmaz.

Levent
27 Haziran 2016, 18:04
Ön sıralardan yer tutmak lazım =)

etarhan
27 Haziran 2016, 18:17
anlamadım?

Diyor ki, vitesle yapılacak yavaşlama zararlıdır diyenler zararlıdır. Diyor ki, neredeyse otomobilin icadından beri herkesin söylediği "iyi şoför motor (kompresyon) frenini sonuna kadar kullanır" lafına inanıp uygulayanlar, daima zarar görmüştür. Diyor ki, akıllı olanlar nereye giderse gitsin, ben Mersin'e gitmem!

shruikan
27 Haziran 2016, 21:26
Diyor ki, vitesle yapılacak yavaşlama zararlıdır diyenler zararlıdır. Diyor ki, neredeyse otomobilin icadından beri herkesin söylediği "iyi şoför motor (kompresyon) frenini sonuna kadar kullanır" lafına inanıp uygulayanlar, daima zarar görmüştür. Diyor ki, akıllı olanlar nereye giderse gitsin, ben Mersin'e gitmem!

onu anladım da, dayanak noktası ne?

storm_shadow
27 Haziran 2016, 21:50
Mesela 5 inci vitesle gidiyorsun. Yavaşladıkca hafifi gaz vererek vitesi düşürüp 4 e çek denriyajı yavaşça bırak. Yavaşladıkca aynı şeyi 2 inci vitese kadar tekrarla. Sonra boşa al ve dur. Nizami olan budur. Zaten motorsiklet şanzımanın çalışma prensibini bilen herkes bunu bilir ve uygular.

---------- Mesajlar birleştirildi - 21:50 ---------- bir önceki mesaj zamanı 21:45 ----------

Arabalardaki gibi her vites arasında boş olmadığı için. Motorsiklet şanzımanın vites aralarında senkromeç yoktur. Dolayısı ile elim debriyajdayken iste motor gitsin ister duruyor olsun. Takır takır vites düşürmek vites hilalallerine zarar verir.

kadango
27 Haziran 2016, 22:35
:queen:

Konu bomba, yazılanlar daha da bomba.

etarhan
27 Haziran 2016, 22:41
Biz ne dedik acaba? On yedinci viteste giderken debriyajı sık, birinci vitese kadar düş, sonra debriyajı sertçe bırak filan mı dedik ki birileri kendince düzeltmeye kalkışıyor?

storm_shadow
27 Haziran 2016, 22:44
Hiç sorma. Herkes bişey diyor deli oluyorum.

---------- Mesajlar birleştirildi - 22:44 ---------- bir önceki mesaj zamanı 22:42 ----------

Debriyaj her vites arasında ayrılmaz ise vites hilallleri sürekli hateketli dişliye tak tak diye vurur. Buda yamul malarına neden olur.

hattoi
27 Haziran 2016, 22:58
Alışınca hızlı değiştirde, alışmadan hızlı değiştirmeye çalışma derim.
Ben ilk vitesli kullanırken debriyajı tam çekmeden vites atmıştım, cekicle motora vurmuş gibi ses çıktı, bir şeyleri kırdım, metal tıngırdıyordu içeride. O gün son kullanan olduğum için sonrakileri zora sokmadım neyse ki. Acemiliği ucuz motorla atmalı klişe ama öyle.

Yerimi aliyim de, eğitmen arkadaşları dinleyelim.

storm_shadow
27 Haziran 2016, 23:11
Alışınca hızlı değiştirde, alışmadan hızlı değiştirmeye çalışma derim.
Ben ilk vitesli kullanırken debriyajı tam çekmeden vites atmıştım, cekicle motora vurmuş gibi ses çıktı, bir şeyleri kırdım, metal tıngırdıyordu içeride. O gün son kullanan olduğum için sonrakileri zora sokmadım neyse ki. Acemiliği ucuz motorla atmalı klişe ama öyle.

Yerimi aliyim de, eğitmen arkadaşları dinleyelim.

Tabiki alışması gerek ama ben arkadaşımızı ezbere itmemek adına vites kutusunun çalışma prensibini anlatmak istedim. Her kötü viteş düşürüşünde şanzımana ne kadar zarar verdiğini düşündükce dahada bilinçli olur diye düşünüyorum

major24
27 Haziran 2016, 23:51
Mesela 5 inci vitesle gidiyorsun. Yavaşladıkca hafifi gaz vererek vitesi düşürüp 4 e çek denriyajı yavaşça bırak. Yavaşladıkca aynı şeyi 2 inci vitese kadar tekrarla. Sonra boşa al ve dur. Nizami olan budur. Zaten motorsiklet şanzımanın çalışma prensibini bilen herkes bunu bilir ve uygular.

---------- Mesajlar birleştirildi - 21:50 ---------- bir önceki mesaj zamanı 21:45 ----------

Arabalardaki gibi her vites arasında boş olmadığı için. Motorsiklet şanzımanın vites aralarında senkromeç yoktur. Dolayısı ile elim debriyajdayken iste motor gitsin ister duruyor olsun. Takır takır vites düşürmek vites hilalallerine zarar verir.


Ola ki 3. viteste durmak zorunda kaldık. Bu durumda peşin sıra vites küçültmenin ne zararı olabilir ? Sonuçta motor durdu , debriyaj çekili ve devir değişmiyor ?

storm_shadow
28 Haziran 2016, 00:50
Ola ki 3. viteste durmak zorunda kaldık. Bu durumda peşin sıra vites küçültmenin ne zararı olabilir ? Sonuçta motor durdu , debriyaj çekili ve devir değişmiyor ?

Yukarıda anlattığım gibi her vites değiştirişinde yani debriyajı çektiğinde dişliyi şanzımandan ayırıyorsun ve onu hareket eden diğer diğer dişliye geçirmeye çalışıyorsun. Yani hareketsiz vites hilali hareketli vites dişlisine geçiyor. Vites devir oranı denen faktör burada devreye giriyor. Bazen viteslerinizin tak diye ses çıkartarak geçmesinin nedeni bu oranı ayarlayamamaktır. Bunu ayarlamanın en basit yoluda arkadaşların tabiri ile her vite düşürüşünüzde ara gaz vermektir. Tabi bu her vites düşürüşünüzde debriyajı tekrar bırakarak yapılmalı.

Gelelim sorunun cevabına ha olduda 3. Vites ile durmak zorunda kaldık. Eğer çok ani tekrar kalkmak gerekiyorsa mecbur takır tukur 1 inci vitese kadar basacağız. Eğer vakit var ise, hafif yarım debriyaj ve gaza basarak vitese hafif dokunursanız eğer rahatca vites kolunun ses çıkarmadan indiğini göreceksiniz.

Aslında işin detayı size can sıkıcı gelebilir. Ben elimden geldiğince kısa ve anlaşılır şekilde anlatmaya çalıştım. İşin nizamisi budur zaten. Hatta bu şekilde motorsiketi kullanırsanız frene basmaya çok ihtiyaç duymazsınız. Sürüş öngörünüzde doğru oranla gelişir.

ssCi
28 Haziran 2016, 01:20
Bir soruda ben sormak istiyorum;

Şimdi 3. vites 70 - 80 km/h ile gidiyoruz, ileride kırmızı ışık var ve debriyajı sıkıp frene basmaya başlıyorum, sonra hızım 40 - 50 /km/h düşüyor ve vitesi 2.ye atıyorum, durmadan yeşil yanıyor ve debriyajı bırakıyorum sonra motor öne doğru çok yığılma yapıyor, yani artçı olduğu zaman kaska kafa atacak kadar yığılıyor, böyle durumda debriyajı ilk kalkış gibi yavaşmı salmak gerekiyor yoksa fren yaparken debriyajı sıkmıyor muyuz ? Biraz uzun oldu ama umarım derdimi anlatmışımdır :silent:

Acemiyken banada oldu, hala daha acemiyiz o manada demiyorum tabii ki :) yapman gereken 2'deyken 3'e atıp devam etmek hatta 4'e atman gerekiyor çünkü devirin düşüyor debriyajı sıkınca, yukarıda ki yorumumu oku bi istersen. Devir düştüğü için yığılma yapar. Ya her vitesde o torklu devire getirip debriyajı bırakıcaksın yada vitesi yükseltip öyle bırakıcaksın.

Evet benim yoğurumlamam buhadar teşehhkür ederim.

Levent
28 Haziran 2016, 02:17
Bir soruda ben sormak istiyorum;

Şimdi 3. vites 70 - 80 km/h ile gidiyoruz, ileride kırmızı ışık var ve debriyajı sıkıp frene basmaya başlıyorum, sonra hızım 40 - 50 /km/h düşüyor ve vitesi 2.ye atıyorum, durmadan yeşil yanıyor ve debriyajı bırakıyorum sonra motor öne doğru çok yığılma yapıyor, yani artçı olduğu zaman kaska kafa atacak kadar yığılıyor, böyle durumda debriyajı ilk kalkış gibi yavaşmı salmak gerekiyor yoksa fren yaparken debriyajı sıkmıyor muyuz ? Biraz uzun oldu ama umarım derdimi anlatmışımdır :silent:

Böyle bir durumda eğer durmayacaksan, debriyajı bırakmadan tekrar 3'e atarsan hiç bir atraksiyona girmene gerek kalmaz, debriyajı da ister sert, ister yumuşak bırakırsın. Dişli oranı deviri karşılayacağı için, yığılma yapmayacaktır. Hızlı da bırakılır yavaşta.

Bir kaç kişi cevap vermiş, ara gazı ver, deviri yükselt yığılma yapmaz diye, evet doğru yığılma yapmaz ama ara gazı verip deviri yükseltmek sürüş akıcılığını kaybettirir, gitmek yerine yavaşlatır motosikleti,sürtünme artar,doğru orantıda ısı artar, yine doğru orantıda aşınma yüksek olur, bu iş alışkanlık haline geldiğinde ise uzun vadede pistonların daha cabuk aşınmış olur, yağ yakmalar başlar, ve motor biter.

Motosikleti kompresyona mecbur kaldığınız durumlarda daha kısa mesafede durmak için sokun ki, hem akıcı sürüşünüz bozulmasın hemde motosikletiniz daha az aşınsın.

shruikan
28 Haziran 2016, 02:31
Motosikleti kompresyona mecbur kaldığınız durumlarda daha kısa mesafede durmak için sokun ki, hem akıcı sürüşünüz bozulmasın hemde motosikletiniz daha az aşınsın.

Bu bahsi geçen kompresyon, arka tekeri kitlemeye kadar varan kompresyon herhalde?
Şu ışıklarda durana kadar yavaş yavaş motor frenine bıraktığımız, gerektiğinde vites düşürdüğümüz kompresyon değil. Ya da yokuş inerken motoru kendi bildiği devirde bıraktığımız kompresyon değil.

Yoksa ben bu dediğim son iki tip kompresyonu sürekli yapıyorum. Hata mı ediyoz?

Furkan Tarık
28 Haziran 2016, 02:41
Başlığa gell :queen:

Hocam ikiyle kalkmayın boşver devirlensin motor. motor freninde gaz açmadığın sürece o devirlere çıkmaz. Şahsen benimki arkayı kitliyor (biraz sert kullanıyıorum) ama yine o devirlere çıkmıyor. Rahat olun bu kadar germeyin kendinizi

Levent
28 Haziran 2016, 10:23
Kompresyon her an var olan bir durumdur, daha anlaşılır şekilde söyleyeyim kompresyon olmaz ise ateşleme olmaz, ve motor çalışmaz. O yüzden o kompresyon ya da bu kompresyon diye ayırt edemeyiz aslında.

Halk arasında arka tekerleğin dönüş hızına uygun olmayan dişli oranı ile ortaya çıkan sıkıştırmaya bizler kompresyon diyoruz. Yani 3. viteste 100 km/h ile giderken aynı hızda vitesi 2 ye düşürdüğümüzde ortaya çıkan motor freni diye de tabir ettiğimiz durum (Daha kücük dişli, daha hızlı dönen krank, daha hızlı gidip gelen silindir ve ekrana yansıyan aniden yükselen devir saati blablabla...

Çok temel yazıyorum, hiç bilmeyen arkadaşların kafaları karışmadan anlamalarına yardımcı olması açısından. Tekerleği kilitlemek tamamen kişi ile alakalıdır. Olmayacak süratte olmayacak vitese düşerseniz ve bu durumu motor devirini arka tekerlek ile eşlemeden yaparsanız, (Ara gazı vermeden) o lastik kilitlenir. Kaydırmalı debriyaj olsa bile kilitlenir, bazı motorlarda vites yükseltirken de kilitlenir (Acemiler çok yapar 600 ve üzeri racinglerde) hatta daha kötü sonuçlar bile alınabilir, bilirsiniz apaçiliğin sonu yok.

Motosiklet giderken, sadece gazı kapatıp, motosikleti kendi haline bırakmakta kompresyondur, tabi bu hepimizin yaptığı ve kullandığı bir durum. Zira kompresyon olmasa motosiklet zaten yavaşlamaz, veya yokuş aşağı giderken gazı bıraktığınızda km saatinizdeki hız artacağı yere düşmez.

Ben de dahil olmak üzere bir çok insan çoğu zaman gazı kapatıp motosikletin kendi kendine yavaşlamasını sağlarız, ama şuanda adı aklıma gelmeyen bir eğitmenin sözünü hep doğru bulmuşumdur.. Ve genelde aklıma getiririm " Papuçlar (Balatalar) motor'dan daha pahalı değiller,onları kullanın. "

Yani bu şu demek oluyor aslında,

Frenleriniz kullanın, balatalarınız bitsin, ama motorunuz bitmesin.


Düz ve basit mantık ilerleyin. Motor bloğu nasıl bozuluyor? %80 aşınmalar yüzünden. Aşınma nasıl oluşuyor, sert kullanım, gereğinin dışında kullanım, çok yüksek devirde kullanım vs.

Bir racing atıyorum 16 bin devir cevirip, 50 bin km'de motor yerken bir yol motoru 6 bin devir cevirip 100 bin km yol yapabilir. (Rakamlar afaki, şimdi 100 bin yapan racing var demeyin uçarım :)

Ona göre doğrusunu bilin, işinize geleni uygulayın.

french press
28 Haziran 2016, 13:33
Her vites düşürüşümüzde debriyajı bırakmak durma süresini uzatmaz mı? Bunu öğrenme adına soruyorum. Ben duracağım zaman debriyajı sıkıp fren yapıyorum. Bir yandan da debriyaj çekili halde hiç bırakmadan vites küçültüyorum seri halde. Bu yanlış ise değiştirmeye çalışayım.

storm_shadow
28 Haziran 2016, 13:51
Motor, silindir, piston sekman diyorsunuz sürekli. Tamam haklısınız ama benim bahsettiğim şanzımanın durumuydu. Ayrıca arkadaşımızın anlattığı durum aşırı bir yığılmayasa eğer o kadar aktaksiyona gerek yok dediğiniz gibi. Mesela kendimden örnek vereyim. Motor 4000 devirin altına düştükce vites düşürüp debriyaj bırakırım. Böylelikle her vites düşürdüğümde motorda devir olduğu için hızlanmam gerektiğinde sorun yaşamam.

---------- Mesajlar birleştirildi - 13:51 ---------- bir önceki mesaj zamanı 13:40 ----------


Her vites düşürüşümüzde debriyajı bırakmak durma süresini uzatmaz mı? Bunu öğrenme adına soruyorum. Ben duracağım zaman debriyajı sıkıp fren yapıyorum. Bir yandan da debriyaj çekili halde hiç bırakmadan vites küçültüyorum seri halde. Bu yanlış ise değiştirmeye çalışayım.

Teorik olarak şanzıman için kötü, silindir ve pistonlara yük binmediğinden, motor için iyi. Şöyle bir örnek vereyim. Debriyaja sürekli basılı tutularak yavaşlama olayıda yanlış bana göre. Kullandığınız motor ne bilmiyorum ama bunu viraj içinde yaparsanız viraj çıkışı nasıl hangi devirde hangi viteste gaz açacaksınız? En ufak bir devir hatasında motor sizi üzerinizden tükürüverir hiç acımaz. Tek silindirli motorlarda sıkıntı olacağını sanmıyorum tabi o ayrı

sarph35
28 Haziran 2016, 23:29
anlamadım?

Dostum cevap verenler olmuş ama ben bir de kendi adıma anlatayım. Şimdi icat eden arkadaşlar çoğu motora 4 adet fren balatası koymuş. Bunlar aşınmasının fazla olacağını düşündükleri için değiştirilebilir olarak motosikletlerimize koymuşlar. Marka ve modeline göre değişse de ortalama 40-50 tlden 4 tanesi 200 tl eder ki bunları 15000-20000 kmde değişse devede kulak kalır diğer masrafların yanında. Ama sen zorda kalmadıkça uygun devire gelmeden vitesi düşürüp aktarma organlarına, lastiğe aşırı yük bindirirsen bunlardan dolayı oluşacak hasar emin ol onlarca balataya, zamana ve sinire sebep olacaktır.
Yavaşlarken gaz verip vites düşürmeyi ben ilk defa burda duydum, okudum ve afalladım. işten eve dönerken deneyeyim dedim çok saçma geldi, Sarp sen bildiğin yoldan şaşma dedim.
Dostum alıştıkça motoruna hangi devirde vitesi düşüreceğini gerek motorun seinden gerek titreşiminden gerek gaz tepkimesinden anlayacaksın. Öyle vitesi düşürdüm 7000devir oldu demek uygun viteste değilsin demektir. Demek ki erken vites düşürmüşsün. Zamanla alışırsın diye düşünüyorum.
kazasız belasız sürmen dileğiyle...

storm_shadow
28 Haziran 2016, 23:33
Gaz vererek vites düşürü nasıl anladıysanız artık bilemedim. Aklıma olmadık şeyler geliyor

shruikan
29 Haziran 2016, 01:37
Dostum cevap verenler olmuş ama ben bir de kendi adıma anlatayım. Şimdi icat eden arkadaşlar çoğu motora 4 adet fren balatası koymuş. Bunlar aşınmasının fazla olacağını düşündükleri için değiştirilebilir olarak motosikletlerimize koymuşlar. Marka ve modeline göre değişse de ortalama 40-50 tlden 4 tanesi 200 tl eder ki bunları 15000-20000 kmde değişse devede kulak kalır diğer masrafların yanında. Ama sen zorda kalmadıkça uygun devire gelmeden vitesi düşürüp aktarma organlarına, lastiğe aşırı yük bindirirsen bunlardan dolayı oluşacak hasar emin ol onlarca balataya, zamana ve sinire sebep olacaktır.
Yavaşlarken gaz verip vites düşürmeyi ben ilk defa burda duydum, okudum ve afalladım. işten eve dönerken deneyeyim dedim çok saçma geldi, Sarp sen bildiğin yoldan şaşma dedim.
Dostum alıştıkça motoruna hangi devirde vitesi düşüreceğini gerek motorun seinden gerek titreşiminden gerek gaz tepkimesinden anlayacaksın. Öyle vitesi düşürdüm 7000devir oldu demek uygun viteste değilsin demektir. Demek ki erken vites düşürmüşsün. Zamanla alışırsın diye düşünüyorum.
kazasız belasız sürmen dileğiyle...

ani durmam gereken anlar hariç, her durumda ben motor freniyle sakince yavaşlamaya bakıyorum. benim motorun çevireceği devir zaten taş çatlasa 11-12k. o sebeple, amacım durmaksa, 4-5k devirde aragazla vites küçültürüm. yoksa motor birden yığılma yapar, pistona aşırı yük biner diye biliyorum. arka tekeri kitler, virajda falan olursa iyi olmaz. o sebeple hep aragazla vites küçültüyorum.

bunu fren eşliğinde yapmak mı doğru olanı şimdi? nası bi senaryo olacak diye örnek bile veremiyorum frenle?

LynXMaSTeR
29 Haziran 2016, 04:16
bu konu da sayfalarca uzar gibi :)

sarph35
29 Haziran 2016, 10:08
ani durmam gereken anlar hariç, her durumda ben motor freniyle sakince yavaşlamaya bakıyorum. benim motorun çevireceği devir zaten taş çatlasa 11-12k. o sebeple, amacım durmaksa, 4-5k devirde aragazla vites küçültürüm. yoksa motor birden yığılma yapar, pistona aşırı yük biner diye biliyorum. arka tekeri kitler, virajda falan olursa iyi olmaz. o sebeple hep aragazla vites küçültüyorum.

bunu fren eşliğinde yapmak mı doğru olanı şimdi? nası bi senaryo olacak diye örnek bile veremiyorum frenle?

Yani o devirin sesini seviyor olabilirsin, belki düşük devirlerde bir zararı da yoktur ama bilinçsizce yapılırsa tehlike boyutunu arttıracağına inanıyorum.


bu konu da sayfalarca uzar gibi :)

Espriyle eleştirerek konunun uzamasına sizce yardımcı olmuyor musunuz? ;)


Gaz vererek vites düşürü nasıl anladıysanız artık bilemedim. Aklıma olmadık şeyler geliyor

Aragaz anladım tabiki:) Ama amaç yavaşlamak neden gaz veriyoruz?

Levent
29 Haziran 2016, 10:18
Aragaz anladım tabiki:) Ama amaç yavaşlamak neden gaz veriyoruz?

Yüksek süratlerde, ani durma veya çok ani yavaşlama ihtiyaçlarında 2 vites birden düşürülüp motor kompresyonundan maksimum fayda sağlanır. Bu genelde Spor motosikletler için hayati bir durumdur.

200 kms ile giderken, birden bire yavaslamak gerekirse, 2 vites kücültülür ve aragazı verilerek debriyaj salınır ki motor deviri ile arka tekerleğin dönüş hızları birbirine eşitlenir.

Eğer bu işi yapmadan 2 vites düşürür, debriyajıda çat diye bırakırsanız, arka lastiğiniz kilitlenir, başınıza iş alırsınız. Aragazi vermenin en temel sebebi budur. Düşük hızlarda verilen aragazı ise vitesin bir alt veya bir üst vitese daha rahat ve sorunsuz geçmesi içindir. Bu da genelde spor motorlarda geçerlidir. Yol motorlarında pek bu şekilde bir ihtiyaç söz konusu değildir.

shruikan
29 Haziran 2016, 10:49
Valla ben bildiğimi yapayım gene en iyisi: aragazı ver, vitesi küçült. Yoksa şanzımandan çat-çut sesler geliyo aragazsız yaparsam.