PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Arka fren kızakladığında neden sola yada sağa doğru kayar?



yanakadam
25 Ekim 2014, 20:42
Burdur'da olduğum bizde soğuk ve yağmurlu şartlar çok çabuk oluşuyor.
Bugün aküyü şarj hemde bir iki tur atayım diye motoruma (cbr 250r) bindiğimde ıslak zeminde sert fren yapmak zorunda kaldım. Freni bıraktığımda neredeyse üzerinden atacak kadar sağa doğru arka teker kaydı... Çok şükür kazasız atlattım ama dikkatimi hep bir yöne doğru kayıyor bunun sebebi nedir? Oysaki bana göre dümdüz gidiyordum...

Muhtemelen hatalıyımdır doğru fren için ne yapmam gerekiyor?

54RR
25 Ekim 2014, 20:46
Genellikle sağ tarafa kayıyorsa sorun yok :)

yanakadam
25 Ekim 2014, 20:48
Sola kayıyorsa ? :D Bana göre hep sağa kayıyor aslında :D Nedeni var mı ki?

54RR
25 Ekim 2014, 20:55
Sola kayıyorsa ? :D Bana göre hep sağa kayıyor aslında :D Nedeni var mı ki?

İllaki bir nedeni vardır :mrgreen:

ogzcngdk
25 Ekim 2014, 21:05
sağa kayıyor nedense evet. bendede öyle :)

fisherKing
25 Ekim 2014, 21:10
Normal giderken motor iki ayaklıdır ve ağırlık merkezi iki tekerleğin arasındadır. Arka fren ani sıkılıp teker kilitlendiğinde yere teması azalır ve ağırlık merkezi öne doğru kayar, motor adeta tek ayaklı kalır. Bu ani ağırlık merkezi değişimi sırasında ağırlığın hangi tarafta olduğuna göre arka taraf ta yanlara doğru kayar. Bu yüzden ani fren gereken zamanlarda iki freni de kullanmak dengenin bozulmaması için daha iyi olacaktır.
Bu arada hep aynı tarafa kayması da muhtemelen motor üzerinde hep aynı tarafa doğru ağırlığınızı vermenizle alakalıdır.

telike
25 Ekim 2014, 21:24
eğer dimdik durursanız düz kayarsınız. hafif yatık kayarsanız yada kaymaya başladığında yatarsanız ağırlık merkezinin yersine doğru kayar. birazcık fizik. elinize buzu alın mermere koyun parmağınızla bastırın o da bi taraftan kayar gider. gücü tam ortaya verirseniz kaymaz kırarsınız bile buzu. yumurtayı uçlarından bastırarak kıramamamız gibi.

sedat_57
25 Ekim 2014, 21:26
panik fren harici genelde ne yöne kaydıracağıma kendim karar veririm :P

canerol
25 Ekim 2014, 21:28
bence kim hangi elini kullanıyorsa o tarafa daha çok kayıyor :) sağ lak sanız sağ solaksanız sola kayıyoruz :)

mithrelios
25 Ekim 2014, 21:52
neredeyse highside şekilde düşüyormuşsun. nedeni şu, arka freni kilitlediğinde arka tekerin hızı ön tekerden fazla oluyor ve dolayısıyla arka teker öne gelmeye çalışırken kıçı sağa sola atmaya başlıyor (veya virajda kaydırdığında da aynı şey. Bu noktada motor kıç sallamaya başladıktan sonra arka freni bırakırsan, tekerlek tekrar yol tutmaya başlayıp dönmeye başlıyor ve eğer bu haldeyken arka teker/ön teker aynı hizada değilse motosiklet seni üzerinden atıyor. Aynı durum virajlarda arka kaymaya başladığında da meydana gelebilir.

youtube'a "highside" yazarsan pek çok video bulabilirsin.

samet10
25 Ekim 2014, 21:54
fizik kuralları çerçevesinde bir hareket :)

çok dert etme :)

yanakadam
25 Ekim 2014, 22:33
mithrelios adını bilmiyordum ama tam dediğin şey oluyordu az kalsın :)

Buradan çıkacak sonuç kışın sen motora binme :)

Ya ben bu gibi durumlarda refleks gelişmesi için böyle sert ön fren arka kaydırma felan çalışayım diyorum, mantıklı bir düşünce mi? Motora çok zarar verirmiyim (kız gibide kendisi :))

Çok korkuyorum ben motordan çok da seviyorum ya ne yapacağız bilemiyorum. Kendimce efendi ve bilinçliyim ama illa ki zorlayan birşeyler çıkıyor...

Mr.[T]
25 Ekim 2014, 23:44
bence kim hangi elini kullanıyorsa o tarafa daha çok kayıyor :) sağ lak sanız sağ solaksanız sola kayıyoruz :)

kim, ne yaparken hangi elini kullanıyor? aklıma gelen şey değildir inşallah ::winkwink

canerol
25 Ekim 2014, 23:49
;3465943']kim, ne yaparken hangi elini kullanıyor? aklıma gelen şey değildir inşallah ::winkwink

senin için fesat :cherry:

Mr.[T]
25 Ekim 2014, 23:51
senin için fesat :cherry:

aklıma geleni söylemedim ki sensin fesat :cherry:

Beycivan
26 Ekim 2014, 00:03
motoru frenlerken yolun eğimi sizin ve artçınızın duruş pozisyonu motordaki yükünüz ve lastiklerinizin durumu teker bilyelerindeki boşluklar ve arka mafsalın eşit sıkılmaması hangi tarafa meyilleneceğinize karar verir. Ama siz vücut davranışınızla buna yön verebilirsiniz.Motorun frenle kısa bir mesafede güvenli bir şekilde durdurulması sizin o motorda defalarca test ve kondisyon çalışmanıza bağlı. Bunu yapan çok az sürücü var. Bunu tecrübe edenler genelde ağır touring kullanıcıları oluyor. Diğerlerinde Allah ne verdiyse yolda yardırıyor.Birde motoru sadece fren durdurmaz. Vitesinizi doğru zamanda küçülterek kompresyonla da hızınızı azaltıp durma noktasına yaklaştığınızda frenlemeye başlayabilirsiniz.Hayırlı geceler

apisto
26 Ekim 2014, 00:11
Honda güvenli sürüş eğitiminde eğer arka fren yaptığınızda kayıyorsanız fazla güç (aşırı) uyguluyorsunuz demişlerdi.
Onun için Honda'nın okulunda hatta hiçbir zaman arka frene yarıdan fazla güç uygulamayın diyorlar.

JafJaf
26 Ekim 2014, 02:10
arka fren sagda olduğu için, ani basmalarda saga tarafa fazla yük verip o tarafa kayması normal geliyor düşününce ?

---------- Mesajlar birleştirildi - 02:10 ---------- bir önceki mesaj zamanı 02:08 ----------


Honda güvenli sürüş eğitiminde eğer arka fren yaptığınızda kayıyorsanız fazla güç (aşırı) uyguluyorsunuz demişlerdi.
Onun için Honda'nın okulunda hatta hiçbir zaman arka frene yarıdan fazla güç uygulamayın diyorlar.



cevabı arkadaş vermiş zaten :) ilk 2 3 yorumu okuyunca yazmak gereksinimi duydum direk :mrgreen: :rendeer:

myagdi
26 Ekim 2014, 02:56
Arka frene dozunda/kararında basacak ve uyguladığın basıncı sabit tutacaksın
Birazcık sonra (saniyeden az) ön freni sıkmaya başlayacak ve motor durana kadar ön fren manetini limon sıkar gibi, uyguladığın kuvveti arttırarak sıkacaksın.

Trafiğe kapalı bir alanda bol bol pratik yap. O kadar tekrarla ki refleks haline gelsin, beynin ne yapacağım diye düşünmeden ayağın ve elin otomatik çalışsın.

MotorKafa
26 Ekim 2014, 03:32
Aşağıdaki bilgiler herhangi bir kaynak baz alınmadan tamamen kendi düşüncelerim doğrultusunda yazılmıştır. Yanılıyor olabilirim.

Telike'nin dediği gibi buzun tam ortasına basmazsan sağa sola kayar.
Yani eğer buzun sağına basarsan sola kayar, soluna basarsan sağa kayar.
Motorun açısını dik olarak baz alacak olursak, sen sağ ayağınla arka frene bastığında, istem dışı olarak kıçınla sola ağırlık verirsin. Sola ağırlık verdiğin için de, arka teker kilitlendiğinde motorun kıçı sağa doğru kaymaya başlar. Bunu bilinçli olarak yaparsan motora istediğin gibi yön verebilirsin. Fakat bilinçsiz yaptığında motor dik bir açıyla ilerliyorsa kıçını sağa atar.

yanakadam
26 Ekim 2014, 11:51
Çok teşekkür ederim normal hissettim kendimi ama çok cahilim daha ya çok çok korkuyorum çok sevdiğim motorumdan :)

telike
26 Ekim 2014, 12:03
sağa kayarsa sorun yok sola kayarsa sıkıntı var dünyanın en saçma cevabı. dostum o frene bastığında lastiğin kayıyorsa sıkıntı orda başlıyor.

acemi60
26 Ekim 2014, 12:57
Bu konuyu bir sürüş okulu hocasıyla konuştum. Fren dozlamasının yanısıra önemli bir hata yapıldığını motor üzerinde duruş ve gidonu tutuş hatalarının frenlemede gezme sonucunu doğurduğunu söylemişti. Tavsiyesi şu; Gidon üzerine ağırlığını ver. Frenlemede gidon asla oynamasın.

initial-D
26 Ekim 2014, 12:58
Bakışın düşükse sağa sola çekebilir,yada bakışın sağda solda bişeye takılırsa gene çeker kayarken

Düz zeminde baş yukarda çevresel görüş ile ileri bakarsan sağlıklı motor sağa sola çekmeden kayar

ardacik
26 Ekim 2014, 13:18
Arkadaslar diskler sagda oldugu icin motorun saga yatmasi normal fiziksel acidan yani cbr 250 yi panik frende sola yatirani tebrik ederim genelde makine hep saga yatar bu normal onde cift disk olsa bu durum deisir orantili iki taraftanda guc uygulandigi icin daha duz bir sekilde yavaslar :)

apisto
26 Ekim 2014, 20:10
Bu konuyu bir sürüş okulu hocasıyla konuştum. Fren dozlamasının yanısıra önemli bir hata yapıldığını motor üzerinde duruş ve gidonu tutuş hatalarının frenlemede gezme sonucunu doğurduğunu söylemişti. Tavsiyesi şu; Gidon üzerine ağırlığını ver. Frenlemede gidon asla oynamasın.

Yanlış anlamış olabilir misiniz?
Gidona kesinlikle ağırlık vermemeliyiz,tam tersi olabildiğince serbest bırakmalıyız diye biliyorum, böylelikle kayma olsa dahi motosiklet gidonu kendisi düzeltecektir.
Yine Honda Eğitimden referans verecek olursam orda hocalar gidonu sıkanlara sürekli kızıyordu:)
Twist of the wrist te de kayma olsa dahi gidonu sıkmamanız tembihlenir.

telike
26 Ekim 2014, 20:48
Bu konuyu bir sürüş okulu hocasıyla konuştum. Fren dozlamasının yanısıra önemli bir hata yapıldığını motor üzerinde duruş ve gidonu tutuş hatalarının frenlemede gezme sonucunu doğurduğunu söylemişti. Tavsiyesi şu; Gidon üzerine ağırlığını ver. Frenlemede gidon asla oynamasın.

bi yanlış anlaşılma olmalı benim bildiğim de gidona yüklenilmemeli aea ne diyor hanım bileği tutar gibi :D yumuşak yoksa tankslap e girebiliriz. tabi istemeyiz böyle bişeyi


Arkadaslar diskler sagda oldugu icin motorun saga yatmasi normal fiziksel acidan yani cbr 250 yi panik frende sola yatirani tebrik ederim genelde makine hep saga yatar bu normal onde cift disk olsa bu durum deisir orantili iki taraftanda guc uygulandigi icin daha duz bir sekilde yavaslar :)

şaka mı yapuyosun dostum? disk lastiği değil de dünyayı mı durduruyor yoksa? ağırlık merkezin ne taraftaysa o tarafa sen, ters tarafa motorun gider. disk sağda olmuş solda olmuş farketmez. o zaman arkayı çift disk yaparsak motor hiç kaymaz :D

apisto
26 Ekim 2014, 21:43
Twwist of Wrist de kontrol ettim, 46ncı dakikadan itibaren anlatıyor konuyu;
buna göre Keith Code 'un yorumu, teker kaydığında eğer ön tarafa yüklenirseniz ekstra sürtünme yaratırsınız ve ciddi tehlikeler doğar. Tam tersi gidonu yumuşak tutup, yumuşak manevralar yapın hatta hafif gaz vererek motoru yükseltin diyor.

gargi amca
26 Ekim 2014, 22:54
Arka teker öne gelmeye çalışıyor. Sol veya sağdan yapıyor bunu. Fizik olarak öne gelme eğiliminin acıklaması vardı ama hatırlamıyorum.

Pekbipicadam
26 Ekim 2014, 23:35
Bence neden ve ne tarafa kaydığından çok kayan tekerleği panik yapmadan kontrol etmeyi öğrenmeye odaklanman gerekiyor, ne kadar doğru fren yapsanda günü geldiğinde ve bişiler yanlış gidip o lastik kaydığında, önemli olan onu kontrol etmek olacaktır diye düşünüyorum.

Motoru ilk kullanmaya başladığımda yüksek süratta vites küçültüp debriajı aniden bırakınca arka tekerin kitlenmesi hem keyifli hemde korkutucu olmuştu, sonraki zamanlarda bunu bilinçli yapmaya başladım ve arka kaymasını kontrol edebilmeyi öğrendim , tam tersi gazlada yapabiliyorum artık :) ve motorun istemli ve istemsiz arkasının kaymasını büyük oranda kontrol edebiliyorum ve bu kendimi daha güvende hissetmeme neden oluyor.

acemi60
26 Ekim 2014, 23:41
Sürüş okulu hocasının söylediğini yanlış anladığımı sanmıyorum. Doğru yada yanlış. Orasını bilemem. Fakat Gidonu sıkmak değil. El ayası ile yere doğru itmek şeklinde söylemişti.

MotorKafa
26 Ekim 2014, 23:43
o zaman arkayı çift disk yaparsak motor hiç kaymaz :D

Arkası tek maşa olan motorlara, yada önü tek maşa olan vespa'lara ne yapmak lazım :mrgreen:

telike
26 Ekim 2014, 23:44
Bence neden ve ne tarafa kaydığından çok kayan tekerleği panik yapmadan kontrol etmeyi öğrenmeye odaklanman gerekiyor, ne kadar doğru fren yapsanda günü geldiğinde ve bişiler yanlış gidip o lastik kaydığında, önemli olan onu kontrol etmek olacaktır diye düşünüyorum.

Motoru ilk kullanmaya başladığımda yüksek süratta vites küçültüp debriajı aniden bırakınca arka tekerin kitlenmesi hem keyifli hemde korkutucu olmuştu, sonraki zamanlarda bunu bilinçli yapmaya başladım ve arka kaymasını kontrol edebilmeyi öğrendim , tam tersi gazlada yapabiliyorum artık :) ve motorun istemli ve istemsiz arkasının kaymasını büyük oranda kontrol edebiliyorum ve bu kendimi daha güvende hissetmeme neden oluyor.

kesinlikle katılıyorum. lastiklerime bin küsür lira vermiş olmasam sürekli yapcam. ama içim acıyo bazen drift ya da kaydırırken :D çok zevkli o ayrı :D

burak5353
27 Ekim 2014, 10:19
fren diski sagda oldugundan olabilirmi

telike
27 Ekim 2014, 10:23
Arkası tek maşa olan motorlara, yada önü tek maşa olan vespa'lara ne yapmak lazım :mrgreen:

aaaaaa şaşırtmacalı soruu :queen:

tuzsuzdeli
27 Ekim 2014, 11:29
Bakışın düşükse sağa sola çekebilir,yada bakışın sağda solda bişeye takılırsa gene çeker kayarken

Düz zeminde baş yukarda çevresel görüş ile ileri bakarsan sağlıklı motor sağa sola çekmeden kayar

Eğer frene bastığınızda, fiziksel olarak bir denge problemi yoksa (yol eğimi, çok şiddteli rüzgar, motorun dengesiz yüklenmesi veya o sırada bir yöne doğru dönüyor olmak vs)
yani dümdüz gidiyorsanız, en önemli nokta, alıntıladığım mesajdaki gibi, bakıştır.
Dümdüz karşıya bakarsanız, depoyu dizlerinizle sıkıp, gidonu fazla sıkmazsanız düz kaymanız gerekir.
Yine bu esnada, oturuşunuzu dikleştirmeniz de, ağırlığın arkaya kaymasına ve dolayısı ile arka tekerin biraz daha iyi tutumasına ve geç kızaklamasına neden olur, faydalıdır yani :)
Elcikleri simetrik tutmamakta buna sebep olabiliyor. Yani bir elciği tam ortasından, diğerini içeriden tutmak da farkediyor.

Bunu bol bol çalışmak ve arka tekerin kilitlenmediği ideal noktaya kendinizi alıştırmanız gerek.
Hatta imkan varsa, bu durumu öne ve arkaya eğimli yollarda da çalışmakta fayda var.
Öne doğru hafif bir eğimde bile, arka tekerin ne kadar çabuk kızakladığını görmek insanı çok şaşırtıyor.

Bunları refleks haline getirene kadar haftada bir/ayda bir antreman yapmak, hayatınızı kurtarabilir.

ugurcan88
27 Ekim 2014, 11:38
fren disklerinin ve balataların da arka tekerin sağ tarafında olması buna sebep oluyor olabilir mi acaba??? benim de hep merak ettiğim konudur... aynı motor bende de var, ön freni çok sıktığımda hep sağa kayıyor... önde tek disk sağda olduğundan mı acaba???

telike
27 Ekim 2014, 12:45
fren disklerinin ve balataların da arka tekerin sağ tarafında olması buna sebep oluyor olabilir mi acaba??? benim de hep merak ettiğim konudur... aynı motor bende de var, ön freni çok sıktığımda hep sağa kayıyor... önde tek disk sağda olduğundan mı acaba???

hayır alakası yok. bir üstteki tuzsuzdeli arkadaşımız anlatmış durumu

ardacik
27 Ekim 2014, 12:59
Bi arastir bakalim :) cbr 250 kullanan insanlar nie surekli saga yatiriyo motoru ? :) gercektende panik frende motor saga cekiyo kendini

YILDIRIMBORA
27 Ekim 2014, 13:22
Motosiklet ile panik fren yapıldığında motoru sağa yada sola bilinçli kaydırarakta belki avantaj sağlayabilirsiniz.Bunu tercih ettiğiniz bir durumda yada istemsiz bir şekilde motosiklet kaymaya başladığında motorun devrine göre bir yada iki vites küçültüp arka frene basmayı bırakarak arka lastiğin bir miktar dönmeye başlaması sebebiyle merkez kaç kuvvetinin şiddetini hafifletirsiniz böylece savrulma,eğer heyecan yapmazsanız kontrollü bir şekilde lastikler hizalanana kadar gerçekleşecektir.Supermoto tekniği diyebileceğimiz powerslide tekniğini öğrenmek bence çok faydalıdır.

visamlord
27 Ekim 2014, 13:51
disklerin ağırlığı değil fakat oldukça dışarıda olan ve 6-7 kg gelen bir egzos cbr250 nin ağırlık merkezini sağa doğru kaydırıyor böyle söylemek daha mantıklı bence

phradrel
27 Ekim 2014, 14:14
işte ABS yi bunun için icat etmişler.

sürüş pozisyonunuz ve bakışınız diye biliyorum ben de.

disk, egzos gibi ağırlıkların motora dengeli dağıtılmadığını söylemek biraz mantıksız. oynanmış olsalar bile yine de sürücünün hareketleri ve pozisyonu bence çok daha ağır basıyor.

telike
27 Ekim 2014, 16:00
Bi arastir bakalim :) cbr 250 kullanan insanlar nie surekli saga yatiriyo motoru ? :) gercektende panik frende motor saga cekiyo kendini

inatla disk sağda ondan sağa çekiyor diyorsunuz ya bravo. kayan yer lastik ama disk te yere temas ediyormuş gibi davranıyprsunuz. bence disk sağda sağa ağırlık veriyo o disk. ne diyim daha.

orbues
27 Ekim 2014, 16:15
1- Arka fren durmak için değildir. Panik fren kavramını tek başına arka fren ile yapmak, durma eylemine çok daha geç ulaşmanıza neden olur. Durmak için 60 (ön)-40 (arka) oranında panik fren en doğrusudur.
2- Panik fren durumunda motosiklet kesinlikle tam dik pozisyonda olmalı ve gidon düz olmalıdır.
3- Normalde sürerken motosikleti çok yumuşak tutmamız ve kolların serbest durumda olması gerekirken, panik fren durumunda gidonu sıkmamız ve kollarımızı gergin tutmamız gerekir. Bu şekilde kendimizi de arkaya yaslamış ve vücut ağırlığımızı arkaya doğru vermiş oluruz.
4- Sadece arka fren ile durmaya çalışırsanız ağırlığı tamamı ile arkaya vermiş olursunuz. Artık motosikletin yönünü ağırlık merkezinizdeki kaymalar belirlemiş olur. Sizin komutanızdan çıkar.

Panik fren önemli bir husustur. Ne zaman ihtiyacınızın doğacağı belli olmaz. Herkesin panik freni boş bir alanda çalışmasını ve en kötü ihtimalle ayda bir antrenman yapmasını tavsiye ederim. En doğru ve kısa mesafe duruşu ile ilgili melekeyi motorunuzun karakteristiği ile bu şekilde kazanırsınız.

İHTİYACINIZ OLDUĞUNDA KONTROL SİZDE OLMALI....

yasdal
27 Ekim 2014, 16:38
Kafayı kaldır, devam et. Dertlerin son bulacak.

telike
27 Ekim 2014, 18:23
disklerin ağırlığı değil fakat oldukça dışarıda olan ve 6-7 kg gelen bir egzos cbr250 nin ağırlık merkezini sağa doğru kaydırıyor böyle söylemek daha mantıklı bence

dostum o zaman ellerini bıraktığında da bu motor sağa çekecek. sen bi yöne çeken motora biner misin? HONDA bunu düşünmüyor ama biz "egzoz sağda ondan çekiyor sağa" diyoruz he aynen aynen ne diyim artık. size laf anlatmak ne kadar zormuş

---------- Mesajlar birleştirildi - 17:23 ---------- bir önceki mesaj zamanı 17:19 ----------

peki ek olarak soruyorum ben neden kızaklamak zorunda kaldığım zaman (vites düşürmeler ani debriyaj salınımlarında kitliyor.) hafif hafif bi sağ bi sol bi sağ bi sol yapıp duruyorum ya da hiç bi tarafa yatmadan duruyorum.

e dostum honda ağırlığı sağdaymış mış diye sağa çekiyosa, sağ virajda sola hiç atmaz o zaman sağa dönerken asılın arka frene bakalım. nasıl olsa ağırlık merkezi motorun TAM ORTASINDA değil hafif sağa kaymış da, bundan sağa atıyomuş kızakladığında ya.. sağlam bir motosiklette ellerinizi bıraktığında motor düz giderken ağırlık merkezini değiştirirseniz o tarafa meyillenir hafif. sizin dediğinize göre hondanın sağ tarafı ağır o zaman ellerini bıraktığında sağa çekecek. var mı böyle bi mantık lütfen ya?

Syanur
27 Ekim 2014, 18:58
Tam karşıda, ilerde bir noktaya odaklan. Düz giderken arka freni kitle. Bir süre sonra arka tarafın kaymadığını hatta kontrol edebildiğini göreceksin. Bu antrenmanı yaparsan faydasını görürsün.

Yani sebep biziz, motorun dengesini bozuyoruz fren esnasında, bunu düzeltebilirsin.

rogget
27 Ekim 2014, 20:31
;3465947']aklıma geleni söylemedim ki sensin fesat :cherry:

allahtan uzamamış konuda :queen: