PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : motosiklet gerçekten en tehlikeli araç mı ? rakamlarla bakalım pek öyle durmuyor :)



knbyz
13 Eylül 2014, 00:17
Arkadaşlar Merhaba

Bugün sizlerle daha evvel incelediğim ve ilginç bulduğum bir istatistiksel veri setini paylaşmak istedim. Bu veri setleri Türkiye İstatistik Kurumu tarafından resmi kayıtlara geçen trafik kazalarına göre hazırlanmış . Verileri ilginç bulmam yada paylaşmamdaki amaç, ağzınızdan ilk kez ‘’motosiklet almayı yada binmeyi düşünüyorum’’cümlesi geçtiğinde dahi size ‘‘aaa ölürsün mal mısın canını yolda mı buldun’’ edasıyla konuşan yada davranan arkadaşlara az veya eksik te olsa bir cevap niteliği taşıması.

Neyse konumuza dönersek eğer; ilk resimde http://i.hizliresim.com/voYEnz.jpg toplam kayıtlı araç ve yıllar içerisinde bu araçlardan kaç tanesinin ölümlü yada yaralanmalı kazaya karıştığını görüyoruz. A kayıtlı taşıt sayısı B ölümlü yada yaralanmalı kazaya karışan taşıt sayısı. Resimden de görüleceği üzere eğer herhangi bir otomobiliniz var ise ölüme herhangi bir motoru olan kadar yakınsınız ikinizinde ölümlü veya yaralanmalı bir kazaya karışan araçta olma olasılığınız 2012 yılı için aynı. Hatta 2008-2011 arasında motorlular daha şanslı, en kotusude sehirler arası otobüse binenler.

İkinci resimde ise http://i.hizliresim.com/PEvqkO.jpg kazaya karışan araçlarda hayatını kaybeden ve yaralanan şöför sayısı verilmiş. Buradada dikkat çeken nokta 2012 yılında toplam kazalar içerisinde ölümlü kazaya karışan araç sayısının oranı (0.0112) motosiklet sayısının oranının (0,0067)neredeyse iki katı. Bu ne mi demek eğer ölümlü yada yaralanmalı bir kazaya karışırsak benim yaşama şansım arabadakinden fazla  Daha çarpıcı olanı ise biz motorculara söylenen ‘’hadi kendini düşünmüyorsun bare ananı babanı aileni eşini dostunu felan düşün’’ muhabbetini yapan abilere sakladım. 213 ölümlü motosiklet kazasının 182 (%85) sinde kullanan hayatını kaybetmiş ama 1237 ölümlü araç kazasında 476 (%38) şöför hayatını kaybetmiş. Yane bu kısaca şu demek, biz gittiğimiz zaman çoğunlukla kendimizi az bir olasılıkla da olsa artçımızı yanımızda götürüyoruz fakat otomobil sahipleri bizim ailemizi düşündükleri kadar kendilerininkini pek düşünmüyor gibi gözüküyor. 761 ölümlü kazada şöför kendini kurtarmış ama ölenler kim, bizim ailemiz değil heralde.

Sonuç olarak bu bilgileri vermekteki asıl amacım öyle önyargılarla hareket eden abilerin aslında otomobil tercihleriyle çokta güvende olmadıklarını ve kendi ailelerini motosiklet kullanıcılarının aileleri kadar düşünmediklerini göstermek. Fakat araç ne olursa olsun herkese kazasız belasız sürüşler.

Not: tabi araç süren herkes o kaza yapan yüzdelik dilimde olmadığını iddia ediyor yada edecek  İşte o abiler bunu söylemeye devam edebilirler çünkü bu verilerin karşılaştırılmasında sürücü özellikleri (tecrübe km gibi faktörler ) dikkate alınmamıştır.

MD.Murat
13 Eylül 2014, 00:39
Verileri nasil elde ettiniz , ayrica rasyonel bakisiniz icin elinize saglik :)

efizikci
13 Eylül 2014, 00:57
Bu verilere kimse inanmasa da arabalar daha tehlikeli arkadaş kim ne derse desin bugün yine sultanbeyli de bir motora arkadan araç çarpmış motorlu arkadaşımız vefat etmiş araç kayıp şimdi baktğında motor mu tehlikeli ? insan gibi kullandıktan sonra riski en aza indirgeriz İNSAN gibi kullanılınca hayat daha yaşanılır olur ama maalesef bunu kimse öğrenemedi. Ayrıca motor kullanmadığım günlerde durakta beklerken diyorum ki ya öküzün biri üstümüze sürerse...

Ahmet Abi
13 Eylül 2014, 01:54
Güvenlik ekipmanları,motor ve hız ne olursa olsun herhangi bir kazada alınan hasar kaza testlerinden tam puan almış araç sürücünün aldığı hasardan daha fazla olacaktır.


http://www.youtube.com/watch?v=KHO_Iq6zZE8

Sürücüyü videodaki gibi koruyabilecek güvenlik ekipmanı çıkmadığı sürece motosiklet için güvenlikten bahsetmek ne kadar mantıklıdır tartışılır.

CrosseR
13 Eylül 2014, 02:30
Evet motosiklet en tehlikeli araç..
Rakamların kifayetsiz kaldığı bir durum bu..
Bkz.
''motorun kaportası sensin''
''öldükten sonra haklı olmanın bir faydası yok'' ve daha fazlası..
Bunlar bizim kullandığımız araçlar için kullanılan ifadeler..
Motosiklette ölüm;
İstersen full koruma ol virajı alamadığında bariyerlerin arasına girmene bakar..
Savrulduğunda karşıdan gelen arabanın altına girmene bakar..
Düştüğünde boynunun kaldırıma gelmesine bakar..
50 kmh hızla araçla kafa kafaya girmeye bakar..
Bi taksinin sol arka kapısına bakar..
Şehir içinde korumasız olabilecek olan kazaları saymıyorum bile..

Ben bu konuda istatistiklere değil,motoruma bindiğimde beni nelerin öldürebileceğini düşündüğümde aklıma gelenlere,çevremde gördüklerime bakarım..
Birde 2000 model üstü (2000 model bile artık yollarda pek kalmadı) bilmem kaç hava yastıklı arabada emniyet kemerimi taktığımda aklıma gelenlere bakarım..

Arada dağlar kadar fark var..

rebirth
13 Eylül 2014, 02:57
Evet Kardeşim doğru söylüyorsun araba kesinlikle motosikletten daha tehlikeli, desek inanacak mısın gerçekten ?
Arkadaşlar yukarıda belirtmiş, hatta öyle güzel izah etmişler ki üstüne diyecek laf yok.
100'le giderken düşüp motorun altında asfaltta sürüklendiğini düşün bakalım, ben düşündüğümde öyle bişey olursa ölüm kurtuluş olur diyorum.

Motosiklete güvenli olduğu için binmiyorum, çok ağır bi kaza geçirdim ölümden döndüm, fiziki kusurlar da bıraktı bende, motosiklet tehlikeli çok iyi biliyorum ve devam ediyorum sürmeye, arkadaşlarım ailem yalvar yakar vazgeçirmeye çalışsalar da nafile.
Ölümüm motosikletten olacak biliyorum ve devam ediyorum sürmeye.
Motosiklet tehlikeli bi tutkudur, hatta kimisinin Azraille oynadığı bi oyundur.

medir
13 Eylül 2014, 10:06
Ecel Birdir Değişmez... Nerede öleceğin ne zaman öleceğin bellidir kendi sonucuna ulaşabilmek için kendi sebeplerini sen seçersin. motor kullanmakta kullanmamakta senin elinde tedbirlerini al gerisini Allah'a havale et, olacaksa otoparkta durduk yerde bile oluyor kaza...

knbyz
13 Eylül 2014, 12:43
arkadaslar ben tam olarak anlatamadim heralde kendimi. tabiki arabalari. fiziksel bir avantaji var yapilari geregi bir arkadasimiz demis motorda kaporta sensin diye oda dogru. benim demek istedigim arabanin avantajina ragmen kullanan kisinn etkisiyle arabalrin en az motorlar kadar tehlikeli oldugu. verdigim rakamlara bakilirsa araba kullanan kisiler en z motorlar kadar kazaolumlu kaza yapmis oran olarak adet olarak dgil. demekki surenler nasil surmusse motorcular kadar olmeyi ve oldurmeyi basarmis o kadar guvenli arabalar icerisinde

murad13
13 Eylül 2014, 13:51
Rasyonel veriler bence güzel olmuş bazıları ecelle veriyi karıştıryo ama olsun o ayrı mesele ;) kafaya kasktan başka bişey takmayalm yeter :)

MD.Murat
13 Eylül 2014, 14:04
Ecel Birdir Değişmez... Nerede öleceğin ne zaman öleceğin bellidir kendi sonucuna ulaşabilmek için kendi sebeplerini sen seçersin. motor kullanmakta kullanmamakta senin elinde tedbirlerini al gerisini Allah'a havale et, olacaksa otoparkta durduk yerde bile oluyor kaza...

Dostum bu yazdiginin mantiksal hicbir yonu yok. Unutmayin ki "inandiginiz" , size gore dogru olan seyleri , kanitlanabilir ve butun herkesin kabul ettigi verilermis gibi buraya yazmaniz hos degil.

RAMİREZ
13 Eylül 2014, 14:19
Dostum bu yazdiginin mantiksal hicbir yonu yok. Unutmayin ki "inandiginiz" , size gore dogru olan seyleri , kanitlanabilir ve butun herkesin kabul ettigi verilermis gibi buraya yazmaniz hos degil.

Arkadaşın yazdığı niye doğru değil? "birçoğumuz" ecele ve kadere inanırız. Dikkat edersen, gerekli tedbirleri al gerisini Allah'a havale et demiş. Çok da doğru demiş. Kötü bir durumda İnanç adına kanıt aramaktansa, sebep sonuç olayına bakılır. Bu mantıklı olandır tabiki. Ama Allah'a Tevekkel olmak kötü birşey değildir. Bu tarz konulara hiç girmem ve girmekte istemem ama rahatsız olunacak veya ters karşılanacak şeyler değil bunlar.

murad13
13 Eylül 2014, 14:24
@Ramirez +1 katılıyorum

medir
13 Eylül 2014, 16:41
Sayın MD. Murat, mantıksal acısı şu; "her canlı ölümü tadacaktır" yani her canlı doğar yaşar büyür ve ölür her ne kadar materyalist düşünce "madde her zaman vardı" dese de Albert Einstein'da dediği gibi kainat sürekli büyüyor! yani büyüyen her şeyin bir başı ve bir sonu vardır aynen insan oğlunda olduğu gibi ve benim inancım bu sürenin ne zaman biteceğini nasıl sona ereceğini bilen tanıyan tasdik eden bir ilahın varlığından oluşuyor. Nasıl ki hiç bir şey tesadüf değil ölümde aynen öyle başı boş ve sebepsiz değil günü, saati, sebebi, sonucu vardır. kanıt demişsin; ortada bir resim varsa ressamı aranmaz bellidir ki bunu yapan bir sanatkar var. Bazı şeyler soyuttur kanıtı sonuçlarıdır örneğin akıl sevgi merhamet veya sizin anlıyacağınız dilde aura, negatif enerji, sinerji gibi kanıtlayamazsın ama sonuçları vardır. Saygılı yorumunuz icin teşekkur ederim...

MD.Murat
13 Eylül 2014, 17:02
Sayın MD. Murat, mantıksal acısı şu; "her canlı ölümü tadacaktır" yani her canlı doğar yaşar büyür ve ölür her ne kadar materyalist düşünce "madde her zaman vardı" dese de Albert Einstein'da dediği gibi kainat sürekli büyüyor! yani büyüyen her şeyin bir başı ve bir sonu vardır aynen insan oğlunda olduğu gibi ve benim inancım bu sürenin ne zaman biteceğini nasıl sona ereceğini bilen tanıyan tasdik eden bir ilahın varlığından oluşuyor. Nasıl ki hiç bir şey tesadüf değil ölümde aynen öyle başı boş ve sebepsiz değil günü, saati, sebebi, sonucu vardır. kanıt demişsin; ortada bir resim varsa ressamı aranmaz bellidir ki bunu yapan bir sanatkar var. Bazı şeyler soyuttur kanıtı sonuçlarıdır örneğin akıl sevgi merhamet veya sizin anlıyacağınız dilde aura, negatif enerji, sinerji gibi kanıtlayamazsın ama sonuçları vardır. Saygılı yorumunuz icin teşekkur ederim...

ben sizin düşüncenizin doğru veya yanlış olmasıyla ilgilenmiyorum zaten.
başlıkta "motosiklet gerçekten en tehlikeli araç mı , rakamlara bakalım" yazıyor.
burda arkadaş birkaç veri paylaşmış. ben tahminimce bu verilerin gerçekliğini sorguladım , çünkü mantığım daha tehlikeli olduğunu söylüyor. bu durumda eğer arkadaş haklıysa ben birşeyleri gözden kaçırıyorum demektir.

şimdi burda sorun şu , arkadaş "motosiklet sürerken ne önlem almalı?" gibi bir soru sormuş olsa , sizin kişisel düşüncenizi tavsiye olarak yazmanızda hiçbir sorun olmayacaktı.ama konu bu değil.

bu genel olarak rahatsızlık duyduğum bir konu olduğu için bunları yazma ihtiyacı hissettim.
ülkemde bir sayısal rasyonel tartışma dönerken her zaman birisi çıkıp dini bir "inancı" kanıt olarak sunuyor ve konu ölüyor.

bu şuna benziyor , sallıyorum ; biz dünyanın dönüş hızının penguenlerin üremesini nasıl etkilediğini tartışıyoruz ,
biri çıkıp diyor ki hepsinde büyük bir ahenk var , bunları allah yaratmış , ne güzel yaratmış.
tartışma bitti , herkes evlere dağılsın.

nasılsa yarın öbürgün gavur dediklerimiz bu analizden de bi teknoloji çıkarıp elimize verir.:)

okan218
13 Eylül 2014, 17:06
"medir" nickli üyenin mesajında yazdıklarına katılıyorum. Kadere inanmamak imansızlığa kadar götürür. Ecelin motor kazasıyla ölmekse eğer, dünyadaki en iyi koruma bile yetersiz kalacaktır. Ne yapalım o zaman kask takmayalım mı, takacağız tabiki. Nasıl olsa öleceğiz diye yemek yemeyen varmı? Yüce Allah'ın bize emaneti olan bedenimizi en iyi şekilde korumak bizim kulluk görevimiz. Diyeceksiniz o zaman motora binerken en pahalı en sağlam korumalar alalım. Öyle de birşey yok israfa yol açmadan işimizi ne görüyorsa, bütçemiz neye yetiyorsa onu almalıyız. Kimisi vardır aylık boğazına giren lokmanın maddi değeri 300Tl kimisi vardır 4000Tl. Konu nereye çeksen gider. Kanunsuz olmadan, hız limitlerine uyup kask takmayı ihmal etmemekten başka yapacak birşey yok. Birazda dünyayı diğer insanlarla ortak kullandığımızı unutmamamız gerekir. İnsanlar birbirini sevse hiç bir sıkıntı kalmayacak. Şahsi düşüncelerimdir; başınızı ağrıttıysam kusura bakmayın

medir
13 Eylül 2014, 17:21
Bende birkaç veri ile istatiksel bir sonuca ulaşılmasına karşıyım örneğin yukarıdaki otomobil sayısı kadar motor olsaydı sonuç değişirdi. Güvenlik önlemleri, kullanıcı yaş ortalaması, teknolojik ilerlemenin son tüketiciye ulaşılabilirliği eğitim ve kullananların sayısı eşit olsaydı dahi iki farklı şeyi kıyasladığınızdan sonuç yine yanıltıcı olacaktı ve ben bunları söyledik ten sonra başa dönüp "ecel birdir değişmez" diyecek tim. ( ilgili makale; nasrettin hoca hiç fıkrası) Hiç bir istatistik motorun tehlikeli olduğu gerçeğini değiştiremez örneğin; otomobile binerken sadece kemerini takıp 50/110 hız limitlerine ve kurallara uyarsan hiç bir sıkıntı yok. Fakat motorda kask-eldiven-dizlik-mont-bot vs.. takarsın peki bukadar güvenlide neden takıyorsun. motora binip de kontağı çevirdiğinde tek düşündüğüm şey düştüğüm anda ne olur ve ben bukarşı nekadar önlem aldım.... ----"nasılsa yarın öbürgün gavur dediklerimiz bu analizden de bi teknoloji çıkarıp elimize verir"... buna da karşıyım zaten bu kölelik sistemi (kapitalist emperyalist sistem) bize bunu empoze etti ve başarılı oldu, bu ziyniyeti kırıp üreten ilerleyen yollar acan, takip edilen bir millet olacağız inşallah... Önyargıları bırakıp kolkola girdiğimizde bu memleket altın bir yüzyıl daha görecek....

knbyz
13 Eylül 2014, 19:24
medir kardesim oranar ayni oldugundan dolayi otomobil kadar mottosiklet olsa olusacak kaza sayisi otomobillerin kadr olucak cunku oran ayni. benim derdim motosikletin kendisinn arabadan guvenli oldugunu gostermek degil amacim hani arabaya motordan guvenli biniyorum diyen abilere ragmen onlarda bizim kadr kaza yapiyo demek ki. sadece arba kullaniyo olmam seni motor kullanandan daha guvenli yapmaz surus tarzin bilgin tecruben kurallara uyman hiz yapmamak dikkatli olmak gibi faktoer var. ornegin ben motor kullandiktan sonra anladim araba kullananlarin telefon bagimliligini insanlar inanilmaz telfon kullaniyor arac kullanrken ama sen ben yola bakiyoruz mesela ufakta olsa bu bbir ornektir. sonucta motor tehlikeli ama arabada da otoyolda telefoa konusuyosan kemer takmiyosan olme olasilign bizimki kadar neredeyse.

kader konusunda ise kader tabiki var ve bir yerde bizi bulacak bir sekilde o bambaska bir olay ama tedbiri elden birakmamak lazim

mithrelios
13 Eylül 2014, 20:13
Selamlar, öncelikle anlamlı güzel bişeyler paylaştığınız için çok teşekkürler. istatistiklere ben de bir süredir bakıyordum anlamlı bir çıkarım olabilir mi düşüncesiyle o sebeple biraz araştırma yapmıştım ve bu istatistiğe de denk gelmiştim. Ancak bunların bir çıkarım yapmaya uygun olamayabileceğini düşündüm, aşağıda nedenlerini açıklayayım.

Burdaki istatistikteki temel sorun sadece kayıtlı araç sayısına göre oranlama yapması. Neye göre yapıcak peki sorusunun cevabı da yapılan yol başına bir istatistik gerektiriyor. yani ortalama bir araba yılda kaç km yapıyor ortalama bir motosiklet kaç km yapıyor? Bunun cevabı büyük olasılıkla arabalar lehine en az 2 kat çıkabileceğini tahmin ediyorum (diğer ülkelerin bu istatistikleri olduğu için oradan kıyaslama yaparak).

Dolayısıyla, muhafazakar bir tahminle ortalama arabanın ortalama motosiklete göre yılda 2 kat fazla km yaptığı varsayıldığında, kayıtlı araç sayısına oranla ölümlü/yaralanmalı kaza oranı aynı olsa bile, motosiklette ölümlü/yaralanmalı kaza şansının 2 kat fazla olduğunu gösteriyor. Zaten otobüs istatistiği de bu sebepten yanılıyor, ortalama bir otobüs ortalama bir arabaya göre yılda belki 3-4 kat fazla yol yapacağı için, kayıtlı araç sayısına göre oranlarda otobüs aynı olsa bile, gerçekte otobüslerde gittiğiniz km başına ölme/yaralanma riskiniz arabadan daha düşük oluyor.

Bir de başka aklıma gelen bir sorunu da, motosikletlerin kendi kendilerine de düşen (viraj alamayıp veya fren kitleyerek) aletler olması ve bu tip kazaların çoğunun polise yansımadığından istatistiklere de girmediği yönünde. "Hurt Raporuna" göre motosiklet kazalarının %25'i bu şekilde oluyor. Bunların bir kısmının istatistiklere yansımamış olması dolayısıyla motosiklet aleyhine anlam ifade eden bir durum.

Sonuç olarak, araba motosiklete göre daha güvenli olmakla birlikte bazılarının sandığının aksine çok da güvenli değil. 60-70 km/s üstü her hızda gerçekleştirilecek kaza hem araba hem de motosiklet için ciddi risk yaratabilir.

knbyz
13 Eylül 2014, 22:30
Selamlar, öncelikle anlamlı güzel bişeyler paylaştığınız için çok teşekkürler. istatistiklere ben de bir süredir bakıyordum anlamlı bir çıkarım olabilir mi düşüncesiyle o sebeple biraz araştırma yapmıştım ve bu istatistiğe de denk gelmiştim. Ancak bunların bir çıkarım yapmaya uygun olamayabileceğini düşündüm, aşağıda nedenlerini açıklayayım.

Burdaki istatistikteki temel sorun sadece kayıtlı araç sayısına göre oranlama yapması. Neye göre yapıcak peki sorusunun cevabı da yapılan yol başına bir istatistik gerektiriyor. yani ortalama bir araba yılda kaç km yapıyor ortalama bir motosiklet kaç km yapıyor? Bunun cevabı büyük olasılıkla arabalar lehine en az 2 kat çıkabileceğini tahmin ediyorum (diğer ülkelerin bu istatistikleri olduğu için oradan kıyaslama yaparak).

Dolayısıyla, muhafazakar bir tahminle ortalama arabanın ortalama motosiklete göre yılda 2 kat fazla km yaptığı varsayıldığında, kayıtlı araç sayısına oranla ölümlü/yaralanmalı kaza oranı aynı olsa bile, motosiklette ölümlü/yaralanmalı kaza şansının 2 kat fazla olduğunu gösteriyor. Zaten otobüs istatistiği de bu sebepten yanılıyor, ortalama bir otobüs ortalama bir arabaya göre yılda belki 3-4 kat fazla yol yapacağı için, kayıtlı araç sayısına göre oranlarda otobüs aynı olsa bile, gerçekte otobüslerde gittiğiniz km başına ölme/yaralanma riskiniz arabadan daha düşük oluyor.

Bir de başka aklıma gelen bir sorunu da, motosikletlerin kendi kendilerine de düşen (viraj alamayıp veya fren kitleyerek) aletler olması ve bu tip kazaların çoğunun polise yansımadığından istatistiklere de girmediği yönünde. "Hurt Raporuna" göre motosiklet kazalarının %25'i bu şekilde oluyor. Bunların bir kısmının istatistiklere yansımamış olması dolayısıyla motosiklet aleyhine anlam ifade eden bir durum.

Sonuç olarak, araba motosiklete göre daha güvenli olmakla birlikte bazılarının sandığının aksine çok da güvenli değil. 60-70 km/s üstü her hızda gerçekleştirilecek kaza hem araba hem de motosiklet için ciddi risk yaratabilir.



ustad mesajin katkin icin tesekkurler. haklisin bu veriler ile kesin yorumlar tabiki yapilamaz ama canim yurdumda ayrintili kaza veri kayitlari tutulmDgi icin maalesef elmzdeki veriler bu kadr. ozellikle avrupada ve ingilterede senin bahsini ettigin tarz veri kaydi soz konusu ve orda daha ayrintili analizler mevcut. ornegin bir amerikan arastirmasinda tum motosiklet kazalarinin icerisinde motor hacmindeki her 100 cc artisin olume olan etkisi inceleniyor, yane adamlr nerde biz hala olumlu olmazsa kayit bile almiycaz kaZalarda.
daha oncede dedigim gibi benm amacim kullanan insanlarin arabalarin avantajina ragmen bizim kadar zarar gormeleri. uluslararasi akademik yaynlri inceliyorum guzel ayrintili birseyler cikarsa muhakkak paylasacagim

Proud
13 Eylül 2014, 23:22
Ecel Birdir Değişmez... Nerede öleceğin ne zaman öleceğin bellidir kendi sonucuna ulaşabilmek için kendi sebeplerini sen seçersin. motor kullanmakta kullanmamakta senin elinde tedbirlerini al gerisini Allah'a havale et, olacaksa otoparkta durduk yerde bile oluyor kaza...

Siz kadere inanırsınızda neden yoldan geçerken araba vuracak diye sağa sola bakarsınız ? Kaderinde yazıyorsa vurur yazmıyorsa vurmaz değil mi ? :) Sizin gibilerinin koruma giymesinede gerek yok oku bir fatiha ölümsüz ol. :pl: