Arda_Karaca
17 Mayıs 2014, 21:58
Herkese merhaba;
Uykusuzcorap arkadaşımızın açtığı başlığı okuduktan sonra fren hidroliği BMW servis kitapçığında 1 yıl mı 2 yıl mı yazıyor diye merak edince değişim süresinin en fazla 1 yıl olduğu ve benimde 1 yıl 12 gündür değiştirmediğimi farkettim. Geçen sene değişim yaparken fotoğraf çekip başlık açayım dedim ama açıkçası üşenip seneye yaparım demiştim. Bu sene üşenmeden herşeyi sırasıyla resimlemeye çalıştım. Değişimi F650GS ile yaptım ama motosikletlerin %99'undaki sistem aynıdır. Bu yüzden bir farklılık olacağını sanmıyorum.
Başlamadan belirtmeliyim ki ben motosiklet tamircisi değilim. Bu konuların ustası da değilim. Bilgilerimi, meslek lisesinde öğrendiklerim, iş nedeniyle bugüne kadar yaşadığım teknik tecrübeler ve internet üzerinden araştırmalarımla öğrendim. O yüzden yöntemlerim bana göre doğrudur.
Öncelikle malzemelerimiz:
http://i.hizliresim.com/rL1mN1.jpg (http://hizliresim.com/rL1mN1)
1- Akvaryumculardan temin edebileceğimiz çeşitli hortumlar.
2- Anahtar takımı.
3- Düz tornavida.
4- Yıldız tornavida.
5- Yankeski.
6- Orta büyüklükte cırt kelepçe (Büyük olursa belki olabilir ama küçükleri kopuyor. Örneğin resimdeki kırmızılar takarken kopuyor)
7- Motosikletinize uygun DOT 3 veya DOT 4 yağ.
Fren hidrolik kutusuna ulaşmamız için öncelikle elcik korumayı sökmemiz gerekiyor (Elcik koruma olmayanlar bu bölümü atlayabilir.) Elcik korumayı sökmek için aşağıdaki resimdeki okla işaretli alyan civatayı söküyoruz. Civatayı ve gidon topuzunu alıyoruz.
http://i.hizliresim.com/lYZ0Pp.jpg (http://hizliresim.com/lYZ0Pp)
Sonra aşağıdaki resimdeki iki civatayı torx alyanla söküp elcik korumayı çıkartıyoruz.
http://i.hizliresim.com/kr61a7.jpg (http://hizliresim.com/kr61a7)
Elcik korumanın sökülmüş hali.
http://i.hizliresim.com/gl640R.jpg (http://hizliresim.com/gl640R)
Nihayet fren hidrolik kutusu ile başbaşa kalıyoruz. Bütün motosikletlerde hidrolik kutusunun üzerinde kullanılan yağ cinsi yazar. Hangi yağ diye kafanızda soru işareti kalırsa ordan öğrenebilirsiniz. Aşağıdaki resimde gözüken hidrolik fren kutusunun iki adet civatasını yıldız tornavida ile çıkartıyoruz.
http://i.hizliresim.com/9XN9JN.jpg (http://hizliresim.com/9XN9JN)
Hidrolik fren kutusu kapağının altında bulunan, aşağıdaki resimde okla gösterilen parçayı mutlaka kutudan çıkartırken altından bezle silerek kutudan çıkartın. Çünkü hidrolik yağ boyalı yüzeylere çok zararlıdır.
http://i.hizliresim.com/djBW6n.jpg (http://hizliresim.com/djBW6n)
Fren hidrolik kutumuzu aşağıdaki şekilde bırakarak fren merkezine geçiyoruz.
http://i.hizliresim.com/7mDYEl.jpg (http://hizliresim.com/7mDYEl)
Aşağıdaki resimdeki kırmızı okla gösterilen plastik parçayı açıyoruz.
http://i.hizliresim.com/BXzERD.jpg (http://hizliresim.com/BXzERD)
Plastik parçanın altından çıkan uca akvaryumcudan aldığımız hortumu takıyoruz ve hortumun dip tarafından cırt kelepçeyi uca sıkıca tutturuyoruz. İşlem bittiğinde aşağıdaki resimdeki şekli elde etmiş olmalısınız. Bu şekilde, fren merkezine bağlı hortum eğik durduğundan boşaltma civatasının önünde sürekli yağ olacak ve sistemin içerisine hava girmemiş olacaktır.
http://i.hizliresim.com/38zNaO.jpg (http://hizliresim.com/38zNaO)
Cırt kelepçenin fazlalık kısmını yankeski ile kesiyoruz.
http://i.hizliresim.com/QX2JGv.jpg (http://hizliresim.com/QX2JGv)
Aşağıdaki resimdeki gibi hortumun diğer ucuna boş bir pet şişe koyuyoruz.
http://i.hizliresim.com/XW6ykR.jpg (http://hizliresim.com/XW6ykR)
Artık değişime başlamaya hazırız. Aşağıdaki resimdeki yeşil renkli okla gösterilen civatayı açık ağızlı anahtar ile gevşetiyoruz.
(Eğer gevşemiyorsa kesinlikle zorlamayın yalama yaparsınız. Bu durumda hortumu sökün. Civatayı yıldız anahtar ile gevşetip hafifçe tekrar sıkarak tekrar hortumları takın. Hortumları taktıktan sonra tekrar civatayı gevşetim.)
http://i.hizliresim.com/BXzERD.jpg (http://hizliresim.com/BXzERD)
Evet başlıyoruz. Fren manetini bir kaç kez sıkarak hidrolik fren kutusundaki yağın hortumlara, hortumlardan da pet şişeye akmasını sağlıyoruz. Azaldıkça hidrolik yağ kutusuna yağ ekliyoruz. Hidrolik fren kutusundaki yağı kesinlikle bitirmiyoruz. Bitirirseniz hava yaptırırsınız. Örneğin aşağıdaki konuma kadar getirmeyin.
http://i.hizliresim.com/YP6Mdk.jpg (http://hizliresim.com/YP6Mdk)
Fren manetine basmaya başladıktan sonra eski yağ çıkmaya başlıyor.
http://i.hizliresim.com/mlodgZ.jpg (http://hizliresim.com/mlodgZ)
Hortumdan temiz yağ çıkana kadar fren manetine basmaya ve hidrolik yağ kutusunda yağ eksildikçe yağ eklemeye devam ediyoruz. Nihayet temiz yağ çıktı.
http://i.hizliresim.com/6RNZkE.jpg (http://hizliresim.com/6RNZkE)
Aşağıdaki resimdeki yeşil okla gösterilen civatayı sıkıyoruz ve hortumda kalan yağı hortumu aşağı doğru bükerek boşalttıktan sonra hortumu çıkartıyoruz. Kırmızı okla gösterilen tıpayı yerine takıyoruz.
Hidrolik yağ kutusundaki yağı gösterge camının üstüne kadar doldurduktan sonra hidrolik yağ kutusunu da kapatıyoruz.
Motosikletinde arka freni kampana olan arkadaşlar motosikletiyle gezmeye başlayabilirler. Arka freni de hidrolik olan arkadaşlarla bir süre daha beraberiz :)
Aşağıdaki resimde kırmızı okla gösterilen kapağı çevirerek çıkartıyoruz.
http://i.hizliresim.com/1PEYLD.jpg (http://hizliresim.com/1PEYLD)
Kapağın altında duran plastik parçayı da düz tornavida ile kaldırarak çıkartıyoruz.
http://i.hizliresim.com/ElDVyn.jpg (http://hizliresim.com/ElDVyn)
Kapak ve altındaki plastik parçayı da düzgünce kenara kaldırıyoruz ve burayı bırakarak arka fren merkezine geçiyoruz.
http://i.hizliresim.com/XW6BM7.jpg (http://hizliresim.com/XW6BM7)
Ön frende yaptığımız gibi hortumu cırt kelepçe ile yağ boşaltma civatasına tutturuyoruz.
http://i.hizliresim.com/kr6j8D.jpg (http://hizliresim.com/kr6j8D)
Boşaltma tıpasına tutturduğumuz hortumun diğer ucuna pet şişemizi yerleştiriyoruz.
http://i.hizliresim.com/qqv4rV.jpg (http://hizliresim.com/qqv4rV)
Ön frende yaptığımız gibi civatayı gevşeterek arka freni pompalamaya başlıyoruz. Kirli yağ çıkmaya başlıyor.
http://i.hizliresim.com/A2zAaQ.jpg (http://hizliresim.com/A2zAaQ)
Hidrolik yağ kutusundaki yağ azalana kadar freni pompalayıp hidrolik yağ kutusuna yağ eklemeye devam ediyoruz. Hidrolik yağ kutusundaki yağı bitirmemeye dikkat!!! Bu işlemi hortuma temiz yağ gelene kadar yapmaya devam ediyoruz. Temiz yağ geldikten sonra hidrolik yağ kutusundaki yağı da doldurup kapağı ve altındaki plastik parçayı yerine takıyoruz.
http://i.hizliresim.com/6RNZ3N.jpg (http://hizliresim.com/6RNZ3N)
Temiz yağ geldiğine göre artık gevşettiğimiz civatayı sıkıyoruz. Hortumu aşağı doğru bükerek hortumdaki yağı pet şişeye akıttıktan sonra hortumu çıkartıp fren merkezindeki plastik parçayı yerine takıyoruz.
İşlemimiz tamamdır. Herkese kazasız belasız iyi sürüşler....
Uykusuzcorap arkadaşımızın açtığı başlığı okuduktan sonra fren hidroliği BMW servis kitapçığında 1 yıl mı 2 yıl mı yazıyor diye merak edince değişim süresinin en fazla 1 yıl olduğu ve benimde 1 yıl 12 gündür değiştirmediğimi farkettim. Geçen sene değişim yaparken fotoğraf çekip başlık açayım dedim ama açıkçası üşenip seneye yaparım demiştim. Bu sene üşenmeden herşeyi sırasıyla resimlemeye çalıştım. Değişimi F650GS ile yaptım ama motosikletlerin %99'undaki sistem aynıdır. Bu yüzden bir farklılık olacağını sanmıyorum.
Başlamadan belirtmeliyim ki ben motosiklet tamircisi değilim. Bu konuların ustası da değilim. Bilgilerimi, meslek lisesinde öğrendiklerim, iş nedeniyle bugüne kadar yaşadığım teknik tecrübeler ve internet üzerinden araştırmalarımla öğrendim. O yüzden yöntemlerim bana göre doğrudur.
Öncelikle malzemelerimiz:
http://i.hizliresim.com/rL1mN1.jpg (http://hizliresim.com/rL1mN1)
1- Akvaryumculardan temin edebileceğimiz çeşitli hortumlar.
2- Anahtar takımı.
3- Düz tornavida.
4- Yıldız tornavida.
5- Yankeski.
6- Orta büyüklükte cırt kelepçe (Büyük olursa belki olabilir ama küçükleri kopuyor. Örneğin resimdeki kırmızılar takarken kopuyor)
7- Motosikletinize uygun DOT 3 veya DOT 4 yağ.
Fren hidrolik kutusuna ulaşmamız için öncelikle elcik korumayı sökmemiz gerekiyor (Elcik koruma olmayanlar bu bölümü atlayabilir.) Elcik korumayı sökmek için aşağıdaki resimdeki okla işaretli alyan civatayı söküyoruz. Civatayı ve gidon topuzunu alıyoruz.
http://i.hizliresim.com/lYZ0Pp.jpg (http://hizliresim.com/lYZ0Pp)
Sonra aşağıdaki resimdeki iki civatayı torx alyanla söküp elcik korumayı çıkartıyoruz.
http://i.hizliresim.com/kr61a7.jpg (http://hizliresim.com/kr61a7)
Elcik korumanın sökülmüş hali.
http://i.hizliresim.com/gl640R.jpg (http://hizliresim.com/gl640R)
Nihayet fren hidrolik kutusu ile başbaşa kalıyoruz. Bütün motosikletlerde hidrolik kutusunun üzerinde kullanılan yağ cinsi yazar. Hangi yağ diye kafanızda soru işareti kalırsa ordan öğrenebilirsiniz. Aşağıdaki resimde gözüken hidrolik fren kutusunun iki adet civatasını yıldız tornavida ile çıkartıyoruz.
http://i.hizliresim.com/9XN9JN.jpg (http://hizliresim.com/9XN9JN)
Hidrolik fren kutusu kapağının altında bulunan, aşağıdaki resimde okla gösterilen parçayı mutlaka kutudan çıkartırken altından bezle silerek kutudan çıkartın. Çünkü hidrolik yağ boyalı yüzeylere çok zararlıdır.
http://i.hizliresim.com/djBW6n.jpg (http://hizliresim.com/djBW6n)
Fren hidrolik kutumuzu aşağıdaki şekilde bırakarak fren merkezine geçiyoruz.
http://i.hizliresim.com/7mDYEl.jpg (http://hizliresim.com/7mDYEl)
Aşağıdaki resimdeki kırmızı okla gösterilen plastik parçayı açıyoruz.
http://i.hizliresim.com/BXzERD.jpg (http://hizliresim.com/BXzERD)
Plastik parçanın altından çıkan uca akvaryumcudan aldığımız hortumu takıyoruz ve hortumun dip tarafından cırt kelepçeyi uca sıkıca tutturuyoruz. İşlem bittiğinde aşağıdaki resimdeki şekli elde etmiş olmalısınız. Bu şekilde, fren merkezine bağlı hortum eğik durduğundan boşaltma civatasının önünde sürekli yağ olacak ve sistemin içerisine hava girmemiş olacaktır.
http://i.hizliresim.com/38zNaO.jpg (http://hizliresim.com/38zNaO)
Cırt kelepçenin fazlalık kısmını yankeski ile kesiyoruz.
http://i.hizliresim.com/QX2JGv.jpg (http://hizliresim.com/QX2JGv)
Aşağıdaki resimdeki gibi hortumun diğer ucuna boş bir pet şişe koyuyoruz.
http://i.hizliresim.com/XW6ykR.jpg (http://hizliresim.com/XW6ykR)
Artık değişime başlamaya hazırız. Aşağıdaki resimdeki yeşil renkli okla gösterilen civatayı açık ağızlı anahtar ile gevşetiyoruz.
(Eğer gevşemiyorsa kesinlikle zorlamayın yalama yaparsınız. Bu durumda hortumu sökün. Civatayı yıldız anahtar ile gevşetip hafifçe tekrar sıkarak tekrar hortumları takın. Hortumları taktıktan sonra tekrar civatayı gevşetim.)
http://i.hizliresim.com/BXzERD.jpg (http://hizliresim.com/BXzERD)
Evet başlıyoruz. Fren manetini bir kaç kez sıkarak hidrolik fren kutusundaki yağın hortumlara, hortumlardan da pet şişeye akmasını sağlıyoruz. Azaldıkça hidrolik yağ kutusuna yağ ekliyoruz. Hidrolik fren kutusundaki yağı kesinlikle bitirmiyoruz. Bitirirseniz hava yaptırırsınız. Örneğin aşağıdaki konuma kadar getirmeyin.
http://i.hizliresim.com/YP6Mdk.jpg (http://hizliresim.com/YP6Mdk)
Fren manetine basmaya başladıktan sonra eski yağ çıkmaya başlıyor.
http://i.hizliresim.com/mlodgZ.jpg (http://hizliresim.com/mlodgZ)
Hortumdan temiz yağ çıkana kadar fren manetine basmaya ve hidrolik yağ kutusunda yağ eksildikçe yağ eklemeye devam ediyoruz. Nihayet temiz yağ çıktı.
http://i.hizliresim.com/6RNZkE.jpg (http://hizliresim.com/6RNZkE)
Aşağıdaki resimdeki yeşil okla gösterilen civatayı sıkıyoruz ve hortumda kalan yağı hortumu aşağı doğru bükerek boşalttıktan sonra hortumu çıkartıyoruz. Kırmızı okla gösterilen tıpayı yerine takıyoruz.
Hidrolik yağ kutusundaki yağı gösterge camının üstüne kadar doldurduktan sonra hidrolik yağ kutusunu da kapatıyoruz.
Motosikletinde arka freni kampana olan arkadaşlar motosikletiyle gezmeye başlayabilirler. Arka freni de hidrolik olan arkadaşlarla bir süre daha beraberiz :)
Aşağıdaki resimde kırmızı okla gösterilen kapağı çevirerek çıkartıyoruz.
http://i.hizliresim.com/1PEYLD.jpg (http://hizliresim.com/1PEYLD)
Kapağın altında duran plastik parçayı da düz tornavida ile kaldırarak çıkartıyoruz.
http://i.hizliresim.com/ElDVyn.jpg (http://hizliresim.com/ElDVyn)
Kapak ve altındaki plastik parçayı da düzgünce kenara kaldırıyoruz ve burayı bırakarak arka fren merkezine geçiyoruz.
http://i.hizliresim.com/XW6BM7.jpg (http://hizliresim.com/XW6BM7)
Ön frende yaptığımız gibi hortumu cırt kelepçe ile yağ boşaltma civatasına tutturuyoruz.
http://i.hizliresim.com/kr6j8D.jpg (http://hizliresim.com/kr6j8D)
Boşaltma tıpasına tutturduğumuz hortumun diğer ucuna pet şişemizi yerleştiriyoruz.
http://i.hizliresim.com/qqv4rV.jpg (http://hizliresim.com/qqv4rV)
Ön frende yaptığımız gibi civatayı gevşeterek arka freni pompalamaya başlıyoruz. Kirli yağ çıkmaya başlıyor.
http://i.hizliresim.com/A2zAaQ.jpg (http://hizliresim.com/A2zAaQ)
Hidrolik yağ kutusundaki yağ azalana kadar freni pompalayıp hidrolik yağ kutusuna yağ eklemeye devam ediyoruz. Hidrolik yağ kutusundaki yağı bitirmemeye dikkat!!! Bu işlemi hortuma temiz yağ gelene kadar yapmaya devam ediyoruz. Temiz yağ geldikten sonra hidrolik yağ kutusundaki yağı da doldurup kapağı ve altındaki plastik parçayı yerine takıyoruz.
http://i.hizliresim.com/6RNZ3N.jpg (http://hizliresim.com/6RNZ3N)
Temiz yağ geldiğine göre artık gevşettiğimiz civatayı sıkıyoruz. Hortumu aşağı doğru bükerek hortumdaki yağı pet şişeye akıttıktan sonra hortumu çıkartıp fren merkezindeki plastik parçayı yerine takıyoruz.
İşlemimiz tamamdır. Herkese kazasız belasız iyi sürüşler....