PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Konumuz Egzoz



BatuhanK
30 Ocak 2014, 03:13
İnternette öylesine dolanırken bir siteye denk geldim, Karabük üniversitesinin sitesi.
Egzoz susturucusunun performans ve emisyona etkisi adlı güzel bir çalışmaları var.
Linki de bu: http://iats09.karabuk.edu.tr/press/bildiriler_pdf/IATS09_07-03_882.pdf

Özet geçmek gerekirse susturuculu egzoz alt devirlerde negatif basınç etkisiyle bir miktar güç artışı ve susturucusuz egzoza göre düşük yakıt tüketimi sağlarken üst devirlerde gücün düşmesine ve yakıt tüketiminin artmasına neden oluyor.
Susturucusuz egzozda negatif basıncın düşürülmesi sebebiyle alt devirlerde tüketim daha yüksek ve güç düşükken, üst devirlerde tüketim daha az ve güç daha fazla.
Şu ana kadar sağdan soldan sürekli duyduğumuz şeyler var. Benim daha önce duymadığım; üst devirlerde susturuculu egzozun susturucusuz egzozdan daha çok yakıt tüketmesi.

Kafama takılan şey ise şu, yazılanlar ve negatif basınç mantığını düşündüğümüzde üst devirde en iyi performansı düz borunun, yani egzozsuz motorun vermesi gerekiyor. Peki bu 3-5 milyarlık egzozlar ile 200-300tl lik egzozların tek farkı tasarım ve ses tonu farkı mı?
daha kolay hava çıkışı sağlayanın daha performanslı olması gerekirken neden milyarlarca para verip bu egzozlar takılıyor?
Bilgisi olanların bu konudaki yorumunu merak ediyorum açıkçası

CEM.
30 Ocak 2014, 03:38
Biz bu konuları çok tartıştık batuhan bazı konularda polemiklerimi görebilirsin daha sonrada mühendisler en iyisini bilir diyerekten orjinal egsozda kalmaya karar verdik :)

Fakat üst devirlerde gücün düşmesi bana mantıklı geldi. AMa üst devirlerde neden yakıt sarfiyatı daha fazla olsun orjinal egsozda anlam veremedim.

Tİme_shİft42
30 Ocak 2014, 03:42
100 liralık egzozların ici tamamen boş sadece ses icin yapılmıs hic susturucu yok

Nomad_41
30 Ocak 2014, 03:58
Hazır konu varken sormak ıstedım . Cem hoca sen cevaplarsan sevınırım . Bu Slip-On dedikleri ve full system denilen olay ne oluyor ?

BatuhanK
30 Ocak 2014, 03:59
Biz bu konuları çok tartıştık batuhan bazı konularda polemiklerimi görebilirsin daha sonrada mühendisler en iyisini bilir diyerekten orjinal egsozda kalmaya karar verdik :)

Fakat üst devirlerde gücün düşmesi bana mantıklı geldi. AMa üst devirlerde neden yakıt sarfiyatı daha fazla olsun orjinal egsozda anlam veremedim.

Cem şöyle bir yazı var;

''bazı susturucuların negatif basınç oluşturacak şekilde
tasarlandıkları ve böylece supap bindirmesi zamanında
silindire giren karışımın egzoz gazını sürükleyerek silindiri
daha rahat terk etmesini sağladığı ve bunun sonucunda
motordan daha yüksek güç elde edilebildiği ifade edilmiştir
[33]. Ayrıca, devir arttıkça susturucunun bu olumlu etkisinin
git gide azalmasının sebepleri ise, egzoz debisinin artması
sonucu susturucunun uyguladığı geri basıncın artması ve
motor devrinin artmasına bağlı olarak supap bindirme
süresinin kısalması nedeniyle egzoz gazının silindiri düşük
devirlerdeki kadar rahat terk edememesi sonucu yanmanın
bir miktar kötüleşmesidir. '' Yani üst devirlerde egzoz gazlarını uzaklaştırmak zorlaşıyor, bunun sonucu olarak da yanma verimi azalıyor. Bu da yakıt artışı sağlıyor.
O bi ton para verilen egzozların düz boruya göre tek avantajı sesi makul ve kulağa hoş gelecek şekilde vermesi midir benim merak ettiğim o :)

CEM.
30 Ocak 2014, 04:09
Cem şöyle bir yazı var;

''bazı susturucuların negatif basınç oluşturacak şekilde
tasarlandıkları ve böylece supap bindirmesi zamanında
silindire giren karışımın egzoz gazını sürükleyerek silindiri
daha rahat terk etmesini sağladığı ve bunun sonucunda
motordan daha yüksek güç elde edilebildiği ifade edilmiştir
[33]. Ayrıca, devir arttıkça susturucunun bu olumlu etkisinin
git gide azalmasının sebepleri ise, egzoz debisinin artması
sonucu susturucunun uyguladığı geri basıncın artması ve
motor devrinin artmasına bağlı olarak supap bindirme
süresinin kısalması nedeniyle egzoz gazının silindiri düşük
devirlerdeki kadar rahat terk edememesi sonucu yanmanın
bir miktar kötüleşmesidir. '' Yani üst devirlerde egzoz gazlarını uzaklaştırmak zorlaşıyor, bunun sonucu olarak da yanma verimi azalıyor. Bu da yakıt artışı sağlıyor.
O bi ton para verilen egzozların düz boruya göre tek avantajı sesi makul ve kulağa hoş gelecek şekilde vermesi midir benim merak ettiğim o :)

Bu yazı bana mantıklı geldi baya mantıklı buluyorum fakat peder uyuyor bi makine mühendisine okutupta daha detaylı yorum yapmak isterdim.

Yani bu yazıya göre benim anladıgım açık egsozlu motosiklet daha rahat şekilde yüksek devirlere çıkıyor geri basınç olmadıgı için.

Madem böyle bogazdan söküp atmamız gerekmezmiydi egsozu .. Sanırım düz boru ile markalı egsozlar arasındaki fark motor yinede bir miktar geri basınca ihtiyac duyuyor olabilir. Egsozun içindeki petekler bir miktar basınç oluşturuyor olabilir.

Nomad_41 sevgili dostum.

Eskiden egsozlar tek parçaydı.Kesip biçip takıyodun yada komple degiştiriyordun.

Artık slip-on 3 parça heards ara boru tüp.

BatuhanK
30 Ocak 2014, 04:29
Ben de aynı şeyi düşündüm belki markalı bir egzozda oluşturulan geri basınç belki optimum veya orta devirleri de canlandıran bir seviyedir. Ya da hiç biri değildir, sadece ses ve görüntüye bu kadar para veriliyordur ama bu daha düşük bir ihtimal gibi :)

CEM.
30 Ocak 2014, 04:36
Susturuculu egzoz sisteminin, sadece borulardan
oluşan susturucusuz egzoz sistemine göre düşük
devirlerde daha az geri basınç oluşturması nedeniyle
motordan yaklaşık % 11 oranında daha yüksek güç ve
torkun elde edildiği tespit edilmiştir. Ancak motor
devrinin artması ile aradaki farkın azaldığı ve belli bir
devirden sonra güç ve torkun susturucusuz
durumdakinin yaklaşık %11 kadar altına düştüğü
görülmüştür.
• Susturuculu çalışmada, düşük devirde özgül yakıt
sarfiyatının % 11 kadar azaldığı, ancak, güç ve torkta
olduğu gibi belli bir devirden sonra sarfiyatın
susturucusuz durumdakini yaklaşık %10 kadar geçtiği
görülmüştür.

Ben yazılanları mantıklı buluyorum karabük üniversitesi gerçekten başarı bir çalışma yapmış.

Sanırım bu marka egsozlarda 2sinin ortası yapmaya çalışıyor.

Susturuculu egsozun düşük devirlerdeki gücünü .. Susturucusuz egsozun yüksek devirlerdeki performansını tek egsozda tasarlamaya çalışıyorlar.
Yani düşük devirde güç kaybını önlemek. Ve yüksek devirdeki güç kaybını önlemeye çalışıyorlar.

Bir miktar egsozun yapısıyla geri basınç oluşturarak fakat içinde marka politikası ve para tuzagı olduguda kesin :)

Kısacasıda şu mantıga geliyor.

Yüksek devir çeviremeyen motorlarda performans egsoz takmak güç kaybına sebeb oluyor.

Sonuçta 2 silindir torklu bir makineyi üst devirlerde kullanmayacagız.

Örnek bmw 1200gs 'e performans egsoz takmak gibi.

Nomad_41
30 Ocak 2014, 05:06
Full system denılen . tamamen takılan . kelepcelı olanlar slip-on . adındamı oluyor yanı ?

CEM.
30 Ocak 2014, 05:15
Full system denılen . tamamen takılan . kelepcelı olanlar slip-on . adındamı oluyor yanı ?

Slip-on son susturucu olan. Aynen.

Full sistem tamamen set olana deniyor. Yani tüm parçalar.

Daha iyi anlaman için link veriyorum.

http://www.sahibinden.com/ilan/yedek-parca-aksesuar-donanim-tuning-yedek-parca-motosiklet-cbr600rr-2009-2013-yoshimura-karbon-full-sistem-egzoz-147628941/detay/

Nomad_41
30 Ocak 2014, 05:38
Hmmmm o borular falan tam ciğerden baglamak ıcın. O zaman bizim aldığımız tüp gelip kelepceyle taktıgımıza göre bu full system daha saglam ses verir dimi

CEM.
30 Ocak 2014, 05:43
Aynen öyle.

Full sistemin sesi bir başka oluyor.

Kendim kullanmadım yada uygulamadım fakat kullanıcılarından böyle duymuştum.

Ayrıca daha performanslı ve Dynoda Ecu ayarları power comannder ile tam olarak ayarlanılarak bu full sistemle tamamlamış oluyorsun.

Fakat piste çıkmayacagımız için çogu kişi full sistemi almıyor vede pahalı olmasından dolayı.

Sadece slip-on bile deli gibi bögürüyor.

Yakıt sarfiyatınıda geçsek Ses içi çevreye gürültüde geçsek En büyük zararı aslında dogayı kirletmesi.

Araştırıldıgında bu açık egsozlar dogayı çok kötü kirletiyor.

Fakat 4 silindirin seside bir başka tabi :joker:

Nomad_41
30 Ocak 2014, 05:46
Bendede var akrpovic. Alper abi vardı forumda z750 de full system var onda bak sımdı ne bögürttürüyordur . Ama çevirmede fln bağlasalar motoru o full systemı sokmek sıkıntı. Kaynaklı mı oluyordu full system ?

CEM.
30 Ocak 2014, 05:52
Bendede var akrpovic. Alper abi vardı forumda z750 de full system var onda bak sımdı ne bögürttürüyordur . Ama çevirmede fln bağlasalar motoru o full systemı sokmek sıkıntı. Kaynaklı mı oluyordu full system ?

Flame alper bizim grupta.

Hatta egsoz konusunda çogu zaman bende ondan fikir alıyorum.

Kendisi Şuanda performans egsozdan z750'ye güç almaya çalışıyor. :)Aldıda :mrgreen:

Kaynak yok bogazdan. Set şeklinde. Motoruna uyumlu olanı alıyosun yada uydurup takıyosun.

Onun z750yi bende kullandım fakat öyle çok bögürttürmüyor tam tadında :)

Nomad_41
30 Ocak 2014, 05:58
Hmm. Bu full system ıcın birşey daha sorucam . Şimdi ben 1 aya yakın bi zaman önce polisler yakaladı baglıcaz dedıler abarthtan fln tamam dedım. Ertesi gün aldım motoru eve geldım 5 dk söktüm egzozu standartı takıp . trafikten men'i kaldırttım. Full system le yakalanan birisi 600 RR lar için konusuyorum abarthı söküp men'i kaldırma işlemı çok mu zahmetlı olucak ?.

Gerçi attıgın lınk'de de baktıgım da kelepcelı sistem oda aynı . Kelepceden vidadan soktun mu standartı ordan taka bılırız dımı

CEM.
30 Ocak 2014, 06:09
aynen uyuyorsa olur uymazsa daha zahmetli olur dedigin gibi. ama batuhanın konusuna ayıp oluyor haberin olsun :mrgreen:

Bu arada kendine full system düşünüyorsan alma derim.

Katalizörü iptal etmek durumunda kalıcaksın . Motorun enjeksiyonlu.

Hava yakıt karışımı düzensiz olucak ve yakıt sarfiyatın baya bi artıcaktır.

Nomad_41
30 Ocak 2014, 06:14
Allah ömür verirse ninjamla 20 bin km devirdikden sonra 636 ninja düşünüyorum 2013 kasa . Gene buralarda oluruz zaten. Bu forumada motorsuz girdim burda motorum oldu burdan devam :) . Aynen ayıp ettik valla batuhan kusura bakma hazır baslıgı buldum cem'i buldum dedim yardır oğlumm :) :rendeer:

tr_select
30 Ocak 2014, 06:18
Allah ömür verirse ninjamla 20 bin km devirdikden sonra 636 ninja düşünüyorum 2013 kasa . Gene buralarda oluruz zaten. Bu forumada motorsuz girdim burda motorum oldu burdan devam :) . Aynen ayıp ettik valla batuhan kusura bakma hazır baslıgı buldum cem'i buldum dedim yardır oğlumm :) :rendeer:

Eyvah eyvah 600CC geçiş yaparsan yüzlerce soru sorucaksın şimdi :salut:
Soru başına ücret alıcağım artık senden :pl:

Nomad_41
30 Ocak 2014, 06:25
Ooooyy düşünemedım abi birden şimdi o soruları . Sende 600rr sürdün . hemen kısa bir soru. Abi sen 600rr sürerken böyle oluyor muydu ? şöyle oluyor bende :D

CEM.
30 Ocak 2014, 06:30
Gece gece inanın hiç gülecegim yoktu :mrgreen:

tr_select
30 Ocak 2014, 06:45
Merak ettiğim bir şey var ise kendim söküp takıyordum. Benim elim yatkındır. Elektronik olsun veya başka şeyler olsun... Söker bakarım, nedir-ne değildir anlamaya çalışırım...

İtiraf ediyorum ! . .

Wd-40'ı keşfettiğim zamanlar balatalardan gelen ciyaklama sesine gıcık olduğum zamanlarda... Balatayı komple wd-40 ile yıkamıştım. Tabi frenler gitti direk :mrgreen:

Gaz yağı filan kurtarmadı hiç bir şey. Balataları çöpe atmıştım daha sonra :mrgreen:
Dediğim gibi deneme-yanılma ile işi çözdüm. İyi kötü RR'ı söker toplarım şimdilerde :)

Şimdi düşündümde hangi akla hizmet ile balatalara wd-40 bulaştırdım diye sordum kendime...

flame
30 Ocak 2014, 19:47
Dün Cem kardeşimle Wassap üzerinden konuştuk ucundan bu konuyu :) Biraz da ben paylaşayım :) Tam konu ile alakalı olmayacak ama...

Modifiye işine biraz ilgim biraz da aşinalığım var.Bahsedeceğim sıralı 4 silindir SS ve Naked tipli performans makineleri için geçerli.Yani bilgim bunun ile kısıtlı.

Sadece son susturucu(ki ilki yok nasıl son susturucu ise :) ) yani "Tüp" değiştirmek çok büyük güç farkı oluşturmuyor.

Örnek verirsem; kendi motosikletimde şu an Yoshi Trc var.Son susturucu.Yakıtım şehir içi arttı uzun yolda ise belirgin şekilde azaldı.Ses yapıyor.Alt devirlerim-4000rpm altı bayağı 4000-6000rpm arası az şekilde- farkedilir derecede ölü.Tam tersine üst devirlerim ise farkedilir derecede güçlü.Yani motosikletin beygir tork dağılımı değişti.Alt devirin ölmesi 1k iken üst devirin canlanması 3k.Yani aradaki kayıp az kazanç çok.

Yani orjinal egzoz ile 100km yolu 8000rpmde 5.5lt ile giderken şu an 5lt ile gidiyorum(aynı benzinlik aynı gün aynı pompacı,Shell Turgutlu.Yapılan yol Bağyurdu Salihli arası gidiş-geliş tam 100.4km)

Fakat ben bunun ile yetinmedim ve güç istedim.Öyle ise ne yaptım ? :)

İlk işim secondary modul ve power commander almak oldu.E-bay'den bile zor buldum secondary modulü...Ardından komple header ile ful sistem yapmak istedim fakat 2000dolar gibi bir ücret gerekliydi.Bende aynı blok yapısına sahip Zx9R'ın yoshi headerını buldum,2. el :) Biraz tadilat(aslında biraz değil bayağı uğraştırdı :) ) ile motosikletime monte ettim.

Sonra hava filtresi değişimi ve en son olarak üst devirlerde yakıt ve güç farkı için iridium bujiler.

Niye yaptım bunları ? Ateşleme,yakıt-hava karışımım yeni emisyon değerlerine uygun hale gelsin,gerçek performans artışı oluşsun diye.Tabi bu iş iyi bir usta ile yapılmalı orası ayrı.

Gerçek anlamda performans artışı ve güç için sadece egzoz veya pc sm gibi elektronik aparatların takılması yeterli değildir.Bu işler komplike halde set olarak yapılmalı ve iyi bir ustanın dyno tepesinde yeni map'i sürekli kontrol etmesi gerekli.

Başta yaşadığım sıkıntıları Cem,Sodalimon Emre abi ve Oğuz iyi bilir :)

Uzun oldu kusuruma bakmayın :)

BatuhanK
03 Şubat 2014, 07:11
Cevap için teşekkürler, gayet ayrıntılı. Egzozla uzun yolda yakıt düşmesi şaşırtıcı, genel bilinenin aksi bir durum ama bana mantıklı geliyor.
Yazının özeti yoshi, two bro, leo vince vs (butun modifiyeler sonunda) arasında çok küçük farklar var. Peki düz boru veya piyasadaki ucuz egzozlarda aynı veya yakın oranda fayda sağlar mı, benim asıl merak ettiğim bu :) bunun cevabını da dyno sonuçları olmadan vermek güç sanırım