sakinseytan
20 Ekim 2012, 00:46
Meraba arkadaşlar baya uğraştım epeyde yoruldum ama sıcağı sıcağına anlatmak istedim.
Nedir, nasıl yapılır?
Sente ayarı:
Bütün motorlarda mantık aynıdır.Önce piston üst ölü noktaya getirilir.Pek çok motorda farklı şekillerde bu işlem yapılır kolaylık olsun diye valantın üzerinde işaret vardır.kıranktada vardır scuterlarda hava pervanesinde vardır arabalarda kayışın orda centik vardır.yani bi işaret vardır krankın üst ölü noktasını bulmak için.
Ha hiçbi işaret acıp bakcak biyer yok bujiyi söküp içine esnek bi tel vs. sokup en üst ölü noktayı bulabiliriz.
Delikten bakıldıgında tek cizgiyi görür ve sabitleriz.Bu işlemi yapmadan önce bujiyi sökerseniz daha rahat döner piston.
http://imageshack.us/a/img703/7784/sdc10790s.jpg
http://imageshack.us/a/img849/6927/sdc10792c.jpg
Üst şapkayı açtığımızda egzantrik milinin üzerindeki işaretlere dikkat etmeliyiz 2 yan cizgi birbirine bakıcak şekilde olmalı
tabi egzantrik zinciri gergisi takılı iken(gergi deliginden zinciri elimizle bastırabiliriz)
http://imageshack.us/a/img37/862/sdc10798g.jpg
egzantrik milini ters takmamak için konumu aşşagıdaki fotodaki gibi olmalıdır.yani kapalı modda.
http://imageshack.us/a/img805/6797/sdc10800i.jpg
Bu denklemi kurdugumuzda sübap ayarını yapabiliriz.
Sübap ayarı yapmak için basit aletler yeterlidir.Altta fotoda gördügünüz gibi sentil, 10 anahtar(cırcırlı önerilir) ve el yapımı sübap tepesi tutacagı(bunun yerine kurbagacık, kargaburun gibi aletler kullanabilirsiniz.)
http://imageshack.us/a/img809/5016/sdc10808b.jpg
Sonrasında yapıcaklarınız sizin motorunuzun standart ayarlarına ve el becerinize kalmış.
Sübapları cok sıkıştırmak zor çalışmasına sebep olur fazlasıda sübapın pistona carpıp kırılmasına(egzantrik milini ters takarsanızda rahat kırabilirsiniz sübapı hemde cok rahat)ama işi bilen biriyseniz rektefiyecilerin ve tornacıların yapamıyacagı pek birşey yok silindirin veya sübapların yenisini yaptırmak bi kac saatlik iş.
Herneyse sübap ayarına gelelim önce bakıyoruz boşluklara sıkımı boşmu ne kadar boş acıcakmıyız sıkıcakmıyız?
Yani sıkıntımız ne yoksa bedavadan ayar yapılmaz.Yanlız her sökülen piston sekman veya silindir ne olursa sonunda sübap ayarı ister şarttır.
Öncelikle motorunuzun sübap ayar degerleri kac?Mesela xt 600 ün emme 7-9 egsoz 12-15 hatırladıgım kadarıyla en azından ben böyle yapıyorum.
(şayet piston sekman silindirimi sıfır takıyosam toplarken sübapları acık bırakırım 15-25 gibi 1-2 hafta sonra normal degerlerinde sıkarım.)
Pekçok modelin google de manuel i vardır(kitapcıgı) buradan ayarlarını vs.ögrenebilirsiniz.
Egsoz yüksek sıcaklıga maruz kaldıgı için genleşme yapıyo o yüzden biraz acık yapıyoruz degerleri.ama emme milimetrik eşit olsun eger 4 sübap varsa.
Ben sentil kullanmıyorum cokta lazım deil bence tabi siz kullanabilirsiniz motor yeniyse şart kullanın...)
http://imageshack.us/a/img528/1811/sdc10809y.jpg
http://imageshack.us/a/img526/9986/sdc10810r.jpg
Eğer bahsettigim gibi yaptıysanız ayarları marşa bastıgınızda motor kesin çalışır ha ya cok sesli yada hiç ses yapmadan ama ne sübapa nede başka bi yere zarar verirsiniz.Korkulucak birşey degildir.Zaten motor çalışmıyosa pipoya bi buji takar bakarsın ateşleme varmı?yoksa ordan beyne ugrarız bobine elektrik ondan atar gelir orda sorun yoksa aşşa iner sargıya bakarız kablolarda sıkıntı varmı diye 2 tane kablo gelir zaten ateşleme gözünden onun mantıgıda kaba taslak basittir.valent her dönüşünde ordan gecerken sinyal gönderir ve beyin 12v gönderdir bobine (esasında bobinin + - girişi vardır +12v ile devamlı beslenir - ise aşşadan komut bekliyen beyine baglıdır ve 12v ile oda beslenir ateşlerken) bujiye 4 zamannın tamamlanmasında buji 2 kere ateşler egzantrik mili tam kapalıyken ve tam acıkken!bu biraz karışıktır.En tehlikeli ateşleme sorunu kranın üstündeki kam ın yerinden oynuyarak valentin zamanında ateşleme yapmamasıdır.Bunu ustalar cok zor farkeder.
İşin inceliklerini vs. anlatıyorum hepsi başıma geldi herbirini ayrı ayrı söktüm birinin başına gelir en azından aşina olsun bunlar.
Esasında motorun çalışma mantıgı cok ama cok basittir.Eger calısmıyosa belli temel şeylere bakarız ve sorunu bulmamız an meselesi olur.
Sübapları acık bıraktım o yüzden aşşadaki videoda motor sesli çalışıyo.Umarım yardımcı olmuşumdur.
http://youtu.be/c76X-9k9uDc
Nedir, nasıl yapılır?
Sente ayarı:
Bütün motorlarda mantık aynıdır.Önce piston üst ölü noktaya getirilir.Pek çok motorda farklı şekillerde bu işlem yapılır kolaylık olsun diye valantın üzerinde işaret vardır.kıranktada vardır scuterlarda hava pervanesinde vardır arabalarda kayışın orda centik vardır.yani bi işaret vardır krankın üst ölü noktasını bulmak için.
Ha hiçbi işaret acıp bakcak biyer yok bujiyi söküp içine esnek bi tel vs. sokup en üst ölü noktayı bulabiliriz.
Delikten bakıldıgında tek cizgiyi görür ve sabitleriz.Bu işlemi yapmadan önce bujiyi sökerseniz daha rahat döner piston.
http://imageshack.us/a/img703/7784/sdc10790s.jpg
http://imageshack.us/a/img849/6927/sdc10792c.jpg
Üst şapkayı açtığımızda egzantrik milinin üzerindeki işaretlere dikkat etmeliyiz 2 yan cizgi birbirine bakıcak şekilde olmalı
tabi egzantrik zinciri gergisi takılı iken(gergi deliginden zinciri elimizle bastırabiliriz)
http://imageshack.us/a/img37/862/sdc10798g.jpg
egzantrik milini ters takmamak için konumu aşşagıdaki fotodaki gibi olmalıdır.yani kapalı modda.
http://imageshack.us/a/img805/6797/sdc10800i.jpg
Bu denklemi kurdugumuzda sübap ayarını yapabiliriz.
Sübap ayarı yapmak için basit aletler yeterlidir.Altta fotoda gördügünüz gibi sentil, 10 anahtar(cırcırlı önerilir) ve el yapımı sübap tepesi tutacagı(bunun yerine kurbagacık, kargaburun gibi aletler kullanabilirsiniz.)
http://imageshack.us/a/img809/5016/sdc10808b.jpg
Sonrasında yapıcaklarınız sizin motorunuzun standart ayarlarına ve el becerinize kalmış.
Sübapları cok sıkıştırmak zor çalışmasına sebep olur fazlasıda sübapın pistona carpıp kırılmasına(egzantrik milini ters takarsanızda rahat kırabilirsiniz sübapı hemde cok rahat)ama işi bilen biriyseniz rektefiyecilerin ve tornacıların yapamıyacagı pek birşey yok silindirin veya sübapların yenisini yaptırmak bi kac saatlik iş.
Herneyse sübap ayarına gelelim önce bakıyoruz boşluklara sıkımı boşmu ne kadar boş acıcakmıyız sıkıcakmıyız?
Yani sıkıntımız ne yoksa bedavadan ayar yapılmaz.Yanlız her sökülen piston sekman veya silindir ne olursa sonunda sübap ayarı ister şarttır.
Öncelikle motorunuzun sübap ayar degerleri kac?Mesela xt 600 ün emme 7-9 egsoz 12-15 hatırladıgım kadarıyla en azından ben böyle yapıyorum.
(şayet piston sekman silindirimi sıfır takıyosam toplarken sübapları acık bırakırım 15-25 gibi 1-2 hafta sonra normal degerlerinde sıkarım.)
Pekçok modelin google de manuel i vardır(kitapcıgı) buradan ayarlarını vs.ögrenebilirsiniz.
Egsoz yüksek sıcaklıga maruz kaldıgı için genleşme yapıyo o yüzden biraz acık yapıyoruz degerleri.ama emme milimetrik eşit olsun eger 4 sübap varsa.
Ben sentil kullanmıyorum cokta lazım deil bence tabi siz kullanabilirsiniz motor yeniyse şart kullanın...)
http://imageshack.us/a/img528/1811/sdc10809y.jpg
http://imageshack.us/a/img526/9986/sdc10810r.jpg
Eğer bahsettigim gibi yaptıysanız ayarları marşa bastıgınızda motor kesin çalışır ha ya cok sesli yada hiç ses yapmadan ama ne sübapa nede başka bi yere zarar verirsiniz.Korkulucak birşey degildir.Zaten motor çalışmıyosa pipoya bi buji takar bakarsın ateşleme varmı?yoksa ordan beyne ugrarız bobine elektrik ondan atar gelir orda sorun yoksa aşşa iner sargıya bakarız kablolarda sıkıntı varmı diye 2 tane kablo gelir zaten ateşleme gözünden onun mantıgıda kaba taslak basittir.valent her dönüşünde ordan gecerken sinyal gönderir ve beyin 12v gönderdir bobine (esasında bobinin + - girişi vardır +12v ile devamlı beslenir - ise aşşadan komut bekliyen beyine baglıdır ve 12v ile oda beslenir ateşlerken) bujiye 4 zamannın tamamlanmasında buji 2 kere ateşler egzantrik mili tam kapalıyken ve tam acıkken!bu biraz karışıktır.En tehlikeli ateşleme sorunu kranın üstündeki kam ın yerinden oynuyarak valentin zamanında ateşleme yapmamasıdır.Bunu ustalar cok zor farkeder.
İşin inceliklerini vs. anlatıyorum hepsi başıma geldi herbirini ayrı ayrı söktüm birinin başına gelir en azından aşina olsun bunlar.
Esasında motorun çalışma mantıgı cok ama cok basittir.Eger calısmıyosa belli temel şeylere bakarız ve sorunu bulmamız an meselesi olur.
Sübapları acık bıraktım o yüzden aşşadaki videoda motor sesli çalışıyo.Umarım yardımcı olmuşumdur.
http://youtu.be/c76X-9k9uDc