PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Sente ve sübap ayarı yapımı resimli anlatım



sakinseytan
20 Ekim 2012, 00:46
Meraba arkadaşlar baya uğraştım epeyde yoruldum ama sıcağı sıcağına anlatmak istedim.
Nedir, nasıl yapılır?
Sente ayarı:
Bütün motorlarda mantık aynıdır.Önce piston üst ölü noktaya getirilir.Pek çok motorda farklı şekillerde bu işlem yapılır kolaylık olsun diye valantın üzerinde işaret vardır.kıranktada vardır scuterlarda hava pervanesinde vardır arabalarda kayışın orda centik vardır.yani bi işaret vardır krankın üst ölü noktasını bulmak için.
Ha hiçbi işaret acıp bakcak biyer yok bujiyi söküp içine esnek bi tel vs. sokup en üst ölü noktayı bulabiliriz.

Delikten bakıldıgında tek cizgiyi görür ve sabitleriz.Bu işlemi yapmadan önce bujiyi sökerseniz daha rahat döner piston.
http://imageshack.us/a/img703/7784/sdc10790s.jpg
http://imageshack.us/a/img849/6927/sdc10792c.jpg
Üst şapkayı açtığımızda egzantrik milinin üzerindeki işaretlere dikkat etmeliyiz 2 yan cizgi birbirine bakıcak şekilde olmalı
tabi egzantrik zinciri gergisi takılı iken(gergi deliginden zinciri elimizle bastırabiliriz)
http://imageshack.us/a/img37/862/sdc10798g.jpg
egzantrik milini ters takmamak için konumu aşşagıdaki fotodaki gibi olmalıdır.yani kapalı modda.
http://imageshack.us/a/img805/6797/sdc10800i.jpg
Bu denklemi kurdugumuzda sübap ayarını yapabiliriz.
Sübap ayarı yapmak için basit aletler yeterlidir.Altta fotoda gördügünüz gibi sentil, 10 anahtar(cırcırlı önerilir) ve el yapımı sübap tepesi tutacagı(bunun yerine kurbagacık, kargaburun gibi aletler kullanabilirsiniz.)
http://imageshack.us/a/img809/5016/sdc10808b.jpg
Sonrasında yapıcaklarınız sizin motorunuzun standart ayarlarına ve el becerinize kalmış.
Sübapları cok sıkıştırmak zor çalışmasına sebep olur fazlasıda sübapın pistona carpıp kırılmasına(egzantrik milini ters takarsanızda rahat kırabilirsiniz sübapı hemde cok rahat)ama işi bilen biriyseniz rektefiyecilerin ve tornacıların yapamıyacagı pek birşey yok silindirin veya sübapların yenisini yaptırmak bi kac saatlik iş.
Herneyse sübap ayarına gelelim önce bakıyoruz boşluklara sıkımı boşmu ne kadar boş acıcakmıyız sıkıcakmıyız?
Yani sıkıntımız ne yoksa bedavadan ayar yapılmaz.Yanlız her sökülen piston sekman veya silindir ne olursa sonunda sübap ayarı ister şarttır.
Öncelikle motorunuzun sübap ayar degerleri kac?Mesela xt 600 ün emme 7-9 egsoz 12-15 hatırladıgım kadarıyla en azından ben böyle yapıyorum.
(şayet piston sekman silindirimi sıfır takıyosam toplarken sübapları acık bırakırım 15-25 gibi 1-2 hafta sonra normal degerlerinde sıkarım.)
Pekçok modelin google de manuel i vardır(kitapcıgı) buradan ayarlarını vs.ögrenebilirsiniz.
Egsoz yüksek sıcaklıga maruz kaldıgı için genleşme yapıyo o yüzden biraz acık yapıyoruz degerleri.ama emme milimetrik eşit olsun eger 4 sübap varsa.
Ben sentil kullanmıyorum cokta lazım deil bence tabi siz kullanabilirsiniz motor yeniyse şart kullanın...)
http://imageshack.us/a/img528/1811/sdc10809y.jpg
http://imageshack.us/a/img526/9986/sdc10810r.jpg
Eğer bahsettigim gibi yaptıysanız ayarları marşa bastıgınızda motor kesin çalışır ha ya cok sesli yada hiç ses yapmadan ama ne sübapa nede başka bi yere zarar verirsiniz.Korkulucak birşey degildir.Zaten motor çalışmıyosa pipoya bi buji takar bakarsın ateşleme varmı?yoksa ordan beyne ugrarız bobine elektrik ondan atar gelir orda sorun yoksa aşşa iner sargıya bakarız kablolarda sıkıntı varmı diye 2 tane kablo gelir zaten ateşleme gözünden onun mantıgıda kaba taslak basittir.valent her dönüşünde ordan gecerken sinyal gönderir ve beyin 12v gönderdir bobine (esasında bobinin + - girişi vardır +12v ile devamlı beslenir - ise aşşadan komut bekliyen beyine baglıdır ve 12v ile oda beslenir ateşlerken) bujiye 4 zamannın tamamlanmasında buji 2 kere ateşler egzantrik mili tam kapalıyken ve tam acıkken!bu biraz karışıktır.En tehlikeli ateşleme sorunu kranın üstündeki kam ın yerinden oynuyarak valentin zamanında ateşleme yapmamasıdır.Bunu ustalar cok zor farkeder.
İşin inceliklerini vs. anlatıyorum hepsi başıma geldi herbirini ayrı ayrı söktüm birinin başına gelir en azından aşina olsun bunlar.
Esasında motorun çalışma mantıgı cok ama cok basittir.Eger calısmıyosa belli temel şeylere bakarız ve sorunu bulmamız an meselesi olur.
Sübapları acık bıraktım o yüzden aşşadaki videoda motor sesli çalışıyo.Umarım yardımcı olmuşumdur.

http://youtu.be/c76X-9k9uDc

Mengu16
20 Ekim 2012, 00:54
Hocam peki egzantrik zinciri sökülmüş sentesi kaçmış motoru senteye nasıl getiriyoruz ?

yamyamaha
20 Ekim 2012, 00:56
güzel bir anlatım ve bi okadarda güzel bir paylaşım. teşekür ederiz.

sakinseytan
20 Ekim 2012, 01:14
Hocam peki egzantrik zinciri sökülmüş sentesi kaçmış motoru senteye nasıl getiriyoruz ?
fotolardada göründügü gibi okuduysan orda yazıyo zaten:) sente dedigin olay egzantrik mili kapalı konumdayken pistonun en üst noktada olmasıdır.yani ateşlemenin oldugu an bilmem anlatabildimmi.o şekilde ayarlıcaksın

Mengu16
20 Ekim 2012, 01:19
fotolardada göründügü gibi okuduysan orda yazıyo zaten:) sente dedigin olay egzantrik mili kapalı konumdayken pistonun en üst noktada olmasıdır.yani ateşlemenin oldugu an bilmem anlatabildimmi.o şekilde ayarlıcaksın
Anladım gibi, motoru sökünce daha iyi anlarım heralde.

sakinseytan
20 Ekim 2012, 01:24
güzel bir anlatım ve bi okadarda güzel bir paylaşım. teşekür ederiz.
rica ederim pek cok kez söküp taktım ellerim yag olmasa farklı konularada deginirdim ama o anda foto cekmek zor oluyo.
ben teşekkür ederim.

mterayes26
20 Ekim 2012, 11:59
ne olursa olsun basit bir iş değil

Ramazan Can
20 Ekim 2012, 12:05
bilmeyenler için faydalı ve zararlı olabilir...

mterayes26
20 Ekim 2012, 12:15
ramazan Bana ne zaman öğreteceksin bunları

sadece bir kere görmek yeterli

fz6_fazer
20 Ekim 2012, 17:39
Bilgi dolu bir paylasim eline saglik

nabukat
20 Ekim 2012, 21:08
Paylaşım için teşekkürler.

sakinseytan
20 Ekim 2012, 23:43
rica ederim umarım birilerine yardımım dokunmuştur

sedat_57
20 Ekim 2012, 23:55
vidyoda motor nerden kaçiriyor bilmiymda bi yerden kaçiriyor silindir boğazındanmıdır nedir..10-100 baloncuk yutmuş sanki..Bide demişsin biraz sesli çalışıyo boşluk bıraktım aga bu boşluğu geçmiş direk vuruyo çatır çatır :P Eline almayasın :mrgreen:

sakinseytan
21 Ekim 2012, 00:00
vidyoda motor nerden kaçiriyor bilmiymda bi yerden kaçiriyor silindir boğazındanmıdır nedir..10-100 baloncuk yutmuş sanki..Bide demişsin biraz sesli çalışıyo boşluk bıraktım aga bu boşluğu geçmiş direk vuruyo çatır çatır :P Eline almayasın :mrgreen:
:D knk bak iyi dinle doktoru ben olduktan sonra isterse krank kolu cıksın silindiri deşsin inan umrumda deil 1 günlük mesai yaparım motoru resmen ezberledim:D sen diosunki sübap acık kalmış:D ben foruma fotoları koycam die acele ettim dün bide hava karardı üstünede aydınlatmanın biri çalışmadı ince sübap ayarını sona sakladım:D
bi ara yan yana gelelimde motor nası asfaltta yırtınıyo gör:D senin ybr ye yetişemem ama olsun kank idare edio :D

usta_dzce
21 Ekim 2012, 01:13
bu sente işini en son buldum o cizglre 90 drece acıda bi delik var o delik ust ksımda olucak yani cıkıntılar piano nun tam tersnde olucakasaga donuk yani yanlıs anlmdm dmi ben gergi takılı gbi olucak yani elmzle germemz grkcek pistonda yön dgiştrdgi noktada en ustte bunlar gy6 scootr motorları ıcın gecerlmi piki hemen gdiyorum motorun başına..

sakinseytan
21 Ekim 2012, 23:17
bu sente işini en son buldum o cizglre 90 drece acıda bi delik var o delik ust ksımda olucak yani cıkıntılar piano nun tam tersnde olucakasaga donuk yani yanlıs anlmdm dmi ben gergi takılı gbi olucak yani elmzle germemz grkcek pistonda yön dgiştrdgi noktada en ustte bunlar gy6 scootr motorları ıcın gecerlmi piki hemen gdiyorum motorun başına..
ewt pionun tam tersinde yani aşşada olucak mildeki cıkıntılar böylece süpaplar sıfır kapalı oluyo, gergiyi evet elinle gerince gergi takılı haldaki degerini görüyosun milin.
ben bunu bi kac motor tamircisine zamanında soruyodum yok meslek sırrı yok her adam yapamaz banada kimse ögretmedi elime kagıt kalem aldım ateşleme zamanı vs. üzerinde cok calıstım konple mantıgını kavramak için sonra motorun başına gecince herşey döküldü aslında istedigimde motorun torkunu güclendirebiliyorum ama rolanti düşükken vuruntu yapıyo keşke vaktim cok olsa baya güzel şeyler çıkarıcamda işte olmuyo

Ramazan Can
21 Ekim 2012, 23:20
ramazan Bana ne zaman öğreteceksin bunları

sadece bir kere görmek yeterli

paşa hallederiz uygun bir zamanda... sen bana es den fazer bul almaya geldiğimde göstereyim..