PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Fren Balatalarının Değişimi



Ahmanamra
28 Eylül 2012, 09:55
Arkadaşlar biliyorum her marka modelde fren balatlarını değiştirmek farklı işlemler gerektirsede genel olarak dikkat edilmesi gereken hususlar nelerdir.
Bu konu hakkında çok detaylı bir araştırma yapmasamda forumda yardımcı olacak görsel pek bişi bulamadım. Kendi motosikletiminde (XT 125 R 2006 )balatalarını değiştirmek istiyorum ama nasıl yapılır bilmiyorum.Bu yüzden bu işi yapan arkadaşların teorik bilgilerini varsa videolarını paylaşmasını rica ederim. Benim gibi bir çok acemi içinde güzel bir kaynak teşkil edecektir eminim. Saygılar .

babaduru
28 Eylül 2012, 15:36
Balata değiştirmek çok basit kampanayı açtık içinde balatalar mevcut
http://img429.yukle.tc/images/193812504140.JPG (http://www.yukle.tc)

http://img429.yukle.tc/images/139012504140.JPG (http://www.yukle.tc)

Özel bir yöntem ile!:) işaretlediğim yönde kaldırıp iki balatyı birbirine paralel gelicek şekilde açıyoruz çıkarıyoruz şimdi esas işe geldik yeni balatyı aynı şekle sokup takmak gerekiyor ama bu biraz yetenek isityo ben 30 dk uğraşmıştım takarken,taktıktan sonra söktüğümüz gibi topluyoruz ve frenler süper oluyor kolay gelsin çok açıklayıcı anlatamadım ama en azından az buçuk anlamışsınızdır

Ahmanamra
28 Eylül 2012, 15:46
Eyvallah dostum. Kampana fren değiştirecekler için gayet açık ve net olmuş bu saolasın. Lakin benim ki disk frendi belirtmemişim affola . Ama sonuçta bir bilgi başlığı bu ;)

babaduru
28 Eylül 2012, 15:49
Siz belirtmemişsinizde ben niye kampanayı anlattım benin motorun önde arkda kampana ondan direk oraya gitti heralde bilseydim onuda anlatırdım ama arabalarınkini biliyorum ama motosiklette nasıl değişir bilmem kolay gele.

Olcay Avşar
28 Eylül 2012, 15:56
http://www.motosiklet.net/forum/mt-atolye-teknik-servis/25865-fren-balatasi-degisimi.html

bir iki resim kurbağa olmuş ama idare eder.

Ahmanamra
28 Eylül 2012, 16:18
Başlık açarken bu verdiğiniz linki göremedim.İsterseniz başlığı kaldırın fazlalık olmasın :)

Mengu16
28 Eylül 2012, 16:50
Eyvallah dostum. Kampana fren değiştirecekler için gayet açık ve net olmuş bu saolasın. Lakin benim ki disk frendi belirtmemişim affola . Ama sonuçta bir bilgi başlığı bu ;)
Disk fren balatalarını değiştirmek çok ama çok daha kolay. Kaliperi söküp elinize alıyorsunuz birkaç vida ve tırnağı gevşettikten sonra balatalar elinizde.

Ahmanamra
28 Eylül 2012, 16:53
Benim ön frenlerde hep tek taraf bitiyor diğeri yeni gibi bunu neden yapar ?

varan22
28 Eylül 2012, 21:09
Benim ön frenlerde hep tek taraf bitiyor diğeri yeni gibi bunu neden yapar ?
Bunun tek sebebi disk tepsisi ile fren papuçlarının aynı hizada yada tam ortalanmamasından kaynaklanıyor. Bunu önlamenin yolu daha çabuk biten tarafa milden ince bir pul takmaktır ve mil somunu sıkılırken sürtünme kontrol edilmelidir.

Ahmanamra
28 Eylül 2012, 21:27
[QUOTE=varan22;2819561]Bunun tek sebebi disk tepsisi ile fren papuçlarının aynı hizada yada tam ortalanmamasından kaynaklanıyor. Bunu önlamenin yolu daha çabuk biten tarafa milden ince bir pul takmaktır ve mil somunu sıkılırken sürtünme kontrol edilmelidir.[/QUOTE
Eyvallah dostum bakalım bi dediğin gibi olacak mı . Yoksa frenajdada sıkıntı yaratıyor.

aladag
28 Eylül 2012, 22:03
Disk frende çalışma prensibi : Piston tarafındaki balata diske temas ettiginde diskten gelen tepki kuvveti piston üzerinden kalipere iletilir.Kaliper gövdesi karşı taraftaki balatayı da diske doğru bastırır.Bunun için kaliper gövdesinin oynak mili rahat hareket edecek şekilde yapılmıştır.Bu mili ben balata değişimlerinde gresle yağlıyorum.Balatayı taktığında en son cıvatalarını sıktıktan sonra freni sıkmadan önce elimle kaliperi ileri geri oynatmaya çalıştıgında boşluk kadar rahat hareket etmeli.Kaliperin rahat hareket ediyorsa balatalar ters takılmış ya da yerine oturmamış olabilir.Kaliper hareketli olduğundan frene bir iki kez basıldığında zaten ortalanır.Ortalanmıyorsa milde veya kaliper yuvasında sorun var demektir.Benim bildiklerim bu kadar.

Ahmanamra
28 Eylül 2012, 22:06
Disk frende çalışma prensibi :Piston tarafındaki balata diske temas ettiginde diskten gelen tepki kuvveti piston üzerinden kalipere iletilir.Kaliper gövdesi karşı taraftaki balatayı da diske doğru bastırır.Bunun için kaliper gövdesinin oynak mili rahat hareket edecek şekilde yapılmıştır.Bu mili ben balata değişimlerinde gresle yağlıyorum.Balatayı taktığında en son cıvatalarını sıktıktan sonra freni sıkmadan önce elimle kaliperi ileri geri oynatmaya çalıştıgında boşluk kadar rahat hareket etmeli.Kaliperin rahat hareket ediyorsa balatalar ters takılmış ya da yerine oturmamış olabilir.Kaliper hareketli olduğundan frene bir iki kez basıldığında zaten ortalanır.Ortalanmıyorsa milde veya kaliper yuvasında sorun var demektir.Benim bildiklerim bu kadar.

Bu detaylar için saolasın değiştirirken kaliperleride kontrol edip dediğin gibi zorlanma var mı yokmu bakayım. Malum cross bu toz toprak çamura bulanıyor. Muhtemelen dediğin gibide olabilir.

Ahmanamra
29 Eylül 2012, 02:34
Yav gece gece yapılan iş bukadar olu r:) Ön fren balatasını değiştirdim ama şimdi sanki içinde hiç yağ yokmuş gibi yumuşacık ön fren ve gıdım sıkmıyor :( Gittim dot 4 aldım ekliyem dedim ekledim basıyom basıyom hava çıkmıyo yağ gelmiyo :D Allam birde dünya turu hayalleri kuruyoruz :) Arkadaşlar hava yapmışsa bu kadar zor mu onu çıkarmak yada başka ne gibi sıkıntılar olabilir

varan22
29 Eylül 2012, 11:16
Disk frenin havasını almak için fren kolu 3 -4 kez pompalanıp yani basılıp bırakılır ve son olarak sonuna kadar basılı tutulur. Basılı tutulduğunda içerde sıkışan havayı disk üzerinde bulunan hava alma vidasını gevşeterek (yavaşca) havası alınır. İşlem garantili olsun diye bir kaç kez tekrarlanmalıdır. Dikkat edilmesi gerek bir hususta hidrolik yağ motorsikletin boyasına zarar verir bu yüzden hava alma vidasının altına bir bez koyarak akan yağın cantlara bulaşmasını önlemiş olursun.

Ahmanamra
29 Eylül 2012, 16:15
3 saattir uraşıyorum havasını falan aldım sonunda ama hala çok yumuşak frenler. Azda olsa tutuyor ama ya tam alamadık havayı yada kaçıran biyer var artık anlamadım . Yine tamirci yolu gözükecek sanırım :D Yalnız fren sistemini çok iyi anlamış bulunmaktayım :D Belki biraz daha uraşır kendim hallederim ama pil bitti valla . Dağ başınd abi bok olsa tırmalıcaz demekki :)

Olcay Avşar
29 Eylül 2012, 16:39
Yumuşak derken kastettiğin fren manetinin yumuşak olması mı yoksa frenlerin tam tutmaması mı?

Yani manet te yumuşaklık yok ise (havayı alabildiysen) fren balatalarının aşınması (alışması) süresince tutmaması normal.

Ahmanamra
29 Eylül 2012, 20:51
Yok ustam hem frenler çokaz tutuyor ,balatalar diske dayalı ama hem kol hala yumuşak anca dibine geldiğind eaz bişi tutuyor. herhalde havayı tam alamamışım . Uygulamada yanlışlık vardır muhtemelen. . Tek başına olacak iş değil sanırım . yarın bi bilene götürücem artık.Arka frenlere dokunmuyorum bile :D yeter bu deneyim :D

mterayes26
01 Ekim 2012, 11:54
takipteyim bir tek bunu bilmiyorum

Olcay Avşar
01 Ekim 2012, 12:44
Aslında çok basit bir işlemdir, havayı tek başına mı aldın bir arkadaşından yardım istedin mi?

Ahmanamra
01 Ekim 2012, 13:26
Tek başıma aldım başta biraz olsun tutuyordu ama sonra tekrar bi uraşalım dedik bi arkadaşla olmadı. ya pompada sorun var ya biryerden kaçak var artık bilmiyorum. Ama bir daha asla elimi sürmem :)

mterayes26
01 Ekim 2012, 14:25
bende şöyle yapmıştım olmadı
hazneye yağ koydum pompaladim azaldı az daha koydum
yağ bosa gitmesin diye hemşirelerin damar yolu lastiğini hava vidasina taktım pompaladim pompaladim sertleşti biraz açtım kabarcıklar çıktı devam ettim aynı işleme 5 kere 15 kere baş hava al bırak sık yaptım en sonunda hava vidasinda kabarcık yoktu direk hidrolik yağı gelmeye başladı

ama yine fren tutmadı

Ahmanamra
01 Ekim 2012, 20:34
aynen işte benim durumda bundan ibaret. acaba hava alma vidasını çıakrdığımda içinden bi parçamı düştü ki. Yay var mı o vidada hiç. Bu akşamda uraştım inat ettim yok anasını satim banamısın demiyo ya. en son hava alma vidasından bastım yağı yine banamısın demedi:D var bi puştluk bakalım ne masraf çıakracak.

Ahmanamra
02 Ekim 2012, 12:08
acaba kaliperler sıkıştıda ondan mı basmıyor? Gerçi fren basmasa bile kolun sertleşmesi lazım değil mi?

Arda_Karaca
02 Ekim 2012, 12:22
Eminim yapmışınızdır ama yine de ben sorayım. Sistemin havasını aldıktan sonra kolu bırakmadan vidayı sıkmanız gerekir. Böyle yaptınız değil mi?

ferdinandd
02 Ekim 2012, 12:52
Eminim yapmışınızdır ama yine de ben sorayım. Sistemin havasını aldıktan sonra kolu bırakmadan vidayı sıkmanız gerekir. Böyle yaptınız değil mi?

Bu benim aklıma bile gelmezdi, insallah arkadas bu detayı atlamıştırda böyle yaptığında sorun ortadan kalkar :)

Bazen çözümler düşündüğümüzden çok daha kolay detaylarda gizli oluyor ama bizler nedense en zora kilitlenmeye programlanmışız :mrgreen:

Bende de var butür sıkıntılar ama pes etmek yok, bence ustaya gitme kararını aklından sil :) İllaki olacak başka şansımı var ki :mrgreen:

Ahmanamra
02 Ekim 2012, 13:11
Evet dostum onu atlamadım hatta sırf o işlem için elli kere çök kalk yaptım :D komanda dansı gibi ehehe. valla dün akşamda uraştım işte olmuyo kardeşim havası bitiyo yağ devir daim yapıyor sorunsuz ama basmıyor frenler. kol sertleşmiyor deli etti beni. şimdi bi yerde okudum kaliper içindeki pistonlar sıkışmış olabilir diyorlar ki oldukça zor itiliyordu geriye. yada pompa yeteri kadar yağ pompalamıyor. sanırım uygulamadan çok sistemde bi sıkıntı var gibi duruyor.

Arda_Karaca
02 Ekim 2012, 13:19
O kadar sökme takma yapmışken kaliperleri sökerek. Pistonlara bakarak, freni bir kaç kere sıkın sıkışma varsa görürsünüz.

---------- Mesajlar birleştirildi - 12:19 ---------- bir önceki mesaj zamanı 12:14 ----------

Piston sıkışması değil bana göre de. Eğer sıkışma olsaydı fren maneti boşa hareket etmezdi, fren sıkıyormuş gibi sert olurdu.

Sisteme yağı gönderen pistonda bir sıkıntı olsaydı, fren manetine bastığınızda hava alma deliğinden hava-yağ gelmezdi.

Ahmanamra
02 Ekim 2012, 13:19
Şimdi onu yapıcam ilk fırsatta diskten söküp pistonlara bakıcam hareket var mı diye yoksa onların bakımına gidicem artık. yine olamdı yeni bir alt üst fren merkezi ellerimizden öpecektir gibi :D

Arda_Karaca
02 Ekim 2012, 13:26
Bence o kadar masraflık birşeyi yoktur.

Ahmanamra
02 Ekim 2012, 13:28
Umarım :) yoksa yatacak daha motor

Olcay Avşar
02 Ekim 2012, 13:31
merkezi diskten söktüğünde boştayken frene çok basarsan pistonlar yerinden çıkar, dikkat et.

Ahmanamra
02 Ekim 2012, 13:36
merkezi diskten söktüğünde boştayken frene çok basarsan pistonlar yerinden çıkar, dikkat et.

Eyvallah bunu söylediğin iyi oldu :) Yoksa birde onlarla uraşacaktım .

Ahmanamra
03 Ekim 2012, 22:53
Arkadaşlar bu akşam kaliperleri söktüm sonra pistonları yerinden çıakrdım. temizledim yağladım yerlerine taktımhava ile bi kaç deneme yaptım . sol taraftaki piston basıyor ama geri çekmiyor sanırım aşınma var gözle görülür ama elle hissedilmeyen bir aşınmadan dolayı basılı kalıyor. Bu yüzden demekki onun olduğu tarafın balatası bitmemişti . Hep karşı taraf basmış diğeri sabit kalmış sanırım. Neyse bu yüzden havası alınmıyor olabilir mi arkadaşlar ?

Olcay Avşar
04 Ekim 2012, 10:30
Sistem sadece basmaya-itmeye göre çalışır, geri çekmez pistonları yani. Balatalar sürekli ya diske sürter yada neredeyse sıfır yakınlıkta durur, frene basınca baskı uygularsın bırakınca bu baskı ortadan kalkar.

Tek taraftan pistonlu frenelrde bir tarafın balatasının diğer tarafa göre erken bitmesi normal bir durumdur.

Sen hala havayı alamadın yada basit bir arıza var bulamıyorsun.

Ahmanamra
05 Ekim 2012, 15:08
Valla bilmiyorum artık. Ya bir arıza var bulamıyoruz ya da beceremiyoruz :D YArın kurcalıcam yine.