PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : V-Twin (İkiz V) motorlar hakkında – Bir Harley-Davidson’ın sesi neden kendine özgüdür



konur
27 Ağustos 2012, 20:18
V-Twin (İkiz V) motorlar hakkında – Bir Harley-Davidson’ın sesi neden kendine özgüdür?

(Öncelikle bu yazının size çince gelmemesi için, içten yanmalı motorların çalışma prensibi ve parçaları hakkında kaba taslak da olsa bir bilgiye sahip olmanız gerekir, merak ederseniz yabancı kaynak internette her yerde var, türkçeden emin değilim ama yoksa da yaparız bir ara :))

Normal bir piston 4 zamanını (emme, sıkıştırma, ateşleme, egzos), krank milinin her iki devrinde bir kez tamamlar. Tek silindirli, 4 zamanlı bir motor, rölantide çalışırken pop-pop-pop-pop sesi duyarız. Bu ses egzos valfinin açıldığı zaman sıkışmış gazın dışarı çıkarken çıkarttığı sestir ve krankın her iki devrinde bir kere duyulur.

Normal şartlarda eğer bir motorda 2 piston varsa bunlar zıt zamanlara ayarlanır ve bir silindir emerken diğeri ateşler, yani her silindir krankın bir devrinde ateşleme yapar. Krankın her devrinde bir ateşleme olduğu için kesintisiz, akıcı ve dengeli bir güç sağlanır. Bu tür bir motorda, krank mili üzerinde genelde birbirine zıt konumlarda (180 derece açıyla) iki pin bulunur ve bir silindir kolu bir pine bağlıdır. (Bkz: Resim 1)

Resim 1: http://img254.imageshack.us/img254/6909/45d.gif

Resim 2: http://img716.imageshack.us/img716/7122/90s.gif

Bir harley motorunda ise yine iki silindir bulunmasına rağmen, krank milinde tek bir pin vardır ve iki silindir de bu pine bağlıdır (Bkz: Resim 2). Bunu sağlamak için harleyin kendine özgü v motor açısı kullanılır. Bu durum pistonların eşit aralıklarla ateşlenmesini önler. Krankın her bir turunda (360 derecelik dönüşte) bir pistonun ateşlenmesi yerine harley motoru şöyle davranır;

Bir piston ateşlenir,

Diğer piston bir tam tur tamamlanmadan ( 315. derecede) ateşlenir,

Arada bir turdan fazla (405 derecelik) bir boşluk olur,

İlk piston tekrar ateşlenir,

Diğeri bir tam tur tamamlanmadan ateşlenir,

Arada bir turdan fazla boşluk oluşur,

Ve böyle gider...

Rölantide iken çıkan ses ise pop-pop----pop-pop----pop-pop---- şeklindedir.Her pop-pop sesinin ardından kısa bir sessiz an oluştuğunu duyarız. İşte bu Harley’in sesine kendisine özgü bir tarz verir. Dizayn patentli olduğu için asla tam olarak kopyalanamaz. Çok sessiz bir egzos sistemiyle bile o sesin bir Harley’e ait olduğunu anlarsınız. Hızlı hızlı “potato potato potato” demek sesi birazcık özetleyebiliyor sanırım. Hızlı hızlı söylerseniz ne dediğimi anlarsınız.

Ha şimdi diyebilirsiniz ki; benim hondamda, benim yamahamda (hatta benim bisanımda :)) tek pinli krank var neden bu ses çıkmıyor?

Evet bazı farklı marka motorlarda tek pinli krank kullanılıyor fakat o seste motorun açısı (mesela benimki 60 derece ama Harley’ler 45 derece), piston ve valf zamanlamaları vs. Faktörler etkili biraz araştırırsanız sizin motorunuzun neden farklı olduğunu anlarsınız. Ve işte bu yüzden değil bin liralar, trilyonlar dökseniz hiçbir zaman gerçek bir Harley sesine ulaşamassınız.


Yazı benim kendi bilgilerim değildir, http://sa750.net/vtwin/vtwin.htm adresinden anlaşılır bir şekilde bizzat çevirmeye çalıştım, yazıyı bozmamaya çalışarak arada atladığım ve eklediğim bir iki satır var ama genel hatlarıyla bunu anlatıyor.

Ayrıca araştırmalarım sırasında rastladığım ve önceden yanlış bildiğim birşeyi de burda belirtmek istiyorum belki benim gibi yanlış bilenler vardır diyerekten;
Ben tek pinli 2 silindir motorları v-twin, iki pinlileri v2 sanıyordum ama değilmiş. 2 silindirli tüm v motorlar v-twin olarak geçiyormuş, pin meselesi ise v-twin’in alt meselesiymiş, bilen bilmeyen herkese duyrulur :)
Sürç-ü lisan ettiysek affola, belirtirseniz düzeltmeye çalışırım herkese güvenli sürüşler, tekeriniz düz bassın...

frantisec
27 Ağustos 2012, 21:10
v motor olupta bu harleyin sesidir yada kawasaki vn 800 sesidir diye ses tınısının ayrımına varmayı hiç düşünmedim.V motorların sesleri güzeldir herzaman.
sıralı 2 silindirdeki en güzel sesi Jawa verir :P
Biri söylemişti kawasaki ile harley mahkemeleşmiş bu konuda.Doğrumu yanlışmı bilmiyorum.Söyleyenin bir Harleyi vardı.

bardaktan
27 Ağustos 2012, 21:22
Böyle bir sistem olduğundan haberim yoku. Sağol bilgiler için.

glock
27 Ağustos 2012, 21:35
ben ducati'nin L tipi motorunuda çok beğeniyorum, termignoni egzosla birlikte gayet güzel bir kombinasyon sağlıyor.
Ses ve performans oldukça güzel, D.Diavel'den biliyorum kesinlikle muadillerinden üstün!
Panigale'yi düşünemiyorum bile...

konur
27 Ağustos 2012, 21:36
Jawaları duydum da tanışmak nasip olmadı henüz, ilk motorum da roadstar 250 olduğu için sıralı motorları motosiklette pek bilmiyorum. Ama estetik açıdan da bir motosiklete (cruiser-chopper tarzı) en çok v motorun yakıştığını düşünüyorum, hiç bişey olmasa v motor demenin verdiği bi hava var :D Görüntü olarak da dolduruyor sesi de güzel birde bildiğim kadarıyla v ler sıralılara göre birazcık daha güçlü oluyormuş... Şu anki motorumu da o sebeple aldım cruiser dolu ortalıkta ama v olcak illa, tabi bence zevk meselesi :)

Bu arada L tipi motor dedikleri 90 derecelik v imiş onu da belirteyim :)

mterayes26
28 Ağustos 2012, 11:08
vn 800 gerçekten harley davidsona yakın çalışıyor

dweios
28 Ocak 2013, 05:57
bilgiler için teşekkürler. Güzel bir paylaşım olmuş ama 2556 tane olan ybr cbf kıyaslaması başlıklarından herhangi birinin onda biri ileti yazılmamış yazık

egelim 43
28 Ocak 2013, 07:17
V-Twin (İkiz V) motorlar hakkında – Bir Harley-Davidson’ın sesi neden kendine özgüdür??

Sorusunu görünce hemen cevaplayayım diye kolları sıvamıştım :P amma velakin bilgilendirme amaçlı yazıymış çok teşekkürler paylaşım için :rendeer:

Seko
28 Ocak 2013, 10:14
O ses biraz da egsoz yapısından kaynaklanıyor. Bu arada paralel çift silindirli motorlar için bir not düşeyim. Aslında bu motorlar her krank turunda eşit aralıkla ateşleme yapmazlar. Bunun sebebi de genelde paralel silindirlilerde bir silindir yukarıda iken diğerinin aşağıda olmasıdır (krank açısı 180°). Bundan dolayı ateşleme zamanı yarım turda bir ve bir buçuk turda bir olur. Tam dengeli ateşleme olabilmesi için iki silindirin aynı anda çıkıp inmesi gerekir. Bu da benim bildiğim kadarıyla sadece BMW motorlarda var (F800R, F800GS gibi).

erro
28 Ocak 2013, 10:58
adam zamanında faydalı bişey paylaşmış kimse de sallamamış..herkes mevzuyu biliyodu herhalde..

Murat 48/30
28 Ocak 2013, 11:26
Güzel paylaşım teşekkürler

sedici
28 Ocak 2013, 15:50
Pin olayını bilmiyordum, çizimler için de ayrıca teşekkürler :) Allah için bu tip başlıkları çoğaltalım :) başlık ilgi görmemiş çünkü sidik yarışı yok bilgi var :)

umutt
12 Şubat 2013, 16:57
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=mj_Eo7llCOI
şöyle bir şeye denk geldim ...


http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=G4Z5yqR2zSs

waffenSS
13 Şubat 2013, 13:13
güzel paylaşımlar:)

HELLAS
13 Şubat 2013, 13:34
http://youtu.be/cBVjXQzZjv0




HARLEY MOTORMU ...ÖVUP DURMAYIN bol bol titreşim dunya para
- eksı lerı çok bu makınanın


JAPONDAN ŞAŞMA BIRADER

ozgurakman
13 Şubat 2013, 13:43
v motorlar her daim ilgimi ve sempatimi kazanmıştır. ancak torka yönelik oluşu, bazen dezavantaj olabiliyor. ayrıca engellenemeyen titreşim konusu düşündürücü... V motorlu bir naked-roadster (örneğin suzuki sv650) kadar eğlenceli bişey yoktur bence.

NoMotorNoCry
13 Şubat 2013, 14:05
Bu ses uğruna titreşimli bi motora katlanılır mı acaba?Titreşim tabi ki olacak çünkü pistonlar belli bir düzene göre inip çıkmıyo.İkinci patlamadan sonra bi turdan fazla boşluk olursa tibii ki titreşim olur.

waffenSS
13 Şubat 2013, 14:16
harley davidson kullanan bilir:) çamaşır makinası sanki sıkmaya geçiyor:))

konur
16 Mart 2013, 02:22
Titreşim ses zevk meselesi tamamen benim bisanda nerdeyse zerre titreşim yok mesela :D Harley hiç sürmedim bi gün kısmetse anlarım ne demek istediğinizi :D

mikail_6
18 Nisan 2013, 11:17
http://youtu.be/cBVjXQzZjv0




HARLEY MOTORMU ...ÖVUP DURMAYIN bol bol titreşim dunya para
- eksı lerı çok bu makınanın


JAPONDAN ŞAŞMA BIRADER
Kesinlikle katılıyorum hocam.

Batı menşeili olması herşeyini pahalı yapıyor en başta. Evet, HD'nin sesi kendine has olabilir lakin sıkıntıları da bir Japon'a göre çok fazla. Yıl 2013 vibrasyonu hala aşamadılar mesela. Evet vibrasyon iyidir ama güce dayalı rutin bir vibrasyondan bahsediyorum. Krankın her turunda rutin olarak değil de bir turdan fazla boşluk bırakacak şekilde yanma gerçekleşmesi demek sürekli sarsıntı demek. Ayakta sallanan bebeğin kafası nasıl afallar ve uyursa bu motorun üzerinde de bir süre sonra uzuvlar hatta algılar uyumaya başlar. Konfor ve güvenlik bence göz ardı ediliyor ve sadece markalaşmış olmasından kaynaklı bu sistem iyileştirilmiyor. Ayrıca misal Sportster'ı ele alacak olursak; muadili bir çok Japon - hele ki daha konforlu ve güvenliyken - kesinlikle ve kesinlikle bu denli yüksek meblalar ödemem. Hele ki en ucuz modeli Sporster ve cruiser ruhuna aykırı bir dizaynı olduğunu düşünüyorum. Diğer modellere gelecek olursak; Dyna örneğin 22.800€'dan başlıyor fiyatları. 50.000TL'nin üzerine tekamül ediyor yani. Üzgünüm ama gereksiz sarfiyattan başka birşey değildir bana göre...

namk
18 Nisan 2013, 11:49
Bilgilendirme yazısına emek veren arkadaşıma teşekkür ederim,İlgi alanı olmayan arkadaşlarında ilgilendiğini görmek hoşuma gitti.

Seko
18 Nisan 2013, 12:19
Harley Davidson yapamıyor diye birşey yok, muhtemelen motoru fazla değiştirmek istemiyorlar. Bir de Sporster Fourty Eight ve XR1200X videolarını izleyin. Evet motorların fiyatları çok fazla, bir iki model hariç o fiyatları haketmiyorlar. Aynı fiyata Ducati Diavel alabiliyorken gidip bir benzerine Harley Davidson diye para vermem doğrusu...

Motorların titreşiminin sebebi patlamalar değildir. Motoru çalıştırmadan krankından döndürürseniz yine titreyecektir.

laylow
18 Nisan 2013, 13:25
http://youtu.be/cBVjXQzZjv0




HARLEY MOTORMU ...ÖVUP DURMAYIN bol bol titreşim dunya para
- eksı lerı çok bu makınanın


JAPONDAN ŞAŞMA BIRADER


Harley titrer,triumph titrer British twinler hemde acayip titrerler.Kawasaki z650 800 titrer.Nortonlar titrer,royal enfieldlar titrer.bu liste uzar gider.

Bmf f650 bile titrer.
V motor dünyanın mekanik olarak en basit yapısına sahiptir,Amerikalılar ve diğer klasik Avrupalılar bu basitliği istiyorlar.çünkü Aydınlanma çağı bu ülkelere 500 sene evel geldi.Neyin güzel olduğunu biliyorlar.Boru bir şaşenin içinde hava soğutma ve v motorun keskin hatları görsel olarak çok sade ve güzeldir.Motoru ince gösterir narin olurlar dışardan bakınca.
Unutmayınki harleyler ve diğerleri en iyi krom işçiliği ve en güzel renk kombinayonları ve kaliteiyle üretilir.Japonla bunları karşılaştırmayın.
Hoş ülkemizde yok bu karşılaştırma ama bu kadarda sıg karşılaştırma sadece ülkemizde var onuda belirtim.
Ne o titiriyormuş :)
cbf 150 titremiyor mesela,harleyden iyimi?
PArasını haketmiyormuş?İnanın cbr 600 rr da pek fiyatını hak etmiyor.
V motor 100 yıldır var ve bir o kadar daha var olucak.yni nesil 4 silindirler nerdeler?Regülasyonlarla kırpılmış durumdalar.

Altınelbiseli adam da ne kadar sığ biri olduğunu göstermiş vidyoda.mozambikde adama motor ismi sayın deseniz Harley der size.
nokta

mterayes26
19 Nisan 2013, 00:37
hemde bravo sana

mikail_6
21 Mayıs 2013, 11:04
Harley titrer,triumph titrer British twinler hemde acayip titrerler.Kawasaki z650 800 titrer.Nortonlar titrer,royal enfieldlar titrer.bu liste uzar gider.

Bmf f650 bile titrer.
V motor dünyanın mekanik olarak en basit yapısına sahiptir,Amerikalılar ve diğer klasik Avrupalılar bu basitliği istiyorlar.çünkü Aydınlanma çağı bu ülkelere 500 sene evel geldi.Neyin güzel olduğunu biliyorlar.Boru bir şaşenin içinde hava soğutma ve v motorun keskin hatları görsel olarak çok sade ve güzeldir.Motoru ince gösterir narin olurlar dışardan bakınca.
Unutmayınki harleyler ve diğerleri en iyi krom işçiliği ve en güzel renk kombinayonları ve kaliteiyle üretilir.Japonla bunları karşılaştırmayın.
Hoş ülkemizde yok bu karşılaştırma ama bu kadarda sıg karşılaştırma sadece ülkemizde var onuda belirtim.
Ne o titiriyormuş :)
cbf 150 titremiyor mesela,harleyden iyimi?
PArasını haketmiyormuş?İnanın cbr 600 rr da pek fiyatını hak etmiyor.
V motor 100 yıldır var ve bir o kadar daha var olucak.yni nesil 4 silindirler nerdeler?Regülasyonlarla kırpılmış durumdalar.

Altınelbiseli adam da ne kadar sığ biri olduğunu göstermiş vidyoda.mozambikde adama motor ismi sayın deseniz Harley der size.
nokta

Hocam düşüncelerim çoğunlukla teoridedir benim; tecrübem size göre düşük belli ki. Türkiye'de ise alım gücü ve kullanım esnasında bakım-yedek parça gibi masrafların karşılanabilmesi adına söylemem gerekirse Japon üretimleri benim daha işime gelir. Cruiser hatta motor keyfinden bahsediyorsak tabii ki iş biraz lükse kaçıyor ve masrafları göz ardı etmek, kafaya takmayabilmek gerekiyor fakat bunun da bir sınırı olmalı. Nitekim bir problem yaşandığında, parça gerektiğinde garajda yatacaksa motor almayayım. Gönlümdeki dizaynı da (bir evlik meblağ ödeyip alacaksam - ki naçizane kanaatimce en büyük etkeni batı menşeisi oması (işçiliği ve tarihçeyi tenzih ediyorum belirteyim) - yine almayayım. Biz Türk'üz, tasarruflu davranmaya, kaygı duymaya meyilli toplumuz. Ayrıca Amerika'da veya Avrupa'da belli ülkelerde bizim sarfettiğimiz çabayla, iş gücüyle insanların elde ettiği para gücü ne kadar farklı bir çoğumuz biliyoruz. Bu etkeni de göz önünde bulundurduğumda benim tercihim Japon'lardan yana oluyor. Dediğim gibi tecrübem az olduğundan daha çok kullananların yorumlarını dinlemekle yetiniyorum. Tabii HD kullanıcısı altındaki makineye b*k atmak istemiyor fakat bir çok kişinin yorumuna dayanarak söylemem gerekir ki konfor belli ki biraz daha düşük (titreşim bakımından). Eh, söz konusu cruiser ruhu olunca en büyük zevk uzun yol oluyor, yolda olmak oluyor... Ayrıca merak ettiğim fakat nerden başlayacağımı bilmemem/başlangıç noktası niteliğinde bir bilgiye erişemememden markaların kullandığı v-twin motor tip/modelleri hakkında bilgim yok. Bu konudaki bilgilerinizi paylaşmanızı, bilgi edinebileceğim bir platform varsa paylaşmanızı rica edeceğim :)

xilisyon33
28 Ağustos 2013, 23:44
arakdslar yakın zamanda motor alcam eger acıl cevaplarsnz sevnırm . smdı ben chopper tarzı motorlarda gorunsten cok sesıne hastaym :) alacagm motorunda ses olarak benı tatmın etmesnı ıstıyorm . butcm fazla degıl o yuzden motrun yapısına dkkat etmeye calsııyorm . o tok sesı sadece v tıvın motorlarda m alıyorm yoska sıralı cıft sılndr de olur mu . ve her motor dıstan hava fıltresı ve egzoz manıfldonu kabul eder m

konur
10 Eylül 2013, 16:24
@xilisyon33 Geçen bi kanuni seyhan 250C gördüm epey tok idi sesi sanırım seni tatmin edecektir bi bak derim... Yalnız uzun yolda şişiyorlarmış diye duymuştum araştırman gerekçek. V motor daha ziyade dengesiz çalışması ve ritmi ile ilgilidir bide görüntüyle tabi :) Mesla şahsen V motor olmayan bi choper/cruiser hayatta almam istediği kadar bağarsın ;)

dreamkiller
10 Eylül 2013, 16:41
Harley Davidson yapamıyor diye birşey yok, muhtemelen motoru fazla değiştirmek istemiyorlar. Bir de Sporster Fourty Eight ve XR1200X videolarını izleyin. Evet motorların fiyatları çok fazla, bir iki model hariç o fiyatları haketmiyorlar. Aynı fiyata Ducati Diavel alabiliyorken gidip bir benzerine Harley Davidson diye para vermem doğrusu...

Motorların titreşiminin sebebi patlamalar değildir. Motoru çalıştırmadan krankından döndürürseniz yine titreyecektir.

Bir H-D sahibi olduğunda sadece H-D sahibi olmuyorsun.. O markanın bir felsefesi bir yaşam tarzı vardır.. Evet ülkemizde genelde maddi durumu iyi olanlar bu motorları tercih ederler doğru ama tüm Ona sahip olanlar bile bu yaşam tarzını benimseyebilecek kişilerdir.. Sen diavel alırsın biri bandit alır diğeri falanca marka..Lakin tüm dünyada Ruh'u olduğuna inandığım ender markalardan biridir..

konur
10 Eylül 2013, 17:03
H-D ler de artık seri üretimde üretiliyor. Ortada bi yaşam tarzı, bi felsefe olduğu doğru ama bunu tek bir markaya bağlamak bence yanlış. Hani hep derler ya kapitalizmin hollywoodun oyunu diye o hesap. O bahsettiğimiz ruh, motoruna eşi gözüyle bakan, ona hayatında bir eşyanın çok ötesinde değer veren, sürekli yollarda olmayı seven vb. insanların ruhu. Amerikada başlamış olması ve o dönemde H-D'nin buna hem ön ayak olup hemde kendi tanıtımında başarıyla kullandığı için kafalarda bi özdeşleşme durumu var. H-D nin kendi tarzı, avantajları ve özellikleri olduğu tartışılmaz ama mesela o kafada bi insan olmama rağmen koyu yamahacıyımdır. Ve bence her markanın kendi özelliği vardır hangisi senin zevkine uyuyorsa onu seçersin, hiçbiri uymuyorsa custom'a yönelirsin. Ama altındaki motor ne olursa olsun bu felsefeyi, yaşam tarını benimseyebilirsin.