PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Motosiklet nasıl şişer ?



Re!S*33
17 Temmuz 2012, 10:57
Hep duymusumdur. motosiklet şişmesi diye bşi. Peki nedir bu motosiklet şişmesi. Nasıl olur ? motor kısmında ne meydana gelirde motor şişer ? neden şişer ? biraz bilgilendirirseniz sevinirim.

piyanist_irf
17 Temmuz 2012, 11:11
motosikletin şişme mantığını anlamayacak bir durum yok oldukça basit bir durum :) sen motolruna aşırı gaz basarsın , zorlarsın motor çeşidine orantılı olarak su suğutmalı motorlarda nadiren görünen bir durumdur onlardaki şişme benzeri durum hararet diye adlandırılır , ama hava soğutmalı motorlar gibi hareketli aksamlarda sıkıntı olmaz pek genelde ısıdan dolayı conta yakar, motor yağına suyu karıştırır vs, bu durumdan ötürü daha fazla soruna yol açar ama mantıkta hava soğutmalı motorlarla benzeşir budurum ,

hava soğutmalı motorlarda su soğutması olmadığı için silindire ve peteklerine vuran hava ile motor soğuması gerçekleştiği için , ya motoru limitlerin üzerinde yol ve hava şartlarında kullnırsın yada motorun hava ile soğuması gereken kısımlarını bir şekilde kapatıorsın ki bu aşamada senin şişme dediğin olay gerçeklerşir ,

tabi hava soğutmalı motorlar yukarıda anlattığım su soğutmalılara oranla kurtarma şansı daha fazladır ısınıp soğuyamayan motorun içindeki hareketli parçalar ısınmanın vermiş olduğu genleşmeyle genişler ,

silindirdeki mm lik boşluklar dolar , piston segmanlardada durum aynıdır ve birbirlerine ısıdan dolayı ya sürtme yapar yada çok zorlamışsanız kaynama yapar kaynama işi sakattır ama motorda bir sağırlık, gaz açtığınızda gitmeme durumunda hava sıcaklığınıda göz önünde bulundurup motorunuzu hemen dinlendirmeniz ve soğumaya bırakmanız işi kurtaracaktır yoksa siz motora motor size bakar durursunuz :)

bu durumda motopr şişmesi diye adlandırılır bildiğim kadarıyla , yanlışım ve eksiğim olan yerleri bilen arkadaşlar dolduruversin :)

bu arada havalar mevsim normallerinin üzerinde seyrediyor ve 8 km lik gittiğim yolda dün motordan gelen ısı ayaklarımı kavuruyordu bunada dikkat edin :)

c90
17 Temmuz 2012, 11:21
motorun sesi değişir supapların vuruşu belli olmaz sanki motor düz çalışıyormuş gibi olur
motoru 1-2km sür sesini dinle sonrada biraz zorlayarak 10-15 km sür bak sesi ne kadar değişiyor
bu sürüşü aynı tutum ile 100 km devam et bak ne olacak

RunemagicK
17 Temmuz 2012, 11:30
bütün metaller ısı yüzünden genleşir, motorumuz da aşırı ısınırsa en başta mesela piston genleşecek ve silindire daha fazla sürtünecektir. şişme budur. dahada fazla zorlanırsa iyice genleşen ve yumuşayan metal birbirine kaynayacak ve motor kilitlenecektir.

ARBETUS
17 Temmuz 2012, 11:46
Genelde 2 zamanlı motorlarda görülen bir durumdur. Aşırı ısıdan dolayı piston genleşir ve silindire daha fazla sürter ve güç kaybı olur. 4 zamanı motorlarda pek duymadım olduğunu. Su soğutmalı motorlar şişecek hale gelmeden hararet yapıp conta yakacağı için şişmez diye tahmin ediyorum :)

Sağlıckala.

vlad1462
17 Temmuz 2012, 12:15
ilk motorum olan cbf 150 ile başıma bir kere geldi. daha ben acemi sayılırdım ve çok sıkışık trafik güzergahında (üsküdar-harem-koşuyolu-fenerbahçe) ilerlemek durumunda kaldım. şimdiki kadar seri şekilde aralardan sıyrılıp kurtulamıyordum o zamanlar. sürekli alt viteste motoru bağırtmak, dur kalk yapmak, tam vites atmışken tekrar alt vitese düşmek gibi bir kullanımda bulunmak durumunda kalmıştım. hava zaten cehennem gibi sıcaktı. motor en son can havliyle trafik ışıklarına kadar geldi. ben ışıklarda durdum ve motor stop etti. acaba çok zorladım yağsız kaldı motormu kitledi ne oldu diye düşündüm , benzin var, ateşleme var ama marşa basınca motor fır fır dönüyordu sanki kompresyon yok gibi. motorun şişmiş olduğu hiç aklıma gelmemişti. bujiyi söküp ateşlemeyi kontrol ettim, buji deliğini parmağımla tutup marş yaptığımda iyi kötü basınçta vardı ve benzinde geliyordu parmağıma. bende jeton o zaman düştü. motor şişmişti. bujiyi falan takıp 10-15 dk bekledim. biraz soğuyunca tek marşta çalıştı ve bende rahat bi nefes almıştım. o günden sonra bidahada öyle bi halt yaptırmadım motora.

piyanist_irf
17 Temmuz 2012, 12:31
ilk motorum olan cbf 150 ile başıma bir kere geldi. daha ben acemi sayılırdım ve çok sıkışık trafik güzergahında (üsküdar-harem-koşuyolu-fenerbahçe) ilerlemek durumunda kaldım. şimdiki kadar seri şekilde aralardan sıyrılıp kurtulamıyordum o zamanlar. sürekli alt viteste motoru bağırtmak, dur kalk yapmak, tam vites atmışken tekrar alt vitese düşmek gibi bir kullanımda bulunmak durumunda kalmıştım. hava zaten cehennem gibi sıcaktı. motor en son can havliyle trafik ışıklarına kadar geldi. ben ışıklarda durdum ve motor stop etti. acaba çok zorladım yağsız kaldı motormu kitledi ne oldu diye düşündüm , benzin var, ateşleme var ama marşa basınca motor fır fır dönüyordu sanki kompresyon yok gibi. motorun şişmiş olduğu hiç aklıma gelmemişti. bujiyi söküp ateşlemeyi kontrol ettim, buji deliğini parmağımla tutup marş yaptığımda iyi kötü basınçta vardı ve benzinde geliyordu parmağıma. bende jeton o zaman düştü. motor şişmişti. bujiyi falan takıp 10-15 dk bekledim. biraz soğuyunca tek marşta çalıştı ve bende rahat bi nefes almıştım. o günden sonra bidahada öyle bi halt yaptırmadım motora.



bu duruma istinaden bende şöyle bir yöntem bulmuştum zamanında tabi kışın sorun olmuyordu ama arazide yüksek devirlerde ve motora çarpan rüzgarın motoru soğutamadığı durunmlar için 2 adet una fanından böyle bir sistem kurmuştum işede yarıyordu :) tabi önden sağlıklı rüzdarda alamıyordu onuda eklemeliyim :)


http://img842.imageshack.us/img842/9426/img0003jo.jpg (http://img842.imageshack.us/i/img0003jo.jpg/)

frantisec
17 Temmuz 2012, 12:39
Genelde 2 zamanlı motorlarda görülen bir durumdur. Aşırı ısıdan dolayı piston genleşir ve silindire daha fazla sürter ve güç kaybı olur. 4 zamanı motorlarda pek duymadım olduğunu. Su soğutmalı motorlar şişecek hale gelmeden hararet yapıp conta yakacağı için şişmez diye tahmin ediyorum :)

Sağlıckala.
katılıyorum bu yoruma.2 zamanlıda şişme alametlerini,motorun sesine kulağınız aşina değilse anlayamazsanız ,krangın cevirme oranı düşünce yani güç kaybı yaşanınca hemen debriyaja basıp motoru kitletmekten kurtarıp durdurup soğumasını beklemek gerekir.Yoksa motoru yeniden yapılandırmak zorunda kalırsınız.Silindir içinde oluşna zarar cizik ve benzeri olaya KREPAJ denir.Genellikle 2 zamanlılarda ve su soğutmasız motorlarda görülür.

*/ AHm3T /*
17 Temmuz 2012, 23:24
Geçen gün e-5 yolunda ilerlerken şişti sanırım benim BWS. bildiğiniz gibi 2 zamanlı bir motor. bir de araçlar 140-150'le ilerliyor, sizde bir 90ı filan görmelisiniz sağ şeritte. uzun süre öyle gidince, birden stop etti, 3 dakika kadar bekleyip basıp devam ettim. zaman herşeyin ilacı demişler :D

motodriftt
17 Temmuz 2012, 23:31
4 zamanlı motorlarda da olabiliyor ençok rampa çıkarken devirsiz kullandıgında meydana geliyor motorun çekişi düşüyor benim jawadada dahaçok oluyordu 5bin dewirde kullanırsan bi problem yaşamassın veya 6 bin

bjkcan
18 Temmuz 2012, 00:45
Tam 1 ay önce İstanbul'dan Samsun'a 13 saatte tvs Apache marka motorumla gittim.Yol tamı tamına 806 km idi ve ben motorun şişmesinden korkuyodum,yolda motorun şiştiğini nasıl anlarım diye düşünürken tesadüfen şunu farkettim;motorum 6 bin devirde 100 km/saat hıza çıkıyoken şişmeye başladığında yavaş yavaş bu hız düşüyodu ve 95km/saatin altına düşeceğini anladığımda ise kenara çekip hem motoru hem kendimi dinlendiriyodum.806 kmlik yolu 6 defa birer saatlik molalarla durarak 13 saatte gittim.İşin özü şu;motorunu tanıyosan eğer şiştiğini çok kolay anlarsın çünkü normal şartlardaki performansını sağlamıyor motor...

motonoyedi
18 Temmuz 2012, 01:12
benim de başıma gelmişti bu olay.bundan 3-4 yıl kadar önce otobanda 2kişi artı yüklerimiz var.motosiklet de YBR 125.uzunca bir süre 80-90 la gittikten sonra motor yavaşlamaya başladı.gaz açıyorum sonuna kadar ama nafile motor 60ı zor görüyordu.orda anladım ki motorun dinlenmeye ihtiyacı var.küçük cc motorlarda sık olan bi durum maalesef.

serkan1987
18 Temmuz 2012, 15:57
en güzeli yağ soğutmalı motor,bakın hyosung gt25r ye hararet nedir bilmiyo :)

Barış Şuşut
18 Temmuz 2012, 16:45
Sıcaklık yani yüksek ısı jet motoru dahil her motorun hendikapıdır.
Yağ motorda sürtünmeyi azaltarak ısının kontrol edilmesini sağlar. Ancak motoru soğutan sistemde bir sorun varsa motor çok çabuk ısınır. yatağın içinde hareket eden silindirler gömleğe daha çok sürtünür sekman ve gömlekte dolayısıyla zarar görür. bu yüzden motorları özellikle sıcak havalarda fazla zorlamamak gerekir.
ayrıca yanma odasına giren hava ne kadar sıcaksa performans aynı oranda düşecektir. daha açık anlatmak gerekirse hava da sıcakta genleşir ve birim hacme düşen yoğunluğu azalır . yanma odasının hacmini 1000cm küp gibi düşünün 40 santigrat derecede odaya giren hava ile 10 santigrat derecede odaya giren hava aynı hacimde olduğu halde yoğunlukları farklı olacaktır. dolayısıyla ateşleme sonrası oluşacak basınçta farklı olacaktır. Turbo sistemi bu mantıkla işlemektedir.