Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı

Performans Motorlarda Arka Fren ve Ağırlık Transferi İlişkisi

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #1
    alfawings - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    11 Mart 2005
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Triumph Tiger 1050 SE
    Belki de en çok yanlış anlaşılan ve kullanılan konulardan biri arka frendir. Arka fren birçok fonksiyon için kullanılabilen bir mekanizmadır. Bazıları arka freni hiç kullanmazken bazıları da fazla kullanırlar. İdeal olan bu iki aşırı tutumun ortalarında bir yerde olmalıdır. Durmak açısından az bir kontrolü olan arka fren hassas bir tarzda size birçok avantajlar sağlar.

    Bu hassas kullanım avantajlarını edinmek için önce arka freninizin tutuş şeklini, sertliğini veya yumuşaklığını iyi tanımış olmalısınız. Yine ağırlık transferinden ne kadar etkilendiğini de bilmek durumundasınız. Önce freninizin çalıştığından ve doğru ayarlanmış olduğundan emin olunuz. Fren pedalı ile ayağınızın altında rahat bir sürüş pozisyonunda oturtuyorken birkaç milimetre, açıklık olmalıdır. Bu ayağınızın farkında olmadan frene basar durumda kalmasını engelleyeceği gibi diğer taraftan kolay erişimini sağlar. Boş bir park yerinde sadece arka freni kullanmayı talim ediniz. Şayet teker kilitlenirse motosiklet durana kadar bırakmayınız(kilitli kalsın). Freni kayarken bırakırsanız - genellikle ön ve arka teker bir hat üzerinde değildir - motor sizi hızla yere vurabilir. Bu sadece arka fren talimi hem debriyaj çekiliyken ve hem de bırakılı iken yapınız. Debriyaj bırakılıyken ve motor tekeri iterken kontrol daha fazla olur ve kilitlenme-kayma riski daha azdır. Arkanın nasıl çöktüğüne dikkat edin. Frenler sıkılıyken swingarmın geometrisi motoru aşağı çeker.

    Şimdi eşitliğe birde ön freni ekleyelim, burada göreceksiniz ki ne kadar fazla ön fren uygularsanız o kadar arka frenin kontrolü zorlaşmaktadır. Arkanın kilitlenmesi bu durumda daha kolay olacaktır çünkü öne doğru olan ağırlık transferi arka teker üzerindeki yükü azaltacaktır. Bazı yarışçılar arkayı hiç kullanmaz öyle ki arka havadadır çoğu zaman ve tabi arka fren etkisizidir bu durumda. Caddelerdeki temel duruşlarda ise ön fren ağırlıklı olarak arka frende birlikte kullanılır. Arka freni hafifçe kullanmak çekim merkezini aşağı indirir, duruma bir denge getirir ve sizin panik duruşlarınızda frenlemenizi daha sert yapabilmenizi sağlar. Durum uygunsa arka frene ön oturmadan önce yarım saniye kadar dokunmak işlemi daha düzgün yapacaktır.

    Kendinizi geniş bir dönüş yaparken süratiniz biraz fazla ya da kapanan bir dönüşte buldunuz diyelim. Gazı kapamak ve ön freni uygulamak önü çok kolay yükleyecektir, muhtemelen yüklenme lastiğin yeri tutma gücünü aşacak ve kaza olacaktır. Hâlbuki aynı durumda gazı bir kararda tutup küçük bir miktar arka frene basmak yeterli sürati kesecek ve hattınızı kapatmanıza yardım edecektir. Arka fren hızınızı ayarlamakta gazdan ve/veya ön frenden daha iyidir. Debriyaj bırakılmış ve gaz sabit tutulu sadece pedalla çok fazla kontrolünüz olduğu göreceksiniz. Bu durum bilhassa yokuş aşağı dönüşlerde etkindir. Yokuş aşağı dönüşlerde gazın hafifçe muhafaza edilmesi bile motorun hızlanmasına sebep olacaktır. Arka fren kolayca bu durumu kontrol altına alır ve sizin önün aşırı yüklenmesini önlemede gazı rahat kullanmanızı sağlar.

    Alpaslan Kuzucan
    CG KRAL bunu beğendi.
    Karanlığa küfür edeceğinize kalkıp bir mum yakın. Konfiçyüs.
    alfamotosiklet.blogspot.com


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2

    Üyelik
    21 Kasım 2007
    Alp Bey isminiz gibi büyük bir insansınız.
    çok faydalı oluyor yazılarınız bizlere

    teşekkür ederim

  3. #3

    Üyelik
    14 Mayıs 2008
    Teşekkürler Alparslan Bey.
    Bu elektronik fren gücü dağıtıcısını(EBD) kombine sistemle beraber motosikletlere neden uygulamazlar anlamış değilim.Hidrolik merkez çok yer kaplayabilir başka sebep yok gibi.

  4. #4
    alfawings - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    11 Mart 2005
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Triumph Tiger 1050 SE
    Alıntı osmaniyeli adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Alp Bey isminiz gibi büyük bir insansınız.
    çok faydalı oluyor yazılarınız bizlere

    teşekkür ederim

    Teşekkür ederim.

    ---------- Mesaj ekleme zamanı: 01:08 ---------- İlk mesajı ekleme zamanı 01:06 ----------

    Alıntı motorhocası adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Teşekkürler Alparslan Bey.
    Bu elektronik fren gücü dağıtıcısını(EBD) kombine sistemle beraber motosikletlere neden uygulamazlar anlamış değilim.Hidrolik merkez çok yer kaplayabilir başka sebep yok gibi.
    Herhalde yüksek maliyetler ve dediğiniz gibi boyut yüzünden. Ama gelecekte belli olmaz. ABS uygulandı, antipatinaj uygulandı. Bakalım sırada ne var? Elbette bu kadar elektronikle motor fiyatları nerelere çıkar ve alıcı bulunur mu bilemem.
    Karanlığa küfür edeceğinize kalkıp bir mum yakın. Konfiçyüs.
    alfamotosiklet.blogspot.com

  5. #5

    Üyelik
    27 Nisan 2007
    Çok önemli ve değerli bilgiler.
    Teşekkürler Alpaslan Bey
    Bilgi paylaştıkça çoğalır.
    "Bir insanın neye güldüğü zekasını, nasıl güldüğü ahlakını gösterir."

  6. #6
    mezit - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    08 Ocak 2008
    Şehir
    yalova
    Motosikleti
    Honda cb125e
    Alıntı osmaniyeli adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Alp Bey isminiz gibi büyük bir insansınız.
    çok faydalı oluyor yazılarınız bizlere

    teşekkür ederim
    halil arkadaşımz uzun zamandır yok.. nerdedir acep bilen varmı..
    kişisel neyimiz varki iletimiz olsun...

  7. #7

    Üyelik
    19 Haziran 2011
    bu yazıyı yeni gördüm.çok faydali olmuş.
    Saygılar.

  8. #8
    Serdarrr - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    30 Ocak 2010
    Şehir
    cadıköy
    Motosikleti
    CBF1000
    Motor üstünde çok tecrübeli sayılmam, kullandığım makina da ss değil bir sport cruiser (Hyosung GV650) ancak ben burada anlatılan tekniklerin tam tersini uyguluyorum.

    Okuyunca acaba yanlış mı yapıyorum dedim. Şöyle izah edeyim: Sürüş anında ön çatal üzerindeki yük oldukça az, ancak yaylanma mesafasi fazla olduğu için ilk olarak ön frene dokunmam halinde motor aniden çok fazla öne yığılıyor, biraz da sert sıkarsam henüz ağırlık transferi gerçekleşmediği için ön tekerin kilitlenmesi işten bile değil. Dolayısıyla öncelikle ağırlığın yüklü olduğu arka frene dokunuyorum, transfer nedeniyle ön çatal biraz kısıldıktan sonra öne yüklenmeye ve dozajı artırmaya başlıyorum. Dolayısıyla ön frenin kitlenmesine mahal vermeden duruyorum. Arka frene zaten kilitlenmeyecek kadar güç vermiştim o yüzden o da sorun olmuyor.

    Dolayısıyla ya benim bu anlattığım teknikte bir hata var ya da motor tipi nedeniyle teknikler farklılaşıyor. 2.si doğruysa konu başlığının "performans motorlarda" değil de ağırlığın ön çatalda olduğu "SS ve Sport Touring" makinelerde fren tekniği olarak açılması daha uygun olabilirdi, performans diyince son hızı 180+ olan makineler dahil edilebilir gibi.

    Her halükarda paylaşım için teşekkürler.

  9. #9
    Felon - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    14 Nisan 2010
    Alıntı Serdarrr adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Motor üstünde çok tecrübeli sayılmam, kullandığım makina da ss değil bir sport cruiser (Hyosung GV650) ancak ben burada anlatılan tekniklerin tam tersini uyguluyorum.

    Okuyunca acaba yanlış mı yapıyorum dedim. Şöyle izah edeyim: Sürüş anında ön çatal üzerindeki yük oldukça az, ancak yaylanma mesafasi fazla olduğu için ilk olarak ön frene dokunmam halinde motor aniden çok fazla öne yığılıyor, biraz da sert sıkarsam henüz ağırlık transferi gerçekleşmediği için ön tekerin kilitlenmesi işten bile değil. Dolayısıyla öncelikle ağırlığın yüklü olduğu arka frene dokunuyorum, transfer nedeniyle ön çatal biraz kısıldıktan sonra öne yüklenmeye ve dozajı artırmaya başlıyorum. Dolayısıyla ön frenin kitlenmesine mahal vermeden duruyorum. Arka frene zaten kilitlenmeyecek kadar güç vermiştim o yüzden o da sorun olmuyor.

    Dolayısıyla ya benim bu anlattığım teknikte bir hata var ya da motor tipi nedeniyle teknikler farklılaşıyor. 2.si doğruysa konu başlığının "performans motorlarda" değil de ağırlığın ön çatalda olduğu "SS ve Sport Touring" makinelerde fren tekniği olarak açılması daha uygun olabilirdi, performans diyince son hızı 180+ olan makineler dahil edilebilir gibi.

    Her halükarda paylaşım için teşekkürler.
    konudaki yazıdada zaten üstad: arka freni, ön frenden yarım saniye kadar önce basmayı öneriyor
    https://www.youtube.com/alifeyizoglu

  10. #10
    sessizsakin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    04 Ekim 2007
    Şehir
    izmir
    Motosikleti
    benelli tnt25
    Alıntı Serdarrr adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Motor üstünde çok tecrübeli sayılmam, kullandığım makina da ss değil bir sport cruiser (Hyosung GV650) ancak ben burada anlatılan tekniklerin tam tersini uyguluyorum.

    Okuyunca acaba yanlış mı yapıyorum dedim. Şöyle izah edeyim: Sürüş anında ön çatal üzerindeki yük oldukça az, ancak yaylanma mesafasi fazla olduğu için ilk olarak ön frene dokunmam halinde motor aniden çok fazla öne yığılıyor, biraz da sert sıkarsam henüz ağırlık transferi gerçekleşmediği için ön tekerin kilitlenmesi işten bile değil. Dolayısıyla öncelikle ağırlığın yüklü olduğu arka frene dokunuyorum, transfer nedeniyle ön çatal biraz kısıldıktan sonra öne yüklenmeye ve dozajı artırmaya başlıyorum. Dolayısıyla ön frenin kitlenmesine mahal vermeden duruyorum. Arka frene zaten kilitlenmeyecek kadar güç vermiştim o yüzden o da sorun olmuyor.

    Dolayısıyla ya benim bu anlattığım teknikte bir hata var ya da motor tipi nedeniyle teknikler farklılaşıyor. 2.si doğruysa konu başlığının "performans motorlarda" değil de ağırlığın ön çatalda olduğu "SS ve Sport Touring" makinelerde fren tekniği olarak açılması daha uygun olabilirdi, performans diyince son hızı 180+ olan makineler dahil edilebilir gibi.

    Her halükarda paylaşım için teşekkürler.
    yazan arkadaş daha ziyade spor motorlar için yazmış. motosikletin karakterine göre frenaj şekli ve performansı değişir. bu durumu en iyi kavramanın yolu, kendi motosikletinizle zaman geçirmeniz ve farklı durumlarda verdiği tepkileri iyi anlamanız...

    çünkü aynı karakterde motosikletler arasında bile yapı, motor ve şasi bakımından frenaj karakteri değişebiliyor....

    honda 600rr ile yamaha r6 nın fren tepkileri farklı olabilir...

    en iyi fren tekniği bence, nasıl frenaj yaparsanız yapın :

    motor düzken ağırlığın arka tekerde azalıp ön tekerde arttığı,

    motor viraj gibi durumlarda eğimli iken, ön tekerin yol tutuşunun zayıfladığı, arka tekerin duruma göre değiştiği,

    alçak motorlarda arka frenin daha önemli,

    yüksek motorlarda ön frenin daha önemli olduğu...
    !?

  11. #11
    Serdarrr - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    30 Ocak 2010
    Şehir
    cadıköy
    Motosikleti
    CBF1000
    Alıntı Felon adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    konudaki yazıdada zaten üstad: arka freni, ön frenden yarım saniye kadar önce basmayı öneriyor
    Hmm doğru, o zaman benzer teknikleri uyguluyoruz zaten.
    Yarışçıların arka freni hiç kullanmamaları örneğinden sanki doğrusu buymuş gibi algıladım.

  12. #12

    Üyelik
    14 Kasım 2011
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Naked :)
    Abs lilerde özel bir teknik gerekiyormu acaba? Yoksa ani bir durumda allah ne verdiyse diyip ön arka demeden freni kullanabiliyormuyuz?

  13. #13
    glock - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    09 Haziran 2006
    Şehir
    Istanbul
    güzel bir yazı, ve çok mantıklı! doğru bilgiler. paylaştığınız için teşekkür ediyorum.

  14. #14
    GorkeM - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    10 Haziran 2006
    Şehir
    Moskova / İstanbul / Kiev
    Serdarrr
    Performans motorlarda(ne demek ise) , daha doğrusu çoğu motosiklette ağırlık merkezi öne tarafa yakındır. Bu yüzden ağırlık ön frendedir.
    Fakat cruiser ve chopper motosikletler ağırlık merkezi arkaya yakındır. Bu yüzden arka frene önem verilmelidir.
    Forum Kuralları◄ ►Moto Aktuel◄ ►Türk Dil Kurumu
    Herkes düşüncelerinde yanılabilir. Ama aptallar bir türlü yanıldıklarını anlayamazlar. Cicero

  15. #15
    Mengu16 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    13 Aralık 2004
    Şehir
    Ankara
    Motosikleti
    Bajaj 200NS, Mondial 210MX
    Ben önce ön freni sıkıyorum ağırlık öne yığılmaya başladığında arka freni yavaşca sıkıyorum/basıyorum. Yıllardır hiç sorun yaşamadım. Yukarda önce arka fren diye yorumlar okudum. ağırlık dengesi ortadayken arka freni sıkarsanız sonrasında ön freni sıktığınızda arkadaki ağırlık azalır ve arka fren fazla geleceğinden arka teker kilitlenir. 250cc altı motorlar için konuşuyorum daha fazlası bilgimi aşar.

  16. #16

    Üyelik
    30 Aralık 2012
    acemi bir motor sever olarak sizlerin yardımına ihtiyacım var bu motor fren sistemlerindeki önde çift arkada tek disk fren sistemi ne demektir?bu diskler ne işe yarar tek çift olması ne işe yarar.cevaplarınız için şimdiden teşekkürler.

  17. #17

    Üyelik
    15 Mart 2016
    Şehir
    ANKARA
    Motosikleti
    YAMAHA Tracer 900
    KALİTELİ PAYLAŞIMLARINIZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİZ.


    REKLAM ALANI

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)

Bu Konudaki Etiketler