Türkiyenin En Büyük Motosiklet Aksesuarları Sitesi
Kapat
Üye Girişi
Motoruma.com
Motomax
Dragon 50

Motosikletçi için Hypotermia

    Leoncino
    Motosiklet Online
  1. #1
    admin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Nisan 2003
    Hipotermia diyoruz da, bunu motosiklet ile giderken nasıl olup da yaşamıyoruz? Ya da yaşıyorsak nasıl oluyor da bilmiyoruz?

    Soğuk bir gün de motosikletimizle yol alırken, ellerimiz üşüyorsa, el ve ayak parmaklarımız hissizleşiyorsa, yüz hatlarımız hissizleşip, çenemizi sıkıyorsak, omuzlarımızı yukarı kaldırıp kafamızı içe çekiyorsak, kafamızı sağa sola döndürmek bile bize külfet oluyorsa, DİKKAT....... Vücut ısımız düşüyor. Yani HYPOTERMIA belirtileri başlıyor demektir.

    Bunların hepsi, vücudun hayati organları koruma altına alma ve hayati önem taşımayan bölgeleri gözden çıkarma adına almış olduğu acil önlemdir. Bu gibi durumlarda merkezi sinir sistemimiz, kalp, ciğerler, böbrekler ve merkezdeki
    diğer organların bulunduğu bölgedeki ısıyı, dışarıdaki hava koşulları her ne olursa olsun, sabit tutabilmek için, tansiyonu, nefes alma hızını ve kan dolaşımını otomatik olarak ayarlar. Hayati önem taşımayan uzuvlardaki damarlar, sinirlerin sıkıştırması ile o bölgede ki kan akışını durdurur.

    Böylece el ve ayaklar ilk üşümeye başlayan ve hatta donma durumunda ilk feda edilecek noktalar durumuna gelir. Burada unutmamamız gereken önemli bir nokta ise, başımızın da uç bölge olarak ısı kaybında rol almasıdır.

    Boynumuzun her iki yanından geçen ana damarlar başımıza sıcak kan taşırlar. Hayati iç organların korunması uğruna uç bölgelere doğru olan kan akışının durdurulması ile, başımıza da az miktarda kan (ve dolayısıyla az oksijen gider. Buradaki en önemli nokta, hypotermia başlaması ile beynimizin algılama fonksiyonlarının da buna paralel olarak azalması ve etrafta olanlara normal reaksiyon gösterememesidir.

    İki motosikletçi düşünün. Aynı yolda ilerliyorlar. Birincisi çok üşümüş, ısısı düşmüş, beynine az oksijen gidiyor. İkincisi ise sarhoş. Sizce hangisi daha riskli???

    Cevap; "Her ikisi de aynı riski taşıyor...."
    Sarhoş olan motosiklet sürücüsü ne yapıyorsa, hypotermia ya girmiş motosiklet sürücüsü de aynılarını yapacaktır. Virajlı yolda düz giderek yoldan çıkma, durduktan sonra yan ayağı açmadan motordan inmeye kalmak vs.vs..vs...

    Peki motosiklet ile seyahat ederken ne yapmalıyız ki hypotermia'e girmeyelim?

    Herşeyden önce ilk olarak başımızı sıcak tutmamız gerekecektir. Bunun için boynumuzu ve başımızı çok iyi izole etmeliyiz. Eğer boynumuzu korumazssak, boynumuzun her iki yanında bulunan ve beyne sıcak kan taşıyan ana damarlar ısı kaybına yol açarlar. Biraz da rüzgar fazla ise, vücudumuzdan rüzgarın alıp götürdüğü ısıyı siz düşünün.

    Bunun için alınacak tedbirler çok basittir. Balaklava dediğimiz kaskın içine giyilen başlıklar işimizi çok rahat görecektir. Tabi balaklavaların uzun olması, boynumuzu da izole edeceğinden, boyun koruması da sağlanacaktır.

    Montlarımızın yakalarını da bunun üstüne kaldırıp, kaskın da içine doğru sokarsak, işte boynumuzu ve başımızı soğuktan korumuş olacağız. Balaklava takmak istemiyorum diyorsanız, bir fular, ipek boyunluk, neopren boyunluklu maskeler de aynı görevi görecektir. Bu sayede beyin normal ısı değerine sahip taze kanla sürekli beslenecek.

    Bunun yanında sık aralıklarla vereceğimiz molalar, vücut ısımızın korunmasına da yardımcı olacaktır. Verilen bu molalarda bir yada iki bardak alacağımız sıvı ki bu sıvı ılık yada sıcak olursa daha iyi olacaktır, kaybettiğimiz suyu geri almamızı sağlayacaktır. Unutulmaması gereken
    birşey varsa, yağışlı havada dahi yol alsak, nefes ile dışarı vermiş olduğumuz su buharı, vücuttan çıkan oldukça büyük bir sıvı kaybıdır. İçilecek bir tabak çorba, çay, kahve, hem vücudumuza bir ısı sağlayacak, hem de sıvı
    kaybımızı tölere edecektir. Eğer yola devam etmeyecek ve de bundan sonra ki zamanımızı sıcak bir ortamda geçirecek isek bir miktar alkol dahi iyi gelebilir.

    Ancak unutulmamalıdır ki yola devam edilmeyecekse ve sıcak ortamdan çıkılmayacaksa. Sürücü alkol almadı ama artçı alkol aldı ısınmak için. Ve yola koyuldular. Artçı için kötü bir dönem başlıyor demektir. Ne mi? Alkol, damar açıcı özelliği ile ısınmanın tam tersi etki yaparak, kanın daha
    çabuk ısı kaybetmesine sebep olacaktır. Bu da artçının sürücünün farkında olmadan hypotermia tehlikesi ile karşı karşıya kalmasına sebep olabilir.

    Alkol alınmadı, yola devam edeceğiz. Ama halen titrememiz az da olsa devam ediyor. Bekleyin biraz daha. Kaybedecek sadece birkaç dakikanız olacaktır inanın bana. Ama kazanacağınız çok şey.

    Her zaman her yerde durup ısınacağımız bir yerler olmayabilir. Ne yapacağız peki bu durumlarda? Henüz kararlarımızı doğru verdiğimiz beynimizin anlamlı çalıştığı anlarda, çantamızda olan belki bir t-shirt, belki bir bez yada başka bir şeyi boynumuza sarmalıyız. Arıza durumunda elimize giymek için sakladığımız lastik eldiveni, motosiklet eldiveninin içine giymeliyiz. (Antalya'dan gelirken, Afyon İkbal Tesislerinden almış olduğum naylon
    pastacı eldiveni benim çok işime yaramıştı. Kimisi nefes almaz deri dese de, sizi varacağınız yere kadar koruyor inanın bana) Yağmurluk varsa ideal bir rüzgar kesicidir. Çok işe yarar. Gazete kağıdı bulabiliyorsak ki her benzin
    istasyonundan temin edilebilir yolculuğa başlanmadan önce, (hem bilgisinden hemde kağıdından yararlanmak adına yer de kaplamaz) bunu göğsümüze yayıp, motosiklet montunu üstüne giyebiliriz. Rüzgarı en az bir yağmurluk kadar engellediğini hayretler içinde göreceksiniz.

    Dikkat edilmesi gereken bir nokta ise, bunları vücudumuz hypotermia' e girmeden yapmalıyız. Vücut hypotermia e girmiş, ama biz bu tedbirleri alıp yola devam etmeye kalkarsak, sadece kendimizi kandırmış oluruz. Ama unutulmamalıdır ki Trafik Canavarını kandıramayız. Daha önce ki yazımda Hypotermia belirtilerini belirtmiştim. Bunlar,
    · Yapılan mantıksız hatalar,
    · Gözlerin kapanacak derecede yorgun düşmesi ve uyku hali,
    · Sinirlilik,
    · Geveleyerek konuşma,
    · Ağrılarda giderek azalma ve kas sertleşmesi...
    · Hemen hemen sarhoşlukta hissedilen duyguların aynıları.

    Unutmayalım ki hala titreme varsa bu vücudun halen direnmekte ve ısı üretmeye çalışmakta olduğunun göstergesidir. Soğuk ortamda titreme durmuş ise durumumuz tehlikede demektir. Bu aşamada vücudumuz gevşeme haline,
    relax bir duruma girer, adale koordinasyonu ve doğru karar verebilme yeteneği azalır. Kendimizde veya arkadaşımızda bu tür belirtiler görüldüğü takdirde, çok acil önlem alınmalı ve ilk yardım talebinde bulunulmalıdır.

    Zafer Yangın


    Motosiklet Aksesuarları ve Ekipmanları Online Satış Sitesi
    Stylmartin ayakkabı bot modelleri için tıklayın
    Motomax
  2. #2
    mekan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Haziran 2005
    Motosikleti
    yamaha tdm 850
    bu basit ama çok önemli olan bilgileri bizimle paylaştığın için teşekkürler

  3. #3

    Üyelik
    30 Mart 2006
    daha önce benzer bir durum yaşamış ama önemsememiştim daha dikkatli olucam bilgilerini paylaştığın için teşekkürler...erol42

  4. #4
    watergun - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    13 Aralık 2005
    Şehir
    Kırıkkale
    Motosikleti
    yamaha ybr 125
    1 defa da ben de olmuştu ama ben soğuktan vücuduma kramplar girdiğini düşünmüştüm. Demek ki hypotermia imiş. Bilgilendirdiğin için saol.

  5. #5
    THE_LANCET - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    18 Şubat 2006
    Şehir
    SİVAS/Merkez
    Motosikleti
    Peugeot Trekker & Asya AS200GY2 Süpermoto niyetine
    böle bilgileri vermen her ne kadar basıt olsun olmasın önemli şeylerdir
    cok saol
    Bir 4 silindirlilere, Birde 2 zamanlılara hastayım.

  6. #6

    Üyelik
    23 Nisan 2006
    Paylasım icin tesekkürler.
    Bu özellikle motorcular icin cok önemli bir konu ve mutlaka cok dikkatli olmak gerekli. Özellikle kıs aylarında. Zira üşütme faktörü de cok önemli bir ayrıntı.
    Şöyle ki :
    Hava sıcaklıgının +10 derece oldugunu kabul edelim. Havada rüzgar yok. Hızınız ise saatde 40 mil yani yaklaşık 70 km/saat. Bu durumda hissedeceginiz hava sıcaklıgı -3,3 derece olacaktır.
    Aynı şartlar altında, hava sıcaklığının 4,5 derece oldugunu düşünün. Bu durumda hissedilen ısı -11,5 derece olacaktır. Hadi biraz daha abartalım. Cılgın motorcularız ve -1 derecelik havada motora bindik ve yine saatde 70 km/saat hızla yolculuk yapıyoruz. Hissedecegimiz, ısı -21,1 derece olacaktır...
    Eger yeterince korunmuyorsanız ortaya cıkabilecek sonucları sanırım tahmin edersiniz.

    Sevgiler...


    Leoncino
    Daelim Motosiklet

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)

Bu Konudaki Etiketler