Lastiğin kayması konusunda da şunları söyleyeyim...
İki çeşit düşüş ve iki çeşit lastik kayması vardır. Ön lastiğin kayması sonucu low-side düşüşü ve arka lastiğin kayması sonucu high-side düşüşü.
Low-side düşüşün tek nedeni motosikletin olması gerekenden fazla yatırılması sonucu ön tekerleğin asfaltı tuttuğu alanın sınırının geçilmesi ve tekerlek ile asfalt sürtünmesinin azalması sonucu ön tekerleğin yolu tutmaması. Bu düşüş çok tehlikeli değildir, sürücü motordan ayrılır, motor ve sürücü viraj dışına doğru sürüklenir.
High-side düşüşünün tek nedeni ise gaz kontrolüdür (throttle control). Viraj çıkışlarında olması gerektiğinden fazla gaz verilmesi sonucu bu sefer de arka tekerleğin patinaj yaparak yine asfalt ile sürtünmesinin azalması sonucu motorun arka tarafının kayarak sürücünün kontrolünden çıkması ve sürücünün bu durumda gazı kesmesi konucu arka lastiğin aniden asfaltı tutması ve bunun sonucu da motorun sürücüyü at tepmesi şeklinde üzerinden fırlatması ile gerçekleşen düşüştür. Bu düşüş tehlikelidir. High-side düşüşüne en güzel örnek 2 sene önce MotoGP sınıfına 250cc den geçen Lorenzo'nun 250cc gazına alışık olduğundan MotoGP motorunun gazını kontrol edememesi ve devamlı high-side olmasıdır. İkinci sene bu problemini çözmüş ve başarılı bir sezon geçirmiştir.
Bunlar dışında motorla biryere çarpmadığınız sürece başka çeşit bir düşüş yaşamazsınız. Her iki düşüş de teknik nedenlerden yaşanır. Haa bir de tek teker yaparken düşenler var, o düşüşte de yine gazı kontrol edemeyip genelde motorun ters dönmesi sonucu veya tek tekerden motoru ön tekere koyarken dengesizlik sonucu yaşanır. Motosiklet sürerken hiçbir zaman düşeceğinizi düşünmemenizi tavsiye ederim çünkü ne zaman düşeceğinizi düşünürseniz o zaman düşersiniz.
Hayatta en büyük eğlence başkasının yapamazsın dediğini yapmaktır.
KONTRA TEKNİĞİ, VİRAJ İÇİNDE MOTOR DRİFT YAPARKEN UYGULANIR.
aksi durumlarda 200 km hızla sabit dönerken (arka teker yola tutunamayıp kaymıyorsa) kontra yapmak mantıksız ben yatarak döndüğümde drift harici hiç kontra vermedim gerek duymadım,
İSTANBUL KINALI ÇIKIŞINI BİLEN BİLİR 230 km hız ile viraj içinde arkadaşlarımla gazladığımı biliyorum.
---------- Mesaj ekleme zamanı: 09:37 ---------- İlk mesajı ekleme zamanı 09:34 ----------
işte tecrübe
Sanirim ben burda kendimi yanlis ifade ettim, yada direk ingilizce dusundugumden turkce de aciklamasi yanlis oldu. Body position ile viraja giris ve yonlendirme cok alakalidir. Sadece kontra ile gidona asildiginda belli bir yere kadar guvenli donus mumkundur ,fakat isin icine body position de girmez ise motor , denge ortalamasini kaybeder ve ya ic bukey olarak viraja dogru kapaklanir yada arka teker dis bukeye dogru cekilme yapar. Iyi ve guvenli viraj icin , kontrasiz body position bir ise yaramaz , body position olmadan da kontra cok guvenli olmaz. Bu is cidden sadece egitim ile oluyor cunku bizim yazdiklarimizi , bu isi hic denemeyen biri cok farkli anlayabilir. Birde gercekten bir hoca lazim , cunku hepimiz sanirim leofobia dedigimiz motordan dusme korkusu ile basliyoruz bu ise. Aslinda egitimile bu korkuyu yenmek lazim. Sonucta motorunuza degil kendinize guvenmeniz lazim. 500cc motor ile kontra yapilir ama 150 cc motor la kontra yapilmaz diye bir kural yok.
[COLOR="Red"]Motorculuk saygi ve cilginligin arasindaki ince cizgide gitme beceresidir[/COLOR] Suzuki GS500 Gitti / Ducati Monster 900 Gitti / BMW F650 GS Gitti
Selamlar.. Bende senin gibi acemi ama okumuş ve okuduklarını uygulamaya çalışan bir motorcuyum.
Kontra viraj tekniğini ben ilk okuduğumda çok şaşırmıştım. Çünkü liseden kalma fizik kuralları bilgilerimle nasıl olabileceğini akıl edemiyordum pek. Motorun üstünde denemeye karar verdiğimde düşermiyim-kalkarmıyım sorusunu sormadım kendime. Birileri bu işi biliyor ve yazmışlarsa elbet doğrudur. CBF 150 Sahibiyim ve motorum en fazla 110-120 km/s görüyoruz zaten. Alıştıktan sonra her hızda uygulayabiliyorsun merak etme. Zor birşeyde değil yapılışını elbet okumuşssundur. Asıl sorun senin arka tekerinin kayacağını düşünmen. Benim dandik durolarla cbfi ne kadar yatırdığımı görsen aklın şaşar. İlk başta bende düşecek gibi sanıyordum kendimi ama zaten motorunu iyi tanıyorsan motor sana o yatış açısına gelmeden sinyalleri verir. Virajlarda kafanı çevirmiyorsanda sana düşüyormuşssun gibi gelebilir.
bende yeni yeni virajlarda yatmaya başladım bunları okudukça bilgi edinmiş oluyorm paylaşım için tşk
Merhaba,
Başlangıçta aynı sorunları bende yaşadım. Lastik filan değil mesele. Virajı gördün, hızın sabit, motoru uygun oranda viraj yönünde yatır, gövdeni öne ve virajın aksi istikametine yatır. zerre sorun yaşamazsın. Aksine gazlayasın gelir.
2-3 kez girecegin virajı yavaş yavaş kontrol et , giriş çizgini kafanda belirle , kafanı yola paralel tut , virajın çıkışına bak , virajın ortasında gaz kesme , yavaşlarsan dışarı atar , en kötü girdigin hızda çık virajdan..Fazla şansıda zorlamamak lazım..
Lastikler ısınmış olsun ve kaliteli olsun..
Yolda yağ-toz taş toprak kalıntısı olmasın , girmeden önce kontrol et..
Önde gidenin gazına gelip dalma , o girer sen çıkamayabilirsin (sen derken genel anlamda)
Viraja girebilen birisi ile takılmak arkasından yavaş yavaş göre göre çizgiyi takip ederek öğrenmek daha kolay olur..
En önemlisi ;BUnları pistte yapmak..Trafikte değil..
gidon sürüş anında çevrilmez.
ileri itmeye kalktığınızda; aşağı iner.
çekmeye kalktığınızda; yukarı kalkar.
istediğiniz yöne yatar, döner.
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)