Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı

ileri sürüş stratejileri

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #1

    Üyelik
    25 Kasım 2005
    Motosikleti
    HERO HUNK 150
    Güvenli bir şekilde motosiklet kullanmak hem fiziksel hem de zihinsel yetenek ister. Motoru hassas bir şekilde yönlendirmek ve durdurmak için fiziksel yetenek, trafikle karşılıklı uyum içinde olmak ve tehlikelerden kaçınabilmek için zihinsel yetenek ister.

    Hangisi daha önemlidir?

    Motora, sürücüye ve duruma bağlı olmasına karşın uzmanlar cadde sürüşlerinde %90 zihinsel ve %10 fiziksel demektedirler. Uygulamada bu oran yaklaşık yeni başlayanlar için %50-50 ve ustalar için %95-5 dir. Fiziksel yeteneklerinizde ustalaşıp otomatik yapar hale geldikçe sürücüler çevreyle daha fazla iletişime girmeye başlarlar. Tehlikeleri tespit ve kaçınmak işlemi devreye girer.

    Bu noktadan itibaren ileri sürüş stratejilerin öneminden ve ne olduklarından bahsedebiliriz. Bu stratejilerin amacı güvenliği artırmaktır buda işin ne kadar önemli olduğunu gösteren başlıca nedendir. Sürüş stratejilerini bilhassa kavşaklarda, otobanlarda ve dağ yollarında kullanma konusunda kendinizi ustalaştırın.

    Zihinsel yeteneklere bir benzetmeyle başlayalım: Ayakkabısını bağlamayı öğrenen çocukları hepimiz biliriz çünkü bizde aynı şeyleri yaptık. Yeni bir yetenektir onlar için ve hatırlanması gereken bir sürü detayı vardır. Ama yaşlandıkça, daha çok ayakkabı bağlama işlemini geride bıraktıkça bu hareket düşünmeden otomatik olarak yaptığınız bir hareket olur. Buna - kasların hafızası - denir. Aynı prensip motor kullanma içinde geçerlidir.

    Güvenlik nedir? Güvenlikten ne kastedilmektedir?

    Lügatlere baktığınızda kelimenin anlamı - tehlike yokluğu - olarak açıklanmaktadır. Bu mümkün müdür? Motor sürerken böyle bir durum söz konusu olabilir mi? Elbette hayır. Daima riskler olacaktır. Bizim risksiz bir durumda sürüş yapmanızı sağlamak gibi imkansız bir hayalimiz yok zaten. Peki bizim amacımız nedir? Amacımız size tehlikeleri fark etmenizi öğretmektir. Yüksek riskli durumları düşük riskli hale getirmek suretiyle sürüşü daha zevkli bir hale getirerek uzun yıllar bu işi devam ettirebilmenizi sağlamaktır.

    Sürüş stratejisi nedir?

    . Yol durumu ve diğer sürücüler hakkında bilgi toplamak.
    . Topladığınız bilgiyi tercüme etmek.
    . Neyin önemli olduğuna karar vermek ve sonra zaman ve mekanınızı maksimuma çıkarma planı yapmak. Traksiyonunuzu maksimum yapmak ve risklerinizi minimuma indirmek.

    Niye strateji kullanırız?

    . Bunu sürekli yaparak motorunuzu kontrol altında tutarken kendinize daha fazla zaman ve mekan kazandıracak ve tehlikelerden kaçınmış olacaksınız.
    . İdeal olarak söylersek iyi strateji kullandıkça siz fiziksel yetenek kullanmak ve ani manevralar yapmak zorunda kalmayacaksınız.

    Niye her sürücü strateji kullanmaz?

    . Sürücülerin çoğunun kendine göre sistemleri vardır: Farkında olarak yada olmadan kullanırlar. Az bir kısım sürücünün hiçbir sistemi yoktur. Çünkü: Sürüş riskleri hakkında bir fikirleri yoktur. Biliniz ki motosiklet kazalarında yaralanma oranı %90 iken bu oran diğer vasıtalarda %30 dur. Ayrıca kazaya karışan motosiklet kazalarında oluşan ölüm oranları diğer vasıtalardan beş misli fazladır.
    . Sürücülerin çoğu yeteneklerini fazla abartırlar: Böyle yaparak da riskleri küçümserler. Genç sürücüler kendilerini görünmez sanırlar, tecrübeliler sahte bir güvenlik duygusu geliştirmişlerdir.
    . Eğitim ve tecrübe eksikliği: Kendi başına yada arkadaştan öğrenmeler genellikle kötü tecrübelerin yanlış değerlendirilmesi ile ulaşılmış sonuçlar üzerine kurulmuş doğru olmayan zanları size taşır. Düzgün bir eğitim kurumundan eğitim almak şarttır.

    İdeal olan sürüş stratejilerini acı olan yoldan öğrenmemektir.

    Strateji yapma tekniğini üç başlıkta toplayabiliriz:

    Araştır.
    Tahmin et.
    Uygula.

    Araştırmak:

    Motorunuzun sesini takip edin. Normal çalışıp çalışmadığından emin olun. Bu bir şeylerin kırılıp düşmeden tamir edilebileceği zamanda kenara çekebilmenizi sağlar. Dikkat dağılımının kazların olma sebeplerindeki payı %20 dir. Bu yüzden göz koruması da çok önemli bir faktördür. Göremezseniz reaksiyonda gösteremezsiniz.

    Tehlikeler size genellikle yoğun olarak gece saat 11.00 ile 01.00 arası gelir. Arkadan gelen tehlikelerde. Önden gelen trafikle arkadaki trafiği kontrol etmek için dikkatinizi bölüştürmek konusunda çok çaba gerekir, bir uyum içine girmek zorundasınız, hangisine daha fazla ağırlık vermek konusunda seçim yapmalısınız. Gece stop ışıklarına bakarak fren zamanlaması yapmak normal zamanlardan daha zordur. 100 km süratte ½ saniye 40 metre civarında bir yol demektir. Bu yüzden sürüşte dikkatinizin çoğunlukla öne verin ancak ışıklarda veya kavşaklarda durmak için fren yaparken arkanızdaki trafiğin durup duramayacağını da kontrol etmeyi ihmal etmeyin.

    Aşırı hız kazaların büyük aktörüdür. Yüksek sürat daha dramatik ölümcül kazalar demektir, düşük süratlerde daha küçük yaralanmalar olmaktadır. Otobanlarda daha seyrek ancak daha ölümcül kazalar olur. Şehir içi yollarda daha sık kaza olmasının sebebi oralarda olabilecekleri tahmin etmenin daha zor olmasıdır.

    Tahmin etmek:

    En kötüyü tahmin edin ve en iyiyi ümit edin.

    Kendinize kaçış yolu seçin. Acil durum için bu yolun motorunuzun toplam genişliğinden biraz fazla olması yeterlidir. Bunu yaparken kendinizi aşırı riske sokmayın çünkü felaketle karşılaşmamanız diğer sürücünün bir refleksine bağlıdır. Çarpışmadan önce diğer aracın hızını ve mevcut zamanı tahmin edebilmelisiniz.

    Diğer sürücülerin davranışlarını tahmin edin.

    Diğer sürücülerin davranışlarının sonucunu tahmin edin.

    Kendi davranışlarınızın sonuçlarını tahmin edin.

    Neyin en fazla olacağının ihtimal seviyesini tahmin edin. Tehlikenin potansiyel derecesine göre seçiminizi yapın. Sollamak tehlikeli ise takip mesafenizi uzatarak doğru anın gelmesini bekleyin.

    Karşı önlemi uygulayabilip uygulayamayacağınızı tahmin edin. Zemin kayganken, yol yüzeyinin durumu, traksiyon yeteneği, ani manevralara mı girmeyi tercih edeceksiniz yoksa daha rahat bir pozisyona geçmeyi mi?

    Özetlersek; tehlike kaynaklarını önceden görüp onu tehlike olmaktan çıkaracak önlemleri zamanında uygulamak ideal olandır. Birini hallettikten sonra öbürüne geçin. Çok iş gibi gelir ama yaptıkça otomatik bir şekilde sizin doğal bir hareketiniz gibi gelmeye başlar ve siz daha iyi bir sürücü olursunuz.

    Uygulamak:

    Hangi hareketin duruma en uygun olduğunu seçin ve nasıl yapacağınıza karar verin.

    Kararınızı etkileyecek faktörler şunlardır:

    Önceki tecrübeleriniz.
    Önceki eğitimleriniz.
    Tavrınız.
    Yorgunluk.
    Kimyasal zayıflık.
    Motivasyon.
    Farkında olmak seviyesi.
    Duygular.
    Tahmin etme keskinliği.
    Seçme eylemi.

    Uygulama bölümünde seçebileceğiniz üç aksiyon vardır: Haberdar etmek, hızınızı ve pozisyonunuzu ayarlamak. Hangi aksiyonu uygulayacağınız sizin rahatlık ve yetenek seviyenize, motorunuzun limitlerine ve durumun kendisine bağlıdır.

    Haberdar etmek: Varlığınızı ve niyetinizi belli edin. Selektör yapın, sinyal verin, korna çalın gerekiyorsa dörtlüleri yakın. Yol hakkına dikkat edilmemesi yada yanılmalarının kazalardaki payı %36.5 dur.

    Hızınızı ayarlamak: Bazen tehlikeli durumdan sıyrılmak hız limitlerini aşmanızı gerektirebilir. Ancak başka bir yolu yoksa bunu uygulamaktan kaçınmayın.
    [IMG][/IMG]

    Takiplerde minimum iki saniye kuralına uyun.

    Bu durumda gazlayıp geçin.

    Pozisyon ayarlaması: Yolun durumu, diğer vasıtaların durumu ve sizin görüş mesafeniz bu ayarlamanızı yaparken etkili olacak faktörlerdir. Karşıdan gelen bir TIR varsa yolun sağına yaklaşarak aranızdaki mekanı genişletmek doğru bir davranış olacaktır. Yolların ortası genellikle yağ birikintilerinin toplandığı bölümdür bu yüzden hattın tam ortasından gitmeyin. Araçların lastiklerinin geçtiği bölümler size en fazla traksiyonu verecektir. Normalde orta şeride yakın seyredilir. Bu durum hem size daha iyi görüş sağlar hem sizin daha iyi görünmenizi sağlar ve hattınızı daha iyi korursunuz. Çok yakın takibin sebep olduğu kazaların oranları %4 ve hattın doğru kullanılmamasından doğan kaza oranları % 6 dır.

    Özetlersek; Bu üç durum birbirini tamamlar, varlığınızdan haberdar etmek için sinyal, ışık ve ses kullanmak korunmanın ilk seviyesidir. Daha iyi bir haberleşme ve aranızda tampon bölge oluşturmak için pozisyon ayarlaması etkindir ama kırmak yada fren yapmak da olabilir. Hızınızı ayarlayarak daha iyi bir pozisyona geçmekte olabilir ama acil frenleme veya gazlamakta. Amaç tehlikelerle baş etmek, onları bertaraf etmektir. İlk önlemler proaktif ikinciler reaktiftir.

    Örnek senaryolar:

    Yukarıda meskun mahaldesiniz. 50 km hızla gidiyorsunuz.
    Araştırma: Park etmiş kamyonetin önünde geri geri bir araç çıkıyor. Sürücüsü motosikletin farkında değil. Tek kaçış yolunuz sola kırmak ama büyük bir ihtimalle kırmızı aracın sürücüsü de öyle yapacak.
    Tahmin: Geri gelen araç sizin tek kaçış yolunuzu tıkayacaktır.
    Uygulama: Maksimum fren yapın; arka trafiği kontrol edin yön değiştirmeye yada kaldırıma çıkmağa hazırlıklı olun.


    Yukarıdaki resimde karayolundasınız hızınız 70 km.
    Araştırın: Araç motorun önüne geçiyor. Yol kenarı gevşek mıcır ve arkada trafik var.
    Tahmin: En kötü durum; araba sürücüsü kendinde değil yada sizi öldürmeye çalışıyor. Sürücü ya U dönüş yapıyor yada içtiği kahveyi üstüne döktü. Sürücünün önünüze geçeceğini bilin ve muhtemelen bir çarpışma olacak. Aslında bu U dönüşüne de benzemeyen garip bir durum. Bu garip durumun dikkatinizi haddinden uzun meşgul edip zamanlamanızı bozmasına izin vermeyin.
    Uygulama: Maksimum frenleme, korna ikazı ve ya sola kırın yada sağdaki hendeğe girin.

    Yukarıdaki resimde kentsel yoldasınız hız 50km.
    Araştırın: Kalabalık kavşaklar, araçlar yaklaşıyor, karşıdan sinyal vererek gelen araç sizin yolunuza çıkıyor yada yanınızdaki aracın yoluna yada arkanızdaki araçların yoluna.
    Tahmin edin: Araç motorun önüne doğru sola dönüyor kaza kaçınılmaz. Solunuzdaki araç sizin önünüze kırabilir. Durursanız arkanızdaki araçlar size çarpabilir.
    Uygulama: Hızı azaltın, frenleri kavrayın, fren ışığını yakın, aynaları kontrol edin, yolun sağ tarafına geçin. Korna yapın. Sağa kırmağa hazır olun yada belki kaldırıma çıkmağa. Sağa dönüp yön değiştirmeyi göz ardı etmeyin.


    Yukarıdaki resimde fast food parkındasınız, hızınız 15 km.
    Araştırın: Yayalar ve diğer vasıtalar.
    Tahmin etme: Yayalar motorun önüne atlayabilir, park yerinden gerisin geriye doğru araba çıkabilir, herkes karnını doyurmakla meşgul dikkatler dağılmıştır.
    Uygulama: Hızı azaltın, frenleri ve debriyajı kavrayın, ortadan gidin gerekirse kornayı kullanın.

    Yukarıdaki resimde kırsal alandasınız hızınız 80 km.
    Araştırın: Tepe görüşü kısıtlıyor. Yol boyumca ağaçlar var. Banket yok.
    Tahmin edin: Yükseltinin gerisinde hatalı bir sollama yapılıyor. Sizin hattınıza geçmiş. Yada ötede bir geyik sizi bekliyor.
    Uygulayın: Hızı düşürün, hat pozisyonunuzu sağa doğru değiştirin, korna çalın, durmaya yada kırmaya hazır olun.

    Yukarıdaki resimde bölgesel karayolundasınız, hızınız 96 km.
    Araştır: Kamyon yaklaşıyor.
    Tahmin: Rüzgarı sizi yoldan atabilir. Arkasında gizli araba sollamaya başlayabilir.
    Uygulama: Hattınızın sağına yanaşın. Bu hem rüzgar şokunu az almanıza hem de görünürlüğünüzü n artmasına yarayacaktır.

    Yukarıdaki resimde otobandasınız, süratiniz 96 km dir.
    Araştırma: Giriş kesimine yaklaşıyorsunuz. Trafik sağınızda. Solunuzda yol çalışması serbest. Fren ışıkları önünüzde.
    Tahmin: Araba sizin hattınıza geçecek. Bölge ihtimali: Trafik ani duruş yapacak(yol çalışması).
    Uygulama: Hızı düşürün, aynaları kontrol edin, kaçış yollarınızı hazır edin, arka fren ışığınızı yakın.

    Yukarıdaki resimde kent içi trafiktesiniz. Hızınız 55 km dir.
    Araştırma: Trafik ışığı sarıya döndü. Görünürde trafik yok.
    Tahmin edin: Motoru takip etmekte olan araç kavşağı gazlayıp geçme niyetinde olabilir.
    Uygulama: Aynalardan kontrol edin arabanın niyetini nasıl sezinlerseniz o duruma göre gazlayın yada fren yapın.

    Yukarıda otobandasınız, hızınız 96 km.
    Araştırma: Öncelik; arkanızdaki araç çok yakın takip ediyor, ileride yan giriş var ve trafik yoğun. Sola kaçış yolu arabalarca bloke edilmiş, düşük banket.
    Tahmin: Arkadaki araç motora, motor aniden yavaşlarsa yada durmak durumunda kalırsa vuracak.
    Uygulama: Hat değiştirin, arka fren lambasını yakın haberleşin, bankete yaklaşarak arabanın geçmesine izin verin yada otobandan çıkın.

    Not.:

    Araştırma teknikleri:

    Yakını araştırın: Önünüzdeki yolu, takriben 4 saniyelik yolunuzu.
    Uzağı arştırın: 12-14 saniye ilerinize bakın. Yoğun trafikte bunu yapmak zordur ancak önünüzdeki aracın etrafını/civarını göremiyorsanız ya çok yakın takip ediyorsunuz yada yanlış aracı takip ediyorsunuz demektir. Ötesini ve etrafını görebileceğiniz araçları takip edin.
    Ön bölge: İstatistikler kazaların %77 sinin önümüzdeki sağa ve sola 45 derecelik açı içinde kalan bölgeden olduğunu göstermektedir. Göz hareketi ve 2-3 saniyede bir odaklanan noktanın değiştirilmesi kritik detayları kaçırmamızı engeller. Kör noktalarınızı kontrol ederken başınızı gerektiği kadar çevirin. Arkanıza bakmak için başınızı çevirmeyin. Çok zaman alır ve önünüzde gelişmekte olan olayların dikkatinizden kaçmasına sebeb olur.

    Etkili bir araştırma seçici araştırmadan geçer. Kritik bilgileri araştırın ve önceliklerini belirleyin. Aşırı detay yüklenmeyin. Bilgiyi işlemek için kendinize süre verin. Araştırmanızı kategorize edin.

    Örnek bir kategori:

    Yolu kullananlar: Araçlar, yayalar, bisikletler, hayvanlar.
    Yol şartları: Yol yüzeyindeki renk ve doku değişimleri, yol kenarları, yol üzerindeki nesneler(yapraklar, mazgal kapakları, döküntü yabancı nesneler vs), banket durumları, yolun eğimi, kavşaklar ve yan girişler, yoldaki işaret levhaları, yol çalışması seyyar ve sabit yönlendirme ikaz levha ve nesneleri.

    Kavşak güvenli sürüş tavsiyeleri:

    Diğer sürücülerce görünmediğinizi farz edin.
    Kavşağa yaklaşırken karşı yönden gelen aracın sola önünüze döneceğini farz edin.
    Diğer sürücülerin davranışlarını ön görün. Baş hareketlerine bakın. Nereye gittiklerini genellikle başların hareketinden tahmin edebilirsiniz.
    Hızınızı azaltın. Bu sizin durma mesafeniz kısaltacaktır ve diğer sürücülerin sizi görmesi için süreyi uzatacaktır. Ancak çok fazla yavaşlamanız öbür sürücüleri önünüze geçmeye davet olarak görülebilir.
    Trafik akışı: Yan girişler ve ana yol trafiğindeki araçların süratlerine bakın. Akış farklı süratlerdeyse bu sorun demektir. Kavşağa geldiğinizde sağınıza bir aracı tampon yaparak kavşağa girmeye gayret ediniz. Birçok vasıta olduğunda karşı /diğer yönden gelen araçların dikkatlerini bu araçlara vereceğini biliniz çünkü büyük araçlar daha çok dikkat çeker. Sarı yandığında renk körlerinin de olabileceğini tahmin ediniz.
    Bilhassa yan yol girişlerinin olduğu bölgelerde vites düşürerek güç bandında olunuz. Bu gerektiğinde çabuk hızlanıp muhtemel tehlikeden kaçabilmeniz içindir. Bu tip yandan girişlerde yol birleşim marjı yoksa çok dikkatli olun ve kendi marjınızı yaratınız. Asla tampon tampona bir duruma girmeyiniz. Gerekiyorsa hat değiştiriniz.
    Yan yol çıkışlarında ise araçların son anda aniden çıkışa sapma yapabileceklerini aklınızdan çıkamayınız.
    Bir aracın arkasında durduğunuzda yeterli mesafe bırakınız. Motorunuzu aracın bir kenarının arkasına gelecek şekilde durunuz bu şayet arkadan gelen araç size vuracak gibiyse kaçış yapabilmeniz için gereklidir.
    Kavşakta beklerken vitesi boşa almayınız. Daima birinci viteste bekleyiniz. Duracağınız zaman aynalardan arkanızdaki araçları daima kontrol ediniz.
    Önünüzdeki araç dönüş sinyali veriyorsa arkanızdaki araçların bunu görebilmesi için pozisyon değiştiriniz.
    Tek yönlü yollarda dönüş yapacağınız zaman her iki yöne de bakınız.
    Kavşak çok yoğun ve tehlikeli görünüyorsa dönüşünüzü daha uygun bir kavşağa erteleyiniz.

    Genel Uyarılar:

    Yol yüzeyine dikkat ediniz. Su, anti-friz, yağ, motorin, kum vs döküntülerine dikkat ediniz. Onlara boş vermek gibi bir yanlışa düşmeyiniz. Yol üzerindeki boyalı hat ayrım ve sollama çizgileri, boyuna kılcal çatlaklar ve yaş yapraklara da dikkat ediniz. Uzak durunuz. Traksiyon üzerinde olumsuz etkileri vardır.
    Araç sürücüleri baktıkları yöne sürerler. Onları geçerken aniden sizin hattınıza kırmaları ihtimaline karşı, araçların kör noktalarından uzak durarak sizi gördüklerinden emin olunuz. Eğer önünüzdeki aracın aynasından sürücüsünü göremiyorsanız onunda sizi göremediğinden şüpheniz olmasın. Sizi bu kör noktalara sokacak hat değiştirmelerinden kaçınınız.
    Yük taşıyan açık kasalı kamyon ve kamyonetleri yakın takipte kalmayınız. Yüklerini her an yola, önünüze tehlikeli bir şekilde dökebilecekleri ihtimalini unutmayınız.
    Telefonla konuşanlardan, yada yanındakiyle ilgilenenlerden, içinde küçük çocuk bulunan, gözlerini güneşten korumak için güneş siperliklerini açmış araçlardan sürücüsünde dikkat eksikliği olabileceği gerekçesiyle uzak durunuz.
    Şayet güneşi arkanıza alarak giderken önünüzde uzun gölgeniz oluşuyorsa bu güneş ışıklarının karşı yönden gelecek araç sürücüsünün gözünü alacağına işarettir. Dikkatli olunuz.

    Dağ/Kanyon Sürüş Güvenlik İlkeleri…

    Güçlü çapraz rüzgarlar dağ yollarında sık rastlanan bir durumdur. Açık alanlarla beraber rüzgarın kesildiği yerleri arayın. Hat değiştirmelerinizi buna göre yapın. Rüzgar dağın rüzgar üstü bölgelerinde çok sert ve rüzgar altı bölgelerinde hiç yok olabilir. Rüzgarın ani değişimlerine karşı alarmda olunuz.

    Yüksek irtifalar motorun çekişini etkileyebilir. Mümkünse yola çıkmadan servisinizde mümkün olan gerekli ayarlamaları yaptırınız.

    Kör virajları dönerken dikkat ediniz. Görünmeyen tarafta kayan taşlar yada yağmur suyu birikintileri yada güneş görmediği için henüz kurumamış çiğ yada ağır yol alan bir vasıta olabilir.

    Ani hava değişimlerine karşı hazırlıklı olunuz. Yanınızda uygun giysiler taşıyınız.

    Sürücü fren yaparak eğim, atıl kütle güçleri ve yer çekimini dengelemelidir.

    Yokuş aşağı fren yapma:

    Atıl kütlesel güçler hız 80-100 km yi aşınca iki katına çıkar. Durma mesafeniz bariz bir oranda artacak ve çok daha fazla fren gücü uygulanması gerekecektir.

    İnişte ön tekere daha fazla ağırlık transfer olacak ve arka teker kilitlenmeleri daha kolay olur duruma gelecektir.

    Pull of inertia: Atıl kütle çekimi.
    Pull of gravity: Yer çekimi.
    Braking force: Frenin durdurma gücü.
    Thrust: Motor itme gücü.
    1kg: 2.205 lbs.(1000lbs=454kg)

    Yokuş yukarı frenleme:

    Bilhassa sarp tırmanışlarda dikkatli olunuz. Ön fren uygulaması motoru pozisyonda tutamayabilir. Bu ön kayması, kafanın açması demektir.

    Arka tekerde daha fazla ağırlık olması nedeniyle yoğun arka fren ve hafifçe ön fren gereklidir.

    Dikkat edilecek noktalar:
    Yolun eğimi; dikey ve yatay(ters eğimler).
    Yolun yüzeyi; gevşek kum, mıcır, çukurlu, kasisli.
    Dönüşlerin keskinliği; yaklaşım hızınızı doğru uygulayın, hat seçin ve bu hattı tutturabilmek için hassas bir şekilde gaz verin. Olabildiğince ileriye bakın. Bu muhtemel tehlikeleri önceden görebilmeniz içindir.

    Yokuş yukarı dönüşler:

    Sharpest-steepest part of turn: Dönüşün en sarp ve en keskin noktası.
    Engine thrust: Motor itme gücü.
    Inertia: Atıl kütle.

    Mümkünse dönüşün dışına, iç hatta doğru kayın. Daha iyi bir görüş verir ve yarım saniye daha önceden muhtemel tehlikeleri fark edebilirsiniz. Buda reaksiyon için daha fazla bir zamana sahip olmak demektir. Sağa dönüşlerde karşı trafiğin orta şeritten hattınıza geçebilmeleri ihtimali durumunda dönüşünüzü daraltabilmek, dönüşün içine kaçabilmek için yavaş gidiniz

    Ön tekerde traksiyon zayıf olacağı için motoru yönlendirme ve dengeleme zorlaşacaktır. Yokuş yukarı giderken gaz verdiğinizde ön tekerin yerden kalkması düz zemindeki gidişlere oranla daha kolaydır. Şayet beklenmedik zamanlarda olursa sürücüde gerginlik yaratacağı kesindir.

    Yanal güçler ve sürüş güçleri dengeli yönetilmelidir. Dönüş noktanızı apeksinizin içinden ileri bakarak hattınızın dışından başlatın. Kontraya bu noktada başlayın ve dönüş için yumuşak bir açı verecek yatış miktarı seçin. Dönüş apeksine ulaştığınızda motoru dik konuma getirmeye başlayın ve yavaşça gaz vererek viraj çıkışı gerçekleştirin. Aynı zamanda gelecek dönüş ve muhtemel tehlikeler için olabildiğince ileri bakın.

    Yokuş aşağı dönüşler:

    Fren güçleri ve yanal güçler dengeli yönetilmelidir. Dönüşten evvel tüm frenlemelerinizi yapıp bitirin. Bu iniş frenlemelerinde zaruridir. Çünkü ön teker aşırı yüklüdür ve aşırı yük önün kaymasını başlatır.

    Vites küçültürken dikkatli olun. Debriyajı bırakırken arkayı kaydırmamaya dikkat edin.

    Debriyaj kolunu bırakmadan devri yükseltmek için uygun ara gazı verin. Bu uygulamayı dağlardan önce düz alanlarda yaparak ustalaşın.

    Sarp inişlerde motorun kompresyon gücünü kullanın. Balatalar çok ısınırsa fren tutmaması durumu oluşabilir.

    Banket durumlarına dikkat edin. Kaçış hatlarınız banket durumlarının elvermesiyle oluşabilir. Süratinizi ve pozisyonunuzu ayarlayın.

    Yüklü kamyonları takip mesafeleriniz uzun olsun. Kamyonlardan bir şeyler dökülebileceği ihtimalini göz ardı etmeyin. Eğer bir kamyonu geçecekseniz yokuş yukarı sollamanın inişte sollamadan daha emniyetli olabileceğini unutmayın. Çünkü yokuş yukarı gaz kontrolü daha iyidir ve sollama tamamlanınca daha küçük bir fren gücü yavaşlamak için yeterlidir. İlaveten kamyonlar yokuş yukarı daha yavaş gidecekleri için daha kısa sürede sollamak eylemini bitirebilirsiniz. Her durumda sollama eylemi, çıkış ve tekrar kendi gidiş hattına yerleşmek 6 saniyeyi geçmemelidir.

    Sarp inişlerde aynalardan arkanızdan gelen vasıtaları sürekli kontrol ediniz. Süspansiyon ayarlarınız sürüşe uygun ve yere sürtünmelere sebep olmayacak şekilde ayarlanmış olmalıdır.

    Yüksek irtifaının insan bedeni üzerinde olumsuz etkileri vardır. Nefes zorluğu ve kötü hissetmeler olabilir. Kendinizi tartınız.

    ALINTIDIR ....
    SUZUKİ BURMAN UH 200


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    Süper Moderatör (BBRR) Barış Şuşut - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Haziran 2005
    Şehir
    marmaris
    sürüş teknikleri bölümüne alalım bu yazıyı ..aralarda kaybolmasın
    [B][COLOR="DarkOliveGreen"]"İnanç, görünmeyene inanmaktır. Görünmeyene inanırsanız kimsenin göremediğini görürsünüz"[/COLOR][/B] [B]A. Şerif İZGÖREN[/B]

  3. #3
    richy - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Şubat 2006
    resimler eksik herhalde. bazı kaza senaryoları var fakat onların resimleri yok.
    ==============================
    ==============================

  4. #4
    koyulacivert - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    05 Haziran 2006
    Şehir
    İstanbul / Kozyatağı
    Motosikleti
    Dorado V5
    yararlı bilgiler için teşekkürler... bide resimler gözükseydi
    Dorado V5

  5. #5
    ozturk_sertac - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    02 Şubat 2006
    Şehir
    ISTANBUL
    Motosikleti
    BMW F650 GS
    Bilgiler için teşekkürler...

    "ALINTIDIR ...." demişsiniz kişi veya kaynak ismi de belirtirseniz şık olur sanırım...
    SERTAC OZTURK
    BMW F 650 GS/2006 *B Rh (+)*

  6. #6

    Üyelik
    22 Mart 2005
    Şehir
    Ankara
    Motosikleti
    Hyosung GT 250 & Honda CBF 150
    Çok çok güzel bir yazı. Tek seferde okuyamadım ama bi tarafta dursun, tekrar tekrar okurum. Paylaşım için teşekkürler.
    Bir senaryo da benden. Klasik bir tane:
    Sağ şeritten 50 km hızla ilerliyorsunuz, önünüzdeki minibüs, az ilerde kenarda bekleyen yayalar var. Solunuzdaki şeritte sizi izleyen araçlar var.
    Minibüs, otobüs, taksi ve benzerleri, illaki sert frenleme ile yolcuların önünde duracaktır. Kaçınılmaz son. Gaza yüklenmeye hazırlanın, solunuzdaki araçları, daha solda bir şerit daha varsa sollama yapanları kontrol altında tutun. Elinizi korkak alıştırmayın, gaza yüklenin, sol şeride geçin ve minibüsten kurtulun.

    B ehliyetimi alırken ki hocam frenden sonra en büyük güvenlik unsuru gazdır demişti, o zamanlar anlamamıştım. Trafik tecrübem arttıkça ustalara hak veriyorum doğrusu.
    Vuuuu diye aşarım dağları, enginlere sığmam taşarım

  7. #7
    007 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    24 Mart 2006
    Şehir
    Etiler
    Motosikleti
    Burgman AN 650 Executive
    Güzel bilgiler elinize sağlık...
    Cüneyt Eralp

  8. #8
    sahinbirinci - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    30 Eylül 2006
    Şehir
    Muğla nın herhangi bir gizli cennetinde.
    Motosikleti
    KTM DUKE 200
    harika olmuş.gerçekten güzel paylaşım emeğine sağlık
    Hüzünbaz Acılarımın Canbazıyım Şimdi...

  9. #9
    alfawings - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    11 Mart 2005
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Triumph Tiger 1050 SE
    Emeğe saygı adına alıntı alfa olarak belirtilmeliydi.

    Eksik olan bölümleri resimleri ile ekliyorum. Alfawings.
    .....................................

    Örnek senaryolar:


    Yukarıda meskun mahaldesiniz. 50 km hızla gidiyorsunuz.
    Araştırma: Park etmiş kamyonetin önünde geri geri bir araç çıkıyor. Sürücüsü motosikletin farkında değil. Tek kaçış yolunuz sola kırmak ama büyük bir ihtimalle kırmızı aracın sürücüsü de öyle yapacak.
    Tahmin: Geri gelen araç sizin tek kaçış yolunuzu tıkayacaktır.
    Uygulama: Maksimum fren yapın; arka trafiği kontrol edin yön değiştirmeye yada kaldırıma çıkmağa hazırlıklı olun.


    Yukarıdaki resimde karayolundasınız hızınız 70 km.
    Araştırın: Araç motorun önüne geçiyor. Yol kenarı gevşek mıcır ve arkada trafik var.
    Tahmin: En kötü durum; araba sürücüsü kendinde değil yada sizi öldürmeye çalışıyor. Sürücü ya U dönüş yapıyor yada içtiği kahveyi üstüne döktü. Sürücünün önünüze geçeceğini bilin ve muhtemelen bir çarpışma olacak. Aslında bu U dönüşüne de benzemeyen garip bir durum. Bu garip durumun dikkatinizi haddinden uzun meşgul edip zamanlamanızı bozmasına izin vermeyin.
    Uygulama: Maksimum frenleme, korna ikazı ve ya sola kırın yada sağdaki hendeğe girin.


    Yukarıdaki resimde kentsel yoldasınız hız 50km.
    Araştırın: Kalabalık kavşaklar, araçlar yaklaşıyor, karşıdan sinyal vererek gelen araç sizin yolunuza çıkıyor yada yanınızdaki aracın yoluna yada arkanızdaki araçların yoluna.
    Tahmin edin: Araç motorun önüne doğru sola dönüyor kaza kaçınılmaz. Solunuzdaki araç sizin önünüze kırabilir. Durursanız arkanızdaki araçlar size çarpabilir.
    Uygulama: Hızı azaltın, frenleri kavrayın, fren ışığını yakın, aynaları kontrol edin, yolun sağ tarafına geçin. Korna yapın. Sağa kırmağa hazır olun yada belki kaldırıma çıkmağa. Sağa dönüp yön değiştirmeyi göz ardı etmeyin.


    Yukarıdaki resimde fast food parkındasınız, hızınız 15 km.
    Araştırın: Yayalar ve diğer vasıtalar.
    Tahmin etme: Yayalar motorun önüne atlayabilir, park yerinden gerisin geriye doğru araba çıkabilir, herkes karnını doyurmakla meşgul dikkatler dağılmıştır.
    Uygulama: Hızı azaltın, frenleri ve debriyajı kavrayın, ortadan gidin gerekirse kornayı kullanın.


    Yukarıdaki resimde kırsal alandasınız hızınız 80 km.
    Araştırın: Tepe görüşü kısıtlıyor. Yol boyumca ağaçlar var. Banket yok.
    Tahmin edin: Yükseltinin gerisinde hatalı bir sollama yapılıyor. Sizin hattınıza geçmiş. Yada ötede bir geyik sizi bekliyor.
    Uygulayın: Hızı düşürün, hat pozisyonunuzu sağa doğru değiştirin, korna çalın, durmaya yada kırmaya hazır olun.


    Yukarıdaki resimde bölgesel karayolundasınız, hızınız 96 km.
    Araştır: Kamyon yaklaşıyor.
    Tahmin: Rüzgarı sizi yoldan atabilir. Arkasında gizli araba sollamaya başlayabilir.
    Uygulama: Hattınızın sağına yanaşın. Bu hem rüzgar şokunu az almanıza hem de görünürlüğünüzün artmasına yarayacaktır.


    Yukarıdaki resimde otobandasınız, süratiniz 96 km dir.
    Araştırma: Giriş kesimine yaklaşıyorsunuz. Trafik sağınızda. Solunuzda yol çalışması serbest. Fren ışıkları önünüzde.
    Tahmin: Araba sizin hattınıza geçecek. Bölge ihtimali: Trafik ani duruş yapacak(yol çalışması).
    Uygulama: Hızı düşürün, aynaları kontrol edin, kaçış yollarınızı hazır edin, arka fren ışığınızı yakın.


    Yukarıdaki resimde kent içi trafiktesiniz. Hızınız 55 km dir.
    Araştırma: Trafik ışığı sarıya döndü. Görünürde trafik yok.
    Tahmin edin: Motoru takip etmekte olan araç kavşağı gazlayıp geçme niyetinde olabilir.
    Uygulama: Aynalardan kontrol edin arabanın niyetini nasıl sezinlerseniz o duruma göre gazlayın yada fren yapın.


    Yukarıda otobandasınız, hızınız 96 km.
    Araştırma: Öncelik; arkanızdaki araç çok yakın takip ediyor, ileride yan giriş var ve trafik yoğun. Sola kaçış yolu arabalarca bloke edilmiş, düşük banket.
    Tahmin: Arkadaki araç motora, motor aniden yavaşlarsa yada durmak durumunda kalırsa vuracak.
    Uygulama: Hat değiştirin, arka fren lambasını yakın haberleşin, bankete yaklaşarak arabanın geçmesine izin verin yada otobandan çıkın.

    ..............................................

    Örnek bir kategori:

    Yolu kullananlar:


    Araçlar.

    Yayalar.

    Bisikletler.

    Hayvanlar.



    Yol şartları:


    Yol yüzeyindeki renk ve doku değişimleri.

    Yol kenarları, yol üzerindeki nesneler.

    Banket durumları.

    Yolun eğimi, kavşaklar ve yan girişleri.

    Yoldaki işaret levhaları, yol çalışması seyyar ve sabit yönlendirme ikaz levha ve nesneleri.
    ............................


    Yokuş aşağı fren yapma:

    Atıl kütlesel güçler hız 80-100 km yi aşınca iki katına çıkar. Durma mesafeniz bariz bir oranda artacak ve çok daha fazla fren gücü uygulanması gerekecektir.

    İnişte ön tekere daha fazla ağırlık transfer olacak ve arka teker kilitlenmeleri daha kolay olur duruma gelecektir.


    Pull of inertia: Atıl kütle çekimi.
    Pull of gravity: Yer çekimi.
    Braking force: Frenin durdurma gücü.
    Thrust: Motor itme gücü.
    1kg: 2.205 lbs.(1000lbs=454kg)


    Yokuş yukarı frenleme:

    Bilhassa sarp tırmanışlarda dikkatli olunuz. Ön fren uygulaması motoru pozisyonda tutamayabilir. Bu ön kayması, kafanın açması demektir.


    Arka tekerde daha fazla ağırlık olması nedeniyle yoğun arka fren ve hafifçe ön fren gereklidir.


    Dikkat edilecek noktalar:
    Yolun eğimi; dikey ve yatay(ters eğimler).
    Yolun yüzeyi; gevşek kum, mıcır, çukurlu, kasisli.
    Dönüşlerin keskinliği; yaklaşım hızınızı doğru uygulayın, hat seçin ve bu hattı tutturabilmek için hassas bir şekilde gaz verin. Olabildiğince ileriye bakın. Bu muhtemel tehlikeleri önceden görebilmeniz içindir.


    Yokuş yukarı dönüşler:



    Sharpest-steepest part of turn: Dönüşün en sarp ve en keskin noktası.
    Engine thrust: Motor itme gücü.
    Inertia: Atıl kütle.

    Alfa.
    Karanlığa küfür edeceğinize kalkıp bir mum yakın. Konfiçyüs.
    alfamotosiklet.blogspot.com

  10. #10

    Üyelik
    29 Nisan 2006
    Motosikleti
    Mondial 100KH
    Çok değerli bilgilere teşekkürler, bence kazaların büyük çoğunluğu kavşaklara yaklaşılırken hızınızı azaltıp dikkat ettiğiniz halde arkadan gelenin sizinle aynı şeyleri düşünüp yapmamasından kaynaklanıyor.Ben yavaşlıyorum arkamdaki daha da hızlanıp 30-40la şehir içi sokak arası işlek kavşakta sollama yapıyor, makarna gibi birşey, zaten zemin bozuk o anda mümkün değil durulamaz, en kral ABS olsa yine duramazsınız.Ya yaklaşırken yavaşla ya da traktörün radyatörünü süsle...
    Don't speed, take helmet.

  11. #11

    Üyelik
    13 Kasım 2008
    Şehir
    İstanbul / İzmir
    Motosikleti
    Honda CG 125 Titan, BMW F650 GS
    Elinize sağlık, değerli bilgiler....

  12. #12

    Üyelik
    29 Ekim 2008
    Şehir
    Erenköy-İstanbul
    Motosikleti
    Honda Transalp XL650V
    Tebrikler, çok başarılı bir paylaşım.

    Selamlar,

  13. #13
    muratcan7 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    04 Ağustos 2008
    Şehir
    Kırklareli / Lüleburgaz
    Motosikleti
    KMT Duke 250
    Güzel bilgiler. Uygulamak gerekir.
    Cygnus Rs | CBF150 | RRaptor | CBF150 | GT250 |...

  14. #14

    Üyelik
    25 Kasım 2005
    Motosikleti
    HERO HUNK 150
    Bu yazıyı zamanında kopyalayıp sonra okurum diye atmıştım bir kenara sonra okuyunca tekrar bulamamıştım kaynağını önemli bilgiler icerdiginden koyduğunu hatırlıyorum her kim yazdiysa elleri dert görmesin .alıntıdır dememdeki sebeb mal benim değil sadece aldım okudum herkesde okusun istemiştim

  15. #15

    Üyelik
    22 Eylül 2016
    Motosikleti
    .
    Çok güzel bilgiler teşekkür ederim


    REKLAM ALANI

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)