salla servisi...
kardeşim, öncelikle kanuni servislerine güvenmemeni şiddetle tavsiye ederim.
şimdi yazacağım açıklamayı iyice anlayıp uygula
debriyaj manetinin ordaki kauçuğu kaldırıp debriyajı sıkarak tele bak. teldeki liflerde kopma var mı yok mu kontrol et. liflerde kopma varsa tel ömrünü tamamlamış sayılır ve sürekli uzayarak debriyajda ayarsızlığa sebep olur.
debriyajı arada bir ayarlamak gerekliliği de burdan geliyor. teller kullanıldıkça uzuyor. dolayısı ile zamanla bu uzamayı tolere etmek gerekiyor.
öyle 4. viteste geri geri gittim düzeldi filan hikaye onlar
yada psikolojik
gt250r'da debriyaj telini takip edersen aşağıda motorda bir pime bağlanıyor. debriyaj baskısını ayıran pim.
telin motor gövdesine sabitlendiği bi yer var. orda iki tane somun görüceksin kablonun gövdede sabit kalmasını sağlayan
burdaki mantık şu, telin hareket ettiği kanal uzadıkça debriyaj daha kolay ayırır. kanal kısaldıkça daha kolay kavrar.
motor eğer 1. viteste ufak ufak ileri çekiyosa debriyaj tam bırakmıyordur. bu yüzden daha kolay ayıracak şekilde o aşağıdaki somunlardan ayar yapmalısın.
ama unutma, eğer gereğinden fazla kolay ayıracak şekilde ayarlarsan bu sefer tam kavrama yapamaz ve debriyaj balatasında olmaması gereken gereksiz bir sürtünme başlar. bu da balatanın ömrünü aşırı kısaltır.
ancak, kullandığın yağa göre, yağın ve motorun sıcaklığına göre bu durum epey farklılık gösterebiliyor.
ben motora en son bp yarısentetik yağ koydum. ve açıkçası hiç memnun değilim. tam sentetik yağlarla mineral yağlar yada yarı sentetik yağlar arasındaki en büyük fark sıcaklık ve soğukluk davranışları farklı olması. bu yüzden kesinlikle tam sentetik yağlar daha iyi.
mesela benim motor şu anda sabah hava serinken 1. viteste debriyajı çekip marşa bastığımda ciddi ileri atılıyor.
normalde yağın motor günlerce çalışmasa bile metal ve diğer yüzeylerde nemli şekilde kalması ve bu yüzeyleri yağlı tutması gerekir. ama ben her sabah motoru çalıştırdığımda anlıyorum ki debrijaj balatalarında gram yağ yok
zira zımpara gibi aşındığını ve debriyajmın ömrünü yediğimi hissediyorum.
zaman geçip motor ısınınca debriyaj ve vites geçişleri gayet rahat hale geliyor. bu da tamamen yağla alakalı.
seninde yağla ilgili bir sıkıntı çekiyor olabileceğini düşünüyorum.
yine de motor bloğundaki somunlardan yukarda bahsettiğim mantıkta ayar yaparak debriyajı tam ayarla.
debriyajı tam ayarladığından emin olmak için motorun belli viteste belli devirde ulaştığı sürate bakabilirsin. mesela benim 650 comet, 6. vites 5000 devirde 120 km hıza çıkıyor. motor ısındığında 6. viteste 5000 devire geldiğimde 120'nin altında bir sürate ulaşmışsam debriyaj yeterli kavramıyor demektir. aynısını senin kendi motorun için de bir test yapıp belirlemen gerek.
tabi 250r'da hangi viteste hangi sürate ulaşıyor hiç bilmiyorum.
kısacası
teli kontrol et. liflerde kopmalar varsa değiştir.
tel'i motor yağı ile yağla. gresle değil.( telin kablo kanalından içeri akacak şekilde yağla. bütün kanal boyunca yağlanması çok iyi olur. yumuşar. )
motordaki bağlantı yerindeki somunları ayarlayarak en rahat ayırma kavrama aralığını tuttur. ve bunu düzenli olarak yap ( tahminen 3000 - 5000 km de bir. )
motor yağını üreticinin tavsiye ettiği yağ türü ile ve tam sentetik bir yağ ile, bilinen marka bir yağ ile değiştir.
---------------------------------------------------------
sentetik yağlar laboratuvar ortamında geliştirilen ve mineral yağlardan daha pahalıya malolan yağlardır. ancak yağlama performansları çok daha iyidir.
motor yağlarındaki 10W40 0W50 gibi değerler, yağın akışkanlığının yeterli olduğu ısı aralıklarını ifade eder. 10W40 yağ daha sıcak şartlarda başarılı iken 0W50 daha soğuk şartlarda başarılı bir yağ sayılır.
NORMAL ŞARTLARDA, ÜRÜNÜN TEKNİK SERVİSİ BULUNULAN İKLİM VE MEVSİM ŞARTLARINA GÖRE DOĞRU YAĞI BELİRLEYİP MÜŞTERİYE TAVSİYE EDECEK VE KULLANACAK POTANSİYELDE OLUR.
ama 10W40 ile 0W50 arasındaki farkı sana izah edebilecek kaç kanuni servisi bulursun bilemiyorum
o yüzden garanti kapsamı gerektiren durumlar dışında kanuni servislerini ziyaret etmemeni şiddetle tavsiye ederim.
şimdi kalkıp öyle deme güzel kanuni servisleri de var diyen bir arkadaş olabilir. haklı da olabilirler.. ama bu kanuni servislerinin genelinin uyduruk olduğu gerçeğini değiştirmez
motoruna yazık etme o bakımdan. o motorun debriyaj tasının değişmesini gerektiricek şartları 10.000 km de başarmak için piste çıkmış ve redline'ın altına inmemiş olman lazım bana göre.
Türkiye şartlarında doğu bölgelerine gitmediğin sürece 10W40 250r için uygun bir yağ. zaten üretici tavsiyesi de o. ustaların söylediklerini sallamamanı, ve mümkünse motor yağını kendin değiştirmeni tavsiye ederim.
internette ararsan 250r için service manual bulabilirsin. orda yağı nasıl değiştireceğinden nasıl şartlarda ne yağ kullanman gerektiğine kadar her detay var zaten.
bu arada, hyosung motorlarındaki boşa geçme sorunu tamamen uyumsuz yağ ve ayarsız debriyaj sorunu. bu da motorun ilk montajı ile alakalı bir durum
buradan bile neden kanuni servislerine güvenmemek gerektiği ortada bence...
hadi kolay gelsin.