Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı
1. sayfa 12 SonuncuSonuncu

WANKEL motorlar (3 zamanlı motor)

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #1
    Süper Moderatör (BBRR) Barış Şuşut - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Haziran 2005
    Şehir
    marmaris
    Alman mühendis ve mucit Felix Wankel tarafından icat edilen ve geliştirilen bu motorda silindir diye tabir ettiğimiz, pistonun içinde hareket ettiği yapı, aslında kesinlikle bir silindir değildir, daha çok elipsoidal (elips profilli) bir yapıya benzerliği vardır. Zaten piston da klasik silindirik pistona hiç benzemez. Bombeli kenarlı bir üçgen şeklindedir. Piston bu elipsoidal hazne içinde dönüş yapar. Pistonun bu farklı hareketi neticesi bu motorlara döner pistonlu motorlar denilmiştir.

    Motoru diğer motorlardan ayıran önemli şekilsel farklılığı sayesinde çok farklı bir çalışma döngüsü vardır. Normalde en çok kullanılan 4 zamanlı benzinli motorlarda krank milinin her iki devrinden birinde ateşleme yapılır. Bu motorlarda ise pistonun her tam dönüşünde tam 3 ateşleme yapılır !. Teorik olarak aynı hacme sahip 4 zamanlı motorun 6 katı güç üretmesi beklenir (pratikte bu olayın gerçekleşmemesi normaldir).

    Kenarları dışbükey olan üçgen biçiminde bir pistonu(!) vardır.Pistonun merkezinde bir iç dişli bulunur. Pistonun içinde döndüğü silindir(!) eliptik bir yapıdadır. Pistonun üçgen kenarları silindirin iç yüzeyine temas ederek döner. Bu hareket sırasında dönme ekseninin merkezindeki krank dişlisini çevirir. Yapılarında supap bulunmaz. Pistonun her üç kenar yüzeyi çalışma anında aynı anda bir işlem gerçekleştirir.

    aşağıdaki animasyonda çalışma sistemini görmek mümkün






    Zamanları:

    Emme zamanı: Pistonun bir yüzeyi ile silindir arasında kalan boşluk sayesinde emme deliğinden hava-yakıt karışımını emilir.

    Sıkıştırma ve İş (Ateşleme) zamanları: Piston, dönüşü sayesinde karışımı iki köşesi ve silindir yüzeyi arasında sıkıştırmaya başlar. Piston kenarının silindir yüzeyine en çok yaklaştığı an (hacmin en daraldığı an) bujiler tarafından karışım ateşlenir. Açığa çıkan yüksek basınç ve sıcaklıktaki gazlar pistonu egzoz deliğine doğru dönmeye zorlarlar.

    Egzoz zamanı: Pistonun dönme hareketi, egzoz deliğine yaklaşan kenarın hacminin daralmasına neden olur. Bu daralma anında egzoz deliğinin önü yanmış gazların çıkışı için açılmıştır ve gazlar basınçla dışarı atılır.

    Avantajları:
    1- İçten yanmalı - patlamalı motorlar arsında en yüksek güç / ağırlık oranına sahiptir.
    2- Supap, krank mili gibi karmaşık ve güç üretilebilen yapılar içermediğinden daha küçük, basit ve hafif üretilebilirler.
    3- Pistonun her devrinde üç ateşleme yapabildiklerinden güçleri yüksektir.
    4- Sarsıntı ve gürültü seviyeleri düşüktür.

    Dezavantajları:
    1- Piston ve silindir diğer motor türlerine göre zor şartlara (yüksek sıcaklık ve basınç) çok daha fazla maruz kaldığından aşınmaları daha hızlı olur.
    2- Yapıları iki zamanlı motorlara göre daha karmaşık olduğundan küçük araçlara uygulanmaları pek pratik ve ekonomik değildir.
    3- Aşınma problemi o kadar büyüktür ki, belki uygulanabilirliklerinin önündeki en büyük engeldir.

    Sonuç:
    Wankel motoru ilk pratik uygulamasını 1960'lı yıllarda bulmuş ve alman NSU firması tarafından bazı araçlara (NSU RO-80) uygulanmıştır. Daha sonra diğer firmalar tarafından da denenen bu motor kısa ömrü nedeniyle pek tercih edilmemiştir. Günümüzde bir Japon otomobil üreticisi olan Mazda, RX7 modelinde bu motoru kullanmaktadır. Seramik gibi aşınmaya daha dayanıklı malzemeler sayesinde motor ömrü ve verimliliği artırılabilmiştir. Yine de yüksek güç / ağırlık oranlarına ihtiyaç duymayan ve dayanım gerektiren araçlar için pek de uygun oldukları söylenemez. Pistonları üçgenden farklı olarak tasarlananları da vardır ancak çalışma prensipleri değişmemiştir.


    kaynak: www.obited.gazi.edu.tr
    banno1957 bunu beğendi.
    [B][COLOR="DarkOliveGreen"]"İnanç, görünmeyene inanmaktır. Görünmeyene inanırsanız kimsenin göremediğini görürsünüz"[/COLOR][/B] [B]A. Şerif İZGÖREN[/B]


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    full_maniac - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    18 Eylül 2005
    Şehir
    ist
    güzel çalışma sağol

  3. #3
    murat_by - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    20 Mart 2005
    Şehir
    istanbul
    Motosikleti
    honda cbx250 twister
    mazda rx7 modelini günümüzde 1300cc 245 bg gücünde piyasaya sürmüştür
    murat_by

  4. #4
    ylmzzz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    31 Aralık 2005
    Şehir
    Konya
    Motosikleti
    Kawasaki Z800
    ilginçmiş
    Korkarak yaşıyorsan yalnızca hayatı seyredersin

  5. #5
    Süper Moderatör (BBRR) Barış Şuşut - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Haziran 2005
    Şehir
    marmaris
    aslında incelendiğinde bu motor çok çabuk yıpranmıyo olsa motosikletler için biçilmiş kaftan 1300 cc arabaların ortalama 70-80 hp civarı güç üretirken bu tip motorun yaklaşık 3 kat güç ürettiği varsayılırsa 200 c bir motordan 60 hp güç almanın hayal olmadığı görülüyor..Bu sistem motosikletlerde kullanılmadığına göre bi bildikleri elbette vardır ama değişen teknoloji sınır tanımıyo önümüzdeki yıllarda 100cc bir motordan 50 hp güç elde etmek pekte hayal gibi durmuyo
    [B][COLOR="DarkOliveGreen"]"İnanç, görünmeyene inanmaktır. Görünmeyene inanırsanız kimsenin göremediğini görürsünüz"[/COLOR][/B] [B]A. Şerif İZGÖREN[/B]

  6. #6
    nx4_falcon - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    13 Aralık 2003
    Şehir
    Adana
    Motosikleti
    crossrunner
    Mazda rx8
    1300 CC
    MOTOR Renesis Rotary
    Maksimum Güç (EEC) 231 / 8200 HP /devir/dak
    Maksimum Tork (EEC) 211 / 5500 Nm /devir/dak
    Şanzıman 6 İleri Manuel
    Kapasiteler
    Bagaj Hacmi 290 L
    Maksimum Hız (km / h) 235
    Hızlanma (0-100km / h sn) 6,4
    Ölçü ve Ağırlıklar
    Tekerlek Ölçüleri 225 / 45 R18
    Ne Mutlu Turkum Diyene...
    2003-2005 NX4 FALCON
    2006 CBF600S ABS

  7. #7
    heytbecom - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    16 Eylül 2005
    Şehir
    izmir
    Motosikleti
    Suzuki Inazuma




    http://www.aktuell-online.info/srv/wankel/
    Felix Wankel'in hayatını yazıyor...





    ------------------------------------
    -Almanca bilen varsa verilen siteden kesin sorulacak soru olan avantaj ve dezavantajlarını okuyabilirler..
    Otomot.NET Kurucusu - Tamindir.com Çalışanı - Siyahinazuma.com sahibi

  8. #8

    Üyelik
    25 Eylül 2005
    Şehir
    Aydın
    Motosikleti
    '16 Z-One S Mondial
    güzel çalışma saol
    Uzaklarda bir güneş doğuyor!..

  9. #9

    Üyelik
    26 Kasım 2005
    Şehir
    istanbul
    ulan ne enterasan bi motormuş o öyle yaw....
    yalnız 8200 devirde,max.güç üretmesi virajlarda sorun oluyodur herhalde...

  10. #10
    xxxxx - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    19 Kasım 2005
    Şehir
    izmir
    Motosikleti
    honda cbf 500
    teşekkürler
    ben giderim adım kalır dostlar beni hatırlasın

  11. #11
    piyade - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Haziran 2005
    Şehir
    izmir
    bu alman lar amma akıllı bir millet ya kısmanmamak elde değil bravo onlara

  12. #12
    PcKopatGhostRider - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    07 Ağustos 2005
    Şehir
    Mersin
    Motosikleti
    Honda CBR 600F
    harika bişey bu ya.. 3 zamanlı motor.. ömrü uzunmudur acaba..
    CBR 600F Honda,

  13. #13
    vlad1462 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    16 Ekim 2005
    Motosikleti
    var bişeyler
    abi suzuki wankel motoru kullanmış


    RE5 Rotary 1976
    Overall Length: 2 210 mm (87.0 in)
    Overall Width: 870 mm (43.3 in)
    Overall Height: 1 170 mm (46.1 in)
    Wheelbase: 1 500 mm (59.1 in)
    Ground Clearance: 170 mm (6.7 in)
    Dry Weight: 229 kg (507 lbs)
    Engine type: 497 cc Water-cooled two-barrel rotary. 62 hp/ 16,500 rpm, 54.9 ft-lb/ 13,500 rpm.

  14. #14
    ylmzzz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    31 Aralık 2005
    Şehir
    Konya
    Motosikleti
    Kawasaki Z800
    3 zamanlı motorların diğerlerine göre yakıt durumu ne acaba? tamam gücü fazla üretiyor ama performansına göre yakıtı nasıl acaba
    Korkarak yaşıyorsan yalnızca hayatı seyredersin

  15. #15
    vlad1462 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    16 Ekim 2005
    Motosikleti
    var bişeyler
    eski nesil wankeller fazla yakıt tüketimi ve tamirinin mümkün olmaması yüzünden tercih edilmiyodu.şimdi durum deişti.mazda bu işi baya ilerletti ve makul seviyelere getirdi.yakıt tüketimi uygun seviyelerde sanırım.ama tamir olayı ne aşamada bilemem.servisler bu konuda nekadar yeterli araştırmak gerek.

  16. #16
    ylmzzz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    31 Aralık 2005
    Şehir
    Konya
    Motosikleti
    Kawasaki Z800
    sanırım 3 zamanlı motorların yayılması zaman alacak. bazı motorlarda hala servisler zorluk çekiyor. özellikle boxer motorların yapımı oldukça zor.
    Korkarak yaşıyorsan yalnızca hayatı seyredersin

  17. #17
    DARKDIAMOND - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    24 Ocak 2006
    Şehir
    üsküdar/istanbul
    "BbRr",Süper çalışma arkadaşım.Katkıda bulunan arkadaşlarada ayrıca teşekkürler.

  18. #18
    Süper Moderatör Olcay Avşar - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    10 Mayıs 2005
    Şehir
    İstanbul / Çekmeköy
    Motosikleti
    Honda NC 750X
    İnsan her gün yeni birşey öğreniyor...
    "normal insanlar bir yerden bir yere gitmek için araba kullanırlar, motorcular ise motosiklet kullanmak için bir yerlere giderler"

  19. #19
    Makine - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    13 Eylül 2005
    Şehir
    Adana
    Motosikleti
    2015 Triumph Tiger Explorer
    Wankel motorlar rektefe ettirilebiliyor arkadaşlar. Tüm parçalar bulunuyor. Özellikle Maxda RX serisi araçalrın tüm yedek parçalarını ve tüm motor aksamını bulabiliyorsunuz. Bu motorların en büyük sorunlarından bir taneside yağ yakmasıydı. Geçmiş zaman kullanıyorum çünkü Maxda en son ürettiği Renesis serisi Wankel motorlarda bu tüketimi çok aşağılara çekti. Diğer bir dezavantajı yakıt tüketiminin yüksekliğidir. Zaten spor arabada yakıt tüketimine bakmak çok saçmadır. Neticede kendi sınıfında bu kadar hacme bu kadar gücü elde etmek için çok yüksek teknoloji aşırı besleme sistemleri kullanmak gerekecektir. Böyle bir motorun ömrüde çok kısa olacaktır zaten. Neticede Wankel motorlar hak ettiği değeri tam olarak alabilmiş değil. Ama günümüzde Mazda RX-8 in Wankel motoru sıvı hidrojen ve benzin ile dönüşüm çalışabiliyor. Teknoloji daha da ilerlediğinde hassas ölçüm ve deneylerle bu olumsuzlukların çok daha aşağılara çekileceğine inanıyorum.

    Görüşmek üzere.
    "Bir insanın bildiğini zannettiği bir şeyi öğrenmesi imkansızdır." (Epiktetos)

  20. #20
    100 Oktan Moderatör (Komtan) Gürkan Anbarlı - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Nisan 2003
    Motosikleti
    Fazer
    RX-8 de kullanılan Renesis Rotary adlı wankel motoru 2003 'ün en iyi motoru seçilmiştir ayrıca.


    REKLAM ALANI
1. sayfa 12 SonuncuSonuncu

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)

Bu Konudaki Etiketler