Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı

sübap alıtırma nasıl ve niçin yapılır

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #1

    Üyelik
    14 Ocak 2009
    Motosikleti
    klr 600
    sübap alıştırma tam olarak nasıl yapılır ve önemi nedir niçin yapılır bide şimli denilen sübaplara hiç ayar gerekmezmi


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    Seni unutmayacağız
    Nur içinde yat

    Üyelik
    24 Temmuz 2006
    Şehir
    İst/Kozyatağı
    Motosikleti
    Salcano 150-T4

    Sübap alıştırma

    Alıntı moto-x adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    sübap alıştırma tam olarak nasıl yapılır ve önemi nedir niçin yapılır bide şimli denilen sübaplara hiç ayar gerekmezmi
    Şimli sübaplarada ayar gerekir ama diğerlerinden daha uzun aralıklarla.
    Çalışma süreleri içinde silindirde meydana gelen zamansız yanmalar hem sübapın kendi kenarlarında,hemde silindir kapağının yüzeyinde deformasyona sebep olur.Bu durumda sübaplar iyi kapanmaz contası bozulmuş musluk gibi sızıntı yapmaya başlarlar.Sonuç,kompresyon kaybı,çekişten düşme,zor çalışma,fazla yakıt gibi aksaklıklar.Eskiden yedek parçalar az bulunur ve pahalı oldukları için,sadece sübapları değiştirmek ucuza mal olacağı gibi nedenlerle sübap alıştırma yapılırdı.Nasıl yapılır? Silindir kapağı ve sübapları kapağa bağlıyan her şey sökülür.Gerekli ekipman: ucunda sübapın yuvarlak yerinin çapına göre vantuzlu lastikler olan çubuklar ve çeşitli derecelerde aşındırma özelliği olan pastalar.Çubuğu sübapa yapıştırıp uygun pastayı yuva ağzına ve subap kenarına sürüp birkeç kere vurdurup sonra hafif bastırarak(hani ormanda ağaç dalını iki avucumuz arasında tutup döndürerek başka bir ağaç parçasına sürtüp ateş yakmaya çalışır gibi)avuçlarımız arasında döndürerek yapılır.Bu haraketler sırasıyla pek çok kere tekrar tekrarlanır.Bir süre sonra daha ince numaralı pasta sürülüp devam edilir.Arada yapılan kontrollar sonucunda yuvaya tam oturduğuna karar verilince işlem sonlandırılır

  3. #3
    deli_mavi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    02 Eylül 2007
    Şehir
    Kocaeli
    Motosikleti
    velespit(Bianchi-Apache 941d)
    Alıntı _OLD_ adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Şimli sübaplarada ayar gerekir ama diğerlerinden daha uzun aralıklarla.
    Çalışma süreleri içinde silindirde meydana gelen zamansız yanmalar hem sübapın kendi kenarlarında,hemde silindir kapağının yüzeyinde deformasyona sebep olur.Bu durumda sübaplar iyi kapanmaz contası bozulmuş musluk gibi sızıntı yapmaya başlarlar.Sonuç,kompresyon kaybı,çekişten düşme,zor çalışma,fazla yakıt gibi aksaklıklar.Eskiden yedek parçalar az bulunur ve pahalı oldukları için,sadece sübapları değiştirmek ucuza mal olacağı gibi nedenlerle sübap alıştırma yapılırdı.Nasıl yapılır? Silindir kapağı ve sübapları kapağa bağlıyan her şey sökülür.Gerekli ekipman: ucunda sübapın yuvarlak yerinin çapına göre vantuzlu lastikler olan çubuklar ve çeşitli derecelerde aşındırma özelliği olan pastalar.Çubuğu sübapa yapıştırıp uygun pastayı yuva ağzına ve subap kenarına sürüp birkeç kere vurdurup sonra hafif bastırarak(hani ormanda ağaç dalını iki avucumuz arasında tutup döndürerek başka bir ağaç parçasına sürtüp ateş yakmaya çalışır gibi)avuçlarımız arasında döndürerek yapılır.Bu haraketler sırasıyla pek çok kere tekrar tekrarlanır.Bir süre sonra daha ince numaralı pasta sürülüp devam edilir.Arada yapılan kontrollar sonucunda yuvaya tam oturduğuna karar verilince işlem sonlandırılır
    Ben Felegin Tekerine Comak Sokariiiiim
    Kirli Dunyadaki Kirlenmemis Duygular Adina...
    Listen To Your Heart/Roxette/19.10.1988

  4. #4
    Ahmet Erşen - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    05 Nisan 2008
    Şehir
    İzmir Bostanlı
    Motosikleti
    Mondial ZAT 150 2005
    Evet..

    İlave edilebilecek tek söz ... İş yapan elleriin becerisi...

  5. #5

    Üyelik
    14 Ocak 2009
    Motosikleti
    klr 600
    Alıntı _OLD_ adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Şimli sübaplarada ayar gerekir ama diğerlerinden daha uzun aralıklarla.
    Çalışma süreleri içinde silindirde meydana gelen zamansız yanmalar hem sübapın kendi kenarlarında,hemde silindir kapağının yüzeyinde deformasyona sebep olur.Bu durumda sübaplar iyi kapanmaz contası bozulmuş musluk gibi sızıntı yapmaya başlarlar.Sonuç,kompresyon kaybı,çekişten düşme,zor çalışma,fazla yakıt gibi aksaklıklar.Eskiden yedek parçalar az bulunur ve pahalı oldukları için,sadece sübapları değiştirmek ucuza mal olacağı gibi nedenlerle sübap alıştırma yapılırdı.Nasıl yapılır? Silindir kapağı ve sübapları kapağa bağlıyan her şey sökülür.Gerekli ekipman: ucunda sübapın yuvarlak yerinin çapına göre vantuzlu lastikler olan çubuklar ve çeşitli derecelerde aşındırma özelliği olan pastalar.Çubuğu sübapa yapıştırıp uygun pastayı yuva ağzına ve subap kenarına sürüp birkeç kere vurdurup sonra hafif bastırarak(hani ormanda ağaç dalını iki avucumuz arasında tutup döndürerek başka bir ağaç parçasına sürtüp ateş yakmaya çalışır gibi)avuçlarımız arasında döndürerek yapılır.Bu haraketler sırasıyla pek çok kere tekrar tekrarlanır.Bir süre sonra daha ince numaralı pasta sürülüp devam edilir.Arada yapılan kontrollar sonucunda yuvaya tam oturduğuna karar verilince işlem sonlandırılır
    gayet güzel anladım abi bilgi birikimine hayranım çok faydalı oldu

    ---------- Mesaj ekleme zamanı: 18:36 ---------- İlk mesajı ekleme zamanı 18:32 ----------

    birde old abi bu şimli sübapları pullarla ayar yapıyoruz dediler normalde sübap ayarı sentil çakı ile yapılıyor bu pul işi nasıl oluyor

  6. #6
    Seni unutmayacağız
    Nur içinde yat

    Üyelik
    24 Temmuz 2006
    Şehir
    İst/Kozyatağı
    Motosikleti
    Salcano 150-T4
    [/COLOR]birde old abi bu şimli sübapları pullarla ayar yapıyoruz dediler normalde sübap ayarı sentil çakı ile yapılıyor bu pul işi nasıl oluyor[/QUOTE]

    Halen kısmen devam eden eski usul üstten egsantirikli motorlarda egsantiriğin cam'ı (yumurta şekilli kısmı) sübap başına doğrudan basmaz piyano yada külbütör isimli tahtaravalliye benzeyen bir parçayla hareketi sübapa iletir.
    Bu tiplerde ayar sentil çakısıyla yapılır çünkü külbütörün sübap tarafı ucunda ayarlanabilir kontra somunlu vida vardır.Yumurtanın doğrudan sübap kafasına bastığı yeni modellerde sübap kafası yeterli sertlikte yapılamadığından veya ayar yapabilme özelliği kazandırmak için sübapın ucunda bir yüksük var.Yani şişe kapağı gibi bir parça.Şim birbirine değen iki yüzey arasına aralık ayarı yapabilmek için konulan çeşitli incelik veya kalınlıktaki metal parçacıklara verilen isim.Sentil çakısının her bir yaprağı gibi.Burada bu parçalar bizim 5 kuruş gibi ama kalınlıkları farklı şimler,yuvarlak olduklarından pul da deniliyor.
    Önce şu anki durumda yumurta ile yüksük arasındaki bulunan aralık sentil çakısıyla ölçülüyor.Olması gerekenle ölçülen arasındaki fark hesap edilerek her bir sübap başında bulunan yüksükler altındaki şimler değiştiriliyor.Buda tek tek yapılmıyor.Önce hepsi ölçülüp not alınıyor,sonra egsantirik mili sökülüp şimler değiştiriliyor,mil tekrar takılıp aralık ayarı tekrar kontrol ediliyor.İşlem uzun ama dayanma süreside uzun.

  7. #7

    Üyelik
    14 Ocak 2009
    Motosikleti
    klr 600
    Alıntı _OLD_ adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    [/COLOR]birde old abi bu şimli sübapları pullarla ayar yapıyoruz dediler normalde sübap ayarı sentil çakı ile yapılıyor bu pul işi nasıl oluyor
    Halen kısmen devam eden eski usul üstten egsantirikli motorlarda egsantiriğin cam'ı (yumurta şekilli kısmı) sübap başına doğrudan basmaz piyano yada külbütör isimli tahtaravalliye benzeyen bir parçayla hareketi sübapa iletir.
    Bu tiplerde ayar sentil çakısıyla yapılır çünkü külbütörün sübap tarafı ucunda ayarlanabilir kontra somunlu vida vardır.Yumurtanın doğrudan sübap kafasına bastığı yeni modellerde sübap kafası yeterli sertlikte yapılamadığından veya ayar yapabilme özelliği kazandırmak için sübapın ucunda bir yüksük var.Yani şişe kapağı gibi bir parça.Şim birbirine değen iki yüzey arasına aralık ayarı yapabilmek için konulan çeşitli incelik veya kalınlıktaki metal parçacıklara verilen isim.Sentil çakısının her bir yaprağı gibi.Burada bu parçalar bizim 5 kuruş gibi ama kalınlıkları farklı şimler,yuvarlak olduklarından pul da deniliyor.
    Önce şu anki durumda yumurta ile yüksük arasındaki bulunan aralık sentil çakısıyla ölçülüyor.Olması gerekenle ölçülen arasındaki fark hesap edilerek her bir sübap başında bulunan yüksükler altındaki şimler değiştiriliyor.Buda tek tek yapılmıyor.Önce hepsi ölçülüp not alınıyor,sonra egsantirik mili sökülüp şimler değiştiriliyor,mil tekrar takılıp aralık ayarı tekrar kontrol ediliyor.İşlem uzun ama dayanma süreside uzun.[/QUOTE]

    çok sağol abi klr 600 üstten egzantrikli şimdi ben sübap değerlerine bakıp direk sentil çakı ile ayarlayınca olacakmı

  8. #8
    denizcimuzaffer - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    03 Kasım 2006
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Honda Beat ve denizciforesight :))
    OLD açıklamış şahane olmuş Ellerine sağlık.

    Teknik olarak ek yapmaya çalışırsam, sızdırmazlık için konik Olarak Birbirine geçecek şekilde yapılmış her parçada (musluktan valfe, dizel enjektöründen kompresör duck valve lerine kadar) 2 yüzey arasında 1 ya da 2 derecelik açı farkı bulunur. Bu açı farkı sayesinde yüzeyler birbirine tek bir noktada adeta bıçak ağzı inceliğinde tam olarak dokunur. İşte sızdırmazlığı sağlayan bu aradaki açı farkı ve yüzeylerin birbirine tek bir noktada basması durumudur. Özellikle egzost valflerinde karbon artıkları yüzeye yapışarak (vanadium gibi sakızlaşma sıcaklıkları egzost sıcaklığına yakın tuzlar ve bu tuzların karbonlu bileşenleri buna en çok sebep olanlardır) bu aradaki açı farkını doldurup kapatırlar. Alıştırma dediğimiz işlem de biribirinin çifti iki parça aralarına grinding paste denilen macun kıvamında zımparalar ile birbirlerine vurulup çeyrek turlar şeklinde döndürülerek birikmiş karbon ve benzeri artıkların yüzeylerden temizlenmesi işlemidir. valflerin örneğinden devamla, alıştırılmakta olan yüzeyler temizlenip ışığa tutularak, valf seat dediğimiz oturma yüzeyinde çepeçevre ince ve kesintisiz bir aşınma izi görmemiz gerekir. Eğer alıştırma işini aşırı yapar isek valf yüzeylerini tamamen aşındırarak aradaki açı farklarını bir daha dönülmez şekilde ortadan kaldırırız. Bu durumda yapılacak olan ya yeni valfler ile donatmak veya büyük boyutlu valflerde tekrar taşlama işlemi ile kaybolan açı farkını yeniden oluşturmaktır.
    Poturdak

  9. #9

    Üyelik
    14 Ocak 2009
    Motosikleti
    klr 600
    [QUOTE=denizcimuzaffer;1894186]OLD açıklamış şahane olmuş Ellerine sağlık.

    Teknik olarak ek yapmaya çalışırsam, sızdırmazlık için konik Olarak Birbirine geçecek şekilde yapılmış her parçada (musluktan valfe, dizel enjektöründen kompresör duck valve lerine kadar) 2 yüzey arasında 1 ya da 2 derecelik açı farkı bulunur. Bu açı farkı sayesinde yüzeyler birbirine tek bir noktada adeta bıçak ağzı inceliğinde tam olarak dokunur. İşte sızdırmazlığı sağlayan bu aradaki açı farkı ve yüzeylerin birbirine tek bir noktada basması durumudur. Özellikle egzost valflerinde karbon artıkları yüzeye yapışarak (vanadium gibi sakızlaşma sıcaklıkları egzost sıcaklığına yakın tuzlar ve bu tuzların karbonlu bileşenleri buna en çok sebep olanlardır) bu aradaki açı farkını doldurup kapatırlar. Alıştırma dediğimiz işlem de biribirinin çifti iki parça aralarına grinding paste denilen macun kıvamında zımparalar ile birbirlerine vurulup çeyrek turlar şeklinde döndürülerek birikmiş karbon ve benzeri artıkların yüzeylerden temizlenmesi işlemidir. valflerin örneğinden devamla, alıştırılmakta olan yüzeyler temizlenip ışığa tutularak, valf seat dediğimiz oturma yüzeyinde çepeçevre ince ve kesintisiz bir aşınma izi görmemiz gerekir. Eğer alıştırma işini aşırı yapar isek valf yüzeylerini tamamen aşındırarak aradaki açı farklarını bir daha dönülmez şekilde ortadan kaldırırız. Bu durumda yapılacak olan ya yeni valfler ile donatmak veya büyük boyutlu valflerde tekrar taşlama işlemi ile kaybolan açı farkını yeniden oluşturmaktır.[/QU

    ilgilendiğin için sağol abi


    REKLAM ALANI

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)

Bu Konudaki Etiketler