Vitesi boşa almak araca zarar verir mi?
-
06 Ağustos 2008, 06:03
#21
Debriyaja basınca motor şanzuman arası ayrılıyor ama dişlilerin yarısının üzerine etkisi var. Diğer grup tekere bağlı, hangi hızla gidiyorsan okadar hızla dönmeye devam eder. Genelde o hızda o vitesle gidebiliyorsan dişliler geçer.
Ama unutmamak lazımki belli süre boşta giderken dişli gurubunun bir tarafı durur, tekere bağlı olan dönmeye devam eder. Duran dişlilerle dönen dişlilerin birbirine bağlanması kolay değil.
Dişli hızlarını eşitleyen senkromeçler arabalarda bu seslerin gelmesini engeller ve vitesler rahat geçer. Motorlarda senkromeç sistemi nasıl bilmiyorum ve merak ediyorum. Bilen biri açıklarsa iyi olur.
Reklamlar
-
06 Ağustos 2008, 10:38
#22
eğer çattt çuutttt paaatt puttt gıcırrr gibi sesler geliyorsa zaten dişlileri sıyırıyorsun demektir bence boşa atmayın bi üst vitese geçip sallayın motoru öyle yokuş aşağı falan gidecekseniz yine benzin yakmaz mekanik güçle gider o ...
Benim için en önemli şey hız... O 10 Saniyede ben özgürüm...( cehenneme git toretto...:cat:)
-
06 Ağustos 2008, 10:44
#23
araç veya motorsiklet bosta giderken debriyaja bassan dahi vitesler zor geçer bizzat denedim arabada 100 km ile giderken 2 vitese çektim fakat geçisi çok zor oldu 1 geçmedi bile 3 biraz daha kolay oldu 4 kolay oldu motordada denedim geçisi zor oluyor 100 km hızı hangi viteste yapabiliyorsan(normal devirde) o viteseatacaksın
ben bayırdan inerken vitesi bosa alırım fakat 60km geçmem bisikletten bir farkı kalmıyor motorun 60 km hızda bile o yüzden 1lt fazla yak ama kesinlikle bosa atma derim balatayla aynı fiyata gelir üç aşağı beş yukarı
Azraille yarıs bakalım kim daha hızlı (deneyin muhtesem birsey oluyo)
-
06 Ağustos 2008, 11:15
#24
Arabada otoyolda giderken, tatlı rampalarda bu dediğiniz boşa atma olayı biraz tasarruf sağlar , ama %3 dereceyi geçen rampalarda ve bilhassa önünü görmediğin yerlerde bu çok tehlikeli olabilir.arabanın hızı artacağından sadece fren ile durdurmaya çalışırsın, tekerlerden birinin havası biraz eksik olursa araba o yöne doğru çeker ve takla atma ihtimalin yükselir. Motosiklerde is hiç tavsiye etmem , zira 4 yada 5inci vitese atıyorum derken bir küçük viteste kalma olasığın çok fazla, ve debriyajı bıraktığın anda arka teker kasacağından motorun arkası savuracaktır. Düşme ihtimali % 90 Arkadan gelen araçları da hesaba katarsak . düşünmek bile istemiyorum . Allah korusun
-
06 Ağustos 2008, 11:42
#25
Arkadaşlar vitesi boşa atma olayına peygamber vitesi derler halk arasında.
Hem motor hem de araba için çok sakıncalı durum. Öncelikle araba kullanıyorsanız eğer, ışıklarda ya da herhangi bir yerde durmadan önce eğer hızınız yüksek ise vitesi boşa alıp frenleme yapmamanız gerekir. Hem fren tertibatının ömrünü kısaltırsınız hem de ani bir durumda aracı kontrolünüz düşer çünkü gücü tekerleklere aktarma organları ile motor arasındaki bağlantı kesilmiştir. Gaza bassanız gitmez, frene bassanız araç denge kaybına uğrayabilir, özellikle yüksek hızlarda. Yani direksiyon hakimiyetini kaybedebilirsiniz.
Motosiklet sürüyorsanız eğer, vitesi boşa almak kesinlikle ve kesinlikle tehlikeli çünkü motosikletteki en önemli konulardan birisi dengedir ve vites boşta iken ani bir şekilde yavaşlamanız gerekirse arka ya da ön tekeri kızaklatabilirsiniz.
Otomobil için de motosiklet için de tek güvenli şey daima motoru viteste iken sürmektir. Vites boşta iken kompresyon denen şeyden mahrumsunuzdur. Yavaşlarken ve dururken motor freni yaparak (sırayla vites düşürerek) en sağlıklı şekilde amacınıza ulaşmış olursunuz. Çok düşük hızlarda bile vitesi boşa almaktan kaçınmanızı tavsiye ederim. Arka tekerlekte çekiş olması bizim için çok yararlı bir durum.
= = = Be Aprilia racer! = = =
-
06 Ağustos 2008, 16:14
#26
witesli motor 1 kez kullandım ama debriyaja basıp istersen 100km ile git 5 e alıp dewam ister 3 e düşüp hızını azaltabilirisn
-
06 Ağustos 2008, 17:11
#27
SeRHaTeKiNci adlı üyeden alıntı
Ayyy !! Çok pardon..
Ben biraz sert çıkmışım galiba..
Niyetim seni kırmak degildi..
Ama bak görüyorsun.. ÇATTT diye gelen sesi herkes biliyor ve herkesin içi gidiyor..
Ayyy gece gece çok üzüldüm ya...
Yok yaww üzülmene filan gerek yok...
Zaten forumların amacı bildiğimizi pekiştirmek bilmediğimizi öğrenmek değil mi??
Ben de öğrenmiş oldum vitesi boşa attıktan sonra yükseltmeye çalışmamam gerektiğini...
-
06 Ağustos 2008, 17:28
#28
hiçbişey olmaz kardeşim peygamber vitesi diye boşuna dememişler :D
şaka bi yana soğuk havalarda araçlar rölantide stop edebilir (özellikle ilk çalıştırmalarda) ve hava takviyeli hidrolik fren kullanıyosanız bir kez pedala basabilirsiniz ancak 2. ve ya 3. kez basamazsınız.stop anında fren pedalı sertleşir.servo dediğimiz fren ünitesi atmosferik basıncın altında çalışır (vakum yardımıyla yani) araç stop ettiğinde servo devre dışı kalarak freni sertleştirir ve basamazsınız.arabaların şanzumanlarında (otomatikler hariç) yağlama sistemi pompa ile değil genellikle çarpma sistemiyledir.bu yüzden boşada atsanız vitestede olsa aynı şekilde yağlanır (dişlilerin yarısı yağın içindedir) bu yüzden şanzumana bi zarar vermez.motorada hiçbir zararı yoktur eğer su soğutmalı ise tabi.hava soğutmalı ise uzun süre düşük devirde ve ya boşta giderseniz hararet yapar.
motosikletler için durum biraz daha farklı.zaten boşa atabilmeniz için en fazla 2. viteste olmanız gerekir buda hızınızın fazla olmadığını gösterir o yüzden gerek yok.daha yüksek viteslerdeyken boşa atılmazmı atılır.ancak debriyajı bırakmadan 1den fazla vites düşürmek hilallerin kırılmasına sebep olur.ayrıca bunu yapsanız bile tekrar vitese takmak istediğinizde hızınıza göre motoru devirlendirmezseniz (istenilen kadar ara gazı vermezseniz) şanzumandaki hız oranıyla motorun devri aynı olmayacağından feci bir çarpma yapacaktır.eğerki yüksek bir hızda düşük bir vitese atmaya çalışırsanız çarpma ihtimali %100dür ve bunu çok yaparsanız motorunuz kol çıkaracaktır :D şunu belirtmekte fayda var benzinden tasarruf etmek için boşa almak şart değil.aracınız vitesteyken ayağınızı/elinizi gazdan çekerseniz aracınız ağırlığından ve yolun eğiminden dolayı akacaktır bu akış esnasında motora yük binmez aksine yürüyüş sistemi motoru çevirir ve bu durumda rölantide yaktığından daha az benzin yakar (yeni nesil araçlarda örneğin megane 2'lerde görmüştüm ben,yol bilgisayarına baktığınızda yakılan yakıtın 0.0 olduğunu görürsünüz).motor kompresyona girdiği için boştakine göre daha çabuk yavaşlar ama boşta olmasından daha güvenlidir.aracınıza fazla güvenmeyin en ufak bi ayarsızlık,rölantide motorunuzun stop etmesine sebep olabilir.
-
10 Ağustos 2008, 01:00
#29
muratcan7 adlı üyeden alıntı
Sürücü kursunda (arabalar için) boşa sakın almayın demişlerdi. Viteslerin geçmeme gibi durumuda olabiliyormuş frenlerin yanında.
Aragaz vererek devirini tutturursan gayet rahat geçer ;)
-
10 Ağustos 2008, 02:07
#30
darjeling adlı üyeden alıntı
Aragaz vererek devirini tutturursan gayet rahat geçer ;)
Evet..Ben eve gelmeme yakın düzlükte çoğu zaman 160-170 Km hıza kadar çıkıp,boşa alıyorum,viraja gelince duruma göre 3.,çoğu zamanda 2. vitesle devam ediyorum..İcabeder de tekrar vitese katmam gerekiyorsa,ara gaz verip devrini kendi çapımda ayarladıktan sonra,hızım ortalama 80'nin üzerindeyse 4 ya da 5. vitese,süratim 50-60 Km ve altı ise önce mutlaka çok kısa süreliğine bile olsa 4 ya da 5. vitese atıp,sonra uygun vitese atarım..
Özellikle binek araç kullanıpta frenleri aşırı ısındıracak kadar zorlayan sürücüye diyecek bir şey bulamıyorum..Yokuş aşağı çok uzun yol varsa ve hızlı bir şekilde inilmesi gerekiyorsa,aracı boşa alıp sürekli frenle inmeye çalışan sürücüyü de at gitsin...
-
10 Ağustos 2008, 03:54
#31
azgurbuz adlı üyeden alıntı
Motorlarda senkromeç sistemi nasıl bilmiyorum ve merak ediyorum. Bilen biri açıklarsa iyi olur.
motosiklet şanzımanlarında senkromeç yok bu yüzden vitesler debriyaja basmandanda değiştirilebiliyor
-
10 Ağustos 2008, 09:06
#32
evt verır ama araç yurur haldeyken dıger şekıl hıc bışey olmaz
cunku dişliyi bır anda boşluga takıpta bır andan da yuksek devır de vıtes atmak yanı
mısal motorla 5'le gıdıyorsan vıtesı bır anda boşa alıp sonra tekrar 5 takmak dişli ve vites bölumune zarar verır zaten ıstenmıyen bır ses yaratıyor o anda yada bır anda zıncır şıkışması meydana gelır ama nadıren
Ayrılık vakti geldıgınde sessizce cekilir giderım yüzümü önüme düşürüpte
-
10 Ağustos 2008, 10:02
#33
vitesi boşa almanın hiçbir zararı yok ama;
2 sıkıntı yaşayabilirsin
1. siz motosikletin çok sağlıklı deilse, yüksek devirden ani bir düşüşe geçtiği zaman stop edebilir
2. si ise tekrar vitese alırken, hızına bağlı olarak düşük vitesle almaya çalışısan, aniden motor yüksek devirlete çıkamıyacağı için, zincire yük bindirip arkasını savurabilir..
-
10 Ağustos 2008, 11:57
#34
SeRHaTeKiNci adlı üyeden alıntı
Valla zararı bence vardır.
Nasıl vardır?
Açıklayayım...
Boşa attığınız zaman hızlandıgınızı düşünelim..
Vites kutusu 1-N-2-3-4-5 olan bir motorda, 90'la giderken boşa aldınız.
hızınız iyice arttı. Ve artık vitese geçirmek zorundasınız.
Motosikletlerin vites kutusu arabalardan farklı olduğu için vitesi direkman 5'e atamazsınız. Sırayla çıkarmak zorundasınız.
90 km/h hızla giderken N'den 2'ye attıgınızda vitesin çok zor geçtiğini hatta vites kutusuna zarar verdigini zaten cıkan sesten anlarsınız..
BENCE YAPILMAMASI LAZIM!!!
Peki 1 ile 2 arasında boş vites olduğu gibi 5 ten sonra yarım çekince de boşa giriyorsa ?
Retro Moto Works
Instagram & Facebook
.../retromotoworks
-
10 Ağustos 2008, 13:22
#35
barisozcetin adlı üyeden alıntı
motosiklet şanzımanlarında senkromeç yok bu yüzden vitesler debriyaja basmandanda değiştirilebiliyor
Senkromeçle debriyaja basarak vites değiştirmenin alakası yok bizim tankerdede (cargo 2520) senkromeç var ama devrini tutturduktan sonra gayet rahat vites değiştiriliyor ;)
-
10 Ağustos 2008, 13:51
#36
boşa almanın hiçbir artısı yokki durmadığın sürece.özellikle araç seyir halindeyken(motor yada otomobil herneyse..)ani bir durumda durabilme ihtimalinizi düşürürsünüz ev hızlanmanız gerektiği bir durumda çakur çukur vites geçirmeklede uğraşırsınız.çok mu gerekti çek debriyajı ne gerek var başka şeylere.noluyor yani boşa alnca onuda anlamam özellikle bayır aşağı boşa atanların aklından şüphem bile var,onların önüne hiç kamyon falan çıkmadı heralde öyle bir anda kompresyonu kullanabilirseniz,özellikle vites düşürerek ve uygun şekilde fren yaparak,oturup bir daha dua etme şansınız oluyor ki yapamıyorsanız duayı başkası ediyor.aman dikkat abuk subuk işlerin kimseye faydası yok
-
10 Ağustos 2008, 14:23
#37
By Mükemmel adlı üyeden alıntı
Geçenlerde konuştuğumuz bir arkadaşımız aracı boşa almanın araca (motosiklet veya otomobil) zarar verebileceğini, daha da önemlisi freni patlatabileceğini ve frenin tamamen etkisiz kalabileceğini söyledi.
Sizce bu ne kadar doğru olabilir?
Aşağıda güzel bir alıntı bulunmakta sanırın bu bütün soruları yanıtlar nitelikte
Araç üzerinde 3 tip fren bulunur:
-Motor freni (kompresyon freni)
-Ayak freni
-El freni
Ayak freni 3 tiptir:
-Hidrolik fren
-Havalı fren
-Karma fren
Fren sisteminin bazı parçaları şunlardır:
-Fren pedalı
-Merkez pompası
-Fren boruları
-Tekerlek silindirleri
-Fren diski
-Fren balatası
-Kampanalar
-Fren ayar sistemleri
Havalı frenli bir araçta üsttekilere ilaveten hava tüpü ve kompresör bulunur.
ABS frenin avantajları, frenlerken direksiyon hakimiyetini bozmaması ve fren mesafesini kısaltmasıdır.
Fren yapılmasına rağmen aracın hızı azalmıyorsa, fren hidroliği yok veya azalmış hatta fren ayarları gecşek olabilir. Fren sistemine yağ sızmış olabilir. Fren sisteminde kaçak olabilir.
Soğuk havalarda el freni çekil durumda bırakılırsa fren balataları donarak yapışır.
Fren sisteminde hidrolik azalmışsa hidrolik yağı ile takviye edilir.
Ayak frenine basıldığında ön ve arka tekerlekler birlikte durur.
Araç çalışıyor fakat hareket ettirilemiyorsa el freni çekik olabilir.
Aracın kampanaları aşırı ısınmışsa fren ayarları bozuk olabilir.
Ön lastiklerin biri yeni biri eskiyse frenlerken araç bir tarafa çeker.
Westinghouse tipi frenli bir arabada hareket halinde iken motor stop ettirilirse asla fren tutmaz.
Hava frenli araçta hava basınç göstergesi basınç göstermiyorsa araç olduğu yerden kaldırılamaz.
SeRHaTeKiNci adlı üyeden alıntı
Emin misin sen?
Elim debriyajda olmasına ragmen zorlanarak vitesin girdigini gayet rahat anlıyorum ben..
Ben de ondan bahsediyorum zaten. Öteki türlü motorun tekeri kilitlenir..
2-3-4-5 şeklinde olacak ama yine de zorlanıyor..
Var mıyız iddaasına?
Yeni nesil otomobillerde istediği vites ve süratte boş'a atmak mümkün olduğu gibi, usta bir sürücüysen devirin düştüğü oranda uygun vitese atmanda mümkün! eskiden kara şanzuman denen sistemler vardı! bunlarda debriyaj olmasına rağmen, vites değiştirebilmen için en ugun devri yakalamak zorundaydı şoförler ve ne sesler çıkarırdı şanzumanlar hele hele yokuş çıkışlarında ''Grraajjjttt '' gibi
Motosiklette modern motosikletlerde yüksek hızda ve süratle yol alırken istendiği anda istendiği kadar vites düşürülemez! zorlamakta zaradan öteye gitmez aynı şekilde yükseltmekte pek sağlıklı olmayacaktır sanırım
bence denememekte yara var.
Vites'i boşa atmak zarar vermez elbette ama yinede çok dikkatli olmakta yarar var.
Tarzım çok basittir.....
Her zaman en kalitelisi ile memnun olurum
-
10 Ağustos 2008, 17:13
#38
-
12 Ağustos 2008, 04:24
#39
güzel konu bende bilgimi yazayım.Otomobillerin bazılarında boşa alındıgında yaglamayı kesıyor bılıyorum o yuzden zararlı.Motorda öyle bir şey yoktur debriaja basarsanız 4 yada 5 le devam edersınız
-
12 Ağustos 2008, 08:51
#40
zararı yok, karşına bişey çıkmıycağına emin olduğun zamanlarda atabilirsin, özellikle motorlarda aracın viteste olması kompresör açısından önemlidir, en az fren kadr faydası vardır, o yüzden özellikle motorlarda boşa atma tüm yükü frene bindirir ve motor pekte iyi durmaz.
[SIZE="4"]die young and make a beautiful corpse[/SIZE]
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)