Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı
1. sayfa 123 SonuncuSonuncu

%10-%20 kuralı (lastik basınçları ve sıcaklıkları)

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #1
    Rigel - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    31 Ekim 2005
    Şehir
    izmir
    Motosikleti
    Xmax
    Lastik basınçları ve sıcaklığı ile ilgili internette okuduğum bazı makalelerin içeriğini sizler için özetlemek istiyorum. Çünkü bu soğuk günlerde yol tutuş ile ilgili sorunlar yaşıyorum. Sanırım siz de soğuk havalarda lastiklerin takozlaştığını, hemen patinaja girdiğini farkediyorsunuz. Aşağıdakilerin çoğu asfalt üzerinde seyir için geçerlidir. Emniyetimiz için çok önemli bu konuyu biraz irdeleyelim şimdi.

    Lastiklerin yolu tutuşunun, yani sürtünme katsayısının optimum olduğu bir sıcaklık vardır. Lastiğin yapıldığı maddenin yumuşayıp sürtünme katsayısının artması böylece mümkün olabiliyormuş, fazlaca ısınıp ta sakızlaşma da kaymaya yol açıyor elbette . Değişik lastikler için değişik sıcaklıklar sözkonusu. Örneğin Formula 1 otomobillerinin lastikleri yarış öncesinde 80 dereceye kadar ısıtılıyor, yarışta ise ulaştıkları ısı aralığı 100-110 derece santigrad olmalı. Oldukça sıcak yani. Bu sıcaklıların dışında performans çok kötü. Lastiklerin yolda giderken ısınmalarını sağlayan iki etmen var. Birincisi yolla olan gerçek sürtünme ve kaymalar. Yani elinizi hızlıca pantolonunuza sürttüğünüzde oluşan ısı. Isı kaynaklarının ikinci ve çok daha büyük paya sahip olanı lastiğin yola temas eden kısmının esnemesi ve bağlı bulunduğu lastik kısımlarında deformasyona yol açması ile oluşan fiziksel şekil değiştirmenin yarattığı ısı. Lastiği esas ısıtan bu deformasyondan oluşan ısı. En uygun yol tutuşu sağlayabilmek için lastikleri evin önünde elektrikli battaniyelere saramayacağımız için, ayrıca yarış takımlarındaki gibi bir lastik sıcaklığı ölçme aletimiz çoğumuzda olmadığı için pratik bir yönteme ihtiyacımız var.

    Bildiğiniz gibi (veya yeni öğreniyorsunuz) lastikler inikse çok daha fazla ısınır, çünkü basan kısım çok fazla yamulur. Fazla şişikse soğuk kalır, çünkü çok az esnemektedir. Düşük veya yüksek basınçla sürmenin, özellikle lastik sıcaklığına ve dolayısıyla yol tutuşa olağanüstü etkileri mevcut. Pek çoğumuzun düşündüğü gibi inik lastiklerin temas alanı büyük olduğu için tutuşu arttırdığı fikri yanlıştır. Aksine yeni trend yağmurda, karda lastiklerin basıncının arttırılması gerektiği yönündedir (Ama bu, toprakta, cross country yaparken değişik bir şey, bilenler anlatsın). Lastik sıcaklığımızı ve optimum basınçta sürüp sürmediğimizi anlamanın basit bir yöntemi var: ön %10, arka %20. Biraz açalım şimdi..

    Bahsedeceğim yöntem dış ısıdan bağımsızdır. Yani kışın da yazın da aynı şekilde yapıyoruz. Bildiğiniz gibi ısınan hava genleşir ve basıncı artar. Bu fizik kuralını kullanarak sıcaklık hakkında bir fikir sahibi olacağız. Şöyle: Lastikler soğukken (yani hiç sürülmemişken) basıncı ölçüyoruz ve fabrika değerlerine getiriyoruz. Sevdiğimiz ve en çok kullandığımız virajlı filan bir yolda bir süre (bu süreyi öğrenemedim, ama kısa bir süre sonra sıcaklık bir dengeye ulaşıyor) sürdükten sonra lastiklerin soğumasına hiç izin vermeden hemen basınçları ölçüyoruz. Ön lastikte %10'luk, arka lastikte %20'lik bir artış gözlemeliyiz. Yani mesela ön için 32.5 psi demiş kitapçık, biz geziden sonra 36 psi ölçersek tam isabet. Eğer beklenenden düşük, mesela 34 ölçüyorsak lastik çok şişik demektir, biz o 32.5 başlangıç değerini düşürüp bir daha deniyoruz.Beklenenden yüksek geliyorsa lastik çok fazla deforme olup fazla ısı üretiyor demek ki, 32.5 başlangıç değerini daha yüksek tutuyoruz. Arkalar için de temel aynı, ama gezi öncesi ve sonrası arası fark %20 olmalı. Motosiklet kitapçıklarında önerilen değerler sadece tahmini ve yaklaşık değerler. Bize uygun değer üzerine etkiyen faktörler şunlar: Bizim ve aksesuarlar eklediğimiz motorumuzun ağırlığı, lastiğimizin yaşı, eskiliği, Türkiye'in yolları, sürüş stilimiz. Yukarıda tarif ettiğim %10-%20 kuralı bu tür değişkenleri elimine ediyor, yani o haldeki motorumuz için üstünde biz varken gerekli basınç değerlerini belirliyoruz.

    Bu yazımın biraz uzun, karışık ve teknik olduğunu kabul ediyorum ama lastik basınçlarını ayarlarken, hatta bunun içine en önemli unsur olan lastik sıcaklığı konusunu da katabilen en basit yöntem bu.

    Lastiğiniz düz bassın, şasınız açık olsun.
    Üç boyoz bir kola


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2

    Üyelik
    09 Haziran 2007
    Şehir
    eskişehir,,astrahan
    Motosikleti
    cbf 150:::::08
    tşk,,,
    [COLOR="Red"][I]meğer gurbet dediğin mapuslukmuş güneşli avlularda yaşanırmış,öylesine,dönüşümde ne bulurum bilemem bildiğim döneceğim,,verilmiş sözüm edilmiş yeminim,,elbet birgün döneceğimm,,[I][/I][/I][/COLOR]

  3. #3
    Seni unutmayacağız
    Nur içinde yat

    Üyelik
    07 Haziran 2007
    Peki lastikleri nitrojen'le yani azot'la şişirme işine ne diyorsunuz?
    ekinler baş vermeden kör buzağı topallamazmış.::tartis::

  4. #4
    Rigel - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    31 Ekim 2005
    Şehir
    izmir
    Motosikleti
    Xmax
    Nitrojenle şişirme işini ben de duydum. Açıklamasını da yapmışlardı ama unuttum. Bi bakiym hemen, ben sana dönerim.

    Aha işte yakaldım:

    Nitrogen in tires is becoming a popular replacement for standard air. Nitrogen is all around us... the air we breathe is 78% nitrogen, 21% oxygen and the rest is small amounts of other gasses. When it comes to tire inflation, nitrogen has many advantages over oxygen. With nitrogen tire inflation, improvements can be noted in a vehicle's handling, fuel efficiency and tire life through better tire pressure retention, improved fuel economy and cooler running tire temperatures. Here at the Get Nitrogen Institute our goal is to provide consumers, over-the-road truckers, fleet managers and others information about the benefits of using nitrogen in tires.

    Yani demek istiyor ki:
    Hakimiyet, yakıt tasarrufu, basınçların uzun süre sabit kalması, lastik ömrü, lastik ısısının düşük kalması üzerine pozitif etkileri varmış..

    Biraz daha bakıym şimdi...

    Bir başka yerde nitrojen konarak aslında oksijen ve su buharının uzaklaştırıldığından, bunların oksitleyici özellikleriden kurtulabileceğimizden bahsediyor.
    Üç boyoz bir kola

  5. #5
    Seni unutmayacağız
    Nur içinde yat

    Üyelik
    07 Haziran 2007
    Alıntı Rigel adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Nitrojenle şişirme işini ben de duydum. Açıklamasını da yapmışlardı ama unuttum. Bi bakiym hemen, ben sana dönerim.

    Aha işte yakaldım:

    Nitrogen in tires is becoming a popular replacement for standard air. Nitrogen is all around us... the air we breathe is 78% nitrogen, 21% oxygen and the rest is small amounts of other gasses. When it comes to tire inflation, nitrogen has many advantages over oxygen. With nitrogen tire inflation, improvements can be noted in a vehicle's handling, fuel efficiency and tire life through better tire pressure retention, improved fuel economy and cooler running tire temperatures. Here at the Get Nitrogen Institute our goal is to provide consumers, over-the-road truckers, fleet managers and others information about the benefits of using nitrogen in tires.

    Yani demek istiyor ki:
    Hakimiyet, yakıt tasarrufu, basınçların uzun süre sabit kalması, lastik ömrü, lastik ısısının düşük kalması üzerine pozitif etkileri varmış..

    Biraz daha bakıym şimdi...

    Bir başka yerde nitrojen konarak aslında oksijen ve su buharının uzaklaştırıldığından, bunların oksitleyici özellikleriden kurtulabileceğimizden bahsediyor.
    Hahh ben burda takılıyorum, bu iyi birşey mi kötü birşey mi?

    Hani iyise neden yarış öncesinde lastikleri ısıtıyorlar ve kışın lastikler soğuk olduğu için kuru asfalt buz etkisi yapıyor?

    Yok kötü birşeyse neden avantaj gibi sunuluyor? yoksa genel bir ifade hatasımı yapılıyor, mesela ısı stabil kalır mı demek istemişler yoksa nasıl yani

    Arabanın lastiklerine doldurttum ama motosiklet için tereddütlerim var.

    Bir de bu noktaya yoğunlaşırsanız çok yardımcı olacak, teşekkürler.
    ekinler baş vermeden kör buzağı topallamazmış.::tartis::

  6. #6
    Rigel - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    31 Ekim 2005
    Şehir
    izmir
    Motosikleti
    Xmax
    Evet biraz çelişkili gibi, ama herhalde fazla ısınmamasını sağlıyor demek istiyorlar. Çünkü ana kural: optimum ısı sağlanmalı. Dikkat edersen bu azot işi daha çok kamyon, araba lastikleri için filan ele alınmış her yerde. Bunlarda istemesen de lastikler çok ısınıyor. Motorda ısınmasını sağlamak zor..

    Valla bi şişirtip denemek lazım. En azından zararlı bir gaz değil.

    http://www.getnitrogen.org/why/index.php

    bu linkte güzel resimlerle anlatıyor, bir bakın..
    Üç boyoz bir kola

  7. #7
    Seni unutmayacağız
    Nur içinde yat

    Üyelik
    07 Haziran 2007
    Yok zararlı değil, bildiğimiz havanın içinden oksijenin alınmış hali.

    Oksijen oranı %25'lerden %5'lere felan düşüyor.

    Bunu uçak lastiklerinde de kullanıyorlar.

    Bende optimum ısı olayına ihtimal veriyorum, yani ısının stabil kalması derken kasdettiğim buydu ama hiç bir kaynakta tam olarak böyle bir ifade bulamadım.

    Motosiklette bunu nasıl deneriz ki, yani nitrojen basıp 2 tur attıktan sonra vayy bee farka bak demek mümkün mü acaba?
    ekinler baş vermeden kör buzağı topallamazmış.::tartis::

  8. #8
    GKN - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    06 Mart 2006
    Şehir
    İstanbul-Hasanpaşa
    Motosikleti
    R1
    nitrojenin lastiğe faydası büyük..
    kolay kolay basıncı düşmediği için lastik ömrünü bitirirken inme sıkıntısı yaşatmıyor
    ısıyı optimum seviye tutmasıda bir artı tabi, yani ne aşırı ısınıyor nede çabuk soğuyor..
    ben arabamın lastiklerine 1 yıl kadar önce nitrojen bastırdım, hiç inmedi..
    lastikçiler yastiğin ömrünü uzattığınıda söylüyorlar..
    ben hiç motorda kullanamadım ama arabamda kullanıyorum ve memnunum..
    GKN MOTORS

  9. #9

    Üyelik
    09 Haziran 2007
    Şehir
    eskişehir,,astrahan
    Motosikleti
    cbf 150:::::08
    bu nitrojen bildiğimiz nos değil mi, ki öle sanıyorumm, nitrojen de soğutma sistemlerinde kulllanılan bi gaz dolayısıyla kastik te de kullanıldığında ısınmanın önüne geçiordur,, ki nos ta aynı sistem bi yerde motora alınan havayı soğutup daha küçük moleküleere bölüyor böelikle daha çok hava girişini sağlıyor ve daha kusursuz bir yanma sonucu daha fazla güç elde edilmiş oluyor,,

    yanlış hatırlıyorsam düzeltin lütfen saygılar...
    [COLOR="Red"][I]meğer gurbet dediğin mapuslukmuş güneşli avlularda yaşanırmış,öylesine,dönüşümde ne bulurum bilemem bildiğim döneceğim,,verilmiş sözüm edilmiş yeminim,,elbet birgün döneceğimm,,[I][/I][/I][/COLOR]

  10. #10
    Seni unutmayacağız
    Nur içinde yat

    Üyelik
    07 Haziran 2007
    Kısaca Nos diye bilinen gaz nitroksit'tir, nitrojen'le karıştırmayalım.

    Nos hakkındaki bilgileriniz kısmen hatalı ve eksik ama detaylarına girmeyim, konu dağılmasın başka bir başlıkta konuşulabilir veya arama yaparsanız belki mevcut başlık vardır.
    ekinler baş vermeden kör buzağı topallamazmış.::tartis::

  11. #11

    Üyelik
    09 Haziran 2007
    Şehir
    eskişehir,,astrahan
    Motosikleti
    cbf 150:::::08
    bencede hiç karıştırmayalım
    [COLOR="Red"][I]meğer gurbet dediğin mapuslukmuş güneşli avlularda yaşanırmış,öylesine,dönüşümde ne bulurum bilemem bildiğim döneceğim,,verilmiş sözüm edilmiş yeminim,,elbet birgün döneceğimm,,[I][/I][/I][/COLOR]

  12. #12
    GKN - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    06 Mart 2006
    Şehir
    İstanbul-Hasanpaşa
    Motosikleti
    R1
    Alıntı aYe adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Kısaca Nos diye bilinen gaz nitroksit'tir, nitrojen'le karıştırmayalım.

    Nos hakkındaki bilgileriniz kısmen hatalı ve eksik ama detaylarına girmeyim, konu dağılmasın başka bir başlıkta konuşulabilir veya arama yaparsanız belki mevcut başlık vardır.
    hmm
    ben ziverbey bp nin karşısındaki pirelli bayiinde bastırmıştım, hemen önünde afişi var lastiklere nitrojen basılır die, sanırım ordan aklımda nitrojem diye kalmış
    kimyadan hep kalırdım zati
    GKN MOTORS

  13. #13
    Seni unutmayacağız
    Nur içinde yat

    Üyelik
    07 Haziran 2007
    Gökhan senin yazdığın doğru yani nitrojen, yanlış olan nitroksit
    ekinler baş vermeden kör buzağı topallamazmış.::tartis::

  14. #14
    GKN - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    06 Mart 2006
    Şehir
    İstanbul-Hasanpaşa
    Motosikleti
    R1
    Alıntı aYe adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Gökhan senin yazdığın doğru yani nitrojen, yanlış olan nitroksit
    hmm ben nos u da nitrojen olarak biliyodum
    şindi konuyu karıştırmadan ya farkı anlat yana yeni başlık aç öğrenelim
    GKN MOTORS

  15. #15

    Üyelik
    09 Haziran 2007
    Şehir
    eskişehir,,astrahan
    Motosikleti
    cbf 150:::::08
    Alıntı GKN adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    hmm ben nos u da nitrojen olarak biliyodum
    şindi konuyu karıştırmadan ya farkı anlat yana yeni başlık aç öğrenelim
    bende öle biliyordum ve arkadaşa katılıyorum . yeni bi topik ve anlat bakalım öğrenelim hep beraber.
    [COLOR="Red"][I]meğer gurbet dediğin mapuslukmuş güneşli avlularda yaşanırmış,öylesine,dönüşümde ne bulurum bilemem bildiğim döneceğim,,verilmiş sözüm edilmiş yeminim,,elbet birgün döneceğimm,,[I][/I][/I][/COLOR]

  16. #16
    Seni unutmayacağız
    Nur içinde yat

    Üyelik
    07 Haziran 2007
    Mecbur kaldık madem ufacık değinelim...

    Lastikler için nitrojen dediğimiz gazın yani azot'un güzel yanı oksijen içermemesidir.

    Oysa performans için motorlarda kullanılan Nos yani nitroksit oksijen'i içerir.

    Nitroksit 2 birim azot ve 1 birim oksijen'den oluşur.

    Zaten eğer oksijen içermeseydi yanma yerine sönme olur, performans artışı yerine de motor dururdu.

    Piston içersindeki haznede(rakamları sallıyorum) 15 birim yer olduğunu farzedelim, bu durumda normal basınç altında 1 birim benzini yakmak için gereken 14 birim hava sığacak yerimiz ve 1 birim benzinden elde edeceğimiz güce sahibiz.

    Gücü arttırmak istiyoruz en basit yöntem daha büyük patlama yani daha çok benzin.

    Benzini 2 birime çıkarttık, 15 birimlik yerde hava için 13 birimlik yerimiz kaldı, oysa 2 birim benzini yakmak için 28 birim hava lazım, yani 15 birim hava daha sığdıramazsak motor benzini yakamadan atacak.

    Nasıl sığdırıcaz bu havayı? Tabiki sıkıştırarak, öyleyse bize bir kompresör lazım, egzost gazının itme gücüyle çalışan turbo veya motordan kayışla güç alarak çalışan supercharger denen donanımlarla basınçlı olarak piston içersine 28 birim havayı basabilirsin.(teorik olarak)

    Peki 2 birim yakıt yaktın, motor ısısı aynı mı kaldı? Tabiki kalmadı birde extra soğutma çalışması yapacaksın, yani toplamda bir ton mekanik işçilik ve masraf.

    İşte burda diğer alternatif nitroksit gazı ön plana çıkıyor.

    Çok yüksek basınçta (1000psi civarı) sıvı olarak depolanan nitroksit gazı extra güç istendiğinde yanma odalarına verilir, hem ihtiyaç duyulan basınçlı oksijeni temin eder hemde sıvı halden gaz hale dönüşürken ısı aldığı için motor bloğunu soğutur.

    Böylelikle basit bir düzenekle aşırı şarj için gereken basınçlı hava ve soğutma sorunu aşılmış olur, lakin nitroksit 1000psi gibi bir basınçla sıkıştırılması gerektiğinden ucuz bir gaz değildir.

    Ayrıca uzun süreli kullanılamaz çünkü motor bloğunu dondurup çatlatması söz konusudur.

    Gerçi benimde eksiklerim veya yanlışlarım olabilir ama kısaca ben böyle biliyorum.

    Sonuç olarak nitrojen ve nitroksit farklı gazlar, zaten lastiğinde 1000psi basınçlı bir gaz olmasını kimse istemez

    Umarım aydınlanmışızdır
    ekinler baş vermeden kör buzağı topallamazmış.::tartis::

  17. #17
    babaçi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    14 Eylül 2006
    Şehir
    İST
    Motosikleti
    Comet
    http://www.motosiklet.net/forum/tekn...-sisirmek.html

    http://www.motosiklet.net/forum/tekn...ojen-gazi.html

    ben zamanında doldurtmuştum memnundum 7 ay boyunca basınç hiç değişmemişti
    Ne irfandır veren ahlâka yükseklik nede vicdandır, Fazilet hissi insanlarda, Allah korkusundandır

  18. #18
    Shrieker - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    25 Mart 2006
    Motosikleti
    var bi şeyler
    Yani sürüş bittikten sonra ölçtüğümüz değer sürüş başlamadan önce ölçtüğümüz değerden ön lastik için %10, arka lastik için %20 fazla olmalı.Kolaymış.Benzin istasyonlarındaki dijital hava pompalarından lastik basıncını görebiliriz.Sağol paylaşım için

    Peki lastiklere nitrojen bastırırsak yine bu kural geçerli mi ? (Tamam vurmayın )

    Ps: Lastiğe bastığımız havanın normalde zaten ~%75 azot olduğunu düşünürsek yine geçerli olmalı aynı kural.Değil mi?
    "Geçmişini hatırlamayanlar onu tekrardan yaşamaya mahkumdurlar". -Santayana

  19. #19
    Seni unutmayacağız
    Nur içinde yat

    Üyelik
    07 Haziran 2007
    Alıntı Shrieker adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Yani sürüş bittikten sonra ölçtüğümüz değer sürüş başlamadan önce ölçtüğümüz değerden ön lastik için %10, arka lastik için %20 fazla olmalı.Kolaymış.Benzin istasyonlarındaki dijital hava pompalarından lastik basıncını görebiliriz.Sağol paylaşım için

    Peki lastiklere nitrojen bastırırsak yine bu kural geçerli mi ? (Tamam vurmayın )

    Ps: Lastiğe bastığımız havanın normalde zaten ~%75 azot olduğunu düşünürsek yine geçerli olmalı aynı kural.Değil mi?
    Bu pompaların göstergelerine nedense pek güvenemiyorum ben, pompadan pompaya dahi %10 fark çıkabilir.

    Sürüş öncesinde ve sonrasında kontrolleri aynı pompada yapmak akıllıca olabilir.
    ekinler baş vermeden kör buzağı topallamazmış.::tartis::

  20. #20

    Üyelik
    15 Haziran 2007
    Motosikletletlerinizde kış aylarında kesinlikle nitrojeni tavsiye etmiyorum.


    REKLAM ALANI
1. sayfa 123 SonuncuSonuncu

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)