Çoklu topraklama elektrotlu bujiler
Çoklu topraklama elektrotlu bujilere neden ihtiyaç duyulmuştur?
Her ateşleme işleminde elektrot malzemesinden bazı moleküller kopar. Bu olguya “kıvılcım erozyonu” diye bilinir. Bu da “azim taşı deler” misali kaçınılmaz olarak malzemenin incelmesine, dolayısıyla elektrot aralığının büyümesine yol açar.
Bu büyüme ise ancak belirli sınırlar içerisinde kabul edilebilir, aksi halde büyük ölçüde elektrot aralığına bağlı olan gerekli ateşleme gerilimi fazla yükselecektir ve ateşleme kesiklikleri meydana gelecektir. Oysa, emisyonların artmasına, motor performansının azalmasına ve katalizatörün hasar görmesine yol açtıkları için ateşleme kesikliklerine modern motorlarda kesinlikle izin verilemez.
Bir bujinin ömrünü uzatmak için örneğin erozyona daha büyük dayanıklılığına sahip malzemeler (platin vs.) kullanılabilir ya da malzeme miktarı (2, 3 ya da 4 topraklama elektrodu) değiştirilebilir. Her iki tedbir, bujinin ömrünü uzatmayı ve motorun uzun bir zaman aralığı boyunca çalışma güvenliğini sağlamayı hedefler.
Tüketici kararında daha uzun bakım aralıklarının belirleyici önem taşıdığından, otomobil endüstrisinin yan sanayiye koyduğu şartlar son yıllarda muazzam arttı.
1960’lı yıllarda henüz 5.000-10.000 km’lik değişim aralıkları öngörülmüşken, şimdi 60.000 km’lik ömre sahip bujiler kullanılmakta.
Çalışma güvenliği, uzun ömür ve düşük maliyet hedeflerini bağdaştırmak için NGK çoklu topraklama elektrotlu bujiler üretiyor. NGK, önde gelen Alman otomobil üreticileri arasında (BMW, Volkswagen/Audi) seri donanımda bu teknoloji ile temsil edilen ilk parça tedarikçilerinden birisi oldu. Otomobil üreticileri ile NGK arasındaki teknolojik işbirliği ortaklığı, son kullanıcıya işletim masraflarının azaltılması, çevrenin daha iyi korunması ve çalışma güvenliğinin artması olmak üzere elle tutulur avantajlar sunan yüksek teknolojili bujilerin ortaya çıkmasını sağladı.
Ek elektrot aralıklı bujiler
Volkswagen ve Audi için ek elektrot aralıklı NGK bujisi.
Düzgün motor çalışması ve optimum katalizatör koruması için en yüksek ateşleme güvenliği.
“Kararmış” buji yüzleri geçmişte kaldı. Kendi kendini temizleme özelliğine sahip uzun ömürlü bujiler günümüzde standarttır.
NGK tarafından Volkswagen ve Audi için özel olarak geliştirilen ek elektrot aralıklı “akıllı” bujilerin çok özel bir yanı, nerede kıvılcım çakmaları gerektiğini daima “bilmeleridir”.
Normal durumda ateşleme kıvılcımı orta tırnaktan topraklama elektroduna sıçrar ve bu sırada yakıt/hava karışımını tutuşturur (1).
Aşırı kirlenme nedeniyle ateşleme kıvılcımı sıçrayamazsa, ateşleme gerilimi normalde kurum yüzünden iletken haline gelmiş olan izolatör üzerinden kullanılmaksızın akıp gider ve piston tarafından emilen yakıt/hava karışımı bir sonraki zamanda yanmadan çıkış supaplarından atılır. Bundan dolayı katalizatör için de önemli tehlikeler ortaya çıkar.
Ek elektrot aralıklı NGK bujisi ise bunu basit bir şekilde önler. Bunlarda şiddetli kurum oluşumunun görüldüğü durumlarda ateşleme gerilimi ilk önce izolatör ucundan akıp geçer, ama buji gövdesinin izolatör ucuna çok yakın olduğu kısımda bir ateşleme kıvılcımı oluşturarak sıçrar. Sonuç: Yakıt/hava karışımı kusursuz bir şekilde tutuşturulur, motor anında çalışmaya başlar. İzolatör ucunun yaklaşık 350˚C olan kendi kendini temizleme sıcaklığına ulaşmasından sonra kuruma benzer katmanlar giderilir ve tutuşturma işlemi yeniden orta ile topraklama elektrodu arasında “olağan” şekilde gerçekleşir.
Motor için bujilerin sorunsuz çalışmasını - aşırı çalışma şartlarında bile - güven altına almak, NGK bujilerinin başlıca özelliklerinden biridir. Bunu yaparken sadece olağanüstü çevre dostu olmakla kalmazlar, ayrıca yakıt tüketimi açısından da avantajlar sunarlar. Ateşleme kesikliklerinin önlendiğinden optimum bir benzin kullanımı sağlanarak müşterinin parası ve doğal çevre korunur.
Bujiler için sıkıştırma torkları
Birtakım kuvvetlerin bir kaldıraç kolu üzerinden bir dayanak noktasına etki ettiği her yerde, bir dönme momentinden (tork) söz ederiz.
Bu, bujilerin montajı için de geçerlidir. Ancak burada, sıkma torkundan söz edilir. Bu değer, bir vidanın ne kadar kuvvetle sıkıştırıldığını belirtir.
Bu arada sıkıştırma torku, bağlantının hiçbir çalışma koşulu altında gevşeyemeyeceği şekilde seçilir.
Bu nedenle buji değişiminde sıkıştırma torklarına ve montaj bilgilerine mutlaka uyulmalıdır. Bunlar NGK ana katalogunda ayrıntılı olarak belirlenmiştir. Deneyimlerimize göre, bugün artık çok ender görülen sıcaklık ve titreşim hasarlarının pek çoğu, yanlış sıkıştırma torkundan, yani montaj hatasından kaynaklanıyor. Özellikle modern motorlar bu konuda son derece hassastırlar.
Sıkıştırma torkları fazla küçükse, kompresyon kaybı, orta tırnağın çözülmesi ve azalan ısı akışı yüzünden sıcaklık hasarları tehlikeleri görülür. Ayrıca, bujinin kendiliğinden gevşeyip yerinden çıkması durumu da ortaya çıkabilir. Sıkıştırma torkları fazla büyük seçilirse, silindir başlığı hasar görebilir. Ayrıca buji üzerinde fazla büyük kuvvetlerin etkili olması, bujinin vida dişlerinin kopmasına neden olabilir.
Sıkıştırma torku ayrıca sızdırmazlık halkasının yüksekliği (kalınlığı) ölçülerek sonradan da tespit edilebilir. Sızdırmazlık halkası sıkışmamış olan bir buji, gerektiğinden küçük bir sıkıştırma torkuyla sıkılmış demektir. Bunun tersine, sızdırmazlık halkası fazla ezilmiş olan bir buji, gerektiğinden yüksek bir sıkıştırma torkuyla sıkılmıştır.
Iridium - Yeni NGK buji nesli
Laboratuardan yüksek teknoloji
Dünya buji pazarının lideri NGK, yeni Iridium IX buji ile yüksek teknoloji doğrultusunda büyük bir atılım gerçekleştirmiştir. Çünkü laboratuar testlerinde, iridyum sayesinde bujiler adeta birer güç santralı dönüştüğü görüldü. Sonuçta iridyum, yüksek teknolojiye son derece uygun bir asil metaldir. İridyum başka platin metalleriyle alaşım halinde Rusya, Kolombiya, Güney Afrika ve Kanada’da doğal rezerv halinde bulunmaktadır.
Ayırt edici özellik: İridyum başka hiçbir asil metalin olmadığı kadar serttir ve çoğu kimyasala karşı dayanıklıdır. Gök kuşağının tüm renklerinde ışıldayan, gümüş-beyaz renkli bu asil metal ancak 2450 derecede erir.
Değerli asil metal, olağanüstü kalitenin arandığı her yerde, dolma kalem uçlarında, elektrotlarda, kimya sanayiinde ve uzay araçlarında kullanılıyor. Bu avantajlardan şimdi NGK, yeni Iridium IX bujilerinde de yararlanıyor. Yeni buji neslinin temel malzemesi olan iridyum, buji teknolojisinde yeni bir çığır açıyor!
Standart bujinin yapısı
Motosiklet bujilerinin yapısı prensip olarak otomobil bujilerine benzemekle birlikte bu bujiler belirgin ölçüde daha incedir.
Buji yüzleri
Normal görünüm
İzolatör beyaz-gri renkte ve az miktarda tortu
Tortular
Mekanik olarak yıpranmış motorlardaki tortular bujide birikir ve kızgın noktadan ateşlenme oranını artırır
İzolatör kırılması
Mekanik nedenlerle (montaj, nakliye, darbe) ya da termoşok yüzünden seramiğin kırılması.
Erime
Kızgın ateşlemeler ya da vuruntulu yanma yüzünden meydana gelir.
Kurumlanma
Elverişsiz kullanım şartları ya da sıcaklık değerinin fazla düşük olması yüzünden meydana gelir.
Atlama
Nem ya da kir nedeniyle gerilim atlaması.
Korona lekesi
Elektrik yüklü yağ partikülleri sonucunda normal kahverengi renk değişimi. Fonksiyon hatası ya da sızdırma belirtisi yoktur.
daha fazla bilgi için:::::::http://www.ngk.com.tr/nobr_Ana_Sayfa__nobr.1749.0.html