[COLOR="#FF0000"]"Beni görmek demek mutlaka yüzümü görmek demek değildir. Benim fikirlerimi, benim duygularımı anlıyorsanız ve hissediyorsanız bu yeterlidir."[/COLOR] MUSTAFA KEMAL ATATÜRK
Hız ve güç ters orantılıdır.
tekerin dönme hızını arttırırsan gücü düşer. hızını azaltırsan gücü artar.
eğer daha hızlı olmaya değil daha güçlü olmaya ihtiyacın varsa, ön dişli daha küçülmeli yada arka dişli büyümeli.
eğer daha hızlı olmaya ihtiyacın var, daha güçlü olmaya yok ise, ön dişli büyümeli yada arka dişli küçülmeli.
eğer motorunun çekiş gücü yeterince fazla ise, ön dişliyi büyütüp arka dişliyi küçültürsen motorun genel hızı artar. dolayısı ile yokuşları da daha hızlı çıkarsın... ama motor gücü yeterince fazla değil ise, dişli oranını değiştirdiğinde bu sefer motorun çekiş gücü o yokuşu çıkmaya yetmezse daha düşük viteste daha yüksek devirde çıkman gerekir. bu da hızlanmadığın anlamına gelir.
mesela benim motor bir çok piyasadaki otomobille aynı güçte motora sahip.
ama bir çok otomobil gaz vermeden debriyajı bıraktığında, rölantide ilerliyor araba. halbuki benim motor gaz vermeden debriyajı bırakırsan stop ediyor.
ama otomobil daha fazla yükü götürebilirken, asla benim motor kadar hızlı olamıyor. eğer otomobili benim motor kadar hızlı yapmaya kalkarsan, benim motosikletle aynı güçte motorla asla o kadar kütleyi kolay hızlandıramazsın.
hız istiyorsan güç kaybedersin. güç istiyorsan hız kaybedersin.
eğer senin motorun torku yeterince iyi ise, söylediğin modifikasyonla hızlanacağı doğrudur.
!?
Anladım. Ethem arkadaşımın söylediğine göre ön dişliyi küçültürsem arkayı da küçültmem gerekir. Sizin dediğinize göre arka dişliyi büyültmem gerekiyor. O zaman ben şu anda arka dişliyi küçülterek deneme yapayım. İstediğim sonuç oluşursa ne ala olmuşmazsa arka dişliyle de oynayarak deneme yaparım. Teşekkürler.
[COLOR="#FF0000"]"Beni görmek demek mutlaka yüzümü görmek demek değildir. Benim fikirlerimi, benim duygularımı anlıyorsanız ve hissediyorsanız bu yeterlidir."[/COLOR] MUSTAFA KEMAL ATATÜRK
Merhaba arkadaşlar haftasonu CBFimin 15T lik ön dişlisini 16 T yaptım.. motor oldukça rahatladı ve vites araları uzadı yani şehir içinde kullnımı gayet ideal bir hal aldı hemen devrı bıtırıp vites istemiyor artık uzuyor..Otobana çıktığımda 3. ve 4. viteslerde deneme yaptım deviri sona dayadığımda 3. vitesde 90 km/h 4 vitesde ise 110 km/h gördüm..5 e çektiğimde ise 110 ile seyretmeye devam ettim..
Önceden 8000 devirde 100 km/h yapan motor suanda 110 km/h yapmakta ancak torkda düşme meydana geldi ve bu 5. vitesde uzun yolda ortaya çıkıyor bir ara rüzgarda 4 de çekmek zorunda kaldım..Ancak normal hava şartlarında 5. vitesde 100-120 km/h hızda sabit gidebiyorum ve devir sona dayanmıyor.
Yani dişliyi büyütünce motorun hızı artmıyor arkadaşlar vites araları rahatlayıp motor artık bağırmıyor hız aynı hız..
Yapmayı düşünen arkadaşlara duyrulur.
Not: motora tek kişi biniyorum 75kgmım.
4 Teker Bedenimi 2 Teker Ruhumu Taşır.
aynı şeyleri bende apacheme yaptım. 3. vitesde 110 görüyordu. 4. vitesde 120 := 5 de 120 iki kişi iken 5 de ancaki hızını koruyabiliyorsun. geçen hafta değişiklik olsun diye tekrar 14 dişliyi taktım.. bi atikleşti bi torklandı sormayın. uyuşukluşa alışmışım şimdi farklı geliyor. tabi hep yüsek devirde sık sık vites değiştirmek gerekiyor.
..::Gülmek bir mükafattır, ağlayan gözlerin gördüğü::..
..::Mağlubiyet; kimine göre galibiyetden bir adım öte::..
4 Teker Bedenimi 2 Teker Ruhumu Taşır.
Öyle ama cbf 15 e 43 oda meyilli ise 120 gidiyor çevirdiği devir aynı ancak bu kadar dişli farkı aşırı fazla biri 125 lik diğeri 150 lik sonucda pekde bi cc farkı yok ama yamahada ön 15 arkanın 43 olduğunu bi düşünsene yamaha yerinden kalkamaz :S.. Yada CBF de önun 14 arkanın 45 :S motor 80 i geçmez herhalde ama tork delisi olur..
Ancak bu orjınal dişlilerle hemen hemen aynı hızı yapıyorlar.. Farklı mühendislikler işte..
4 Teker Bedenimi 2 Teker Ruhumu Taşır.
Çok doğru bi gözlem, bi çok arkadaşımız dişli değiştirdiğinde düz yolda hızının artacağını sanıyor. Ne yazık ki böyle olmuyor, motorun hızını arttırmak için motorada modifikasyon yaparak beygir gücünün arttırılması gerekiyor. Veya bayır aşağı sallıyıcan motoru Her yokuşun bir çıkışı olduğunuda unutmadan tabiki
Ne kadar büyük oranda dişli modifi, o kadar vites aralarının uzaması, devrin rahatlaması ve ne yazık ki bi o kadar da tork kaybı demek oluyor. 75 kg bi kullanıcıda sorun çıkmaz. Tabiki yolculu kullanmıyorsan, dağ tepe bayır gezilerine fazlaca katılmıyorsan. Ama yinede arkayı sadece bir diş ufaltıp 42 yapsaydın bile motor rahatlayacaktı. Ve yaşadığın oranda büyük bi tork kaybıda yaşamamış olacaktın. Ya geliypor. delmecesi kartepesi, İzniğidir gezicez inşallah, büyük oranlı dişli modifi yapılmış bi motorla bu ve benzeri istikametlerde sürüş pek keyifli olmaz.
Bu arada ben 8500 devirde 110 yapıyorum. Bu şekilde kullanmıyorum ama 110 a çıktığımda devir 8500 oluyor. Tam arada, tork kaybı olmadan güzel bi dişli modifi arkada 1 diş. Genelde 80-100 arası tatlı tatlı 6000-7500 devir uzun yol seyir hızımdır.
dürüm abin devir 9700du galiba 4te 107 yi gördü korayim, tam 5e çakıyordum Allahtan basınekspres yolunda ileride trafik yoğunlaşmıştı hız kestim yoksa bi heves uğruna motoru kucaklayacaktım..km 100 dediği zaman motor çatlayacak gibi bağırıyor ben 15i takıcam moruk hem tork düşsün belki ınsan gibi sürmeyi öğrenirim
Önde siperlik olması hızı yavaşlatmıyor, aksine arttırıyor. Çünki siperlik yokken vücudun 90 derecede pozisyonda rüzgara direnirken, siperlik taktırdıktan sonra vücudun siperliğin arkasında kalıyor ve siperliğin açısı daha eğik olduğu için rüzgar direnci azalıyor ve motor daha rahat ve akıcı gidiyor. Yani siperlik rüzgarı daha verimli yarığından motor daha rahat gidiyor. İnce bi iğnenin kumaşa kalın bi iğneye nazaran daha kolay batması gibi düşün. Bende bi kaç ay önce uzun siperlik taktım. Motorun akıcılığı ivmelenmesi son hızı hissedilir derecede olumlu olarak değişti.
arkadaşlar dişli değiştirme ile hız kazanılmaz hatta yakıt tasarufuda sağlanmaz. bu işler çok derin hesaplamalar sonucu, en iyi ayarlar bulunarak motosikletlere adapte ediliyor. şimdi konuyu biraz daha anlaşılır olması açısından açayım: ön dişliyi büyüttüğümüzde yada arka dişliyi küçülttüğümüzde eskisine oranla aynı hızda daha düşük devirde seyredilir ama bu daha az yakacağı anlamına gelmez çünkü motosiklet 80-90 gibi hızlarla giderken rüzgara karşı oldukça güç harcıyor ve motor bu gücü olması gerekenden daha düşük devirde vermek zorunda kaldığından, sanılanın aksine daha fazla bile yakar. Ancak şöyle bir durumda var; eğer rüzgar arkamızdan eserse yada yokuş aşağı gidiyorsak değişik dişli ile hem yakıt tasarufu sağlanır hemde son hız artar ama bu sadece anlattığım iki istisnai durum için geçerlidir.
Şimdi bazı arkadaşlar dişli değişiminden sonra hızım arttı diyebilir ama muhtemelen test ettikleri sırada rüzgarla aynı yönde gidiyorlardı ve farkında değillerdi çünkü belli bir hızdan sonra biz rüzgarın hızını yine geçtiğimiz için rüzgar yüzümüze karşı esiyor sanarız. bunu anlamanın en iyi yolu aynı yolda zıt yönde tekrar test etmektir. benim mondialımdada cbr 125 imdede bazen öyle anlar denk geliyorki düz yolda dahi son viteslere atamıyorum rüzgardan dolayı ve ikiside orjinal dişlileriyle olduğu halde durum böyle. Birde dişli değişsem 2 vites birden düşürmem gerekicek belkide.
son olarakta; dişli değişiminden sonra yokuşlarda 2 kişi kalkmamız gerektiğinde motosikletimiz iyice zorlanacaktır. Benden tavsiye ustanız dahi dişli değiştirelim dese sakın değiştirmeyin. çünkü ustalar tamir işinden anlayabilir fakat bu konular mühendislik gerektiren, sayısal zeka ve bilgi gerektiren konulardır. Hatta sayısal bölüm oknumuş, lisans yapmış kişilerden araçlarla çok ilgili olanlar bu konuları sanayideki ustalardan çok daha iyi bilirler ama diğeri motor tamircisi olduğu için insanlar ona daha çok inanır aramızda bilmeyen arkadaşlar olabilir diye yazdım bunları, umarım faydalı olur
Merhaba arkadaşlar bu sabah işe gelirken FSM yi geçtikten sonra aslantepe meyilinde 16 T ile 5. vites denemesi yaptım 9,500 devirde 130km/h gördüm
Düzlükde ise 110 km sabitleyip gidiyorum devir 8000 civarı gayet rahat.. normal 110 da 15T dişli varken 9.000 civarı bağırıyordu motor
4 Teker Bedenimi 2 Teker Ruhumu Taşır.
arkadaşlar konuyu hortlattım kusura bakmayın :D bende 100 SFC Snappy X var motor düz yolda 85ten fazla hız yapmıyor bende arka dişliyi küçülteyim diyorum kaç yapsam benim için faydalı olur yokuşta performans düşermi şuan 36 dişli var orjinali.
Hocam bende de cf 150 nk Var ön dişli büyüdü çok geç hızlanıyor normal mi ama 127de kesiciye giren motor 137leri görüyor tabi bu hızı görmek için biraz yol alıp hafif yokuş aşağı olması lazım ama normal şartlarda şehiriçi anayolda falan 100km/h den sonra özellikle geç hızlanıyor dişli değiştirmeden önce böyle değildi
Şu an bu konu içerisinde 2 kullanıcı var. (0 üye ve 2 misafir)