Kapat
Üye Girişi
Motovento
Motomax
Reklam Alanı

Rüzgarda sürüş teknikleri

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #1
    Forumdan Uzaklaştırıldı İRON HORSE - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Kasım 2006
    Motosikleti
    keeway 150cc super l.
    sanırım bu bilgiler bir çoğumuzun merakını giderip bilgilendirecektirkaynak int.(arkadaş forumlar):



    1. Motor aerodinamik bir makinadır. Lise fiziğini hatırlayın. Rüzgarsız bir havada saatte 80 km ile gidiyorsanız, karşıdan 80 km hızla gelen bir rüzgara karşısınız demektir

    2.Her tür rüzgar, bu karşıdan gelen rüzgara eklenir ve toplam güç ikisinin vektörel toplamıdır. Bunu sadece gözünüzde canlansın diye söylüyorum, önemli olan nokta rüzgar etkisinin en büyük bileşeninin karşı taraftan geldiğini bilmek.

    3.Şimdi, yelken kullanalar bilir, rüzgara karşı gitmek için zikzaklar çizmek gerekir; rüzgar önce yana alınır ve itmesine izin verilir, sonra o ivme ile üstüne gidilir, ivme düşünce yine yana alınır ... Motorunuzu yatırdığınız zaman birebir aynı etki gerçekleşir, rüzgar sizi ters yöne doğru kaydırır, biraz daha yatırıp üstüne doğru kayarsınız, açıyı azaltınca o yine sizi iter. BU KİMİ ZAMAN TÜM BİR ŞERİDE YAYILACAK KADAR GENİŞ BİR HAREKET OLUP TEHLİKELİDİR...!!! Yatış açısındaki en ufak değişikliklere duyarlıdır, yoldaki hiçbir şeyden kaçamazsınız. Bu sürüklenme kolayca sizi yol çizgilerine atar, rüzgara genellikle yağmur eşlik eder ve YOL ÇİZGİLERİ YAĞMURDA YAĞ GİBİ KAYGANDIR. Rüzgarın ani değiştiği her durumda (köprü ayakları, gelen geçen araçlar vb.) o ana kadar sizi hafif kaymalarla götüren yatış, aniden bir DÖNÜŞ nedeni olur, toparlamaya çalışmak nelere mal olur hiç bahsetmeyelim...

    4.Yatmak yerine rüzgar tarafından eklenen gücü bir dönüşe yetmeyecek kadar az bir ağırlık değişimi ile yenmek mümkün. Bazı ön koşullar gerçekleştiğinde özellikle çok kolay bir yöntem. Kıçınızı sele üzerinde bir santim rüzgar yönüne kaydırmak yada ön camın rüzgar tarafından bakmak yeterli; dümdüz ve kurşun gibi gidersiniz. Motora bir yelkenli değil, makina olduğunu söylemenin bir yöntemi. Motor ne kadar alçaksa, ağırlık ne kadar arkadaysa ve maksimum tork'a ne kadar yakınsanız (ve tabii makinanız maksimum tork'a ne kadar düşük devirlerde erişebiliyor ise), bu o kadar kolay gerçekleşir.

    5İçgüdüsel olarak en sık yapılan hatalardan biri camın arkasına saklanmak amacıyla tanka doğru yatmak, ağırlığı ortaya-öne doğru vermektir. Tam tersi, ağırlık olabildiğince arkada olmalı (ve hatta bulunabilirse bir artçı taşınmalı...:-). Bu ayrıca bir kamyon yada otobüsün arkasına saklandığınızda olabilecek riskleri de azaltır.

    6Sol şerit yasak...! Normal hava koşullarında karşıdan gelen kamyon, otobüs vs.'nin yaratacağı türbülansı az çok kestirip öncesini, geçişi ve sonrasını ayarlayabiliyorsunuz, hatta bu içgüdüsel hale geldi. Ama rüzgar altında ne süprizlerin çıkacağını, türbülansın ne hale geleceğini kestirebilmek çok güç. Boşuna risk. Aynı şekilde, daha yavaş gelişen bir süreç olmasına rağmen sollamak (ve sollanmak) da birçok bilinmezle birlikte kocaman bir risk. Gereksiz.

    7.Hız çok önemli bir faktör. Çok düşük hız toplam rüzgar gücünün yan bileşenini artıracağı için riskli, fazla hız size karar - eylem ve refleksler için ayrılan zaman aralığını daralttığı için riskli. Sevgilinizle başbaşa optimum hızınızı bulmak zorundasınız. Ama en önemlisi O'nu maksimum tork'a ulaştığı devirlerde kullanmak. Bu ne kadar düşük bir değer ise güvenli sürebileceğiniz hız aralığınız da o kadar geniş demektir.

    not :bu bilgilerin ortaya çıkmasında emeği geçen CEM KOÇAK arkadaşımıza teşekkür ederim sizinle paylaşmanın doğru olacağını düşündüm Çünkü ben rüzgar konusunda çok şikayetçiyim iyi sürüşler .
    Samet Özkan bunu beğendi.


    REKLAM ALANI
    Motomax
  2. #2
    enginkadan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    02 Aralık 2006
    Şehir
    ADANA/SEYHAN
    Motosikleti
    Honda CBR 600RR Kırmızı
    güzel ve faydalı bilgiler.teşşekürler

  3. #3
    tronic - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    30 Mayıs 2006
    Şehir
    istanbul
    Motosikleti
    fazer
    Bir ekleme de ben yapayım ağırlık merkezi değişimi dışında kontra tekniği kullanarak da sağdan ve soldan alının sert rüzgarın hafifletiilebilir.
    Öldüğünde beyin yoktu demiyorlar da kask yoktu diyorlar ya işte bu anlayış farkı bizi bu hale getiren..

  4. #4
    Luxor - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    14 Ekim 2005
    Şehir
    İstanbul/Göztepe
    Motosikleti
    Honda CBF150 Kırmızı (Birde Kastino QM125T-B (idi
    teşekkürler...
    elinize sağlık
    Seni çok seviyorum Babacığım.Sen her zaman benim kalbimde yaşayacaksın...

  5. #5
    muvattali - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    02 Nisan 2005
    Şehir
    Istanbul
    Motosikleti
    cbf 600sa
    Ya arkadaşlar, bu rüzgarla baş etmek cidden zor iş. Tamam her işin bir teorisi ve pratiği var ve gerekli hallerde bu bilgileri harfiyen uygularız değil mi? Nedir burada konu edilen şey, rüzgarlı havada sürüş yapmak. Iron Horse arkadaşımız bilimsel açıklamalarına denizcilikle ilgili deneyimler de katarak çok güzel bilgiler vermiş, buna tronic arkadaşımız kontra tekniği uygulamasını da ilave etmiş ki bu teknik zaten rüzgar direnci ile karşılaşıldığında teorisini okumaya gerek kalmadan zorunlu olarak uyguladığımız bir tekniktir. Yani rüzgarın estiği taraftaki elciği ileri iterek motorun rüzgarın estiği tarafa doğru yatmasını sağlayıp karşı direnç uygulamak ve bu sayede doğrultuyu tutturup yol almaya devam etmek, zor iş vesselam. İşin asıl zorluğu, bu iş öyle sürekli tekdüze bir eylem olmayıp, değişen yol ve trafik koşullarına göre alacağınız önlemleri sürekli hesap etmek ve uygulamak: Örneğin sağdan esen rüzgara karşı uyguladığınız sağa kontra sırasında gardınızı heran bozmaya hazır kütlelere karşı hazırlıklı olmak (hacimli araç geçişleri, ağaçlı alanlar, köprü ayakları ve tüneller vb) Tabi sizin kabiliyetiniz dışında altınızdaki makinanın hacmi ve yüksekliği (yük, top-case vb. durumlar da dahil) , aerodinamizmi, lastik yapısı, sizin giyim kuşam durumunuz (yağmurluk paraşütlemesi varsa zaten yandınız) da çok önemli. Bunların uygunluğu ya da uygunsuzluğu çarenizi ya da çaresizliğinizi arttıran etkenler. Yağmurluk demişken; yani aşırı rüzgar varken bir de yağmur yağıyorsa zaten, kendinize yapılabilecek en büyük iyilik, cananı hatırlayıp canı en yakındaki kuru ve sıcak ortama emanet etmek, abartının alemi yoktur vallah.

    Bunlar çoğu kimse tarafından bilinen ve uygulanan teknikler. Bu konuda sitemizde ustalarımız tarafından yazılan ayrıntılı bilgiler mevcut, hepsini defalarca okudum ve başa geldikçe hep de uygulamaya çalıştım. Bu bilgileri herkesin okumasını ısrarla öneririm. İşte bunlardan bazıları:

    http://www.motosiklet.net/forum/dona...-mucadele.html

    http://www.motosiklet.net/forum/suru...-mucadele.html

    Uzun yol sürüşleri içn önemli bir link:
    http://www.motosiklet.net/forum/gere...hidrasyon.html

    Ama bu rüzgar denen şey öyle kolay yenilir yutulur bir cinsten bir alamet olmadığı için ben bu durumlarda çoğu kez yolda kendimi çaresiz hissetmişimdir, öyle teori falan hakgetire yani Örnek verecek olursam, sürekli geçtiğim Boğaz Köprüsünü daha dün geçerken (zorla kaşınmak diye buna derim, çünkü havanın aşırı rüzgarlı olduğunu biliyordum) bilindik bütün teorileri sermişim yola gidiyorum, arada sert vuruyo hafif yalpalıyorum, ayak geçiyorum kontraya ara veriyorum vs, yani bende numaranın bini bi para Ama bir ara ne olduysa, o durup durup arada sert vuran rüzgar dur şuna bi numara da ben yapayım dercesine bir vurdu ki aman allah! Resmen yolda bir yatıp bir kalktım, artık içimden neler söyledim ben de hatırlamıyorum vallah. O sırada aynaya bir baktım geride neler oluyor diye, arkamdan gelen otomobil aradaki mesafeyi bir açmış ki sormayın, sanırsam benden çok o tırsmış manzaraya bakıp, o açıdan bakmak gerekmiş manzaraya

    Kıssadan hisse, benim önerim, eğer çok gerekli değilse aşırı rüzgarda mümkün olduğunca motosiklet kullanmamak, aşkın ızdırabına gerek yok bence.
    İnnova 125, nx4 falcon, xt660r, CBF 600s diyerek devam ediyor hayat

  6. #6
    umutpoy - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Mayıs 2006
    Motosikleti
    Mondial 125 ZN namı diğer düldül
    çok güzel bir yazı öncelikle teşekkür ederim.
    muvattali arkadaşımın anlattığı olayı çok defa yaşadım inanın köprüden geçerken rüzgara karşı oynadığımız olaylar para etmiyor.
    Bol fırtınalı bir kış gününde 90 kilogram ağırlığındaki 125 cc lik düldülümle köprüden geçme gafletinde bulundum(o gün boğazda gemi batmışş siz düşünün artık) İnanın ecel terleri döktüm. kontra tekniğini uyguluyorum hop yandan bi araba rüzgardan aldığım destek kesiliyo öbür tarafa yatıyorum birden ters yönden bir rüzgar dalgası daha... Belediye otobüsünün yanına sığınmakta kar etmiyor sollayıp gidiyor bende köprünün ortasında sağa çekip bekledim

    özetle motorla köprüden geçeceğimiz zamanlarda( özellikle kış aylarında). Hava raporlarını iyi okumalı rüzgar hızı 10 km/sa nın üzerinde ise yola çıkmayı gözden geçirmeliyiz...

  7. #7
    tbk_1980 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    31 Ekim 2006
    Şehir
    BURSA
    Motosikleti
    Kuru Fasulye tepkimeli, Enjeksiyon sistemi........
    Bugünlerde rüzgarlar başa bela...
    Okumakta yarar var...
    ʞoʎ ʎǝşıq uǝpıƃ sɹǝʇ ɯıʎıʎı uǝq

  8. #8
    ergün1968 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Ağustos 2008
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    NC 700 SA
    Güzel bir anlatım,okumakta fayda var.


    Rüzgarda Sürüş Tekniği
    Şiddetli rüzgarda motosiklet kullanırken nelere dikkat etmeliyiz?
    Rüzgarda Sürüş Tekniği Her yönden gelebilecek olan rüzgâr en fazla tehlikeyi yanlardan gelince yaratır. Arkanızdan ya da önünüzden gelen rüzgâr sürüş üzerinde fazla bir etki yapmaz.

    Hatta yan rüzgârlar dahi düzenli esiyorsa çok sorun olmazlar. Tehlikeli olanlar ani rüzgâr sağanaklarının üzerinizde patlamasıdır.

    Bu sizi istemsiz olarak yanlara doğru yatmaya sevk eder(yatış açınızı değiştirir).

    Yanlardan patlayan kuvvetli rüzgar motorun o tarafını adeta tutarak(sürtünme fazlalaşması) bir nevi frenler.

    Bu da motorun o tarafa doğru çekilmesi şeklinde tezahür eder.

    Ani rüzgâr sağanakları ya da ani rüzgâr durmaları tehlikelidir. Yan rüzgârlar aniden artar veya azalırsa motorunuzun yatış açısı aniden yanlış duruma geçer.

    Bilhassa beden ağırlığınızı bilinçsizce rüzgâr üstüne doğru aktarmışsanız ciddi denge problemleri yaşarsınız.

    Daha da kötüsü niyetlenmeden oluşan dönüşlere sebep olur ki bu sizi hattınızın dışına atabilir.

    Bu da yol tutuş kaybı, lastiklerin yolun zeminini kavramayı bırakması demektir. Bilhassa yağmurla birleşen rüzgâr sağanakları buna sebep olur.

    Tavsiyeler:

    Ani rüzgâr değişimlerine habersiz yakalanmayınız. İlerinizdeki yolu bakışlarınızla tararken aynı anda da aniden değişen yan rüzgârların direk ve dolaylı işaretlerini izleyiniz.

    Direkt işaretler:

    Uçan yapraklar, uçuşan toz, ağaçların eğilmesi kuvvetli rüzgârların işaretidir. Bunların eksikliği ise durgun hava demektir ama dikkat!

    Dolaylı işaretler:

    Tetikte olmazsanız ve bir ön bilginiz yoksa dolaylı rüzgâr değişimlerinin gelişini tahmin edemezsiniz. Geometrik değişikliklere çok dikkat ediniz.

    Ağaç dalları ya da yüksek binalar rüzgârı bloke ediyor olabilir ama onların aradan çıkmasıyla ya da sizin ara boşluklarına girmenizle aniden yandan gelen bir rüzgâr patlaması ile sarsılabilirsiniz.

    Yine yaklaşmakta olan bir TIR ya da başka bir vasıtanın yanınızdan hızla geçtikten sonra üzerinizde yaratacağı rüzgâr patlamasına hazırlıklı olun.

    Açık arazide önünüzden ya da arkanızdan gelmekte olan rüzgâr keskin bir dönüş sonrasında yanınıza geçebilir. Bunları hep göz önünde bulundurunuz.

    Motosiklet sürüşü bir spordur.

    Tüm bedenle kullanılarak yapılan bir spor ve risklidir. Bu sebeple motosiklet sürüşünde bedenen ve zihnen aktif olmak, değişen şartları sadece trafiği değil, yol ve hava durumunu da izleyerek değerlendirmek, sürüşünüzü buna göre ayarlayarak belli stratejileri uygulamayı adet haline getirmek zorundasınızdır.

    Rüzgarda sürüş tekniği..

    Üst bedeniniz rahat, kollar rahat olarak alt bedeninizle, bacaklarınızın üst kısımları ile motoru sıkı tutun. Kollarınız gevşek bir durumda olduğu müddetçe patlayan rüzgar sağanağı kollarınız vasıtasıyla gidona transfer olmayacaktır.

    Alt bedeninizle motoru sıkı tutarken motoru hafifçe rüzgara doğru verin.

    Üst bedeniniz ise sıvı misali çok hafif olarak gelen rüzgar şoklarına paralel hareket edebilsin. Rüzgarı yerken gazı açık tutmanız motorun havanın içinden yumruk gibi geçmesini sağlar.

    Rüzgarın darbesiyle ani bir refleks ile gazı kesmeyiniz.

    Yapmanız gereken bacaklarınızla motoru daha sıkı tutmaktır. Üst bedeninizi de rahat bir durumda tutmaktır. Çok az bir miktar gazı kapatmanızın mahzuru olmaz ama tamamen kapatılmamalıdır.

    Rüzgar sizi iter gazda rüzgarı geri iter, gaz kapatılırsa rüzgar kazanır.

    Yol kenarındaki ağaçlara, otlara dikkat ediniz şayet aşırı derecede sallanıyorlarsa ve siz rüzgarı hissetmiyorsanız bu motorunuzu bacaklarınızı daha sıkı tutmanız ve üst bedeninizi gevşetmeniz gerektiğinin işaretidir.

    Rüzgar altında yoldaki hattınızın ortasına yakın sürüş yapınız. Bu her iki yöne de rüzgarın kuvvetlenmesine ve zayıflamasına göre daha serbest hareket edebilmenizi sağlar.

    Sınırları zorlayıp fırtınalarda motor sürmeye devam etmeye çalışmadan havlu atmasını da bilerek güvenli bir yere çekip beklemekten kaçınmayınız.

    Siz ne kadar kuvvetli olursanız olun rüzgar daha kuvvetlidir. O zaman akıllı olun. Mutlaka binalarla aranızda gelen rüzgarı tamponlayacak bir yastık olmasına dikkat edin. Böylece aniden üzerinizde patlayacak bir rüzgar sağanağının sizi katı bir cismin üzerine ya da toptan yoldan dışarı sürüklemesine engel olursunuz.

    Çevrenizin farkında olursanız tamamen tesadüfen olan olaylar diye bir şeyin aslında olmadığını, bunların sizin bir anlık dalgınlıklarınızdan kaynaklandığını göreceksiniz. Yüksek binaların ya da yamaçların dibinde doğal olarak rüzgar türbülansları hep olur.

    Ağır vasıtalar çevrelerinde türbülanslar yaratırlar. Araçların ve yapıların arasındaki boşluklar rüzgar çarpmalarının olduğu yerlerdir.

    Buralara öylesine, aklınız başka yerde girip de sonra ne olduğunu anlamadım, birden kuvvetli bir rüzgar üzerimde patladı diyenlere ancak gülünür.

    Buralarda kendinizi bacaklarınızla sıkı tutun ve üzerinize gelmesi muhtemel kuvvetli hava akımını karşılamaya hazır olun.

    Rüzgarın sizi nerede ayağa kaldıracağını, nerede geriye atacağını önceden kafanızda şekillendirin ve gerekli karşı hamleyi yapın.

    Bu hamlenin amacı sürüş hattınızı kaybetmemektir.

    Rüzgarı hattınızda kalmanızı sağlayacak miktarda biraz geri itin sonra hamlenizi biraz gevşetin sonra tekrar biraz itin.

    Virajın apeks(orta noktası) noktasında sizi yakalayan kuvvetli fırtına şiddetindeki bir rüzgarda gazı biraz artırın ve ağırlığınızı öne kaydırın.

    Çabucak seleden yukarı kaymak ve başınızı ve bedeninizi öne doğru almak da yararlı olacaktır.

    Bol giysiler sizi rüzgar altında bir yelkenlinin balonu gibi oradan oraya savuracaktır.

    Giydikleriniz üzerinize tam olsun. Bilhassa yağmurluklarda bol giyinilir. Bu yanlıştır, içine hava dolup sizi savuracak giysilerden kaçınınız.

    Kendinizi toplayın ve vücudunuzu salıvermiş bir durumunda motor kullanmayınız. Üst bedeniniz ve kollarınız rahat, alt bedeninizle sıkı bir şekilde motoru tutuş durumunuzu her an muhafaza ediniz. Motor sürüşünde “Daldım” demek felaketle eş anlama gelebilir.

    Rüzgarın nerede ne zaman ve ne şekilde vuracağını tam bilemezsiniz. O yüzden motor üstünde doğru pozisyonda ve yeterince derli toplu oturuyor olmak sizi birçok duruma karşı hazır tutacaktır.

    Büyük kafalı, büyük gövdeli motorlar bu durumlarda çok düzensizdirler.

    Böyle bir canavarı kullanıyorsanız rüzgarda nasıl reaksiyon verdiğine bakarak ona göre davranışlarınızı ayarlamayı öğreniniz.

    Motorla mücadele rüzgarda daha fazla efor ister bu da takiben su kaybı ve tükenişi(aşırı yorulma) çabuk getirir. Bu yüzden sınırlarınızı bilin, her zaman hava şartlarını öğrenerek yola çıkın ve eğer hava raporlarında 100 km/saat üzerinde bir rüzgar esintisinden bahsediliyorsa yola çıkmayınız.

    Güçlü rüzgar su dalgalarının yaptığı etkiye benzer etki yapar. Düzenli gelen çapraz rüzgarlarla baş etmek kolaydır, hattınızda kalabilmek için yeterince rüzgara doğru kırın.

    Ancak insanı sürükleyen bir türbülansın içinden sürüp geçmek karışık bir durumdur.

    Yöneltin ya da yöneltilirsiniz. Elciklerde ve pedallarda, hatta kalabilmek için kollar ve üst gövde kasılmadan, bacaklarla motoru daha sıkı tutarak sürekli bir kontra basınç uygulaması gerekir..

    Akın BOŞNAK
    Ahmanamra, ünaltürkyazıcı ve burakcvck bunu beğendiler.
    AKILLI OLALIM;DÜNYADA EŞİ BENZERİ OLMAYAN BU MÜKEMMEL COĞRAFYAYA,TÜRK İNSANINA VE TÜRK'LÜĞE SAHİP ÇIKALIM.100 YILI AŞKIN SÜRDÜRÜLEN TÜRK ULUSUNU BÖLMEYE YÖNELİK OYUNLARA ALET OLMAYALIM.HEPİMİZ KARDEŞİZ.NE MUTLU TÜRKÜM DİYENE...


    ANES MOTOR

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)