Merhaba arkadaşlar motorumuzun modeli Suzuki V-strom Dl650 2008 Abs.
Konuya şöyle bir en baştan girelim..
Rulman Dağıldığını nasıl anlarsınız
Motosikletle gidiyorum uzun yol dönüşü mahmutbey gişelerdeyim fren sıkarken sanki biri gidona hafifçe vururmuş gibi gidondan ses ve vibrasyon geldi bir kaç kere.anlayamadım biraz tedirginde oldum.
Dedim fren merkezi vidaları mı gevşedi ya duramazsa yerinden çıkarsa vs..
Sonra indim aşağıya her şeyini kontrol ettim bir şey anlamadım sorun görünmüyordu..
Orta sehpaya alıp jantı sağ sol yaptım herhangi bir oynama yok bilya dağıtsa jant oynar.
1-2-3 derken anladım bilyalar tıkıldıyor ama henüz yerinden çıkmamış.Böyle yaşlılar yemek yerken çenesi dişleri tıkırdar takılır ya.Artık öyle yılını doldurmak üzere…
Olay fren veya diskten ziyade fren esnasında bilyaların kasılması ile ilgili.(daha doğrusu yük binmesi)
Eve geldim.Sehpaya aldım..Janta dokundum baktım oynamaya başlamış.
Eveet dedim bilyaları kucağımıza aldıık..
ama şimdiden içiniz rahatlasın akıllı hareket ederseniz.
fazla para harcamazsınız..
V-strom forumdaki arkadaşlardan rulman kodunu rica ettim.
Bana şu linki verdiler;
http://www.partzilla.com/parts/detail/s … 62037.htm
Ayrıca Tüm Dl650 parça kodları ve görselleri içinde şu linke tıklayabilirsiniz;
http://www.partzilla.com/parts/search/S … parts.html
Neyse kodu bulduk.Kod markadan markaya değişebiliyormuş , ama ihtiyacımız olan
Rulman ölçüleri ve nerede kullanılacağını söylemek.
Karaköyde esnafım yalçın rulman benim müşterimdi.Malzeme çok alırdı.
Aradım böyle böyle yardımcı olurmusunuz.
17x40x12 ölçüleri dedim.Rulmanda en iyi marka skf’dir arkadaşlar.
Skf marka istiyorum dedim.Otomotivde kullanılacak dedim.
(Otomotive uygun diye isteniyormuş.Daha türkçesi motosiklet ve otomobillerde plastik kapaklı rulman kullanılıyormuş fark bu.Plastik kapaklı olacakta diyebilirsiniz.)
Var abi 11tl birim fiyatı mevcut dedi.Peki eleman yolluyorum 2 adet verirsin dedim.
Elemanı yolladım aldı geldi.
Almışken 30bin km olan cbf 150im içinde istedim onunda kodu 6301 miş.9.5tl idi birim fiyatı.Dağılmadan bulunsun istedim cbf 150 benim elim ayağım.Mesela dl nin rulmanı dağıldığında 3-4gün cbf kullandım.
Bu arada tesadüf rulmanları almadan motorun eski sahibi geldi.Abi dedim rulmanlar rahmetli sen daha önce değiştirmişmiydin .60-70 bin lerde değişmişti.Suzuki'de o anda skf yoktu başka bir marka taktık.Skf al mutlaka dedi oda.
Arka jant rulmanları ve lastik takozlarda yeniymiş değişmene gerek yok dedi saolsun.
İşte böyle durumlarda dosttan motosiklet aldığım için çok memnun oluyorum motosikletin tüm geçmişi elimin altında.
Derken rulmanları alıp müsait olabilmek için 2-3 gün geçiriyorum cbf 150 ile.
Cumartesi günü ise ustama gittim.
Oda koyduğum teşhisi onayladı.
Jant milini söküyoruz
Fren merkezlerini söküyoruz..
Ve jant yerde…
Şuan görünen Keçe keçenin altındada bilya var..
Keçeyi kaldırıyoruz.
https://atakandemirturk.files.wordpr...8/img_7568.jpg
Rulmanı anladıkta keçe nedir diyenler
Keçe Bir nevi contadır.
Sızdırmazlık olarak kullanılır sıvı transfer pompalarında Rulmanlarda hareketli parçalarda.Yani Rulmana su gelmemesi ve rulmandaki gresin yol olmasını engellemek için.
İşte bu yüzden motorumu hiç bir şekilde bir başkasına yıkatmıyorum..
Jant rulmanlarına vs doğrudan su tutulmaz arkadaşlar.
Keçe neden yıpranır?
Keçe Kauçuk bazlıdır ister plastik ister kauçuk diyin petrol türevidir anlayacağınız.
Nasıl yakıt hortumları vs. zamanla sertleşiyor.Kullanmasanız bile yıl geçtikçe sertleşiyor.
Benim kide muhtemelen motorla aynı yaşta ve sertleşmiş özelliğini kaybetmiş.
Rulmanın erken dağılmasına veya ömrünün azalmasına sebebiyet verir.
Aynısı Amortisörde başıma geldi.
Amortisör toz kapağı artık çatlamış güneşten içine pislik almış.
Sırf toz kapağı tozları tutamadı diye 400tl para harcadım.Batuhan motor suzuki eski sahibini zamanında uyarsaydı abi böyle böyle diye… bu masraf olmazdı.
Gerçi o kadar söktükten sonra keçeleri değiştirmenin fiyat farkı 100tl olacaktı ama yinede ek bir bilgi olsun size.
Yani bu Lanet olası keçeler hayatımzıdaki yeri çok büyük onlara iyi davranın.Motosiklet alırken bakın güzelce…
Heleki eski motosiklet alıyorsanız hesabınızı ona göre yapın.
Keçemiz;
Baktık dükkanda yok.Ustam verdi bana bir motosiklet gittim keçeciye.
gittiğim dükkan sahibi üst katta 10dakika aradı.İthal keçe bu abi dedi 10tl istedi.
Adam o kadar aradıki abi biraz fazla değil mi diyemedim.Çokta gözüme gelmedi açıkçası bilmediğim bir branş çünkü..
Yani Cafede oturup bir sade sodanın yanında bir parça limon getirdiler diye 10tl vermeyi biliyoruz sodaya..
Dağılmış rulmanlar..
Bu arada arkadaşlar resimde görüldüğü gibi rulmana arkadan bir uzun demir yardımıyla vurduk. içerden arkadaki rulmana.
Rulmanın alt demiri jantın içinde kaldı….
Ustadan bir hassiktir sesi duydum abi ne olduu dedim.
Rulmanın bilyaları düştü alt kapak içerde kaldı.
elemana Kaynağı getir dedi…
İçerde kalan parçaya kaynağı dokundurup çekerek içerden çıkardı.
İşte burada ustalık devreye giriyor.
Basit görünüyor siz evde yapabilirsiniz gibi ama her takım evde olmayabiliyor işte aynen böyle.
Yeni rulmanları takıyoruz;
Keçeyi takıyoruz;
Bitti bu kadar arkadaşlar;
Bundan sonrasını artık çekme ihtiyacı duymadım alt tarafı jant oturtulacak.
Bakın şimdi;
Rulmanlar 11tlx 2=22tl
İthal keçe 10tl
Bu arada ustam motorla ilgilendi motor hakkında yaklaşık 15-20dk konuştuk debriyaj ayarı falanda yapıldı..
Keçe değiştirme işlemide parça almaya gitmemiş saymazsak tüm işlem 15-20dk..
Dürümcüye gidip bana bir adana yap deseniz bu kadar sürer anca gayet kısa süreli bir işlem eli hızlı olan için..
Şimdi işçiliği söylüyorum ustam motor verdi 4km kadarda onun motoruyla parça aramaya gittim geldim falan.
Bu arada usta var usta var arkadaşlar.Ben o tamirhanede müşteri değil kendi evimde gibi hissediyorum.
Elemanı vardı git oğlum keçe al gel diyebilir.10tl lik keçeyi bana 15-20-25tl diyebilirler.Böyle bir şey olsada %100 helale hoş olsun demelisiniz zaten.Hatta az bile.
Herkese benim gibi al oradan benim motoru al gel yapamaz.Keçe nedir bilmeyen müşteri var.
Neyse geldik işçiliğe piyasa fiyatlarını söyleyeyim size.
Ortalama böyle bir işe vereceğiniz para parça hariç olarak yetkili serviste 60-80tl.
Normal bir tamirhanedede ortalama 40-50tl’dir.Duruma göre fazlasıda hak edilebilir bence...
İşçilik yani eziyeti neredeyse aynı ama tanımadığınız rastgele bir tamirhaneye gidin.
cbf 150 rulman değişimine 20tl der.büyük motora 50-70tl diyebilir işçilik olarak
buda işin biberi tuzu
Tam kroca bir cümle yazacağım benzin hesabı yaptığımda apaçiler bana böyle diyor “Aslan besliyorsan yemine laf etmeyeceksin” O hesap işte bu olay…
Hele bmw varken zorda kaldığımda başka ustalara giderken elim ayağım titriyordu neyse…
Sağlıcakla kalın arkadaşlar.