MotoAVM Motosiklet Aksesuarları
Kapat
Üye Girişi
Motoruma.com

Motosiklet kadran, digital gösterge, km/h ekran tamiri

    Mondial E-xtreme Max 150
    Kuba Motor RX9
    Motosiklet Online
  1. #1

    Üyelik
    02 Ekim 2012
    Merhabalar arkadaşlar öncelikle bu anlatımı yapmam ve paylaşmamdaki yegane amaç;kendim çok aramış olsamda (yabancı forumlar dahil) yeterli bilgiyi bulamamış olmamdır.Motorum Yamaha FZ6 Fazer,sıkıntı ise; digital olan kadrandaki bazı kısımların silik görünmesi(km/h simgesi-fuel simgesi-empty simgesi-hararet high simgesi-hararet low simgesi) veya hiç görünmemesiydi.Bulunduğum yerde güvenilir ve bu işi yapabilecek tamirci olmadığından yapsada dünya para isteyeceğinden kendim yapmaya karar verdim.(Daha önce farklı iki digital kadran tamir ettim ama bunun gibi baskılı yani vidasiz olan ilk söküşüm.)Kadranın yapısı hakkında biraz bilgi vermem gerekli;kadran full digital analog olan kısmı yok öncekilerin devirleri analogdu.Onlarda led değişimi (Cbr250)ve analog ibre tamiri yapmıştım.(Megelli 250R)Bu biraz daha komplikeydi.Kasayı keserek açmam gerekti bunun için dremel el motoru kullandım.
    [IMG][/IMG]


    Kadra'nın kasasını sökünce iç kısmındaki korozyon ve yağlanma direk kendini belli etti.Ama bu ekrandaki silik görünüme neden olamazdı.Çünkü;her ne kadar korozyon ve yağlanma olsada kadran çalışıyordu hatta bazen tamamen çalışıyordu nadirde olsa,silikliğin nedenini bulmak gerekliydi.Ekranın takılı olduğu board'u(Anakart yani.) tutan sekiz vidayı sökünce ekran ve board kısmı boşa çıkıyor.Artık siyah çerçeve kısmını temizleyip temiz bir beze sararak bir kenara kaldırın.Bilhassa iç tarafında parmak izi veya leke bırakmamaya dikkat edin.Sonradan sökmek sıkıntı olabilir.Artık elimizde sadece devre kısmı kablolar ve ekran kaldı.

    Yalnız kablolar soketden ayrılmıyor kasadan ayırmak için siyah contamsı malzemeyi (su geçirmesini önlemek amaçlı takılı içinden kablolar geçen.)içeriden geçirmek gerekli.Bu kısmıda geçip temel arızayı bulmak için ekran kısmını board kısmından ayırmak gerekli tabikii.Bunun için numaraların etrafında bulunan küçük metal sacları pense yardımıyla boşluğun hizasına getirmemiz gerekli.

    Bundan sonra;siyah metal çerçeve çıkar ama ekranın board'dan ayrılması lazım ama ayrılmıyor.
    [IMG][/IMG]
    Sebebi ise japon amcalar kısa devre olmasın diye burdaki bikaç devre elemanına silikon sıkmış.Keskin bişeyle;maket bıçağı,bistüri v.s bu silikonu kaldırın.Devre elemanlarına dikkat edin;biri direnç diğeri ekran panel kutubları.Ben panele giren kutbun birini kopardım ve oraya farklı bişey lehimlemek zorunda kaldım ama zararı olacak bişey değil bu işlerden biraz anlıyorsanız direnci bile koparsanız yenisini alıp takabilirsiniz.

    Bu işlemden de sonra artık anakartla ekranı birbirinden ayırabiliriz.Muhtemelen anakart korozyonlu ve de kirlenmiş olacaktır.En azından benimki öyleydi benden önceki sahibi tarafından kadranın bi ucu çok küçük kırılmış ordan su falan girmiş sanırım.Ben alır almaz tereson sıkmıştım ama genede daha önce giren su ve yağ devrenin biçok yerine ulaşmış.Bilhassa ekrana veri aktaran kısma ( I I I I I I )düz çizgilerin olduğu kısım.Ve buranın karşılığı paneldeki kısımla kauçuk aktarıcı malzeme.Ekrana parmakla dokununca içindeki mürekkep dağılabilir.Bozuldu sanıp korkmayın; camın hemen arkasındaki şeffaf malzemeyle cama arkasından nazikce yapıştırıp çekerek eski haline getirebilirsiniz.
    [IMG][/IMG]
    [IMG][/IMG]
    [IMG][/IMG]
    Ben anakarttaki pislikleri temizlemek için "Selülozik Tiner" kullandım.Eski bi diş fırçası ile temizledim her yerini.Yalnız bu tineri plastik olan hiçbişeye değdirmemeye dikkat edin ya eritir yada rengini bozar.
    Cam paneldeki veri yolunu temizlemek için "Alkol" kullanabilirsiniz ben o şekilde temizledim.Orayada en güzel kulak temizleyici yanaşıyor.
    Kauçuk veri aktarıcıya kesinlikle tiner değdirmeyin.Temiz,hafif alkollü (kolonyada olur)bir peçeteyle temizleyin aynı yönde takın.
    [IMG][/IMG]
    [IMG][/IMG]
    Bunlar bile arızayı gidermesse sizdede bendeki gibi ekran camının hemen arkasında yani;
    [IMG][/IMG]
    film gibi rengi olan malzemeyle ekran paneli arasındaki şeffaf band gitmiştir.Bendeki uzun süre ıslak kalmaktan biraz buruşmuştu.Kuruyuncada aynı şey olacağını düşünüyorum mesela uzun süre güneş altnda kalınca.Baya ince vede esnek bi malzeme.Ne yapışkan nede değil,cama tutunuyo ama ayrılmak içinde bahane arıyo resmen yıpranınca.Nerden bulacağımı bilemedim ve saydam folyodan yapmayı planlarken rasgele telefoncuda bişey gördüm.Telefona koruyucu cam çekmeden önce adam çekmeceden bi bant tarzı bişey çıkarıp bunla ekrandaki pisliği ve parmak izlierini aldırıyodu.Bide baktımki aynı malzeme resmen dört ayak üstüne düştüm Sordum ne bu diye temizlik bantı dedi ama piyasada "Elektronik Bantı" diye geçer dedi.Neyse adam sağolsun 3 karış kadar verdi bi mukavvaya dolayıp.Onunda resmini koymak isterdim ama çok sıkıntılıydı o kısım üstelik bantın genişliği yetmedi iki parça yapmak zorunda kaldım.Genişinide bulamadım nette bile yok malzeme artık siz düşünün.Belki başka alternatifler düşünülebirdi ama bi an önce kapatmak en iyisi bu tip devreleri kırıp yarmadan.Masalara örtü olarak kullanılan şeffaf pvc'lerde olur diye düşünüyorum aynı kalınlıkta olmak kaydıyla.Neyse malzemenin kartla havasını alarak iyice ekrana yapışmasını sağladım.Cama film çekmekteki mantıkla aynı.
    Burdan sonrası bütün işlemi tersden yaparak devam ediyor.Artık dikkatlice toplayacağımız her malzemeyi uygun maddeyle temizleyerek tekrar aynı yerlerine takmak gerekli.Bütün bunları yaparken ara ara resim çekin.Şüpheye düşünce hemen bakın resme kesinlikle zorlamayın narin malzeme ve de pahalı. 2. eli en düşük 750 liraydı ben yaparken.Tekrar tekrar tırnakları kıvırmamak için(kırılmaması için) metal çerceveyi taktıktan sonra;hafif elle bastirin veri transfer noktalarına motora bağlayıp bi kontrol edin.
    [IMG][/IMG]
    [IMG][/IMG]
    Eğer çalışmazsa veya hala silik gösterirse kauçuk malzeme özelliğini kaybetmiştir.Onu temin etmek kolaymı bilmiyorum ama başka bi cihazdan sökülebilir başka bi kadran mesela veya elektronik göstergeli başka bişeyden.Olur mu?Garanti konuşmak zor.Işık kısmında sıkıntı varsa onunda çözümü var ama onuda başka zaman yazalım artık baya uzadı çünkü.Parçayı plastik kasaya takmadan elektronik spreyi ile devreyi son kez spreyleyin.Malum arka tarafı kestik orayı sağlamca kapamak lazım.Terason veya sıcak silikon kullanılabilir.Tercihen ben "siyah sıcak silikon" kullandım ,ısıtıcı tabancada iyi olmalı yalnız bunun için.Sıcak silikon küçük ve dar boşlukları dolduruyor o yüzden ben silikon kullandım.Bu işlemden önce çapakları temizleyin yalnız el motoruyla kestiyseniz.Çok çapak bırakıyor çünkü maket bıçağıyla kazımak yeterli oluyo zaten.Silikon çektikten sonrada kaba kalan kısımları maket bıçağıyla alın yanları almak yeterli arkayı alırsanız su alma ihtimali olur,üstelik arkası sökülmediği müddetçe görülmez.

    Başına bu tip bi arıza gelen arkadaşlara yardımcı olurum.Eğer hiç çalışmıyosa kondansatörlere bakın ilk.Üstündeki çarpı işareti yamulduysa veya yapısı yamulduysa patlamıştır.Genelde onlar patlar 3-5 liralık parça için fırsatçı tamircilere 200-300 lira ödemeyin bu paraları isteyenler var çünkü.Herkese kazasız belasız vede arızasız sürüşler dilerim.

    M.Kahraman SÖYLEMEZ
    Karalı, guven61, Eagle7 ve 7 diğerleri bunu beğendiler..


    AVM Forum
    DRD Motorbikes Riders Serving Riders - Motorcudan Motorcuya Hizmet
    Motomax
  2. #2
    Karalı - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    19 Mayıs 2014
    Şehir
    istanbul cennet
    Motosikleti
    2teker
    Elinize sağlık çok güzel olmuş

  3. #3
    MazhaRR - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    11 Aralık 2015
    Şehir
    MANİSA
    Motosikleti
    Ybr200 ESD->R25
    Bu kadar açmışken kilometreyide düşürseydin bari hocam.

  4. #4

    Üyelik
    29 Temmuz 2015
    Şehir
    İstanbul
    Çok çok yararlı paylaşım sizi tebrik ediyorum elinize emeğinize sağlık
    delimanyak43 bunu beğendi.

  5. #5

    Üyelik
    02 Ekim 2012
    Etik değil benim açımdan bana satılmasını istemem oynanmış km li motor.Hem bilen adam anlar

  6. #6
    fazil - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Mart 2014
    Şehir
    kadıkoy
    Motosikleti
    xv250 / fz6
    Cok faydali bir konu olmus. Bu arada benim de fz6 motorum var, gecen yaz km gostergesini Fz1 gostergesiyle degistirdim. Ama km'yi degistiremedim.
    Eski km 35k civarindayken yenisi 11k civarinda. Bunu kendim ayarlayabilir miyim, bir de fazladan ABS isigi var, onu da sondurmem gerekiyor. Nasil yapabilirim sizce?

    Konu da soyle idi:

    Bir degisiklik olsun diye, Fz1 gostergesi takmaya karar verdim. Ilk denemelerimde her sey yolunda gorunuyor. Fz1 gostergesi Fz6 ile uyumlu fakat ABS'si olan bir motordan cikma oldugu icin ABS isigi yanik kaliyor. Onerisi olan var mi? Nasil sondurebilirim acaba o isigi. Ufak bir kisa devreyle halledebilirim belki.

    Bir de km saati biraz degisecek, orjinal km, 34k iken yeni taktigim gosterge 11k civarinda, ayarlayabilmenin bir yontemi olsa yapardim ama pek mumkun gorunmuyor. Motoru satmaya niyetim olmadigi icin sorun olmaz sanirim, ama muayenede sorun cikar mi onu bilmiyorum. Bu arada FZ1 gostergesinde mil/km arasinda gecis yapilabiliyor.










  7. #7

    Üyelik
    10 Aralık 2014
    Motosikleti
    Honda SES 150 Dylan
    Dylancılara bir umut ışığı doğdu sayenizde :D

  8. #8
    Mucit23 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    30 Ağustos 2012
    Şehir
    ELAZIG
    Motosikleti
    Yamaha MT09 ABS & CRF250L
    Konuyu görmemişim. Tam da ilgi alanım Zamanında bizde çok gösterge kurtardık LCD'nin bağlantı filmi bazen titreşimdenmi olsa nedir PCB'den ayrılabiliyor. Buradaki bağlantıların tazelenmesi gerekebiliyor.

  9. #9
    F54 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    25 Haziran 2010
    Şehir
    sakarya
    Motosikleti
    salcano panther 100 :)
    forumda kafası çalışan motosikletçiler görmek güzel
    tebrik ederim güzel çalışma...

  10. #10
    SuleymanE - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    21 Mart 2015
    Şehir
    Dünya
    Motosikleti
    YZF R25 > Xmax 250 abs > R1200GS loading...
    Gerçekten güzel ve detaylı bir anlatım olmuş. Emeğinize sağlık.

  11. #11
    Eagle7 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    31 Ocak 2013
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    MT 07
    Helal olsun be. Ne yapabileceğim bilgim nede yeteneğim var ama konu baştan sona okutuyor kendini

  12. #12
    S3cond - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    26 Kasım 2016
    Şehir
    Eskişehir
    Motosikleti
    Honda
    Güzel konu eski tip ekranlarda ölü lehlerine canlandırma yada renk değişimi hakkında buna benzer konunun beklıyorum ;)

  13. #13
    Mamba09 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    13 Eylül 2013
    Şehir
    eskişehir
    Motosikleti
    yzf r-25
    İşte en sevdiğim konulardan. Forumun asıl ruhunu sizin gibiler yaşatiyor. Ellerinize saglik.

  14. #14
    ozgurakman - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    19 Ekim 2008
    Şehir
    Balıkesir
    Motosikleti
    FZ6 Fazer 98Hp (isviçre çakısı)
    benim fz6 mın da gösterge arka aydınlatması çalışmıyor. cesaret edip sökmedim sıcak pres olduğu için. elimde dremel de var, söksem acaba nereye bakmalıyım?
    LCD nin veri aktarımı yapan filminde midir acaba sorun? tabi sökmeden bilemeyiz, ancak tahminleriniz nelerdir. teşekkür ederim


    Bajaj Dominar 400
    Başlangıç için Motosiklet Modelleri

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)