MotoAVM Motosiklet Aksesuarları
Kapat
Üye Girişi
Hadisatinal Buse - 468x80 - Forum Orta
Benelli TNT 250
Hudson Deri
1. sayfa 12311 ... SonuncuSonuncu

Elektronik Ateşleme Devresi

  1. #1
    tegin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Nisan 2006
    Şehir
    Kadirli / Osmaniye
    Motosikleti
    Suzuki GN250, BMW F650GS
    Reklamlar  
    Kaskcim.com - Dünya Markası Kasklar
    Benelli TNT 25

    Elektronik ile biraz haşır neşir yada elektronikçi arkadaşı olan motorcular için.

    Bu devreyi ilk 1994 yılında, o zamanki motorum Mz-251 ( 1993 ) için yapmıştım.
    Platin kontakları eskimişti ve 4000 devirden yukarı çıkmıyordu.
    Bunu takınca, aynı platin ile 7000 devre çok rahat çıkmıştım.

    Klasik tip ateşleme düzenine sahip motorlarda rahatça kullanabilirsiniz.
    Devre, bir konjektör kutusu içine sığmaktadır. Kutu aynı zamanda
    soğutucu görevi de görmektedir.

    S2000 yerine BU508D de kullanılabilir.

    220 nF (nano farad) lık kondansatörün voltajı en az 250 volt olmalıdır. Bulamazsanız daha yüksekte
    takabilirsiniz (220nF 400 volt yada 220 nF 1000 volt gibi.)

    watt ı belirtilmeyen dirençler 0.25 watt lık tır (çeyrek watt)

    Her iki transiztorun de dışı şase den yalıtılmalıdır.

    S2000 in dışı plastik olduğu için izolatör istemez.

    Devreden dışarı çıkaracağınız kablolar, motorda kullanılan tesisat kablosu gibi olmalıdır.
    Yani dayanıklı olmalıdır.

    Devreyi motora taktıktan sonra meksefe iptal edilmelidir. ( bir ucu boşa çıkartılıp yerinde kalması uygundur.)

    S2000 i nereden bulabiliriz ?
    Bu transiztor TV ler in EHT devresinde kullanılmaktadır ve bütün TV tamircileri bilir.
    Dolayısı ile , Özellikle TV malzemesi satan yerlerden rahatlıkla temin edilebilir.
    Diğer malzemeler de aynı şekilde.

    Baskı devre ?
    Bu devre için bir baskı devre hazılamaya illaki gerek yok.
    Uzay montaj yapılabilir...böylesi hem daha kolay hem daha ucuz.
    Ben baskıdevre şemasını, bağlantıyı görselleştirmek amacı ile vermiştim. İşi kolaylaştırsın diye.
    Fırsat bulabilirsem örnek (çalışan) bir devrenin bitmiş halinin resmini hazırlayıp vereceğim.

    ************************************************** **********************

    Bir bilgi,
    klasik ateşleme sisteminde, bobinden dolayısı ile platinden
    3 - 5 amper civarında akım akar ( platin kapalı iken)
    Ateşleme, platin açıldığı anda gerçeklesir.
    Bobinin ikincil (yüksek gerilim) sargısında 3000 volt civarında bir gerilim indüklenir.
    Bu yüksek gerilim bu defa birincil sargıyı da etkiler ve bu yol üzerindeki
    platinde kıvılcımlar ortaya çıkar. Bunlar yüksek gerilimden kaynaklanan
    kıvılcımlardır. Meksefe(condansator) ile bu durum önlenmeye çalışılsada
    tam önlenemez ve platin kontakları zamanla aşınır.
    Platinde ki bu kaçak, ateşleme geriliminin düşmesine de neden olur.

    Elektronik ateşleme devresi ne yapar ?
    Elektronik ateşleme devresi, platinin yaptığı anahtarlama görevini üzerine alır.
    Platinin yeni görevi ise, ateşleme devresinin anahtarlama zamanını belirlemektir.

    Platin üzerinden 12 volt / 470 ohm = 25mA (mili amper) geçmektedir.
    ( 3000 -5000 mA geçiyordu )
    Ayrıca platin üzerinde yüksek gerilimde sozkonusu değildir.
    ( bu yüzden ve anahtarlamayı bozacağından meksefe çıkarılmalıdır.)

    Artık ister hurda ister yeni platin kullanın arasında fark yoktur !

    Bu yöntem ile klasik yöntemin sakıncaları devre dışı bırakılmış oluyor.
    Bundan sonra motordaki tekleme vs. için başka nedenler aranmalıdır.
    Aklıma gelen; benzin/hava karışımı yanlış ayarlanmıştır veya karburator de pislik vardır.. vs.

    devreyi yapacaklara başarılar.

    ÖNEMLİ ! : ELEKTRONİK DEVRENİN BESLEMESİ KONTAK ANAHTARI ÜZERİNDEN VERİLMELİDİR.
    AKÜYE DOĞRUDAN BAĞLANMAMALIDIR !


    tegin.







    sapo bunu beğendi.


    AVM Forum
    Motosikletciyiz.com Outdoor & Motosiklet & Motor Aksesuarları
    Motomax
  2. #2
    werewolf - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    17 Nisan 2006
    paylasım için tesekurler Tamda bole bi şeye ihtiyacım wardı...

  3. #3
    RAPTOR666 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    03 Şubat 2006
    Şehir
    şimdilik konya
    Motosikleti
    kıçımı başımı dağıttığım motor SKYTEAM ST 200 TR
    tam olarak ne işe yaradığını anlamadım yani ateşlemeyi mi güçlendiriyo yoksa sayısınımı arttırıyo yoksa şiddetinimi attırıyo yoksa ateşlemede kayıplar oluyoduda onumu telafi ediyo

    emeğin için sağol
    (( :KONYA MT İÇİN DOKANDIRIN : ))
    BİR AĞAÇTAN BİNLERCE KİBRİT ÇIKAR , BİR KİBRİT BİNLERCE AĞAÇ YAKAR

  4. #4
    crxforever - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Nisan 2005
    Şehir
    istanbul/bahçelievler
    Motosikleti
    ybr125 hemde siyah:D
    belki de motoruma aradığım şey bu ama elektrikten fazla anlamadığım için
    biraz daha açıklarsanız sevinirim.
    benim motorum platin ateşlemeli mobilet bu şema aynı de-ğerler ile uygulanır mı ki;?

  5. #5
    dex_cooler - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    20 Aralık 2005
    emeğiniz için teşekkür ederim

  6. #6
    tegin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Nisan 2006
    Şehir
    Kadirli / Osmaniye
    Motosikleti
    Suzuki GN250, BMW F650GS
    Soruları not alıyorum,

    Sorulara cevap olacak şekilde bir yazı hazırlıyorum.
    Resimlerle de destekleyerek sayfaya yerleştireceğim.

    selamlar.
    tegin.

  7. #7
    crxforever - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Nisan 2005
    Şehir
    istanbul/bahçelievler
    Motosikleti
    ybr125 hemde siyah:D
    bu ateşleme sistemi konusunda kafamda bir sürü soru var.
    hazır bilen birini bulmuşken sorayım dedim
    1.bu sistem tam olarak elektronik ateşleme mi oluyor. yoksa bu platinli sisteme elektronik bir destek mi;?

    2.platinli mobilete avans ayarı yaparken (tek silindirli diğer motorlar için de aynı sanırım)bujinin yerine takılan bir alet var üzerinde ölçüler filan yazıyor .
    bunu kullanarak nasıl avans ayarı yapabilirim.o ölçüleri neye göre belirleyeceğim.;?
    3.benim volanttan 2 tane çıkış var 1.si platin için 2.si ışık için olması lazım.
    ama 2sinde de platine zarar veriyor bağlayınca sebebi ne olabilir.?
    yardımların için şimdiden teşekkür ederim.

  8. #8
    PcKopatGhostRider - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    07 Ağustos 2005
    Şehir
    Mersin
    Motosikleti
    Honda CBR 125 R
    helal hocam sana.. uğraşıp baskı devresini bile koymuşsun..
    CBR 125R Honda, Hayat onda..
    PcKopatGhostRider abisi daha ne olsun... ) (A Rh+)

  9. #9
    sinan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Haziran 2004
    ee elektrik sistemi 6 volt' sa ne yapacağız parça değerleri değişmesi gerekir herhalde dimi.

  10. #10
    sinan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Haziran 2004
    yokmu cevap

  11. #11
    tegin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Nisan 2006
    Şehir
    Kadirli / Osmaniye
    Motosikleti
    Suzuki GN250, BMW F650GS
    sinan,
    Bobinin iç direncine göre değişiklik olabilir.
    değişebilecek yer;

    12 voltta, 10 ohm 5 watt ( yukardaki şema da )
    bu direncin yerine
    6 voltta , 5 ohm 5 watt ( yada 6,8 ohm 5 watt )
    takılabilir.

    tegin.

  12. #12
    sinan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Haziran 2004
    eyvallah sağol .
    bu devreyi yapayım diyorum soğutucu olarak bu arabaların regülatör(konjektör) eski birtane var onu kullanırım diyorum sanırım olur .inşallah verimli ve sorunsuz çalışır . sağol

  13. #13
    ARBETUS - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    17 Mart 2006
    Şehir
    Gebze\Kocaeli-Sütlüce\İstanbul
    Motosikleti
    BMW F650GS '00
    bende bu devreyi yapyorum şu an bugün fabrikada plaketi bastırdım transistörleri fabrikada bulamadım Gebzeye geçersem oradan alırım bi aksilik olmazsa bu pazar bağlayp denerim umarım bahsedildiği kadar etkilidir.
    '04 Yamaha Nuovo - '56 BMW R25 - '06 Mondial 250 MCT - '94 BMW F650 - '99 Kawasaki ER 5 - '06 Bisan Roadstar 250 - '97 Kawasaki VN800 - '08 Suzuki VL 800 Intruder - '04 Suzuki VL 800 Voluisa - '01 Honda XL 650 V Transalp -'00 BMW F 650 GS

  14. #14
    cgl125 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    26 Mart 2005
    Şehir
    istanbul
    hocam şimdi devreyi yapıcam yarın benim motorda yüksek hızlarda tekliyor yüksek devirde teklemiyo fakat vites boştayken yarın devreyi takarken bakıcam sorun senin dediğin gibi platinden mi diye bu devreyi taktıktan sonra meksefe olayını iptal ediyoruz ve bi daha ateşlemeye ilgili sorun çok mu nadir yaşıyacağız haberini veriyosun şimdi bize
    her şey mümkün değil
    hiç bir şey de imkansız

  15. #15
    tegin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Nisan 2006
    Şehir
    Kadirli / Osmaniye
    Motosikleti
    Suzuki GN250, BMW F650GS
    İlk yazdığım gibi,
    bu devreyi MZ 251 de kendim test ettim.
    Eskimiş platinden dolayı 4000 devirden yukarı çıkmayan motor
    bu devreyi taktıktan sonra çıkabildiği max devir neyse o devre kadar çıktı
    (yükte 7000 devir).
    ayrıca,
    Şemayı verdiğim bir başka arkadaşım aynı devreyi,
    "kımızı JAWA" diye tabir edilen KLASİK'e taktı...sorunsuz, buji beyaz ve performans arttı.
    JAWA 6 volt akü gerilimi,
    S2000 transiztor,
    10 ohm 5 watt taş direnç,
    olarak.

    S2000 i nereden bulabiliriz ?
    Bu transiztor TV ler in EHT devresinde kullanılmaktadır ve bütün TV tamircileri bilir.
    Dolayısı ile , Özellikle TV malzemesi satan yerlerden rahatlıkla temin edilebilir.
    Diğer malzemeler de aynı şekilde.

    Baskı devre ?
    Bu devre için bir baskı devre hazılamaya illaki gerek yok.
    Uzay montaj yapılabilir...böylesi hem daha kolay hem daha ucuz.
    Ben yukardaki baskıdevre şemasını, bağlantıyı görselleştirmek amacı ile vermiştim. İşi kolaylaştırsın diye.
    Fırsat bulabilirsem örnek (çalışan) bir devrenin bitmiş halinin resmini hazırlayıp vereceğim.

    ************************************************** **********************

    Bir bilgi,
    klasik ateşleme sisteminde, bobinden dolayısı ile platinden
    3 - 5 amper civarında akım akar ( platin kapalı iken)
    Ateşleme, platin açıldığı anda gerçeklesir.
    Bobinin ikincil (yüksek gerilim) sargısında 3000 volt civarında bir gerilim indüklenir.
    Bu yüksek gerilim bu defa birincil sargıyı da etkiler ve bu yol üzerindeki
    platinde kıvılcımlar ortaya çıkar. Bunlar yüksek gerilimden kaynaklanan
    kıvılcımlardır. Meksefe(condansator) ile bu durum önlenmeye çalışılsada
    tam önlenemez ve platin kontakları zamanla aşınır.
    Platinde ki bu kaçak, ateşleme geriliminin düşmesine de neden olur.

    Elektronik ateşleme devresi ne yapar ?
    Elektronik ateşleme devresi, platinin yaptığı anahtarlama görevini üzerine alır.
    Platinin yeni görevi ise, ateşleme devresinin anahtarlama zamanını belirlemektir.

    Platin üzerinden 12 volt / 470 ohm = 25mA (mili amper) geçmektedir.
    ( 3000 -5000 mA geçiyordu )
    Ayrıca platin üzerinde yüksek gerilimde sozkonusu değildir.
    ( bu yüzden ve anahtarlamayı bozacağından meksefe çıkarılmalıdır.)

    Artık ister hurda ister yeni platin kullanın arasında fark yoktur !

    Bu yöntem ile klasik yöntemin sakıncaları devre dışı bırakılmış oluyor.
    Bundan sonra motordaki tekleme vs. için başka nedenler aranmalıdır.
    Aklıma gelen; benzin/hava karışımı yanlış ayarlanmıştır veya karburator de pislik vardır.. vs.

    tegin.

  16. #16
    sinan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Haziran 2004
    Alıntı tegin adlı üyeden alıntı
    JAWA 6 volt akü gerilimi,
    S2000 transiztor,
    10 ohm 5 watt taş direnç,
    olarak.
    şimdi 6 voltta 5 ohm luk direnç mi 10 ohm direnç mi kesin söylermisin

  17. #17
    tegin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Nisan 2006
    Şehir
    Kadirli / Osmaniye
    Motosikleti
    Suzuki GN250, BMW F650GS
    sinan,
    bu değeri, bobinin iç direnci belirler.
    motorunda orj. bobin var ise
    her iki durumda da 10 ohm kullan.

    bir önceki yazımı okursanız
    örnekte ki motor, 6 volt akülü kırmızı JAWA.

    yine aynı örnekte tr olarak S2000 kullanılmış.
    bu, BU508 e göre daha kazançlı bir transiztordür demekki 6 votta 10 ohm yetiyor.

    başka sorun varsa bekliyorum...iyi çalışmalar.

    tegin.

  18. #18
    Dr_Hook - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    10 Ekim 2005
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    SYM Mio 100
    Iyi, guzel de, bizim motorlarda hangisnde fabrikasindan elektronik atesleme var, hangilerinde yok ta yapalim, ornegin benimki SYM MIO 100 scooter, herhangibir derdi de yok, elektronik ateslersem ne olacak, fezaya cikacak mi?

  19. #19
    sinan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Haziran 2004
    bobin 6v iç direnci
    primer : 2.1 ohm
    sekonder:5850 ohm
    orjinal bobin yani.

  20. #20
    cgl125 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    26 Mart 2005
    Şehir
    istanbul
    hocam devreyi yaptırdım fakat daha takmadım devrede ısınma sorunu varmı soğuyabileceği şekilde bi yeremi yerleştirelim veya soğutmak için ne yapabiliriz böyle çıplak şekilde meksefenin olduğu biyere koysak sorun olurmu yoksa başka bir yere dediğim gibi rüzgar yardımıyla soğumasını sağlayabileceğimiz bir yere mi koyalım birde devreyi sen traktıktan sonra hiç bi sorun yaşadınmı meksefeyi yerinde bırakıp sadece uçlarını çıkarıp bi sorun yaşarsam bu devreyle eski sisteme dönmeyi planlıyorum
    her şey mümkün değil
    hiç bir şey de imkansız
    Reklamlar  

1. sayfa 12311 ... SonuncuSonuncu

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)

Bu Konudaki Etiketler