Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı
4. sayfa BirinciBirinci ... 23456 ... SonuncuSonuncu

Elektronik Ateşleme Devresi

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #61
    profi66 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    29 Haziran 2005
    Şehir
    ıstanbul
    Motosikleti
    DR800 / 990ADV
    gercekten guzel bır paylasım olmus, pılatın yerıne de basıt bır okuyucu koyarak sıstemı tam elektronık hale getırebılırsınız. tabı bunun ıcın bıraz daha ugras vermenız gerekecek.
    YAŞAMAYI SEVİYORUM!!!!!!!
    mpank


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #62
    crxforever - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Nisan 2005
    Şehir
    istanbul/bahçelievler
    Motosikleti
    ybr125 2008
    Alıntı tegin adlı üyeden alıntı

    max hız konusuna gelince;
    bujiyi sök bak siyah (is rengi) ise kötü yanma var demektir.
    bunun birkaç nedeni olabilir.
    1- avans ayarı bozuktur.
    2- yakıt karışım oranı ayarı (hava ayarı) bozuktur.
    3- motorun rektefesi (rectify) gelmiştir.
    4- benim bilmediğim bir başka neden.

    Rölantide vuruntulu çalışmayacak şekilde ayar yapabilirsin. Ama
    rölantide vuruntuyu tamamen yok etmek, yüksek devirlerde performansı düşürür.
    Bu yüzden bir miktar vuruntu olması gerekir...çünkü bu motorlarda
    otomatik avans sistemi bildiğim kadarı ile yok. Mesela 1960 model tek silindir
    BMW de otomatik avans mekanik olarak vardı...motor devri arttıkça avans
    (fransızca "önce" demek) mıktarını merkezkaç kuvveti ile mekanik olarak
    artırmaktaydı.

    Karışım (hava) ayarını da basitçe şöyle yapabilirsin;
    Karburator üzerinde iki adet ayar vidası vardır...Rolanti ve karışım (hava).
    Rolantiyi biliyorsun , diğeri yakıt-hava karışım oranını belirleyen,
    ve tamircilerin hava ayarı dediği vidadır.
    Motoru çalıştır(boşta) gaz vererek yaklaşık 2500-3000 devre getir ve burda
    sabit tut...diğer elinle bu vidayı çevir. Gaz kolunu sabit tuttuğun halde
    sadece bir yerde max devir elde ettiğini göreceksin vidayı sıkarsan da devir düşer gevşetirsen de düşer.
    İşte bu nokta, bu şartlarda karışımın en iyi olduğu noktadır. Tabi biz testimizi boşta yaptık!
    Bu aslında doğru değil...doğrusu normal
    yükte yapmaktır...ama hem motoru sürüp hemde ayar yapmak zordur !!!
    Dolayısı ile boşta yapılan ayardan sonra vidayı biraz (mesela yarım tur)
    gevşeterek karışımdaki benzin oranını artırmamız gerekir.

    Önemli NOT: Bu işleme başlamadan önce (motoru daha çalıştırmadan),
    vidayı tamamen sık...sıkarken say kaç tur sıktığını, böylelikle vida kaç tur açık öğrenmiş oldun.
    Şimdi vidayı eski yerine getir ve yukarda anlatılan teste başla. ( çünkü ayarı yapamaz isen
    tekrar eski yerine getirmen gerekecek.)

    kolay gelsin.
    tegin.
    bu bilgiler benim de çok işime yarayaçak.tam da karbüratör ayarı ile ilgili bir konu açmayı düşünüyordum.teşekkürler.2500 3000 devir yerine bu ayarı tahmini olarak yarım gazda yapsak da olur mu?

  3. #63
    yucika - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    02 Mart 2006
    Şehir
    Manavgat
    Motosikleti
    BMW R26 "56 model
    Arkadaşlar BMW R 25-26-27 için yapılmış aşağıdaki devreyide bir inceleyin. 6 volt motosikletler için kullanılabilir. Alman sitesinden almıştım zamanında. Ayrıca ateşleme elektroniğe çevrildikten sonra bujinizi daha geniş aralıklı bir buji ile değiştirmeyi sakın unutmayın. Çünkü eskisine göre çok daha yüksek bir akım gelecek üzerine.

  4. #64
    sinan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Haziran 2004
    Alıntı yucika adlı üyeden alıntı
    Arkadaşlar BMW R 25-26-27 için yapılmış aşağıdaki devreyide bir inceleyin. 6 volt motosikletler için kullanılabilir. Alman sitesinden almıştım zamanında. Ayrıca ateşleme elektroniğe çevrildikten sonra bujinizi daha geniş aralıklı bir buji ile değiştirmeyi sakın unutmayın. Çünkü eskisine göre çok daha yüksek bir akım gelecek üzerine.
    daha yeni NGK nın iridyum bujisinden aldım değiştirmem valla

  5. #65
    tegin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Nisan 2006
    Şehir
    Kadirli / Osmaniye
    Motosikleti
    Suzuki GN250, BMW F650GS

    cevap

    crxforever,
    eğer motorunuzda otomatik avans sistemi yok ise ( JAWA ve MZ251 gibi)
    bu durumda uygun ayar devri,
    motorun en çok kullanıldığı devir olacaktır.
    MZ251 için bu devir 3000-4000 aralığıdır diye düşünüyorum.
    JAWA da ise 3000 civarı sanırım.
    yani motora göre değişir...yüksek devirli motorlarda yüksek,
    düşük devirli motorlarda düşük.

    tegin.

  6. #66
    sinan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Haziran 2004

    benim motosikletimte resimdeki otomatik avans düzeni var o zaman nasıl yapılacak..

  7. #67
    tegin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Nisan 2006
    Şehir
    Kadirli / Osmaniye
    Motosikleti
    Suzuki GN250, BMW F650GS
    Sinan hocam, bu BMW de gördüğüm mekanizmaya benziyor...
    sizin bir şey yapmanız gerekmiyor...motorunuzun kıymetini bilin !
    eski sistem motorların hemen hemen tamamında bu sistem yok.
    Yenilerde durum ne onu bilmiyorum. Mesela benim 99 model GN250 de yok.

    tegin.

  8. #68
    sinan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Haziran 2004
    elektronik ateşlemeye çevirdikten sonra bujiyi daha geniş aralıklı bujiyle değiştirme işine ne diyorsun buna gerek varmı

  9. #69
    tegin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Nisan 2006
    Şehir
    Kadirli / Osmaniye
    Motosikleti
    Suzuki GN250, BMW F650GS
    orjinal ayarlar değişmemeli, hatta orjinal bujisi kullanılmalı...
    bobini değiştirmedikki.
    teknik olarak herşey aynı...platinden kaynaklanacak olan ve
    yüksek devirlerdeki ateşleme seviyesindeki düşme
    olmayacak o kadar.

  10. #70
    sinan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Haziran 2004
    haklısın doğru söylüyorsun görüşmek üzere sağol tegin.

  11. #71
    yucika - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    02 Mart 2006
    Şehir
    Manavgat
    Motosikleti
    BMW R26 "56 model
    Alıntı sinan adlı üyeden alıntı

    benim motosikletimte resimdeki otomatik avans düzeni var o zaman nasıl yapılacak..



    BMW R26 benim motosikletim onunkine çok benziyor.Bu tip avas otomatikleri yayalı mekanizmaya sahip olup devir arttıkça açılarak yüksek devirlerde daha uzun ateşleme zamanı elde etmeye yarıyor. Elektronik ateşleme devresi bu elemana bağlanabilir. Buji konusuna gelince tekrar ediyorum değiştirmen gerekir. Çünkü artık meksefeye tarafından düşürülmüş bir akım değil tersine transistör tarafında arttırılmış bir akım bujine gelecek. Akımın hem süresi hem de şiddeti artacak. Performansını arttırmak istiyosan niye dar aralıklı buji kullanmaya devam edeceksin ki.Dediğim gibi bobin aynı bile olsa artık bobine gelen akım çok daha yüksek. Yukarıda transistörün kazancının ne kadar olduğunu yazmışlar. Eskisine göre 100 kat fazla bir akım gelecek Bobine dolayısıyla bobinden çıkacak akımda ona göre fazla olacak dar aralıklı buji ile ateşlemen yeterli olmaz. Eskisinden daha iyi olur yine ama geniş aralıklı buji ile elde edeceğin performansı elde edemezsin.

  12. #72
    tegin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Nisan 2006
    Şehir
    Kadirli / Osmaniye
    Motosikleti
    Suzuki GN250, BMW F650GS
    Yucika ,
    avans ile ilgili olarak sölyediğinine aynen katılıyorum...mekanizma söylediğin gibi
    çalışıyor.
    ama
    "elektronik ateşlemede , eskisine göre 100 kat daha fazle akım geçecek"
    Bu yanlış...bobinden 3-4 amper geçiyordu...simdi 300-400 ampermi geçecek !
    durum şu:
    Bobinin bir ucu 12 voltta, diğer ucu platin ile ya şasede ya boşta,
    devreyi takınca, seri olarak transiztor gelmektedir ve iletimde 0.3 volt (300 mV)
    civarında üzerinde bir gerilim düşümü olmaktadır.
    Yani bobinden eskisine göre biraz daha az akım akacaktır(dikkate değer değil)
    Önemli ölçüde, ateşleme süresi 220 nanofarad C' ye bağlıdır.
    220 nF, testlerde elde edilmiş en uygun değer bulunmuştur.

    tabiki yinede denenebilir...220nF yerine 150nF yada 100nF takılıp buji aralıkları
    açılabilir ve denenebilir.
    Bu işin sakıncası şu olur : yüksek ateşleme gerilimi bujiye zarar verebilir.

    tegin.

  13. #73
    yucika - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    02 Mart 2006
    Şehir
    Manavgat
    Motosikleti
    BMW R26 "56 model
    Tegin,
    Mekanik ateşlemeyi yarı elektronik ateşlemeye çevirmemizdeki amaç nedir o zaman?
    platinden geçen akımı düşürüp platinin meme yapmasını ve yanmasını engellemek ve daha güçlü ve uzun süreli bir kıvılcım elde ederek ateşlemenin daha verimli olmasını sağlamak değil mi? Transistör'le akımı katlayıp bujiye gönderdiğimizde dar aralıklı buji istediğimiz kıvılcımı sağlayabilecek mi? Bence dediğin gibi kondansatörün değeri küçültülüp daha yüksek akım sağlamak amaç olmalıdır zaten. Daha verimli bir ateşleme için böyle yapılmalı diye düşünüyorum. Aksi taktirde sadece platinin meme yapması engellenmiş olur oysa elimizde imkan varken bujideki kıvılcımın kalitesini de arttırmalıyız diye düşünüyorum. Senin hazırladığın devreyle benim resmini koyduğum devreyide teknik olarak bir karşılaştırırsan sevinirim. sence hangisi daha randımanlı çalışır bize de bilgi verirsen iyi olur.

  14. #74
    tegin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Nisan 2006
    Şehir
    Kadirli / Osmaniye
    Motosikleti
    Suzuki GN250, BMW F650GS
    yucika,
    elektronik ateşleme devresinin ne fayda sağladığı önceki yazılarda anlatılmıştı.
    Akımın katlanması durumundan yine bahsetmişsin!
    Bobinden geçen akım değişmiyor...önce kaç amper geçiyorsa şimdi de
    yaklaşık aynı akım geçiyor.

    TEK FARK,
    Platin artık bir kontrol elemanıdır. Dolayısı ile platin kayıpları önlenmiştir.

    Sayfaya verdiğin şema,
    yapı olarak aynısıdır. ayrıntıya girecek olursak farkları şu şekilde sıralayabilirim:
    1- kullanılan transiztor TIP2955, 60 volt, 15 amper, 90 watt tır, yani voltajı düşük.( S2000 : 1500 volt, 8 amper, 50 watt)
    Bu sıkıntı çıkarırmı bilmiyorum...denemek gerekir.
    2- Platinden geçen akım yaklaşık 1 amper (12voltta) dir.
    (Benim verdiğim devrede yaklaşık 0.025 amper dir.)
    3- kollektör emitör arası kondansatör kullanılmamış.
    4- ters gerilim koruma diyotları kullanılmış ( 6 amper 100 volt)

    en iyisi denemek...çalışıyorsa sorun yok.

    tegin.

  15. #75

    Üyelik
    28 Haziran 2006
    merhaba arkadaşım ben bu devre hakkında tam olarak birşey anlamadım tv tamircisinden ne alınacak tam malzeme isimlerini yazarsan iyi olur ben motor tamircisiyim adım ilyas

  16. #76
    arslanmi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    29 Haziran 2006
    tüm emeği geçenlere teşekkürler. çok değerli bilgiler var. en kısa zamanda uygulamaya çalışacağım

  17. #77
    tegin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Nisan 2006
    Şehir
    Kadirli / Osmaniye
    Motosikleti
    Suzuki GN250, BMW F650GS
    İlyas ustam, mesaj da yazmışsın...
    "...ne işe yarıyor anlamadım" dedikten sonra,
    malzeme listesini istiyorsun!...

    1- Devrenin ne işe yaradığı yazıda en ince ayrıntısına kadar anlatılmaktadır.
    2- Malzeme listesi ve nereden temin edileceği de yazıda vardır.
    3- Devrenin nasıl yapılacağı, örnek yerleşim planı, ayrıntılar vs.
    yazıda vardır.
    okumanız gerekir.

    tegin.

  18. #78
    hakpek - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    21 Kasım 2005
    Şehir
    ADANA
    Motosikleti
    HONDA CBF150 2006.11

    yapılan sistemin işleyişine dair soru..

    tegin==> arkadaşım forumu baştan sona kadar okudum..hakikaten değerli bilgiler içeriyor..Bu devrenin otomobil olarak renault'ta denendiğini ama sonrasında neler olduğunu bilmediğini yazmışsın....

    Konu şudurki: Bizim 1998 model tofaş kartal marka klasik platinli tip ateşleme sistemine sahip aracımız var.. Daha öncede merakımdan dolayı motor performansını arttırıcı ateşleme sistemine yukarıda anlattıgın bir çalışma yapmış ve sonu başarısızlık olmuştur. tek silindirli motosikletlerde 2 ateşleme zamanı aralığı epey fazla,4 silindirli araba motorlarında bu aralık 4/3 oranında azalmakta (örnek: tek silindirli motosikletlerde saniyede 1 defa ateşleme yapıyrsa 4 silindirli motorlarda 3 defa daha fazla yani 4 defa ateşleme yapıyor) Bu ateşleme sıklığından dolayı ve devir arttıkça bobinin deşarj olma sürene bağlı olarak 4 silindirli motorlarda bu sistemi kullanır isek tekleme gibi bir sorunu olurmu.
    [B][COLOR="DarkOrange"]CBF 150 ADANA[/COLOR][/B]

  19. #79
    sinan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Haziran 2004
    ben bir müddet kullandım yaptığım elektronik ateşleme sistemini çalışmada sorun yok ama motosikleti ilk çalıştıracağım zaman en az 10-15 defa marşa basmam gerekiyor yani zor çalışıyor ama elektonik ateşlemenin kablolarını söküp meksefeyi (kondansator) devreye sokunca tek sefer de çalışıyor artık platin ayarı bozuldu felan diye düşünürken meksefeyle sorunsuz çalışıyor yazın şu sıcak günlerinde 10-15kere marşa basmak hiç hoş olmuyo açıkcası ter içinde kalıyorum valla neyse kısacası meksefeyle devam ediyorum belkide benim motosikletimin elektrik sistemi 6V olduğu için uyum sağlamıyordur o kadarda öenmiştim yaparken neyse sağlık olsun .. bu arada tegin sende 6V elektronik konjektor şeması varmı varsa birde onu deneyim benim konjektör elektro-mekanik saygılar..

  20. #80
    okan4037 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    24 Haziran 2005
    Şehir
    Mersin
    Motosikleti
    2013 Yamaha WR 125 R
    beyler benım motor calısmıyor ne halt yıycem bu alet kacparadır (eletronık atsleme devresı)
    Yeni yine yeniden


    REKLAM ALANI
4. sayfa BirinciBirinci ... 23456 ... SonuncuSonuncu

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)

Bu Konudaki Etiketler