Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı

Gidon amortisoru

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #1
    Donald_Duck - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    20 Mayıs 2003
    Şehir
    New York, ABD
    Motosikleti
    BMW R1150GS Adventure
    Bir baska forumda gecen soruya alttaki yaniti verdim, sizinle de paylasmak isterim. Genelde merak edilen bir mevzudur. Bu gerec benim anlattigim kadar da basit degil tabii. Diger arkadaslar da bilgileriyle katkida bulunsun isterim dogrusu.

    ------------------------------


    Once alttaki sekildeki "rake angle" -reyk açısı- na bakalim.



    Bu aci genisledikce gidon (arkadaslar bu arada Didon degil; Gidon...G ile)
    stabilitesi artar, yani motor daha bir dumduz gitmek ister, duz yolda birakin motor dumduz rahatca gider. Gidona en az guc ile hakim olmak mumkundur.

    Bunu genellikle ABD nin ucsuz bucaksiz duzluklerinde gorulen "chopper" tipi motosikletlerde gorursunuz.



    Resimde reyk acisi genis bir chopper.

    Ancak bu araclar virajli yollarda oldukca zorlanirlar. Ozellikle yuksek hizda.

    Reyk acisi daraldikca motosiklet kivraklasmaya, manevra yetenegi artmaya baslar, ancak bu sefer de uzun duz yolda gidon sizden daha cok sey beklemeye baslar. Ozellikle hizlanmalarda on tekerlege dusen yuk hafiflediginde on tekerlek gezinmeye ve yalpalamaya baslar (wobble). En bariz ornegi tek tekere kalkan motorun yerden kesilme ve tekrar yere temasi aninda gorunuz ve ciddi tehlikelere yol acabilir.

    "Tank slapping" - "tank tokatlama" denilen gidonun elcikler tanka vuracak sekilde cilginca saga sola kontrolsuzce vurmaya/donmeye baslamasi gorulebilir.

    Bu olayi reyk acisi sifir olan supermarketlerdeki alis veris arabalarinda gorebilirsiniz. Araba bosken kimi zaman on tekerleklerin kontrolsuzce saga sola dondugunu gormussunuzdur.

    Iste bu wobble-yalpalama olayina karsi "steering damper" denilen "gidon amortisorleri" imal edilmistir.



    Buyuk cogunlugu hiza bagli olarak sertlesir ve yumusar. Yani dusuk hizda hic yok gibiyken hiz arttikca sertlesir, boylece on tekerde yuk azaldiginda, yada kalktiginda (whheelie) on teker kolayca saga sola donemez.

    Alttaki resimde bir Yam R1 ya takilmis gidon amortisoru goruyorsunuz.



    Bu alttaki ise icnde "amortisor" olan bir baska tip "stabilizer". Gidondaki bir mandalla sertligi ayarlanabiliyor.



    Iste bu da elektronik bir model. Sertligini hiza gore kendi ayarliyor HESD. (Honda Electronic Steering Damper)



    Reyk acisi genis motorlarda bu aksesuara gerek yoktur.

    Bu acinin degisimi ile stabilite arasindaki bagi incelemek istiyorsaniz

    http://www.tonyfoale.com/Articles/RakeEx/RakeEx.htm

    linkine bir bakmaniz gerek. Burada Rake acisi sifir a yakin modifiye edilmis (15 Derece) bir BMW uzerinde yapilan deneyler, ve sonuclarini bulacaksiniz.

    Bu video da basamak.net den
    http://www.basamak.net/download/xshowoff.mpeg

    Tektekerden iniste gidon amortisorunun olmayisi ile arac dengesini tamamen yitiriyor.


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    Admin Erhan Erdil - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    14 Nisan 2003
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    MT-09 Tracer
    Benimde tam olarak bilmedigim ve merak ettigim bir konuydu tesekkurler.
    Galiba bazı markalar direksiyon amortisorunu standart olarak sunmaya basladı.
    Yamaha R1 e takılmıs olan amortisor motorun hızına gore nasıl sertlesiyor acaba?

  3. #3

    Üyelik
    27 Temmuz 2004
    Şehir
    Istanbul
    Motosikleti
    Honda X11
    Harbiden ben de Hazerfan daki dragda görmüştüm ilk kez. Sadece düşey titreşimi alan bir yay diye düşünmüştüm. Meğer esas işi yatay salınımı engellemekmiş.

    Efendim, bundan olunca tek teker daha mı risksiz?
    *gidon amortisör fiyatlarını araştırmaya başlar*


  4. #4
    Donald_Duck - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    20 Mayıs 2003
    Şehir
    New York, ABD
    Motosikleti
    BMW R1150GS Adventure
    Alıntı Skullhunter adlı üyeden alıntı
    Benimde tam olarak bilmedigim ve merak ettigim bir konuydu tesekkurler.
    Galiba bazı markalar direksiyon amortisorunu standart olarak sunmaya basladı.
    Yamaha R1 e takılmıs olan amortisor motorun hızına gore nasıl sertlesiyor acaba?
    Muhtemelen elle, surucu kendi surus karakterine gore ayarliyordur....

  5. #5
    pre_lude - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    07 Mayıs 2007
    Motosikleti
    xvs 650 A
    az önce arkadasın actıgı konuyu merakedip arattım tank tokatlama olayını defalarca izlemiştim ama sebebini tam olarak şimdi anladım
    ellerine saglık dd

  6. #6
    Rigel - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    31 Ekim 2005
    Şehir
    izmir
    Motosikleti
    Xmax
    Özellikle süpermarket arabası tekerleklerinin yalpalaması örneği, olayı en açık şekilde izah ediyor.
    Üç boyoz bir kola

  7. #7
    pre_lude - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    07 Mayıs 2007
    Motosikleti
    xvs 650 A
    saoalsın rigel sayende araştırdım bunu buldum daha önce cok görmüştüm ama yukarda mantıgıda var =)
    gördüm derken benim makinada cok şükür öyle şeyler yok :D videolardan gördüm

  8. #8

    Üyelik
    23 Şubat 2008
    Şehir
    izmir
    Motosikleti
    O ŞİMDİ ANILARDA YAŞIYOR...
    emegine saglık D.D

    devamlı olarak acıklayıcı bilgiler verdigin için teşekkür ederim.
    derdimi dinledim, derdimden iğrendim onun derdini gördüm, derdime imrendim Ömür Dediğin Üç Gündür,
    Dün Geldi Geçti, Yarın Meçhuldür,

  9. #9

    Üyelik
    31 Ağustos 2009
    SELAM FAZER 2004 İÇİN GEREKLİMİ ?

  10. #10
    Felon - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    14 Nisan 2010
    Elinize sağlık, çok şey öğrenmiş oldum
    https://www.youtube.com/alifeyizoglu


    REKLAM ALANI

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)

Bu Konudaki Etiketler