Güvenli mi? - "2 teker ne kadar güvenli olabilir ki?"
2 teker esasında Istanbul trafiğinde bile bir arabadan, minübüsten, otobüsten güvenli bir ulaşım aracı haline dönüşebilir. Peki bunu nasıl başarırsınız? Eğitim ve yaklaşım ile. Motor kullanmak ve Motor Sürmek. Her ikisi de aynı anlama geliyormuş gibi görünseler de esasında temellerinde önemli bir fark var. Biz hangisiyiz peki? "Sürücü" yüz.
Peki sürmek derken ne demek istiyoruz. Motosiklet kullanmak evet çok keyifli ama bir o kadar da can yakıcı olabilir. İş SÜRÜCÜ'nün elinde. Yaşanan kazalarda sürücülerin bedenlerinin 2'ye ayrıldığını bile duyduk. Bunu başarmak inanın kolay değil!! Önemli ama bir o kadar da şaşırtıcı bir not; Motor belirli bir hızda giderken üzerinden düşemezsiniz. Motosiklet hızlandıkça üzerinden düşmek daha da zorlaşı. Ama "niye düşmüyorum ben" derseniz, kendinizi bir tarafa atmayı deneyin Hız arttıkça düşmek için daha fazla çaba göstermeniz gerekir. Buradan da şunu anlıyoruz, bir kaza olması ihtimali yavaş giderken çok daha fazla! Dikkat edin, yeni sürücüler, yavaşladıkları zaman dengelerini kaybederler hatta durmaya çok az kalmışken düşerler! Bazen de bu çaba size yaptığınız hız sayesinde ulaşır. Unutmayalım Motosiklet ile ulaşım kesinlikle hızlı ulaşım anlamına gelmemeli fakat efektif zaman kullanımı anlamına gelmeli. Efektif zaman kullanımı ne demek? Trafik kurallarına uyarak, belirli kişisel güvenliğin sağlandığı (şekle ve renge bakıp malzeme almayın, mutlaka üstünüzde deneyin!!!), yola çıkmadan önce yolun aklınızda gözden geçirilmesi ve provasının yapılması ile, güveli sürüş tekniklerinin uygulanarak bir noktadan diğer bir noktaya ulaşım.
Efektif ulaşımın hızı nedir peki? TR Karayollarında, A2 sürücü belgesi olmak şartı ile, motosiklet hız limiti 70km/s olup, 80km/s sürate müsade edilmekte. TEM otoyolunda ise bu 90-100km/s anlamına gelebiliyor. Ortalama hız 90-100km arasında tutulduğu sürece, hem çevrenizdeki trafik için bir sorun olmaktan çıkacak fakat aynı zamanda da güvenli bir sürat ile yol alıyor olacaksınız. TEM Otoyolunda herkes 200+ yapabilir ama bunu yapmak marifetmdir bir düşünmeli....
En iyi motorcu kimdir? elbette hayatta kalan motorcudur. Hayatta kalmak ise, motora bineceğiniz günün başlangıcında yatar. O gün binmek istiyormusunuz, içinizden geliyormu? yok sa, binmek için kendinizi zorlayacakmısınız? keyfiniz mi yok? Eğer, son iki seçenekten birisini seçip de motora binmeye karar veriseniz işte o zaman bazı riskleri de cebe atmış olursunuz. Kesinlikle keyifsizken, isteksizken, hasta iken ve en önemlisi alkollü iken motosiklet sürmeyi tercih etmeyiniz. Eğer bir gün önce fazla alkol aldıysanız, ertesi gün motosiklet sürmekten kaçının. Emin olun, ertesi gün, henüz vücudunuz alkolden kurtulamadı ve dengeniz de bundan etkilenecek, özellikle virajlarda bunu çok rahat hissedecek (motosiklet kazalarının 4'te 1'i virajlarda meydana gelir) ve kendiniz ürkeceksiniz. Her zaman fren kullanmaya gerek yok. Ecel teri doğal frendir değil mi?
Sürüş sırasında hava ve yol koşulları ne olursa olsun, tüm vücut koruma aksesuarlarınızı giyin. Kasksız motora binmeyin (çene ve yüz koruması olan kaskı tercih edin, işin havasını bırakın), motordan inmeden kask çıkarmayın. Motor çalışmaz iken, durduğu yerde denge kaybedilerek yaşanacak düşüşler emin olun 20-30km hızla yaşayacağınız düşüş kadar risk taşır. Lütfen dikkatli ve güvenli olalım. Mutlaka motosiklet kazaları yaralanmaların ilk müdahalesini içeren ilk-yardım kurslarına katılın, (Her düşenin sürücünün kaskı hemen çıkartılır mı?) hem kendimiz hem de çevremiz için.
Bir motosiklete yapabileceğiniz en iyi performans ayarı, sürücüsünün becerisini artırmaktır.
TR Karayollarında motorlubisiklet, scooter veya motosiklet kullanmak isteyen arkadaşlarım için hatırlatma:
1-50cc --> A1 Sürücü Belgesi gerektirmekte,
50cc ve üstü --> A2 Sürücü Belgesi gerektirmekte,
B Sürücü belgesi hiçbir şekilde yukarıdaki araçları TR karayollarında kullanamaz!!
BE SAFE.....