Kask Nasıl Korur?


Farklı kasklar farklı amaçlar içindir. Agır sanayi ve insaatlarda çalısanlar, amerikan futbolu oynayanlar ve askerler kask takar. Fakat hiçbir kask birbirinin yerini tutmaz.


Motosiklet kaskları çok komplikedir ve özel tasarlanmıstır. Yıllar süren bilimsel arastırmaların neticesinde gelistirilmistir. Bir motosiklet kaskında 4 temel parça bulunur : dıs yüzey, darbe emici iç yüzey, konforlu ped ve iyi bir sabitleme sistemi. İlk anlatacagımız dıs yüzey; genellikle aynı aileden olan güçlendirilmis fiber bilesimi ya da termoplastikten (polikarbonat gibi) yapılmıstır. Bu çok güçlü bir maddedir ve sert bir seye çarptıgında korumak üzere tasarlanmıstır. Darbe ile olusan enerjiyi kafanıza ulasmadan dagıtmayı saglar. Ancak bu, sizi korumak için tek basına yeterli degildir. Dıs yüzeyin içinde aynı derecede önemli, genellikle gelistirilmis polistren’den (çogunlukla strofor gibi oldugu düsünülen) yapılmıs darbe emici bir iç yüzey vardır. Bu yogun tabaka, kask durmus ancak kafanız hareket etmeye devam etmek isterken olusan darbeyi emer. Her iki yüzey ve astar, sert darbelerde olusan basıncı tamamen dagıtır. Bazı kaskların dıs yüzeyleri siddetli darbelerde çatlayabilir ya da kırılabilir.



Bunun nedeni kaskın darbeyle olusan basıncı emmesidir. Bir kaza sonrasında kullandıgınız kask hasar görmemis gibi görünebilir. Ancak koruma etkisi azalmıs olabileceginden degistirilmelidir.Konforlu ped, yumusak köpük ve kumastan olusan kafanızı saran tabakadır. Sizi rahat tutar ve kaskın tam olarak kafanıza oturmasını saglar. Bazı kasklarda bu kısım temizlik için sökülüp takılabilmektedir.



Sabitleme sistemi ya da çene kayısı çok önemlidir

Kaza anında kaskın kafanızda kalmasını saglar. Kayıs, kaskın her iki yanına baglıdır. Kaskı her taktıgınızda mutlaka kayısı da güvenli bir şekilde baglayın.
Bu islem sadece birkaç saniyenizi alır. Kayısı baglamadan kask takmak, emniyet kemeri takmadan araba kullanmaya benzer.






Kask Seçimi
Rengi, sekli ve fiyatı hangi kaskı alacagınızın seçiminde etkili olsa da siz öncelikle koruma ve rahatlıgı düsünün. Kapalı (fullface) bir kask yüzün tamamını kapattıgı için daha güvenlidir. Ayrıca vizörü kapalıyken gözlerinizi de korur. Yarısçılar ilave güvenlik ve rahatlık için kapalı kaskları tercih eder.






Bazı sürücüler açık kaskları tercih edebilir. Aynı temel parçalar, bu kasklarda da vardır ancak kapalı kasklar gibi yüzü ve çeneyi korumazlar. Eger açık bir kask kullanıyorsanız vizörlü olmasına dikkat edin. O yoksa yüzünüze sıçrayabilecek taslara karsı motosiklet gözlügü takmanız gerekir. Sıradan gözlük ya da günes gözlükleri yeterince korumadıgı gibi, sürüs esnasında yüzünüzden uçabilir.





Kısa yarım bir kask az da olsa kafanızı korur. Bu kasklar kaza sırasında basınızdan çıkacak gibidir. Bu nedenle kısa yarım kasklar tavsiye

edilmez. Bugün iyi bir kask, degisik fiyat aralıklarında alınabilmektedir.



Pek çok üretici, kasklarını son model motosikletlerin renklerine uygun olarak üretmektedir. Agır ve hantal kaskların yerini sürekli gelistirilen, hafif ve modern malzemelerden üretilen kasklar almıstır. Üreticiler, daha ucuz, daha saglam ve daha rahat kasklar için çalısmalarını sürdürmektedir. Kask seçerken bilmeniz gereken sey, minimum güvenlik standartlarını karsılamasıdır. Kaskın bu özelliklere sahip olup olmadıgını, içinde ya da dısında yer alan onay belgesi etiketinden (DOT, Snell, ECE gibi) anlayabilirsiniz. Etiket, kaskın

güvenlik testlerinden geçtigini gösterir. Bu organizasyonlar, kaskları asagıdaki testlerden geçirirler:

Darbe



– kaskın darbe emme kapasitesi

Penetrasyon



– kaskın rüzgara karsı direnci

Sabitleme




– kayısın esnemeden ve kopmadan baglı kalması

Görüs açısı





– kask, her iki yönden en az 105 derecelik görüs açısı saglamalı (pekçok insan her iki taraftan yalnızca 90 derecelik görüs açısı kullanır)

Motosiklet kazalarıda kafadan yaralanma neticesinde ölüm oranlarının

artmasıyla birlikte korunma çok önemli hale gelmistir. ( 1987 – 88 arasında California’daki motosiklet kazalarında basından yaralanan sürücü ya da artçıların %42’si hayatını kaybetmistir).



En iyi kask bile yaralanmama konusunda garanti vermez. Bununla birlikte kaza anında, kask takmayan birisi, kask takan birine göre çok

daha riskli durumdadır.



Dogru Beden Ölçüsünü Bulma


Eger basınızın ölçüsünü bilmiyorsanız asagıdaki tabloyu kullanabilirsiniz.
Basınızın çevresini en geniş noktasından ölçün genellikle bu nokta kasın bir santim üstüdür.


Genellikle bu nokta kasın bir

En geniş noktayı bulana kadar birkaç deneme yapabilirsiniz

Eger basınızın ölçüsü asagıda listelenenlerin arasında bir rakamsa genis olan ölçüyü alın.





Kask ölçüleri marka ve modellere göre farklılık gösterebilir.
XXS XS S M L XL XXL 51/52 53/54 55/56 57/58 59/60 61/62 63/64



En İyi Kask Giyme Yöntemi


Kaskı her iki yandaki kayıslardan tutun. Kaskın altı yukarıya, ön tarafı asagıya dogru olmalıdır.Basparmaklarınız, parmak uçlarınız kaskı dengeleyecek sekilde çene kayısının içinde olsun. Kaskı kenarlarından hafifçe açın ve çene kayıslarından çekerek basınıza oturtun. Kask rahatça basınıza oturmalıdır. Hatta çok az sıkı da olabilir. Basınıza tam olarak oturdugundan emin olun. Sapka gibi basınızın gerisinde olmamalıdır. Kaskınız çok bolsa basınızda yukarı asagı hareket eder, gürültü ve rüzgarı içeri alır, en kötüsü kaza anında basınızdan çıkabilir. Çene kayısını baglamadan önce birkaç seyden daha emin olmalısınız : yanak pedleri, rahatsız edici bir sekilde bastırmadan yanaklarınıza dokunmalıdır. Sakaklarınızla alın pedi arasında bosluk kalmamalıdır. Kaskınızın boyun kısmında rulo varsa, kaskı boynunuzdan iterek uzaklastırmamalıdır.






Kapalı kasklarda, çene kısmına bastırdıgınızda vizör ya da çene koruyucu çenenize ya da burnunuza dokunmamalıdır. Eger degiyorsa, yüksek hızda rüzgar basıncında da aynı sey olacaktır.


Kaskı takıp çene kayısını bagladıktan sonra, elinizle saga sola ve yukarı asagıya hareket ettirin. Eger kask basınıza tam oturmussa, kaskla birlikte deriniz de hareket edecektir. Kafanıza biraz baskı yaptıgını, hatta biraz da sıktıgını hissetmelisiniz. Sunu da unutmayın ki bir kaskın koruyucu astarı kullanıldıkça gevseyecektir
Yeni bir kask, ilk giydiginiz zaman biraz sıkabilir. Kask basınızda ve çene kayısı kapalı iken kaskı öne dogru çekerek basınızdan çıkarmaya çalısın.
Eger bu halde kaskı kafanızdan çıkarabiliyorsanız kask çok büyük demektir.
Kaskı normal sekilde kafanızdan çıkarın. Basınızda acıyan bir nokta ya da alnınızda kızarıklık var
mı? Basınç noktaları rahatsızlık verebilir ve uzun süreli sürüslerde bas agrısına neden olabilir.
Kaskınızda böyle bir sey olmadıgından emin olun. Eger varsa bir beden büyügünü ya da bir baska markayı deneyin.

Hala denediginiz kasktan emin olamıyorsanız, magazada kaskı bir süre kafanızdan çıkarmayıp rahat olup olmadıgını anlamaya çalısın. Kask, motosiklet malzemeleri içinde en çok para harcayacagınız parça olmalıdır. Sizin için dogru olanı seçtiginizden emin olun.



Kask Bakımı
Kask bakımı konusunda üreticilerin tavsiyelerine göre hareket edin. Temizlik için yalnızca yumusak sabun kullanın. Özellikle polikarbonat kasklarda petrol bazlı temizlik maddelerinden uzak durun. Güçlü temizlik maddeleri, kaskın koruma özelligini kaybetmesine neden olabilir. Kask camınız sürekli temiz olsun. Normalde sabun, su ve yumusak bir bezle bunu halledebilirsiniz. Eger çizilmisse camı degistirin. Çizik bir vizör görmenizi zorlastırabilir. Geceleri ısıkların tehlikeli bir biçimde görüsünüzü engellemesine neden olur. Bir kask sert ve saglam görünse bile, kırılabilen parçaları vardır. Bu yüzden kaskınızı sert bir zemine düsürmemeye dikkat edin. Bu, kaskınızı kullanılamaz hale getirebilir. Kaskın darbe emme özelligini hatırlayın.







Kaskınızı koydugunuz yerde benzin, temizlik maddeleri, egzos dumanı ya da asırı sıcak bulunmamasına dikkat edin. Tüm bu faktörler kaskın malzemelerine zarar verir ve kaskta olusan zarar çogu zaman kimse tarafından farkedilmez.

Kaskla birlikte gelen kullanma kılavuzunda kask bakımı için neler yapılması gerektigi anlatılmaktadır.




Kaskı boyama, süsleme ya da kaska çıkartma yapıstırma konusundaki açıklamaları mutlaka okuyun.



Kaskınızı asla motosiklet aynalarına, sinyallere ya da sisibara asmayın. 'ç astar bundan kolayca zarar görebilir.

Aslında, tam korumalı degilse ya da yolcunuzun kafasında degilse motosikletinizde yedek kask tasımayın. Normal sürüs dısındaki sarsıntılar bile yedek kaska zarar verebilir. Yedek kask sıcak

motor parçalarına ya da egzos borusuna yakın bir yere baglanmıssa, iç astarı zarar görebilir ya da eriyip lekelenebilir. Zarar gördügü gözle görülmese bile dıs yüzey de bundan etkilenir. Asırı sıcak bir yere bırakılan bira/kola kutusunun bundan nasıl etkilendigini gördüyseniz, ne olacagını anlayabilirsiniz.



Kaskı çıkardıgınız zaman onu düz ve güvenli bir yere koyun. Örnegin yere, askıya ya da bir rafa koyabilirsiniz. Bazı motosikletlerin benzin deposu üstüne konan kasklarda is ve koku olabilir. Eger kaskı koltuga koyduysanız



düsmeyeceginden emin olun. Motosiklet kullanırken müzik dinlemeyi planlıyorsanız, kaskı delmenizi gerektirmeyecek kulaklıgı olan bir müzik sistemi seçin.

Kaskı Yenileme






Kaskınızla bir kaza yaptıgınızda, muhtemelen darbe emme özelligini kaybettiginden yenisini almanız gerekecektir.

Pekçok kask üreticisi, 2 ila 4 yılda bir kaskınızı degistirmenizi önermektedir. Kaskınızda bir sorun oldugunu düsünüyorsanız bu süreden önce yenilemelisiniz. Eger zarar görmediyse ne diye kaskınızı birkaç yılda bir degistireceksiniz? Çünkü koruma kalitesi zamana ve kullanıma baglı olarak azalmaktadır. Kaskınızın çene kayısı asınabilir ya da sabitleme noktası artık tutmayabilir; dıs yüzeyi asınmıs ya da zarar görmüs olabilir. Kask yenilemenin en iyi nedenlerinden birisi de kaskların sürekli gelistirilmesidir. Birkaç yıl sonra aldıgınız kask, su an kullandıgınızdan kasktan daha iyi (daha güçlü, daha hafif, daha rahat) olacaktır. Hatta daha ucuz bile olabilr.
Güvenliginiz İçin Her Sürüste Kask Takmayı Unutmayın!



Alıntıdır