İyi geceler dilerim...
LPG konusunda çok şey yazıldı çizildi. Gerek güvenliği gerekse performansı eleştirildi yada beğenildi. Ama ncelikle kabullenilmesi gereken şey, LPG fakir tercihi değildir. LPG'de bir tür petrol yakıtıdır ve hemen her araçta tercih edilebilir. Ucuz olması, kullandığınız aracın da ucuz olmasını gerektirmez. Jeep, yarış arabası ekonomik bir şehir aracı yada motosiklet...farketmez. Yeterki güvenli ve kurallara uygun şekilde kullanılsın. Zira, LPG diğer petrol ürünlerine göre hem daha temiz hem daha performanslı hemde daha ucuzdur. LPG ile ilgili birkaç detay;
1- LPG benzine göre daha az enerji üretir neden?....
http://www.eie.gov.tr/turkce/en_tasa...uetm/ts13.html
Yukarıdaki linke bakıldığında LPG ve diğer yakıtların yanma sonundaki elde ettikleri ısı değerleri verilmektedir. Burada LPG'nin 1 litresinin yanması sonunda 6400 iken, Benzinin ise 8400 dür. Bunun sebebi ise, LPG'nin yoğunluğun düşük olmasındandır. Aslında yakıtlarda verim litre olarak değil, kütle yani kg olarak hesaplanır. 1litre benzinin ağırlığı 1.2 litre LPG'ye eş değerdir ve siz 1.2 litre LPG yakarak ancak 1 litre benzine eş değer ısı üretirsiniz. Bu nedenle eğer lpg ayarları düzgün yapılmaz ise, LPGli aracın performansı düşük olacaktır. Bunun sebebi kalorifik değeri değil, kütlesidir.
2- LPG pahalı araca takılmaz?
Bildiğimiz üzere uçaklar da çakmak gazı vari basit ve ucuz bir yakıt kullanmaktadır. Tirilyonluk uçaklarda böylesi basit bir yakıt kullanmalarının gereği elbette işi ekonomik hale getirmektir. Zira koca ucaklarda 97 oktan benzin pek ala kullanılabilir. Ancak ucak üreticileri neden daha ucuzu ve zararsızı varken pahalı bir yakıtı terih etinler ki? Aynı şeyler kara taşıtları içinde geçerlidir. Siz yüzmilyarlık bir aracı sırf ekonomik olsun diye diesel almıyor musunuz? Yani 100 milyarlık bir jeep'e bineceğim ve gidip ekonomik olsun diye diesel alacağım. Bu motosiklete lpg takmakla aynı şeydir. LPG güvenli ve temiz bir yakıttır ve ister motosiklette isterse yarış arabasında kullanılabilir.
Şimdi....işin tek zor kısımı sistemin takılmasında. Eğer topcase içerisine yeterince güvenli bir tank bulursanız, ilk aşamadaki problem hallolur. Sıcaktan korkmayın. Zira tankı tam doldurmanızı önleyen bir supap sistemi vardır. Bu nedenle genelde tanklar %20'si boş kalacak şekilde doldururlur. Ayrıca düşme v.s gibi kazalarda eğer tank yeterince güvenli ise, korkulacak bir şey olacağını düşünmüyorum. Zira mahalle aralarında tüp satan kamyonlar hatırlarsanız, tüpler kasada hoplaya zıplaya sağa sola çarpa çarpa gider gelirler. Ayrıca, LPG tüpünün dolusu değil boşu tehlikelidir.
İyi araştırırsanız sanırım sıralı sistemin aracınıza uygulanması mümkün. Ama iki silindirli bir araca göre ECU imal ettiler mi bilmiyorum. Firmalara danışmak gerekir. Ondan sonraki prosedür zaten otomobil motoru ile aynı. Ayrıca, LPG'nin oktan sayısının daha yüksek olması neticesinde, özellikle yüksek devirlerde daha yüksek performans alacaksınız. Tek dikkat edilmesi gereken şey, özellikle püskürtme süresinin benzin ile arasında 1.2 kat fazla olasıdır.
Birde, depo ile tüp beyni arasında biraz daha kalın bakır boru kullanılırsa, sorunsuzca binebileceğinize eminim. Eski nesil karbüratörlü tiplerden taktırmayın. ARacınızda hem performans alamazsınız hemde tüketim değerleriniz benzine yakın olur.