Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı

"Uzun Süre Yatacak Motora Kış bakımı"

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #1
    gorkemuls - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    23 Mayıs 2010
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Hysong GV 250
    Çoğu motosiklet kullanıcısı kış geldiğinde, motosikletine özel hiç bir şey yapmadan, bulabiliyorsa kapalı bir garaja park edip ya da evinin önünde üzerini bir örtüyle kapatıp tekrar havaların ısınmasını beklemeye başlamaktadır.Kimileriyse motosikletini belirli aralıklarla şöyle bir 5-10 dakikalığına olduğu yerde çalıştırarak -kesinlikle iyi niyetli olarak ona kış boyunca gerekli ilgiyi gösterdiğini düşünmektedir. Oysa yapılması gerekenler zor olmamakla birlikte bu kadar basit de değildir. Bu yazıda, motosikletinizi kullanmayacağınız dönemlerde dış şartların aşındırıcı etkilerinden korumak, dolayısıyla da bir sonraki sezona sorunsuz başlayabilmek için yapılması gerekenleri bulacaksınız.Bütün bunlar aynı zamanda motosikletinizin ömürünü de uzatacaktır.Motosikletinizi en az 6 hafta kullanmayacaksanız burada anlatılanları uygulamanızı tavsiye ederiz.Yapılması gereken işler yapılış sırasına göre anlatılmıştır. 1, 2, 3 ve 4. adımlar motor açısından en kritik olanlarıdır.Herhangi bir adım için, motosiklet üreticisinin kullanıcı el kitabında belirttiği başka bir tavsiyesi varsa onu uygulamanız daha doğru olacaktır. 1 seneden daha uzun süreli parklar için bu yazıda anlatılan koruyucu önlemler yeterli olmayabilir. 6 haftadan daha kısa süreli parklar için, eğer motosikletin duracağı mekandaki sıcaklık 0 derecenin altına düşüyorsa sadece aküyü söküp oda sıcaklığındaki bir ortamda saklamak en doğrusudur.Kış parkı için depodaki benzinin tamamen boşaltılması gerekeceği için, son günlerde depodaki benzini mümkün olduğunca tüketmek hem gereksiz bir israfı önler hem de depo boşaltma işini kolaylaştırır.

    1. PARK YERİ ve GEREKLİ MALZEME:
    Herşeyden önce motosikletinizi park edeceğiniz yeri belirleyin ve lazım olacak alet, edavat ve malzemeyi temin edin.Aşırı sıcak veya aşırı soğuk olmayan, gelen geçenin çarpmayacağı, zemini düzgün, kimyasal maddelerin duman ve buharlarından ve çalışan elektrik motorlarından uzak bir saklama yeri belirleyin.Kimyasal madde buharları ve elektrik motorlarının ürettiği ozon, motosikletinizin lastik ve kauçuk parçalarına zarar verir.

    Alışveriş listesi:
    Yeterli miktarda uygun özellikte motor yağı(*)
    Yeni bir yağ filtresi
    Gerekli temizlik maddeleri ve boyalı yüzeyler için koruyucu cila(vax)
    WD40 veya benzeri nem ve pas giderici koruyucu sprey
    (*) Dikkat: Park süresi 3 aydan daha uzun sürecekse, gelecek sezon başında bu yağı değiştirmeniz gerekeceğinden,uygun özellikteki en ucuz yağı satın alabilirsiniz..

    2. SON BİR SÜRÜŞ:
    Uzun bir süre sesini duyamayacağınız motosikletinizle son bir tura ne dersiniz? Aslında bu son tur, yağ değişimi için motorun normal çalışma sıcaklığına ulaşmasını sağlayacağından (ki bu en az 20 dakikalık bir tur demektir) biraz da şart.Dikkat: Yakıt sistemiyle ilgili 4. maddeyi okuyun. Depoda benzin bırakacaksanız turu bitirmeden önce mutlaka depoyu tam doldurun.

    3. YAĞ DEĞİŞİMİ:
    Motosikletinizi kış boyunca korumak ve kalıcı hasarlara engel olmak adına yapacağınız en önemli iş motor yağını değiştirmektir. Motor ve dolayısıyla da motor yağı henüz sıcakken (*) motor yağını ve yağ filtresini değiştirin.Karteri kesinlikle normalden fazla doldurmayın.Yağ değişimi bitince motoru en az 20 dakika çalıştırarak yeni yağın motorun her noktasına yayılmasını sağlayın.

    Önemli: Yağ değişimini sadece motor sıcakken yapın. Son turunuzdan döndükten sonra motor soğuduysa, motoru ısıtmak için kısa bir süre çalıştırmak motor blokunun içinde su yoğunlaşmasına sebep olacaktır.Kışın motosikletlerin kısa süreli çalıştırılması da işte bu yüzden çok zararlıdır.


    4. YAKIT SİSTEMİNİ ve BENZİN DEPOSUNU BOŞALTMA:
    Motosikleti kış için bırakacağınız yere getirdikten sonra, motor çalışır vaziyette olmak şartıyla benzin musluğunu "OFF" yani "KAPALI" pozisyona getirip motosiklet kendi kendine stop edinceye kadar bekleyin. Bu şekilde, karbüratörde ve yakıt borularında benzin kalmamış olur.Benzin musluğu kapalıyken depoyu söküp içindeki benzini tamamen boşaltın. Daha sonra içinin tüm yüzeylerine WD40 ya da benzeri bir paslanmayı önleyici ve koruyucu sprey sıkın. Spreyin uzatma ucu bu işlemi daha kolay ve etkili yapmanızı sağlar. Bu tip bir spreyiniz yoksa veya deponun şekli buna uygun değilse, bir kahve fincanı kadar motor yağını deponun içine boşaltıp, depoyu bu yağla mümkün olabildiğince çok çalkalayın. Amaç deponun iç yüzeylerinin hava ile temasını keserek paslanmayı önlemektir.

    Önemli: Depoyu yarım dolu olarak bırakmayın. Benzinde bulunan su zamanla deponun iç yüzeyinde yoğunlaşarak paslanmaya neden olur. Depoda benzin bırakmanın tek koşulu, deponun ağzına kadar dolu olmasıdır.Tabii bunu sağlamak için son turunuzu bitirmeden önce, motosikletinizin deposunu kış boyu park edeceğiniz yere en yakın benzincide tam doldurtmanız gerekmektedir.Gelecek sezon da bu beklemiş benzini tamamen boşaltıp deponuza taze benzin koymanız gerekir.


    5. SEHPAYA ALMA:
    Varsa motosikletinizi orta sehpası üzerine kaldırınız. Eğer sadece yan ayak mevcutsa bir sonraki adıma geçin. Kış boyunca lastiklere biraz özen göstererek olası sorunları engelleyebilirsiniz.

    6. SİLİNDİRLERİ YAĞLAMA:
    Bujilere ulaşmanız için gereken parçaları ve buji kablolarını söküp bujilerin etrafını temizledikten sonra bujileri sökün.Silindirlerin içlerine WD40 veya benzeri bir paslanmayı önleyici ve koruyucu sprey sıkın. Bu tip bir spreyiniz yoksa her bir silindire bir çay kaşığı dolusu kadar -daha fazla değil- motor yağı koyun. Bujileri elinizle vidalayın.Silindir iç yüzeylerinin piston hareketiyle tamamen yağla kaplanabilmesi için motosikleti en yüksek vitese alıp arka tekerleği yaklaşık 10 tur kadar elinizle döndürün. Eğer orta sehpa olmadığı için bu mümkün değilse, kontağı "ON" konumuna getirip vites boştayken marş düğmesine en çok 2 saniye süreyle basıp bırakın. Şimdi bujileri anahtarla sıkıp buji kablolarını takın. Vitesi boşta bırakın.

    7. GİRİŞ VE ÇIKIŞLARI KAPAMA:
    Egsoz susturucuları yeterince soğuduğunda -ancak motor hala ılıkken- içlerine bir miktar WD40 sıkıp ağızlarını lastik balon ya da benzeri lastik torbalarla sıkıca kapatın. Aynı şekilde hava filtresi girişlerini ve hava filtresi kutusu drenaj hortumu ağzını da sıkıca kapatın. Böylece motor blokunun iç kısımlarının havayla tüm teması kesilmiş olur.

    8. YAKIT SİSTEMİ SON KONTROL:
    Karbüratörlerin benzin haznelerinde kalmış olabilecek son benzini de karbüratör drenajlarından boşaltın. Benzin deposu vanasının "OFF" yani "KAPALI" konumda durduğundan emin olun.

    9. AKÜ:
    Aküyü söküp oda sıcaklığında bir ortamda şarjlı durumda muhafaza edin. Şarj cihazınız yoksa akü voltajını ayda bir ölçüp gerekiyorsa bir serviste şarj ettirin.

    10. YIKAMA, YAĞLAMA:
    Motosikletin üzerindeki her türlü yol kirini ve pisliği temizleyin. Basınçlı su kesinlikle kullanmayın.Yıkama işleminden sonra her tarafını kurulayıp boyalı yüzeylere koruyucu cila (vax) sürün.

    11. METAL KISIMLARIN KORUNMASI (*):
    (*) Dikkat: Burada anlatılan işlemi yaparken spreyle püskürteceğiniz veya süreceğiniz maddelerin fren disklerine, fren balatalarına ve lastiklere bulaşmasına izin vermeyin. Böyle bir hata yaparsanız fren disk ve balatalarını derhal fren temizleyicisiyle temizleyin.Motosikletin zincirini zincir yağıyla, metal kısımlarını da WD40 veya benzeri bir pas önleyici ve koruyucu spreyle spreyleyin. Boyalı ve narin yüzeylere sprey bulaşması halinde bunları temizleyin.

    12. KİLİTLEME:
    Motosikleti dışarıda bırakacaksanız sağlam bir kilitle sağlam bir yere bağlayın.

    13. ÖRTÜ:
    "Uzun Süreli Parktan Sonra Motosikleti Çalıştırma" listesinin bir kopyasını gidonun veya gösterge tablosunun üzerine (ya da göreceğinizden emin olduğunuz bir yere) selobantla yapıştırın. Motosikletin hiçbir yerinde yıkamadan dolayı nem kalmadığından emin olun. Eğer motosiklet kışı dışarıda geçirecekse üzerini "soluyabilen" bir motosiklet örtüsüyle kapatın. Bu özelliği olmayan bir örtü terleme yapacağı -ve bu da paslanmaya sebep olabileceği- için motosiklet 2-3 haftada bir açılıp havalandırılmalıdır.Bir fırtınada uçup gitmemesi için örtünün alt kısmının lastikli veya iple büzdürülen türden olmasına dikkat edin.Bu aynı zamanda kediler için de bir önlem oluşturur; zira kediler üstü örtülü motosiklet selelerinde uyumayı çok severler.

    KIŞIN YAPILACAKLAR ve YAPILMAYACAKLAR:
    İçinizden yükselecek isteğe hakim olun ve kışın motosikletinizi kesinlikle ÇALIŞTIRMAYIN. Kısa süreli ve düşük devirlerde çalıştırma, motorun içinde su buharı ve motor yağında çeşitli asidik yan ürünlerin oluşmasına sebep olacaktır. (2. ve 3. maddelere tekrar göz atın.) Kış, eğer elinizden de geliyorsa, motosikletinizin periyodik bakımlarını ve çeşitli tamir işlerini yapmak için ideal bir fırsattır. Kullanıcı kitapçığını baştan sona okuyup ihmal ettiğiniz bakım ve kontrolleri yapın. Bakım zamanı yaklaşmış olanları gelecek sezonu beklemeden tamamlayın.

    Mesela;
    Gaz ve debriyaj tellerini yağlayın.
    Zincir gerginliğini kontrol edin.
    Fren disklerini ve balatalarını kontrol edin.
    Fren hidroliğini değiştirin.
    Hava filtresini temizleyin veya değiştirin.
    Tüm vida ve civataların sıkılıklarını kontrol edin.
    Lastikleri gözden geçirip düzensiz aşınmaları ve yarık, kesik gibi tahribatları kontrol edin.
    Arka çatal ve gidon yataklarını kontrol edin.
    Hareketli noktaları ve amortisörleri yağlayın.
    Eğer yeterli bilgi ve deneyiminiz varsa ve bakım zamanları gelmiş veya yaklaşmışsa şu işleri de aradan çıkartabilirsiniz:
    Ön amortisör yağını değiştirin.
    Motosiklet su soğutmalıysa soğutma suyunu değiştirin.
    Sübap ayarlarını yapın. (4 zamanlılar için)
    Motosikletinizin orta sehpası olmadığı için lastikleri yere basıyorsa 1-1,5 ayda bir lastik hava basınçlarını kontrol edin ve mümkünse -lastiklerin sürekli yere basan bölgeleri bombe yapmasın diye- motosikleti biraz ileri veya geri alın.Lastiklerin havasını normalden 5-6 psi daha şişkin tutmak da koruyucu olabilir.Motosiklet örtünüz "soluyabilen" bir malzemeden değilse, örtüyü 3 haftada bir açıp motosikleti havalandırın.Paslanmış veya paslanmaya yüz tutmuş noktaları (Dikkat: Fren diskleri hariç!) çok ince metal zımparasıyla, metalin en alt katmanına ulaşıncaya dek zımparalayıp, önce astar, ardından da aynı renk boya ile boyayın. Ancak bu işlemi boyanın kuruyabileceği sıcaklıktaki bir ortamda yapın.

    UZUN SÜRELİ PARKTAN SONRA MOTOSİKLETİ ÇALIŞTIRMA
    Başlamadan önce bir miktar yeni benzin satın alın.
    Motosikletinizi serbest bırakın! Örtüyü açıp varsa kilitleri sökün.
    Lastik hava basınçlarını kontrol edin.
    Eğer bıraktıysanız deponuzdaki benzini tamamen boşaltın ve az miktar yeni benzinle çalkalayın.
    Aküyü, şarjı tam dolu olarak yerine monte edin.
    Motosikletinizin üzerindeki metal koruyucu (WD40 gibi) maddeleri temizlemek için yıkayın.
    Hava filtresi girişi ve drenajıyla egsoza kapattığınız lastik torbaları çıkartın.
    Benzin deposuna yeterince yeni satın aldığınız benzinden koyup depo valfini "ON" yani "AÇIK" konuma çevirin.
    Motosikletinizi çalıştırın ve en az 20 dakika (ya da varsa soğutma fanı iki defa devreye girecek kadar uzun) süreyle çalışır vaziyette bırakın.
    Kış uykusu 3 aydan daha uzun sürdüyse, motoru stop ettikten sonra, henüz sıcakken bir kez daha yağ değişimi yapmanız gerekiyor. Motosikletinize değer veriyorsanız atlamamanız gereken en önemli noktalardan biri budur. Zaten bunun için ucuz bir motor yağı kullanmamış mıydık?
    Yağ değişimini tamamladıktan sonra motoru birkaç dakika rölantide çalıştırıp yeni yağın tüm motor blokunda devridaim yapmasını sağlayın.
    En yakın benzinciye gidip deponuzu doldururken bundan sonraki ilk birkaç depo dolumunda, benzine önerilen miktarlarda karbüratör ve yakıt sistemi temizleyicisi ilave edin.
    Yetkili bir serviste tüm ayarları kontrol ettirin.

    Alıntıdır...
    SAZMAN, Mamba09, Ultraviolet ve 1 diğerleri bunu beğendiler..


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    kurubuz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    11 Aralık 2008
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    CBF1000FA
    Güzel ve faydalı bilgiler. Ben kapalı otoparkta üzeri brandalı olarak muhafaza ediyorum. 15 günde bir yarım saat çalıştırıp otoparkın içinde veya zemin kuruysa dışında kısa bir tur atıyorum. Uzun süreli yatırma prosedürüne girmeme gerek kalmıyor.

  3. #3
    gorkemuls - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    23 Mayıs 2010
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Hysong GV 250
    Demek kimse motoruna kış bakımı yapmıyor

  4. #4

    Üyelik
    27 Mayıs 2010
    Motosikleti
    HusaberG Sf650
    tam yerine denk geldi..
    paylaşım için teşekkürler...

  5. #5
    inzell - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Ekim 2010
    Motoru yatıracak kadar kış gelse İstanbul'a keşke...
    www.motorumla.net

  6. #6
    gorkemuls - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    23 Mayıs 2010
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Hysong GV 250
    Alıntı inzell adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Motoru yatıracak kadar kış gelse İstanbul'a keşke...
    Çok soğuk olduğu, yağmurlu olduğu zaman insanın bineside gelmiyo açıkçası. Oyüzden ister istemez yatıyo..

  7. #7
    Hann_Ist - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    17 Kasım 2010
    Şehir
    Almanya
    Motosikleti
    MT-09.TRACER
    On Numara Bilgiler..

  8. #8
    gorkemuls - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    23 Mayıs 2010
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Hysong GV 250
    Alıntı Hann_Ist adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    On Numara Bilgiler..
    Teşekkürler...

  9. #9
    Arjantinli69 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    25 Mayıs 2009
    Şehir
    İstanbul-Kadıköy TAMER
    Motosikleti
    SUZUKİ GSF 600 S BANDİT
    Alıntı inzell adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Motoru yatıracak kadar kış gelse İstanbul'a keşke...
    işte bu kim yazıcak diye beklerken cevap geldi.
    İstanbul'da motoru yatıracak kadar kış görmedim daha ben eski 20 sene önceyi saymazsak.
    ben senelerdir motoru'mu en fazla 1 hafta yatırdım o da 1-2 gün kesin çıkarmışımdır dışarı,yani yatırmak yok yola devam.her türlü ek ekipman mevcut,evdekiler diyor yeter artık alma daha motor için malzeme,ama her ay hemen hemen motor aksesuarı ve giyim için para harcamaya devam.motor kullan Ruhun Genç kalsın misali
    Hızlı bir Rider olmak için hızlı bir motor yetmez! o hızı yapabilecek (g..) yürek te lazım.. GHOST RİDER

  10. #10
    inzell - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Ekim 2010
    Alıntı gorkemuls adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Çok soğuk olduğu, yağmurlu olduğu zaman insanın bineside gelmiyo açıkçası. Oyüzden ister istemez yatıyo..
    İstanbul'da gün doğduktan 4-5 saat sonrasından başlayarak hava kararana kadar buzlanma durumları çok nadirdir. (Yaşadığım çevrede ve motoru kullanacağım güzergahda) O zaman diliminin dışında bile buzlanma etkili değildir pek.

    Onun dışında üşümeye karşı ekipmanlar var, e ne diye yatırayım motoru... O yatarsa ben de yatarım!
    www.motorumla.net

  11. #11
    Quad87 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    06 Eylül 2016
    Şehir
    Kayseri
    Motosikleti
    MT-07 Umuyor..
    Yatırmak yerine kapalı garajda hafta bir kez veya iki kez küçük turlar atmak çözüm olur mu acaba

  12. #12

    Üyelik
    09 Şubat 2016
    Şehir
    İstanbul&Bodrum
    eğer jel akü var ise çıkartın diyorlar akü bozuluyormuş.

  13. #13

    Üyelik
    13 Eylül 2016
    Alıntı Lucien adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    eğer jel akü var ise çıkartın diyorlar akü bozuluyormuş.
    jel akü derin deşarja daha dayanıklıdır

  14. #14
    F54 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    25 Haziran 2010
    Şehir
    sakarya
    Motosikleti
    crf 1000L + dio
    Akü yu sökün
    Benzini full yapin
    Lastiklerin beton ile temasini kesin
    Olay bu
    Bu yazida yazilanlari uygulamak başlı başına bi külfet bence gereksiz

  15. #15

    Üyelik
    15 Temmuz 2016
    Motosikleti
    Tmax 530
    Hazir konusu gelmisken benim de bir sorum olacak..

    Aracimin 8000 km bakimina yaklasik 400 km kaldi ve ufaktan havalarinda etkisi ile motosikletimle vedalasacagim 2017 bahar donemine kadar.
    Sizce periyodik bakimi simdiden yaptirmali miyim yoksa 2017 baharimi beklemeliyim?

    Aracim kapali otoparkta durmaktadir. Haftada 1 kez akunun bitmemesi adina ufak turlae atmayi planliyorum(otopark icinde)

  16. #16
    Moderatör Levent - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Mart 2007
    Şehir
    Antalya/Kaş
    Motosikleti
    R 1200 GS Adventure
    Alıntı acgh1907 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Hazir konusu gelmisken benim de bir sorum olacak..

    Aracimin 8000 km bakimina yaklasik 400 km kaldi ve ufaktan havalarinda etkisi ile motosikletimle vedalasacagim 2017 bahar donemine kadar.
    Sizce periyodik bakimi simdiden yaptirmali miyim yoksa 2017 baharimi beklemeliyim?

    Aracim kapali otoparkta durmaktadir. Haftada 1 kez akunun bitmemesi adina ufak turlae atmayi planliyorum(otopark icinde)
    İkisi arasında hiç bir fark yok.
    Baharı da bekleyebilirsiniz.
    Şimdide yapabilirsiniz.
    Sonuca etki edecek bir durum değil kısaca.

    Motosikleti 3-4 günde bir çalıştırır aynı zamanda aküyü de şarj ederseniz,
    herhangi bir problem olmaz.

    Bakımı da yaza bırakırsınız, kafanızda soru işareti olmaz.
    acgh1907 bunu beğendi.

  17. #17

    Üyelik
    13 Eylül 2016
    "akunun bitmemesi adina ufak tur"
    "yalandan seviştik yasak değil diye"


    REKLAM ALANI

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)