Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı

Scooter Alırken Nelere Dikkat Etmeliyiz?

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #1
    oguzhan6161 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    29 Ağustos 2009
    Şehir
    Zonguldak/KDZ.Ereğli
    SCOOTER ALIRKEN NELERE DİKKAT ETMELİYİZ ?


    Kullanım:
    Scooterınızı nasıl seçeceksiniz? Motosiklet kullanmayı hiç bilmiyor ve bu tecrübeye yeni sahip olacaksanız öncelikle A2 ehliyeti için bir sürücü kursuna başvurmanız gerekiyor. Sadece polis’e göstermelik bir belge değil eğitimini kaliteli şartlarda veren eğitim kurumlarından almanızı tavsiye ederim. Unutmayalım ki aracı kullanan belge değil üstündeki sürücüdür. Motosiklet hayatınızın uzun soluklu olmasını istiyor ve canınızı da seviyorsanız düşük cc’lerden başlayın. Eğitimimizi aldıktan sonra bedenimize uygun ebat ve ağırlıkta scooter tercih etmeliyiz. Eğer bedenimize göre büyük yada küçük ebat ve kilolarda araç seçimi yaparsak sonradan hakimiyet güçlükleri ile karşılaşarak trafikte zor durumlara düşebiliriz.


    Motorunuzu seçerken önemli bir diğer konu ise, üzerine oturduğunuzda kendinizi nasıl hissettiğinizdir. Motoru ayakta tutan siz olduğunuza göre, size düşen bu görevi en iyi şekilde yapabildiğiniz bir motorla işe başlamak çok sağlıklı olacaktır. Yani motorun üstüne oturduğunuzda vücut yapınızın motorla uyumlu olması ve üstündeyken kendinizi motora hakim ve güvende hissetmeniz yani ayaklarınızın yere sağlam basması çok önemlidir. Sonradan pişman olmamak için, aracımızın kendimize uygun olduğuna emin olduktan sonra almalıyız. Mümkünse aracı almadan önce güvenli bir ortamda test sürüşü yapmalıyız.




    Yedek Parça:
    Aracımızı almadan önce hasarlanacağını düşünerek panel ve aydınlatma ekipmanlarından birkaçını almak niyeti ile satıcı yada servisine telefon ile müracaat ederek satın alma girişiminde bulunmalıyız. Buradaki amaç parçanın gerçekten var olup olmadığını ve fiyatlarının bütçemizi zorlayıp zorlamadığını öğrenme amaçlıdır.


    Servis:
    Aynı kontrolün benzerini servis için yapmalıyız. Periodik bakım aralıkları kaç km de bir ve periodik bakım işçilik ücretleri ve kullanılan malzemeler bütçemizin neresinde. Bunları almayı planladığımız aracın yetkili servislerini telefon ile arayarak öğrenmeliyiz. Aracımızı aldıktan sonra yaklaşık olarak senede yada ayda yaptığımız kilometre ile doğru orantılı olarak harcayacağımız bedeli öğrenmiş olacağız.

    Medya:
    Zamanımızda çok moda ve faydalı olan scooter yada motorsiklet, dergi ve internet formularından, başka kullanıcıların almayı düşündüğümüz araç hakkında yazdıkları olumlu yada olumsuz düşünceleri de hafızamızın bir kenarına koymalıyız.

    Fiyat:
    Yukarıdakilerin tümüne bakarak bizim için uygun satış sonrası bütçesi olan araca karar verdikten sonra aracın fiyatlarını kontrol etmeliyiz. En uygun plaka teslim fiyatı veren satıcı ile satın almamızı tamamlayabiliriz. Ucuz diye kendimize uygun olmayan yada diğer seçenekleri bize uymayan bir araç almamalıyız.

    Satın alma:
    Aracımızı plaka teslim fiyat veren firmadan alırken anlaştığımız plaka hariç bedelin ne kadar olduğunu sorgulayıp tamamının araç faturamızda yazdığına emin olmalıyız. Maalesef bazı satıcılar sizden aldıkları bedelin devlete gitmesi gereken (ÖTV-KDV) kısmını az göstererek düşük fatura kesmekteler. Bunun sonucunda ileride herhangi bir kanuni işlemle karşılaşırsanız başınız derde girebilir. Onun için en uygun fiyat veren satıcının herşeyi kanuna uygun yaptığını ve ödediğiniz bedelin (Plaka Hariç) faturanızda yazdığına emin olunuz.



    Garanti belgesi:
    Her ürün satıcısı aracı satarken faturasını ve garanti belgesini vermek zorundadır. Garanti belgeniz aracınızı ne zaman ve nereden aldığınızı ve sizin kim olduğunuzu belgeleyen kitapçıktır. Bu kitapçıkta aynı zamanda periodik bakım zamanlarınızı gösteren ve yapılıp yapılmadığını kaşeler ile anlayabileceğiniz bölümler bulunmaktadır. Bundan dolayı bu belge gelecekte servis işlemlerinde ve gerekirse garanti işlemlerinde mutlaka tarafınızda bulunması gereken bir belgedir. Bu belgeyi ve diğer evrakları almadan aracınızı teslim almayınız. İleri zamanlarda aracınızı satmanız gerekirse ilgili bakımları yetkili servislerde yaptırdığınızı ispat etmeniz açısında da bu belge önemlidir.



    Kullanım Kitapçığı:
    Aracın Türkçe kullanım kitabını mutlaka almalıyız. Aracımızı sürekli kullanmadan önce bu kitabı iyice okuyarak ne yapmamız yada yapmamamız konularını tamamen öğrenmeliyiz. Bu bilgiler aracımızı kullanırken bize çok faydalı olacak bilgilerdir.
    __________________






    Araç ve Ekipmalar:
    Yeni aldığımız aracımıza ait avadanlıkların olup olmadığını (Tornavida - Buji anahtarı - Amortisör ayar levyesi - İki ağızlı anahtar) kontrol etmemiz gerekir. Aracın boyalı yüzeylerinde çizik kırık eksik vuruk ayrıca lastiklerde çatlak kontrolü yapmalıyız.
    Aracın Türkçe kullanım kitabını mutlaka almalıyız. Aracımızı sürekli kullanmadan önce bu kitabı iyice okuyarak ne yapmamız yada yapmamamız konularını tamamen öğrenmeliyiz. Genelde tüm motorlu araç firmaları araç anahtarlarını iki adet olarak verirler. Anahtarlarınızın iki adet olduğunu ve ikisininde aracınızı çalıştırdığını kontrol ediniz. Aracınızın Motor ve Şasi numaralarının ruhsatınızda yazan değerlerle eşleştiğinden emin olunuz. Tüm motorlu araçların şasi numaraları 17 hanedir. Bu numaraların 10’uncu numarası aracın model yılını gösterir.

    Örneğin:

    Z D 4 R M 0 0 0 9 9 S 0 0 1 5 6 7 şasi numaramızın 10. hanesi 9 olduğuna göre bu aracın 2009 model olduğunu anlayabiliriz.

    Z D 4 R Y B 1 0 1 7 S 0 0 3 0 0 3 şasi numaralı aracımızda ise 10. hanenin 7 rakamı olduğunu ve aracın 2007 senesinde üretildiğini anlıyoruz.

    SCOOTER’IMIZI NASIL KULLANMALIYIZ

    Aracı Teslim Alma:
    Aracımızı teslim alırken lastik havalarının kullanım kitabında yazan ile aynı olduğundan, motor yağımızın seviyesinden ve soğutma sıvı seviyesinden emin olmalıyız. Zira aracı kullanmaya başladıktan sonra bunlardan tamamen biz sorumluyuz. Eksikliği halinde istenmeyen durumlarla karşılaşabiliriz. Plakamızın takılı ve ruhsatla aynı olduğundan emin olmalıyız. Aracımızı artık teslim alabiliriz. En yakın benzinciye giderek en az 95 oktan olan benzinden depomuzu doldurmalıyız. Daha yüksek oktanlı benzin kullanmamızın bir zararı yoktur. Aracımızın kullanım kitabında daha yüksek bir oktan ibaresi var ise mutlaka belirtilen oktanda benzin almalıyız.

    Rodaj (Alıştırma):
    Aracımızın lastikleri ve frenleri yeni olduğundan mutlaka yavaş ve yumuşak sürmeliyiz. Lastikler kayma yapabilir. Yaklaşık lastik rodajı 50 km dir. Bunu lastik üzerinde ince pütürlerin oluşması ile anlayabilirsiniz. Frenler alışmadığından durma mesafesi fazla olacaktır. Balata disk alışması yaklaşık 20 km dir. Aracımızın motorunun zarar görmemesi için kullanım kitabında belirtilen hız ve gaz pozisyonu ikazlarına mutlaka uymalıyız. Motorumuzu ısıtmadan (2-3 dakika) kesinlikle yola çıkmamalıyız. Ani gaz açmalar, ani frenlemeler, aracımızın motoruna ve fren sistemimizde istenmeyen aşıntılara sebep olacaktır.
    Kalkışlarımızı fazla uzatmadan yapmalıyız. Uzatmamız durumunda merkez kaç sistemi ile çalışan kuru tip debriyaj balatalarımızda aşırı ısınma ve aşıntı meydana gelecektir. Bunun olmaması için kalkışınızı kısa tutunuz. Yokuşlarda dururken kesinlikle fren ile durunuz kalkış yapacağınızda gazı kullanınız. Gaz kolu ile ileri geri oynayarak yokuşta bekleme yapmayınız. Bu yanlış bir kullanım şeklidir ve debriyaj sisteminde uğultu ve titreme hasarları oluşturabilir.

    Çalıştırma:
    Aracımızı koruyucu ekipmanlarımızı (Kask + Mont + Eldiven + Dizlik + Vs) taktıktan sonra çalıştırmalıyız. Öncesinde kontak açıp (Çalıştırılmamış vaziyette tutmak) kesinlikle beklememeliyiz. Bu hareket ateşleme sisteminin kararsız hale gelmesi ve aydınlatma sistemi sürekli enerji çektiğinden akünüzün boşalmasına neden olacaktır. Devamında aracımızı çalıştıracak enerji akünüzde kalmayacaktır. Aracı bir şekilde takviye vs ile çalıştırdığımızda ise motorumuz bomboş olan aküyü doldurmaya çalışırken regülatörümüzden geçen akım normalin üzerinde olacağından regülatörümüze hasar verebiliriz. Bu gibi akü boşalma durumlarında mutlaka akü sökülmeli ve yetkili bir serviste düşük amperle 16-24 saat arası şarj edilmelidir. Bu işlemi sahip olduğunuz bir şarj cihazı ile kendinizde yapabilirsiniz. Burada dikkat etmeniz gereken en önemli konu aküyü söker ve takarken kutup başlarının (artı ve eksi) doğru olmasıdır.
    Soğuk motorda araçlar genelde otomatik jigle sistemi ile donatıldıklarından gaz vermenize gerek yoktur. Scooter araçlarda marş motorunun dönmesi için öncelikle frenlerden bir yada ikisini birden sıkmanızı isteyebilir. Bunun nedeni gaz kolu açıkken araç çalışırsa ileriye fırlayarak istem dışı hareket etmesini engellemektir. Bu fabrikalarca özellikle tesis edilmiş bir sistemdir. Gaz vermeden soğuk motorda aracınız otomatik jigle marifeti ile çalışacaktır. Yaklaşık 2-3 dakikalık bir ısınma süresinde de korucuyu ekipmanlarınızı giyebilirsiniz.
    Eğer aracımızı sıcakken çalıştıracaksak gaz kolunu çok az açmalıyız (Karbüratörlü araçlar için). Bu durumda aracımız daha rahat çalışacaktır.
    Aydınlatma sistemimiz araç çalıştığında yanmıyan türdeyse hareket etmeden önce park ve far lambalarımızı yakmalıyız (Görünür olmak için).
    Aracımızı çok kısa mesafelerde (1km gidiş 6 saat duruş 1km geri geliş) kullanmamız bujimizin çok kısa zamanda bozulmasına neden olacaktır (Karbüratörlü modeller için). Bunun nedeni aracınız soğuk iken jigle sistemi devreye girerek aracınızı soğukken ihtiyacı olan fazla yakıtı yollayacaktır. Hemen devamında aracı stop ettiğimizde piston yüzeyi ve yanma odasında yanmamış yakıt kalacağından diğer çalışmada bu yakıtlar gene fazla olarak çalışacağından bujinin içerisinde birikerek bujinin porselen elektrodundan + elektroduna istenmeyen kıvılcım yaratacaktır. Bu da motorumuzun çalışmamasına neden olacaktır.
    Kısacası bujiniz hemen bozuluyorsa motorunuza fazla yakıt geliyor yada çok kısa mesafelerde kullanıyorsunuz demektir.


    NOT: Alıntıdır.


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    sularseller - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    03 Eylül 2009
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Nexus 500
    Sabahları yada akşam eve gelirken motor soğukken yani genelde rampa aşağı iniyorum ve motor STOP ediyor STOP etmemesi içinde hafif gaz hafif fren yapıyorum bunun önünne geçebilirmiyim? zira zorlanıyorum ikisinin kontrolunde, 2-3 dk ısıtmayı yapıyorum buarada.

  3. #3
    oguzhan6161 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    29 Ağustos 2009
    Şehir
    Zonguldak/KDZ.Ereğli
    ben fazla bi bilgim olmadan konuşuyorum sanırım rolanti ayarının düşklüğünden kaynaklanan bişey ama sen yinede araştır bilen bi usta çıkar elbet


    REKLAM ALANI

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)

Bu Konudaki Etiketler