Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı

Zorunlu trafik sigortasına ilişkin düzenleme Başbakanlık’ta

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #1
    Tundzhay - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    26 Mayıs 2008
    Şehir
    Momchilgrad...


    Zorunlu trafik sigortasında yüksek prim artışlarının nedeni olan sigorta sistemindeki aksaklıkları gidermek için 3 maddelik yasal değişiklik yapılacak. Hazine’nin hazırladığı tasarı taslağıyla, sigorta şirketlerinin yükümlülükleri azaltılacak. Düzenleme yasalaşırsa, yüzde 100 kusurlu olmasına rağmen hayatını kaybeden kişinin ailesine ödeme yapılması uygulamasına son verilecek.

    YENİ DEĞİŞİKLİKLER NELER?
    Karayolları Trafik Kanunu’nda değişiklik yapılmasını öngeren taslakta, öncelikle mevcut yasanın “Maddi ve manevi tazminat” başlıklı 90. maddesi değiştiriliyor. Mevcut yasada, “Maddi tazminatın biçimi ve kapsamı ile manevi tazminat konularında Borçlar Kanununun haksız fiillere ilişkin hükümleri uygulanır” ifadesi yer alıyor. Bu maddeye, zorunlu mali sorumluluk sigortası kapsamındaki tazminatların genel şartlara tabi olmasına yönelik ifade ekleniyor. Maddenin yeni hali, “Zorunlu mali sorumluluk sigortası kapsamındaki tazminatlar bu kanun ve bu kanun çerçevesinde hazırlanan genel şartlarda öngörülen usul ve esaslara tabidir. Söz konusu tazminatlar ve manevi tazminata ilişkin olarak bu kanun ve genel şartlarda düzenlenmeyen hususlar hakkında Borçlar Kanununun haksız fiillere ilişkin hükümleri uygulanır” şeklinde düzenleniyor. Bu yolla Hazine düzenleme yetkisi alıyor. Taslak bu haliyle TBMM’de yasalaşırsa Hazine yönetmelik çıkaracak ve genel şartları belirleyecek.

    YÜZDE 100 KUSURLUYA ÖDEME YOK
    Taslağın ikinci maddesiyle zorunlu mali sorumluluk sigortası dışında kalan hususlar yeniden düzenleniyor. Mevcut kanunun zorunlu mali sorumluluk sigortası kapsamı dışında tutulan şartlarına; “Hak sahibinin kendi kusuruna denk gelen tazminat talepleri”, “İlgililerin sigortalının sorumluluk riski kapsamında olmayan tazminat talepleri” ve “Zorunlu mali sorumluluk sigortası genel şartları ve ekleri ile tanımlanan teminat içeriği dışında kalan talepler” ifadeleri ekleniyor. Yetkililer, kaza olduğunda yüzde 100 kusurlu olup da hayatını kaybeden kişinin ailesine sigorta ödemesi yapıldığını belirterek, “Hak sahibinin kendi kusuruna denk gelen tazminat talepleri” ifadesi ile ödeme yapılmasının engelleneceğini söylediler. Yetkililer, kazadan sonra vefat eden kişilere ödenen tazminatın ardından tekrar dava açılabildiğini ve yeni ödemeler oluşabildiğini belirterek, “2010’da kaza olmuş, 60 bin lira ödenmiş, daha sonra 100 bin liralık dava açılıyor, 40 bin lira daha ödenebiliyor. Düzenleme ile bunun da önüne geçilecek” dediler.

    8 GÜN ŞARTI ESNETİLİYOR
    Taslakta yer alan bir başka düzenlemeyle tazminat ve giderlerin ödenmesinde istenen, “Kaza veya zarara ilişkin tespit tutanağı veya bilirkişi raporu” uygulaması kaldırılıyor. Yerine “Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartlarıyla Belirlenen Belgeler” getiriliyor. Yetkililer, kaza tespit tutanağının ardından sigortacının 8 iş günü içinde ödeme yapması yükümlülüğünün esnetildiğini söylediler.


    Kaynak; Hürriyet


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    inshroud - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    11 Şubat 2016
    Sevgili arkadaşlar,

    Yukarıdaki haber hemen hemen her ajansta ve medya kanalında yer aldı, bildiğiniz üzere bu haber sigorta yaptırırken istenen fahiş fiyatlar konusunda derdimize çare olan bir çözümden değil, kaza sonrasında uygulanacak işlemler ile ilgili.

    Bizim ilgilendiğimiz yüksek sigorta ücretleri ile ilgili bilgi vermek istedim. Maliye Bakanlığı'nın yukarıda bahsedilen Kanun Taslağı bu konuda olumlu bir düzenleme içermiyor. Her ne kadar şartları Hazine'nin düzenleyeceğinden bahsedilse de Kanun bu şekilde yasalaşırsa Hazine'ye devredilecek düzenleme ayrıcalığı sadece ödenecek tazminatlar konusunda olacak. Yine sigorta primleri konusunda herhangi bir düzenleme yapılmasına imkan veren bir cümle değil.

    Konuyu biraz uzatacağım fakat şu bilgileri vermek isterim: Maliye Bakanlığı şu anda istenen fahiş trafik sigortası primlerinden ve bundan ne kadar rahatsız olunduğundan kesinlikle haberdar. Buna rağmen sigorta şirketlerinin şikayetleri göz önünde bulundurulmak zorunda ve şirketle düşük sigorta primlerinin olduğu dönemlerde zarar açıklıyorlardı. Maliye Bakanlığı, onların da haklarını korumak zorunda olduğu için biraz eli kolu bağlı vaziyette ne yazık ki.

    İşte tam da bu yüzden haberde geçen alengirli bazı cümleler var. Maliye Bakanlığı, primlerin düşmesi beklentisi içerisinde yapılan düzenleme, kaza durumunda sigorta şirketinin ödeyeceği tazminat tutarlarını düşük tutarak kazada suçu olan sürücüye daha fazla yüklenmek peşinde. Bu -her ne kadar zorunlu trafik sigortasının mantığına uzak olsa da- maliyetleri düşürmek için kötü bir fikir değil aslında. Tazminat tutarları düşürülerek sigorta şirketleri rahatlatılacak, sigorta şirketlerinin yüksek primle gelirlerini artırmak yerine düşük tazminatlarla giderlerini azaltacaklar. Bu rahatlama bizim ödeyeceğimiz sigorta primlerinde bir düşüş anlamına gelmekle beraber yine söz konusu bir tavan fiyat belirlenmediği için kesinlik arz etmiyor. Yine de rekabet gereği diğer şirketler primlerini düşüreceği ve nispeten bireysel bazda daha az kar hedefleyerek sürümden kazanmak isteyeceği için fiyatları düşürecek, büyük sigorta şirketleri de bu rekabet ortamına ayak uydurmak için fiyatlarını aşağı çekeceklerdir.

    Peki daha net bir şekilde ne yapılabilir? Bu düzenleme içerisinde bizim canımızı yakan konu, düşük fiyatlı araç için anlamsız derecede yüksek sigorta primi çıkması. 3000 liralık bir araç için 1000 lira yıllık sigorta ödemesinin mantıksızlığını çözmek gerekiyor. Bunu sağlamak için eskiden olduğu gibi Maliye Bakanlığı'nın belirlediği bir tavan fiyat olması şart. Bu tavan fiyat için de yukarıdaki Kanun Taslağı'na TBMM'de Plan ve Bütçe Komisyonu'nda ya da Genel Kurulda görüşülürken bir madde eklenebilir. Bu madde, "Aracın kasko bedelinin %10'undan fazla olamaz" gibi olabilir ama bunu net bir şekilde söyleyemiyorum çünkü sigorta şirketleri misilleme olarak "madem sen benim gelirimi bu kadar düşürdün, o zaman ben de senin çıkarttığın kanun sınırlarında kalıyorum ve her araç için %10 sigorta primi istiyorum" diyebilir. Bu durumda 200.000 liralık bir araç için yıllık sigorta primi 20.000 TL olur ki bu da kabul edilemez. Velhasıl, demek istediğim yukarıdaki gibi %10'luk bir sınır değil de daha iyi hesaplanmış, ne şirketi ne de biz araç sahiplerini mağdur etmeyecek bir tavan oranın belirlenmesi gerektiğidir.

    Bu konuyu takip ediyorum, Tasarı Meclis'e geldiğinde bu maddenin eklenmesi için gerekli çalışmaların yapılacağından emin olabilirsiniz. Uzatıp sizi yordum, özür diliyorum.

  3. #3
    Macit250 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Ekim 2013
    Şehir
    Skinoskisama
    Motosikleti
    Dragstar
    Önce memleketi düzeltsinler


    REKLAM ALANI

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)