Motorsuzluk canıma tak ettiği sıralarda fiyatı uygun güzel bir motor aramaya başladım.. Aramalar aman aman uzun sürmedi ve 2007 model 8000 km'de bir Keeway SuperShadow denk geldi.. Motorun sahibi arkadaş dedi ki Bakırköyde her zaman gittiğim servis var orda buluşalım orda gör motoru. Motocan isimli bu servisi Aykut Incesaraç ve Yavuz Uygur adında iki ortak işletiyor. Diyaloglardaki .... 'lar karşı tarafın düşünme süresini gösteriyor..
Buluşma günü (07.07.2007 cumartesi) erkenden gittim, servis sahibi ile tanıştım, makinayı tarif ettim hatırladı, güzel makina olduğundan bahsetti, konuşma neticesinde makinayı almaya karar verdim. Kaporayı verdikten sonra ilk iş günü buluşmak ve satışı yapmak üzere anlaştık.
Sonra servis sahibi ile aramızda şöyle bir diyalog geçti.
Ben(B): Bunların bakımı kaç kilometrede bir?
Yavuz(Y): Her 2000 KM'de geliyorsun...
B: Peki bunun servis süresini uzatmanın imkanı yokmu ya sürekli serviste geçirmek istemiyorum zamanı, yağın bujinin iyisini koysan 5000 'e çıkmazmı süreç?
Y: Ya 5000 olur ama yinede sağlıklı olmaz, hem de gereksiz pahalı
B: Yani her haluukarda 2000'de bir gelsen daha iyi diyorsun değilmi?
Y: Evet, zaten kullandığım normal malzeme de kalitesiz değil ki, koyduğum yağ 4000 gidebilen bir yağ ama yinede 2000 de çağırıyoruz, malum memleketin durumu yol şartları vesairi.
B: Peki o zaman nasıl uygunsa öyle yaparsın bakımı, pazartesi satışı yaparız bakımlı makinayı alır temiz temiz binerim.
09.07.2007 Pazartesi öğleden sonra servise uğradım, orada duran ruhsatı ve temiz kağıdını alıp satıcı arkadaşın yanına gittim. Noter'de işimiz bittikten sonra Servise makinamı almaya döndüm..
B: Satış işini hallettik ruhsatı koyduk cebimize, borcum ne abi size?
Y: Makina bitince konuşuruz
B: Ne yani Cumartesiden bu yana bitmedimi?
Y: Bi subap ayarı kaldı
B: Tamam abi yapıver de tekrar gidip gelmeyeyim
Y: Sen git akşama biz makinayı getiririz, ha bu arada katkı koydum depoya mutlaka burdan çıkınca depoyu fulle.
B: Peki.
Servisten ayrıldım akşamı beklemeye başladım, sözleştiğimiz saatte makina geldi..
B: Teşekkür ederim, borcum ne kadar?
Aykut(A): 300 lira tuttu abi senin makina
B: Ne diyorsun ya ne tuttu bu kadar japonlar bu kadar tutmuyor
A: Öyle abi
B: Ne yaptınızki makinaya?
A: filtreler değişti yağ değişti ayarlar yapıldı vs.
B: Peki
diyip verdim parayı, bindim motora, çalıştırdım çıktım yola, ve işin can sıkıcı kısmıyla yüzleşmeye başladım...
Bakımın hele büyük bakımın ne demek olduğunu nasıl yapıldığını neler yapılığını anlatmayacağım, zira herkes biliyor.
Motora ilk binişimde manetlerin oynadığını gidona tam sabitlenmediğini gördüm. Gevşekmiş, gözden kaçmış, olabilir..
Gaz kolu sonuna kadar açıldığında takılıyor, fark etmemiş olabilirler. Lastikler kontrol edilmemiş zira subap kapağı eksik, sağlık olsun.
Derhal bir benzinliğe gittim depom gayette full'du benzin almadı.. Benden önceki sahibi "Şanslısın bak benzini bile harcayamadık" demişti... Yani yakıt katkısı konmak için muhtemelen depom hiç açılmadı bile...
Bu ilk izlenimlerle gittim biraz turladım ardından geç olduğu için eve gittim aklımda bir çok soru işareti ile yattım. Ertesi gün kalktım işe geldim motoru otoparka bıraktım. Bir yandan yapılmayanlar canımı sıkıyor bir yandan benden alınan 300 YTL.
Motomax'dan satış sonrası departmanının yöneticisi olan Uğur Bulut'u aradım. Büyük bakım ücretinin ne olacağını sordum, yaklaşık 100 YTL civarı tutar dedi. 300 YTL tuttuğunu söyleyince, inceleyeyim geri döneceğim, ama bu kadar tutması mümkün değil dedi.
Motorumun gevşek kısımlarını elden geçirmek için aldım takımları gittim motorun yanına. Debriyaj sertti, incelerken, motorun üstünde debriyaj telinin çektiği bir kolun altında olan bir yayın kırık olduğunu fark ettim, sertlik bundan kaynaklanmıyor muhtemelen ancak gözden kaçmış olması canımı sıktı. Onu da görünce içimden bir ses "Acaba dedikleri gibi bakım yaptılar mı ki makinaya" dedi. Tuttum hava filtresinin kutusunu söktüm, hava filtresi çıkmadı makinadan.. Hiç açılıp bakılmamış, sinirlerim bir yandan gerilirken bir yandan motoru dik konuma getirip yağına bakayım dedim, pencerede yağ görünmüyor, motoru 30 dereceyle kendime doğru yatırınca nihayet çamur gibi birşey geldi. Bujiyi söktüm baktım, yeniydi. Nasıl olmuşsa onu değiştirmişler.
Hemen Motomax'a durumu bildirip başka bir servis önermesini rica ettim.. Akşam olduğunda Motocan'a gittim, durumu anlattım, paramın iadesini talep ettim..
B: Selam, az dışarı gelsenize birşey konuşcam (diyip dükkanda bulunan müşterinin tadını kaçırmamak için dükkan dışına davet ettim ortakları.)
Y: Selam..
B: Bi dünya para alıp birşey yapmamışsınız makinaya.. Nedir abi 300 liraya yaptığın iş bir anlatırmısın?
Y: Ne diyorsun sen ya? Filtreler değişti, bujiler değişti subap ayarı yaptım karbüratör ayarı yaptım katkı koydum.
B: Makinada hava filtresi yok yağ yok?
Y: Bu modellerde hava filtresi yok zaten
B: Tamam onu geç, yağ yok?
Y: Abi nasıl olmaz ya ne diyorsun? Ellerimle işte tam bu burda değiştirdim yağı.
B: Nerde abi o zaman ben mi boşaltıp yerine eski yağ doldurdum?
Y: Olurmu abi değiştirdik yağını
B: Abi makinanın her yanı gevşek, debriyajın orda yay kırık subap kapağı yok bakım diye ne yaptın sen? Valla diğer ayarları da yaptığına inanmıyorum o yüzden paramın hepsini geri istiyorum
Y: Ağır konuşuyorsun
B: Ağır filan konuşmuyorum, hafif bile konuşuyorum, yerime koy kendini, makina yolda duruyor, git bak..
Makina incelenir, laflar gevelenir, ortam gerilir açık hesap istenir.
Subap Ayarı: 100 YTL işçilik
Karbüratör ayarı: 50 YTL işçilik
Yakıt katkısı: 40 YTL işçilik
Buji: Orjinal NGK 50 lira
Yağ: 50 lira
300YTL ödemiştim, bu hesapta 290 çıktı..
B: Yakıt katkısı ne için karbüratör temizliğimi?
Y: ... Yok değil
B: Eee? Niye koydun o zaman? Ne işe yarayacak?
Y: ......... eee şey, sen herşeyin iyisi olsun demiştin o yüzden koydum
B: O konuşmanın nasıl olduğunu sen gayet iyi biliyorsun ben sana iyi malzeme koy demedim konuşmanın sonunda, neyse konumuz bu da değil, diyelim ki koymuşsun malzemeyi, şimdi hesabımıza dönelim.
Y: ..............
B: Yağ ne koydun makinaya?
Y: Ya sen ne istiyorsun benden onu söyle?
B: Paramı geri istiyorum
Y: Ben o kadar işçilik yaptım o ne olacak? malzemenin iyisini kullandım...
B: Hangi malzeme motorun üstünde malzeme yok ki?!!
Y: ..............
B: Ne yağ koydun makinaya?
Y: Ya sen şimdi ne istiyorsun benden onu söylesene bana?
B: Lafı dolandırmayıp şuna ne yağ koyduğunu söylesene!!
Y: ........ Motul koydum.
B: Motul koydun demek, ne kadar bu motulun fiyatı?
Y: ............. 75 milyona alıyorum
B: Ne kadarını? 3 litresini mi?
Y: Evet
B: Eee benim koyduğunuzu iddia ettiğiniz makinamda yağ yok, hadi var diyelim, 1300 gram yağ alıyor, nasıl 50 ytl tutuyor?
Y: Tamam 30 yazıyorum ona, subap işçiliğine 70 yazıyorum, karbüratöre 25 yazıyorum Ne yaptı? 75 YTL eksik.
B: (parayı aldım amacım o parayla başka servise gidip bakımı yaptırmak) Sen sağ ben selamet.
diyip çıktım servisten. Hala içerde 225 YTL kalmıştı ama onu da Motomax üzerinden halletmeyi düşündüm. Gittiğim diğer yetkili servise olayı anlattım ve bana durum raporu hazırlamasını istedim, Motul yağ koymuş orjinal NGK buji koymuş subap ayarı karbüratör temizliği yapmış katkı koymuş dedim, Motul yağını Suzuki yetkili servisleri dışında kullanan yok zaten şu an Suzuki servisi harici kimseye vermiyor distribütör dedi, bujiye baktı, yan sanayi bu dedi, (zaten bilen iridyum bujilerin fiyatının bu kadar olduğunu ve 250 lik makinaya takmanın manasız olduğunu biliyor) motora bakım yapılmamış ellenmemiş dedi. Subaplar açıldı biri çok gevşek diğer çalışmıyor.. Kaşeli imzalı kağıtla durum raporunu verdiler ve makinanın bakımını yaptılar. 11.07.2007 tarihinde Motomax'e fax çektim. Satış ve satış sonrası servis yöneticisi Uğur Bulut faxımı aldıktan sonra raporu aldığım servise bizzat gidip oranın ustası ile görüşmüş akşam üzeri cepten aradı durumu bildirdi. 12.07.2007 tarihinde Motocan'a bizzat gideceğini iletti.
11 temmuz akşamı tüm bu olumsuzluklardan sonra motoru satın aldığım arkadaşı aradım ve başımdan geçenleri anlattım.. Bende orada bakıma gidiyordum, daha 2000 km önce yani 6000 'de büyük bakım yani subap ayarı karbüratör temizliği ve genel kontrol yapıldı dedi.
Bu kilometredeki bir makinaya subap ayarı yapılırmı yapılmaz mı bu kadar sık yapılır mı kısmına değinmeyeceğim..
18.07.2007 Cuma günü Uğur Bulut beni aradı. Motocan'a gitmiş, bu sorunları başıma açan Yavuz Uygur'un servisle ilişiğinin kesildiği ve ortaklıktan çıkarıldığını söyledi. Akabinde telefonu Motocan'ın diğer ortağı Aykut Incesaraç alıp beni servise davet etti.. Yaptığımız görüşme neticesinde zararımı 24.07.2007 tarihinde karşılayacağını söyledi.. Belirtilen tarihte servise gittiğimde ücretin kalanını tahsil ettim...
Sizlerden ricam, "Yavuz Uygur" ismini gördüğünüz yerden uzak durun, bakımı yaptırmayı geçtim , motorlarınızın selesi rahatmı diye oturmasına bile izin vermeyin... Bu tatsız olayı bir tek ben yaşamadım. Başar Güven'le birlikte gitmiştik motorumu teslim almaya, onun motorunun arka lastiğinde çivi olduğundan "gelmişken bende lastiği yaptırayım" dedi. Yavuz Usta(!) lastiği sökmüş yama yapılması için başka yere göndermiş. Lastik yapılmış gelmiş takmış(!) Başar motoruyla gezerken arka lastik saçmalıyor , güvenli bir şekilde durmayı başardıktan sonra bir bakıyor arkada vidalar düşmüş arkası dağılmak üzere... Resimler mevcut detaylarını Başardan öğrenebilirsiniz... Aman diyorum, başında durmuyorsanız, duramıyorsanız, motorunuzu tanımadığınız kişilere emanet etmeyin.
Motomax'dan Uğur Bulut'a ve Motocan'ın ikinci ortağı Aykut Incesaraç'a ilgilerinden ve yardımlarından dolayı teşekkür ederim.