Yeni rezalet: Motosiklet ithalatına darbe üstüne darbe
-
30 Ağustos 2006, 13:08
#1
Motosiklet ithalatına darbe üstüne darbe
Arzu ÇETİK/İZMİR, (DHA) (Hürriyet, 30 Ağustos 2006)
Bakanlar Kurulu kararı ile moped, scooter ve motosiklet ithalatına getirilen 200- 300 dolar arasındaki geçici önlem teminatı, işleyişi durdurdu. Yayımlanan tebliğde tarife kontenjanı açılan 172 ülkeden yapılacak ithalatlarda geçici önlem teminatı aranmazken, ithalatın en çok yapıldığı ülkelerden Çin ve Japonya'dan getirilecek motosiklet başına hazineye teminat ödenmesi gerekiyor.
Önce gümrük vergilerinin yüzde 4.5'tan yüzde 8'e yükseltimesi, ardından yüzde 8 ÖTV oranının yüzde 22- 37 oranında yükseltilmesi, son olarak mal başına 300 dolara geçici önlem teminatı motosiklet ithalatını durdurdu, fiyatlar arttı, talep azaldı ve stoklar oluşmaya başladı.
Hükümet Türkiye'de son zamanlarda artan motosiklet ithalatının yerli üretime verdiği zararı gerekçe göstererek, geçici önlem teminatı ile önüne geçmek istedi. Ancak ithalatçı firmalar Türkiye'de motosiklet üretiminde bir sanayi bulunmadığını ileri sürerek, “Hükümet hangi sanayiyi korumak istiyor. Hükümet bize teşvik versin, kolaylık sağlasın biz üretim yapalım” diye tepki gösterdi.
Neye ne kadar teminat
Eşya tanımı Teminat tutarı
Mopedler 200 dolar
Skuterlar 250 dolar
Silindir hacmi 125 cc'yi geçmeyenler 200 dolar
Silindir hacmi 125 cc'yi geçenler 300 dolar
Çin'den Presto marka motosiklet ithalatı yapan Feyzioğlu Limited Şirketi Genel Müdürü Hakan Uygur, hükümetin geçici önlem teminatını depozito gibi aldığını, ancak bunun geri ödemesinin yapılıp yapılmayacağına ilişkin net bir açıklamanın bulunmadığını kaydetti. Uygur, “Ben neye göre maliyetimi hesaplayacağım? Bu yüzden satış fiyatlarını ayarlarken zorlanıyoruz. Hükümet yerli üreticiyi koruyacağım diyor. Türkiye'de ciddi üretici yok ki. Hükümet madem ithalatı kısıtlayacağım diyor, o zaman bizi teşvik etsin biz üretim yapalım. Hükümetin amacının ne olduğunu anlayabilmiş değiliz” diye konuştu.
Tüm ülkelerin motosiklet üretim ve kullanımını teşvik ettiğine dikkat çeken Uygur, “Dünya insanlara ‘motosiklet kullanın’ diye yalvarıyor. Biz de tam tersi bir durum söz konusu. Sanki ‘motosiklet kullanılmasın’ diye bir anlayış var” dedi. 2006 yılının Ocak- Temmuz döneminde 22 bin motosiklet ithal ettiklerini, ancak şu anda siparişleri durduklarını kaydeden Uygur, “Böyle giderse ithalatçı firmalar kapanır. Ticari heyecanımızı öldürüyorlar” dedi. Uygur, gümrük vergisi, ÖTV ve geçici önlem teminatıyla satış fiyatlarında yüzde 18- 25 arasında artışların yaşandığını vurgulayarak, bu nedenle talebin olmadığını dile getirdi.
Hindistan'tan Kinetic marka motosiklet ithal eden Özbelge Şirketi Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Özbelge de, Bakanlar Kurulu kararıyla birlikte yayımlanan, geçici önlem teminatı kapsamına girmeyen ülkelerin yer aldığı tebliğe dikkat çekti. Özbelge, şunları söyledi: “Tarife kontenjanı miktarı, tebliğ ekinde yer alan ülkeler ve gümrük bölgeleri menşeli tarife kontenjanı kapsamı eşyanın tamamı için toplam 28 bin 034 olarak belirlendi. Ancak her bir ülke veya gümrük bölgesi menşeli eşya için verilecek tarife kontenjanı 9 bin 345 adedi geçemeyecek. Bu kotayı aştığınızda veya tarife kontenjanında bulunmayan ülkeden ithalat yaptığınızda mal başına 200- 300 dolar arasında geçici önlem teminatı ödüyorsunuz. Fakat tarife kontenjanında yer alan bazı ülkelerin yerini haritada bile bulmakta zorlanırsınız ya da ismini bile hiç duymadığımız ülkeler yer alıyor. Angola, Bhutan, Cape Verde, Mayot, Surinam gibi ülkeler var. Bu ülkelerden zaten ithalat yapılmıyor ki.”
Pazarda bir kaos yaşandığını savunan Özbelge, “Vereceğimiz teminatı satış fiyatlarına dahil etmeli miyim, etmemeli miyim? Ben yaptım oldu mantığı şu anda uygulanıyor. Sektör kan kaybedecek” dedi. Özbelge, 2006 Ocak- Temmuz arasında yaklaşık 6 bin motosiklet ithalatı yaptıklarını ancak şu anda siparişleri durduklarını sözlerine ekledi.
Çin'den yılın ilk 7 ayında yaklaşık 150 bin motosiklet ithalatı yapan Uğur Mondial'ın Şirketler Grubu Koordinatörü Gültekin Kılınç, ithalatı durduklarını söyledi. Geçici önlem teminatı uygulamaya geçmeden önce en azından başlamış işlemlerin kapsam dışında bırakılması gerektiğini savunan Kılınç, “Yanlışın düzeltileceğine inanıyoruz. Bu teminatı ödeyerek ithalata başlarsak, satış fiyatları da olumsuz etkilenecek. Yerli sanayicinin korunması lazım, ama sadece ithalatın kısılarak korunacağını düşünmüyoruz” dedi. Uğur Şirketler Grubu olarak 2007 yılı başından itibaren motosiklet üretimine de geçmeyi planladıklarını kaydeden Kılınç, “Alt yapımız hazır. Bu yıl deneme üretimine başlıyoruz. 2007'de yaklaşık 100 bin üretim planlıyoruz. Üretime geçince de ithalata devam ederiz. Tüketicinin beğenisine göre ithalat yaparız” diye konuştu.
---
Honda NC750S..... Honda VFR 2008... Hyosung GT250R
Reklamlar
-
30 Ağustos 2006, 13:32
#2
Bizleri aydınlattığın için Teşekkür ederim dostum gerçekten faydalı bilgiler.Hükümet bence çok yağnış yapıyor bu vergi konusunda bende bir maliyeci olarak bu tutumu hiç beğenmiyorum
A ROSE İS FOR A DAY BUT MY. LOVE TO YOU İS FOREVER!
-
30 Ağustos 2006, 13:33
#3
Evet üzücü bir olay aslında il başta bende, yıllarca hayalini kurduğum motosikletimi Çin den gelen mallar sayesinde edindim..Bundan sonra ucuza motosiklet almak isteyenlerin işi biraz daha zor olacak...
ama eğer devlet gerçekten ithalatı durdurmak yerli sanayiyi canlandırmak adına aldıysa böyle bir kararı ayakta alkışlarım...
Hükümet teşvik versin üretim yapalım diyormuş sanayiciler....bu ne terbiyesizliktir...Yıllarca üretim yapmadan yurt dışından nasılolsa ucuza alıyoruz bu motorları kakalayalım milete mantığıyla paraları götürdüler, işin tembelliğine kaçıp Türkiye de tesis kurmadılar kurdukları tesisler montaj atölyesinden öteye geçemedi...
E biraz da zarar etsinler şimdi, ithal mallarla elde ettikleri karla üretim tesisi krabilirdi bir çok firma , ama işlerin gelmez kim isterki 100lerce işciyle uğraşmayı onların maaşlarını sigortalarını yatırmayı, Çin e telefon et yüklesinler gemiye motorları burda satsınlar daha iyi onlar için..
"ithalat rejimi kararı, bakanlar kurulu tarafından alınır ve ülkeye giren mallardan gümrük vergisi alınmasını sağlar."E baktılar sanayicilerin üretim yapacağı yok bari bu üretmeden tüketme işini engelleyelim biraz istediler demekki..Belkide hükümeti şimdiye kadar desteklediğim tek karar bu olmuştur.
ülkemizde otomotiv sanayisi yok yollarımız yüzbinlerce arabayla dolu, motosiklet sanayisi yok yüzbinlerce motor nerden geliyor bu değirmenin suyu! Cari Açık dan tabiki ve borçlanmadan...
türkiye de üretim yapıyoruz diyenlerede aldanmyın son 4-5 yıldır üretilen motosiklet sayı bin (1000) İN ALTINDAYMIŞ.
ülkemiz ne yazıkki daralan üretimi ve artan tüketimi ithalat ile karşılamaktadır.BU akla mantığa uygun değildir evet belki bir süre Çin motorlarından mahrum kalırız ama ekonomimiz çin bizler için daha doğrusu budur.
-
30 Ağustos 2006, 13:55
#4
valla herkes üzerine düşeni yapsın pretesto zamanı
pretesto edilmesi gereken bi konu. zira burda hedef üreticiyi korumak değil... avrupa ülkeleri bile çinden ithalat yapıyor.. bilinen en kalite markalar bile çinden ortak ürün getiriyor. yani çini engelleme yerini kullanmayı öğrenmeliyiz. çinden avrupaya gitmiş olan ürünler senelerce avrupa ürünü diye bize saılmış zaten.. bari ortak üretime geçelim... belki b karışıklık üretim bandımızı körükler.....
MOTOSİKLETTE DOĞUNUN YÜKSELEN SESİ:bounce:
-
30 Ağustos 2006, 14:00
#5
spormotosiklet adlı üyeden alıntı
pretesto edilmesi gereken bi konu. zira burda hedef üreticiyi korumak değil... avrupa ülkeleri bile çinden ithalat yapıyor.. bilinen en kalite markalar bile çinden ortak ürün getiriyor. yani çini engelleme yerini kullanmayı öğrenmeliyiz. çinden avrupaya gitmiş olan ürünler senelerce avrupa ürünü diye bize saılmış zaten.. bari ortak üretime geçelim... belki b karışıklık üretim bandımızı körükler.....
Avrupa ülkeleri tabiki Çinden de ithalat yapar başka yerdende, adamların ekomisi güçlü sanayisi güçlü yüzyıllardır böyle bu...Çin den gelecek motorlarmı zarar verecek avrupa ya sanki...
27, B(Rh+),Avukat,Mersin,Chopper
-
30 Ağustos 2006, 14:08
#6
Hakan02 adlı üyeden alıntı
Bizleri aydınlattığın için Teşekkür ederim dostum gerçekten faydalı bilgiler.Hükümet bence çok yağnış yapıyor bu vergi konusunda bende bir maliyeci olarak bu tutumu hiç beğenmiyorum
Dostum yağnışı bilerek mi yalnış yazdın,yoksa bizi mi deniyon.Eğer yannışlıkla yazdıysan diyeceğim yok.ama bizi denemek için ise YANLIŞ yapıyorsun bize.
sevgilerimle...
-
30 Ağustos 2006, 17:41
#7
bence haklı bır karar cın le rekabetten korkan yerlı uretıcı bu ıse el atmıyordu bunun la bırlıkte yerlı uretıcılerın artcagını dusunuyorum kesınlıkle
-
30 Ağustos 2006, 17:45
#8
Gokhan2433 adlı üyeden alıntı
bence haklı bır karar cın le rekabetten korkan yerlı uretıcı bu ıse el atmıyordu bunun la bırlıkte yerlı uretıcılerın artcagını dusunuyorum kesınlıkle
Acaba Cin motorlari piyasaya girene kadar akillari neredeydi. Haa tabi o zamana kadar Cin motorlarini alip Turk mali diye satarak kendi insanlarini kandiriyorlardi. Cin motorlari sayesinde foyalari meydana cikinca pacalari tutustu.
-
30 Ağustos 2006, 17:49
#9
cinedev adlı üyeden alıntı
Acaba Cin motorlari piyasaya girene kadar akillari neredeydi. Haa tabi o zamana kadar Cin motorlarini alip Turk mali diye satarak kendi insanlarini kandiriyorlardi. Cin motorlari sayesinde foyalari meydana cikinca pacalari tutustu.
bızım sanaymız yenı yenı gelısen bır sanayı cın malları yokken yapcak ortam yok dıye dusunuyorum.Motorsıklete talep patlaması yenı yenı olusuyor eskıden nerde vardı zaten bu talep yuzunden rekabet arttı ve uretıcı fıyat dusurmeye basladı araya cın motorları ısıznce ıs zıvanadan cıktı
-
30 Ağustos 2006, 18:11
#10
Seni unutmayacağız
Nur içinde yat
Bari işe yarasada yerli üretime geçsek.
Kim bilir, belki dünkü çinliler bugün yerli montajla Türk malı olurlar.
[COLOR="Blue"]Ne Kadar Yükseğe Çıkarsan, O kadar Yüksekten Düşersin. [/COLOR]
-
30 Ağustos 2006, 18:14
#11
Gokhan2433 adlı üyeden alıntı
bızım sanaymız yenı yenı gelısen bır sanayı cın malları yokken yapcak ortam yok dıye dusunuyorum.Motorsıklete talep patlaması yenı yenı olusuyor eskıden nerde vardı zaten bu talep yuzunden rekabet arttı ve uretıcı fıyat dusurmeye basladı araya cın motorları ısıznce ıs zıvanadan cıktı
5 sene once de 1000 Dolara mal ettikleri Cin malini burada 4000 Dolara satiyorlardi. Haliyle de talep olmaz. O mali o zaman 2000 Dolara satsalardi talebi olusturabilirlerdi. Bu tamamen kucuk hesaplar yuzunden gelisememis bir sektordur maalesef. Hepimizin zararina olmustur.
Bir ekleme yapayim Turk sanayisi hic de yeni gelisen bir sanayi degildir. Bizim motor uretebilme konusunda emin olunuz ki sanayimiz de, emegimiz de, zekamiz da, Cini de baska pek cok ulkeyi de sollar.
-
30 Ağustos 2006, 18:31
#12
Soyle bir durum soz konusu 10 milyar verip guclu bir motor alicak olan bir kisi icin bu devede kulak kalıyor. Ama 1 milyara bile motor satılan piyasamızda devlet guzel bir rant elde edicegi kesin. Devletin uzerimizden para kazanmasının yanında aslında iyi de bir boyutu var. Yarın ımızı dusunursek ulkemiz bu gidisatla tam bir motosiklet coplugu haline dusecekti bu olay o bakımdan iyi oldu . İkinci el motorlara ragbet artıcak .
Kıvanç Tüfekçioğlu - İzmir Dikili
-
30 Ağustos 2006, 18:41
#13
bu bu sekılde sonuna kadar devam etmeli bence...Aldık cin malını parçada sorun olsa gidipde cinden siparıs veremiyoruz.. yerli firmamız olsunda en azından elimizde ondan istemeye hakkımız olabilsin...Sonuna kadar desteklenmesini istiyorum...
Binlerce Kilometre Bile Tek Bir Adımla Başlar...
-
30 Ağustos 2006, 19:06
#14
cinedev adlı üyeden alıntı
5 sene once de 1000 Dolara mal ettikleri Cin malini burada 4000 Dolara satiyorlardi. Haliyle de talep olmaz. O mali o zaman 2000 Dolara satsalardi talebi olusturabilirlerdi. Bu tamamen kucuk hesaplar yuzunden gelisememis bir sektordur maalesef. Hepimizin zararina olmustur.
Bir ekleme yapayim Turk sanayisi hic de yeni gelisen bir sanayi degildir. Bizim motor uretebilme konusunda emin olunuz ki sanayimiz de, emegimiz de, zekamiz da, Cini de baska pek cok ulkeyi de sollar.
Üretmek=sanayi değildir... bir malı üretmekle bitmiyor iş onun pazara girmesi tutunması ülkeler arasındaki anlaşmaları aşması malı ucuza üretmesi kaliteli olması vs v onlarca daha değişken var .evet mühendislerimiz bir motosikleti en kötü ihtimalle taklit bile olsa yapabilir ama sattırmazlar o motoru, size demiryollarının nasıl kötülenip "komünist işi" dendiği günleri hatırlatırım bölelikle türkiyedeki vagon sanayi durmuş ve yurt dışından mercedes,volvo,scania rka otobüsler ithal edilmşti.Türk sanayisinin küçüklüğü bu anlamdadır yani henüz küçüktür rekabet gücü yoktur talebi karşılayacak arzı oluşmamıstır.onu solla bunu sollar yanlış bir tanımlama henüz kimseyi sollayamıyoruz uygulanan politikalardan zaten sollamak da denilmiyor buna pazar payını büyütmek deniyor.
27, B(Rh+),Avukat,Mersin,Chopper
-
30 Ağustos 2006, 19:12
#15
krıştırmayalım
Avrupa ülkeleri tabiki Çinden de ithalat yapar başka yerdende, adamların ekomisi güçlü sanayisi güçlü yüzyıllardır böyle bu...Çin den gelecek motorlarmı zarar verecek avrupa ya sanki...
diyorsun.........
zaraa veremez avrupaya fayda verir. bostana gidince iyi kavunda alırsın kötüde. sen çinliye ver prayı yapsın x9 u da gör.. beleş rs151 le gezmeyi tercih edersen tabiki çin zarar verir. isteyen istediğini alsın. tabiki eknomiye dikkat etmeliyiz. bu vatan bizim zarar görmemeli ekonomimiz. ama dikkat edelim antiçin diyenler bize avrupada malı diye çin ma lı satmaya çalışanlar olmasın
MOTOSİKLETTE DOĞUNUN YÜKSELEN SESİ:bounce:
-
30 Ağustos 2006, 19:15
#16
Diğer ülkeler motosiklete çok önem veriyor trafik sorununu kaldırmak ve yakıt tüketimini azaltmak için burda ise devlet dıştan gelen motorlara para alıyor ülkede ciddi motor üreticisi yok..ben anlam veremedim doğrusu zaten herşeyden bi vergi alınıyovatandaş kıt kanat geçiniyo zaten ne ile ödeyeceğiz biz bu vergileri Türkiye yi yaşanmaz hale getirdiler!!!!
[B]Atam Cumhuriyeti Sen kurdun, Onu biz koruyacağız!!! [/B]
-
30 Ağustos 2006, 20:52
#17
bırakın allah aşkına yerli üreticiyi düşündükleri yok bunların... gün geçtikçe motorlara olan ilgi artıyo ve hükümette bunu fırsat biliyo payını alıyo..
-
30 Ağustos 2006, 21:02
#18
Kusura bakmayın cahilliğime verin de yerli üretim motor var mı? Ben nereye baksam hep çin malı motor görüyorum.
Bu arada cidden soruyorum sakın sallama cevap vermeyin.
-
30 Ağustos 2006, 21:07
#19
"Bir adamın makosenleriyle bir kilometre yürümeden onun hakkında karar verme." (Kızılderili Atasözü) - (Clint is Cloud)
-
31 Ağustos 2006, 15:50
#20
İthalatçı firmaların bu tebliğe karşı dava açtıklarını duymuştum. Umarım mahkeme kararıyla geri alınır. Üretim yapılmayan bir sektörde sanayiyi korumak adı altında nasıl bir karardır bu anlaması çok güç. En azından teminat tutarının ithalatın gerçekleşmesi sonucunda geri ödenmesi gerekir ki; teminat kavramının anlamıda budur..
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)
Bu Konudaki Etiketler